Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek!
Lees meer

Page content

Het Pioppi-dieet: ons voedingscentrum heeft nog wat huiswerk te doen

Het Pioppi-dieet: ons voedingscentrum heeft nog wat huiswerk te doen

Het Pioppi-dieet. Mijn mailbox stroomt over van vragen over dit boek en over het standpunt van ons voedingscentrum over het Pioppi-dieet. Dit boek van de Engelse cardioloog Aseem Malhotra en documentairemaker Donal O’Neill staat al weken in bestsellerslijsten maar ons voedingscentrum waarschuwt er juist voor. Hoe kan dit en wat is mijn visie hierop? Ik vertel het je graag.

Artsen tegen de stroom in: chapeau!

We stevenen in onze rijke Westerse wereld af op een percentage van 50% chronisch zieken en mensen met overgewicht. Hieronder bevinden zich steeds meer jonge mensen. Het is iedereen die deze cijfers kent duidelijk dat we op de verkeerde weg zitten als het gaat om onze gezondheid.

Ik heb bewondering voor alle artsen die tegen de grote stroom in een ander, nieuw geluid durven te laten horen. Artsen die kritisch zijn en hardop durven zeggen dat onze gezondheidszorg (beter gezegd: ziekenzorg) een mislukt model is omdat het aan symptoombestrijding doet in plaats van ziektes bij de wortel aanpakt. Dit zijn artsen die voeding en leefstijl een belangrijke rol geven zoals dr. Barbara Havenith, dr. Hanno Pijl, dr. Leonard Hofstra, dr. Tamara de Weijer, de Amerikaanse dr. Mark Hyman, dr. David Ludwig en de Britse Aseem Malhotra van het Pioppi-dieet. Er komen er steeds meer; dit artsenleger is gelukkig groeiende.

Een dieet is meer dan alleen wat je eet

Denk jij bij het woord dieet uitsluitend aan voeding en afvallen? Ook dit is aan het veranderen. Het woord dieet komt van het Griekse woord diata dat ‘levenswijze’ betekent. Het is dus veel breder dan alleen voeding. Naast voeding bevat het Pioppi-dieet  ook richtlijnen voor voldoende beweging, buitenlucht, slapen, af en toe vasten en veel lachen in goed gezelschap: een dieet is meer dan alleen wat je eet.

Aseem en Donal hebben zich laten inspireren door bewoners van het dorpje Pioppi in Italië waar mensen ‘vergeten te sterven’, zoals ze schrijven. Ze leven er niet alleen lang maar blijven er ook heel lang gezond. Dat is pas écht interessant natuurlijk. Het gaat dus niet zozeer om afvallen maar om gezond en energiek te leven. Wie wil dat nou niet?

Het Pioppi-dieet; meer vetten, minder koolhydraten

Als het gaat om voeding adviseren ze een traditioneel mediterraan dieet, maar dan met minder koolhydraten en meer gezonde vetten. Het mediterrane dieet bevat van oorsprong al veel gezonde vetten zoals olijfolie, eieren, vette vis, vlees. Daarbij ook een grote variatie aan groenten en fruit. Minder koolhydraten betekent minder rijst, aardappelen, brood, pasta’s en pizza’s. Overigens eten Italianen helemaal niet zoveel pizza’s als wij geneigd zijn te denken, maar dit even terzijde.

In de voedsel-top tien van Aseem en Donal staan extra vierge olijfolie, ongebrande noten, vezelrijke groenten, bepaalde (niet te zoete) vruchten, kruiden & specerijen, vette vis, kokos, eieren, volvette en gefermenteerde zuivel en pure chocola (85%).  Een glaasje rode wijn per dag is toegestaan. Het klinkt mij redelijk gezond in de oren. Wat is hier mis mee dames en heren van ons Voedingscentrum?

De mening van het Voedingscentrum

De Schijf van Vijf is voor ons Voedingscentrum nog steeds heilig. De adviezen in dit boek worden dan ook gelegd naast de Schijf van Vijf en de adviezen van de Gezondheidsraad. De keuze voor olijfolie, groenten, fruit, ongezouten noten en het drinken van water keuren ze dan ook goed. Ook het advies om producten met toegevoegde suikers zoals frisdrank, koek en snoep niet of nauwelijks te eten kan de goedkeuring wegdragen.

Maar het schrappen van veel koolhydraten en vooral het advies scheutig te zijn met kokosolie, roomboter, vette vis, vlees en eieren is het Voedingscentrum een doorn in het oog, dus dit wijzen ze af. Dit vanwege de verzadigde vetten en het hoge gehalte aan cholesterol, wat zou leiden tot een hoger risico op hart- en vaatziektes. Zij adviseren margarine, halvarine en plantaardige oliën zoals zonnebloemolie. Het vermijden van veel koolhydraten en zoete fruitsoorten geeft een kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen zeggen ze.

Tot zeventig procent energie halen uit koolhydraten?

Het belangrijkste verschil in visie tussen het Voedingscentrum en het Pioppi dieet komt neer op het feit dat het Voedingscentrum adviseert om 40% tot 70% van onze energie uit koolhydraten te halen. Ze raden het eten van te veel (verzadigde) vetten af in verband met de link met hart- en bloedvaten. Het Pioppi-dieet adviseert juist om een groot deel van de energie uit gezonde vetten te halen en geraffineerde koolhydraten te vermijden. Bijzonder is dat ook Aseem dit adviseert juist ook om risico’s op hartaandoeningen en diabetes 2 te vermijden. Aseem is een cardioloog: een hartspecialist dus.

De cruciale vraag is dus wat gezonder is voor ons hart- en bloedvaten en ook de rest van ons lichaam: de meeste energie halen uit koolhydraten of juist uit gezonde vetten?

Het eind van de angst voor gezonde vetten komt in zicht

Vanaf de 50er jaren van de vorige eeuw worden we al bang gemaakt voor vetten en wordt ons geadviseerd om vooral koolhydraten te eten. Vanaf dat moment zijn we als mensheid dikker, zwakker en zieker geworden. Steeds meer wetenschappers en artsen erkennen nu dat we daarmee massaal op het verkeerde been zijn gezet.

Veel wetenschappelijke studies die op zoek gingen naar het verband tussen de consumptie van verzadigd vet en het risico op hart- en vaatziektes hebben dit verband niet kunnen vinden.  In 2014 analyseerden onderzoekers van de universiteit van Cambridge de gegevens van maar liefst 72 eerdere onderzoeken met meer dan 600.000 deelnemers uit 18 landen. Hun conclusie: bij mensen die het meeste verzadigd vet eten komt hartziekte niet meer voor dan bij degenen die er het minst van eten. Wordt het niet eens tijd, mensen van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad, dat jullie de visie op verzadigde vetten eens gaan aanpassen?

Daarbij scharen jullie kokosolie onder de verzadigde vetten, maar wordt geen onderscheid gemaakt tussen lange-keten- en korte-ketenvetzuren die zich in ons lichaam heel anders gedragen. Kokosolie bevat met name middellange-keten- en korte-ketenvetzuren. Dat is een heel ander vet dan vet in een worstje. Meer hierover kan je lezen in dit artikel: Kokosolie, kanjer van snelle energiegever, ook voor je hersenen.  

De basis van onze gezondheid begint in onze mitochondriën

Het mediterraan dieet wordt al tientallen jaren onderzocht en iedere keer blijkt dat mensen het er heel goed op doen. Er is nog geen onderzoek gedaan naar het Pioppi-dieet maar proefpersonen die het 21 dagen volgden zagen hun cholesterolwaarden, verschillende bloedmarkers en hun gewicht verbeteren. Dat verbaast mij niets.

De basis van onze gezondheid begint namelijk in onze mitochondriën; de biljoenen energiecentrales in ons lichaam die zorgen voor energie in onze cellen. Volop energie in onze cellen is de basis van onze gezondheid; daar begint het allemaal mee. Er komen steeds meer aanwijzingen dat allerlei chronische ziektes beginnen met mitochondriën die niet meer zo goed hun werk kunnen doen.

Mitochondriën doen het beter op gezonde vetten dan op koolhydraten

Om energie te maken kunnen mitochondriën vetmoleculen of glucosemoleculen gebruiken. Het eten van koolhydraten levert in het lichaam glucosemoleculen op. Onze mitochondriën kunnen van een vetmolecuul twee keer zoveel energie maken als van een glucosemolecuul en bovendien zijn vetten een ‘schonere’ vorm van brandstof: het levert minder ‘vrije radicalen’ op. Een teveel aan vrije radicalen zorgt voor chronische ontstekingen die op hun beurt zorgen voor chronische ziektes zoals hart- en vaatziektes en diabetes 2.

Dr. Alfred W. Pennington, een bekend onderzoeker van obesitas, ontdekte in de jaren vijftig al dat het lichaam ongekende hoeveelheden vet kan verbranden, maar slechts een beperkte hoeveelheid glucose. Een teveel aan glucose wordt opgeslagen in onze vetcellen. Mensen die te zwaar zijn eten te veel koolhydraten en waarschijnlijk niet genoeg vetten.

Wil je meer lezen over mitochondriën, hoe ze energie aanmaken en hoe jij goed voor je mitochondriën kunt zorgen? Lees dan mijn boek Eet meer energie. 

We krijgen genoeg koolhydraten binnen!

Ik voorspel dat we de komende jaren onze angst voor gezonde vetten achter ons gaan laten en ze meer en meer gaan eten in plaats van de overdaad aan koolhydraten die we vaak al genoeg binnen krijgen. Alle koolhydraten worden omgezet in glucose in ons lichaam. Ja, ons lichaam heeft absoluut ook koolhydraten nodig maar daar heeft de natuur prima voor gezorgd: alle groenten, ook groene bladgroenten en noten, zaden en pitten bevatten koolhydraten. Zetmeelhoudende groenten, alle fruitsoorten maar ook cashewnoten bevatten volop koolhydraten.  Het is prima om ze met mate en in een grote variatie te eten, maar een vrouw van mijn leeftijd heeft echt geen vijf boterhammen nodig die het voedingscentrum mij adviseert om te eten. Alle bewerkte voeding bevat verborgen suikers en dat we dik en hongerig worden van lightproducten is inmiddels ook al tientallen jaren bekend, dames en heren van het Voedingscentrum.

Ik ben veel meer een voorstander van het Pioppi-dieet dan het ‘Voedingscentrum-dieet’ alhoewel ik vind dat het Pioppi dieet veel dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel promoot. Zowel om gezondheids- als om milieuredenen vind ik dat geen goed idee en adviseer ik te focussen op vooral een grote variatie van plantaardige voeding. Wat dat betreft sluit ik me aan bij de mening van ons Voedingscentrum. Dat dan weer wel.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Eet jij genoeg gezonde vetten? Wat denk je?

Comment Section

17 reacties op “Het Pioppi-dieet: ons voedingscentrum heeft nog wat huiswerk te doen


Door Anouk op 27 november 2018

Dank je om het woord dieet te verhelderen dat het dus levenswijze betekent. Je legt het professioneel toegankelijk toe, duidelijk verhaal zou ik zeggen. Mooi deze doorbraak in de wereld van artsen want artsen zijn de eerste lijn transformatoren in onze door de farmaceutische en chemische industrie dominerende wereld. Chapeau voor dit veranderend bewustzijn !


Door Anna op 21 november 2018

Veel dank voor jouw opinie over Het Pioppie dieet.
God zegen je , Anna


Door Anja Winters Posthumus op 20 november 2018

Super Marjolein, ik ben blij met mensen zoals jij, dit zijn dingen waar we met z’n allen wat aan hebben!


Door Conny op 12 november 2018

Topartikel! Ik was een paar jaar geleden heel verbaasd dat het Voedingscentrum me zoveel brood adviseerde. Ik ben gek op brood maar krijg steeds meer moeite met het verteren ervan. Ja, er zit diabetes in de familie. En op minder brood gaat het echt een stuk beter..


Door Marjolein Dubbers op 18 november 2018

Brood is net zo verslavend als suiker: een boterham geeft je bloedglucose zelfs nog een sterkere boost dan tafelsuiker!


Door Marion Bierings op 11 november 2018

Ik ben het helemaal met je eens,en vind het belachlijk dat ze nog steeds met die voedingsadviezen durven te komen, door koolhydraten in brood en aardappelen te mijden en deze vooral uit groentes te halen zijn al mijn waardes weer perfect volgens mijn huisarts en kreeg een dikke tien.
Last but not least, 20 kilo lichter en voel me een heel stuk vitter.


Door Mo op 10 november 2018

Dag Marjolein,
wat kun je de dingen toch duidelijk uitleggen!
Nadat ik jarenlang een suikerjunk ben geweest ( en de lichamelijke klachten tgv mijn overgewicht heb ervaren), heb ik gemerkt dat goede info over wat dat voor je lijf kan betekenen, voor mij de sleutel is geweest voor een totale switch naar gezond eten.
De producten die jij aangeeft, zorgden er bij mij ook voor dat ik me veel verzadigder voel na mijn ontbijt, lunch en “warme” maaltijd.
Ik heb totaal geen behoefte aan tussendoortjes. En als je weet hoe vaak ik lijnpogingen heb gedaan en daar maar geen verbetering in kreeg…
’s Avonds zoek ik nog naar iets dat mijn onrustige en holle gevoel weg kan nemen. Ik heb je boek besteld en hoop daar nog info over te vinden. En iets meer energie zou meegenomen zijn.
Een mooie bijkomstigheid is dat ik moeiteloos kilo’s begin te verliezen, zonder mij slap te voelen. Mijn pols en bloeddruk zijn verlaagd en mijn conditie is verbeterd.
Ik ben rustig aan meer gaan bewegen en doe regelmatig ontspanningsoefeningen.
Die mitochondriën, ik geloof erin!
Hartelijke groet en dank 🍀


Door Hilde Lanslots op 10 november 2018

Beste Marjolein,
wat heb ik al veel van je geleerd.
Mijn gewicht is met 12 kilo naar beneden gegaan. Ik ben er zo blij mee. Ik eet ontzettend lekker en zoveel mogelijk volgens jouw principes. Wat ben ik blij dat ik jouw boek toevallig kocht. Het heeft mijn kijk op gezond eten volledig veranderd. Gezonde groetjes van Hilde



Door marlies op 10 november 2018

het gaat als een tierelier, bloeddruk was nog nooit zo goed 🙂 en 3 kilo kwijt


Door Jenny op 10 november 2018

Heel fijn dat je hier zo’n helder artikel over hebt geschreven! Ik ga hem zeler doorsturen en ook je boek schaf ik aan. Het is hoog tijd dat er een ommekeer komt en mensen wakker maakt dat we al jaren voor de gek worden gehouden door de ‘grote machthebbers in de voedingindustrie én de farmaceutische….Dankje voor al je inspanningen en duidelijke adviezen!


Door Monique op 9 november 2018

Mooie analyse en 100% met je eens!


Door yvonne op 9 november 2018

Ook ik ben sinds 6 maanden overgeschakeld op heel veel groenten, olijf-, en kokosolie, kokosmelk en – yoghurt. Weinig granen of graanproducten of zetmeelrijke alternatieven. Mijn bloedwaarden zijn uitstekend, mijn cholesterol zelfs met 1,5 punt gedaald (was al oké) en mijn gewicht neemt ook af (was al goed). Ik heb nooit honger en eet zeer smakelijk. En mijn glucose is veel stabieler dan ik het hiervoor ooit heb gehad (liep halve marathons). Mijn dieet noemen ze het Savanne dieet, qua calorieën zit ik ver boven wat ik vroeger at en toch neemt mijn gewicht af. Mijn motivatie zit op mijn gezondheid, en de waarden zijn al beter, hoop dat ziektesymptomen gaan volgen


Door Annelies Kempenaar op 9 november 2018

Hallo Marjolein, wat een goed artikel over de Pioppi leefstijl. Ik voeg trouwens nog even een cardioloog toe aan het lijstje met artsen die een andere weg inslaan. Het boek van Dr. Steven R. Gundry, de plantparadox, ben ik nu aan het lezen. Hij promoot ook het gebruik van gezonde vetten, maar waarschuwt wel uit te kijken voor lectines die overal inzitten. Ook in allerlei groentes, fruit, granen pitten en zaden, waarvan ik nu juist dacht te weten dat ze wel gezond zijn. Ken jij dit boek en heb jij hier een mening over? Of zou je daar eens over willen schrijven? Ik ben een enthousiast lezer van jouw boeken en artikelen. Hartelijke groet, Annelies.


Door Marjolein Dubbers op 18 november 2018

Ha Annelies, Ik heb het boek maar het ligt nog op mijn stapel om te lezen. Ik heb er dus nog even geen mening over. Ik zal het snel eens oppakken. En dank voor je compliment!


Door Anneke Koese op 9 november 2018

Helemaal mee eens. Ik ben bezig met het Pioppi dieet maar niet volledig. Ik voel wat ik nodig heb en luister daar naar. Op dit moment zoek ik nog naar voeding die mij energieker maakt en mijn weerstand verhoogd. Stukje bij beetje gaat ook dit lukken. Mijn gewicht is met 4 kilo gedaald, nu mijn cholesterol nog.


Door Wil op 9 november 2018

Goed artikel Marjolein! Helemaal mee eens!

Plaats een reactie


*