Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek en krijg een Masterclass van 57 euro cadeau!
Lees meer

Page content

Diabetes? De 8 grootste misverstanden rond een stabiele bloedglucose

Diabetes? De 8 grootste misverstanden rond een stabiele bloedglucose

Diabetes, wat vroeger ouderdomssuiker werd genoemd, is een epidemie waar we middenin zitten. Iedere week komen er in Nederland 1000 mensen bij die de diagnose diabetes 2 te horen krijgen, waaronder steeds meer jongeren. Epidemiologen schatten in dat diabetes de grootste epidemie van de mensheid aan het worden is.

Steeds meer mensen zijn zich hiervan bewust en doen hun best om dit te voorkomen of ervan te genezen. Zorgen voor een stabiele bloedsuiker is hierbij van essentieel belang, maar zelfs goed geïnformeerde mensen maken hierbij enkele veelvoorkomende ‘fouten’.

Diabetes voorkomen of genezen: houd je bloedglucose stabiel

Wil je diabetes voorkomen dan is het belangrijk om je bloedglucose stabiel te houden. Diabetes ontstaat als je lichaam steeds weer te maken krijgt met een piek van je bloedglucose die dan vervolgens omslaat in een dal. Je bloedsuikerspiegel ziet er dan uit als een wilde achtbaan.

In zo’n bloedsuikerdal smeekt je lichaam je om wat te gaan eten want een lage bloedsuikerspiegel betekent gebrek aan energie. Gebrek aan energie ziet je lichaam als een bedreiging: stel dat je op zo’n moment net in levensgevaar komt? Je lichaam dwingt je op zo’n moment om te zorgen voor extra energie. Wat kan je nou eten zonder dat je je bloedglucose opnieuw een piek geeft? Dit is waar veel mensen de mist ingaan. Ook als je helemaal gezond bent is het goed om dit te weten.

1. We eten (en drinken) te veel zoet fruit

Begrijp me goed, ik ben dol op fruit, maar vooral zoet fruit ziet je lichaam als suiker: het wordt onmiddellijk in je lichaam omgezet in glucose. Het vervelende is dat fruit steeds zoeter wordt gekweekt omdat veel van ons verslaafd zijn geraakt aan zoetigheid. Sinaasappels en kiwi’s waren vroeger zurig, ze zijn nu zoet. Wil je je bloedglucose stabiel houden, laat zoet fruit dan links liggen en focus op minder zoetig fruit zoals allerlei bessen en watermeloen. Zelfs het eten van een simpele appel of banaan op een lege maag kan je bloedglucose een piek geven en het drinken van vruchtensap al helemaal. Eet fruit altijd samen met iets van gezonde vetten; dit zal een piek in je bloedglucose afremmen.

2. We eten te weinig gezonde vetten

Dit brengt me gelijk op het tweede punt: we eten te weinig gezonde vetten. Gezonde vetten geven niet alleen een gevoel van verzadiging maar geven ook meer energie. De energiecentrales in je lichaam, je mitochondriën, kunnen van een vetmolecuul twee keer meer energie maken dan van een glucosemolecuul! Bovendien zullen deze vetten je bloedglucose stabiel houden want daar hebben ze weinig effect op. Wees dus niet bang voor gezonde vetten: eet volop kokosproducten, roomboter, olijven, avocado, noten, zaden, pitten, eieren, wilde vis of grasgevoerd vlees. Eet niet te veel zuivel, maar als je het eet, eet dan volle producten. Meer over gezonde vetten lees je hier. 

3. We eten te veel ‘gezonde’ granen

We zijn een broodlandje waar het normaal is om allerlei soorten brood te eten. Mensen die zich bewust zijn van hun gezondheid eten gezond brood zoals volkoren brood, donkerbruin brood of zuurdesemspeltbrood. Voor een keertje is dat prima maar we eten het veel te veel en ook brood geeft je bloedglucose steeds weer een piek. Een boterham met zoetigheid is voor je bloedglucose precies hetzelfde als een taartje.

Waarom zijn zoveel mensen verslaafd aan brood? Omdat het in je lichaam een vergelijkbaar effect heeft als suiker. Ook volkorenbrood. Wees daarom voorzichtig met broodproducten en alle ontbijtgranen, ook gezonde granen als rijst, haver, mais, quinoa en boekweit. Ook hiervoor geldt: eet ze samen met gezonde vetten.

 

4. (Synthetische) zoetstoffen houden een zoetverslaving in stand

Dankzij het toenemende bewustzijn over de invloed die suiker heeft op onze gezondheid stappen steeds meer vrouwen over op andere bronnen van zoetigheid die gezonder lijken. Dit is echter lang niet altijd het geval. Agavesiroop heeft een langzamer effect op onze bloedsuikerspiegel dan tafelsuiker maar de fructose in agave leidt wel degelijk tot insulineresistentie; de voorloper van diabetes 2.

In de gezonde keuken worden onder andere kokosbloesemsuiker, oerzoet en dadels gebruikt om te zoeten. Ze hebben allemaal een vergelijkbaar effect op je bloedglucose als suiker. Synthetische zoetstoffen zoals stevia (de bewerkte, witte) en sucralose hebben weer andere nadelen. Het grootste nadeel is echter dat ze een zoetverslaving in stand houden. Afkicken van zoetigheid is de enige werkelijke optie om je bloedglucose op een gezonde manier stabiel te houden.

6. We eten veel groenten met zetmeel

Niet alleen suiker maar ook alle koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose en kunnen dus je bloedglucose een piek geven. Groenten zijn gezond, daar zijn we het allemaal over eens. Maar niet alle groenten zijn even gezond als het gaat om het stabiel houden van de bloedglucose. Zetmeel is ook een vorm van koolhydraten. Als je zetmeelrijke groenten eet  – zoals aardappelen, zoete aardappelen, wortels, bietjes, pompoen, knolselderij, pastinaak, aardpeer – samen met granen, dan krijgt je lichaam een stapel koolhydraten binnen die kunnen leiden tot een glucosepiek. Eet daarom liever groenten zonder zetmeel, eventueel met granen zoals bruine rijst, maar laat de granen achterwege als je zetmeelrijke groenten eet.

7. In 80% van de bewerkte voeding wordt suiker verwerkt

Zoetigheid is verslavend: uit onderzoek blijkt zelfs dat het net zo verslavend werkt op ons brein als cocaïne. De voedingsindustrie heeft er financieel baat bij om ons verslaafd te houden; daarom dat in 80% van de bewerkte voeding allerlei vormen van zoetigheid wordt verwerkt, ook in niet-zoete producten die op het oog gezond lijken. Denk aan rode kool met appeltjes, vleeswaren, spinazie à la crème, tomatensaus, kant-en-klare soepen en sauzen. Suiker heeft wel 100 schuilnamen die de leek niet snel herkent als vormen van suiker; denk aan moutextract, magere melkpoeder, maltose, melasse of geconcentreerd vruchtensap. Allemaal suikers. Vermijd daarom bewerkte producten en maak alles vers: je krijgt anders meer zoetigheid binnen dan je lief is.

8. We weten onvoldoende wat onze bloedglucose laat pieken

De meeste mensen die hun bloedglucose in balans willen houden weten dat ze moeten letten op suikers en zoetigheid. Goed geïnformeerde mensen weten dat ze ook alle koolhydraten in de gaten moeten houden zoals granen, zetmeel en peulvruchten. Maar dan nog worden er veel zaken over het hoofd gezien die ook onze bloedsuikerspiegel een piek kunnen geven.

Weinig mensen weten dit, maar ook koffie, melksuikers, alcohol, veel synthetische stoffen in bewerkte voeding en overeten leidt allemaal tot een stijging in onze bloedglucose. Hetzelfde geldt voor langdurige stress. Zelfs toxische stoffen in onze omgeving kunnen de oorzaak zijn van diabetes! Meer over dit onderwerp lees je hier. 

Diabetes gaat over glucose, niet over suiker

Daarom spreek ik liever van bloedglucose in plaats van bloedsuiker. Te veel mensen denken dat ze, als ze suiker en zoetigheid maar laten staan, goed bezig zijn. Dat zijn ze zeker, maar het is slechts stap 1 van een aantal stappen die nodig zijn om in deze steeds ‘zoeter’ wordende wereld onze bloedglucose in balans te houden.

Voorkomen is veel beter dan genezen, maar ook als al diabetes hebt is er een grote kans dat je hiervan kan genezen. Er zijn al veel mensen die hebben laten zien dat dat mogelijk is. Klik hier als je hierover meer wilt weten. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Hoe hou jij jouw bloedglucose stabiel?

Comment Section

16 reacties op “Diabetes? De 8 grootste misverstanden rond een stabiele bloedglucose


Door Lucia Bensouissi op 28 oktober 2018

Weer een heleboeleyeopeners voor mij in dit stukje!! Bedankt. Maar ik worstel met de vraag: Sinds 5 weken eet ik zoveel mogelijk volgens jou principes. Maar nu heb ik sinds een week last van evenwichtsstoornis. Ik sta te zwieren op mijn benen. (niet duizelig). Ik heb als tip gekregen dat ik te weinig gezonde vetten binnenkrijg. Dit heb ik afgelopen dagen veranderd. Maar ik merk geen verbetering. Heb jij een tip?


Door Marjolein Dubbers op 29 oktober 2018

Wat vervelend Lucia, dat je plotseling last kreeg van evenwichtsstoornis. Misschien kan het kloppen dat je nog wat langer moet doorgaan met het toevoegen van voldoende gezonde vetten voordat je verlichting ervaart, maar…het kan ook heel goed zijn dat je evenwichtsproblemen helemaa niets te maken hebben met voeding! Helaas is niet alles met alleen voeding op te lossen. Wat wel ook heel belangrijk kan zijn is stress. Verder zijn er natuurlijk ook wel ziektes mogelijk waarbij dit soort verschijnselen optreden en waarvan de oorzaak gewoon niet echt bekend is. Laat het vooral checken bij de huisarts als het langer duur. Ik hoop voor je dat het snel over is en wens je sterkte!


Door Renee op 24 oktober 2018

Hallo Marjolein, dank voor al je tips en informatie. Wat me wel verbaasd heeft in dit artikel is dat je quinoa bij de granen noemt terwijl het een zaad is en dat je haver min of meer bij de snelle koolhydraten noemt terwijl ikjuist heb geleerd dat haver langzaam voedingswaarde af geeft. Of je al dan geen granen eet hangt dat denk ik ook sterk af van je eigen metabolisme, of niet? Ik eet bijna iedere ochtend havermout, vaak met banaan, noten en plantaardige melk en lijnzaad(olie), afgewisseld met bijv. boekweitpannekoeken. Wat zou ik anders als ontbijt kunnen eten wat niet na een uur al weer trek geeft? Lactose valt bij mij niet goed..


Door Marjolein Dubbers op 29 oktober 2018

Beste Renee, ik noem quinoa bij de granen omdat het als zodanig wordt gegeten en bereid, het maakt in dit artikel niet echt uit dat het eigenlijk een zaad is. Zo noemen we tomaat ook groente en niet fruit terwijl het dat eigenlijk wel is en zo zijn er wel meer voorbeelden. Wat haver betreft: je zegt het al, ik noem het ‘min of meer’ als iets waar je ook niet te veel van moet eten zonder toevoeging van gezonde vetten, ook al is het supergezond. Het gaat om de nuance, ik kan niet in elk artikel elke nuance van elk voedingsmiddel steeds opnieuw compleet belichten! En wat je nog meer kunt eten als ontbijt: ik nodig je uit om eens een paar van mijn e-boeken te kopen met leuke recepten, zoals Optimaal Ontbijten (samen met Lekkere Lunches bijvoorbeeld. Zie https://www.ahealthylife.nl/webwinkel/product/aanbieding-optimaal-ontbijten-en-lekkere-lunches-samen/. Genoeg variatie!


Door anne ter maten op 9 oktober 2018

dag marjolein, ik heb met belangstelling je verhaal over koolhydraten en het effect op je bloedsuikerspiegel gelezen. ik vraag me alleen af:hoe zit t voor vegetariers, ik heb bv altijd begrepen dat het belangrijk is wat peulvruchten te combineren met een graan( en veel groenten) om aan je eiwitt8en te komen. verder ben ik ook voorstander van zoveel mogelijk seizoensgroeten en fruit en dus in de winter bietjes,wortelen, kool spruiten, prei, appels, etc en in de zomer sla, tomaten paprika komkommer, meloen perzik etc . ik kan dit allemaal niet goed rijmen met het koolhydratenverhaal. wat zijn je adviezen voor vegetariers en veganisten?



Door Peggy op 12 september 2018

Ik begrijp dat je net zoetstoffen je zoetbehoefte in stand houdt maar heeft dit ook invloed op je alvleesklier die al dan niet teveel of te weinig insuline aanmaakt?

Gr. Peggy


Door Marjolein Dubbers op 13 september 2018

Goeie vraag Peggy. Hierover is wetenschappelijk gezien nog geen overeenstemming, maar er zijn wel (veel) aanwijzingen dat ook zoetstof leidt tot meer insulineaanmaak. Dat zou ongeveer zo in zijn werk gaan: omdat het al in de mond een signaal geeft aan de hersenen ‘er komt zoet (=suiker) aan’, sturen de hersenen een signaal naar de alvleesklier om insuline te gaan aanmaken net als bij ‘echte’ suiker. Vervolgens komt er niet echt suiker maar een zoetstof, dus de insuline kan zijn werk niet doen en blijft verhoogd aanwezig in het bloed. Dat zou dan juist eerder leiden tot diabetes!


Door Peggy op 21 september 2018

Dat is interessant Marjolein, maar heeft zoethoutthee of andere zoete dingen zonder koolhydraten dat effect dan niet ook? Bosvruchten kunnen heel zoet smaken maar hebben toch relatief weinig koolhydraten. Houden dit soort producten dan ook je hersenen en alvleesklier een soort van in de maling?


Door Marjolein Dubbers op 24 september 2018

In bosvruchten, ook al zijn ze nog zo gezond, zitten natuurlijk sowieso gewoon wel suikers/koolhydraten Peggy. Dus daar wordt ons lichaam niet in de maling genomen; het krijgt gewoon suiker binnen.Wat zoethout betreft: dat wordt een erg chemisch verhaal als ik het helemaal ga uitdiepen maar er zit in zoethout glyccirrizinezuur en dat heeft in onze stofwisseling (in grote hoeveelheden) wel een effect op de cortisolhuishouding en de bloeddruk, daar staat zoethout ook om bekend, maar zover ik weet niet direct op insuline. Glycirrizine bestaat zelf uit twee bestanddelen, een daarvan is ook weer een vorm van suiker, maar wel een vorm die veel langzamer werkt dan gewone suiker.


Door Roos op 24 augustus 2018

Dag Marjolein,

Dit wil ik even met je delen.. mijn schoonmoeder van 74 had een aantal jaar een te hoog bloedsuikergehalte. Sinds een maand of vier is ze meer fruit en groente en minder tarwe, zuivel, vlees en eieren gaan eten. Door te beginnen met een fruitsmoothie met vooral wilde bosbessen in de ochtend, om de twee uur wat fruit te nemen (allerlei soorten), een (grote) salade te eten tussen de middag en in de avond vaak aardappelen met (rauwe) groenten te nemen is haar bloedsuikergehalte (heel toevallig) gedaald van boven de 7 naar 5,8. Dit geeft denk ik aan dat vooral voldoende plantaardige voeding veel kan doen voor je lichaam.


Door Marijke tjepkema op 1 juli 2018

Ik leer zo veel van je, Marjolein, dank je wel! Ik vond dit artikel van je heel goed! Hartelijke groet! Marijke


Door Christien Nolet op 30 juni 2018

heel informatief en nuttig stukje, dank! Wat ik al lang doe is de fruitsalade met kokosroom eten.
Soms denk ik echter dat het steeds moeilijker wordt een “bloedglucose-veilige” maaltijd op tafel te zetten, nu ook al veel groenten en zelfs de peulvruchten mee gaan doen als onverstandig voedsel. Wat blijft er over?


Door Caroline Bloem op 29 juni 2018

Zeer waardevol en informatief artikel. Dank je wel.


Door Els op 29 juni 2018

Dag Marjolein,
Ik meen te weten dat Stevia gewonnen wordt uit de steviaplant. Dan is het dus een natuurlijk zoetmiddel, en niet synthetisch…


Door Marjolein Dubbers op 2 juli 2018

Het klopt dat het uit het plantje wordt gewonnen Els, maar het feit dat iets uit een plant gewonnen wordt betekent niet automatisch dat het ‘natuurlijk’ is en goed om te eten. Er wordt in winkels sowieso vaak geen echte groene stevia verkocht (de pure gedroogde, gemalen blaadjes, vaak is het poeder gewoon groen gekleurd door de fabrikant). Het is meestal witte stevia, die een zodanige bewerking heeft ondergaan dat het ook niet meer natuurlijk is (vaak ook nog met allerlei toevoegingen zoals maltodextrine, een vorm van gewone suiker, die overigens ook in veel merken ‘groene’ stevia zit). Overigens is het belangrijker dat het afkicken van zoet beter voorop kan staan (of het nu van sythetisch of natuurlijk zoet is). Stevia heeft enorm veel zoetkracht en zo houd je weer de behoefte aan zoet in stand.

Plaats een reactie


*