Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek en krijg een Masterclass van 57 euro cadeau!
Lees meer

Page content

Afvallen en tegelijkertijd méér energie? Dat kan als je weet hoe het werkt.

Afvallen en tegelijkertijd méér energie? Dat kan als je weet hoe het werkt.

Afvallen en tegelijkertijd méér energie krijgen? Wie wil dit nou niet, als je tenminste last hebt van overgewicht? Veel vrouwen (en mannen) zouden hier iets kostbaars voor over hebben. In de praktijk blijkt afvallen echter vaak gepaard te gaan met slapper worden en een gebrek aan energie en houden veel mensen het (mede) daardoor niet lang vol. Hoe kan dat en wat is er dan wél nodig?

Waarom is afvallen voor zoveel mensen zo moeilijk?

Mijn nieuwe boek Eet meer energie gaat onder andere hierover. Levensenergie is mijn passie: een onderwerp waar ik maar niet genoeg van kan krijgen. De afgelopen twee jaar ben ik (in boeken, trainingen en op internet) op zoek gegaan naar nog méér energie en ontdekte ik, als het ware per ongeluk, waarom afvallen voor zoveel mensen zo moeilijk is: ik ontdekte een goed bewaard geheim.

Wat ik zo geweldig vind aan mijn ontdekking is dat het verkrijgen van méér energie makkelijk gepaard kan gaan met afvallen. Als je eenmaal snapt hoe het werkt én als je bereid bent hardnekkige overtuigingen los te laten.

Calorieën tellen om af te vallen is ongezonde onzin

Ik sta bekend om mijn uitspraak dat calorieën tellen ongezonde onzin is. Ik roep dit al jaren en ben er vanuit verschillende hoeken om ‘aangevallen’. Ik vind dat prima, ik leg het met liefde net zo lang uit totdat iedereen het begrijpt.

Als ik zeg dat calorieën tellen om af te vallen onzin is, zeg ik niet dat je onbeperkt van alles kan eten. Laat ik dat voorop stellen. Het gaat er wel degelijk om wat je eet en ook hoeveel je eet. De ene calorie zit echter verstopt in een heel ander voedingsmiddel dan een andere calorie en het gaat erom wat een voedingsmiddel doet in je lichaam. Een calorie chocola doet iets heel anders in je lichaam dan een calorie broccoli. Wil je hier meer over lezen, lees dan: Calorieën tellen: zeven redenen waarom het ongezonde onzin is. 

Afvallen? Calorieën zijn eenheden energie!

Als ik tijdens een lezing vraag of iemand weet wat een calorie is, blijft het angstig stil in de zaal. Niemand weet het. Ik zal het je vertellen. Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van één gram water met één graad Celsius te laten stijgen. Dit is een kleine eenheid. Als het gaat om voeding en afvallen wordt daarom gewerkt met kilocalorieën (kcal) ofwel duizend calorieën.

Calorieën zijn ooit bedacht om aan te geven hoeveel energie een voedingsmiddel ons geeft! Het zijn eenheden energie, geen eenheden dikmakers. Onterecht zijn we calorieën gaan zien als eenheden dikmakers: “eet minder calorieën en je valt af.” De praktijk leert ons dat dit in 98% van de gevallen echter niet zo werkt.

Hoeveel energie geeft een voedingsmiddel dan?

De hoeveelheid energie van een voedingsmiddel hangt af van de hoeveelheid macronutriënten die erin zitten. De drie macronutriënten die we kennen zijn vetten, koolhydraten en eiwitten. Nou, let op: 1 gram vet levert 9 calorieën, 1 gram koolhydraten en 1 gram eiwit leveren allebei 4 calorieën.

Aangezien we calorieën zijn gaan zien als eenheden dikmakers, schrappen veel mensen die willen afvallen het eten van vetten. Het gevolg hiervan is dat ze na verloop van tijd zo slap als een vaatdoek worden en hun dieet weer opgeven: ze hebben nou juist de energiegevers uit hun menu geschrapt.

Een vetmolecuul geeft twee keer zoveel energie

Als je nou nooit gehoord zou hebben dat je dik wordt van het eten van vetten, wat zou je dan eten als je op zoek bent naar méér energie? Precies; gezonde vetten, met de nadruk op gezond. Want er zijn gezonde vetten en ongezonde vetten. Het verschil hiertussen leg ik uit in mijn boek.

Energie wordt gemaakt in de mitochondriën, de biljoenen energiefabriekjes, die zitten in al onze cellen. Deze energie wordt ook ATP genoemd; adenosinetrifosfaat. Mitochondriën kunnen ATP maken van vetmoleculen en glucosemoleculen. Als een mitochondrion een vetmolecuul krijgt om te verbranden, kan hij hiervan meer dan twee keer zoveel ATP maken dan van een glucosemolecuul. Meer energie dus!

Je vetcellen zijn de beste bron van energie die je lichaam heeft

Sta eens even stil bij het feit waarom je lichaam eigenlijk vetcellen heeft? Zelfs magere mensen hebben nog steeds behoorlijk wat vetcellen; zij kunnen daar zeker nog 4 tot 6 weken op leven als ze niets te eten zouden krijgen. Onze vetcellen zijn onze natuurlijk opslagplaats van energie. Ons lichaam kan namelijk geen seconde zonder energie; zelfs in je slaap verbruikt je lichaam, vooral je hersenen, nog steeds grote hoeveelheden energie.

Je lichaam heeft ook altijd een kleine hoeveelheid glucosemoleculen tot zijn beschikking maar daar kunnen we doorgaans maar zo’n dag van leven. Daarna schakelt ons lichaam over op het verbranden van vetcellen. Als je tenminste niets zou eten. Maar helemaal niet eten hou je niet lang vol. Hoe komt dat?

Ons lichaam is gewend aan glucose in plaats vetten

Hoe komt het dat het zo moeilijk is om onze natuurlijke voorraad energie, onze vetmoleculen, aan te spreken? In mijn boek leg ik het uitgebreid uit. Hier een zeer korte versie. We zijn de afgelopen tientallen jaren volop glucose gaan eten en hebben daardoor ons lichaam getraind om glucosemoleculen te gebruiken als bron van energie. Zoetigheid en koolhydraten zitten vol met glucose. Bewerkte voeding zit vol met suikers en snelle koolhydraten: glucose. Melkproducten, pasta, aardappelen, granen, brood; allemaal bronnen van glucose. Tegelijkertijd zijn we bang gemaakt voor vetten want daar zouden we dik van worden en hart- en vaatziektes van krijgen. Ik denk daar dus anders over.

Afvallen is moeilijk als je een glucoseverbrander bent

De meeste mensen laten hun lichaam continu branden op glucosemoleculen en niet op vetmoleculen. Ik noem deze  mensen glucoseverbranders. Hierdoor is ons lichaam als het ware verleerd om eigen vetmoleculen te gebruiken als bron van energie. Het verbranden van vetmoleculen uit voeding is namelijk een vergelijkbaar proces als het verbranden van vetmoleculen uit eigen vetcellen. Doordat we ons lichaam steeds van glucose voorzien, worden onze vetcellen niet meer aangesproken. Als ik bij een supermarkt op zaterdagochtend in de volgeladen karretjes kijk, schat ik in dat zo’n 98% van de mensen glucoseverbranders zijn.

Glucoseverbranders versus vetverbranders

Glucoseverbranders zijn vaak hongerig; ze hebben regelmatig behoefte aan snacks tussen maaltijden door. Ze kunnen soms snakken naar zoetigheid of koolhydraten: hun lichaam draait immers op glucose en heeft dat steeds nodig omdat hun lichaam eigen vetcellen niet makkelijk aanspreekt als bron van energie. Je kunt dit vergelijken met een kachel alsmaar laten branden op kranten; je moet het steeds aanvullen. Glucoseverbranders worstelen vaak met hun gewicht en voelen zich nogal eens moe en niet optimaal.

Het lichaam van vetverbranders schakelt makkelijk over op de eigen vetcellen als er enkele uren geen voeding beschikbaar is. Ze hebben doorgaans veel energie, ervaren niet snel honger, kunnen makkelijk een maaltijd overslaan en zijn vaak slank. Hun lichaam voelt rustig aan en ze zijn ook vaak gelijkmatig van humeur: hun ‘kachel brandt op hout’. Het heeft veel voordelen om een vetverbrander te worden.

Hoe word je een gezonde vetverbrander?

In mijn boek Eet meer energie beschrijf ik hoe je een vetverbrander kunt worden. In het kort komt het erop neer om glucose steeds verder af te bouwen en gezonde vetten steeds meer toe te voegen aan je dagelijkse menu. Hoe eenvoudig en lekker wil je het hebben? Als je je lichaam traint om vetmoleculen uit voeding te gebruiken als bron van energie en je het niet voortdurend glucosemoleculen geeft, dan zal het ook de vetmoleculen uit je vetcellen weer gebruiken als bron van brandstof.

Vind je dit interessant? Lees nog veel meer hierover, inclusief allerlei waardevolle tips en slimme adviezen, in mijn boek Eet meer Energie. Je kunt het nu hier bestellen. Als je zorgt dat je een eerste druk in handen krijgt, ontvang je ook nog eens toegang tot de Masterclass Energieboost waarin je nog méér praktische handvatten krijgt aangereikt. Wacht dus niet te lang met bestellen!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Ben jij een glucoseverbrander of een vetverbrander? Wat denk je?

Comment Section

19 reacties op “Afvallen en tegelijkertijd méér energie? Dat kan als je weet hoe het werkt.


Door Monique Vertogen op 5 november 2018

Hoi Marjolein, ik heb je eerste boek gelezen en ben super enthousiast. Ik heb je nieuwe boek al gereserveerd via Bol.com. Ik heb al diverse recepten gemaakt die heerlijk zijn. Ik merk al wel dat ik meer energie krijg, maar mij gewicht wordt helaas nog niet minder. Heb jij hier nog tips voor? Groetjes, Monique Vertogen


Door Marjolein Dubbers op 12 november 2018

Wat leuk om te horen Monique. Maar ik kan zo natuurlijk niet aangeven hoe het komt dat je niet afvalt. Er kan zoveel meespelen en ieder lichaam is anders. Als je dit echt uit wil zoeken zou ik een voedingscoach in je omgeving zoeken die samen met jou precies uit kan zoeken hoe het komt. Succes.


Door Nicole op 24 oktober 2018

na het enthousiast lezen en in de praktijk brengen van je 1e boek, verheug ik me op deel 2. Aangezien ik in het buitenland woon, ben ik genoodzaakt het E book te kopen, kom ik dan ook in aanmerking voor de Masterklass Energie Booster?


Door Marjolein Dubbers op 29 oktober 2018

Hallo Nicole, de code voor de Masterclass Energieboost zit helaas alleen in het gewone boek, niet in het e-book.


Door Selke op 21 oktober 2018

Ik ben sinds het eten zoals in je eerste boek, 24 kg kwijt maar heb steeds energie. Misschien ben ik een vetverbrander geworden ?


Door Susan Dekker op 19 oktober 2018

Beste Marjolein, ik weet uit ervaring dat ik met een koolhydraatarm dieet/manier van eten minder behoefte heb aan eten. Alleen de voedingwijzers die ik ken laten je dan veel dierlijke eiwitten eten, en dat wil ik niet. Ik twijfel dus of ik jouw boek niet aanschaffen. Kan je die twijfel wegnemen?
Met vriendelijke groet,
Susan


Door Marjolein Dubbers op 22 oktober 2018

Dan kan ik juist zeker mijn boek aanraden! Ik laat je zien hoe je met minder koolhydraten en met gezonde plantaardige eiwitten en vetten toch ‘meer energie’ kunt eten. Mijn motto is vooral groenten, groenten en nog eens groenten! Het boek is overigens niet volledig vegetarisch, maar de basis is absoluut wel heel erg plantaardig.


Door Maayke op 16 oktober 2018

Hallo Marjolein, is het boek ook geschikt voor vegetariërs?



Door Tanja op 15 oktober 2018

Een interessant artikel Marjolein! Je boek heb ik afgelopen weekend besteld en ik kijk er naar uit dit te mogen ontvangen :-).


Door Marijke Goeman op 13 oktober 2018

Ik heb je boek al in bestelling. En ben na een terugval op weer “gewoon” te eten de draad weer aan het oppakken. Bij de les blijven.


Door debby op 12 oktober 2018

Grappig… Ik denk altijd als ik met mijn boodschappen bij de kassa sta; ” wat zou marjolein van deze verzameling vinden?”


Door Carien op 12 oktober 2018

Duidelijk artikel. Ik kijk uit naar je boek. Ik ben zelf een vetverbrander en ben daar blij om.


Door Margje op 12 oktober 2018

Beste Marjolein,

Bedankt voor je mooie artikel. Ik ben een vetverbrande, voel mij enorm vitaal. Ik eet sinds een maand of 7 met goede koolhydraten en gezonde vetten. Dit niet omdat ik hoefde af te vallen,maar vanuit de opleiding die ik volg. Door zo te gaan eten ben ik wel afgevallen en weeg nu nog maar 60 kg bij een lengte van 183cm. Ik vind echt dat ik te mager word…
Ik eet meer eiwitten. Maar aankomen doe ik niet. Ik sport om meer spiermassa te krijgen, maar ook dit gaat erg langzaam.
Heb jij nog tips om op een gezonde manier aan te komen?



Door Mirjam Bruntink op 12 oktober 2018

Dank je wel Marjolein voor dit artikel. Je boek heb ik al besteld en ik kijk er naar uit. Wat ik wilde weten was hoe krijg ik toegang tot de Masterclass Energieboost? Of is dat pas als het boek wordt geleverd? Groetjes Mirjam


Door Marjolein Dubbers op 15 oktober 2018

Hallo Mirjam, in het boek zelf vind je een code die je toegang geeft tot de Masterclass. Dus nog heel even geduld hebben ;-).


Door Cora op 12 oktober 2018

Hoi Marjolein, wat een duidelijke uitleg !
Gelukkig ben ik sinds een jaar of vier steeds meer een vetverbrander geworden . En dat allemaal door één zin : eten is vullen of voeden ! Ik ben me steeds meer bewust geworden wat er in voedsel zit/ of juist niet.
Blijf svp deze interessante artikelen schrijven zodat er steeds meer gezonde mensen rondlopen !


Door Yvonne Meijers op 12 oktober 2018

Hoi, ik volg je al een paar jaar en lees je artikelen met interresse. Inm8ddels ben ik 23 kilo afgevallen met een KHA dieet. Inderdaad veel meer energie. Slaap beter.

Plaats een reactie


*