Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Kokos; kanjer van snelle energiegever, ook voor je hersenen!

Kokos; kanjer van snelle energiegever, ook voor je hersenen!

Kokos. Afgelopen week heb ik pas echt begrepen waarom kokosvet zo’n boost van energie kan geven en waarom uit onderzoek blijkt dat ouderen die lijden aan mentale achteruitgang, zelfs mensen met alzheimer, hier baat bij kunnen hebben. Het heeft te maken met de middellange-ketenvetzuren: MCT’s. Ja duh, inderdaad. Ik ga het je uitleggen en ook waarom kokos niet slecht is voor hart- en bloedvaten ondanks dat het een verzadigd vet is. Dan kan ik voortaan alle mensen die mij hier nog steeds vragen over stellen naar dit artikel doorverwijzen. Want die onzin moet nou maar eens de wereld uit.

Je mitochondriën zijn je energiefabriekjes

Op dit moment besteed ik veel van mijn tijd aan het schrijven van mijn tweede boek dat eind dit jaar uitkomt. In dit boek leg ik je uit hoe en waar energie in je lichaam eigenlijk wordt aangemaakt en wat je er zelf aan kunt doen om dit proces van energieaanmaak te bevorderen, door met name te letten op wat je eet. Ik zit dus op dit moment diep in allerlei vakliteratuur over mitochondriën, flux, orexine, ketonen en zo nog wat ingewikkelde kost. Ik vind het heerlijk om daar zo diep in te duiken om jou straks, in begrijpelijke taal, uit te kunnen leggen hoe het werkt. Vandaag alvast een klein voorproefje.

Ben je op zoek naar meer energie dan is het goed om te weten dat de energie voor al je lichaamscellen wordt gemaakt in je mitochondriën. Je hebt hier waarschijnlijk nog niet veel over gehoord maar ik geef je op een briefje dat je daar de komende jaren nog veel over gaat lezen en horen in de wereld die zich bezighoudt met gezondheid, voeding, sporten en anti-aging.

Mitochondriën zitten in al je lichaamscellen

Mitochondriën zijn bijzondere organellen (onderdelen van een lichaamscel) die in al je lichaamscellen zitten. Sommige lichaamscellen hebben wel 5000 mitochondriën, andere veel minder of zelfs helemaal geen. Organen die veel energie verbruiken zoals je hersenen, ogen, hart, lever en nieren, bevatten veel van deze energiefabriekjes. Ook spiercellen hebben veel mitochondriën; huidcellen en buikvetcellen hebben ze niet of nauwelijks. Het is dus niet vreemd dat mensen met overgewicht en weinig spieren vaak klagen over gebrek aan energie. Topsporters hebben juist veel energie omdat cellen in krachtige spieren propvol zitten met mitochondriën!

De vraag is nu: wat hebben je mitochondriën nodig aan voeding om hun werk goed te kunnen doen en voor jou zoveel mogelijk energie te maken? Vandaag wil ik het hebben over snelle energiegevers. (Uiteraard valt hier nog veel meer over te zeggen maar dat komt straks in mijn boek of latere artikelen).

Glucose: snelle energie maar niet ideaal

De meest directe bron van energie die we allemaal kennen is glucose. Door het eten en drinken van o.a. zoetigheid, geraffineerde koolhydraten, zetmeel, maar ook melk, koffie, chemische stoffen en (een deel van de) lightproducten komt er snel glucose in je bloed. Met behulp van insuline wordt deze glucose naar je cellen gebracht om te worden omgezet in energie. Je begrijpt nu waarschijnlijk dat het de mitochondriën in je cellen zijn die deze brandstof, glucose, kunnen omzetten in energie. Energie voor je cellen maar ook energie voor jou om leuke dingen mee te doen.

Glucose is een snelle vorm van energie (drink maar eens een kop koffie en eet er een muffin bij) maar het is niet de gezondste manier. Het geeft je bloedsuikerspiegel steeds weer een piek en je alvleesklier moet iedere keer insuline aanmaken om de glucose naar je cellen te brengen. Gebeurt dit iedere dag en jarenlang dan kan dit leiden tot allerlei chronische ziektes, waarvan diabetes 2 er maar eentje is. Wat dan wel als je op zoek bent naar snelle energie?

MCT’s: snelle energie zonder nare bijwerkingen

Er is nóg een type brandstof waar je mitochondriën snel energie van kunnen maken en dat zijn de MCT’s. Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van verzadigde en onverzadigde vetten. Deze indeling wordt vaak gebruikt om vetten in te delen. Veel minder bekend is de indeling in korte-keten-, middellange-keten- en lange-ketenvetzuren. Korte-keten- en middellange-ketenvetzuren (MCT’s dus) zijn snelle energiegevers: je mitochondriën kunnen die snel in energie omzetten. Lange-ketenvetzuren zijn ook energiegevers maar dit proces duurt veel langer: pas 6 tot 8 uur nadat je ze hebt gegeten kunnen je mitochondriën ze gebruiken als energiebron. Wil je snelle energie dan moet je het dus zoeken bij de korte-ketenvetzuren en MCT’s.

Helaas vallen bijna alle vetten die we kunnen eten onder de lange-ketenvetzuren: dit zijn dus langzame energiegevers. Korte-ketenvetzuren kunnen we niet eens eten, deze worden alleen in je lichaam zelf aangemaakt door gezonde darmbacteriën. Wat overblijft zijn de MCT’s en wat is de belangrijkste leverancier hiervan: precies, kokosvet! Overigens bevatten ook palmpitolie en in mindere mate ook zuivel wat MCT’s. Maar kokos is de rijkste bron ervan.

Kokos: snel energie, geen vetopslag en supergezond

Omdat kokosvet deze bijzondere MCT’s  bevat gaat de vertering ervan heel anders dan de vertering van de normale verzadigde vetten. Dit is wat veel mensen, waaronder artsen, niet goed begrijpen. MCT’s zijn hele kleine moleculen, die net als glucose direct vanuit de darmwand in ons bloed kunnen worden opgenomen om van daaruit naar de mitochondriën te worden gebracht als bron voor energie. Ze zijn voor ons lichaam dus makkelijk te verteren, ze zijn een rechtstreekse brandstof voor je mitochondriën en ze worden daarom ook niet gebruikt voor vetopslag. Ook vragen MCT’s geen energie van de lever, gal en alvleesklier om te helpen bij de vertering, zoals alle andere vetten. MCT’s hebben dan ook niets te maken met de cholesterolstofwisseling in je lever en ze verhogen dus ook niet je cholesterol.

Inname van kokos heeft direct invloed op cognitieve functies

Nu je dit allemaal weet, begrijp je misschien ook waarom uit onderzoek is gebleken dat de inname van slechts 40 ml (2,5 eetlepel) kokosolie zo’n grote invloed had op de mentale prestaties van mensen met de ziekte van Alzheimer. Onze hersenen zijn enorme energieverbruikers en daarvoor gebruiken ze bij voorkeur glucose. Als gevolg van een verstoring van de normale glucosestofwisseling in het lichaam, wat weer een gevolg is van het overmatige gebruik van glucose, krijgen hersenen onvoldoende energie en gaan haperen. Alzheimer wordt dan ook niet voor niets diabetes 3 genoemd: er komen steeds meer aanwijzingen dat ons lichaam, inclusief ons brein, niet gebouwd is op de tsunami van suikers en snelle koolhydraten die onze bloedsuikerspiegel steeds weer een piek geven. De MCT’s in kokos nemen als het ware de plek in van glucose om de hersenen toch heel snel van voldoende brandstof te kunnen voorzien. Het is voor hersenen een tweede keuze maar uiteraard beter dan niets.

Vervang snelle suikers eens door kokos

Mijn advies: als je behoefte hebt aan een boost van snelle energie, vervang dan die muffin eens door een lepel kokosolie. Wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen en het gebruik van kokos lees dan: Kokosolie, de vette slankmaker. Kies bij alle vetten die je koopt kwalitatief het beste product dat je tegen komt; er is veel meuk op de markt, zeker op het gebied van kokosolie. Kies biologische, extra virgin kokosolie, verpakt in glas. Mijn favorieten vind je hier. Die is zo lekker dat je er heerlijk een theelepel van in je mond stopt. Het is gezonde voeding, óók voor de mitochondriën van je hersenen! Ik doe zelf wel eens een lekkere lepel in mijn koffie. En hoe ik die dan heerlijk romig maak laat ik je in dit filmpje zien. 

Wellicht ten overvloede maar er zijn mensen die niet goed tegen kokosproducten kunnen. Luister dus altijd naar je lichaam. Als je opeens problemen krijgt als je kokos gaat gebruiken of je hebt problemen terwijl je altijd kokos gebruikt: stop er dan mee en kijk wat er gebeurt. Vooral mensen met bloedgroep O negatief schijnen niet goed te reageren op kokos.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Doe jij iets leuks met kokos wat je met ons wilt delen?

Comment Section

45 reacties op “Kokos; kanjer van snelle energiegever, ook voor je hersenen!


Door Monique op 11 april 2018

Kan dit helemaal onderschrijven! Sinds een jaar gestopt met alle suikers, dus ook geen kant en klare producten meer, ik kook nu met kokosboter en doe het af en toe op mijn brood, waar ik vroeger continu moe was, heb ik nu steeds meer energie. Ik ben nog aan het uitvinden hoe nu verder en hoe nog beter maar ben een eind op weg. Dank voor je artikel!


Door hermine op 6 april 2018

Dank voor je artikel. Heb je ook onderzoek gedaan naar de gevolgen van de kokos hype
ivm het ontstaan van een monocultuur? En wat daar weer de gevolgen van zijn op ecologisch gebied?


Door Marjolein Dubbers op 9 april 2018

Nee Hermine, hoe interessant het ook is, ik heb alleen gekeken naar de kant van voeding en gezondheid. Dat valt buiten mijn expertise maar het is zeker wel belangrijk om ook daar rekening mee te blijven houden!


Door TInneke op 4 april 2018

Ik gebruik kokosolie in m’n smoothies, vooral in combinatie met bananen is dit héérlijk!


Door Dieneke Ankringa op 4 april 2018

Hoi Marjolein, toch even een waarschuwing: misschien dat sommige mensen inderdaad prima tegen kokosolie kunnen, maar een heleboel ook niet. Ik ben al een jaar onder behandeling bij een bioresonantietherapeut om de kokosolieresten weer uit mijn lichaam te krijgen. En velen met mij…… Binnen een week nadat ik gestopt was met kokosolie had ik geen verstopte neus meer en die is ook niet weer teruggekomen. Verder liep ik constant rond met vage klachten die ook zijn verminderd sinds de behandelingen. Ook mijn jongste zoon is behandeld ivm de kokosolie en is nu minder vaak ziek en ook minder lang. Ik snap dat mensen moe worden van de discussie over kokosolie, maar ook dit is tenslotte een bewerkt product (dat verkocht moet worden?) wat over het algemeen minder goed is dan de hele vrucht. En het is niet voor niets dat de praktijk van de bioresonantietherapeut vol zit met ‘kokospatiënten’.
Een van de weinige onderwerpen waarbij ik het niet helemaal met je eens ben 🙂


Door Marjolein Dubbers op 9 april 2018

Natuurlijk kunnen individuele mensen zeker een nadelige reactie krijgen op kokosolie; alle voedingsmiddelen kunnen bij bepaalde mensen in bepaalde hoeveelheden wel intoleranties of allergieën opwekken. sowieso is er geen enkel individueel voedingsmiddel ‘heilig’ en altijd goed. Daarnaast is het van zeer groot belang om te weten hoeveel, hoe vaak en van welke kwaliteit de kokosolie was die iemand heeft gegeten voordat hij/zij er last van kreeg. Neem je bijvoorbeeld ontgeurde, geraffineerde, dus niet (extra)vergine en/of niet-biologische olie, dan heb je geen enkele garantie dat het een onbewerkt en veilig product is. Als je daar last van krijgt kan het wel aan de bewerking liggen en niet aan de olie op zich. De biologische, koudgeperste extra virgin variant is niet verder bewerkt (behalve het persen) of gebleekt. Maar zoals ik zei, dan nog kunnen sommigen er last van krijgen. Dat betekent nog niet dat het in het algemeen slecht is. Ik denk dus dat je beter kunt zeggen: “misschien dat een heleboel mensen er tegen kunnen maar sommigen ook niet” in plaats van andersom.


Door Deb op 23 maart 2018

Goed verhaal, heb je nog tips hoe je zo’n ‘shot’ kokosolie kan verwerken? Alleen zo puur met een lepel innemen lijkt me teveel, dus waar zou ik het in kunnen verwerken als ik een snelle boost wil?


Door Marjolein Dubbers op 26 maart 2018

Veel mensen vinden het heel lekker om nu en dan ‘bullet proof coffee’met kokosolie te maken. Dan doe een lepeltje kokosolie in de koffie, dat geeft een enorme energie boost en smaakt ook erg lekker!


Door Herma op 20 maart 2018

hallo Marjolein,
bedankt voor deze mooie blog. Leuk om te lezen dat je ‘onze
mitochondriën’ in de spotlights zet. Zelf pas ik bijna dagelijks de ademhalingsmethode van Wim Hof toe, wat de werking van de mitochondriën ook verbetert. Ik ben dan ook benieuwd naar je nieuwe boek en of je naast de invloed van voeding op de werking van mitochondriën ook wellicht informatie over de zuurstofopname (door middel van een goede ademhaling) hierin meeneemt.
Ik gebruikte zo af en toe al kokosolie, maar na het lezen van je blog ga ik dat zeker meer doen, bedankt!
hartelijke groet,
Herma


Door Anky op 14 maart 2018

Al 3 jaar gebruik ik nu kokosolie en de 1ste 4 maanden ben ik vanzelf 20 kg gewicht verloren tot het stopte op het mooie gewicht van 61 kg. Ik schommel niet meer als 1 kg en voel me goed. Zelfs naar de huisart geweestom te laten controleren want dat is eigenlijk wel in heel korte tijd zoveel af te vallen. Maar we eten super gezond. Mijn waardes waren super mooi, en ik ben blij met je uitleg . Dan kan ik ook mijn antwoord aan anderen beter onderbouwen. Als ze weer zeuren over de nadelen van kokosolie. Bedankt en Succes met je boek!


Door Marielke op 22 maart 2018

Hoi, wat een fantastisch resultaat. Gebruikte je de extra vierge variant of de ontgeurde? Ikzelf gebruik zoveel mogelijk de extra vierge, maar in mijn koffie vind ik dat echt niet lekker. Ik gebruik nu de omtgeurde van Royal green, zou dat ook goed zijn?


Door Mariyanne op 11 maart 2018

Dank Marjolein voor je vele inspirerende blogs,
Ik ben ook al jaren actief met voeding bezig…..en gebruik voornamelijk kokosolie maar dat het zo’n positieve directe invloed op je hersenen heeft wist ik nog niet. dus dank!


Door Judy Leonard op 11 maart 2018

Heel goed artikel over de kokosolie. Ook erg leesbaar geschreven. Ik ben arts van beroep maar heb me de laatste 7 jaar in voeding verdiept. Heb je een email adres waar we vragen kunnen stellen?


Door Hilde op 11 maart 2018

Dag Marjolein, mag je kokosolie ook op je cracker of boterham smeren of raad jij iets anders aan zoals Ghee ?
Met dank voor je reaktie. mvg Hilde



Door Lia op 14 maart 2018

Ik heb bloedgroep O-negatief en heb totaal geen negatieve reactie op goede kokosolie.


Door Joke op 10 maart 2018

Dank je wel voor dit artikel. Gebruik al jaren kokosvet om te bakken, maar wist niet dat het goed was voor je bloedsuikerspiegel en wat je verder schrijft. Fijn dat je zo diep er op in gaat.


Door Anja schuring op 10 maart 2018

Je schrijft dat kokosvet direct naar de mitochondriën gaat en niet opgeslagen wordt als vet. Maar wat gebeurt er als je te veel kokosvet eet? Dat moet toch ergens opgeslagen worden?


Door Marjolein Dubbers op 12 maart 2018

Natuurlijk Anja, ik zeg ook altijd dat je moet blijven nadenken en natuurlijk moet je altijd zo gevarieerd mogelijk blijven eten! Gezond, met mate en gevarieerd. Als ik de gezondheid en voordelen van een bepaald soort vet onder de loep neem in een artikel betekent dat natuurlijk nog niet dat je je dan maar ongans moet gaan eten aan dat product!


Door Sam op 10 maart 2018

Ik heb laatst de boter in de muffins vervangen door kokosvet…. de cakejes waren veel lekkerder!


Door Anna op 10 maart 2018

dank je wel marjolijn en ik blijf je volgen en succes met je boek . lieve groet Anna


Door Heidi op 10 maart 2018

Hoi Eva,
Is gewone kokoksvlokken of fijngemalen kokos ook goed, of moet je echt alleen het vet hebben?
Ik vind het heel interessant !

Groet,
Heidi


Door Marjolein Dubbers op 12 maart 2018

Ik heb het hier wel voornamelijk over de olie, maar in de vlokken of fijngemalen zitten ook dezelfde vetten.


Door Nanda van Praag op 10 maart 2018

Waardevol artikel weer. Een dadel opensnijden, de pit verwijderen en dan een likje kokosolie ertussen vind ik net een bonbon! Of een stukje banaan in de lengte doormidden snijden, besmeren met wat kokosolie en enkele cacao nibs, een gebakje!


Door joke op 10 maart 2018

super blij met dit artikel. duidelijke uitleg.


Door sandra op 10 maart 2018

mega interessant!!!!
mtc, kokos en je boek


Door Gerrie Campo op 10 maart 2018

Ik gebruik Omega & more kokosolie als bodylotion. Bevalt me heel goed, even een beetje warm wrijven tussen mn handen en smeren maar.
Ik let op wat ik eet en ik vind t dan ook belangrijk dat ik via mijn huid niet allerlei schadelijke stoffen binnen krijg.


Door Paula op 10 maart 2018

Duidelijk geschreven Marjolein. Ik ben benieuwd naar je boek in wording.


Door Marguerite op 10 maart 2018

Marjolein in je artikel draai je regelmatig MCT om met MTC …



Door Afrajansen op 10 maart 2018

Zeer interessant, kan niet wachten op je 2de boek👌🏿


Door Janny op 10 maart 2018

Ga het doen! Ben geen koffieliefhebber, maar dit lijkt lekker!j


Door Anja op 9 maart 2018

Interessant en goed artikel! Ik word soms misselijk van kokosolie. Maar niet als ik het na het eten neem. Dus maak ik regelmatig “bonbonnetjes” van kokosolie, cacao en een beetje ahornsiroop, in een ijsblokjesvorm. Ik bewaar ze in de koelkast en neem er af en toe een na het eten. Heerlijk en verantwoord!


Door Marcella Praktijk GZND & Fit! op 9 maart 2018

Beste Marjolein, wat fijn dat je hier aandacht aan geeft. Ik was de discussie moe om me maar iedere keer te verdedigen over kokosolie en mensen die beweren dat het ongezond is. Ik ben daarom altijd blijven bakken in kokosolie. Ook haal ik er mijn make-up mee af, maak ik er een peeling van in combinatie met baking soda en smeer ik het op schrale plekken of in mijn haren als masker. De reden waarom ik kokos als gezond bleef zien, was vanwege de gebieden waar veel kokos groeit en wordt gegeten de bevolking veel gezonder is dan bij ons! Dat zei me genoeg en ik ben blij dat jij nu met een duidelijke uitleg komt. Ik heb deze nieuwsbrief al naar al mijn vrienden doorgestuurd. Dankjewel voor de info. Ook fijn weekend voor jou!


Door Jolly Verduijn op 9 maart 2018

Hallo Marjolein, ik wil je graag via deze weg bedanken voor de fijne en informatieve emails die je mij (en vele anderen) stuurt :o) Ik heb je boek gekocht en inmiddels ook heel wat ebooks en naast dat het er geweldig mooi uitziet, is de inhoud zo duidelijk uiteengezet en in een heerlijk toegankelijke stijl geschreven. Ik geniet ervan.
Geweldig dat je zoveel researched, denkwerk, uitprobeert, uittest, samenstelt, opschrijft, deelt etc. met/voor zoveel mensen en dat je daar dus volop enthousiaste energie voor hebt en daar zo van geniet! Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in ‘gezonde’ voeding, waar zoveel verschillende meningen over zijn, en heb al veel dingen uitgeprobeerd. Jouw visie en vergaarde kennis over voeding en jouw recepten komen zeer dicht bij hetgeen bij mij past en waar ik naar op zoek ben geweest, maar onmogelijk voor mijzelf op een rijtje heb kunnen zetten.
Zeer veel dank voor al het werk wat je hiervoor gedaan hebt, nu doet en in de toekomst gaat doen en ik wens je heel veel plezier en succes met het voorbereiden en uitwerken van je nieuwe boek. Ik kijk er al naar uit! :o)
Lieve groet, Jolly



Door Martina op 9 maart 2018

Ik gebruik graag kokosmelk. En ja, ik krijg ook reacties dat dat ongezond zou zijn. Ik merk zelfs dat mijn lichaam er om vraagt. Ik gebruik kokossnippers in de havermout en wok groenten met kokosolie wat een heerlijke smaak geeft. Dus niet de geurloze, daar is al het goeds uit. Afmaken met kruiden en een blikje kokosboom, verrukkelijk en zeer gezond! Bedankt voor je verhaal Marjolein. Nu weet ik wat ik terug kan zeggen op het hardnekkige verhaal dat kokos ongezond is. Dat verhaal komt rechtstreeks uit Wageningen en is achterhaald.


Door Winny Anthonissen op 9 maart 2018

Ik ga het zeker proberen of ik het lekker vind.


Door Madeleine op 9 maart 2018

Hoi Marjolein, het klopt helemaal, als ik een spelt boterham besmeer met kokosolie smaakt het heerlijk, vol en kan ik er weer tegenaan!


Door maartje op 9 maart 2018

Fijn artikel!
Er bestaat ook MCT olie!

Wat denkt u van die Fatbombs die je vaak ziet als recept? Toch moet je ook oppassen met teveel toch? Ik bedoel…juist ook omega 3 en onverzadigd vet is belangrijk?

Ik gebruik kokosolie ook bij Oil pulling en eet het wel dagelijks, alleen wanneer is het teveel?

Bedankt voor het artikel


Door Marjolein Dubbers op 12 maart 2018

Beste Maartje, ik weet dat er MCT olie bestaat maar dat is weer vaak een bewerkt product speciaal ontwikkeld voor bij een ketogeen dieet/afvaldieet. Daar ben ik niet voor (laat staan voor zgn. ‘fatbombs). Het gaat erom dat je gezond, gematigd en gevarieerd eet en in een dergelijk eetpatroon past ook kokosolie heel goed. Maar om nu weer een paar stofjes te isoleren en weer ‘meer te willen dan de natuur ons geeft’, daar houd ik me liever niet mee bezig. En wanneer is het te veel…zoals ik hierboven zeg, eet gevarieerd en gezond en let er altijd op dat je je niet letterlijk vastbijt in een of twee gezonde dingen en bijna niets anders meer. Verder moet je echt gewoon je gezonde verstand gebruiken! Variatie, variatie, variatie….is mijn motto. Succes!


Door Karin Heirbaut op 9 maart 2018

Dank je wel, Marjolein voor de uitleg in ‘mensentaal’ over middellange keten vetzuren en al het goede in kokosvet. Je creamy coffee probeer ik zeker.


Door Cools Greta op 9 maart 2018

Ik heb al kokosolie gebruikt en kokosmelk en zal het dank zij U het meer en meer zal gebruiken.


Door Françoise op 9 maart 2018

Dag Marjolein, ik haal mijn energie uit brandnetelthee. Heb gevoel dat alles meer en beter werkt binnenin door gebruik van die thee. Zal zeker ook die kokos gebruiken want zit met artrose en gebruik ook reeds curcumapilletjes. Zoals je zegt, denken we inderdaad dat we van ’s ochtends tot ’s avonds bezig moeten blijven. Ik voel ook wel mezelf en met te verouderen, besef ik meer en meer dat alleen ik zorg kan dragen voor mijn lichaam. Bedankt alvast voor al je nuttige informatie.lieve groetjes


Door Judith op 9 maart 2018

Super interessant. Bedankt voor het delen van dit artikel.Ik zal het zeker delen met mijn volgers. Ook ben ik erg benieuwd naar je boek. Je eerste boek ligt bij mij standaard op tafel, lees er steeds weer in.

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen