Masterclass Intermitterend Vasten: minder blijkt méér te zijn
5 min. leestijd

Masterclass Intermitterend Vasten: minder blijkt méér te zijn

We leven in een enerverende tijd. We zitten in een proces van verandering en reflectie.  De wereld om ons heen vraagt om nieuwe keuzes. Vragen als “hoe hou ik mezelf gezond en vitaal” en “wat is nu écht belangrijk in mijn leven?” komen boven drijven. Op zich natuurlijk hele goede vragen.

Deze gezondheidscrisis maakt duidelijk dat we kwetsbaar geworden zijn als mensheid. Alle bewerkte voeding met chemische stoffen erin dat bovendien vaak ook nog eens zwaar verslavend is, eist zijn tol. Daar gooit te weinig beweging, te weinig ontspanning en vooral teveel stress nog eens een schepje bovenop. Om het nog maar even niet te hebben over toxische stoffen in onze omgeving. We zijn als mensheid zieker dan ooit.

Steeds meer mensen zien deze periode als een dringende uitnodiging om beter voor zichzelf en onze planeet te gaan zorgen.

“Dit is de meest effectieve en makkelijkste strategie die ik ken”

Onlangs vroeg een goede vriendin mij wat naar mijn mening het beste is wat mensen nu kunnen doen. Zij vroeg me in feite om een strategie die onze gezondheid écht op een hoger plan kan krijgen. En het liefst een beetje snel natuurlijk :-).

Een gezondheidsstrategie die snel resultaat geeft, makkelijk te volgen is en bij voorkeur niet veel tijd en geld kost.

Ik vond het een uitstekende vraag en had eerlijk gezegd gelijk mijn antwoord klaar: intermitterend vasten. Als er iets is waar ik enthousiast over ben als het erom gaat onze gezondheid naar een hoger niveau te willen, dan is het dat.

Intermitterend vasten: de voordelen van een tijdje even niet eten

Er wordt al tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek gedaan naar intermitterend vasten. Uit deze onderzoeken blijkt steeds weer dat er veel gezondheidsvoordelen zitten aan een bepaalde tijdsperiode (14 uur of meer) niet eten. Het goede nieuws is dat ze er uiteindelijk allemaal op neerkomen dat je er meer energie van krijgt! Daarom ben ik er ook zo’n voorstander van. Hierbij enkele van de belangrijkste voordelen op een rijtje:

1. Herstel van lichaamscellen

Zoals gezegd kost spijsverteren je lichaam best veel energie. Als je een tijdje vast, heeft je lichaam meer energie voor het herstel van lichaamscellen. Bij vasten komt er een proces op gang waarbij beschadigde cellen zichzelf kunnen herstellen en het nodige afvalmateriaal uit de cellen kan worden verwijderd. Er is inmiddels veel onderzoek dat dit aantoont (1).

2. Vermindering van ontstekingen

Ontstekingen liggen aan de basis van gebrek aan energie en veel chronische ziektes. Ze verzwakken namelijk je mitochondriën: je oplaadbare energiecentrales die je graag te vriend wilt houden. Intermitterend vasten helpt mee om chronische ontstekingen te verminderen en dus je mitochondriën te versterken.

3. Herstel van insulinegevoeligheid

Een flink schommelende bloedglucosespiegel maakt moe en ziek: het is een enorme energieslurper. Intermitterend vasten zorgt voor herstel van je insulinegevoeligheid, waardoor je bloedglucosespiegel stabieler zal worden. Hiermee wordt de kans op overgewicht en diabetes 2 aanzienlijk verlaagd (2).

4. Toename van de productie van groeihormoon

Door periodiek te vasten zal de productie van je groeihormoon toenemen (vooral in combinatie met beweging). De belangrijkste functie van groeihormoon is dat het helpt bij de reparatie en groei van lichaamscellen en weefsels. Meer groeihormoon betekent sneller herstel van kwalen en klachten. Groeihormoon stimuleert je lichaam ook om energie te verbranden uit je vetreserves en helpt mee bij spieropbouw.

5. Verlaging van de kans op hart- en vaatziektes

Afname van ontstekingen en herstel van insulinegevoeligheid betekent op zich al een verminderde kans op hart- en vaat- ziektes. Daarbij kan intermitterend vasten ook nog meehelpen een hoge bloeddruk te verlagen en heeft het een gunstig effect op een verhoogd LDL-cholesterol en verhoogde triglyceriden. Nog meer factoren die meehelpen je hart en bloedvaten gezond te houden.

6. Vertraging van vroegtijdige veroudering

De enige bewezen methode bij ratten om ze langer gezond te laten leven is door de inname van calorieën te verminderen. Ze leven dan soms 80 procent langer. Het lijkt erop dat met intermitterend vasten (bij ratten) net zulke goede resultaten kunnen worden behaald. Aangezien intermitterend vasten zoveel gezondheidsvoordelen oplevert (zie hierboven), ligt het in de lijn der verwachting dat vertraging vroegtijdige veroudering niet alleen voor ratten maar ook voor mensen geldt.

7. Last but not least: het helpt mee met afvallen

Alles wat meehelpt om af te vallen als je echt overgewicht hebt, helpt ook mee om meer energie te krijgen.

Door intermitterend vasten wordt het lichaam aangezet om over te stappen van glucoseverbranding naar vetverbranding.

Als het lichaam weer leert om vet te verbranden, zal het minder zeuren om zoetigheid en snelle koolhydraten, wat ook weer meehelpt bij afvallen.  Intermitterend vasten versnelt ook je stofwisseling waardoor afvallen makkelijker wordt. Doordat je niet lange tijd vast gaat je stofwisseling niet omlaag in komt je lichaam niet in de spaarstand terecht. Hierdoor wordt het jojo-effect van crash-diëten voorkomen.

Masterclass Intermitterend Vasten

Omdat ik zo enthousiast ben over deze makkelijke vorm van vasten heb ik al mijn kennis, persoonlijke ervaring, wetenschappelijk onderzoek maar vooral de praktische tips en tricks die ik ken ondergebracht in een masterclass. Klik daarvoor hier! 

Ik hoop oprecht dat je je gaat verdiepen in dit onderwerp en ermee aan de slag gaat. Het is niet alleen goed voor jezelf, voor de dierbaren om je heen maar ook voor onze planeet. Minder blijkt soms echt veel méér te zijn!

Intermitterend vasten zal je zelfs extra tijd en geld opleveren!

Bronnen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3106288/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S193152441400200X

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat zijn jouw ervaringen met intermitterend vasten?

Els Driënhuizen
Door

Els Driënhuizen

op 01 May 2020

Hallo Marjolein, Ik heb de masterclass Intermitterend vasten gedaan. Ik was al een tijdje aan het vasten, 8 uur eten en 16 uur rust, van 11.00 uur tot 19.00 uur. Ik ben heel blij met de Masterclass. Wat ik zo ontzettend fijn vind aan je boeken en Masterclasses is dat alles zo goed en simpel wordt uitgelegd, zodat je weet wat er in het lichaam gebeurd en jezelf weet wat goed voor je is. Na het lezen ben ik gelijk goed in contact met mijn lichaam. Ben veel bij orthomoleculaire artsen en therapeuten geweest, maar dit vind ik veel effectiever omdat ik het begrijp 😄. Ik ben heel blij en dankbaar dat je dit allemaal voor mij ‘ons’ hebt uitgezocht. Echt Top. Ik ben nu en tijdens de Masterclass het boek Eet meer Energie aan het lezen en heb net Voeding en Hormonen uit. Zooo behulpzaam. Dank je wel. Hartelijke Groet, Els Driënhuizen

Reactie plaatsen

Meer advies over 

vitaliteit en gezondheid?

Er staan meer dan 300 waardevolle artikelen op je te wachten! 

arrow_drop_up arrow_drop_down