Stress omzeilen doe je zo; vijf tips

Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Stress verminderen doe je zo; vijf tips

Stress verminderen doe je zo; vijf tips

Tijdens mijn burn-out kwam ik in contact met EFT ofwel Emotional Freedom Techniques. Deze techniek om mijn stress te verminderen bleek heel makkelijk en super effectief te zijn. Ik heb er later een opleiding in gevolgd en het vaak met succes toegepast bij vrouwen in mijn praktijk. Stress is een grote sloper van je gezondheid. Ik heb daarom mijn docente Yvonne Toeset gevraagd om een gastblog voor ons te schrijven. 

Vijf tips om je stress te verminderen

Ook al doen we ons best, het blijft voor vrouwen een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden zonder daarbij in de stress te schieten. We proberen baan, man, kinderen, familie en vrienden en onze persoonlijke ontwikkeling te managen, maar zeg nou zelf; dat is best veel.

In mijn praktijk zie ik veel ambitieuze vrouwen met spanningsklachten en die help ik het beste met behulp van EFT, Emotional Freedom Techniques.

Wat is EFT?

EFT is een methode om negatieve emoties (lees stress) te neutraliseren.

Het is een door jezelf eenvoudig uit te voeren klopprotocol waarbij de aandacht zich richt op een specifieke klacht. We meten de mate van spanning op de schaal van 0 tot 10 doordat je zelf een cijfer geeft aan de spanning die hoort bij jouw klacht. Dan volgt er een opstartzin waarbij de klacht wordt benoemd en jij jezelf positief bekrachtigt ( “ik accepteer mezelf precies zoals ik ben”). Je beklopt een aantal acupunctuurpunten op gezicht, lichaam en hand terwijl je de klacht herhaalt. Vervolgens meten we het niveau opnieuw en herhalen kloprondes totdat de waarde 0 is.

Uit de praktijk blijkt de combinatie focus (psychologie) en acupunctuur (energie) in staat te zijn om negatieve emoties op te lossen.

De praktijk

Hoe gek het ook klinkt, kloppen om je stress kwijt te raken, het werkt echt. EFT is uiterst simpel om te leren en als je het juist toepast, altijd effectief.

Zoals bijvoorbeeld bij Sorina. Dit is een van de praktijkvoorbeelden uit mijn gratis e-boek ‘Stressmanagement met EFT’.

Sorina benaderde mij met een vrij praktische vraag: “ik wil beter leren plannen.” Hoewel ze een goede professional was en haar leidinggevende ook zeer tevreden was over haar kennis en kunde, lukte het haar niet om haar werk te ordenen en structureren. Om de een of andere reden haatte ze plannen en deed er alles aan om zich niet aan afspraken te hoeven houden. In haar hoofd was het een chaos en in haar werk daardoor ook. Ze ervoer veel stress omdat ze regelmatig op het allerlaatste moment een deadline moest zien te halen. Dit was een patroon dat ze al jaren volhield, ondanks de last die ze ervan had. Het was niet voldoende om alleen naar haar huidige situatie te kijken, we moesten terug in de tijd. We werkten met EFT aan de vele emoties die herinneringen uit haar jeugd nu nog bij haar opriepen. En we werkten met EFT aan haar overtuiging dat het houden aan een planning zou betekenen dat ze haar vrijheid verliezen kon. Het was niet makkelijk voor Sorina om haar patroon te doorbreken. Toch kon ze na een aantal weken bemerken dat haar hardnekkige afkeer van plannen verdwenen was.

Waarvoor kun je EFT gebruiken?

Ik werk nu ruim tien jaar met EFT en heb veel mensen geholpen bij emotionele klachten. Maar ook negatieve denkpatronen en fysieke klachten kun je aanpakken met EFT. Eigenlijk kun je EFT gebruiken bij alles wat stress of spanning veroorzaakt. Het is een fantastisch hulpmiddel dat je maar één keer hoeft te leren om er je leven lang profijt van te hebben.

  • EFT werkt direct en snel
  • Je kunt EFT zelf toepassen
  • Het is makkelijk te leren
  • EFT heeft geen bijwerkingen
  • Iedereen kan EFT gebruiken

Sta jij steeds paraat?

Zoals je waarschijnlijk wel weet veroorzaakt stress een aantal reactiepatronen in je lichaam. Je voelt dat oa door: een opgejaagd gevoel, hartkloppingen, een droge mond, zweethanden, hoge, snelle ademhaling, duizelingen, blozen. Om er maar een aantal te noemen.

De eerste reactie op een spannende situatie doet je brein. In het emotionele brein zit de amygdala, een klein alarmsignaal dat bij spanning gaat vuren. Deze alarmbel van ons brein brengt een aantal hormonale processen op gang waaronder de aanmaak van adrenaline en cortisol. Deze hormonen zorgen ervoor dat je lichaam op scherp komt te staan; hartslag versnelt en je ademhaling ook. Zo is je lichaam klaar om te vechten of te vluchten.

Stress en EFT

Het is een mooi systeem van je lichaam om gevaar te kunnen ontwijken. Maar onze huidige stress gaat eerder over het halen van deadlines, een goede presentatie geven of conflicten met je partner of baas oplossen. Van echt gevaar is geen sprake waardoor de opgebouwde spanning in ons lichaam eigenlijk veel te groot is voor het vermeende ‘gevaar’ dat we voor ons zien. Spanning die wordt opgebouwd, moet ook weer ontladen. Een manier om dat te doen is met EFT.

Gebleken is dat het bekloppen van de acupunctuur punten van het EFT protocol, in combinatie met de focus op een stress verhogend probleem, direct de lichamelijke processen positief beïnvloed: hartslag gaat omlaag, ademhaling verdiept zich, aanmaak van cortisol vermindert. Je voelt je direct rustiger worden. Je kunt dus op elk moment dat jouw stressmeter oploopt, EFT inzetten om je balans te hervinden.

Vijf tips om stress te verminderen

Tip 1 

Pas EFT toe op de momenten waarop je stress voelt in je lichaam. Voel je je gespannen voor een presentatie? Trek je even terug op het toilet en gun jezelf een paar minuten kloppen. Of als je de spanning in je lichaam voelt na een heftig conflict met je partner, herneem jezelf door te kloppen op de spanning en de emoties die je voelt. Hoe je dat precies doet vind je in mijn gratis e-book ‘Stressmanagement met EFT’. 

Tip 2

Neem eens de tijd om je bewust te worden van je gedachtenpatronen als je in een stressvolle periode bent. Probeer je gedachten op te schrijven en kijk eens hoe jij jezelf daarin beoordeelt. Je vindt vast een aantal opmerkelijke overtuigingen: ik ben stom, wat heb ik dat weer verknald, ik kan dat niet, ik doe het niet goed genoeg.

Ook negatieve overtuigingen kun je als uitgangspunt nemen om EFT op toe te passen. In elk geval kun jij je afvragen of je op deze manier jezelf onder druk wilt zetten.

Tip 3

Geef jezelf elke dag een compliment. We doen dat veel te weinig. Kijk naar wat goed is gegaan, wat jij hebt bijgedragen op een positieve manier aan jezelf of anderen. Sta daar eens bij stil en zeg letterlijk tegen jezelf: Goh, dat heb jij heel goed gedaan!

Tip 4

Geef aandacht aan je fysieke klachten. Als je stress ervaart kan het zijn dat de opgebouwde spanning geen uitweg vindt en dus zichzelf manifesteert in je lichaam als een fysieke klacht. Ons lichaam praat tegen ons, neem het serieus. Ook fysieke klachten kun je aanpakken met EFT, want uiteindelijk gaat het om de negatieve emotie die de klacht heeft veroorzaakt.

Tip 5

Klik hier en download nu mijn gratis e-book ‘Stressmanagement met EFT’. Het kost je niets en het geeft je veel. Ik heb ook twee boeken geschreven: Innerlijke rust met EFT  en EFT werkt voor EFT op de werkvloer. Voor het geval je nog verder wilt lezen. En natuurlijk kan je middels mijn website contact met me opnemen.

Yvonne Toeset

www.eqlibre-eft.nl

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

14 reacties op “Stress verminderen doe je zo; vijf tips


Door Simone op 26 april 2016

Hoi,
voor mij was het niets. Ik kende het al uit een verleden. Ik denk dat ik moet ontstressen op een andere manier. Ik ben begonnen met yoga, mediteer al een tijdje (insight timer app) ga echt op tijd naar bed en leer veel van het boek van Sogyal Rinpoche: het tibetaanse boek van leven en sterven. Alles is vergankelijk en het dus eigenlijk niet waard je druk om te maken :). Ieder zijn eigen methode voor ontspannen denk ik. Succes allemaal! Jullie zijn goud waard, vergeet dat nooit.


Door Yvonne Toeset op 16 december 2015

Beste Annelies,
De laatste week krijg ik meer van deze reacties. Het is vreemd want als ik naar de website ga, werkt het prima. Het kan dus aan je browser liggen. Probeer de pagina te refreshen of toets de bookboon.com url opnieuw in, in de zoekbalk van je browser.
Laat me weten of het lukt!


Door Annelies op 10 december 2015

Helaas krijg ik steeds error meldingen als ik het probeer te downloaden. Jammer, want ik denk/hoop er wel wat aan te hebben.



Door Marijke van Iperen op 15 juni 2015

Ik lees niet waar die acupunctuurpunten zitten


Door sharon Davidzon op 9 december 2014

Ik heb zoveel lichamelijke klachten, dat ik niet weet waar te beginnen. En alle onzekerheid over mijn toekomst maakt het wel stressvol. Een fijn artikel om te lezen en ik heb meteen het e-book gedownload, zodat ik mij meer kan verdiepen in het eft.

Dank je wel.


Door Yvonne Toeset op 12 december 2014

Beste Sharon,
Heel herkenbaar wat je schrijft. Vaak vinden mensen het moeilijk om te weten waar te beginnen. Daarom heb ik nog een tip voor je. Op mijn website vind je onder de downloads een gratis werkblad dat ‘vrede met jezelf’ oefening heet. Deze EFT oefening is ervoor om een lijst te maken van al je klachten en daarna aan de slag te gaan. Zo heb je een overzicht en kun je een voor een aan de slag met je klachten. Je vindt dit werkblad hier: http://www.eqlibre-eft.nl/media/downloads/
Succes!


Door C. Hoff op 10 november 2014

Bedankt Marjolein, voor je uitermate waardevolle informatieve site. Het geeft me precies de informatie waar ik naar op zoek was 🙂
Dank dus voor al je inspanningen en ga zo door!


Door Nicolette op 8 november 2014

Fijn dat EFT in de aandacht wordt gebracht. Ik heb er in moeilijke situaties ongelofelijke baat bij gehad. Met het oplossen van vastgeroeste gewoonten, met mijn angst voor het spreken in het openbaar, bij het verwerken van verlies.
Het heeft slecht één nadeel….omdat het zo eenvoudig is, stel je het soms uit om het te gebruiken als er heftige situatie’s zijn. Je denkt dan:”Ach hierbij zal het vast niet werken.” Dit geheel ten onrechte….het werkt! Ook, na enige tijd, op een diep niveau, zodat je ook oude patronen, die je verhinderen om vrijuit te leven, kunt helen.

Met een warme groet, Nicolette


Door Yvonne Toeset op 11 november 2014

Ha Nicolette, ja dat is inderdaad het probleem! Het is fijn om elke ochtend te beginnen met EFT, al doe je dat maar 10 minuten. Ook voor het slapen gaan is het fijn om de dag door te nemen en te kloppen op stressvolle emoties die boven komen. Zo blijf je jouw emotionele huishouden op peil houden. En dat is dan weer een tip….! Warme groet, Yvonne


Door Christa Gobbo op 8 november 2014

Goede avond dank voor deze informatie ,wist niet dat deze therapie bestond.
Zou graag willen leren deze toe te passen op mijn zelf.
Vriendelijke groeten Christa Gobbo.


Door Yvonne Toeset op 11 november 2014

Dag Christa, fijn dat ik weer iemand heb kunnen interesseren voor EFT. Heb je het boek al gedownload? Daar staat ook in beschreven hoe je het kunt toepassen met foto’s en uitleg. Warme groet, Yvonne


Door Tineke op 7 november 2014

Dank voor de tips, ik straks zeker het ebook downloaden. Vandaag had ik zo’n compliment-ervaring. Na een week om de hete brei heendraaien, heb ik een ingewikkeld dubbelinterview uitgewerkt en het artikel geschreven. Opgestuurd naar de geïnterviewden en na een uur kreeg ik als reactie dat het uitstekend was. Na een rondedansje en wat juichkreten heb ik mezelf hardop verteld dat ik dat toch maar even goed had gedaan (ik was alleen op kantoor). Big smile. En zelfs nu ik aan dat moment terugdenk, zit die big smile er weer. Dat complimentje voor mezelf was belangrijker dan dat van de opdrachtgever. Heerlijk. Ga ik vaker doen!


Door Yvonne Toeset op 11 november 2014

Dag Tineke, dat is de kracht van jezelf waarderen. Mooi voorbeeld. En stel je voor als je dat vaker gaat doen…We vergeten het zo gauw om onszelf positief te beoordelen. Er zijn veel overtuigingen die ons zeggen dat dat niet ok is; we zijn dan arrogant of egoïstisch of niet goed genoeg. Terwijl een compliment aan jezelf, een waardering voor wie je bent en wat je doet, een groter effect kan hebben dan welk compliment van een ander! Warme groet, Yvonne

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen