arrow_drop_up arrow_drop_down

Magnesium; voor meer energie én meer ontspanning

Magnesium. Wist je dat veel mensen eerder een mineralen tekort hebben dan een tekort aan vitamines?  Mineralen zitten vooral in de bodem. Onze voeding groeit veelal in aarde waarin steeds minder mineralen te vinden zijn. Zit het niet in de aarde dan komt het ook niet in de plant, niet op ons bord en dus ook niet in ons lichaam. Voor mij valt het mineraal magnesium onder de noodzakelijke basissuppletie voor vrouwen. Ik zal je uitleggen waarom. Dit is een update van een eerder artikel over magnesium. 

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium en het valt onder de minerale zouten. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten opnemen.

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken terwijl het heel belangrijk is voor het aanmaken van energie en je hormoonbalans

Magnesium is essentieel voor het functioneren van honderden verschillende enzymen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Magnesium zorgt er dus onder andere voor dat (voedings)stoffen in je lichaam kunnen worden omgezet in energie.

Magnesium is daarbij ook heel belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen, want het zorgt voor de overdracht van de elektrische signalen (zenuwprikkels) die door de kilometerslange zenuwen in ons lichaam moeten reizen. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Magnesium tekort wordt wereldwijd steeds groter

Normaal gesproken zouden we voldoende magnesium uit gezonde voeding moeten kunnen halen; er is veel plantaardige voeding waar magnesium in zit. Plantaardige voeding heeft echter als “nadeel” dat het groeit in aarde en dat het alleen de mineralen kan opnemen die in de aarde zitten. Zit er onvoldoende magnesium in de grond dan komt het ook niet in ons lichaam terecht.

Veel landbouwgrond wordt bemest met kunstmest dat alleen kalium, fosfor en stikstof bevat. Uiterlijk gezien doen planten het daar goed op maar ze missen daardoor allerlei vitamines en mineralen die ze uit de grond hadden moeten halen.

Verhitten van voedsel zorgt er ook voor dat magnesium verdwijnt uit gezonde producten

Ook door bewerking van ons voedsel in een fabriek, zoals het toevoegen van aspartaam (E951) of MSG ((mono)natriumglutamaat of E621), wordt magnesium aan voedsel onttrokken. Ook het gebruik van veel gebruikte medicijnen zoals plasmiddelen, maagzuurremmers, de pil, antibiotica en insuline kunnen ervoor zorgen dat het lichaam magnesium tekort komt.

Magnesium heeft calcium nodig en vice versa

Het mineraal calcium heeft altijd veel aandacht gekregen. Met name van de zuivelindustrie, die ons er steeds op wijst hoe belangrijk het is om zuivel te gebruiken vanwege de grote hoeveelheid calcium. Calcium en magnesium zijn echter twee mineralen die elkaar nodig hebben in een bepaalde verhouding. Optimaal zou een verhouding van 1:1 zijn, maar 2:1 is ook nog toereikend; dus 2 keer zoveel calcium als magnesium.

Helaas bevat onze voeding vaak veel méér calcium dan magnesium tot zelfs wel 10:1. Melk bevat de verhouding 4:1 en is mede daarom helemaal niet zo gezond voor onze botten. Het onttrekt daardoor juist magnesium aan onze botten. Ook de hoeveelheid fosfor in melk is te hoog waardoor ook calcium wordt onttrokken aan onze botten.  Onze botten worden van melk dus poreuzer in plaats van sterker.

Calcium wordt in onze botten pas goed opgenomen als de verhouding calcium, magnesium en fosfor goed is.

Magnesium tekort: welke klachten wijzen in deze richting?

Veel voorkomende klachten van vrouwen zouden kunnen wijzen op een magnesiumtekort. Laat ik er eens een paar op een rijtje zetten:

  1. Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten.
  2. Magnesium kan helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap
  3. Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt. Hierdoor kan magnesium meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen.
  4. Magnesium  kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen. Veel vrouwen klagen over been- en voetkrampen, onrustige benen of plotseling opkomende spierpijnen.
  5. Magnesium kan helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.
  6. Magnesium kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het perifere zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid.
  7. Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.
  8. Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of extra inspanning.

Bij een langdurig magnesiumtekort lees ik klachten als hartkloppingen, PMS, fibromyalgie, diabetes 2, astma, spijsverteringsproblemen, chronische vermoeidheid, allergieën, geheugenstoornissen, concentratieproblemen en depressiviteit. Het gaat dus niet alleen om fysieke klachten maar ook om mentale klachten.

Wees je ervan bewust dat het lichaam vooral veel magnesium nodig heeft ten tijde van fysieke of emotionele stress. Bedenk ook dat veel sporten ook een vorm is van stress, hoe lekker het ook kan zijn!

Heb je veel stress dan plas je veel magnesium uit. Zorg vooral dan voor suppletie van magnesium

Magnesium in je voeding

Gelukkig is er genoeg voeding waar magnesium in zit als dit tenminste in rijke grond heeft mogen groeien. Mede hierdoor heeft biologische voeding de voorkeur boven niet-biologische.

Magnesium zit vooral in allerlei noten (amandelen, paranoten), zaden (pompoen, sesam, zonnebloem, lijnzaad, pijnboom), groene groenten (spinazie, broccoli), bonen, fruit (bananen, ananas), zeegroenten (zeewier, kelp), (Keltisch) zeezout, groene kruiden (basilicum, dille) en in, jawel, cacao! Yes!

Rauwe cacao bevat veel magnesium. Snak jij af en toe naar chocola? Dan zou het kunnen dat je een magnesiumtekort hebt.

Magnesium als supplement

Ik heb lang last gehad van spierkrampen in mijn kuiten en voeten. Vooral als ik in bed lag. Vanaf het moment dat ik magnesium ben gaan gebruiken is dit niet meer voorgekomen.

Neem je het als voedingssupplement, dan is het het beste om het verdeeld over de dag in te nemen. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vrouwen is 300 mg maar ik volg liever de richtlijnen van Dr. Christiane Northrup, die adviseert om twee keer per dag 200 mg te gebruiken als je volkomen klachtenvrij bent, maar als je een of meer van bovenstaande klachten hebt adviseert zij twee keer 500 mg. Maak een afspraak bij een orthomoleculair arts of therapeut als je overweegt om méér dan de ADH te gebruiken of als je twijfelt of deze suppletie goed voor jou is.

Wat is een goed supplement?

Kies altijd voor een goed (orthomoleculair) merk en wees je ervan bewust dat magnesiumcitraat, -bisglycanaat, of -chelaat beter opneembaar is dan het veel voorkomende en goedkopere magnesiumoxide. Magnesiumoxide zit vaak in de goedkopere supplementen maar wordt nauwelijks opgenomen door het lichaam.

Ik ben een fan van de supplementen van Royal Green omdat deze 100% natuurlijk zijn en (als het kan) biologisch. De ingrediënten komen uit de natuur en zijn herkenbaar voor ons lichaam. De magnesium van Royal Green komt bijvoorbeeld uit zeesla en niet uit een fabriek. Dit is dus echte voeding! 

Klik hier voor 100% biologisch en perfect opneembare magnesiumcapsules. Ik neem het ’s morgens om me energie te geven en ’s avonds voor ik naar bed ga om op te slapen. Is dat geen bijzonder supplement?

Magnesium kan ook door de huid worden opgenomen

Magnesium kan ook goed door de huid worden opgenomen. Je kan dus ook een magnesiumgel smeren of een lekker (voeten)bad nemen met magnesiumvlokken. Klik hier voor een heel goed merk voor magnesiumgel 0f -olie en hier voor vlokken. Slaap je slecht; neem dan een heerlijk (voeten)bad met magnesiumvlokken of bitterzout en rol daarna je bed in. Ik wed dat je heel snel in slaap valt!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

yvette

Door

yvette

op 18 November 2016

Hi Marjolein en je team. Ik las net dit stukje over magnesium en ook je aanbeveling om geen magnesium oxide in te nemen, wat inderdaad zo is. Nu ging ik naar je shop, en zag de mulit die je verkoopt. Deze is van het merk "pure supplementen". Al lezende op hun site over de ingredienten van deze multi..zie ik dat ze juist magnesium oxide in de multi hebben. Soms ben ik dan ook weer het spoor bijster... wat vindt jij. Zie hun site http://puresupplementen.nl/o/natural-multi-multivitamine-mineralen/?v=796834e7a283 dank je. groet Yvette

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 22 November 2016

Ha Yvette, ja het klopt dat de magnesium in deze multi bestaat uit magnesiumoxide en het klopt ook dat deze minder goed opneembaar is. Ze zeggen zelf dat hij langzaam opgenomen wordt, maar uiteindelijk toch wel goed. Maar zelfs als dit niet waar zou zijn is deze multi nog steeds erg goed, vooral door de natuurlijke, biologische vitamines die erin gebruikt worden en....de prijs. Die is laag voor een grotendeels erg goed product. Wil je daarnaast toch meer magnesium binnenkrijgen dan kun je dat natuurlijk altijd het beste via de voeding doen, want wel supplementen slikken maar geen goede voeding eten (groene bladgroenten!) zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk en is alleen maar duur. Of, als je toch een magnesiumsupplement zou willen, kies dan voor het merk Royal Green, dat is een van de zeer weinige natuurlijke, biologische magnesiumsupplementen die er zijn een ook nog vegan. Dan natuurlijk weer niet daarnaast een multi nemen met magnesium, dan krijg je al gauw weer te veel binnen!

Ria

Door

Ria

op 18 November 2016

Is er een alternatief voor Schusslerzout en bitterzout, omdat het niet mag bij coeliakiepatienten?

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 21 November 2016

Beste Ria, voor mensen met coeliakie hoeft het gebruik van Schusslerzout geen probleem te zijn want ze zijn bijna altijd glutenvrij, maar niet altijd tarwevrij. Voor mensen met tarweallergie kan het dan niet, met coeliakie wel. Het schijnt dat sommige merken wel gluten bevatten, dus het is wel uitkijken, maar je kunt het blijkbaar wel krijgen. Als het gaat om een goede magnesiumverbinding, dan kun je natuurlijk kiezen voor een van de supplementen met citraat of chelaat ipv een Schusslerzout of bitterzout. Of magnesiumvlokken, -gel of -olie, afhankelijk van je wensen en het probleem dat je wilt aanpakken.

zdenka

Door

zdenka

op 18 November 2016

Beste Eva, Het klop helemaal/ik ben 58 oud..3 jaar geleden had ik alle klachten zoals U in deze brief genoemd..meer keer ging na huisarts..??? Toe kreeg ik van mijn schoonzus/ze zit ook in medici.../advies..precies zoals U geschreven hebt..ik ben heel blij..het pijn in de spieren.krampen en nog plus mijn spieren zijn bijna terug..Al vast bedankt voor jullie advies en hoop ik dat alle vrouwen en zeker met die; klachten en ..pijn..en pijnlijke krampen..zullen Uw advie het serieus nemen.. met een respect..al vast bedankt

M. van Zoelen

Door

M. van Zoelen

op 19 November 2016

Erg interessant, wist niet dat het zo belangrijk is. Bedankt voor al je goede tips! Een zus van een collega heeft jouw voedingstips nauwgezet gevolgd en heeft geen last meer bepaalde overgangsklachten.

sandra

Door

sandra

op 19 November 2016

is het niet gevaarlijk om op eigen houtje magnesium te slikken?Ik heb gehoord dat een te hoge inname zelfs kan leiden tot een coma?

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 21 November 2016

Het klopt dat je natuurlijk ook weer niet te veel magnesium moet binnenkrijgen. Dat geldt voor alles. Maar als je je aan de normale hoeveelheden houdt en stopt als je bijvoorbeeld merkt dat je er diarree van krijgt, of bijvoorbeeld ineens een te lage bloeddruk, kan het geen kwaad om een tijdje magnesium te gebruiken. Maar eet je al veel voeding waar het in zit dan moet je natuurlijk in de gaten houden of je het wel nodig hebt. En als je nierproblemen hebt, of schildklierproblemen of de ziekte van Addison, dan moet je wel uitkijken met magnesium. Laatje vooral adviseren door een arts en doe het dan niet op eigen houtje.

evh

Door

evh

op 21 January 2017

mag je bij Schildklier problemen geen magnesium slikken dan?

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 23 January 2017

Dat hangt ervan af. Het kan juist nodig zijn, afhankelijk van welke soort problemen je hebt met de schildklier, maar ik zou dit in overleg met een arts doen en niet op eigen houtje.

Irene Latten

Door

Irene Latten

op 19 November 2016

Marjolein als je voldoende groente fruit en noten eet krijg je dan voldoende magnesum binnen? Dank je wel voor dit interessant artikel.

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 21 November 2016

Waarschijnlijk wel Irene, maar ik kan niet bepalen wat jij onder 'voldoende' verstaat en hoe je verdere gezondheid is. En of je nog problemen ondervindt die te maken zouden kunnen hebben met magnesiumgebrek. Het blijft voor iedereen wel verschillend maar natuurlijk hoeft niet iedere vrouw aan de supplementen.

janneke de vries

Door

janneke de vries

op 20 November 2016

Heel vele dank voor dit interessant artikel...

M'eau

Door

M'eau

op 21 November 2016

Heb voor mijn verjaardag van 2 vriendinnen 2 flessen magnesium-olie/vloeistof gekregen weet jij waar ik dit en wanneer ik deze het beste kan/mag gebruiken ?

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 21 November 2016

Als het goed is staat de toepassing en de hoeveelheid wel op de flesjes. En wanneer je het gebruikt is ook helemaal afhankelijk van je eventuele klachten of wensen. Wil je het bijvoorbeeld gebruiken om beter te slapen dan kun je wat gebruiken voordat je naar bed gaat. Wil je het gebruiken om van spierkrampen af te komen dan gebruik je het zodra je daar last van hebt.

Mirjam

Door

Mirjam

op 21 November 2016

Hoi Marjolein Bedankt voor je heldere artikel. Ik gebruik ook de zouten nr 7. Hoeveel tabletjes mag je oplossen in water of ontspannende thee?. Alvast bedankt lieve groet Mirjam

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 21 November 2016

Beste Mirjam, houd je zoveel mogelijk aan de aangegeven richtlijnen en doseringen en kijk of dat goed voor je werkt. En zorg er in ieder geval voor niet te veel tegelijk te nemen. Beter kleine hoeveelheden over de dag verspreid dan in een keer een grote hoeveelheid.

annemarieke

Door

annemarieke

op 7 December 2016

Kan ik zomaar overstappen op een ander magnesium? Ik zie nl op mijn potje dat het hoofdbestanddeel oxide is das niet de beste vorm lees ik dus wil graag iets anders aan gaan proberen.

Marjolein Dubbers
Macha

Door

Macha

op 5 February 2017

Ik zweer inmiddels bij de magnesiumplex. 4x daags 1 capsule, daar voel ik me heerlijk ontspannen bij en daar slaap ik goed op.

Ria

Door

Ria

op 21 November 2016

dag Marjolein, helpt bitterzout in bad tegen slecht slapen? (las ik bij info over magnesium). en bedankt voor al je info, interessant!

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 21 November 2016

Jazeker Ria, het werkt heerlijk ontspannend als je het zout aan je badwater toevoegt! Daarvan zul je inderdaad goed slapen. Wel rustig aan doen met de hoeveelheid als je het nog niet gewend bent. In het begin kun je er anders ook last van krijgen omdat het natuurlijk sterk ontgiftend werkt.

mieke

Door

mieke

op 21 November 2016

En 'alles' staat weer netjes op een rijtje... voor ons 'voorgekauwd' door deze straffe madam!Dank je voor de zoveelste keer!!

Dineke

Door

Dineke

op 13 December 2016

Als ik `s avonds magnesium gebruik, in vorm van capsule of spray, dan ga ik heel eng dromen. Het is bij meer mensen voorgekomen. Weet je waar dat aan ligt? Is magnesium innemen `s ochtends net zo goed?

Astrid Zwart

Door

Astrid Zwart

op 19 December 2016

Beste Dineke, meestal is het juist andersom, dat mensen er rustiger van worden en er ook beter en dieper door gaan slapen. Het wordt juist aangeraden als je last hebt van bijvoorbeeld nachtmerries of slecht slapen. Waar het aan ligt dat dit bij jou niet zo is weet is niet; zou het door iets anders dan de magnesium kunnen komen? Op zich kun je magnesium ook 's ochtends gebruiken, of in ieder geval eerder op de dag. Dus als je denkt dat dit bij jou beter werkt zou ik dat doen.

Irma

Door

Irma

op 21 January 2017

Ik ga iedere dag zwemmen en de sauna in. Na het douchen smeer ik me helemaal met magnesiumolie in. Ik heb geen klachten maar vind het lekker. Zou het ook teveel kunnen zijn?

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 23 January 2017

Als je geen klachten hebt zal het wel meevallen, maar het lijkt mij wel heel erg veel, elke dag helemaal insmeren hiermee. Meestal krijg je last van diarree als je te veel magnesium binnenkrijgt maar dat gaat dan meestal om een supplement dat je inneemt, niet via de huid. Een teveel aan magnesium is echter uiteindelijk wel gevaarlijk (slecht voor nieren en uiteindelijk voor het hart). Of het bij jou te veel is kan ik niet beoordelen, raadpleeg een (natuur)arts als je het zeker wilt weten.

Heppiefood

Door

Heppiefood

op 22 January 2017

Leuk artikel, ik heb m gedeeld op mijn pagina!

Marianne

Door

Marianne

op 16 April 2018

Hallo Marjolein en Astrid, als ik op de link klink om naar schusslerzout te gaan , krijg ik een melding dat er iets mis ging. Ik heb ook op de site van celzouten.nl gekeken vorige week naar aanleiding van info op de facebookgroep, maar ze hebben de website vernieuwd, dus misschien hoeft alleen de link aangepast te worden?

Marjolein Dubbers
Willy

Door

Willy

op 16 July 2018

Hallo Is magnesium van het merk orthica goed?

Marjolein Dubbers
Diny

Door

Diny

op 22 July 2018

Hallo Marjolein. Klopt het dat je magnesiumcitraat op een lege maag moet innemen? Dit advies kreeg ik nl en reageer op je blog omdat jij aanraadt om het verdeeld over de dag in te nemen.

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 30 July 2018

Het lijkt er een beetje vanaf te hangene per persoon; soms lijkt het beter te werken om het tijdens het eten in te nemen (of 's avonds voor het slapen gaan) en bij anderen juist beter op een nuchtere maag, of verdeeld over de dag. Magnesium is laxerend en het kan daarom soms tot diarree leiden, wie daar gauw last van heeft schijnt het beter op een nuchtere maag te kunnen innemen.

Patricia

Door

Patricia

op 23 August 2018

Hallo Marjolein, Dank je wel voor dit prachtige artikel, zoals ook de andere onderwerpen. Vraagje: is het merk Pflűger Schűssler zout 7 ook orthomoculair? VSM is moeilijk verkrijgbaar, ook via internet.... Vast bedankt voor het antwoord. Vriendelijke groet, Patricia

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 27 August 2018

Dat weet ik niet precies Patricia, maar je zou het voor de zekerheid zelf kunnen vragen via de website van Pfluger Nederland.

Linda Hakioglou Bezemer

Door

Linda Hakioglou Bezemer

op 14 October 2018

Wij hebben magnesiumcitraat van Otholon. Is dit een goede?

Marjolein Dubbers
Anouk

Door

Anouk

op 13 April 2019

Beste Marjolein, 8 jaar geleden kwam ik bij de huisarts om te vertellen dat ik al mijn hele leven moe ben en last heb van paniek/me overweldigd voelen, door het leven. Hij heeft mij paroxetine (antidepressivum) voorgeschreven. In eerste instantie leek het de oplossing, maar na verloop van tijd werd alles grijs, in mijn wereld. Na 4 jaar besloot ik te stoppen met de paroxetine. Ik ben een jaar lang misselijke en duizelig geweest, door het afbouwen. Weer een jaar later, las ik over magnesium (ik denk bij jou op FB). Proberen kan geen kwaad, dacht ik. Magnesium was de "game changer" voor mij. Minder moe, maar vooral, na meer dan 40 jaar, nóóit meer paniek gevoelens gehad. Natuurlijk moet je voor je gezondheid alle kanten aanpakken, maar dat kon ik nu, dankzij de positieve verandering die de magnesium mij gebracht heeft. Dank je wel, Anouk

Wendy

Door

Wendy

op 13 April 2019

Goed artikel! Ik zal magnesium ook gaan gebruiken voor het verminderen van mijn voetkrampen. Groetjes Wendy

linda

Door

linda

op 17 April 2019

voor eerst dank voor alle info ! ivm magnesium volgende vraag: Ik neem al jaren MetaRelax - 2 maal per dag - ik lees: per tablet 900mg Magnesiumglycerofosfaat, vit B6, vit B12, Folaat, vit. D, Taurine. Dit is dus ruim meer dan wat in je artikel staat ... Wat denk je hiervan ?

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 24 April 2019

Ik adviseer volgens de richtlijnen van Dr. Christiane Northrup zoals ik in het artikel zeg. Ik ben geen orthomoleculair therapeut dus ik houd me aan iemand waarvan mij bekend is dat zij er wel veel van weet en betrouwbaar is. Dus twee keer per dag 200 mg nemen als je volkomen klachtenvrij bent, maar als je een of meer klachten hebt die ik in het artikel bespreek, dan adviseert zij twee keer 500 mg. Maar voel jij je goed bij het middel dat je al jaren gebruikt, dan is dat vast ook geen probleem.

Reactie plaatsen