Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek en krijg een Masterclass van 57 euro cadeau!
Lees meer

Page content

Alcohol; waarom kost het vooral vrouwen zoveel energie de dag erna?

Alcohol; waarom kost het vooral vrouwen zoveel energie de dag erna?

Afgelopen zomer kwamen er veel zonnige terrasjes op mijn pad waar ik eind van de dag graag een glas witte wijn drink in goed gezelschap. Ook bij een lekker etentje drink ik graag een glas wijn. Alcoholische dranken horen er helemaal bij in onze Westerse samenleving. Natuurlijk weten we allemaal wel dat je er niet te veel van moet drinken. Naast het vervelende gevoel dat een kater je kan geven na iets te veel te hebben gedronken, ervaren veel vrouwen ook andere nare gevolgen van alcohol, vaak eerder dan mannen. Ze komen sneller aan van alcohol, kunnen er niet goed van slapen en krijgen meer last van cellulite of van meer menstruatieklachten en -pijn. Ik merk zelf na één glas al, dat ik me de dag erna niet top voel. Wat zijn eigenlijk de gevolgen van regelmatig een glas alcohol voor vrouwen? Ik besloot het afgelopen week eens te onderzoeken.

Een paar feiten over alcoholische drank

Eerst even een paar weetjes over alcoholische drank. Een standaard drankje bevat rond de 10 gram alcohol. Standaard wil zeggen: als je wijn netjes uit een wijnglas drinkt (ongeveer 100 ml met 10% alcohol), bier uit een bierglas (250 ml bij 5% alcohol) en sterke drank uit een borrelglaasje (35 ml met 35%), krijg je steeds ongeveer die 10 gram binnen.

Alcohol wordt in het bloed gemeten in promillage: na een glas drank zoals hierboven genoemd zal het promillage in het bloed van een vrouw ongeveer 0,3 zijn en bij een man iets lager, 0,2. Mannen kunnen alcohol namelijk beter en sneller verwerken in hun lichaam dan vrouwen. Hieronder kun je lezen hoe dat komt. Deelname aan het verkeer is strafbaar vanaf een promillage van 0,5. Voor een vrouw dus niet meer dan anderhalf glaasje wijn.

Hoeveel alcohol kun je veilig drinken?

In Nederland is de officiële, nieuwste richtlijn van de Gezondheidsraad (Richtlijnen Goede Voeding 2015) dat je het best helemaal geen alcohol kunt drinken en als je dat wel doet, dan niet meer dan een glas per dag, voor zowel vrouwen als mannen. Bovendien is het aan te raden daarnaast ook een paar dagen per week helemaal niet drinken. Interessant is, dat de richtlijn voor mannen is verlaagd sinds 2006: toen werd voor mannen nog twee glazen per dag aangehouden. Door nieuwe bevindingen uit onderzoek is dit dus naar beneden bijgesteld.

Dat betekent dat één wijntje je al op de limiet brengt! Veel van ons zullen al snel te veel drinken bij een gezellig etentje als je je daaraan wilt houden. Ik ook, vrees ik.

Wat doet alcohol in ons lichaam?

Eén glas per dag en enkele dagen per week niet drinken betekent een limiet van 2 tot 3 glazen per week. Waarom is het eigenlijk zo slecht? Dit komt omdat ons lichaam alcohol niet kan uitscheiden. Het is een giftig stofje dat door de lever moet worden omgezet in acetaldehyde, het akelige stofje dat ons onder andere de hoofdpijn bezorgt na een avondje te veel drinken. Acetaldehyde is voor ons lichaam zelf ook weer een giftige stof dus ook die moet ook weer worden afgebroken en verwijderd. Hiervoor zijn stofjes nodig zoals enzymen (alcohol dehydrogenase en acetaldehyde dehydrogenase) en co-enzymen (vooral niacine, vitamine B3).

In de lever bevinden zich de benodigde enzymen die de klus van omzetting kunnen klaren met een snelheid van ongeveer 1 glas drank per uur. Hoe snel het precies gaat is onder andere afhankelijk van je lichaamsomvang, je eetgedrag en je algehele gezondheid. Dus drink je sneller dan je lever kan werken dan geeft dat al meteen problemen, want dan word je niet alleen dronken maar blijven de vele andere belangrijke taken die de lever heeft ook liggen.

Waarom hebben vrouwen meer last van alcohol?

Vrouwen breken alcohol minder snel af dan mannen omdat ze nu eenmaal minder van het enzym alcohol dehydrogenase aanmaken dan mannen. Daardoor kan er meer alcohol in de bloedbaan komen. Bij dezelfde hoeveelheid drank nemen vrouwen dus meer alcohol op dan mannen van gelijke lengte en gelijk gewicht. Omdat vrouwen gemiddeld ook nog kleiner en lichter zijn dan mannen ervaren zij nog meer de nadelige gevolgen. Wat zijn deze gevolgen dan?

Overbelasting van de lever

Zoals hierboven gezegd zorgt de lever er dus voor dat de alcohol als allereerste zo snel mogelijk wordt verwerkt. Je lichaam wilt dit giftige goedje zo snel mogelijk kwijt. Alle andere belangrijke processen waar de lever zich mee moet bezighouden, zoals de energiestofwisseling in je cellen, worden stopgezet om eerst de alcohol kwijt te raken. Dit kan de lever behoorlijk overbelasten. Zet je schrap voor de gevolgen…

Leververvetting…..

Als je lever veel of vaak alcohol moet verwerken, kan dit er onder andere toe leiden – via ingewikkelde processen die ik je hier zal besparen – dat zich in de lever een overmaat aan vetzuren ophoopt. Je lever heeft het zo druk met verwerking van de alcohol dat de vetzuren niet meer op de juiste manier worden omgezet en afgevoerd. De ophoping van vetzuren kan uiteindelijk leiden tot de zogenaamde leververvetting. Dit is een ernstige aandoening die vooral bij alcoholisten veelvuldig voorkomt. Leververvetting kan overigens ook ‘non-alcoholisch’ zijn, dan heeft het andere oorzaken. In mijn blog over leververvetting kun je hierover meer lezen.

…..alcohol verstoort energieaanmaak……

Bij de processen die plaatsvinden om alcohol te verwijderen zijn stofjes nodig die ook heel belangrijk zijn voor het maken van energie (ATP) in de cellen van ons lichaam, vooral het co-enzym niacine ofwel vitamine B3. Het komt erop neer dat alle niacine wordt gebruikt in de alcoholstofwisseling. De aanmaak van energie, ofwel de energiestofwisseling, die plaatsvindt in de mitochondriën van onze cellen, wordt vertraagd en verstoord door de voorrang die de alcoholstofwisseling krijgt. Het superbelangrijke proces van energie-aanmaak wordt dus verstoord door alcohol. Alcohol drinken kost je letterlijk energie! Ook al heb je geen kater, je voelt je de dag erna nooit helemaal optimaal.

…..verhoging cholesterol en oestrogeen…

Ook stoffen als oestrogenen en cholesterol krijgen geen aandacht van de lever als die druk is met de alcohol. Dat leidt ertoe dat deze stoffen, in plaats van na gebruik te worden afgebroken zoals het hoort, opnieuw worden opgenomen in ons lichaam. Dit leidt tot verhoogde cholesterolniveaus en ook tot een hoog oestrogeenniveau, met als gevolg meer oestrogeendominantie. Een teveel aan bepaalde soorten oestrogenen kan onder andere een factor zijn bij het ontstaan van borstkanker. Er is ook bewijs dat alcohol een factor kan zijn bij het ontstaan van andere soorten kanker. Over oestrogeendominantie schrijf ik uitgebreid in mijn eerste boek Het Voedingskompas en in blogs, zoals hier en hier.

….. en zo nog wat nadelen

En dat is nog lang niet alles. Ook vele andere lichaamsprocessen kunnen worden verstoord door alcohol. Het leidt bijvoorbeeld tot een tragere gluconeogenese, wat betekent dat er minder glucose kan worden gemaakt uit andere stoffen in het lichaam. Dit kan leiden tot een te laag bloedglucosegehalte met als gevolg onder andere schade aan het zenuwstelsel. Ook de aanmaak van eiwitten en aminozuren wordt verstoord door alcohol, waardoor er minder spieropbouw kan plaatsvinden.

Zijn er ook voordelen?

Tja, het beste lijkt het dus om helemaal geen alcohol te drinken als je het bovenstaande leest. Toch staat in het rapport Richtlijnen voor Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad ook, dat uit ander onderzoek blijkt dat een matige consumptie van 1 glas alcoholische drank per dag juist kan leiden tot een verlaging van het risico op een aantal chronische ziektes, zoals hart- en vaatziektes, dementie en diabetes 2. Het schijnt volgens dit rapport dat alcohol ook een gunstig effect heeft op de werking van insuline. Maar of dit opweegt tegen alle nadelen….De wetenschap is er nog niet uit. Jij mag kiezen.

Nooit meer drinken?

Alles afwegend denk ik dat het goed is om zeer matig te zijn met alcohol. We hebben het in ieder geval niet nodig als voedingsstof, integendeel! Drink je toch graag nu en dan een glaasje, zorg er dan voor dat je dat niet doet op een lege maag, want dat versnelt opname van alcohol en vertraagt juist de verwerking ervan. Koolhydraten vertragen de opname van alcohol en vetrijke snacks zorgen voor een langzamere darmperistaltiek; allebei zorgen ze ervoor dat je minder last krijgt van de gevolgen van alcohol drinken. Als je maag vol voedsel zit kan de alcohol minder makkelijk de darmwand bereiken en erdoorheen passeren, waardoor het iets minder snel invloed op de hersenen krijgt. En drink er vooral ook water bij.

Waarom drink je eigenlijk?

Je kunt voor jezelf ook eens nagaan of je nu echt trek hebt in dat wijntje, of dat het je meer gaat om een moment van ontspanning of gezelligheid met anderen. Veel vrouwen drinken alcohol om zich makkelijker te kunnen ontspannen. Ben je moe? Ga dan vaker vroeg naar bed zonder alcohol of zoek andere manieren om je te ontspannen. Gaat het je om de gezelligheid? Focus dan op de mensen om je heen en ervaar het plezier dat je met ze hebt. Blijf er bewust bij en geniet van hun gezelschap met een alcoholvrij drankje. Drink je iedere dag uit gewoonte? Dat is aangeleerd gedrag dat je ook weer kunt afleren. Blijkt dat je daar veel moeite mee hebt? Zie dit dan onder ogen en zoek hulp. Verborgen alcoholverslaving onder vrouwen is een groeiend verschijnsel. Alcohol maakt echt meer kapot dan je lief is. Hou het stuur van je leven in handen. Je kunt ieder moment van je leven besluiten een andere weg in te slaan. Echt, iedere moment!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat is jouw alternatief voor een glas alcohol?

Comment Section

19 reacties op “Alcohol; waarom kost het vooral vrouwen zoveel energie de dag erna?


Door Anja op 17 oktober 2018

Een duidelijk en herkenbaar artikel. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in het weekend een wijntje toch wel gezellig vindt. Maar als ik dan een dag daarna voor de spiegel sta heb ik altijd het idee dat ik rond mijn middel en buik meer vocht vast houdt?


Door Emmy Davids op 7 oktober 2018

Hallo Marjolein. Ik drink graag waterkefir in plaats van wijn. Het oogt als witte wijn, heeft bubbels en lijkt ergens wat op Sisi. Het is een probiotische drank. Ik doe het in een wijnglas en merk geen verschil in gezelligheid. Kan er lekker bij doortanken. Het enige ‘nadeel’ is dat je het zelf moet maken en onderhouden om de dag, maar het is daarmee vrijwel gratis (afgezien van citroen en suiker). Zo hoef ik mijn drinkgewoonte niet af te leren en krijg geen alcohol binnen!


Door N. op 7 oktober 2018

Fijne, duidelijke uitleg! Dankjewel!


Door Elly op 7 oktober 2018

Leerrijk, ik was al langer bewust en voel het ook dat het niet goed is voor mijn lichaam. Maar soms kan ik er ook echt van genieten. Dus af en toe een glaasje, kan perfect. Ik drink ernaast dan voldoende water en heb er dan opmerkelijk minder last van. Liever één glaasje om echt van de genieten, dan meer en sanderendaags een kater!


Door Lida op 7 oktober 2018

Helemaal mee eens, ik heb het gevoel naarmate ik ouder wordt de impact van wijn groter is. Als ik voor het eten 2 wijntjes neem, kan ik mijn ogen na het eten niet open houden, stort compleet in vecht er tegen, uiteindelijk naar bed, val in slaap, maar rond 3 uur s’nachts klaar wakker, tegen de ochtend val je dan weer in slaap. Eigenlijk is het me dat niet meer waard.


Door Kea de Oude op 6 oktober 2018

Beste Marjolein , wat evengoed en informatief nieuws over alcohol gebruik, het gekke is dat nu ik ouder ben (74) het lekkerder vind dan toen ik werkte en het druk had, wij drinken elke een dag een glas wijn bij het eten omdat we kekker vinden, maar 1 x per week niet dan zing ik in een koor moet dan rijden dan drink ik nooit, dus eingenlijk moeten een paar dagen niet drinken, ga er over denken, met vriendelijke groet Kea de Pude


Door Marieke op 6 oktober 2018

Als je toch gezellig mee wil drinken zijn er ook veel alternatieven zonder alcohol en wel met bubbels. Daar zitten dan misschien weer andere dingen in die minder goed zijn, maar ik denk niet zo slecht als alcohol. Zeker voor de jeugd goed om te promoten.



Door vera op 6 oktober 2018

Herkenbaar en door jou heel helder uiteengezet. Weet wat alcohol doet met jou om te kunnen besluiten wat jij doet met alcohol. Dankjewel Marjolein.


Door Riky op 6 oktober 2018

Weer een zeer goed artikel. Ik doe mijn best. Dank je Marjolein!


Door Gretl op 6 oktober 2018

Mijn alternatief voor een glaasje wijn, is genieten van een lekkere verse fruitsap. Soms verlang ik naar de bittere smaak van bier. Daarom heb ik altijd alcoholvrij bier koud staan. En heel af en toe geniet ik toch eens van een glaasje wijn of bier of sake. Doordat dit uitzonderlijk is, geniet ik er dubbel van (en voel het ook direct naar mijn hoofd stijgen😂🤣).
Bedankt Marjolein voor het ononderbroken delen van je kennis en ervaringen.


Door Wietske op 5 oktober 2018

Geen thema voor mij want ik drink geen alcoholische dranken. Drink veel thee en water en soms een alcoholvrij drankje. Die zijn ook lekker.


Door Mieke Hendrickx op 5 oktober 2018

Een prachtig en duidelijk artikel dat iedere vrouw, die denkt dagelijks een glaasje wijn nodig te hebben, zou moeten lezen. Je kan pas een keuze maken als je degelijk geïnformeerd bent.
Ook willen open staan voor de info natuurlijk… Hartelijk dank voor deze info die ik zeker ga delen aan mijn cliënten.


Door Rommie smids op 5 oktober 2018

Als je als gewoonte een glas wijn drinkt, probeer dat wijnglas ipv met wijn te vullen met mineraalwater zonder of met koolzuur, mooie rode vruchtensap kan natuurlijk ook als je het bij 1 stuks houdt, succes, proberen waard


Door Nadine op 5 oktober 2018

Ik drink nooit alcoholische dranken omdat ik er echt niet lekker van word. Wel eet ik elke dag zelfgemaakte kefir, zoals je yoghurt eet, met havermout en gedroogd fruit. Nu schijnt er in kefir ook alcohol te zitten. Of is dit zo weinig dat je hier geen nadelige gevolgen van ondervindt? Kun je een kind veilig kefir geven?


Door Marjolein Dubbers op 9 oktober 2018

Misschien kun je het antwoord kan raden Nadine, want je zegt al dat je zelf slecht tegen alcohol kunt maar wel dagelijks kefir eet. Dat bevalt blijkbaar goed!. Er zit inderdaad door het fermentatieproces een minieme hoeveelheid alcohol in maar echt zo weinig dat je er niets van zult merken en het ook gewoon aan een kind kan geven. In een overrijpe banaan schijnt al meer alcohol te zitten dan in kefir!


Door Nell op 5 oktober 2018

Mijn alternatief voor een glas witte wijn is een Rivella..al of niet in een wijnglas ..met ijsblokjes 🙂
Fijn gevoel als je in gezelschap niet gedronken hebt en het toch leuk hebt gehad. Je voelt je sterk en een stuk fitter.


Door Alice Mackenzie op 5 oktober 2018

Goed artikel !!!
De nadelen goed verwoordt en ook toch wat voordelen.
Heel verhelderend 👌👌


Door Veron Goemans op 5 oktober 2018

Een alternatief voor een glas alcohol vind ik niet zo makkelijk te vinden. Geen frisdrank, geen koffie, thee of water. En al helemaal geen sapjes. Dan blijft er eigenlijk heel weinig over.
Soms helpt het me om water dan maar uit een wijnglas te drinken en er een drupje essentiële olie aan toe te voegen om er een beetje smaak aan te geven. Maar echt een alternatief voor een glas alcohol heb ik dus nog niet gevonden helaas.

Plaats een reactie


*