Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.

Page content

Stress werkt als suiker in je lichaam en kan dus verslavend zijn

Stress werkt als suiker in je lichaam en kan dus verslavend zijn

Hoe vaak antwoord jij op de vraag hoe het met je gaat met het antwoord “wel goed maar te druk”. Wie is er tegenwoordig niet druk? Druk zijn is een beetje een statussymbool geworden; als je niet druk bent dan doe je iets niet goed. Dan ben je bijna een loser. Het lijkt erop alsof we allemaal de focus hebben op onze eindeloze todo-lijst. Wist je dat je net zo verslaafd aan stress kunt zijn als aan suiker?

Suiker en stress werken in je lichaam een beetje hetzelfde

Suiker en stress hebben in ons lichaam een vergelijkbaar effect: ze kunnen je allebei een stoot energie geven. Voor af en toe is dat prima maar een langdurige portie ervan sloopt je lichaam op de langere termijn. Zowel een langdurige portie stress als een langdurige portie suiker.

Als je suiker of een andere vorm van zoetigheid of snelle koolhydraten eet, zet je lichaam dit snel om in glucose. Glucose is een vorm van brandstof waar je lichaam, om precies te zijn je mitochondriën, heel snel energie van kunnen maken. Je bloedglucose stijgt, je lichaam maakt insuline aan om dit naar je mitochondriën te brengen die het omzetten in energie. Een teveel aan brandstof wordt opgeslagen in je vetcellen: energie voor de toekomst.

Alle gezonde processen worden ‘in de wacht’ gezet

Ook bij langdurige stress wil je lichaam volop energie hebben: meer energie betekent een grotere kans op overleven bij een bedreiging. Daarom maakt je lichaam, om precies te zijn je bijnieren, bij langdurige stress het hormoon cortisol aan. Net als suiker zorgt cortisol voor een stijging van je bloedglucose die naar je mitochondriën wordt gebracht zodat ze snel energie kunnen maken. Tevens worden spiereiwitten afgebroken tot aminozuren, die door je lever worden gebruikt en ook worden omgezet in glucose.

Ondertussen worden alle andere gezonde processen in je lichaam ‘in de wacht’ gezet om voorrang te geven aan het proces van energieaanmaak: je darmflora raakt verstoord, voedingsstoffen worden niet goed meer opgenomen, je immuunsysteem wordt verzwakt en de afvoer van toxische stoffen word afgeremd, om er slechts een paar te noemen.

Te druk zijn is een verslaving

Zie je de overeenkomst tussen suiker en stress? We kunnen dus letterlijk verslaafd raken aan continue stress in ons leven: het geeft een stoot energie die vergelijkbaar is met suiker. Ervan afkicken kan net zo lastig zijn als afkicken van andere verslavingen zoals alcohol, winkelen, drugs, gokken of al die andere verslavingen.

Het grote verschil met al die andere verslavingen is echter dat onze samenleving het helemaal oké vindt als je druk bent. We zijn massaal gaan geloven dat druk zijn betekent dat je waardevol, succesvol en goed bezig bent. En daar schuilt het grootste gevaar.

Hoe kick je af van de verslaving ‘druk zijn’?

Als we druk zijn dan nemen we minder tijd om te sporten of bewegen, zijn we minder vaak buiten, eten meestal ongezonder en slapen doorgaans slechter. Kortom: we gaan ons beroerder voelen en waar vallen we op terug als we ons niet goed voelen? Precies, de ongezonde zoete snacks die ons een kortdurende boost van energie geven! Daarmee is de ongezonde cirkel rond.

De prijs voor altijd maar druk zijn is hoog. Erg hoog. Hoe doorbreek je dit patroon? Vooral: hoe doorbreek je dit patroon als je het écht druk hebt? Want zoveel vrouwen hebben ook (te) veel taken en verantwoordelijkheden op hun schouders, naast dat ze ook, terecht, tijd voor zichzelf willen. Hierbij enkele kleine, praktische tips die je vandaag nog kunt toepassen.

Stop met zeggen dat je het zo druk hebt

Als je steeds maar tegen anderen en tegen jezelf zegt dat je het druk hebt, ga je het nog geloven ook. De gedachten in je hoofd hebben een grote invloed op alle cellen van je lichaam, vooral als je ze ook nog eens regelmatig uitspreekt. Je lichaam gelooft alles wat je hoofd denkt; wees dus heel alert op welke de gedachten je in je hoofd toelaat. Neem je nu voor om nooit meer te zeggen dat je het druk hebt. Ik zeg tegenwoordig “ik ben lekker bezig” en dat bevalt mijn lichaam heel goed! Het geeft me een heel ander gevoel.

Sta stil bij complimenten en geef ze vooral ook aan jezelf

Vaak druk zijn komt vooral bij vrouwen nogal eens voort uit een diep gevoel van ‘niet goed genoeg zijn’. Leven als vrouw in een wereld waarin mannelijke dominantie al 5000 jaar de boventoon voert, doet ons geen goed. Mannen trouwens ook niet. Het geeft veel vrouwen een gevoel onwaardig te zijn en er dus nog maar een schepje bovenop te gooien. Doorbreek dit patroon door alert te zijn op alle complimenten die je krijgt en hiervan te genieten. Laat ze binnenkomen, bedank ervoor, en vergeet vooral niet om ze regelmatig aan jezelf te geven.

Kijk regelmatig terug in de tijd en zie hoeveel je gedaan hebt

Dit is een tip waar ik zelf veel aan heb. Ik heb jarenlang geleden aan het ‘slome-slak-syndroom’: het gevoel dat een week, of een maand, voorbij vloog zonder dat ik essentiële dingen die ik wilde doen voor elkaar kreeg. Zowel zakelijk als privé. Ik voelde me vaak een ‘slome slak’. Nu kijk ik regelmatig 12 maanden terug in de tijd en kan dan soms echt verbaasd staan wat ik, in mijn slome-slak-tempo, allemaal voor elkaar heb gekregen! Kijk regelmatig een jaar terug in de tijd naar waar je toen stond, wat je toen deed en hoeveel je voor elkaar hebt gekregen. Waardeer jezelf daarvoor en weet dat je niet harder hoeft te lopen.

Doe zoveel mogelijk met een glimlach op je gezicht

Een kleine maar waardevolle tip. Hoe druk je het ook hebt; trek er een glimlach bij. Ook hiermee kan je alle cellen van je lichaam een beetje om de tuin leiden: als jij een glimlach op je gezicht hebt komt je lichaam tot rust. Probeer het maar eens terwijl je dit leest. Glimlach nu. Waarschijnlijk voel je je schouders zakken en ga je wat dieper ademhalen. Een glimlach betekent een signaal naar al je lichaamscellen dat het leven oké is; dat er minder stress is. Hoe makkelijk is het om gewoon veel vaker met een glimlach rond te lopen? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat een glimlach op het gezicht spanning kan verlagen. 

Zet je mobiel vaak op stil en begin niet aan een smartwatch

Vrouwen kunnen net zo min multitasken als mannen. Ik schreef hier eerder een artikel over: Multitasken en switchen: ook vrouwenhersens zijn hier niet op gebouwd. Het steeds opnieuw moeten schakelen tussen verschillende taken kost bakken vol met energie. Je krijgt veel meer gedaan als je focust op 1 taak tegelijkertijd. Zorg er daarom voor dat je mobiel geen piepjes laat horen: de wereld kan echt wel een uur zonder jou. Kijk zo nodig maximaal 1 keer per uur op je mobiel of er iets belangrijks is.  En schaf vooral geen smartwatch aan: uit onderzoek blijkt dat smartwatchgebruikers 150 keer per dag hun berichtjes checken. Over een ongezonde verslaving gesproken!

26 Energy Bites om je energie te verhogen en stress te verlagen

Laat je leven niet bepalen door de verslavende werking van stress; neem het stuur weer in handen. Heb jij het gevoel dat je hier wat hulp bij zou kunnen gebruiken, dan is het online programma 26 Energy Bites iets voor jou. Hiermee krijg je de komende zes maanden iedere week een waardevol advies in je mailbox waardoor je stress zult verminderen en je energie zult verhogen.  Klik hier en lees meer over dit veel gewaardeerde programma! 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen bovenaan. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie of tips voor andere lezers achterlaat. Heb jij een goede tip om stress tegen te gaan?

Comment Section

2 reacties op “Stress werkt als suiker in je lichaam en kan dus verslavend zijn


Door Jacqueline Moleman op 30 juli 2018

Dankjewel voor de goede tips Marjolein. Ik denk dat het fenomeen ‘workaholic’ zijn, nog redelijk onbekend is. Sociale acceptatie/druk van zowel gebruik van suiker (alcohol!) als ‘ druk zijn’ is enorm. Sinds we een deel van onze tijd in Spanje wonen, leer ik veel van het tempo van de Spanjaarden. En heb ik me aangepast, met alle afkickverschijnselen die erbij horen. Tip: vraag anderen om terugkoppeling op je werkgedrag en zet door: je beloning is groot!


Door Annie van der Lei op 8 juli 2018

Goed verhaal met mooie tips. Ik wist niet dat suiker en stress dezelfde effecten op een lichaam geven. Als mensen mij vragen of ik het te druk had om ergens te komen antwoord ik vaak: ‘nee hoor, en dat wil ik graag zo houden’.

Plaats een reactie


*