Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Boekentip: Stop de rush | Leen Steyaert

Boekentip: Stop de rush | Leen Steyaert

Zo af en toe verschijnt er een boek waarvan ik denk: “wow, dit boek is waardevol voor vrouwen! Wat fijn dat het er al is, dan hoef ik het zelf niet meer te schrijven!” Stop de rush van Leen Steyaert is zo’n boek. Niets bedreigt de gezondheid van vrouwen meer dan langdurige stress. Maak van je leven weer een aangename reis in plaats van een slopende race: dat is waartoe dit boek je uitnodigt. Laat me je er wat meer over vertellen.

Het vrouwelijke zo-veel-te-doen-syndroom

Dit boek gaat niet over stress. Het gaat over de oorzaken en de gevolgen van het gedrag dat bijna alle vrouwen zich de laatste tientallen jaren hebben aangeleerd. Leen noemt dit het zo-veel-te-doen-syndroom. Na eeuwenlange onderdrukking waarin vrouwen op allerlei manieren beperkt werden in hun ontwikkeling, lijkt het erop alsof vrouwen nu alles willen omdat het eindelijk ook kan: studeren, een carrière, een mooi huis, quality time met partner en kinderen, interessante hobby’s, er goed uitzien enz. enz. Veel vrouwen kennen geen vrije tijd meer waarin ze niets hoeven te doen. We leven in een mannelijk tijdperk vol met actie en gejaagdheid en gaan daar met onze vrouwelijke hormonen in mee. Helaas is ons vrouwelijke lichaam niet gemaakt om continu gejaagd te zijn; we betalen daar een hoge prijs voor: we worden er ziek van.

Altijd gehaast, nooit rust

In deel 1 van het boek laat Leen ons voelen wat het is om altijd gehaast te zijn. Ik geef toe: het was een “feest van herkenning” voor mij. Ik was ook jarenlang zo’n vrouw in de overdrive: altijd bezig, nooit echt lummeltijd voor mezelf, een eindeloze to-do-lijst, streven naar perfectionisme en dit alles vanuit de angst om afgewezen te worden. Hieronder lag een fundamenteel gevoel van niet goed genoeg zijn zoals ik ben. Zoveel vrouwen herkennen dit gevoel. Het is het gevolg van 5000 jaar leven in een door mannen overheerste samenleving. Vanuit dit diepe gevoel van niet goed genoeg zijn verbergen vrouwen hun spanningen, frustraties en boosheid tot het moment dat de bom barst en het lichaam stop zegt. Vooral in de overgang krijgen vrouwen de rekening voorgeschoteld van een jarenlang jachtig en ongezond leven. Ik was ook zo’n vrouw.

Gejaagdheid als belangrijkste oorzaak van hormonale disbalans

In deel 2 en 3 van het boek beschrijft Leen wat jarenlange haast en spoed met een vrouwenlichaam doet. Op een toegankelijke manier legt ze uit hoe de hormonen werken in je lichaam en waarom vrouwen een hogere prijs betalen voor jarenlange stress dan mannen. Stress ontregelt vooral de belangrijke verhouding tussen progesteron, oestrogeen en testosteron. Als deze verhouding uit balans raakt kunnen we tientallen verschillende klachten krijgen. Het is de belangrijkste oorzaak van het feit dat zoveel vrouwen een zware menopauze doormaken. Gejaagdheid beïnvloedt niet alleen de hormoonbalans maar ook de darmflora die op zijn beurt ook weer de hormoonbalans beïnvloedt. Daarom zouden juist vrouwen meer rust moeten nemen, maar aangezien zoveel vrouwen moeilijk “nee” kunnen zeggen blijven ze maar zorgen voor alles en iedereen, totdat ze niet meer weten wie ze zelf zijn.

Veel vrouwen komen aardig in de buurt van wonderen verrichten

Leen legt veel nadruk op dit gebrek aan eigenliefde als oorzaak van gebrek aan innerlijke rust. Tussen de regels door lees ik een gouden tip die ik zelf heb gekregen toen ik in mijn burn-out zat en die me nog dagelijks helpt: kijk met voldoening naar alles wat je hebt gedaan in plaats van steeds maar de focus te leggen op allerlei dingen die je nog moet doen. Aan het eind van de dag terugkijken en zelfs opschrijven wat ik heb gedaan doet me iedere keer weer realiseren dat er doorgaans best veel uit mijn handen komt. Dat geeft een goed gevoel. Veel vrouwen komen aardig in de buurt van wonderen verrichten, maar realiseren zich dit niet. Wat een gemiste kans! Gun jezelf dit goede gevoel en het schouderklopje en kijk terug in plaats van alsmaar vooruit.

Hoe haast en spoed je lichaam ziek maken

In deel 4 wordt uitgebreid uitgelegd hoe stress ervoor kan zorgen dat je allerlei klachten krijgt zoals hardnekkig overgewicht, diabetes 2, PCOS, spijsverteringsproblemen, angsten en slaapproblemen, pijnlijke menstruaties, moeilijk zwanger worden, moeilijke menopauze, oververmoeidheid en depressies. Vaak gaan hier vage symptomen aan vooraf zoals gewichtstoename, constipatie of andere darmklachten, hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen, een verhoogde bloeddruk enz.  Het is natuurlijk goed om al in actie te komen bij de eerste van deze klachten en niet af te wachten. Maar hoe doe je dat dan? Hoe pak je je opgejaagde gevoel aan?

Neem zelf het heft in handen

In deel 5 word je als lezer bij de hand genomen om stap voor stap een rustiger gevoel te krijgen terwijl je toch een actief leven kunt blijven leiden. Voeding en beweging komen uiteraard aan bod, evenals kruiden en supplementen voor specifieke problemen. Ook vind je er tips en oefeningen die je geest tot rust brengen.

Wat voeding betreft zitten Leen en ik aardig op dezelfde lijn, zij noemt het authentieke voeding: natuurlijke, onbewerkte producten, veel groenten maar weinig planten van de nachtschade (aardappels, paprika, tomaat en aubergine), zeer weinig gluten en zuivel, zeer weinig pinda’s en soja, wel gezonde vetten, wat wild gevangen vis en biologisch vlees. Verminder drastisch alcohol, koffie en suiker. Het zal je allemaal helpen om je gezondheid op een hoger niveau te brengen maar, en dit is mijn aanvulling, blijf vooral zelf goed voelen wat voor jou werkt. Niet iedere darmflora wordt blij van rauwkost. Wat iemand ook zegt of schrijft: jouw buikgevoel heeft altijd gelijk. Luister daarnaar.

Word een dankbare singletasker!

In dit laatste hoofdstuk komen ook concrete handvatten aan bod. Ik roep al jaren dat multitasken veel te veel wordt overgewaardeerd, maar misschien roep ik het omdat ik het zelf niet goed kan. Ik ben goed in focussen en één voor één dingen afwerken. Leen houdt een warm pleidooi voor de singletasker en legt uit hoe je een singletasker wordt. Dankbaarheid oefenen is ook zo’n concreet handvat dat ik van harte kan onderschrijven. Het is wetenschappelijk bewezen dat je stresshormonen daarvan tot rust komen. Er volgen verder nog tips tegen slaapproblemen en supplementen en kruiden bij specifieke problemen.

Stop de rush is een boek dat ik van harte aanbeveel. Het is makkelijk leesbaar, staat vol met o-zo-herkenbare verhalen van andere vrouwen en quotes en teksten vanuit de hele wereld die je een nieuw inzicht kunnen geven. Deze vond ik geweldig: “Onthoud dat Ginger Rogers alles deed wat Fred Astaire deed, maar zij deed het achteruit en op hoge hakken”.  (Faith Whittlesey)

Wij vrouwen over de hele wereld verrichten dagelijks wonderen maar bijna niemand ziet ze. Zie ze zelf en waardeer jezelf ervoor. Het zal je rust geven.

Wil je Stop de rush lezen?

Je kunt het boek onder andere bestellen via bol.com, klik daarvoor hier. 

Heb je Stop de rush al gelezen?

Laat dan hieronder je reactie achter. Dat is altijd fijn voor anderen om te lezen.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

3 reacties op “Boekentip: Stop de rush | Leen Steyaert


Door Anna Leplacie op 21 mei 2017

Dit is inderdaad een geweldig boek, dat voor heel veel vrouwen een eyeopener en een hulpmiddel kan zijn om innerlijke rust en voldoening te vinden en tegelijk toch een dynamisch leven te blijven leiden. Een absolute aanrader voor wie een klare kijk wil achter veel voorkomende gezondheidsproblemen!


Door Roovers op 20 mei 2017

Wat een prachtig boek! Echt een topper! Aan iedereen aante bevelen!


Door Ilse op 20 mei 2017

Fantastisch boek! Boek in 1 keer uitgelezen.

Plaats een reactie Annuleren


*