Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Hoe laat je je zwembandje leeg lopen?

Hoe laat je je zwembandje leeg lopen?

Nee, ik heb het niet over zo’n opblaasbaar, zomers zwembandje. Ik heb het over dat rolletje vet rondom je middel waar veel vrouwen, ook als ze geen overgewicht hebben, graag vanaf willen. Hoe komt dat daar en vooral ook, hoe kom je ervan af? 

Een zwembandje is meestal ongezond vet

Een zwembandje rond je middel is de vrouwelijke vorm van wat buikvet is voor mannen. Bij mannen hoopt vet zich meestal op aan de voorkant boven hun broekriem; ze krijgen een ronde buik en soms zelfs borsten. Bij vrouwen verdeelt het zich meestal rondom ons middel, daarom noemen we het een zwembandje. Het zijn beide meestal ongezonde vormen van vetopslag. Meestal betekent dit namelijk dat er ook sprake is van vetvorming rondom de organen in je buik en deze vorm van vet is altijd ongezond.

Vet is actief weefsel

Dit orgaanvet is niet zomaar een onschuldig, slapend voorraadje van vetweefsel. Vet tussen je organen, rond je middel en in je buik is actief weefsel in je lichaam; het kan hormonen en ontstekingsstoffen produceren waardoor de kans op chronische, verborgen ontstekingen in je lichaam toeneemt. Chronische ontstekingen liggen ten grondslag aan allerlei chronische ziektes zoals hart- en vaatziekte, herseninfarcten, een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte, diabetes en zelfs kanker. Wanneer er sprake is van deze vorm van vetvorming raakt namelijk je lever verstoord, die normaal gesproken zorgt voor voldoende ontstekingsremmende stoffen.

Slank is niet altijd gezond ……

Zelfs als je slank bent kan het zijn dat je organen verpakt zitten in een laagje verborgen vet. Dit komt regelmatig voor bij vrouwen die crashdiëten volgen en daarbij weinig bewegen en weinig doen aan het behoud van hun spieren. Ze worden in Amerika ook wel ‘tofi’s’ genoemd; thin on the outside, fat on the inside (dun aan de buitenkant, dik aan de binnenkant). Men vermoedt dat wel 10% tot 20% van de slanke vrouwen tofi’s zijn. Slank zijn wil dus niet zeggen dat iemand altijd gezond is.

……… en rond niet altijd ongezond

In de sportschool kom ik regelmatig ronde meiden en dames tegen die volgens het huidige “ideaalplaatje” misschien erg rond zijn maar die een kracht en gezondheid uitstralen waar ik jaloers op ben. Zij zijn ‘foti’s’; fat on the outside, thin on the inside. Zij hebben hun vet goed verdeeld over hun lichaam zitten, onder de huid en niet tussen hun organen. Deze vrouwen zijn doorgaans erg gezond omdat ze veel bewegen en veel spieren hebben. Sumoworstelaars zijn hier wel een heel uitgesproken voorbeeld van. Zijn er eigenlijk vrouwelijke sumoworstelaars vraag ik me opeens af?

Hoe kom je aan dat zwembandje?

Ik neem aan dat je zelf goed kan inschatten of je een tofi of een foti bent. Je weet zelf heel goed of je voldoende beweegt, spieren hebt en of je je doorgaans vitaal en gezond voelt of niet. Laat ik er even vanuit gaan dat dit laatste niet het geval is. Hoe ben je dan, waarschijnlijk, aan dat zwembandje en orgaanvet gekomen? Hier zijn twee belangrijke oorzaken voor aan te wijzen.

1. Een schommelende bloedglucosespiegel

De eerste oorzaak is meestal dat je te veel voeding eet waardoor je bloedglucosespiegel uit balans wordt gebracht. Door het eten van suikers en alles wat zich in je lichaam gedraagt als suikers (snelle koolhydraten, zetmeel en granen, maar denk onder andere ook aan vers vruchtensap, gedroogd fruit, mueslirepen, energiedranken, alcohol, koffie en melksuikers) stijgt je bloedglucosespiegel. Die moet door insuline weer naar beneden worden gebracht. Als je lichaam te vaak insuline moet aanmaken wordt het steeds moeilijker om vet te verbranden. Als je cellen eenmaal resistent zijn geworden voor insuline dan hoopt dit vet zich op rond je middel. Zelfs crashdiëten helpen dan niet meer om dit vet te laten verbranden .

2. Te veel en langdurig stress

De tweede oorzaak kan zijn dat je te veel en langdurig stress hebt. Als je lichaam te vaak het stresshormoon cortisol moet aanmaken krijgt je lichaam te weinig zuurstof om je spieren vet te laten verbranden. Bovendien werkt cortisol een beetje vergelijkbaar in je lichaam als suiker; ook nu stijgt je bloedglucosespiegel want je hebt immers extra energie nodig. Tot slot zorgt stress er vaak ook nog voor dat je op zoek gaat naar snelle energie; vaak in de vorm van ongezonde producten die je bloedglucosespiegel steeds weer snel doen stijgen. En voila: vetopslag rond je middel is dan vaak het gevolg.

Hoe kom je van dat zwembandje af?

1. Ga eten maar dan wel gezond

Dan nu natuurlijk de hamvraag: hoe kom je van dat hardnekkige zwembandje af? Het beste advies dat ik je kan geven is om te stoppen met (crash)diëten en te gaan zorgen voor voldoende bouwstoffen voor je lichaam door gezond te gaan eten. Dit betekent volop groenten, zaden, noten, pitten, kiemen, gezonde vetten, wat fruit, peulvruchten en in beperkte mate vlees en vis. Eet gevarieerd maar met mate. Met andere woorden: verhoog de kwaliteit en hou een oogje op de kwantiteit. Hou daarbij je bloedglucosespiegel in de gaten: probeer alles wat je bloedglucosespiegel een piek geeft zoveel  mogelijk te vermijden.

2. Vermijd (een tijdje) suikers, zuivel en gluten

Om je darmen en lever weer gezond te krijgen is het daarbij verstandig om gluten en zuivel zoveel mogelijk te laten staan. Granen die je wel kan eten zijn bijvoorbeeld boekweit, quinoa, havermout en gierst en vervang de gewone aardappel eens door een zoete aardappel. Ik heb wonderen zien gebeuren bij vrouwen die suikers, zuivel en gluten twee weken lieten staan. Daarna hadden ze geen motivatie meer nodig om dit langer te blijven doen. Ben je op zoek naar geschikte recepten kijk dan vooral eens bij mijn e-books vol met heerlijke recepten, klik daarvoor hier.

3. Verminder stress en slaap meer

Verminder stress is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Probeer te kijken naar de energiegevers en energienemers in je leven. Waar krijg je, echt letterlijk, energie van? Wat maakt je blij? Zorg dat je hiervan meer krijgt en verminder zoveel mogelijk alles en iedereen die je energie kost. Vraag jezelf aan het einde van de dag af: wil ik meer van dit soort dagen in mijn leven of liever niet? Zo niet, dan valt er iets te verbeteren.

De beste vorm van ontspanning is goed slapen. Zorg voor voldoende slaap, denk aan 8 tot 9 uur, jawel!  Slaap jij slecht? Misschien heb je dan iets aan deze 10 tips!

4. Word verliefd op je spieren (en zorg voor méér)

Ik weet het; ook dit is zoveel makkelijker gezegd dan gedaan want een lichaam dat ondervoed is heeft helemaal geen zin om in beweging te komen, laat staan te gaan trainen. En zoveel vrouwen in Nederland zijn ondervoed! Daarom zijn stap 1, 2 en 3 dan ook het belangrijkst om mee te beginnen. Maar zou je je al een stuk beter voelen, zorg dan voor voldoende beweging, vooral in een vorm waarbij je spieren opbouwt. We gebruiken ze vaak veel te weinig en hebben ze zo nodig! Echt waar: je bepaalt tot op zekere hoogte zelf of je op je 85ste achter een rollator loopt of  een flinke wandeling maakt!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

27 reacties op “Hoe laat je je zwembandje leeg lopen?


Door v op 4 november 2016

Prachtig geen suikers, zuivel en gluten…. maar wat als je vegetarisch eet, dan kom je na een tijdje veel tekort. Hoeveel bonen en noten kan je eten?


Door Marjolein Dubbers op 9 november 2016

Hallo Claasje, nou dat valt heel erg mee hoor. Ik ben zelf ook grotendeels vegetarisch en als je mijn blogs en boeken leest dan kun je zien dat het heel goed mogelijk is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als vegetariër die ook geen tot zeer weinig suikers, zuivel en gluten eet! Het vergt wel een omslag in denken, boodschappen doen en koken, maar het kan goed!


Door Ingeborgmaud op 24 oktober 2016

Hoi Marjolein,
ik eet geitenyoghurt, na een tijdje intolerant te zijn geweest voor veel dingen is dit een van de zaken die ik weer aan kan. Jij adviseert geen zuivel te nemen als je het zwembandje af wil doen… hoe erg is geiten yoghurt in dit kader?


Door Marjolein Dubbers op 24 oktober 2016

Jij hebt blijkbaar al aan je darmen gewerkt Ingeborg, waardoor die nu weer beter tegen een beetje geitenzuivel kunnen. Als je gezond en gevarieerd eet en alles met mate, dan kan dit best. Mijn reden om te zeggen dat je misschien (een tijdje) geen zuivel (en dan vooral koeienzuivel) en gluten en suiker zou moeten eten was juist om je darmen weer de kans te geven om te helen. Als dat al is gebeurd dan is wat yoghurt helemaal niet slecht.


Door Janine op 8 oktober 2016

Ik maak van sojamelk kefir. Dan is de soja gefermenteerd. Volgens mij geeft dat geen problemen als je zuivelintolerant bent, toch? Ik ben al gestopt met gluten wat enorme verbetering heeft opgeleverd, maar vermoedt dat ik ook een (lichte)zuivelintolerantie heb… dus vandaar de kefir…


Door Marjolein Dubbers op 11 oktober 2016

Dat klopt Janine. Gefermenteerd kan soja heel goed zijn soja is sowieso geen zuivel. Lees anders ook nog even mijn blog “Hoe zit het nou precies met soja?”.


Door Anneke Timmerman op 7 oktober 2016

Weer super bedankt voor al deze info!! Ik blijf het nodig hebben om het steeds weer even te horen want oh.. die suikers, het is allemaal zo verleidelijk 😷


Door Jen op 29 september 2016

Hallo Marjolein,
Vraagje: zou het voedingskompas ook iets voor mijn man zijn?
Of zijn alle hoeveelheden van de recepten op vrouwen afgestemd?


Door Marjolein Dubbers op 29 september 2016

Beste Jen, Het VoedingsKompas is wel op de vrouw gemaakt en deelname aan het VoedingsKompas is ook alleen voor vrouwen. Maar als jij je inschrijft kan hij natuurlijk gewoon met jou meedoen. Want de voedingsadviezen zijn ook helemaal prima voor mannen :-).


Door jeannette op 23 september 2016

ik ga ook weer eens beginnen,met beter opletten je geeft mij weer nieuwe moet ondanks ik veel beweeg en weinig snoep,kom ik maar niet van dat zwembandje af ik nu weer zin om de draad weer op te pakken ik wil ook graag van dat zwembandje af, is het enige wat me stoort, verder heb ik een goed gewicht dank je ,je geeft me weer een nieuwe boost.


Door Judith op 20 september 2016

Hallo Marjolein,
Je artikel spreekt mij deels aan om het te gaan uitproberen. Ik ben lactose intolerant en begrijp nu dat ook de soja niet de beste vervanger is qua ingredienten.. Zijn geiten en schapen yoghurt dan wel geschikt voor mij? De repen tussendoor ben ik nu juist enthousiast zelf aan het maken, inderdaad, met honing of agavesiroop. Doordat ik met alleen groenten en vlees de dag niet goed doorkom qua energie, neem ik juist de reep of fruit en zuivel samen. Heb je nog tips?
groetjes Judith


Door Elly v.d. Berg - v. Klinken op 19 september 2016

Beste Marjolein, Er is een heel interessante website n.m.l. http://www.thalamo.nl waarop heel veel informatie staat over het endorfine systeem. Michael van Gils is hierop aan het promoveren, hij heeft een eigen praktijk waarbij hij een exorfinevrij dieet voorschrijft, met wat supplementen. Nu at ik al een paar jaar glutenvrij en lactosevrij, maar ik at wel kaas, daar ben ik nu sinds een maand mee gestopt en dat geeft samen met de supplementen van Michael veel verbetering. Ook bij onze dochter die erg migraine had. Ik denk dat veel mensen hiermee geholpen kunnen worden. Zou je die website door willen lezen? Dank voor je nieuwsbeief iedere week, het is een genoegen om die te lezen. Vr. groeten, Elly


Door Marjolein Dubbers op 4 oktober 2016

Ha Elly. Dank je voor je reactie. Ik ken Michael en zijn werk niet. Maar inderdaad, gluten, soja, caseïne en spinazie zijn exorfinen en die ondermijnen het lichaamseigen endorfinesysteem. Het klopt ook dat veel mensen geholpen worden door een exorfinenvrij dieet. Er is nog een andere mooie site waarop je veel informatie kunt vinden hierover: http://www.exendo.be, van Lucas Flamend. Zeker ook de moeite waard!


Door Jacqueline op 18 september 2016

TOP! Bij mij gaat het vooral om stress, denk ik. Tsja, ik beweeg ook te weinig, als je naar alles kijkt, wat ik tot mij neem!! Nóóit geweten, dat je van melk-, en/of zuivelproducten, ook zo veel aankomt. Zelf neem ik magere melk maar ook dat dronk ik altijd te veel.


Door Joke Speldenbrink op 17 september 2016

Het geeft mij weer een boost om de draad weer op te pakken.De zwemband is iedere dag een ergernis. Ik voel ze steeds bijv. bij het lopen. Met mijn armen raak ik ze iedere keer.
..Dit artikel had niet op een beter moment kunnen komen. Bedankt.


Door Annemarie op 17 september 2016

Dankjewel Marjolein voor je uitleg. Als je zegt, suikers laten staan, moeten we dan ook denken aan honing (gebruik ik veel) en bijv. wilde perziken of druiven? Benieuwd naar je reactie!


Door Annette op 17 september 2016

Hoi
IK heb hier zoveel aan…wat een timing. Ik heb niet veel overgewicht, maar rond mijn middel veel te veel..Ik voel dat mijn lever al heel lang is overbelast en heb allerlei kwalen en pijnen. Heb zelfs 4 te snel werkende bijschildklieren en veel stress die in mijn lichaam blijft hangen. Mijn hoofd is te wazig waardoor mijn goede voornemens niet blijven hangen.
Maar ik ga nu proberen wat jij voorstelt. Ik laat weten hoe het gaat.
Alvast bedankt …
Groetjes
Annette


Door Frank Janssen op 17 september 2016

Erg goed artikel, Marjolein. Maar wat wil je als ervaren hormoonfactortrainer. Ik ga het delen met de vele vrouwen die bij me krachttraining doen. Ik volg je goede en leerzame site al heel lang!


Door Winne Deurvorst op 16 september 2016

wat een liefde volle blogs Marjolein!!! Ik heb er echt wat aan,
top al jaren met mijn buik vet, ben klein van stuk en hoela hoepen is mij nooit gelukt.
Heel veel dank en ik lees je stukjes zeer intensief,


Door Diny op 16 september 2016

Geweldig en zo waar. Je hoeft niet aan topsport te doen om te bewegen. Loop, fiets en geniet van wat er op je pad komt.


Door Boukje.ratering@gmail.com op 16 september 2016

Thanks ik ga starten


Door Elly op 16 september 2016

Gezonde vetten zijn vloeibare vetten maar…..al die olie soorten, daar zit toch niks in?


Door Marjolein Dubbers op 19 september 2016

Beste Elly, in gezonde ongeraffineerde vetten zitten natuurlijk sowieso gezonde vetzuren (omega 3, 6 en/of 9), maar ook allerlei vitamines (zoals vit. E in olijfolie) en antioxidanten. En andere bioactieve stoffen die bijvoorbeeld ontstekingsremmend werken of schimmelwerend.


Door Hans op 16 september 2016

En zo is het! Goed verwoord Marjolein. Ook voor mezelf weer ’s goed om m’n leefstijl in de gaten te houden. Dank je wel.


Door Renate op 16 september 2016

Ik eet glutenvrij omdat ik anders ontzettend ziek word. Ik ben hiervoor niet bij een dokter geweest. Gewoon de ondervinding gevolgd.

Ik eet ‘smorgens o.a. boekweit, quinoa, havermout, chiazaad, lijnzaad, suikerbietvezels, teff, proteïnen, cranberry’s, gojibessen, fruit e.d. Maar wel allemaal in een bakje met yoghurt of kwark met melk. Waar kan ik de zuivel producten het beste mee vervangen?


Door Marjolein Dubbers op 19 september 2016

Ha Renate, je zou bijvoorbeeld een plantaardige melk op basis van noten kunnen nemen, of op basis van haver, kokos, boekweit etc. Als je heel graag kwark of yoghurt eet, probeer dan eens geiten- of schapenmelk of -yoghurt.


Door Lucia op 16 september 2016

Wat een geweldig en waardevol artikel!! Dank je hiervoor.

Plaats een reactie


*