Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Hoge bloeddruk verlagen met voeding. Tips voor vrouwen.

Hoge bloeddruk verlagen met voeding. Tips voor vrouwen.

In het gastblog van cardioloog Leonard Hofstra heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is als vrouw om goed te zorgen voor je hart- en bloedvaten. De medische wereld is (nog) te veel afgestemd op hart- en vaatziektes bij mannen, waardoor wij vrouwen een hoger risico lopen hieraan te overlijden. Eigen verantwoordelijkheid nemen is de enige oplossing. Een makkelijke manier om dit te doen is zelf je bloeddruk in de gaten te houden en een hoge bloeddruk op natuurlijk wijze te verlagen.

Hoge bloeddruk verlagen; waarom zou je?

Ik denk dat wij vrouwen allemaal bang zijn om kanker te krijgen, maar hart- en vaatziektes zijn verreweg onze doodsoorzaak nummer 1. Maar liefst 55% van de vrouwen overlijdt hieraan.  Volgens de overheid heeft maar liefst één op de drie Nederlanders tussen de 30 en 70 jaar last van een verhoogde bloeddruk, een signaal dat er iets niet helemaal goed gaat in je lichaam.

Je bloeddruk is de kracht waarmee je hart je bloed in je bloedvaten pompt. Hierdoor ontstaat er een druk op je bloedvaten. Deze druk moet niet te hoog worden. Een hoge bloeddruk (ook hypertensie genoemd) vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Ten eerste moet je hart dan continu te hard werken en ten tweede beschadigt een langdurige hoge bloeddruk de wanden van je aderen, wat het ontstaan van aderverkalking en bloedstolsels bevordert. Door aderverkalking worden de vaten minder elastisch en neemt de bloeddruk nog verder toe. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht. Belangrijk is dus om dit te voorkomen of weer terug te draaien als het al zover is. Want de voortdurende druk op je vaten kan ernstige schade aanrichten aan je organen, waaronder je hart en bloedvaten, maar ook je hersenen, ogen en nieren.

Ons vrouwelijke hormoon oestrogeen biedt lange tijd bescherming

Dat hart- en vaatziektes lange tijd werden gezien als een mannenkwaal komt doordat ons vrouwelijke hormoon oestrogeen ons lange tijd bescherming biedt tegen een te hoge bloeddruk. Een vrouw van 35 heeft drie keer minder kans om een hoge bloeddruk te ontwikkelen dan van een man van 35. Oestrogeen is het hormoon dat wel 400 functies heeft in ons lichaam, waaronder het behouden van de elasticiteit van onze bloedvaten. Tot aan de menopauze zijn we dus goed beschermd tegen hart- en vaatziektes. Daarna daalt dit hormoon relatief gezien en zijn we zelf aan zet. “Tot je 40ste zorgt je lichaam voor jou, na je 40ste wordt het een kwestie van slim samenwerken,” zeg ik altijd.

Na de menopauze stijgt het risico op een te hoge bloeddruk waardoor het risico op hart- en vaatziektes ook stijgt. Het goede nieuws is dat je nooit van de ene op de andere dag het risico op een beroerte of hartaanval zult ontwikkelen. Daar gaat meestal een lange periode van een te hoge bloeddruk aan vooraf. Het is dus belangrijk om dit goed in de gaten te houden.

Eén derde heeft een verhoogde bloeddruk

Eén derde van de vrouwen tussen 30 en 70 heeft een verhoogde bloeddruk, waarbij het risico fors toeneemt naarmate je ouder wordt. Je bloeddruk wordt gemeten met twee cijfers. Het eerste cijfer (het hoogste) is het cijfer van je bloeddruk als je hart je bloed in je vaten pompt. Dit wordt ook de bovendruk of systolische druk genoemd. Die zou idealiter rond de 120 moeten liggen. Als je ouder bent mag dit wat hoger zijn tot maximaal 140. Het tweede cijfer is de onderdruk of diastolische druk genoemd. Dit is de druk als je hart in rust is. Idealiter ligt dit rond de 80. Een hoge bloeddruk heb je als de onderdruk 90 of hoger is en/of de bovendruk hoger dan 140. Beide getallen zijn dus van belang en moeten in de gaten gehouden worden.

Hoe staat het eigenlijk met jouw bloeddruk?

Weet jij eigenlijk hoe het met jouw bloeddruk staat? Het vervelende is dat je geen klachten hoeft te hebben ondanks een langdurig, flink verhoogde bloeddruk terwijl er langzaam maar zeker toch schade ontstaat. Pas bij langdurige of ernstige verhoging kunnen er symptomen optreden zoals hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid, kortademigheid en wazig zien. Maar laat het alsjeblieft niet zover komen. Zorg dat je weet hoe jouw bloeddruk ervoor staat. Het gaat om jouw lichaam!

Je kunt heel eenvoudig zelf je bloeddruk meten door een bloeddrukmeter in huis te halen. Voor nog geen drie tientjes heb je een waardevol apparaatje in huis dat je een belangrijk signaal geeft of het tijd is om iets te veranderen in je leven. Ik gebruik zelf deze eenvoudige van Medisana. Ja, ik check zelf regelmatig mijn bloeddruk, hoe gezond en vitaal ik me ook voel.

Wat te doen bij een flink hoge bloeddruk?

Blijkt uit enkele keren meten dat je een flink hoge bloeddruk hebt (ver boven de 140/90) ga dan even naar je huisarts. Het kan zijn dat je dan buiten staat met het recept voor een medicijn om je bloeddruk omlaag te krijgen. Voor tijdelijk is dat prima, maar wees je ervan bewust dat medicijnen niet de juiste oplossing zijn. Ze verbloemen de oorzaak. Een hoge bloeddruk geeft aan dat er iets niet helemaal goed gaat in je lichaam. Als het brandalarm in je huis afgaat haal je toch ook niet de batterij eruit om van de herrie af te zijn? Nee, dan ga je op zoek naar de brand om te blussen. Doe dat ook bij een hoge bloeddruk want het is het signaal dat er ergens “brand” is in je lichaam. Daarbij: bloeddrukverlagers kunnen vervelende bijwerkingen hebben, het zijn chemische stofjes die niet in je lichaam thuis horen.

Dus: hoe verlaag je zelf je hoge bloeddruk? Laat ik voorop stellen dat de adviezen en recepten die ik geef in mijn boek het Energieke Vrouwen VoedingsKompas er allemaal voor kunnen zorgen dat je bloeddruk snel weer op een gezond niveau komt. Ik heb bij een klant die ging eten volgens het VoedingsKompas in twee weken tijd een bloeddruk van 210 zien dalen naar 140! Lees dus vooral mijn boek als je meer wilt leren over gezonde voeding. Ik zal me hier beperken tot tien tips waar je vandaag nog mee kunt starten.

Voedingstips om vandaag nog mee te starten

Groenten: bietjes en knoflook

Eet méér groenten, is het belangrijkste advies dat ik je kan geven. Streef naar vijf ons groenten per dag en varieer hiermee volop. Groenten bevatten een enorme variatie aan gezonde stoffen en zijn belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Het eten van voldoende vezels zal niet alleen je bloeddruk maar ook je cholesterolgehalte en chronische ontstekingen in je lichaam verlagen. Daarbij zorgen ze voor een gevoel van verzadiging, wat belangrijk kan zijn als je wilt afvallen. Als je overgewicht hebt zal gewichtsverlies je helpen je bloeddruk te verlagen. Bieten bevatten veel nitraat, wat in verband wordt gebracht met een lagere bloeddruk. Heb je een sapcentrifuge, maak dan regelmatig een sapje met (verse) bietjes. Ook knoflook is uitgebreid onderzocht en blijkt een bloeddrukverlagend effect te hebben. 

Fruit: bessen en bananen

Ook vers fruit bevat volop vezels, maar helaas ook veel suikers. Beperk je inname van zoet fruit daarom tot twee of drie stuks per dag. Een smoothie of sapje met vers rood fruit is heel gezond voor je bloeddruk blijkt uit onderzoek. Alleen al het eten van 100 gram bessen per dag zorgde voor een daling van een te hoge bloeddruk. 

Bananen zijn een rijke bron van kalium en magnesium, twee mineralen die erom bekend staan dat ze een vaatverwijdend effect hebben. Rijpe bananen zijn heerlijk om een groene smoothie mee te zoeten. Schil een rijpe banaan, snijdt deze in stukjes en vries ze in. Op deze manier heb je altijd rijpe banaan bij de hand en hoef je niet een hele banaan tegelijk te gebruiken. Want zoete banaan bevat veel suikers en die zijn nou net niet gezond voor je bloeddruk.

Lijnzaad en chiazaad

Lijnzaad en chiazaad zijn beide rijk aan voedingsvezels en staan beide bekend om hun bloeddrukverlagende effect. Daarbij zijn ze een rijke bron van plantaardige omega 3-vetzuren, die er ook om bekend staan dat ze een bloeddrukverlagend effect hebben.

Dit bloeddrukverlagende effect kan zelfs zo krachtig zijn dat je dit, als je medicijnen gebruikt tegen een te hoge bloeddruk, in de gaten moeten houden, omdat je bloeddruk wel eens te laag kan worden. Bouw het gebruik ervan langzaam op. Dagelijks je eigen bloeddruk meten is dus belangrijk. Raadpleeg altijd je huisarts als je overweegt je medicijnen te verminderen of ermee te stoppen.

Omega 3-vetzuren

Zoals hierboven al genoemd blijkt uit onderzoek dat ook het eten van omega 3-vetzuren kan zorgen voor een gezonde bloeddruk. Vooral de vetzuren EPA en DHA hebben een bloeddrukverlagend effect. Wil je meer weten over EPA en DHA lees dan mijn artikel: Omega 3; wel of geen vis(olie) op het menu.  Je kunt EPA en DHA binnen krijgen door het eten van vette vis (zalm, makreel), zeewier, algen (spirulina, chlorella en marine fytoplankton) of het gebruik van supplementen. Er is visolie en algenolie op de markt. Klik hier voor mijn favoriete algenolie supplement. 

Gezonde eieren

Dat eieren slecht zouden zijn voor ons cholesterol is inmiddels verouderde informatie. Lees hierover mijn artikel Eieren eten; veel gezonder dan je misschien altijd gedacht hebt. Een bepaald stofje in het ei-eiwit lijkt te werken als een bloeddrukverlager. Zorg echter wel voor gezonde eieren, want niet ieder ei is een gezond ei. Kies echt biologische eieren en nee, scharreleieren en vrije-uitloopeieren zijn geen biologische eieren.

Rauwe cacao

Rauwe cacao is een van de beste anti-oxidanten ter wereld. Yes! De voordelen van rauwe cacao op hart- en bloedvaten zijn uitvoerig onderzocht en zijn waarschijnlijk te danken aan de hoge concentratie van flavanolen en magnesium. Chocola is dus helemaal zo ongezond nog niet, maar kies wel voor de meest pure vorm die je nog lekker vindt (minimaal 70% cacao) of rauwe cacao. Rauwe cacao in poedervorm kan je verwerken in allerlei heerlijke gerechten. Melkchocola of witte chocola bestaat grotendeels uit suikers en heeft een tegengesteld effect. Die kan je beter laten staan.

Kurkuma

Ik schreef al eerder over de sterk ontstekingsremmende werking van kurkuma. Kurkuma is een specerij die je waarschijnlijk wel kent als onderdeel van kerrie. Het is het stofje curcumine waar veel gezondheidsvoordelen aan worden toegeschreven. Kurkuma werkt onder andere ook vaatverwijdend en helpt daarom mee om een hoge bloeddruk te verlagen. Wil je meer lezen over kurkuma lees dan Kurkuma of geelwortel; een specerij als medicijn. 

Spirulina

Spirulina wordt ook wel een 100% natuurlijke vitamine- en mineralensupplement genoemd. Spirulina is een algje met onder andere een hoge concentratie aan plantaardige eiwitten. Ook bevat het magnesium en de gezonde vetzuren EPA en DHA, waar ik het eerder over had. Eigenlijk is het een wonderalgje. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat studies hebben aangetoond dat spirulina in staat is om een hoge bloeddruk en hoog cholesterolniveau op natuurlijke wijze te verlagen. Voeg iedere dag enkele tabletjes spirulina toe en kijk wat er gebeurt. Het zou je wel eens kunnen verbazen. Bouw het langzaam op, het kan sterk ontgiftend werken. Lees meer hierover in Spirulina; koning van de eiwitten.

Magnesium

Last but not least: magnesium. Zie basissuppletie als voeding, zeg ik altijd en magnesium valt voor vrouwen zeker onder de basissuppletie. Magnesium is een mineraal dat je te veel uitplast bij stress. Hierdoor komen veel vrouwen dit rustgevende mineraal tekort. Het is allang bekend dat magnesium een vaatverwijdend en bloedddrukverlagend effect heeft. Waarschijnlijk speelt hierbij ook het rustgevende effect van magnesium een rol. Stress is immers als geen ander de oorzaak van een hoge bloeddruk!

Zorg ervoor dat je dagelijks je bloeddruk kunt meten, zeker als je een hoge bloeddruk hebt. Klik hier om een eenvoudige bloeddrukmeter te bestellen. Blijf je onder de 140/90?  Prima, houden zo! Zit je hierboven, voeg dan enkele van bovengenoemde voedingsproducten toe aan je dagelijkse menu en kijk eens wat er gebeurt. Zorg daarbij voor voldoende beweging, frisse lucht, ontspanning en verminder vooral suikers, snelle koolhydraten en bewerkte voeding. Je zou wel eens verbaasd kunnen staan van het effect! Zorg voor je hart, je hebt er maar eentje!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

26 reacties op “Hoge bloeddruk verlagen met voeding. Tips voor vrouwen.


Door Lilian op 22 april 2017

Hoi Marjolein, dank je voor dit artikel! Ik probeer mijn bloeddruk wat lager en stabieler te krijgen dmv voeding. Nu hoorde ik laatst iemand zeggen dat je bij hoge bloeddruk beter geen maca en geen kaneel kunt eten. Wil je hier iets over zeggen? Groetjes Lilian


Door Marjolein Dubbers op 25 april 2017

Beste Lilian, wat maca betreft schijnt er inderdaad onderzoek te bestaan waarbij een lichte verhoging van de bloeddruk werd waargenomen, maar wel pas bij langdurig dagelijks gebruik van maca. Er is eigenlijk niet genoeg onderzoek gedaan om dit goed te beoordelen, maar als je voor hoge bloeddruk wordt behandeld kun je wel beter met de arts overleggen voordat je het gaat gebruiken. Wat kaneel betreft: dat werkt juist bloeddrukverlagend! Het belangrijkste blijft echter dat je goed varieert en alles met mate neemt.


Door Petra Thorn op 10 maart 2017

Mijn vraag gaat niet over hoge of lage bloeddruk, maar over spirulina. Ik heb veel last van opvliegers, vooral ’s nachts. Ik slik hiervoor een supplement van Care for Women. Laatst dacht ik: kom laat ik ook eens spirulina proberen…. Ik kreeg prompt weer veel meer opvliegers! In de winkel dachten ze dat het kon komen doordat spirulina ook een ontgiftende werking heeft. Kun jij me vertellen hoe dit zit?


Door Marjolein Dubbers op 16 maart 2017

Zo zie je maar weer Petra, iedereen reageert weer anders. De meeste vrouwen krijgen juist minder last van opvliegers met o.a. spirulina. Waarom dit zo is kan niet zomaar even verklaard worden, het hangt van zoveel factoren af die heel persoonlijk zijn, maar het zou inderdaad een ontgiftingsreactie kunnen zijn. Je zou anders eens maca kunnen proberen in plaats van spirulina (of misschien zowel maca als spirulina) om je hormonen meer in balans te krijgen. Maca is een adaptogeen, het werkt in je lichaam stimulerend of remmend op de hormonen waarbij dat nodig is op dat moment. Maar als je niet te veel wilt experimenteren zou je je hierbij kunnen laten helpen door een deskundige, zoals een natuurvoedingsdiëtist of een orthomoleculair therapeut.


Door Swaida op 24 februari 2017

Beste Marjolein
Klopt dat dat teveel havermout (een stofje. Daarin) zorgt voor verminderde magnesiumopname via de darmen?


Door Marjolein Dubbers op 27 februari 2017

Ja dat klopt, dat is dus fytinezuur dat kan zorgen voor een slechtere opname van onder andere magnesium.


Door Nadine op 20 februari 2017

Kun je lijnzaad ook door (warme) havermoutpap roeren? Ik eet dit ’s ochtends altijd maar las laatst ergens dat je lijnzaadolie niet kunt verwarmen, omdat het koudgeperst is en er dan zelfs slechte stoffen vrijkomen. Geldt dit ook voor gewoon lijnzaad? Ik maal het in de koffiemolen en doe het dan door mijn pap. Maar koude pap vind ik niet lekker 🙂


Door Marjolein Dubbers op 20 februari 2017

Dat kan wel Nadine, het is neem ik aan niet gloeiend heet als je de lijnzaad erin doet. Het best is inderdaad om zaden, pitten, groenten en fruit zo weinig mogelijk te verhitten, omdat er dan nu eenmaal stoffen (zoals antioxidanten, vitamines) verloren gaan (en er soms inderdaad ook slechte stoffen bij vrijkomen). Dus zo ‘rauw’ mogelijk heeft voordelen, hoewel niet ieder voedingsmiddel door iedereen rauw verdragen wordt of lekker gevonden wordt. Het betekent ook niet dat er ineens helemaal geen gezonde stoffen meer zitten in eten dat verhit wordt. Lijnzaad is nog steeds zeer gezond als het verhit is geweest. Voor lijnzaadolie geldt dat niet, verhitting is daarvoor heel slecht.


Door Marian op 22 april 2017

ik ontbijt al jaren met gekookte havermout. als het gaar is gaat daar 1 of 2 eetlepels lijnzaadolie door. soms met fruit, maar als ik dat al voor het ontbijt gebruikt heb dan een theelepel rozenwater om de smaak te maskeren. bevalt prima en geeft geen bijwerkingen. groet, marian


Door Willy Hensen op 19 februari 2017

wat bij sterk wisselende bloeddruk 60-90 tot 110-150? Meestal ’s ochtends vroeg heel laag maar het kan ook midden in de nacht ineens 148 zijn. En omgekeerd idem. Vele voedingsstoffen gebruik ik al: magnesium, kurkuma, geen snelle suikers, spirulina, bio-eieren, ben vegetarisch heel veel groenten en 2 fruit per dag, bessen, bananen, bietjes, gemalen chia zaad, gemalen lijnzaad. Geen idee wat ik nog kan doen terwijl ik probeer te voorkomen dat beta blokkers de enige uitkomst gaat bieden……


Door Cora op 19 februari 2017

Beste Marjolein, dank je voor je altijd interessante artikelen!
Wil je ook eens wat schrijven over een (te) lage bloeddruk? Kun je daar wat aan doen en zo ja wat, want ook dat kan heel vervelend zijn. Hoofdpijn, duizelig, energie die na het eten helemaal onderuitgaat. Ik durf b.v.geen warm bad meer te nemen omdat ik bang ben flauw te vallen als ik eruit kom. Onlangs las ik dat te lage bloeddruk ook in verband gebracht wordt met dementie.


Door Dinie op 19 februari 2017

Het is ook wel belangrijk om te weten wat je basisbloeddruk is. Die van mij is in rust nl. 90 over 60. Als ik dan een bloeddruk krijg van 120 over 80 lijkt het wel normaal, maar is voor mij al aan de hoge kant! Dus altijd vergelijken met je normale bloeddruk, lijkt mij!


Door Pieta op 19 februari 2017

te gek je artikel over hoge bloeddruk! Ik ga kijken of ik door deze tips wat minder medicijnen
kan gebruiken op den duur! Een ik heb je boek besteld het is erg goed en duidelijk .


Door Angelique op 18 februari 2017

Is een schepje cacao van Van Houten door mijn yoghurt ontbijtje dan een goed idee? (Met beetje pindakaas en banaan…. mmmm)



Door Tina op 18 februari 2017

Gelukkig heb ik geen last van een (te) hoge bloeddruk, soms wel van een te lage ! Ik ben al blij met 100 als bovendruk. De last die ik hiervan heb: duizeligheid en ’t snel koud hebben. Welke voeding werkt juist bloeddruk verhogend?


Door Marjolein Dubbers op 20 februari 2017

Bij een lage bloeddruk wordt minder snel ingegrepen dan bij hoge, omdat het weliswaar lastig is, maar meestal niet erg wat gezondheid betreft. Het schijnt zelfs dat mensen met lage bloeddruk in verhouding langer leven dan mensen met ‘gewone’ bloeddruk. Maar bijv. groene thee (kort laten trekken, minder dan minuut) werkt bloeddrukverhogend en zwarte thee ook (tussen 3-5 minuten trekken). Wat meer zout (natrium) kan bij een lage bloeddruk ook goed zijn, bijv. door bouillon te drinken. Drop is ook bloeddrukverhogend en zoethout ook. Staat ook vermeld op pakjes thee met zoethout (o.a. sterrenmix) dat het niet goed is als mensen met hoge bloeddruk er te veel van drinken, maar voor lage bloeddruk kan dat dus geen kwaad. Zorg ook voor een stabiel bloedsuiker, want mensen met een lage bloeddruk hebben vaak ook last van een laag bloedsuiker.


Door Esther op 10 maart 2017

Heel erg bedankt voor deze tips over bloeddruk, en al je andere tips! Eindelijk eens iemand die er verstand van heeft, zo fijn. Ik had altijd goede bloeddruk, maar nu ineens laag. Ik dacht waar komt dat toch door. Titdat ik me besefte dat dat misschien komt doordat ik veel ontstemmingsremmende dingen eet en meer omega-3, zoals van chiazaadjes, lijnzaad, magnesium supplement, curcuma supplement en vette vis. Nu zoek ik naar een betere balans met ontstekingsremmend eten, maar geen lage bloeddruk. Dus wel uitkijken, mensen, want dit werkt allemaal echt! Zoethout ga ik ook proberen. Succes verder!!


Door Vera op 18 februari 2017

Bedankt voor deze tips, ben er erg blij mee!


Door Claudia Mijnsbergen op 18 februari 2017

Bedankt voor deze waardevolle informatie! Hier kan ik wat mee😃 Ga zo door💪🏼


Door Desiré op 18 februari 2017

Beste Marjolein,deze tips komen als geroepen .
Warme groet.Desiré


Door Mieke op 17 februari 2017

Mijn bloeddruk is helaas hoger dan 140-90. Maar ik volg al bijna ieder advies op. Nu zal ik dus de puntjes op de i moeten gaan zetten.
5 ons groente per dag vind ik wel rijkelijk veel dus ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen maar ik ga mijn best doen. Bedankt voor de tips!


Door Maria op 17 februari 2017

Marjolein
En wat als je bloeddruk te laag is?


Door Marina op 17 februari 2017

En wat doe ik met een te lage bloeddruk (onderdruk)?


Door Paula op 17 februari 2017

Weer super goed uitgelegd.ook Vind ik je boek een echte aanrader in 1 keer uitgelezen en inmiddels ook aan vriendinnen kado gegeven.
We


Door Sandra de Bruin op 17 februari 2017

Hoi Marjolein
Ik lees je blogs en boek met veel interesse en heb mijn voedingsstijl aangepast met veel succes. Kun je ook eens een stukje schrijven over een te lage bloeddruk? Groetjes Sandra

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen