Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek en krijg een Masterclass van 57 euro cadeau!
Lees meer

Page content

Antioxidanten; top zeven van superbeschermers

Antioxidanten; top zeven van superbeschermers

Overal kunnen we lezen dat we meer antioxidanten moeten eten. Antioxidanten zijn voedingsstoffen die ons beschermen tegen de vrije radicalen die onvermijdelijk ontstaan in ons lichaam die  . Ze worden tegenwoordig toegevoegd aan allerlei voedingsproducten. Maar is dat de manier waarop we ze nodig hebben? Laat me je eerst uitleggen waarom het zo belangrijk is om ervoor te zorgen dat je ze volop binnenkrijgt. Vooral als je boven de veertig bent en gezond, vitaal en met weinig rimpels oud wilt worden.

Wat betekent dat; 50 biljoen cellen?

Je lichaam bevat ongeveer 50 biljoen levende cellen. Vijftig biljoen is een enorme hoeveelheid, waarbij ik me helemaal niets meer kan voorstellen. Afgelopen week las ik iets waardoor ik pas besefte hoe ongelooflijk veel dit er zijn. Eén minuut bestaat uit 60 seconden. Een uur bestaat uit 3600 seconden. Eén biljoen seconden is hetzelfde als 32.000 jaar. En dat is dan maar één biljoen, dat dus maal vijftig. Al deze cellen hebben gezonde bouwstoffen nodig om hun werk te kunnen doen, zichzelf op te bouwen en ook weer af te breken en af te voeren. Gezonde bouwstoffen krijgen ze uit gezonde voeding. Hoe goed zorg jij voor al de ontelbare cellen van jouw lichaam?

Antioxidanten om vrije radicalen onschadelijk te maken

Als je een appel doorsnijdt zie je snel dat er bruine plekken ontstaan. Dat is de invloed van zuurstof, we noemen dat oxidatie. We kunnen niet zonder zuurstof, maar deze letterlijk ‘zure stof’ heeft ook nadelen in ons lichaam. Bij het verbranden van suikers, koolhydraten en eiwitten in ons lichaam wordt zuurstof verbruikt waarbij bijproducten ontstaan die we vrije radicalen noemen.

Vrije radicalen zijn dus niet te vermijden, dat hoeft ook niet. Ze zitten ook in de lucht om ons heen en zonlicht op je huid geeft eveneens een reactie waardoor er vrije radicalen ontstaan. Maar het is wel goed om een teveel uit de weg te gaan. Sigarettenrook bevat heel veel vrije radicalen en door langdurige stress, intensief sporten of het eten van veel suikers en transvetten of het drinken van alcohol krijg je al snel een overdosis binnen. Probeer dit alles dus zoveel mogelijk te vermijden. Dit zal niet altijd meevallen, vandaar dat het eten van voeding met antioxidanten een goed idee is. Wat doen antioxidanten eigenlijk?

Antioxidanten voorkomen schade aan je lichaamscellen

Vrije radicalen kan je zien als agressieve moleculen met een “los handje”. Met dit losse handje trekken ze andere moleculen, cellen en DNA kapot. Hierdoor ontstaat verharding van weefsels en functieverlies. Vrije radicalen zijn dan ook de bron van ziektes en veroudering in je lichaam. Een overdosis aan vrije radicalen in je lichaam hangt samen met allerlei ziektes, waaronder hart- en vaatziekte en kanker, maar denk ook aan ontstekingen,  beroertes, stijve gewrichten en Alzheimer. Ook iets onschuldigs als veel en snel rimpels krijgen heeft een link met teveel radicalen in je lichaam. Kijk maar eens naar de huid van rokers op leeftijd, dan zie je wat ik bedoel. Zoiets vindt ook binnen in het lichaam plaats.

Vrije radicalen kunnen onschadelijk worden gemaakt door antioxidanten. Een lage dosis vrije radicalen in je lichaam is overigens nuttig, want ze helpen onze witte bloedcellen om virussen en infecties tegen te gaan. Maar over het algemeen hebben we al snel een overdosis vrije radicalen in ons lichaam.

Hoe kom je aan antioxidanten?

De beste manier om voldoende antioxidanten binnen te krijgen is via een grote variatie van gezonde voeding. Er zijn tegenwoordig ook supplementen met antioxidanten en zoals gezegd worden ze toegevoegd aan voedingsmiddelen. Dat is naar mijn mening de wereld op zijn kop. In een fabriek worden eerst gezonde producten dusdanig bewerkt dat ze geen gezonde antioxidanten (en andere bouwstoffen) meer bevatten en daarna worden ze weer kunstmatig toegevoegd. Zo heeft de natuur het nooit bedoeld. Mijn advies is om ze volop te eten door middel van gezonde voeding, want dat heb je sowieso nodig om gezond en vitaal oud te worden.

We weten gewoon nog steeds niet precies wat er in een wortel zit. Er zijn veel onbekende stoffen die we nog niet hebben ontdekt als het gaat om onze voeding. Als je supplementen gaat eten in plaats van voeding, zal je absoluut bouwstoffen gaan missen die je cellen ook nodig hebben. Het is als vier wielen en een stuur kopen en denken dat je daarmee kunt autorijden. Soepel rijden heeft meer nodig. Eet je antioxidanten dus gewoon via je voeding. Gelukkig zitten ze volop in heerlijke voeding. Hieronder vind je mijn favoriete top zeven. Ik kies zoveel mogelijk voor de biologische versie.

  • Groente  

Groenten zijn en blijven mijn superfoods nummer 1.  Als de basis van onze voeding weer uit groenten zou bestaan, zouden we wel eens verbaasd kunnen staan van de energie die er bij iedereen los zou komen. Alle groenten zijn een fantastische bron van antioxidanten, met name de fel gekleurde. Eet ze daarom volop en in grote variatie. Mijn favorieten zijn knoflook en gestoomde broccoli. Op zoek naar heerlijke dinerrecepten met volop groenten? Kijk dan eens hier. 

  • Fruit

Alle soorten fruit bevatten antioxidanten, alhoewel de ene soort veel meer dan de ander. Toppers zijn alle bosvruchten, dus al het kleine rode fruit. Maar denk ook aan avocado’s, rauwe vijgen en granaatappels. Eet vers fruit het liefst biologisch met schil. Gedroogd fruit bevat ook nog altijd een behoorlijke dosis antioxidanten, maar het nadeel is dat het vaak een hoog suikergehalte heeft. Dat is weer niet zo goed voor je bloedsuikerspiegel.

  • Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen zijn de absolute toppers als het gaat om antioxidanten. Gebruik ze daarom volop in de keuken! Zowel vers als gedroogd is prima. Toppers zijn basilicum, bonenkruid, chilipoeder, dragon, gember, kerrie, knoflook, komijnzaad, gemalen kurkuma, oregano, peterselie en munt en tijm. Met name Provençaalse kruiden zijn dus uitstekende antioxidanten. Wees er royaal mee.

  • Kiemen

Kiemen zijn bommetjes vol met mineralen, vitaminen en enzymen. Het jonge leven in de kiem bevat veel bouwstoffen. We zouden ze naar mijn mening veel meer moeten eten. De topper hier is broccolikiemen. Volgens onderzoekers blijft de antioxidantwerking van broccolikiemen nog dagen actief in ons lichaam na het eten ervan. Dertig gram broccolikiemen zou evenveel antioxidanten bevatten als 600 gram broccoli. Je kunt ze vrij makkelijk zelf kweken. Zakjes zaad zijn op internet of in natuurvoedingswinkels verkrijgbaar.

  • Noten

Ongebrande, onbewerkte noten zijn niet alleen heerlijk maar ook prima leveranciers van antioxidanten. Denk met name aan walnoten, amandelen, hazelnoten en pecannoten. Eet ze puur of maak er zelf een melk van. Pas op met pakken notenmelk, meestal bestaan ze slechts uit water met suiker en 2% noten. Lees het etiket maar eens. Bewaar ongebrande noten in de koelkast om ze langer vers te houden.

  • Pure chocola

Pure chocola (meer dan 70% cacao) is een traktatie die ik eigenlijk nooit kan afslaan. Gelukkig is het gezond. Met mate natuurlijk! Het bevat magnesium en tal van antioxidanten. Hetzelfde geldt dus ook voor rauwe cacaopoeder. Je kunt er heel veel lekkere dingen van maken. Voor een aantal lekkere snacks met chocola kijk eens in mijn Slimme Snack e-book.

  • Pitten en zaden 

Pitten en zaden bevatten onbewerkt ook antioxidanten. Ik gebruik ze volop. Toppers hier zijn sesamzaad en hennepzaad. Hennepzaad is een heerlijke en makkelijk verwerkbare superfood. Ik strooi het over salades en spreads en over soepen. Soms voeg ik een lepel toe aan een smoothie. Het is een rijke superfood met een hoge dosis antioxidanten. Lees hier meer over hennepzaad. Maar bedenk wel: eerst je groenten in grote variatie en dan pas superfoods!

Eigenlijk is de boodschap simpel: eet een zo groot mogelijke variatie aan verse en onbewerkte producten. Dan krijg je niet alleen voldoende antioxidanten maar ook voldoende andere bouwstoffen binnen. Wil je meer weten, lees dan mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas!. In het geval van intensief sporten of ernstige ziekte kunnen supplementen een waardevolle aanvulling zijn. Doe dit in overleg met een goede orthomoleculair arts of therapeut.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

 

 

Comment Section

19 reacties op “Antioxidanten; top zeven van superbeschermers


Door M.J.de Jong op 7 maart 2017

Goede middag, ik moet veel water drinken nu vind ik het niet zo lekker en hebt ontdekt dat een scheutje uitgeperste limoen lekkerder is voor mij. Mijn vraag is kan het kwam als ik hier te veel van drinkt. Groet Jopie


Door Carla op 1 november 2016

Hoe zat het weer met die anti-oxidanten dacht ik toen ik een granaatappel aan het eten was.:)
In deze blog wordt heel simpel en duidelijk verteld wat ze zijn. Dankjewel.


Door Joan van Beelen op 15 juni 2016

Veel dank voor de nuttige informatie in een begrijpbaar jasje! Een fijne dag gewenst.


Door anny op 8 mei 2016

nuttige en leuke informatie dank u wel


Door Hennie Breugelmans op 3 augustus 2015

Ik ben net weer begonnen aan mijn citroensap kuur welke ik een keer per jaar doe en me dan eigenlijk zo geweldig voel dat ik er wel eens aan denk om te stoppen met eten . Dat doe ik natuurlijk niet . Ik heb vandaag je website ontdekt en ben er erg blij mee. Lekker duidelijk voor mij. Ik kom nog geregeld terug naar je site


Door Wilma Guldenaar op 30 mei 2015

Gewoon even en bedankje!
Ik ben blij met je & met ook dankbaar voor het wakker schudden….
Als we meer bewustzijn kunnen we er ook meer
Bewust Zijn…
Liefdevolle groet Wil


Door Tonny van Gompel - Purnot op 11 februari 2015

Hai Marjolein, kijk regelmatig op je blog en heb veel aan je informatie. Heel helder en nuttig. Blijf je ook zeker regelmatig bezoeken. Wat supplementen betreft, is zeker nodig. Gebruik ze dan ook buiten mijn voeding om als aanvulling.


Door mirjam op 11 februari 2015

hoi marjolein,
goed stukje alweer, maar ik mis iets belangrijks. de vemelding over fytinezuur bij de pitten, zaden noten en chocolade en het weken daarvan om het fytinezuur te verwijderen, anders doe je meer kwaad dan goed door ze gewoon maar te eten…


Door Kirsty op 3 januari 2015

Kun je ook teveel antoxidanten eten? En, wat zijn de gevolgen daarvan?



Door liesbeth op 15 september 2014

Ha Marjolein,
Je informatie is geweldig ik stuur vaak dingen van je door of verwijs mensen en hulpverleners naar je site. Ik volg veel van je adviezen. Doordat ik ook vegetariër ben let ik ook op mijn eiwitten en snel tekort aan B12. Het eten van een combinatie van granen en bonen met daarnaast ook eieren en kaas.
Terwijl kaas komt in jou adviezen niet naar voren. Wat is jou idee voor vleesvervanger oftewel voorkomen van een B12 tekort?
Goeds Liesbeth

PS. ken je de MIR methode past dit in het geheel van jou adviezen


Door Olga op 21 september 2014

@Liesbeth
Voor Vit B12 eet je eieren zeker 2 p.d en ik neem chlorellatabletten mijn b12 is toppie


Door Patrick op 27 april 2016

Of anders als het met voeding niet lukt zuigtabletten actieve vitamine b12 werken heel goed. Ik had jarenlang tekort en voel me nu goed. Misschien zelfs beter.


Door Ehsan op 13 september 2014

Super, ga zo door!


Door MARLEEN op 13 september 2014

WEER GOED STUK MARJOLEIN!!!!
HET IS EVEN ZOEKEN… MAAR JE RAAKT ER AAN GEWEND… JE GEZONDHEID GAAT VOOR….. MEER MENSEN MOESTEN GAAN NADENKEN OVER HOE EN WAT ZE ETEN……. JE GAAT JE ER OOK BETER BIJ VOELEN…….
GROETJES MARLEEN…….


Door Sharon Hogenhuis op 13 september 2014

Dankjewel voor deze nuttige blog!
Na de vakantie met al het lekkere eten en ook minder goede voeding, ben ik helemaal aan toe om weer volop gezond te eten!
5-sterren-voeding noem ik het: groenten, fruit, noten, kruiden en zaden, kortom alles wat groeit!
Sharon


Door Alida op 12 september 2014

Leuke en nuttige informatie dank je wel.


Door nelly op 12 september 2014

mijn dochter heeft de ziekte van Crohn ik zou het boek graag winnen
maar ik snap niet zo goed wat je dan moet doen dat staat er niet als je klikt.
Inderdaad herken ik dingen die je schrijft in haar doen en laten.
Nelly


Door martine caers op 16 oktober 2014

ik wens jou veel sterkte met jou dochter, ikzelf ken iemand die al 10 jaar pijnvrij is van de ziekte van crohn met bepaalde te korten aan voedingstoffen die synergetisch samen werken en de onneembaarheid zo belangrijk is!

Plaats een reactie


*