Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Overgangsklachten? Je hebt méér in de hand dan je denkt

Overgangsklachten? Je hebt méér in de hand dan je denkt

Afgelopen week las kreeg ik een mail van Linda: “Help! Ik heb last van alle overgangsklachten die er zo’n beetje zijn: opvliegers, gewrichtspijn, spierpijn, slaapproblemen, depressieve buien, aankomen in gewicht enz.  Marjolein heb je tips want de hormonen en medicijnen van de huisarts wil ik niet.” Speciaal voor haar en alle vrouwen 35+ deze week dit artikel, want de overgang begint al rond je 35ste. Wist je dat?

Het verhaal begint met je eierstokjes

Ieder meisje wordt geboren met zo’n 1 miljoen eicellen in haar baby-eierstokjes. Rond de puberteit zijn er daar nog zo’n 300.000 van over. Tijdens de vruchtbare periode komen er ongeveer 350 eitjes tot rijping en ergens rond de menopauze sterft de laatste eicel. Gemiddeld is dit rond je 52ste levensjaar.

Om zwanger te kunnen raken produceren je eierstokken gedurende je vruchtbare periode twee hormonen; oestrogeen en progesteron. Oestrogeen wordt in de eerste 14 dagen van je cyclus aangemaakt en zorgt ervoor dat er een eitje rijpt. Progesteron komt in de tweede helft en zorgt ervoor dat de baarmoeder wordt klaargemaakt voor een bevrucht eitje. Vindt er geen bevruchting plaats dan start je menstruatie en begint de cyclus opnieuw.

Zonder eitje geen oestrogeen en vooral geen progesteron

Vanaf je 35ste begint de productie van je hormonen al te dalen. Rond je 35ste is het lang niet altijd zo dat er een eitje rijpt, ook al is er nog steeds sprake van een regelmatige menstruatie. Dit verklaart waarom sommige vrouwen moeilijk zwanger worden, ondanks dat ze maandelijks ongesteld zijn. Er is dan gewoon geen eitje gerijpt. De natuur heeft namelijk nooit kunnen bedenken dat wij op ons 35ste of 40ste nog zwanger willen worden, dit is pas iets van de laatste 50 jaar. Onze oermoeder kreeg haar 2 tot 3 kinderen tussen haar 18e en 25ste.

Doordat er geen eitje rijpt, daalt de productie van oestrogeen en progesteron. Dit is een heel natuurlijk proces dat hoort bij het ouder worden. Wat belangrijk is voor je gezondheid en vitaliteit, is dat je hormonen met elkaar in balans zijn. Als in de overgang deze twee belangrijke hormonen gaan dalen, dan verstoort dit het evenwicht. Het hangt af van de balans in je algehele hormoonhuishouding hoeveel last je hiervan hebt.

Menopauze: heftige hormonen op zoek naar evenwicht

Door de daling van de hormonen oestrogeen en progesteron wordt de balans in je hormoonhuishouding en daarmee je gezondheid verstoord. Hoe breng je dit weer zo goed mogelijk in evenwicht?  Er zijn veel zaken die je hormoonhuishouding beïnvloeden en veel ervan heb je zelf in de hand. Laten we enkele belangrijke eens op een rijtje zetten:

  1. Voeding. Gezonde voeding zoals ik adviseer in mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas brengt je hormoonhuishouding terug in balans. Eet met name voldoende gezonde vetten (de basis van je geslachtshormonen), vermijd geraffineerde koolhydraten en suikers (geeft insulinepieken), vermijd oppeppers als koffie, zwarte thee en E-nummers (geeft cortisolpieken) en eet zoveel mogelijk biologisch (resten van bestrijdingsmiddelen leiden tot oestrogeendominantie).
  2. Slapen. Dit is misschien wel het allerbeste dat je kan doen voor je gezondheid. Tijdens je slaap herstellen al je cellen zich en kom je zowel lichamelijk als geestelijk tot rust. Tijdens je slaap wordt het anti-stresshormoon cortisol afgebroken. Wees niet te zuinig met slaap. Een vrouw 40+ heeft gemiddeld 9 uur slaap nodig! Slaap je slecht, kijk dan eens of je iets hebt aan de tips die ik geef in het dit artikel.
  3. Fluoride. Vermijd tandpasta met fluoride. Fluoride tast je pijnappelklier aan. Dat is de hormoonklier die moet zorgen voor melatonine, het hormoon dat zorgt dat je in slaapt valt.
  4. Bewegen. Bewegen zorgt ervoor dat je stresshormoon adrenaline wordt verbrand en dus afgebroken. Heb je veel stress, zet dan vooral je lijf in beweging, dat is de beste manier om in balans te komen. Als je stevig traint met gewichten dan maakt je lichaam ook nog groeihormoon en testosteron aan en dat is prima.
  5. Zonlicht en buitenlucht. Zonlicht en zuurstof zijn voeding voor je lichaam. Dankzij zonlicht kan je in je huid het belangrijke hormoon vitamine D aanmaken en voldoende zuurstof is onmisbaar voor een goede gezondheid.
  6. Verzorgingsproducten en cosmetica. Vermijd alles wat niet op basis van natuurlijke grondstoffen is. De rest brengt je hormoonhuishouding uit balans, doordat er veelal petrochemische stoffen in zitten op basis van aardolie. Dat zorgt voor oestrogeendominantie; teveel oestrogenen ten opzichte van progesteron.
  7. Schoonmaakmiddelen. Ook deze zijn vaak op basis van aardolie. Vermijd ook deze.
  8. Overgewicht. Probeer overgewicht te vermijden want in je vetcellen wordt testosteron omgezet in oestrogeen en hier heb je dus vaak al teveel van. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het.
  9. Ontspanning. Stress brengt je hormoonhuishouding uit balans. Zorg daarom voor voldoende échte ontspanning. Zorg ervoor dat je regelmatig alleen bent en echt tot rust kunt komen.
  10. Korte handleiding om gelukkig te worden. Er is een wetenschappelijk bewezen methode die je maar één minuut per dag kost, gratis is, en die een grote bijdrage kan leveren aan je gevoel van geluk. Lees hier over deze mooie en eenvoudige methode. 

Eigen-wijsheid is pas echte wijsheid

Ons lichaam blijft een groot mysterie als je het als geheel bekijkt  en het niet afbreekt in onderdelen zoals onze reguliere geneeskunde doorgaans doet. Eigenlijk vind ik dat heel mooi. Meten is weten gaat misschien op als je een raket naar de maan wilt schieten, maar niet voor het menselijk lichaam. Er is nog zoveel dat we niet weten.

Je kunt lichamelijke klachten zien als problemen die je in de weg zitten en die zo snel mogelijk moeten worden opgelost. Je kunt ze de oorlog verklaren en er tegen strijden. Je kunt ze ook zien als signalen die je lichaam geeft dat er iets uit balans is. Signalen die je aandacht proberen te trekken voor de veranderingen die je leven misschien nodig heeft. Signalen dat er beter geluisterd moet worden naar de eigen-wijsheid van je lichaam.

Wat zijn jouw dromen voor deel 2?

De overgang is voor een vrouw vaak een periode van afsluiting van een intensieve zorgrol en het begin van een nieuw hoofdstuk, waarin ze zelf de hoofdrol mag gaan spelen. In de overgang hebben onze hormonen ook invloed op onze hersenen, die werkelijk fysiek veranderen. Je intuïtie groeit en je creatieve brein laat meer van zich horen. Je gaat anders naar de wereld kijken. Meer vanuit je eigen perspectief en minder vanuit de opvattingen die je hebt meegekregen van thuis of vanuit de samenleving om je heen. De tijd van het wachten op de prins op het witte paard is voorbij. Je koopt zelf dat witte paard en bepaalt zelf welke weg je wilt volgen. Als je tenminste voldoende zelfvertrouwen hiervoor hebt. Zo niet, dan is het tijd om kleine stapjes in die goede richting te zetten. Heb je wel het zelfvertrouwen dan kan het heel hard gaan. Er zijn veel vrouwen die na de overgang een eigen bedrijf beginnen, hun slechte huwelijk uitstappen, hun spaargeld in schilderspullen steken en na een jaar exposeren in een galerie, of aan een nieuwe opleiding of carrière beginnen. Wat zijn jouw dromen voor de tweede helft van je leven?

Een mooi en positief boek over de overgang met veel tips is Stralend door de menopauze van Leen Steyaert

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

 

Comment Section

20 reacties op “Overgangsklachten? Je hebt méér in de hand dan je denkt


Door Priscilla op 14 juli 2015

Voor mij begint het nu al ik ben 31, ik heb vroeger leukemie gehad en nu dus de late effecten. Welke krijg je allemaal wie kan het zeggen. De overgang begint voor mij dus vroeg je kunt er niks aan doen dus we moeten er maar mee dealen. Ik verdiep me er wel in probeer wel rekening te houden met eten en drinken, maar ja genieten is ook belangrijk en een kopje koffie of een wijntje 🙂 wil ik ook niet laten. Ik neem het met mate en verder veel gezonde dingen en heerlijke smoothies. Deze site is fijn heb al veel tips ervan opgepikt.


Door Lidwien op 15 oktober 2014

De Aviva methode en hormoonyoga van Rodriguez zijn ook mooie ondersteundende methodes om juist in de overgang vrouwen te ondersteunen! Via deze specifieke bewegingen en ook speciaal ademen kun je invloed uitoefenen op je hormonen. Ik hoor veel positieve geluiden van vriendinnen die hiermee werken!


Door A. van Ee op 10 september 2014

Hi Marjolein,

Wat fijn dat er een site als deze bestaat. Ook ik word sinds kort geconfronteerd met beginnende klachten van de overgang en kan mezelf hier een beetje op voor bereiden. Gelukkig let ik al jaren op mijn voeding maar ik heb toch 1 brandende vraag: zuivel of soja? Zuivelproducten worden afgeraden en in soja zit weer fyto oestrogeen en dit is blijkbaar ook weer niet zo goed. Zou je mij eens willen laten weten hoe jij hier overdenkt? Alvast hartelijk dank!


Door jatte op 24 juni 2014

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Membrasin en Multi-Gel ivm met het dunner en droger worden van de vaginale huid?

Jatte


Door Jatte Lens op 15 april 2014

Ik bedoelde vooral het dunner worden van de slijmvliezen(atroof?).
Vlugger geirriteerd? Zelfs het dragen van een jeans kan een vervelend gevoel geven.
Ik gebruik ook dagelijks Maca.

Bedankt voor je reactie

Jatte


Door Jatte Lens op 6 april 2014

Alles wat ik hier al gelezen heb is super interessant!
.
Ik ben nu 59 jaar en heb eigenlijk geen last van de overgang. Ik eet alleen bio en vermijd alles wat een negatieve invloed kan hebben. Superfoods zijn heerlijk, ook versgemaakte groentensappen van overwegend groene groenten geven je energie een geweldige boost.

Wat kan je doen tegen het amorf worden van de slijmvliezen? Iets waar ik toch een probleem mee heb.

Groetjes Jatte


Door Marjolein Dubbers op 9 april 2014

Vaginale slijmvliezen: blijf ze vooral gebruiken en hou ze sappig 🙂 en voor een droge mond: meer water drinken. Maar ik weet dat een droge mond echt een probleem kan zijn. Ik heb er nog niet de gouden tip voor gevonden helaas.


Door Annemarie op 2 april 2014

Bedankt voor de opbouwende benadering van de overgang! Van veel andere sites/fora die hierover gaan word je niet bepaald vrolijker.

Ik zie dat ik alles al doe wat je aanbeveelt, mede omdat ik vanwege andere chronische klachten anders ben gaan eten/ leven.
Toch heb ik wel behoorlijk last van meer overgangsklachten sinds twee jaar ( ik ben nu 47 en heb sinds 9 maanden niet meer gemenstrueerd).
Goh, wat een proces is dit ! Ik heb ook innerlijk het gevoel dat ik enorm aan het veranderen ben, meer dan ooit voorheen.

Wat ik overigens momenteel erg pittig vind zijn de gewrichts- en spierpijn, vooral ‘snachts. Behalve warme kruiken en (trage , maar regelmatige) beweging heb ik geen idee wat ik hier mee kan. Oja… gewoon maar geduld hebben en me eraan herinneren: “Ook dit gaat weer voorbij.”


Door Nana Rodrigues op 6 januari 2014

Bedankt weer voor info. Iedere keer lees ik dingen die ik niet weet en die ik zeer waardevol vind.

Groetjes,

Nana


Door Dr. W. Smit op 24 augustus 2013

Pauline Ottervanger en ik, Wilma Smit, zijn beiden gynaecoloog en reizen al sinds jaren door Nederland om vrouwen voorlichting te geven en professionals bij te scholen over de overgang en de menopauze. Wij schreven hier 2 boeken over: Menoblues en Menoproof. We hebben ook een eigen website: http://www.vrouwenwijzer.nl. Wij zouden het op prijs stellen als EVA hier aandacht aan zou besteden, door bv. onze boeken te noemen, of te verwijzen naar onze website


Door jessica op 3 juni 2013

Staan de tien punten in volgorde van belangrijkheid? Zo nee, kun je aangeven wat de drie dingen zijn die je het beste het éérst kunt aanpakken?


Door Marjolein op 17 mei 2013

Tot mijn stomme verbazing werd ik na afgelopen februari niet meer ongesteld, en af en toe warm……..hee zouden dit opvliegers zijn?
Dat is nu ook sinds een paar weken weg.
De overgang? dit voelt aan als nogal pats boem……..
Maar goed, nu ik de blog gelezen heb: rond 2006 heb ik erg in de put gezeten, onzeker, heel beroerd slapen, moe, lusteloos…… ik heb het achteraf gelabeld als depressief. Niet uit het leven willen stappen, maar ook niet verder komen dan mijn nieuwe CD-rekje inruimen…..een half jaar nadat ik me dat voorgenomen had terwijl ik uit mijn baan/werk was geknald en thuis zat.
Nu denk ik: wat zou de impact van mijn voeding daarop zijn (geweest)?
Ik ben nog niet zover dat ik mijn voeding rigoureus aanpak.
Maar negeren kan ook niet meer……
Dank voor deze waardevolle informatie


Door Hanny op 4 maart 2013

Misschien nog een tip om te lezen:
Tweede Lente van Dr.Maoshing Ni.
Mooi woord ook tweede lente, voor die fase in je leven.
Zou willen dat wij vrouwen in de tweede lente ook weer gewaardeerd werden om onze schoonheid inclusief rimpels en levenswijsheid i.p.v. vaak afgeschilderd te worden als oud en vergeetachtig.


Door Jacolien op 12 februari 2013

Overgang? Rondom mij heen mensen met allerlei klachten.
Durf bijna niet te zeggen dat ik daar geen last van heb! Eerst af en toe heftige menstruatie’s(2x per jaar) en nu al ruim een jaar niets meer! Gebruik best al lang allerlei voedingsmiddelen met veel antioxidanten en sinds een paar maanden spirulina.Alleen slapen is niet je van het! Maar dat is het nooit geweest dus dat nemen we voor lief.Verder zie ik deze nieuwe periode als een rustiger leeftijdsfase al hebben we nog een zoon van 17 thuis.Hoef me zelf niet meer zo te bewijzen zowel in prive als werksfeer. Ga van de zomer voor het eerst mee als vrijwilliger van de Zonnebloem, nieuwe uitdaging! Zit in de zorg en zo draag ik ook een steentje bij aan mensen die die vakantie dubbel en dwars nodig hebben en zelf geniet je er ook van.Rustiger? nou ja wel anders!


Door Karin op 5 januari 2013

las iets over amandelmelk voor het slapengaan waar kan ik die bestellen
Bedankt ook voor de kortingsbon van 5 euro voor superfood gelijk besteed

gr
Ktrin


Door Marjolein Dubbers op 9 januari 2013

INformeer bij een natuurvoedingswinkel of maak het zelf. Eind deze maand komt mijn Ontbijt boek uit, daar staat het recept van amandelmelk in.


Door Henny op 11 oktober 2013

amandelmelk is gewoon te koop in de supermarkt


Door Anja op 25 november 2012

leuke blog, wist niet dat je zelf iets kunt beïnvloeden ?
Moet nog wat dingen aanpassen lees ik wel.
Vooral op het gebied van ontspanning, neem me vaak voor om iets van yoga of meditatie te gaan doen maar komt er tot nu toe steeds niet van…..
Toch maar eens gaan beginnen.

groetjes


Door Wanda op 20 april 2016

Zeker gaan doen yoga! Ik ben al vanaf 2007 in de overgang met ook bijna alle bijbehorende klachten. Baarmoeder verwijderd ivm te heftige bloedingen. Nu mijn voeding aangepast dus minder zuivel en suiker en yoga. Echt heerlijk om te doen ik knap daar echt van op.


Door Clasien op 25 november 2012

Heel fijn dat alles duidelijk op een rijtje staat.
Iemand die je een zetje geeft, kan veel uitmaken in de strijd tegen alle ongemakken. Het is inderdaad een nieuwe fase in het leven, er veranderd zo veel, dat het haast niet bij te houden is. Afscheid nemen is lastig, ook van een levensfase. Bedankt Marjolein!

Plaats een reactie


*