Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Glutenvrij eten? Vermijd deze grote valkuil!

Glutenvrij eten? Vermijd deze grote valkuil!

Glutenvrije producten veroveren de schappen van de supermarkt. De afgelopen vier jaar is de markt van glutenvrije producten wereldwijd verdubbeld tot ongeveer 23 miljard dollar. Goed voor de voedingsmiddelenindustrie, maar niet goed voor jou als je gezondheid en vitaliteit je lief zijn. 

Waarom zou je gluten willen vermijden?

Gluten is een bepaald soort eiwit dat zit in tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut en couscous. Een bepaald bestanddeel van dit eiwit, gliadine genaamd, maakt een ander stofje aan, zonuline, dat de doorlaatbaarheid van je darmslijmvliezen aantast. Hierdoor kunnen er kleine gaatjes in je darmslijmvlies ontstaan, wat ook wel een lekkende darm wordt genoemd. Een lekkende darm kan veel problemen geven, want hierdoor komen er via je darmwand stofjes in je bloed terecht die hier niet thuis horen. Stofjes die eigenlijk op weg waren naar de uitgang zeg maar. Klachten die kunnen ontstaan als gevolg van een lekkende darm zijn heel divers, van allerlei huidproblemen tot allergieën, van auto-immuunziektes tot ontstekingen en van langdurige vermoeidheid tot allerlei ziektes als gevolg van voedingsstoffen die in je darm niet meer goed worden opgenomen.

Vooral moderne tarwegluten zijn agressief

Een lekkende darm geeft niet altijd darm- of buikklachten. Het vervelende is dus dat je jarenlang met allerlei klachten kunt rondlopen zonder de link te leggen met je darmen. Het is daarom altijd het proberen waard om te kijken wat er gebeurt als je gluten een paar weken schrapt van je menu. Vooral het gliadine van tarwe is nogal agressief in je darmen. Dit komt omdat gliadine een grote plakkracht heeft en bakkers hier graag mee werken; het maakt het bakken van croissantjes of dunne pizzabodems een stuk makkelijker. Tarwe is zodanig gekruist en veredeld, dat er tegenwoordig veel meer gliadine in zit. Hadden je darmen vroeger geen problemen met je bruine boterhammen, het kan zijn dat ze er tegenwoordig niet goed meer tegen kunnen. Bedenk ook dat tarwe als goedkope vulstof in vrijwel alle producten van de supermarkt wordt verwerkt.

Sommige mensen zijn echt intolerant voor gluten; zij hebben coeliakie (een auto-immuunziekte) en moeten ieder korreltje gluten zien te vermijden. Veel mensen die geen coeliakie hebben zijn wel overgevoelig voor gluten, wat betekent dat hun darmen wel wat gluten kan verdragen maar niet teveel. Met de agressieve gliadine in onze moderne tarwe is deze groep mensen explosief aan het groeien. Niet zo vreemd dus dat steeds meer mensen naar het glutenvrije vak van de supermarkt lopen.

Glutenvrij eten: recept om extra kilo’s aan te komen?

Minder gluten eten is dan ook steeds populairder aan het worden. Heb je coeliakie dan moet je wel. Heb je regelmatig last van buik- en darmklachten dan wil je het misschien eens een tijdje proberen. Dat is een goed idee. Misschien is jouw motivatie dat je hebt gehoord dat je door het schrappen van gluten makkelijk enkele kilo’s kunt afvallen. Ook dat is helemaal goed. Geen buikpijn meer en enkele overtollige kilo’s kwijt. Twee keer winst. Maar vermijd dan wel het glutenvrije schap in de supermarkt.

Sommige vrouwen die gluten schrappen, vervangen hun gebruikelijke producten door glutenvrije producten en staan er dan verbaasd over dat ze in korte tijd enkele kilo’s aankomen. Als mensen met coeliakie overstappen op glutenvrije producten, dan verbetert hun spijsvertering met sprongen. De meeste zijn blij dat ze er dan enkele kilo’s bij krijgen want vaak hebben ze jarenlang geworsteld met spijsverteringsproblemen en ondergewicht komt dan regelmatig voor. Maar als je gluten schrapt om gezonder, vitaler en slanker te worden, dan kan je dat glutenvrije schap beter links laten liggen. Ook beter voor je portemonnee trouwens.

Menopauze /overgang

Glutenvrij: zetmeel en zoetigheid voor plakkracht

Het glutenvrije schap kent inmiddels honderden producten; brood, diepvriesproducten, bier, ontbijtgranen, ijs, gebak en zelfs complete kant-en-klaar maaltijden. De keuze is enorm en als je coeliakie hebt kan ik me echt voorstellen dat je daar af en toe blij mee bent. Eindelijk weer eens een tortilla of een ijsje toe. Maar ga je niet teveel te buiten want er zitten addertjes onder het glutenvrije gras.

Om de plakkracht van gluten te imiteren wordt veel zetmeel gebruikt; zetmeel plakt namelijk ook. Tapiocazetmeel en maiszetmeel  zijn hierbij favoriet. Om daarmee een beetje in de buurt van de smaak van tarwe te komen en “normale” producten zoveel mogelijk te imiteren, worden deze voedingsmiddelen flink gezoet met allerlei vormen van suikers en siropen. Bovendien vergroot dit de plakkracht nog eens. Je zult in het glutenvrije schap nauwelijks producten tegenkomen zonder toegevoegde suikers in allerlei vormen. Vooral deze combinatie van zetmeel en extra suikers betekent een aanval op je gezondheid, want ze laten iedere keer je bloedsuikerspiegel pieken. En dan heb ik het nog niet eens over alle (chemische) toevoegingen die nodig zijn om deze producten lang houdbaar te maken, zodat ze na drie maanden op de schappen er nog steeds aantrekkelijk uitzien en enigszins acceptabel smaken. Overigens geldt ditzelfde voor veel andere producten in de supermarkt.

Hou je bloedsuikerspiegel stabiel, niet alleen als je wilt afvallen

Even terug naar je bloedsuikerspiegel. De combinatie van zetmeel met suikers laat je bloedsuikerspiegel flink stijgen; een signaal voor je alvleesklier om insuline aan te maken om de energie die je hebt gekregen naar je cellen te brengen en daardoor je bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Piekt je bloedsuiker vaak, dan circuleert er veel insuline in je bloed en zolang er insuline in je bloed zit is het onmogelijk om af te vallen. Moet insuline in jouw lichaam heel vaak in actie komen, dan kan er een situatie ontstaan dat je cellen langzaam doof worden voor deze insuline, waardoor ze dit niet meer goed kunnen opnemen. Dit heet insulineresistentie. Dit is een ongezonde situatie en het maakt het afvallen bijna onmogelijk. Omdat je cellen de insuline namelijk niet meer goed kunnen opnemen blijft dit circuleren in je bloed, zelfs als je bloedsuikerspiegel allang weer is gedaald. Wil je meer hierover lezen, lees dan het artikel: Insuline; het hormoon dat je vet stevig vasthoudt.

Insulineresistentie is de voorloper van diabetes en gelukkig is het allemaal terug te draaien als je je bloedsuikerspiegel weer in balans brengt.

Tips voor een gezond, glutenbewust bestaan

Of je nu coeliakie hebt of niet; zelfgemaakte, onbewerkte voeding is altijd veel beter dan alle bewerkte voeding uit een voedselfabriek. Ze geven je lichaam veel meer voedingsstoffen die het zo hard nodig heeft en veel minder chemische stoffen die je toch al kwetsbare spijsvertering en stofwisseling in de war gooien.

  • Lees altijd de kleine lettertjes op de verpakkingen, vooral ook van glutenvrije producten. Wat zit erin? Glutenvrij wil niet zeggen gezond. Je bent wat je eet. Als je niet weet wat je eet, hoe weet je dan wie je bent? Wees kritisch op wat je in je mond stopt.
  • Maak je eigen muesli door een grote zak havervlokken te mengen met allerlei zaden, pitten, ongebrande noten, kokos, en gedroogd fruit. Voeg eventueel kleine stukjes 90% cacao toe. Bewaar het in een grote pot en maak iedere keer een nieuwe variant.
  • Leer je eigen glutenvrije brood bakken zodat je weet wat erin zit.  Koop anders de allerbeste kwaliteit die je kunt vinden. Liefst in een biologische winkel.
  • Kies glutenvrije pasta’s gemaakt van boekweit of quinoa. Ze zijn in veel supermarkten te koop. Er is ook al pasta van zeewier op de markt.
  • Bak zelf iets lekkers. Er zijn volop glutenvrije melen op de markt zoals boekweitmeel, quinoameel, amandelmeel, bruine rijstmeel, gierstmeel enz.
  • Verminder het eten van brood en crackers ten gunste van volop salades, soepen en groene smoothies. Je lichaam heeft deze veel harder nodig.
  • Maak een pizzabodem of taartbodem van bloemkool: maal een bloemkool fijn in je keukenmachine totdat het op rijstkorreltjes lijkt. Vermeng het met twee eieren, wat Keltisch zeezout en kruiden en klaar is het glutenvrije deeg voor je bodem!
  • Koop of maak zelf rauwe lijnzaadcrackers en gebruik ze als crackers en toastjes.
  • Eet volgens de richtlijnen in mijn boek “Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas“.
  • Google op internet naar heerlijke recepten of neem een kijkje in mijn shop. Al mijn recepten zijn suiker-, zuivel- en glutenvrij.
  • Lees vooral het boek Slik je Dat? van Joanna Blythman als je denkt dat het allemaal wel meevalt met dat knutselvoer uit een (glutenvrije) voedingsfabriek. Een aanrader!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

30 reacties op “Glutenvrij eten? Vermijd deze grote valkuil!


Door Margo op 30 september 2016

Pasta glutenvrij kan je ook maken van courgette, winterwortel of pastinaak. Vooral courgette is erg lekker. Verder een goed geschreven stuk. Het enige waar ik moeite mee blijf houden is een lekker recept voor brood


Door Marion op 14 april 2016

Ik vervang niets met gluten voor iets zonder gluten dus eet ik geen granen en vooral feen tarwe! Dank voor de tip met bloemkool ei en zout n pizzabodem maken!!


Door Melanie op 13 april 2016

Hoi,
Duidelijk stuk en ook de uitleg vind ik erg goed, ben het met je eens dat meer zelf maken beter is, nu nog de tijd maken 🙂


Door Franka op 13 april 2016

In het begin kocht ik ook wel eens die kant en klare spullen, ben ik heel gauw vanaf gestapt toen ik de etiketten begon te lezen. Wat een troep stoppen ze er in. Dan maar veel meer werk door alles zelf vers te maken


Door Bernadette op 10 april 2016

Laatst kwam ik pasta tegen gemaakt van rode linzen. Hopelijk heeft iemand iets aan deze tip, want af en toe pasta, vind ik persoonlijk lekker.


Door Dina den Hartog op 20 maart 2016

Hallo Marjolein.ik ben het niet met alles eens met hoe de mensen reageren over glutenvrije produkten,ik heb ook een darmziekte.Ben onlangs geopereerd,en moet alles glutenvrij,je moet natuurlijk opletten waar je het koopt en wat je koopt.Ik ben er heel goed mee geholpen.Maar het belangrijkste is natuurlijk veel fruit en verse groenten.Maar ook wandelen en fietsen is heel belangrijk,ook voor gezonde mensen.Niet wachten tot je ziek word.Dit is mijn opinie,ik spreek uit ervaring.Marjolein vooral heb ik veel aan U te danken.Daarvoor mijn oprechte dank.Ik blijf U volgen.lieve groetjes Dina.


Door Linda op 9 maart 2016

Bedankt voor de tips! Het blijft lastig om glutenvrij te eten, maar er komen steeds meer producten op de markt die glutenvrij zijn gelukkig.


Door Annemarie op 4 maart 2016

Wel goed om erbij te vermelden jezelf eerst op Coeliakie te testen voor je een tijdje glutenvrij wilt gaan eten. De diagnose Coeliakie is dan nog heel moeilijk te stellen.


Door Fioreliina op 23 februari 2016

Marjolein, ik heb me onlangs op je nieuwsbrief geabonneerd. Mijn zus en ik hebben reuma en eten, om dit onder controle te houden, gluten-, lactose en suikervrij. Omdat dit géén sinecure is, maken we heel veel zelf. Dat is vrees ik de enige manier om het goed te doen. Ook wij hebben hierover kookboekjes gemaakt, voor onszelf, als aanmoediging, omdat het heel moeilijk is om ‘vrij van alledrie’ een goed kookboek te vinden en omdat wij hierover voordrachten geven en de mensen iets willen aanbieden, kant- en klare oplossingen om op een gemakkelijke manier gluten-, lactose en suikervrij te eten.
Ik vind jou site, boeken, nieuwsbrief hierrond steeds verhelderend. Ik haal hier veel nuttige info uit voor mezelf en mijn zus en voor al die anderen voor wie wij onze voordrachten geven.
Bedankt en blijf alsjeblieft hiermee verder doe, is zo bemoedigend.


Door Christel op 22 februari 2016

Prima artikel maar ik mis de uitleg over de koolhydraten als het gaat om de kleine lettertjes lezen. Wellicht heb je hier al een artikel aan gewijd en heb ik over de link heen gelezen?


Door Susanne Odekerken op 20 februari 2016

Wat ik niet begrijp: tarwe van het menu schrappen. Hoe zit het dan met haver? Je geeft aan hier je ontbijt van te maken. Ik eet het iedere ochtend. In haver zit toch ook gluten?


Door Yvi op 29 maart 2016

Hi Suzanne, ik gebruik idd glutenvrij havermout van ‘Lieke’ bijvoorbeeld.


Door ine op 20 februari 2016

Vanwege neuropathie klachten eet ik al ruim een jaar glutenvrij en voel met fitter . Niks rage. maar advies van een naar mijn idee goede neuroloog. Bij neurologische klachten glutenvrij proberen en dan je gezond verstand gebruiken vond ik een prima advies wat mij goed doet. Voel me vitaler en niet meer stram en stijf.
Donder bruin glutenvrij brood van Yam (bij de jumbo te koop) vind ik smakelijker alternatief dat als dat mais/rijstbrood uit de natuurvoedingswinkel.
Geroosterd goed te doen , maar deze zomer wil ik gaan leren zelf brood te bakken.
Iedereen succes ermee .


Door ireeen op 16 februari 2016

Goed artikel weer. Aanvulling op de zelfgemaakte musli als je havervlokken gebruikt. Neem glutenvrije. In de meeste gewone zitten gluten.
groetjes Ireen


Door Anne Marie van Ravesteijn op 16 februari 2016

Dank je wel voor dit leerzame artikel! Goede voeding is zo belangrijk. Voor je lichamelijke maar ook je geestelijk welzijn. Dat ontdek ik meer en meer. De uitleg over het gevaar van kant en klare glutenvrije producten is heel duidelijk.


Door Nanda op 14 februari 2016

Ik heb coeliakie en ik en mijn mede lotgenoten zijn opzich wel blij dat het glutenvrije schap meer producten bevat. Het grote nadeel is dat het een hype is, een mode gril is bij sommige mensen. Je wordt door velen niet serieus genomen. Men denkt dat je gerust een keertje kunt snoepen. Nou echt niet. Ik heb laatst onbewust een glutenvolle koekje gegeten. Brrrrr niet slim van me. De markt springt hier wel mooi op in, helaas ik heb daar niets aan omdat ze overal mais en suiker of suikervervangers gebruiken. Leve de allergieën. Ik blijft dus lekker zelf bakken. Wat ik niet begrijp dat er door sommigen geadviseerd wordt om glutenvrij te eten. Waarom zou je glutenvrij eten als dat niet nodig is. Oké je kunt minderen met het eten van brood/koekjes/enz maar dan te zeggen te je glutenvrij eet. Ik begrijp dat, persoonlijk niet. Om voor je lol glutenvrij brood te eten, brrrr dat is echt niet te vergelijken met een glutenvolle brood.


Door Esther op 4 maart 2016

Hoi Nanda,
Alle mensen met een auto-imuun aandoening zouden er verstandig aan doen om gluten vrij te gaan eten. Dus niet alleen als je coeliakie hebt. Ik hoop dat meer mensen beseffen hoe ernstig de gevolgen zijn van het eten van gluten. Ook voor kinderen met adhd, depressies… Het is zo simpel…


Door Tonny Versteeg op 13 februari 2016

Beste Marjolein,
Ik ben er zelf nog niet achter of ik nu allergisch ben voor gluten of lactose. Bes tlastig nu.

Groetjes Tonny


Door Desiree op 13 februari 2016

Mooi artikel en leerzaam ook weer. Ik Zag Gisteren De MAIL En Voelde In 1e INSTANTIE ERGRNIS Omdat Ik LACTOSEVRIJ En GLUTENVRIJ Eet Omdat Ik Een DARMZIEKTE Heb En GEVOELIG Ben VOOR GLUTENVRIJ En Dit DUS LIEVER NIET MEER eet. Nadat ik net het artikel gelezen heb dacht ik ja, ze heeft gelijk, het is ook een valkuil , al die gluten vrije producten. Ik Ben er nu ruim een jaar mee bezig en dus ook de ellendige zoektocht naar alles wat voor mij haalbaar is en wat niet, dus etiketten lezen totdat je scheel ziet. Bestuderen is echt heel belangrijk. Vooral naar je lichaam leren luisteren, die weet wat je nodig hebt. Ik eet alleen brood van Schar en ook heel weinig, maak alles vers en gebruik alleen ontstekings remmende kruiden en pof knoflook in de oven zodat het scherpe er vanaf is. En dus beter verteerbaar.
Groen smoothies doe ik ook maar niet zo vaak , ik reageer soms te heftig in de darmen hierop.
Marjolein, bedankt weer en voor alle gluten vrije eters onder ons,,al dan niet of wel vrijwillig, succes 6 Enne. …blijven opletten! 😀


Door Jeannette op 13 februari 2016

Mooi artikel! Zeer informatief. Doet me ook denken aan de ‘light’ rage. Werd het vet in producten door de industrie vervangen door zetmeel! Wordt je niet bepaald slanker van….


Door Josee op 13 februari 2016

Weer zo een duidelijk en informatief artikel!
Dank je wel


Door Martine op 12 februari 2016

Ik vind het zeer interessant om meer te weten te komen over hoe gezond te leven en eten. Maar er zijn zoveel verschillende meningen. Bijv. Over het schrappen of verminderen van het eten van brood. Daarbij moet wel gedacht worden aan extra inname van jodium?


Door Marlies van Diepen op 12 februari 2016

Alweer bedankt Marjolein!!
Voor je gezonde tips toppie👍


Door Simone op 12 februari 2016

Dus Maismeel is ook niet goed?



Door miranda op 12 februari 2016

Herkenbaar! Ik was eerst blij met het aanbod glutenvrije produkten voor mn dochter. Totdat uk de ingredienten bekeek. Triest! Bruin brood glutenvrij wordt bruin door de suikers.
Mn dochters buik was opgezet door de gluten en daarna bleed deze dik door die glutenvrije rotzooi.
Inmiddels gestopt hiermee. 👍😊


Door Alexandral op 12 februari 2016

Goed artikel. Triest als je glutenvrij eet (ik niet) en het meer kwaad dan goed doet vanwege de slechte kwaliteit. Afschuwelijk dat geknoei met voeding.


Door Tanja op 12 februari 2016

Hai, heb dus last van lekkende darm en moet van dokter gaan voor glutenvrij dieet. Tesamen met jouw uitleg wordt het vertrouwen op genezing wel beter. Ben nl. doodmoe.


Door Franka op 12 februari 2016

Heb ik gemerkt, vooral brood is mierzoet en smaakt vreselijk. Is nog duur ook, nu bak ik het zelf, smaakt lekker en is ook gezonder


Door mieke op 12 februari 2016

Zoals altijd, zo praktisch, duidelijk en zeer overzichtelijk uitgelegd! Heb het boek ‘Slik je dat?’ gelezen… écht aan te bevelen. Niet om je bang te maken (alhoewel) maar om je bewust(er) te maken. Lezen dus dames in belang van onze toekomst en die van onze kinderen. Bedankt Marjolein om mee de wereld een stukje gezonder te maken!

Plaats een reactie


*