Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Gluten; de gluiperige slopers van je darmen en gezondheid

Gluten; de gluiperige slopers van je darmen en gezondheid

Tegenwoordig hoor je veel over gluten. Sommige mensen zijn er echt allergisch voor, anderen  hebben een lichtere vorm van glutenintolerantie.

Heb je regelmatig last van een buikpijn, opgeblazen gevoel, huiduitslag, depressieve klachten, gewrichtsklachten of spierpijnen? Grote kans dat je een glutenintolerantie hebt.

Glutenintolerantie is onvindbaar

Ik heb zelf allerlei onderzoeken gehad in het ziekenhuis maar er was niets te vinden. Ik moest maar leren leven met mijn buikpijn en -krampen. Door goed mijn lichaam te voelen en van alles uit te proberen, kwam ik tot de conclusie dat ik een glutenintolerantie moest hebben. Toen ik 90% van alle gluten schrapte (vooral tarwe)  was ik van al mijn klachten af en ging mijn energie met sprongen vooruit.

Het is dus zaak om je gezondheid in eigen hand te nemen (wat je naar mijn mening altijd zou moeten doen) en gewoon proberen of je je beter gaat voelen als je gluten een tijd schrapt uit je menu. De kans is groot dat je je na een week of twee al een stuk energieker voelt en op wat langere termijn allerlei, al dan niet vage, klachten over gaan.

Je hoeft geen darmklachten te hebben om intolerantie te hebben!

Let op: veel mensen die allergisch of intolerant zijn voor gluten hebben geen darmklachten. Klachten kunnen ook betrekking hebben op andere organen zoals het zenuwstelsel (depressies, ADHD, autisme, Parkinson, Alzheimer), schildklier, huid, lever, gewrichten en botten en de alvleesklier. Ook klachten als bloedarmoede, stress en prikkelbare darmsyndroom kunnen op een glutenintolerantie wijzen. Wees dus ook bij klachten van deze organen alert op een onontdekte glutenintolerantie.

Wil je meer weten over de relatie tussen darmen en je hersenen lees dan vooral het boek De darm denkt mee van Klaus Dietrich Runow

Wat is gluten?

Gluten is een eiwit, in dit geval gliadine genaamd, dat voorkomt in 5 soorten granen: tarwe, rogge, spelt, gerst en kamut. Ik heb het in dit artikel dan ook over het gluten in deze 5 granen. Haver bevat wel gluten maar niet het agressieve gliadine.

Wat gebeurt er als iemand echt een glutenintolerantie – ofwel coeliakie – heeft?  De darmen en het darmslijmvlies worden dan beschadigd door een immunologische reactie tegen de gliadine. Hierdoor ontstaan ontstekingen van de darmwand. Met andere woorden: het lichaam ziet de gliadine als een aanval op het eigen lichaam en reageert met antistoffen.

Gebrek aan voedingsstoffen

Doordat de darmen worden aangetast en beschadigd, kunnen voedingsstoffen niet goed meer worden opgenomen. Dit betekent dat het lichaam een gebrek aan voedingsstoffen krijgt. Hoe goed en gezond je ook eet, hoeveel supplementen je ook gebruikt, de voedingsstoffen worden gewoon niet opgenomen. Daarnaast kan het zijn dat er kleine beschadigingen ontstaan in je darmwand en er daardoor afvalstoffen, die eigenlijk op weg naar je “uitgang” waren,  terecht komen in je bloed. Via het bloed komt dit dan overal in het lichaam terecht waar het niet thuis hoort en allerlei nare (ontstekings)reacties kan geven. Ook kunnen onverwerkte eiwitten uit granen leiden tot problemen in de hersenstofwisseling.

Begrijp je hoe gluiperig deze sloper zijn werk kan doen? Aan de ene kant kan het zijn dat je ongemerkt jarenlang een gebrek aan voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) opbouwt. In de menopauze kan het zijn dat hierdoor bijvoorbeeld je botten versneld worden afgebroken.  Dit heb je gewoon niet in de gaten. Of je krijgt allerlei klachten zoals spierpijnen of gewrichtsklachten waarbij je niet de link legt met je darmen en gluten. Zoals gezegd hoef je geen darmklachten te hebben terwijl je toch allergisch bent voor gluten. In de US liet een studie zien dat mensen gemiddeld 11 jaar met klachten rondliepen voordat de glutenallergie werd ontdekt!

Lekkende darm oorzaak van allerlei ziektes

Het kan ook zijn dat je door de gluten een lekkende darm hebt gekregen waardoor afvalstoffen in je lichaam circuleren. De lijst met ziektebeelden die mogelijk gekoppeld kunnen zijn glutenintolerantie is eindeloos, variërend van allerlei huidziektes tot ADHD en kanker tot onvruchtbaarheid. Al met al voldoende reden om bij jezelf na te gaan hoe het staat met jouw gezondheid en energieniveau. Kan het beter? Schrap alsjeblieft eens gluten voor een tijdje. Ik heb al veel vrouwen gezien die daardoor minder klachten kregen en zich veel beter gingen voelen.

Worden we dik van gluten?

Daarnaast viel het me op hoe makkelijk het voor deze vrouwen was om zonder enige moeite af te vallen. Er is namelijk ook een link met overgewicht en obesitas. Doordat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt gaat het roepen om voeding. Wij verstaan dat echter als een roep om voedsel, niet om voedingsstoffen. Hierdoor ontstaat overgewicht omdat we gewoon teveel gaan eten. Snaaibuien zie ik dan ook als eetbuien van een lichaam dat snakt naar voedingsstoffen om cellen mee te voeden. Als je (tijdelijk) stopt met het eten van gluten ga je je boterhammen vervangen door andere dingen. Hopelijk gezondere dingen zoals meer fruit en groenten. Brood gedraagt zich in je lichaam als suikers en verhoogt je bloedsuikerspiegel. Het vermijden van brood (maar ook beschuit, crackers, toastjes, koeken, repen en allerlei andere producten van granen) helpt dus direct mee om een gezond gewicht te bereiken.

Waar zit het allemaal in?

Waar zitten gluten allemaal in? Gluten wordt een beetje als behangplaksel als je het mengt met water. Vanwege deze plakkerige eigenschap wordt het veel gebruikt in brood, pasta’s, koekjes, snoep en nog veel meer producten in de schappen van je supermarkt. Lees etiketten en kijk of de bovengenoemde 5 granen erin zitten. Vooral tarwe, een zeer goedkope grondstof die veel wordt gebruikt, zul je tegenkomen. Weet je dat je gevoelig bent voor gluten? Pas dan extra op, want ze zitten ook in bier, sojasaus, whisky, hamburgers, ketchup en kunnen verstopt zitten in bepaalde medicijnen.

Ik raad je af om naar het glutenvrije vak te gaan en daar dan je koekjes te kopen. Ze zijn niet alleen duur, maar zitten vaak vol met geur-kleur- en smaakstoffen die ook niet goed zijn voor je gezondheid. Vraag naar pasta’s van rijst of boekweit, deze zijn glutenvrij. Er blijft echt méér dan voldoende over. Ben je op zoek naar heerlijke, glutenvrije recepten neem dan een kijkje in mijn webshop; al mijn recepten zijn glutenvrij. Klik voor de webshop hier. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

26 reacties op “Gluten; de gluiperige slopers van je darmen en gezondheid


Door Corry op 30 november 2016

Marjolein
Kan havermout ook niet?


Door Marjolein Dubbers op 5 december 2016

Ja hoor Corry, havermout bevat geen gluten van de soort waar veel mensen last van hebben. Wel kan het vaak ‘besmet’ zijn met gluten uit tarwe in een fabriek, dus het mag dan niet als glutenvrij worden verkocht, mensen met coeliakie zouden daar namelijk toch ziek van worden. Maar voor anderen is gewone haver(mout) heel gezond.


Door Angelique op 30 oktober 2016

Na 3 miskramen (waar ze in het ziekenhuis geen verklaring voor hadden) ben ik op zoek gegaan naar een natuurgeneeskundige. Zij heeft met bloedonderzoek gevonden dat ik een gluten intolerantie had, daardoor waren mijn darmen dermate beschadigd dat ik geen mineralen en vitaminen kon opnemen. Mijn zinkgehalte was zo laag, dat daardoor onmogelijk een vruchtje vastgehouden kon worden en dat resulteerde dus in miskramen. Gestopt met eten van gluten en mijn lichaam weer op peil gebracht met o.a. de multi van Plantina en nog wat extra preparaten. Na een half jaar zwanger en inmiddels moeder van 3 kids! Geen gluten meer voor mij!


Door Margreet op 26 augustus 2017

Wow! Dit is een heftig verhaal. Wat fijn dat je nu 3 kinderen hebt!


Door Tini Mulder-Eenhoorn op 27 augustus 2016

Marjolein, bedankt voor dit heldere en duidelijke verhaal. Ik ga het delen!
Gezonde glutenvrije groet, Tini


Door Marjolein van de Velde op 26 augustus 2016

Dank voor deze heldere informatie, heel nuttig. Ik ga nog beter etiketten lezen!


Door Angela op 26 augustus 2016

Ik doe regelmatig een schepje Psylium, inuline vezels door mijn yoghurt of in een glas met water, dat word ook een soort behangplakjes , zit daar ook gluten in ?



Door A. Rooze op 19 augustus 2015

Weer een heel interessant onderwerp Marjolein!
Ik heb ook jaren last gehad van mijn darmen, wat een ellende.
En laatste tijd ook veel ontstekingen, sinds ik bij de vrouwen poli in Boxmeer ben geweest, en hun mij vertelde te stoppen met gluten, en het gaat al het 90% beter!
Echt wat een cadeautje, had ik dat maar eerder geweten, top!
Wel heb ik nog vaak last als ik koffie drink, daar baal ik best beetje van want een lekker bakkie vooral smorgens is toch wel heerlijk.
Zou ik misschien decafe kunnen proberen, wat denk je zou dat helpen?


Door Maud op 27 augustus 2016

Ik drink altijd bambu koffie van dokter vogel..is geen echte koffie maar met warme melk erg lekker en ik doe er ook een schepje past van kurkuma door…ook erg gezond


Door wanda op 19 augustus 2015

Heb pds en op aanraden van dietiste glutenvrij gaan eten. Bevalt heel goed alleen het glutenvrije brood van de bakker of supermarkt bevat geen jodium.en ik gebruikte zelf weinig zout bij het bereiden van maaltijden. Nu is dus uit bloedonderzoek gebleken dat mijn schildklier te traag werkt.
Dus moet nu op zoek naar brood met jodium of zelf gaan bakken. Ik vraag me af waarom er in glutenvrij brood geen bakkerszout wordt gebruikt.


Door Chris op 27 augustus 2016

Hoi Wanda ik herken dit en slik daarvoor kelp tabletten wat goed helpt en eet meer zeewier


Door Anita op 27 augustus 2016

Ik gebruik jodiumdruppels.Via een webshop besteld.


Door Jacqueline op 27 augustus 2016

Eén tabletje kelp per dag voorziet in de behoefte aan jodium.


Door Willeke op 28 augustus 2016

Makkelijke tip: smeer gewoon regelmatig wat pure jodium uit een flesje op je onderarmen. Als je voldoende jodium in je lichaam hebt neemt je lichaam het niet meer op en weet je dat je het niet meer nodig hebt op dat moment. Af en toe nog wel even blijven testen


Door Wilma op 19 augustus 2015

Ik had al jaren diverse klachte tw
Misselijkheid
Jeuk
Slecht slapen
Veel opvliegers
Afwijkende bloedwaarden
Buikpijn
Geen energie
Last van obstipatie en opgezette darmen
Vele bezoeken aan huisarts en ziekenhuis volgden echter zonder resultaat. Uiteindelijk ben ik zelf op internet gaan zoeken en kwam bij een goede orthomoleculair therapeute terecht. Haar advies 6 weken alleen kip vis groente en fruit en waarachtig na een aantal weken was ik gewoon een aantal klachten kwijt! Ben nu een half jaar verder en kan goed leven zonder gluten, zuivel en snelle koolhydraten en voel me een ander mens!!


Door Marjolein Dubbers op 19 augustus 2015

Fijn dat je je verhaal hier deelt, het is belangrijk voor anderen om te lezen dat voeding zoveel goeds kan doen.


Door Erns koolhof op 19 augustus 2015

Voor een jaar terug werd ik erg ziek’. Continu buikpijn, maagpijn. Diarree, blaasontstekingen. Uitgeput en depressief. Onderzoek in ziekenhuis leverde niets op . Inmiddeld 16 kg afgevalken. Een natuurarts was de redder in nood. De darmen zijn je 2e hart. Met medicatie en het lateb staan van gluten, melk en suikers kom ik er weer bovenop. Heb weer meer energie eb geen buikpijn, behalve als ik mij niet houdt aan de gluten. Dus voor mij geen gluten meer


Door Geralda op 15 juli 2014

‘Een onderzoek van de Australische wetenschapper Peter Gibson wees in 2011 aan dat óók mensen die geen coeliakie hebben, last konden krijgen als ze gluten consumeerden.
De hype in de VS werd onder meer door deze studie aangewakkerd, maar nu blijkt dat Gibson terug is gekomen op zijn conclusie!
Gibson wilde zijn onderzoek controleren en gaf verschillende testpersonen (die geen coeliakie hebben, maar wel zeiden ‘gevoelig te zijn voor gluten’) voedsel met verschillende glutengehaltes. Wat bleek? De proefpersonen zeiden telkens dezelfde klachten te hebben, ook al zat de proteïne er helemaal niet in! Volgens Gibson is er dus sprake van het ‘nocebo’-effect; een soort omgekeerd placebo-effect waarbij mensen zich slechter voelen als ze dénken dat er iets schadelijks wordt toegediend.
De glutenvrije hype kan dus min of meer terug in de ijskast gezet worden.’

Hij vermoedt dat FODMAPs veel meer darmklachten provoceren dan gluten; ongeveer zeventig procent van de IBS-patiënten in zijn kliniek die een low-FODMAP dieet proberen zien significante verbetering.

F Fermenteerbare
O Oligosachariden (fructanen en galactanen).
D Disachariden (lactose).
Deze komen voor in melkproducten.
M Monosachariden (fructose).
Deze komen voor in fruit en groenten.
A And
P Polyolen (suikeralcoholen).
Deze komen voor in zoetstoffen, fruit en groenten.


Door Sylvia op 7 maart 2014

Jaren gelopen met een dikke opgezette buik als of ik 9 maanden zwanger was. Opgezet gezicht dikke hals, handen , en voeten. Weken niet naar de wc kunnen en dan ineens diaree. allerlei onderzoeken gehad buik zit vol verklevingen (door veel operaties) en dat zou de rede zijn van mijn darm problemen. Moe, lusteloos, vaak hoofdpijn moest ik maar mee leren leven. Pijnlijke voeten dikke knieen (2x kijkoperatie aan gehad zat een ontsteking) reumatoloog gestuurd ik had reuma ik had geen reuma wel niet wel niet. weer onderzoeken maar,darm, leverarts en nu dan glutevrijdieet. Ben 3 dagen bezig mijn buik is minder dik maar voelt als een grote blauwe plek lijkt wel of mijn hele buik beurs is. Misschien zit het tussen mijn oren maar heb het gevoel als of ik me wat fitter voel durf het zelf niet te geloven.Wie weet kom ik nu eindelijk ook van die overtollige kilo’s af ik was geen snoeper geen tussendoor eter geen chips frites en frisdrank fan maar kwam soms kilo’s per week aan.zou geweldig zijn als ik die kilo’s weer kwijt zou raken.


Door sabine op 26 augustus 2013

Ik zit middenin een proces van allerlei klachten (uitgeputte bijnieren,uitgeput lichaam,lekkende darm en door bijna geen energie te hebben al 1,5 jaar aan huis gebonden)en nu ik ook gluten laat staan merk ik verbetering in mijn buik. Geweldig, ik zet door met al je goede tips.


Door Conny Breure op 19 juni 2013

Ik heb het e-book gelezen en vind het heel erg interessant. ik weet niet of ik een gluten intolerantie heb, maar als ik roggebrood eet dan krijg ik wel pijn in mijn buik en veel gasvorming. maar bij het eten van zuurdesembrood niet. Rijstwafels kunnen wel gegeten worden las ik. ik heb het optimaal ontbijtboek ook besteld en kan er tegen aan.


Door Herma Gubbels op 2 april 2013

Heb al jaren last van maag.buikpijn aanvallen. Die doen verschrikkelijk zeer. Zeer kort (10-15 minuten) maar heftig.
Valt mij wel op dat het iedere keer is als ik iets brood/snoep gegeten heb. Dus nu na de paasdagen. Kan dat iets met een glutenintollerantie te maken hebben.


Door Jacqueline op 27 augustus 2016

Laat je eens checken op galstenen, je klachten lijken daarop te duiden.


Door else op 10 september 2012

Ik heb uw boekje gelezen,ik heb heel veel klachten.Onde andere dat ik niet naar de toilet kan.
Ik heb zelf gemerkt,dat ik als ik rijst pasta en brood eet het erger wordt.
Ik heb altijd een dikke buik.
Wat moet ik nemen ipv brood.
Vind het erg moeilijk.Id ochtend neem ik havermout met havermelk.Maar wat moet ik tussen de middag eten?

Ik hoor graag van u,

Mvg Else


Door Marjolein Dubbers op 12 september 2012

BEste Else, download mijn gratis e-book Eet meer Energie en volg de richtlijnen die hierin staan. Je komt dan automatisch op mijn maillijst en krijg binnenkort mijn e-book 10 ontbijtrecepten. Tussen de middag is een lunch met veel groente of een soep heel geschikt. Plaats je vraag vooral ook in de facebookgroep, hier zitten inmiddels bijna 400 vrouwen in om je te helpen! Ga hiervoor naar: https://www.facebook.com/groups/energiekevrouwenacademie/

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen