Lekkende darm en de link met auto-immuunziektes
in Darmen
5 min. leestijd

Lekkende darm en de link met auto-immuunziektes

Vrouwen hebben aanzienlijk meer last van auto-immuunziektes dan mannen. Schildklierproblemen, systemische lupus, artritis en MS komen twee tot tien keer vaker voor bij vrouwen.  Veel chronische ziektes, waaronder auto-immuunziektes, hebben als oorzaak chronische ontstekingen in het lichaam, en een belangrijke oorzaak van chronische ontstekingen is een lekkende darm. Goed nieuws: net zoals een lekke band van je fiets kan je ook een lekkende darm zelf plakken! Ik zal je uitleggen hoe je dit kunt doen.

Let op: chronisch betekent ‘langdurig’, niet ‘voor altijd’

Als je me al een tijdje volgt weet je dat ik een taaldier ben: ik hou van taal omdat ik denk dat het een grote invloed op ons leven kan hebben. Iedereen spreekt van chronische ziektes zoals diabetes 2, hart- en vaatziektes en Hashimoto. Aangezien ik veel lees over de gezondheid van vrouwen bekruipt me in toenemende mate het gevoel dat het woord chronisch hierbij gebruikt wordt in de zin van ‘voor altijd’. Dat is ook logisch, want als je niet naar de oorzaak zoekt van een chronische ziekte, maar deze bestrijdt (of beter gezegd verbloemt) met medicijnen die de symptomen weghalen maar niet de oorzaak, dan wordt een ziekte iets ‘voor altijd’. Zelfs een vaak eenvoudig op te lossen hoge bloeddruk (schrap eens twee weken lang alle suikers en geraffineerde koolhydraten) wordt dan iets ‘voor altijd‘. Bedenk echter dat chronisch betekent ‘langdurig’ en dat je vaak zelf voor een groot deel kunt bepalen hoe lang ‘langdurig’ bij jou is. Meestal kan je meer dan je denkt.

Wat is een lekkende darm?

In je dunne darm worden de voedingsstoffen uit je voeding opgenomen in je bloed. Je dunne darm is dus doorlaatbaar, maar alleen voor hele kleine deeltjes die erdoor mogen. De wand van je dunne darm is bekleed met je darmslijmvlies en dit darmslijmvlies is de portier naar je bloed. Het bevat allerlei enzymen die ervoor zorgen dat de voedingsdeeltjes zo klein worden dat ze kunnen worden doorgelaten. Via je bloed gaan de voedingsdeeltjes eerst naar je lever om zo nodig te ontgiften en vervolgens naar alle cellen in je lichaam die vitamines en mineralen nodig hebben. So far, so good.

Serieuze problemen ontstaan er als je darmslijmvlies ontstoken of beschadigd raakt. Net als bij je fietsband zullen er dan gaatjes in je darmwand komen; het lekt vanuit je darm naar je bloed. Door deze grotere gaatjes kunnen er allerlei bacteriën, gifstoffen, parasieten en voedselmoleculen in je bloed terecht komen die daar niet horen. Je immuunsysteem moet dan overuren gaan draaien, want dat wil al deze indringers eruit hebben. Dit betekent een overbelasting van je immuunsysteem, maar kan ook je hormonen uit balans gooien. Dit is meestal het begin van veel ellende.

Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?

Veel reguliere artsen (h)erkennen dit Lekkende Darm Syndroom niet omdat ze er geen medicijnen of operaties voor hebben. Bij een kijkje in de darm (endoscopie) valt niets te zien. Complementair werkende artsen of therapeuten zijn er doorgaans beter mee bekend.

Het vervelende is dat je hier niet altijd direct last van hoeft te hebben, het hoeft geen pijn te doen. Een lekkende darm betekent meestal dat je darmflora uit balans is, dus symptomen als diarree of constipatie kunnen een signaal zijn. Regelmatig buikpijn met wat koorts kan ook voorkomen, evenals een opgeblazen gevoel, winderigheid en hoofdpijnen. Het kan echter best zijn dat je al jaren worstelt met een lekkende darm zonder spijsverteringsproblemen, waardoor je de symptomen van je chronische ziekte nooit hebt gekoppeld aan een lekkende darm.

Wat zijn voorbeelden van symptomen?

Doordat de gifstoffen via je bloed overal in je lichaam terecht kunnen komen, zijn de symptomen die kunnen ontstaan als gevolg van een lekkende darm heel divers. Denk aan:

  • Allerlei huidproblemen: eczeem, netelroos, psoriasis
  • Maagzuur
  • Prikkelbare Darm Syndroom
  • Langdurige vermoeidheid
  • Allergische reacties
  • Gewrichtsproblemen
  • Fibromyalgie
  • Concentratiestoornissen en slecht geheugen
  • Depressies en stemmingswisselingen
  • Hardnekkig overgewicht
  • Auto-immuunziektes, waaronder schildklierproblemen

Je lichaam en geest zijn één geheel; je kunt dus ook allerlei psychische problemen krijgen.

Wat zijn de belangrijkste oorzaken?

De beschadiging of ontsteking van je darmslijmvlies komt natuurlijk ergens vandaan, zoiets ontstaat niet zomaar. Veel voorkomende oorzaken, de allergenen, zijn:

  • Suikers
  • Gluten (zit in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut)
  • Zuivel van de koe
  • Toegevoegde fructose aan voeding
  • Bepaalde E-nummers in voeding zoals smaakversterkers en geur-, kleur- en smaakstoffen
  • Antibiotica in je voeding (kan zitten in niet-biologisch vlees, vis of zuivel)
  • Bestrijdingsmiddelen (kan zitten in niet-biologische groenten en fruit)
  • Alcohol
  • Stress
  • Antibiotica en ontstekingsremmers

Verder kan een schimmelinfectie of parasieten in je darm ook de oorzaak zijn van een lekkende darm. Als het gist Candida Albicans gaat woekeren kan dit ook een lekkende darm veroorzaken. Lees meer hierover in dit artikel over candida. 

Er liggen nogal wat glasscherven op het pad

Als je per ongeluk een keer door een glasscherf rijdt, kan je fietsband dat meestal wel aan. Rijd je er vijftig keer achter elkaar doorheen, dan is de kans op een lekke band groot.

Gelukkig krijg je niet direct een lekkende darm van een glas wijn, een stuk appeltaart of een cappuccino met melk. Maar als je dit rijtje leest, zul je je hopelijk realiseren dat er veel irriterende stoffen zitten in onze normale dagelijkse voeding. Een beetje van alles kan je darm prima verwerken, maar iedere dag een agressieve aanval is zelfs de sterkste darm teveel.

Realiseer je hierbij, dat bij het ouder worden je weerstand tegen deze allergenen minder wordt. Het kan zijn dat je jarenlang geen problemen hebt gehad met het gebruik van zuivel of gluten en dat je daarom nu je huidproblemen, trage schildklier, artritis of vermoeidheid niet koppelt aan een darm die het steeds moeilijker heeft gekregen hiermee.

Hoe ‘plak’ je je lekkende darm?

Als je hierboven leest welke voedingsmiddelen en andere stressfactoren kunnen zorgen voor irritatie van je belangrijke darmslijmvlies dan zal je je vast realiseren dat de kans heel groot is dat je zo nu en dan last kunt hebben van een lekkende darm.

Je kunt veel zelf doen om je lekkende darm de kans te geven te herstellen. Om te beginnen dien je alle irriterende stoffen voor je darm zoveel mogelijk te vermijden. Heb je een sterk vermoeden dat jij een lekkende darm hebt, vermijd ze dan gedurende twee weken zoveel mogelijk en kijk wat het met je doet. Darmwandcellen kunnen zich in zeven dagen herstellen, maar als je jarenlang een lekkende darm hebt gehad, zal dit proces langer duren. Er zijn veel gradaties van een lekkende darm, afhankelijk van de mate en periode waarin je darm geïrriteerd is geraakt.

Het gebruik van pre- en probiotica en supplementen kan hierbij behulpzaam zijn, maar ik adviseer je hierbij gebruik te maken van een goede natuurarts of orthomoleculair arts, die goed kan bekijken wat jij specifiek nodig hebt.

Behoefte aan recepten of meer informatie?

Een boek specifiek over het Lekkende Darm Syndroom (met aangrijpende foto’s van patiënten met vreselijke huidziektes die in 7 maanden genazen dankzij een dieet en supplementen) is One Cause, Many Ailments van Dr. John O.A. Pagano (helaas alleen in het Engels).

Zou je wat meer  willen lezen over de werking van je darm, dan kan ik je het boek De mooie voedselmachine, van Giulia Enders aanbevelen. Een ander interessant boek, over de relatie tussen je darmen en je hersenen, is De Darm denkt mee, van Klaus-Dietrich Runow. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Ank Buijs
Door

Ank Buijs

op 21 Aug 2015

Hallo, Kan histamine intolerantie ook lekkende darm veroorzaken? Ik mag heel veel fruit, groenten en kruiden niet. Ook gerookt,gefermenteerd mag niet. Ik word dol van de jeuk. Als de darm beter is gaat dan ook de intolerantie over?Groeten, ank

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 25 Aug 2015

Histamine wordt in je lichaam aangemaakt naar aanleiding van een allergische reactie. Het is dus zaak om het allergeen weg te halen. Als je dol wordt van de jeuk eet je dus iets (of kom je met iets in aanraking) waar je niet tegen kunt. Een goede natuurarts maar eens bezoeken?? Second opinion? Eerst moet je intolerantie overgaan, daarna kan je darm pas beter worden.

Berend Botje
Door

Berend Botje

op 10 Oct 2015

Ik dacht juist dat de allergie veroorzaakt wordt door de lekkende darm. Stoffen komen via de lekkende darm in de bloedbanen en worden gezien als lichaamsvreemd, ze horen daar immers niet en worden afgestoten. Dat is een allergie en wordt in dat geval hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de lekkende darm.

Wil
Door

Wil

op 30 Nov 2015

Gebruik je ook bloeddrukverlagende of cholesterol verlagende middelen. Stop er is 14 dagen mee. Ook al slik je ze al heel lang. Daarna zou je aan je arts een ander middel kunnen vragen.

Ina
Door

Ina

op 21 Aug 2015

Heldere en duidelijke informatie. Genoeg herkenning om het roer om te gooien!

Greet
Door

Greet

op 21 Aug 2015

Heel interessant artikel, kan ik me helemaal in vinden. Heb eerst diagnose fibromyalgie gekregen. Ik wilde me hierbij niet neerleggen en ben verder op zoek gegaan. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een internist die verder ziet dan de meeste artsen. De diagnose bleek lupus, auto immuunziekte. Hierbij werken we nu op de voeding, geen gluten, geen koemelk. Een lange kuur met symbioflor voor mijn lekkende darm. Hormoonstelsel is ook behoorlijk uit balans hierdoor. Ik ben heel blij dat hij het totaalplaatje ziet. De weg is lang, ook wat het oplossen van de chronische pijn betreft. Hiervoor volg ik een revalidatieprogramma bij een kinécoach. Die heeft me het principe van chronische pijn uitgelegd en nu is kwestie van daarop te werken. Niet bij de pakken blijven neerzitten maar zoeken is mijn raad. Chronische pijn is idd tijdelijk.

Frederike
Door

Frederike

op 30 Nov 2015

Hallo Greet,Fijn dat er een internist is die verder kijkt dan het 'boekje', die heb ik in 14 jaar nog niet gevonden! Waar zit deze internist? Verbonden aan een ziekenhuis? Succes en beterschap gewenst!

maartje
Door

maartje

op 21 Aug 2015

Mooi artikelWelk dieet volgden die mensen in het boek wat u noemt?Is het per se nodig om bijv GAPS dieet te gaan doen?In uw artikel zie ik geen L glutamine staan, ik hoorde dat dit ook raadzaam is bij een lekkende darmvr. gr.

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 25 Aug 2015

Een dieet was maatwerk per client, zo ook de supplementen.

Sarah
Door

Sarah

op 21 Aug 2015

Ik heb last van een lekkende darm, dus heb met veel interesse je artikel gelezen. Wat ik me wel afvraag is hoe je erachter komt in welke gradatie je lekkende darm zich bevindt? Wat voor testjes doet een natuurarts dan?Groetjes, Sarah

Evelyne
Door

Evelyne

op 22 Aug 2015

Wist ik maar hoe ik bij een goede natuurarts kon komen, die me eens van boven tot onder goed onderzoekt. En die niet alle klachten zomaar van tafel veegt. Ik woon in de streek rond Roeselare in België, en weet nergens zo een arts te vinden. Ik ben 57 jaar, heb al 17 jaar fibromyalgie, migraine, artritis en wel 12 kg overgewicht. Ben al naar de weight watchers geweest, maar dat helpt me niet. Ben wel zeker dat met de juiste supplementen en voeding er veel zou kunnen veranderen: alhoewel ik niet echt ongezond eet: weinig suiker, wel alle dagen yougurt en brood (alleen meergranen en volkoren) veel groenten en weinig vlees. Geen alcohol. Dus alle hulp is mee genomen. Groetjes, Evelyne

Rix
Door

Rix

op 24 Aug 2015

Beste Evelyne, Naar om te horen. Ik wil je de tip geven om een orthomoleculaire therapeut te zoeken. Ik heb een goede indruk van Mw. M. Wijnhoven te Roermond. Is dat qua afstand haalbaar? Ik hoop het en sukses met je herstel. Gr. Rix

Mary
Door

Mary

op 07 Sep 2015

Evelyne, ik kan je Marijke de Waal aanraden. Woont ver weg, maar communiceren kan met haar per telefoon of facetime en daarna vragen stellen per email. Ik loop zelf bij haar en ben heel tevreden. Had veel dezelfde klachten als jij. Zie www.gottswaal.nlZelf heb ik ook haar boeken Het energie herstelplan en Ik heb er mijn buik van vol. Goede boeken om jezelf te verdiepen.Sterkte ermee

monique
Door

monique

op 22 Aug 2015

Hé Marjolein,Ruim een week geleden las ik van jouw ideeën op fb en ik heb het stuk van een pagina of twintig gelezen over voeding. Ik moet zeggen: er ging een wereld voor mij open. Ik heb jaren last van allergie, eczeem en darmproblemen, nadat ik jaren terug een behoorlijke schade aan mijn darm heb opgelopen door bloedingen, ontstekingen etc. ten gevolge van een bacterie. Sindsdien heb ik allerlei problemen met eten en niets helpt. Ook onder begeleiding van een diëtiste bij een ziekenhuis werd ik niet wijzer. Nu, een week nadat ik jouw stuk heb gelezen en mijn voedingspatroon heb aangepast, voel ik me beter dan ooit. Dit is echt waar trouwens. Ik zit vol energie, heb geen pijnlijke buik meer en nog veel meer zaken zijn verbeterd. En dat na één week! Ik eet nu noten, granen,zaden, fruit, groente, vis en vlees en af en toe wat "ongezonds" (een wijntje of een hapje op een feestje is gewoon iets wat moet blijven, anders verlies ik mezelf en dat is niet de bedoeling). Ik ben vastbesloten mijn eetpatroon blijvend aan te passen en mezelf meer te verdiepen dankzij dat ene artikel. Ook nu lees ik over actief zijn (lichamelijk was ik dat altijd al) qua ontwikkelingen en ik zie absoluut in waarom dat goed voor een mens is. Nu ik me lichamelijk zo goed voel, sta ik te springen om dingen te ondernemen. Bedankt voor het in de richting duwen van mijn eerste stap naar een tijd zonder buikpijn en eczeem!

Roosje
Door

Roosje

op 22 Aug 2015

Het is zo gek he...ik vind van mezelf dat ik super gezond eet. Ik bak mijn eigen speltbrood en eet alles biologisch. Ik snoep bijna niet. En heb altijd darmkrampen. Zo'n 6 weken geleden ben ik begonnen met betaine HCL te nemen onder begeleiding van een therapeut, ivm te weinig maagzuur. Eindelijk iemand die naar me luisterde, ik dacht het allang, probeerde het uit, maar wist niet te doseren. Hierdoor zijn de opgeblazen buik en winderigheid erg verminderd. Maar het is niet weg. Vaak scheurende pijn, vooral de dikke darm. En als ik dan van jou lees dat ik b.v. mijn speltbrood moet laten staan, het kleine kopje slappe koffie 's morgens en heel soms tussendoor niet meer moet drinken (een worsteling want koffie is voor mij zo'n enorm goed drankje om me gelukkig en energiek door te voelen, júist omdat ik het zo weinig drink) dank breek het angstzweet me uit. Ook neem ik tussendoor telkens heel kleine piezeltjes extra puur chocola. Ik doe een week of langer met een reep van 80 gram. En samen met mijn vriend drink ik 2 tot 3 x per week een heerlijk Belgisch biertje. Dan denk ik: ik dóe al zo gezond. Vind het zó oneerlijk. Al mijn vrienden en mijn vriend hebben nergens last van. En ik ben samen met mijn vriend de sportiefste, de slankste, de gespierdste, degene met de meeste energie. Maar wel die darmpijn. En mijn moeder heeft op haar 60e reumatiode artritis gekregen. Ik ben nu 57... Misschien ben ik naar té veel therapeuten geweest. De één zegt dit de ander zegt dat. Jouw blog durf ik niet altijd te lezen maar áls ik het dan lees zoals nu, dan vind ik eigenlijk dat jij gelijk hebt hahaha. Vond het leuk laatst te lezen dat jij ook over maagzuur begon. Ik heb het idee dat daar vaak de oorsprong ligt hoor van veel problemen van mensen. Als je ziet wat het míj al doet na die paar weken. En als door de toevoeging van zoutzuur nu ook alles spijsverteringsenzymen en pancreas weer in orde raken dan zou ik toch heel bij zijn hoor! Ik zal ook wel geduld moeten hebben? Door al die goedbedoelde adviezen durfde ik bijna niets meer te eten. Ik at kleine porties gekookte groente, nauwelijks nog fruit en geen rauwkost meer. Nu smul ik eindelijk mee van mijn eigen bio moestuin! Complete maaltijdsalades! Dank je voor je blog!

PraktijkvanUnen
Door

PraktijkvanUnen

op 22 Aug 2015

Ik kan idd het advies alleen maar benadrukken om supplementen te bespreken met een goede orthomoleculair (kPNI) therapeut. Anders bestaat het gevaar dat mensen supplementen kopen en gebruiken tegen hun klachten, in plaats van tegen de oorzaak.Daarnaast zijn kwaliteit, hoeveelheden, duur en in het in de gaten houden van adverse reacties de taak van een professional om in goede banen te leiden. Een lekke darm kan binnen enkele maanden gerepareerd zijn ALS het goed gebeurt.

Desiree
Door

Desiree

op 22 Aug 2015

Geweldig geschreven. Dit past helemaal in het beeld. Vorig jaar had ik ineens de ziekte coïtus collagene en ben lactose intolerant. Na 1 jaar medicijnen bleef ik klachten houden. Gele darmflora uit de bocht. Nu 4 maanden gluten, suiker en kant en klare rommel geschrapt en het werd langzaam rustiger in de buik. Nu het glaasje wijn nog laten staan misschien want ik heb nog steeds geen balans in de darmen. Pro biotica doet ook heel goed. Bedankt!

Joanna
Door

Joanna

op 22 Aug 2015

Wat een duidelijke en inspirerende uitleg!

Sonja
Door

Sonja

op 22 Aug 2015

MS is toch helaas wel voor altijd, ook de juiste voeding kan dit niet genezen. Wel geloof ik dat goede voeding de klachten en verloop kan beïnvloeden.

Ellie de Bruijn
Door

Ellie de Bruijn

op 22 Aug 2015

Hoi,bedankt voor dit artikel,ik sukkel al 2 maanden met maag en darmen en zal jou tips gaan proberen. Groetjes Ellie

Sabine
Door

Sabine

op 23 Aug 2015

Het boek van Giulia Enders heeft mij de ogen geopend over de darm. Door mijn schoonzusje in Duitsland heb ik het in handen gekregen. Het is heel toegankelijk geschreven ,iedereen kan het begrijpen. Fijn dat je weer terug bent Marjolijn, ik verheug me al weer op je mails. Sabine

Ingeborg
Door

Ingeborg

op 23 Aug 2015

Dank je wel voor dit artikel, goed om te lezen. Ook heel herkenbaar. Ik zou willen dat veel meer mensen zich hier van bewust zouden zijn, dat zou veel ellende schelen.

heleen
Door

heleen

op 26 Aug 2015

weet iemand een goede orthomoleculair arts/natuurarts/voedingsdeskundige in de buurt van Delft? Ik zou graag een zeer ervaren deskundige om advies vragen ivm chronische diverse klachten en erfelijke belasting. Ben benieuwd naar een tip!

Julia
Door

Julia

op 05 Sep 2015

Hallo Ik vind Dr Lemmens heel goed in Den Haag en Dr. Beunk in Haarlem.

Mary
Door

Mary

op 07 Sep 2015

Marijke de Waal Zie www.gottswaal.nlBen zelf bij haar en ze weet echt heel goed wat ze over praat.

Mariëtte
Door

Mariëtte

op 26 Aug 2015

Het is heel herkenbaar wat ik net op deze site las over het lekkende darmsyndroom. Ik heb al jaren, en ws mijn hele leven lang, al last hiervan. Ook de symptomen en verwante ziektebeelden heb ik of heb ik gehad. Nu ben ik even ah zoeken naar hoe ik nu kan beginnen met het schoonmaken vd darmen... Nog tips van iemand? Groetjes, Mariëtte.

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 31 Aug 2015

Je kunt een consult aanvragen bij Astrid Te Winkel van www.time-out.nu. Die kan aan je ontlasting zien wat je darmen zoal nodig hebben. Anders blijft het een beetje gokken en proberen. Iedere darm is weer anders. Investeer in een goed consult en voorkom dat je veel geld kwijt bent aan supplementen die niets voor je doen. Succes en veel wijsheid!

Marloes
Door

Marloes

op 30 Aug 2015

Ik heb dit artikel met veel belangstelling gelezen en ben er op dit moment ook druk mee bezig. Ik heb de ziekte van Crohn sinds 5 jaar en een enorme last aan overgroei van bacteriën, zo erg dat ik weer een antibioticakuur moest van de dokter, ik ben er met enige tegenzin aan begonnen, maar een chronische blaasontsteking is ook niet alles. Ik heb ook de mooie voedselmachine van Giulia Enders gelezen en doorbreek de vicieuze cirkel van Elaine Gotschall, het GAPS dieet is daar ook op gebaseerd, alleen mag je dan nog rijst, boekweit en quinoa eten, wat Elaine verbied. Ik vind dat dieet eigenlijk veel te moeilijk om dat volledig te volgen, maar jou idee om het eerst eens een paar weken of misschien een maand te doen werpt weer een nieuw licht op de zaak. Omdat je alles zelf moet maken en eigenlijk niks zomaar kunt kopen in de supermarkt en vooral als je even ergens wat wilt eten, dan is het lastig kiezen, maar wat ik wel gemerkt hebt, sinds ik geen brood eet en aardappelen, yoghurt zelf maak, ook de suikers probeer te mijden ik minder buikpijn heb.Volgens Elaine moet je als je vitaminen slikt ook kijken of daar geen zetmeel of andere soorten suikers aan toegevoegd zijn, ook dat is lastig natuurlijk, waar koop je dat.Ik moet de balans in mijn darmen herstellen, ik heb binnenkort een afspraak met een orthomoleculaire diëtiste en hoop dan de juiste voedingsadviezen te krijgen en supplementen. Ik heb regelmatig tekorten, vitamine D bv, of ijzertekort en dat levert dan ook weer problemen op, ondertussen heb ik ook de diagnose artritis, heel naar allemaal. Ik ben nu aan de antibiotica en heb ook een probiotica aangeschaft, maar dat gaat ook niet vlekkeloos, innemen ervan levert ook weer vervelende buikpijnen op, alles wel in overleg met de apotheek. Sommige bacteriestammen vallen helaas niet goed als je Crohn hebt, lastig uitzoeken allemaal, ik hoop in overleg met de diëtiste de disbalans in mijn darmen weer te kunnen herstellen. Een lekkende darm heb ik me voorheen nooit zo gerealiseerd, jammer dat je in de reguliere wereld daar geen begrip voor vind, hoeveel vragen ik wel niet gesteld heb en wat ik allemaal wel niet geprobeerd heb, het leverde niks op helaas, ik ga nu het probleem meer in eigen hand nemen en kijken of ik het kan oplossen, hopelijk is de chronische ziekte Crohn en Artritis ook iets wat chronisch is en niet voor altijd, ook al kun je het alleen maar oplossen door de rest van je leven een andere voedingslijn en supplementen en probiotica te gebruiken.Groet Marloes

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 31 Aug 2015

Ha Marloes, ik kan je een bezoek aan een goede mesoloog aanbevelen. Hij/zij kan precies doormeten welke organen in je lichaam het moeilijk hebben en hoe je ze het beste kunt ondersteunen. Een orthomoleculair therapeut of dietiste kan niets bij je meten en dan blijft het toch een beetje gokken. Jij hebt na deze lange lijdensweg echt goed, maatwerk advies nodig.

Jacq
Door

Jacq

op 11 Sep 2015

Ik heb een vriendin waarbij de ms helemaal geen rol meer speelt , zij heeft geen enkele klacht meer.. Er is toch hoop!

Jannie
Door

Jannie

op 01 Sep 2015

Hallo Marjollein Wat ik ook eet gezond of ongezond ik blijf stinkende winden houden ... Durf bijna niet meer in gezelschap weg te gaan .... Wie kan mij helpen om hier vanaf te komen ....

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 01 Sep 2015

Ha Jannie, dat is je darmflora. Ik adviseer je een afspraak te maken met Astrid Te Winkel via www.time-out.nu Zij is darmspecialiste en kan aan je ontlasting zien wat je darmflora nodig heeft. Kan ook een hoge darmspoeling doen. Blijf hier niet mee lopen, dat is nergens voor nodig!

Marloes
Door

Marloes

op 01 Sep 2015

Hoi Marjolein,Bedankt voor je reactie, ik heb nog nooit van een mesoloog gehoord, maar het klinkt goed, ik zou wel graag dat adres willen hebben. Ik woon in Flevoland, de Noordoostpolder om precies te zijn, kan ik kijken of dat wat voor mij is.Grt Marloes

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 01 Sep 2015

Google even op mesoloog zou ik zeggen. Ik heb uitstekende ervaringen hier in Culemborg maar dat is voor jou niet naast de deur. Er zijn vast meer goede, echt even hun website en opleidingen goed bestuderen

Duwie Witte
Door

Duwie Witte

op 02 Sep 2015

Hallo Marjolein, ik volg je al een heel tijdje en wat plaats je veel interessante informatie! Een aantal jaren geleden is bij mij fibromyalgie geconstateerd. Doordat mijn kinderen vaak buikklachten hadden toen ze klein waren ben ik lang geïnteresseerd in gezonde voeding. Ik merk dat het ook voor mij veel verschil maakt wat ik eet. Geen koeiemelk of tarwe, zoveel mogelijk pure producten. Mijn darmen reageren hier heel sterk op en ik merk veel verbetering. Overbelaste darmen zijn m.i. de basis van enorm veel klachten. Nu, vele jaren later, heeft dit alles geresulteerd in het opzeggen van mijn baan en het beginnen aan een opleiding Natuurvoedingsadviseur. Ik hoop verder te kunnen leren voor Vitaliteitscoach. Ook heb ik sinds 3 jaar een grote groentetuin die alleen maar mooier en completer wordt. Ik kan wel zeggen dat jouw e-books en website zeker hebben bijgedragen aan mijn beslissing en ook helpen bij mijn studie. Misschien reageer ik niet precies bij het juiste artikel maar ik wilde het gewoon graag even delen.

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 04 Sep 2015

Ha Duwie, fijn om te horen dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan jouw gezondheid. Nu is het jouw beurt!! Veel succes en vooral plezier gewenst!

Harm Witteveen
Door

Harm Witteveen

op 04 Sep 2015

Hallo, Even mijn bevindingen dan hier. Je kan alle voedings middelen uit je leven halen maar dat geeft nogal een beperking en ik denk dat het leven zo niet is bedoeld. Natuurlijk kun je je darmen beter maken maar dat begint wel in het traject voor de darmen namelijk de maag. Doordat de maagwand dunner is bij bijna de gehele bevolking is de maagzuur productie ook niet meer op peil en zullen de voedingsstoffen ook niet meer goed worden voorbewerkt voor de darmen met alle gevolgen van dien. Je darmen zullen dus nooit blijvend beter worden zo. Begin daarom eerst je maag sterker te maken en kijk wat de oorzaak van een dunne maagwand kan zijn, en ondertussen natuurlijk ook werken aan je darmen. Maar geloof mij niet maar onderzoek het zelf. Succes

Jouke
Door

Jouke

op 05 Sep 2015

Heel helder verhaal, fijn om ook via dit verhaal anderen het belang van je darmen te laten weten! Deze blijft bij de favorieten gesaved en keep up the good work!!

Ellen Müller
Door

Ellen Müller

op 12 Sep 2015

Ik lees nu al een tijdje met veel belangstelling jouw artikelen. Bij mij zijn de volgende autoimuniteits kwalen gediagnosteerd; schildkleir die te langzaam werkt (medicijn thyrax) fybromyalgie (allerlei medicijnen waarmee ik inmiddels al een tijdje mee ben gestopt) psoriasis, (kreeg ik uiteindelijk Embrell voor dat ik 2x per week moest spuiten) ben ik ook inmiddels 8 maanden geleden mee gestopt. Het middel zorgt er nl. Voor dat je weerstand enorm omlaag gaat en aangezien mijn huis schoon was en bleef ook zonder het medicijn, dacht ik stoppen met die chemische troep. Dermatoloog is het er niet mee eens maar ben nu al zonder Embrell al 8 mnd. Schoon. Ook veelvuldig hoofdpijn, depressies, arthritis. Sinds een half jaar eten we alleen nog maar biologisch, voorheen niet zo strikt. Drinkik elke ochtend mijn citroenwaterje met paar keer per week beetje baksoda erbij. Heb net succesvol een blaasontsteking bestreden zonder antibiotica heb daarvoor coloïdaal zilver, cranberries, en hoge dosering vit. C toegepast. Ga eerdaags een afspraak plannen met een mesoloog en orthomoluculair arts want ik ben er van overtuigs dat ik met mijn. Voeding alle negatieve auto immuniteits kwalen weer de baas kan worden. Ik Gebruik minimaal suikers in welke vorm dan en ook geen gluten meer. Dank je wel voor je heldere en duidelijke artikelen ze hebben mijn ogen geopend. Vriendelijke groet Ellen

Erika
Door

Erika

op 17 Oct 2015

Hallo Marjolein, ik lees en volg jou artikelen heel nauw. Wikde je graag een vraagje stellen ivm een goede vriendin. Zij sukkelt reeds enige rijd met reuma. Ik heb ze jou voedingsadviezen aangeraden. Ze is een drukke vrouw, met een eigen groenten en fruit winkel die ze helemaal alleen uit baat. Ze krijgt regelmatig hevige opstoten van reuma. Ze is in behandeling van een reumatoloog, maar die brengt in mijn ogen enkel lapmiddeltjes. Wat kan ik haar nog aanraden, of bij welke therapeut kan ze best terecht? Wij wonen wel in Belgïe. Hartelijk dank, en heel leuk en interessant om jou bloggen te lezen! Dank U. Grtks Erika

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 19 Oct 2015

Beste Erika, bij medisch gerichte vragen verwijs ik altijd terug naar de behandelend arts. Daarnaast kan ze eens advies zoeken bij een goede natuurarts of voedingstherapeut. Veel succes.

petra
Door

petra

op 14 Nov 2015

Hallo Marjolein, ken jij het middel LDN? Ik heb al jaren last van hashimoto en een lekkende darm. Nou hoorde ik laatst dat LDN erg goed kan werken. Heb jij hier ervaring mee? Ik hoor het graag Groetjes, Petra

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 09 Dec 2015

Ha Petra, nee, ik ken dat niet.

Ankie
Door

Ankie

op 15 Nov 2015

Hallo Marjolein. Bij mij is de auto immuunziekte Lichen Planus vastgesteld. Een soort van ontsteking van de slijmvliezen waarbij ik constant het gevoel heb dat mijn mond verbrand is. Problemen met eten en om te eten. Ook vaginaal pijn. Kwaliteit van leven gaat er echt niet op vooruit. Tips hiervoor? Vriendelijke groet, Ankie

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 16 Nov 2015

Beste Ankie, bij medische vragen raad ik je altijd aan naar een goede natuurarts te gaan bij jou in de buurt. Want je vraag verdient een advies op maat. Ik kan dit zo niet geven. Ieder lichaam is anders en reageert anders dus er kunnen meer zaken meespelen. Daarom is het goed om advies op maat te vragen. Heel veel succes!

Fré
Door

Fré

op 30 Nov 2015

Hoi Marjolein,Wat schrijf je goeie en toegankelijke stukken, ik ben het er helemaal mee eens en ik hoop dat veel mensen zich steeds bewuster gaan worden van wat voeding is en wat het met je doet, in goede en kwade zin. Alleen gaat het voor mij helaas niet helemaal op. Ik ben nog maar een hele jonge vrouw, maar ben al 14 jaar 'onverklaarbaar' ziek. voor 100% afgekeurd. Het begon allemaal met een candida, waarbij ik maar net aan de dood ben ontsnapt. De diagnoses zijn: CVS, PDS, psoriasis, endometriose en wel 38 voedselintoleranties die zich per jaar lijken uit te breiden. Ik voer al 13 jaar strikt regime over mijn voeding: geen gluten, geen melk, geen gist en geen korreltje suiker. Al mijn leven lang voornamelijk biologisch. Maar het mag helaas niet baten. Hoe gezond ik ook eet, alle klachten blijven. Ondanks dat zal ik altijd, tegen iedereen met wat voor klacht dan ook zeggen: je bent wat je eet ;-)

Beth
Door

Beth

op 07 Jan 2016

Ik heb kortgeleden ontdekt dat ik behalve Candida en een galblaas probleem en lactose intolerantie ook reageer op histaminerijke voeding. Als ik bijv. avocado eet moet ik de volgende ochtend vlak bij de WC doorbrengen. Wat ik ook heel lastig vind is dat er zo weinig te eten overblijft.

brigitte
Door

brigitte

op 06 Jan 2016

Ik heb sinds 9 jaar geen schildklier meer, en sukkel sinds aantal jaren met mijn darmen, ben in september 2014 een operatie gehad waarbij stuk dikke darm en endeldarm weggenomen is daar er divertikulites was vastgesteld, nu heb ik sinds een aantal maanden weer hetzelfde probleem, en wil graag een operatie vermijden, kan ik hier iets aan doen ivm voeding ofzo ..

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 15 Jan 2016

Dit vraagt om een professioneel advies Brigitte. Informeer eens bij een natuurarts of een goede darmdeskundige zoals Astrid Te Winkel van time-out. Zie http://www.time-out.nu/

Rudi
Door

Rudi

op 30 Jan 2016

Ik heb dezelfde operatie ondergaan in 2012 en heb 3 jaar gesukkeld met mijn darmen (of maag). Onderzoek en scans brachten niets aan het licht. Uiteindelijk schreef mijn huisdokter Cerevisia voor gedurende 90 dagen. De stoelgang heeft zich genormaliseerd en de pijn is achterwege gebleven. Ik ben tevreden van het resultaat.

orthomoleculair darmen
Door

orthomoleculair darmen

op 26 Apr 2016

Je kunt altijd contact opnemen met een orthomoleculair specialist op gebied van darmen.

Sylvia
Door

Sylvia

op 07 Jan 2016

Herkenbaar en zeker de moeite waard dit te gaan proberen. Dank voor informatie

Frann
Door

Frann

op 01 Feb 2016

Helder artikel. Heb hem gedeeld in de besloten facebookpagina 'chronisch vermoeidheidssyndroom'.

Angela
Door

Angela

op 13 Feb 2016

Zo herkenbaar, wat ben ik blij dat ik de raad van mn zus, om naar een Mesologe te gaan, heb opgevolgd. Na jaren crèmes te hebben gesmeerd tegen exceem, en allerlei andere vage klachten, weet ik wat ik wel en niet moet eten. Waar de reguliere geneeskunde me niet kon helpen, haalde zij er gelijk uit en was ik binnen korte tijd van de klachten af. Zo sceptisch als ik was over deze geneeskunde zo enthousiast ben ik nu.

Esther
Door

Esther

op 29 Feb 2016

Wat ben ik blij met deze info! Volgend mijn orthomoleculair therapeut heb ik het lekkende darm syndroom. Ik was zo ontzettend moe en totaal de weg kwijt. Nu 4 weken geen gluten, suiker en zo min mogelijk zuivel van de koe en ik knap op! Gelukkig! Mijn reguliere arts erkent het niet. Dus bloed onderzocht. De leverwaardes zijn niet ok. Kan dat een verband hebben met de darmen? En ...nog een vraag....Ik heb een hele dikke buik gekregen! Ik lijk wel 6 maanden zwanger! In 2 maand 5 kg aangekomen en voornamelijk bij de buik. Op de weegschaal is met vet% gestegen van 28% naar 34%. Hoort dit bij lekkende darm? Ik hoor graag ervaringen!

Tweety
Door

Tweety

op 12 Apr 2016

Denk bij al deze klachten ook eens aan Coeliakie! Door gluten > darmbeschadigingen. Deze auto-immuun ziekte is zeer onder-gediagnosticeerd. Vraag je Huisarts om een doorverwijzing naar een MDL-specialist (maag-darm-lever).

Monique
Door

Monique

op 12 Apr 2016

Herken mezelf hier helemaal in. Maar een belangrijk ding: neem nooit probiotica bij een lekkende darm. Dat bevat nl levende bacteriën en die kunnen via een beschadigde darm in je lichaam gaan zwerven met alle gevolgen van dien!!!

Ellen
Door

Ellen

op 28 Aug 2016

Hoe verklaar je dat? Ik lees namelijk overal iets anders...

Annemarie
Door

Annemarie

op 14 Feb 2017

Dit is toch echt onzin. Bacterieen zijn zo'n 3000 keer groter dan de openingen van de 'tight junctions', de kanaaltjes die in de volksmond 'lekkende darm' worden genoemd. Met ander e woorden: bacterieen komen er niet doorheen, en dat is maar goed ook .

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 16 Feb 2017

Het zijn niet de bacteriën zelf die door de vergrote tight junctions passeren, maar allerlei (onverteerde) eiwitfragmenten en gifstoffen afkomstig van bacteriën. Die kunnen worden opgenomen in de bloedbaan, waardoor het afweersysteem in actie komt en daaruit komen de problemen voort.

Yvon
Door

Yvon

op 28 May 2016

Wat ik zo jammer vind, is dat medicijnen tegen ontsteking ook de oorzaak kunnen zijn van een lekkende darm met als gevolg ontstekingen. Ik zit al 4 jaar aan een medicijn dat een lage dosis prednison plaatselijk toedient. Maar stoppen is geen optie volgens mijn arts. Vicieuze cirkel... (hoewel ik op eten nog wel iets winst kan behalen, maar dat vind ik zo moeilijk in te passen in mijn gezin en drukke leven)

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 02 Jun 2016

Je zou een second opinion kunnen vragen bij een natuurarts. Misschien kan die beoordelen of het inderdaad echt nodig is om prednison te blijven gebruiken. En verder is het inderdaad goed om te proberen wat extra op voeding te letten. Misschien is deelname aan het Energieke Vrouwen VoedingsKompas een optie? Daarbij wordt je stapje voor stapje begeleid naar een gezonder voedingspatroon.

Ina
Door

Ina

op 11 Nov 2016

Google eens op colloidaal zilverwater voor de ontstekingen. Is natuurlijke antibiotica. Heb er goede resultaten mee.

Kandy
Door

Kandy

op 21 Jul 2016

Super om te lezen. En duidelijk! Volgens mij is een goede darmflora het begin van een gezond en lekker leven. Zou jij kefir aanraden als een probiotica? Ik gebruik het al een hele tijd en voel me er erg prettig bij. Had altijd last van verstopping/buikpijn nu helemaal niet meer. Ik gebruik melk kefir. Alvast bedankt! Groetjes Mandy L

Dini
Door

Dini

op 16 Oct 2016

Lekkende darm,ook ik heb dat,loopbij een orthomoleculair therapeut,heb nu de nodige supplementen,maar ik vind het best zwaar! Iets wat je al jaren hebt kan niet morgen over zijn,en ik moet hier wcht doorheen,maar ik hou vol,wil hier graag van genezen!

Martine
Door

Martine

op 18 Oct 2016

Hallo, Dankjewel voor dit helder geschreven verhaal. Dit motiveert mij om verder te gaan. Ik merk al een positieve verandering want middels een osteopaat ben ik al een tijdje van de lactose af. Ik had afschuwelijke klachten zoals onderrug pijnen, buikpijn, winden laten en vaak dunne ontlasting. (Excuus) maar beschouwde dit als zo normaal omdat ik dit al lang heb, tot mijn osteopaat zei, ik kwam daar voor mijn rug, dat ik eens zes weken moest proberen te stoppen. Gedaan en nu merk ik pas echt het verschil en hoe het hoort te zijn. Die klachten zijn voor 90 % verminderd en nog een geweldige genezing is dat ik 70 % minder pukkeltjes op mijn bill en heb!!! Ik dacht dat ik hier nooit meer vanaf zou komen maar het is extreem verbeterd. Uit eigen initiatief heb ik alle fructose geschrapt. Troep is dat. Ik doe praktisch al mijn boodschappen biologisch en eet nog maar twee, hooguit drie x in de week vlees en geen rood vlees meer. Het is een zoektocht geweest want je moet een patroon doorbreken wat je je hele leven gewend bent maar wanneer het zijn vruchten afwerpt dan raak je pas echt gemotiveerd. Ik ga zo af en toe heus nog wel eens lekker schranzen maar het byzondere is dat ik merk dat ik, in tegenstelling tot voorheen, het bewerkte voedsel ineens niet meer lekker vind. Mijn smaak veranderd dus de verleiding wordt ook minder groot. Veel succes iedereen!

Lizzy
Door

Lizzy

op 21 Jan 2017

Hoe test je dit preciés aub ? Zonder voort te gaan op symptomen, want symptomen kunnen vanalles en nog wat zijn en overlappen . Niemand kan mij daar blijkbaar op antwoorden.. bedankt (ik heb het boek van giulia enders, lekkende darm wordt daar helemaal niet in vermeld..)

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 23 Jan 2017

Dat kun je het best overlaten aan een deskundige Lizzy. Dus zoals ik in het artikel aangeef, raadpleeg een complementair werkend arts zoals een orthomoleculair arts of natuurarts. Daar kun je laten testen hoe het met jouw darmen gesteld is.

Alida
Door

Alida

op 31 Jan 2017

Gelukkig kan dit ook bij orthomoleculair therapeuten en niet alleen bij artsen!

Gerda
Door

Gerda

op 11 Feb 2019

Goedenavond. chronisch Schrijft u is langdurig niet voor altijd. Maar voor mij heeft dat een heel andere betekenis en wel, ik heb de ziekte van Bechtrew ,diabetes,darm aandoeningen. Het zou dus maar zo zijn dat het met anders eten ik weer helemaal gezond zou zijn of zie ik dat verkeerd. Bechtrew is een vorm van reuma en door deze vorm die ik heb ga ik krom lopen en ik kan mijn hoofd niet meer draaien. Welke benoeming zou ik het dan moeten geven? Wat de darm betreft ik heb PDS en collagene colitus . Ik bedoel dit niet als ,dat ik het weet ,maar ik heb het er erg moeilijk mee als ik lees dat het lang durig is en dat het nooit weer beter wordt ,maar alleen maar slechter. Gr Gerda

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 18 Feb 2019

Beste Gerda, er zijn natuurlijk altijd mensen die echt erg ziek zijn en medische hulp nodig hebben, of die net als jij een erg gecompliceerd beeld hebben dat niet is op te lossen met alleen voeding en leefstijl. Wel heel erge pech voor jou dat het bij jou zo is! Ik ben geen arts, maar uit mijn eigen onderzoek en ervaring blijkt wel dat chronisch (dat betekent dus letterlijk 'langdurig') vaak niet voor altijd hoeft te zijn, als mensen leren welke andere leefstijlkeuzes er mogelijk zijn om iets aan bepaalde chronische aandoeningen (zoals diabetes) te doen of er zelfs vanaf te komen. Maar ik beweer ook niet dat het altijd voor iedereen lukt om van ziektes of aandoeningen af te komen. Ik snap helemaal dat jij er niet blij van wordt dat het bij jou blijkbaar ook niet lukt. Toch hoop ik dat een goede (natuur)arts of misschien een PNI therapeut je wel kan helpen om verbetering in je symptomen te brengen. Ik wens je veel sterkte!

Bert
Door

Bert

op 10 Oct 2019

Degelijke en interessante site, ook voor mannen....

Gaby
Door

Gaby

op 17 Jan 2021

Wat een interessant artikel. Ik ga het zeker doorsturen en mij meer verdiepen in wat ik eet.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

vitaliteit en gezondheid?

Er staan meer dan 300 waardevolle artikelen op je te wachten!