Jodium; ook om pijnlijke borsten te verhelpen
5 min. leestijd

Jodium; ook om pijnlijke borsten te verhelpen

Onlangs heb ik weer een thermografie laten doen om te kijken of mijn borstweefsel rustig is. Francine, oprichtster van De Groene Zuster, die deze checkup deed vroeg me om een artikel te schrijven over de relatie tussen het gebrek aan jodium in onze voeding en problemen met vrouwenborsten. Francine ontmoet veel vrouwen met (pijnlijke) knobbels of cystes in de borsten. Uit onderzoek blijkt dat er dan vaak gebrek is aan jodium in de voeding. Daarom vandaag aandacht voor dit sporenelement.

Wat is jodium en zit het niet in ons brood?

Jodium is een sporenelement dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we door middel van onze voeding moeten zien binnen te krijgen. Het is een belangrijke voedingsstof, omdat vrijwel iedere cel in ons lichaam een kleine hoeveelheid jodium nodig heeft om goed te kunnen werken. Vrouwen blijken wat meer jodium nodig te hebben dan mannen en de behoefte hieraan kan stijgen tijdens de overgang of in periodes van stress. Helaas krijgen de meesten van ons het veel te weinig binnen omdat het steeds minder in onze voeding zit.

Tot aan de Tweede wereldoorlog kwam een schildkliervergroting, ook wel krop of struma genoemd, regelmatig voor. Dit was toen vaak een teken van gebrek aan jodium. De Nederlandse bakkers werden daarom verplicht om gejodeerd zout te gebruiken bij het bakken van het brood. Dit broodzout was gewoon keukenzout waaraan jodide werd toegevoegd. Na verloop van tijd bleek echter dat teveel jodium ook niet goed was, waarna het broodzout in 2009 werd vervangen door bakkerszout, dat minder jodium bevatte. Maar bakkers zijn niet meer verplicht dit te gebruiken. Jozo zout bevat ook een klein beetje jodium, maar deze vorm is slecht opneembaar voor ons lichaam.

Brood eten is niet genoeg

Sommige vrouwen denken dat het eten van brood noodzakelijk is om voldoende jodium binnen te krijgen. Dat is het helaas niet. Volgens de WHO, de Wereld Gezondheid Organisatie (1) is jodiumgebrek nog steeds een wereldwijd probleem en hoewel het volgens de laatste rapporten meevalt in Nederland, is het ook hier van belang om de jodiuminname in de gaten te houden. De grootste risicogroepen zijn (zwangere) vrouwen en kinderen.

Je hoeft geen symptomen te hebben van een jodiumtekort, omdat je schildklier een grote voorraad jodium kan opslaan en deze jarenlang kan worden gebruikt voordat de voorraad op is. Als je dus wel symptomen krijgt, loop je waarschijnlijk al jaren rond met een jodiumtekort.

Een aantal symptomen van gebrek aan jodium

Zoals gezegd heeft jodium vele functies in je lichaam en zijn er veel symptomen die kunnen wijzen op een jodiumtekort. Bij vrouwen is met name (pijnlijke) cystevorming in de borsten, baarmoeder of eierstokken een mogelijke aanwijzing van een jodiumtekort. Andere symptomen die regelmatig bij vrouwen voorkomen zijn:

  • Spierpijnen en/of spierkrampen (dit kan ook gebrek aan magnesium zijn)
  • Vaak terugkerende ontstekingen
  • Gewichtstoename zonder aanwijsbare oorzaak
  • Chronische vermoeidheid zonder aanwijsbare oorzaak
  • Hartritmestoornissen
  • Droge huid, droge haren, haaruitval
  • Geheugenverlies en concentratiestoornissen
  • Depressieve klachten
  • Dikke enkels

Oorzaken van een gebrek aan jodium

Er zijn verschillende oorzaken waardoor we te weinig jodium binnen krijgen. Het is niet alleen dat we het te weinig binnen krijgen met onze voeding. Om er een aantal te noemen:

  • De meeste jodium in onze voeding zit in zeevis en met name zeegroenten zoals zeewier. Dat hebben we doorgaans niet vaak op het menu staan.
  • Door de verschraling van de landbouwbodem krijgen we met onze plantaardige producten te weinig jodium binnen. Alleen biologische groenten die worden verbouwd aan de kust bevatten doorgaans nog een redelijke hoeveelheid.
  • Hierdoor hebben we ook meestal een tekort aan selenium en een seleniumtekort versterkt de symptomen van een jodiumtekort. Ook gebrek aan ijzer kan een tekort versterken.
  • Een hoge consumptie van niet-gefermenteerde sojaproducten kan de opname van jodium verstoren. Lees meer over soja in Hoe zit het nou precies met soja? 
  • Het gebruik van verschillende medicijnen waaronder aspirines verhoogt de uitscheiding van jodium.
  • Makkelijk en veel transpireren kan ook een tekort vergroten.
  • Maagzuur- en darmproblemen kunnen de opname van jodium verstoren.
  • Bij voeding met toxische stoffen zoals fluor, lood of kwik, of tandpasta met fluor, verbruik je veel jodium, omdat je lichaam het gebruikt om deze stoffen kwijt te raken.

Jodium en gezond borstweefsel

Fibrocystisch borstweefsel bestaat uit kleine of grote, soms pijnlijke knobbels in vrouwenborsten. Het kan per vrouw verschillen. Vaak verandert het ook van maand tot maand. Artsen denken dat fibrocystische borsten het gevolg zijn van een normale groei van cellen gedurende de menstruele cyclus. Jodium ondersteunt het proces van een normale celdood, apoptose, waarna de dode cellen kunnen worden afgevoerd. Zonder voldoende jodium worden de extra cellen, die tijdens de menstruele cyclus zijn ontstaan, niet allemaal afgebroken. Deze overgebleven cellen bouwen zich langzaam op en veroorzaken op termijn (pijnlijke) knobbels. Er is volop wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat genoeg jodium ervoor zorgt dat een teveel aan cellen wordt verwijderd en dat het fibrocystisch borstweefsel verdwijnt.

Veel vrouwen die borstkanker ontwikkelen hadden daarvoor al last van fibrocystisch borstweefsel. Uit onderzoek blijkt dan ook dat vrouwen met borstkanker een lager jodiumgehalte hebben in het borstweefsel dan vrouwen zonder borstkanker. Kankercellen zijn cellen waarin normale celdood niet meer optreedt. Jodium levert een belangrijke bijdrage aan de sterfte van kankercellen, aan het vertragen van de celdeling en aan een verminderde aanmaak van nieuwe bloedvaten in en rond het tumorweefsel.

Jodium en een gezonde schildklier

Er is ook een relatie tussen jodium en je schildklier. Vrouwen krijgen veel vaker te maken met de symptomen van een vertraagde schildklier. Je schildklier heeft jodium nodig om schildklierhormonen aan te kunnen maken. Is er te weinig jodium aanwezig, dan kan het zijn dat je schildklier op den duur trager gaat werken.

Maar let op: er is een relatie tussen je schildklier en je bijnieren. Het kan zijn dat je schildklier gaat vertragen als gevolg van een minder goede bijnierfunctie, die kan ontstaan na een lange periode van stress. Je schildklier heeft het hormoon progesteron nodig om goed te functioneren. Als je veel stress hebt gehad dan verbruikt het stresshormoon cortisol veel progesteron. Het is dan zaak om eerst stress te verminderen en je bijnieren op orde te krijgen, voordat je je schildklier gaat stimuleren met jodium.

Hoe vul je een tekort aan jodium aan?

De beste manier om jodium aan te vullen is zoals Japanse vrouwen het doen die overigens opvallend weinig borstkanker krijgen: je voeding aanvullen met biologische eieren en zeegroenten. Zeevis, zeewieren en algen zijn prima bronnen van jodium. Zeevissen kunnen echter nogal vervuild zijn met zware metalen en andere toxische stoffen, dus die zijn niet meer zo gezond als 50 jaar geleden. (Gekweekte) zeewieren en algen zijn minder vervuild en bevatten bovendien ook nog andere waardevolle mineralen en sporenelementen. Mijn advies is dus om minimaal een keer per week je menu aan te vullen met zeewierpasta (heel makkelijk in gebruik!) of een keuze te maken uit de grote variatie aan verschillende (gedroogde) zeewieren die er tegenwoordig te koop zijn. Kijk er eens naar in je (biologische) supermarkt. Je kunt ook klein beginnen met het vervangen van jozo zout door zeekraalzilt of zeezout met zeewier.

Suppletie van jodium; pas wel even op

Overweeg je jodium te suppleren kijk dan eerst of het niet voldoende zit in je dagelijkse multi-vitamine/mineralen als je deze gebruikt. Als je toch iets gaat suppleren is een goede multi als eerste aan te bevelen. Voor mijn favoriete multi: klik hier.

De minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van jodium is 150 mcg per dag, het maximum is vastgesteld op 600 mcg, maar bouw dit altijd langzaam op. Gebruik jodium altijd in combinatie met selenium. Je kunt hiervoor ook iedere dag enkele verse paranoten eten. Verder is het verhogen van jodiuminname doorgaans niet voldoende om af te komen van pijnlijke en knobbelige borsten. Een borstweefselbehandeling voor een ervaren en goed opgeleide therapeute kan ik je zeker aanraden. Klik hier en vindt een borstweefselmassage therapeut bij jou in de buurt. 

Pas ook op met hoge suppletie van jodium als je een schildklieraandoening hebt. Voor mensen met struma, de ziekte van Graves, of schildklierproblemen gekoppeld aan een autoimmuunziekte zoals Hashimoto, is het niet verstandig om op eigen houtje jodium te suppleren. Win hiervoor het advies in van een goede natuurarts of orthomoleculair arts. Maar af en toe zeewier op je menu zetten kan geen kwaad!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Bronnen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23472655

Wieny Adelaars
Door

Wieny Adelaars

op 02 Oct 2015

Bedankt voor de info. Erg informatief. Weer wat bijgeleerd.

Rina
Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 12 Oct 2015

Zeker!

Wilma
Door

Wilma

op 02 Oct 2015

Jeetje een openbaring... Dankjewel

Bidia Behari
Door

Bidia Behari

op 02 Oct 2015

Beste Marjolein,Heel erg bedankt voor de informatie en uitleg. Ik vind dit artikel waardevol voor mijn gezondheid en vitaliteit. In mijn familie komt ook schildklieraandoeningen.MVG, Bidia

Simone
Door

Simone

op 02 Oct 2015

Marjolein, Is elke dag een theelepel sole een oplossing om je jodium tekort aan te vullen?

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 12 Oct 2015

Een theelepel sole opgelost in water gemaakt van zeezout bevat wel wat jodium maar niet voldoende als je echt een tekort zou hebben.

Liliane
Door

Liliane

op 02 Oct 2015

Hallo Marjolein,Geldt dit alles alleen om borstkanker te voorkomen of ook voor andere kankervormen?

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 12 Oct 2015

Er schijnt ook een relatie te zijn tussen andere vormen van kanker en gebrek aan jodium maar ik ben geen specialist op dit gebied.

Pascale
Door

Pascale

op 02 Oct 2015

Heel goed dat je hier ook het verband legt met uitgeputte bijnieren en trage schildklier, gelukkig eens een keer volledige info! Heel informatief, dank je wel!

Aukje
Door

Aukje

op 02 Oct 2015

Toch goed om dit artikel weer even te lezen. Ik had het al eens eerder gelezen. Persoonlijk geef ik er ook zoveel mogelijk de voorkeur aan om voedingsstoffen zoveel uit voeding te halen. Maar ondanks mijn voornemen, lukte het mij niet om bovenstaande adviezen op te volgen. Aangezien ik ook al een jaar of vijf geen brood meer eet, leek het me hoog tijd om toch jodium te gaan suppleren. Daar ben ik nu sinds een paar weken mee bezig. Nu ik de hoeveelheden hierboven lees, zie ik dat ik nog aan de onderkant zit. Een waardevol artikel! Dank Marjolein!

Karin van den Heuvel
Door

Karin van den Heuvel

op 02 Oct 2015

Reuze bedankt Marjolein voor dit inspirerende artikel,ik kan mij helemaal vinden in het focussen op gezondheid welzijn bewuste keuzes maken en leven vanuit liefde.......

Angelique
Door

Angelique

op 03 Oct 2015

Weer een mooi artikel. Top.. Toch even een vraagje. Die eerste foto van die groente.....ik vind dat lekker maar weet de naam daarvan niet! Weet jij die misschien? Groetjes van een trouwe fan!

Ilse
Door

Ilse

op 03 Oct 2015

Beste Marjolein,Ik gebruik elke dag 5 tabletjes Kelp. Ik eet nauwelijks brood, en niet consequent genoeg vis. Ik ben in de overgang dus heb af en toe hormonaal erg pijnlijke botsten. Mijn dikker zegt dat het mijn melkklieren zijn die Door mijn hormonen af en aan pijn doen. Door die overgang heb ik af en aan wel stress. Ik slaap slechter, ik heb veel opvliegers, voel me daardoor vervelend en onzeker en hem stemmingwisselingen. Kun jij mij zeggen of het nemen van Kelp goed is?Mvg Elisabeth van Dreven

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 12 Oct 2015

Beste Ilse, ik ben geen arts of therapeut. Ik weet ook niet hoeveel jodium jouw kelptabletjes bevatten. Ik zou je vraag voorleggen aan een deskundige op dit gebied. Je zou bv eens contact op kunnen nemen met Hanneke Sprenger van www.robuste.nl ook voor pijnlijke borsten. Lees even haar artikel https://energiekevrouwenacademie.nl/leg-je-borsten-eens-in-de-watten/

Hannie Reijnders
Door

Hannie Reijnders

op 03 Oct 2015

Dank je Marjolein een prachtig artikel verhelderend en verder aan ons om te delen

Roos
Door

Roos

op 03 Oct 2015

Veel van wat je schrijft wist ik al en lees je er vaak over deze dingen en stuur regelmatig een artikel door aan kennissen maar,dit wist ik niet!! Jodium! Super goed dat dit ook onder de aandacht komt voor pijnlijke borsten. Ik heb daar erg veel last van gehad. Er word ook altijd een extra foto gemaakt bij het borst onderzoek vanwege het vele "weefsel" ik ga er zeker wat mee doen dank je wel.

Renske de Haan
Door

Renske de Haan

op 03 Oct 2015

Dank voor dit artikel! Heb het idee dat ik hier iets mee moet...herken alle symptomen!.Kun je hier toevallig wat Engelse steekwoorden van sturen/mailen? Anders kan ik hier in Australië het bos (door de bomen) niet vinden. Google translate maakte me niet veel wijzer.... Dank!

Birgitte Brouwer
Clary van Doorn
Door

Clary van Doorn

op 03 Oct 2015

dit moeten alle vrouwen weten. Waarom komt bij Japanse vrouwen minder borstkanker voor?

Birgitte Brouwer
Door

Birgitte Brouwer

op 07 Oct 2015

Helemaal mee eens Carly. Vandaar dat ik Marjolein heel dankbaar ben dat ze dit artikel heeft willen schrijven.

Kitty Bosman
Door

Kitty Bosman

op 03 Oct 2015

Hallo Marjolein, Eindelijk een ander geluid over het omgaan met kanker. Jouw visie deel ik geheel en heb ik ook vaak geventileerd in mijn omgeving. Waar strijd is, is verstarring, is winnen en dus ook verliezen en daar heeft het allemaal niets mee te maken. Hoe verhoudt je je tot hetgeen er aan de hand is met jou en je lichaam. Dat is hoe ik er tegen aan kijk of het nu om kanker gaat of parkinson of een andere aandoening of ziekte. Hoe liefdevol en verstandig kun je ermee omgaan? Mag het er uberhaupt wel zijn? Dat is volgens mij de opdracht en beslist geen makkelijke. Ik ga het boek zeker lezen maar dank voor je stellingname hierin!!! Ik dank je ook bij deze voor alle informatie die je ons als lezers geeft. Super!

Jos Tuinenburg
Door

Jos Tuinenburg

op 03 Oct 2015

Hallo Marjolein Ik heb jouw stuk gelezen over jodium. Ik weet wat het is om pijnlijke bobbelige borsten te hebben. Ik heb de ziekte van graves en ben heel voorzichtig met jodium . Ondanks dat ik een nucleaire jodium behandeling heb gehad . Zodra ik teveel binnen krijgt heb ik weer de neiging tot hyperen en dwing mijzelf tot rust. Ik moet op tijd eten en geen maaltijd overslaan anders gaat mijn lichaam reageren . Ik ben nog steeds onder behandeling van een internist en slikt nog steeds medicijnen. In december als de bloedtest goed is mag ik stoppen met de medicijnen.

Birgitte Brouwer
Door

Birgitte Brouwer

op 07 Oct 2015

Hallo Jos, Bij de ziekte van de schildklier is de reactie van Jodium snel merkbaar, en al snel te veel. En toch is het essentieel. Begin het eerst alleen te eten door middel van zeegroentes en vergeet niet de selenium. Eten heeft altijd de voorkeur ivm de andere mineralen die hier aanwezig zijn. Kijk hoe dit je is voor je en probeer dan na een paar maanden weer een beetje extra te nemen. Heel langzaam opbouwen en goed je lichaam blijven voelen.veel succes, Birgitte

Inge
Door

Inge

op 04 Oct 2015

Dank je wel voor dit artikel, maakt voor mij weer dingen duidelijk. Fijn!

Maartje
Door

Maartje

op 04 Oct 2015

Hoi Marjolein, ik neem kelptabletten van solgar als supplement. Kun je me vertellen of dat ook volstaat en hoe vaak ik dit per week zou moeten nemen?Lieve groet, Maartje

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 05 Oct 2015

Kelp bevat inderdaad ook jodium. Kijk even hoeveel jodium erin zit en het hangt natuurlijk ook af van andere voeding die je eet. Ik kan je niet precies zeggen hoe vaak je die tabletten zou moeten nemen. De minimale hoeveelheden staan vermeld in mijn artikel.

mandy
Door

mandy

op 04 Oct 2015

Ook ik ben´fan´van Birgitte en slurp al haar informatie dan ook op! Ze heeft me zoveel geleerd over borsten en borstgezondheid en dat inspireert me enorm om haar informatie met andere vrouwen te delen. Gelukkig kom ik elke keer goed door de thermografie en raad ook elke vrouw aan om dat ´pletten´ te laten voor wat het is en eens op een borstvriendelijke manier je gezondheid onder de loep te nemen. Fantastisch dat Jesse, Birgitte en u op 1 lijn zitten. Ik voel me er fantastisch bij en zie altijd uit naar de nieuwsbrief.

Pandora
Door

Pandora

op 05 Oct 2015

Hallo, Ik vroeg me af of keltisch zeezout ook in het rijtje past, aangezien ik dat al een aantal jaar gebruiken..

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 12 Oct 2015

Keltisch zeezout bevat inderdaad ook wat jodium

Belinda
Door

Belinda

op 05 Oct 2015

Bedankt dat je dit weer even onder de aandacht brengt! Ik ben geen fan van suppletie om de eenvoudige reden dat teveel wel degelijk kwaad kan en met mineralen en sporenelementen is dat zeker het geval! Maar aangezien we verder weinig jodium binnen krijgen neem ik elke dag mijn sol. Daar zit de hoeveelheid jodium en alle andere 84 mineralen die we nodig hebben in in precies de goede verhoudingen.

Jojo
Door

Jojo

op 05 Oct 2015

Wauw, dat is nog eens een eye-opener! Loop al jaren te emmeren met m'n twee dames. En de doktoren maar zeggen ,na herhaaldelijk vragen van mij of ik er iets aan kan doen, dat dit nu eenmaal bij mij hoort. En ook nog de opmerking van een dok in het ziekenhuis dat ik niet zo snel moet komen voor een Mammo ..hè wat zeg je nu...ik ben nogal gesteld op ze dus wil er wel zeker van zijn dat alles daarbinnen in orde is!? Mannen..... Maar dank voor dit artikel!!

Jacqueline Kok
Door

Jacqueline Kok

op 07 Oct 2015

Dag Marjolein,Ik gebruik al jaren keltisch zeezout, hierin zitten heel veel sporen en mineralen en uiteraard ook Jodium.

Fransje Bik
Door

Fransje Bik

op 16 Oct 2015

Jodium wordt ook gebruikt tegen huidkanker. Ex-oncoloog SIMONCINI uit Italie heeft daar veel informatie over op het internet.Bedankt voor het artikel!

frieda
Door

frieda

op 26 Oct 2015

Hallo Marjolein,Dank je wel voor de goede uitleg. Zowel borst kanker als schildklieraandoeningen komen in mijn familie voor, dus met deze informatie ben ik heel erg blij!! Ik geniet altijd van je brieven, je ben inmiddels onmisbaar geworden!Lieve groet van Frieda

Naomi
Door

Naomi

op 23 Nov 2015

Ik wilde even, naar aanleiding van het artikel, kijken wel supplement aangeraden werd (jodium) maar de link werkt helaas niet (meer).

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 24 Nov 2015

Beste Naomi, je hebt gelijk. Hij werkte niet meer. Excuus hiervoor. De link is nu hersteld.

marianne
Door

marianne

op 27 Dec 2015

Wist je dat een jodium tekort ook zichtbaar is aan piepkleine kersenrode bultjes of knopjes op je huid?

renilda swiggers
Door

renilda swiggers

op 08 Apr 2016

amai, ik ga al 34 jaar jaarlijks naar huidspecialist, én zelfs die legde de link niet. maar alles klopt inderdaad. benieuwd of ze ook nog weg gaan. zou in himalayazout jodium zitten? vind het geweldige info. dank u.

anyes
Door

anyes

op 27 Jan 2016

Ik gebruik geen zout waar jodium in zit omdat ik hoge bloeddruk had. Kan ik wel keltisch zout gebruiken waar wat jodium in zit ?

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 15 Feb 2016

Hoge bloeddruk krijg je van synthetisch zout, dus jozo zout. Je kunt wel Keltisch zeezout gebruiken maar overdrijf niet. Verder vooral gezond eten en zoetigheid en snelle koolhydraten eruit.

Syl
Door

Syl

op 08 Feb 2016

sinds kort kook ik zoutarm. Dit ivm hartfalen.(EJ 30%) Een alternatief voor zout jodium is toch koken op kruidenbasis. De pijnlijke borsten daarom als lief nemen of is er een andere tip

Feng Chsang
Door

Feng Chsang

op 22 Feb 2016

Hallo Marjolein, Ik gebruik een halve eetlepel spirulina per dag en geen jodium in mijn zelf gebakken brood, maar wel met Keltisch zout. Is deze hoeveelheid Jodium genoeg of teveel? Bij voorbaat dank voor het antwoord, Feng

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 24 Feb 2016

Beste Feng, in Keltisch zout zit ook nog de jodium. Dus heel goed als je dit in je zelfgebakken brood gebruikt. Zo krijg je wel jodium binnen.

greet
Door

greet

op 23 Mar 2016

Een vraagje over de jodium en zeewier pasta. Ik heb een trage schildklier waarvoor ik thyreodium gebruik. Is het dan wel verstandig om spirulina en zeewierpasta te gebruiken. Ik denk zelf van wel omdat ik wel heel gezond leef en geen suiker, geen gluten en geen zuivel neem. Hoeveel zeewier en spirulina zou ik in mijn geval nemen? Ben heel benieuwd, groetjes Greet

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 12 Apr 2016

Ieder lichaam is uniek. Bouw het langzaam op en kijk hoe je daarop reageert. Jouw lichaam weet het beste wat goed voor je is.

Sandra
Door

Sandra

op 30 Mar 2016

Beste Marjolein, Dank voor dit artikel. Ik gebruik nu sinds 2 weken de Natural multi en vage klachten waar ik al 1,5 mee liep verdwijnen gewoon! Erg blij mee! Ik lees altijd met veel interesse je site. Dank je wel.

k
Door

k

op 08 Apr 2016

Hallo, Ik vraag me af of het keltisch zeezout nog enig effect hebben op je nieren? (Ivm met nierstenen die ik een keer gehad heb eet ik zo goed als zoutloos)

marijke
Door

marijke

op 08 Apr 2016

Beste Marjolein, mijn schildklier is uitgehaald evenals 1 bijnier en blijkbaar ook de bijschildkliertjes. Heb veel last van slapende handen en voeten. Wat is volgens jou het beste dieet voor mij, en kan ik zout gebruiken of liever niet?

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 11 Apr 2016

Beste Marijke, helaas kan ik daar zo niets over zeggen. Ik raad je aan een goede natuurarts te zoeken die je een goed advies op maat kan geven.

Chantal
Door

Chantal

op 21 Apr 2016

Hoi Marjolein, ik gebruik nu al een tijdje dagelijks 5 gram spirulina. Soms eet ik zeewier en wekelijks zeevis. Is het nu toch belangrijk om naast de spirulina te zorgen dat ik jodium binnen krijg, dmv supplementen? Ik probeer ook een beetje af te vallen gewoon door gezonde voeding, maar dit gaat erg moeilijk heb ook best stress gevoelig. Ik hoor graag van je!

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 20 May 2016

Zo te lezen krijg je dan genoeg jodium binnen. En van stress kan je inderdaad dik worden (of blijven) dus zorg voor voldoende ontspanning. Helpt echt!

Carlo
Door

Carlo

op 13 Jul 2016

Heb je voor mij een linkje naar jouw bron?Het RIVM verklaart namelijk dat in 2012 de jodium inname van NL-ers toereikend is op basis van resultaten uit de Voedselconsumptiepeiling (2007-2010). Ik zou er dus graag wat meer over lezen.

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 18 Jul 2016

Hallo Carlo, er staat al een link in het artikel naar de samenvatting van het betreffende onderzoek van de WHO.

Carlo
Door

Carlo

op 26 Jul 2016

Hi Marjolein, ik heb dat onderzoek gelezen. Nederland wordt niet genoemd in dat onderzoek. Er wordt wel naar een ander onderzoek verwezen (met nr 23). Dat onderzoek verwijst naar de website van het Iodine Global Network. Daar blijkt dat de jodium inname van Nederlanders toereikend is.Dit is ook weer terug te vinden op de website van de WHO door te googlen op: WHO Summary tables and maps on iodine status worldwide. Dan kun je een landkaart downloaden die de WHO heeft ingekleurd waaruit blijkt dat de jodiuminname van Nederlands optimaal is.Vandaar mijn vraag. Waaruit blijkt dat 6 miljoen Nederlanders te weinig jodium binnenkrijgen?

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 27 Jul 2016

Ik heb het ook weer even nagekeken Carlo en ik heb het in het artikel nu aangepast, want het is inderdaad niet te vinden in het rapport. Dank voor je bijdrage!

Ellen
Door

Ellen

op 25 Aug 2016

Beste Marjolein. Ik heb de multi even bekeken, maar zie dat er soja-olie in is verwerkt. Soja-olie lijkt mij niet handig bij schildklierproblemen, borstproblemen, etc. Hoe kijk jij daar tegenaan? Alvast bedankt, groet Ellen

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 26 Aug 2016

Beste Ellen, er zitten vitaminerijke extracten in de multi, waaronder een uit soja-olie (en uit natto, een gefermenteerd sojaproduct). Dit kan absoluut geen kwaad; dat is heel iets anders dan elke dag 'gewoon' veel soja eten!

Annemieke van der Mooren
Door

Annemieke van der Mooren

op 06 Nov 2016

Ik eet altijd veel vis en zeekraal zilt en toch bleek in n enorm jodium tekort te hebben. Mijn arts vertelde dat dat komt door een silicium tekort. Dat mineraal is nodig voor de opname van jodium. Nu ik n maand siliciumdruppels en koraalpoeder gebruik ben ik ontzettend opgeknapt.

Danielle Willems
Door

Danielle Willems

op 01 Jul 2017

Cysten op de schildklier zelf, zou dat ook door een jodiumtekort kunnen komen? Heb je daar nog tips voor om verder te onderzoeken?

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 03 Jul 2017

Dat schijnt inderdaad een oorzaak te kunnen zijn Daniëlle, maar verder kan ik je hierin helaas niet helpen; onderzoek hiernaar en eventuele behandelingen moet je bij een arts laten doen.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

vitaliteit en gezondheid?

Er staan meer dan 300 waardevolle artikelen op je te wachten!