arrow_drop_up arrow_drop_down

Mijn grootste ontdekking in 2019; daarom zal 2020 heel anders zijn

We zijn er! Het nieuwe jaar is uit de startblokken! Allereerst wil ik je natuurlijk een liefdevol, succesvol maar vooral energiek 2020 toewensen. Een jaar waarin je je mooiste dromen kunt gaan realiseren. Gewoon door stapje voor stapje op weg te gaan en focus te houden. Focus waarop? Lees vooral verder en lees wat ik afgelopen jaar heb ontdekt.

Als je het kan dromen, dan is de kans heel groot dat je het ook kan realiseren.

Gezonde voornemens duren nooit lang

Ik ben een groot voorstander van stapje voor stapje, niet van reuzensprongen. Vooral als het gaat om iets te veranderen in je leven. Daarom ben ik geen voorstander van goede voornemens. Er zijn veel mensen die dit wel doen. Ze nemen zich voor om vanaf 1 januari te stoppen met zoetigheid eten of roken. Of iedere week naar de sportschool te gaan, geen alcohol te drinken of te stoppen met pizza’s bestellen en zelf eten te koken.

Wist je dat 98% van de goede voornemens al zijn gesneuveld op 1 februari? Weet je waarom? Omdat we dit op wilskracht doen, en wilskracht is iets dat ons lichaam veel energie kost, waardoor je het dus niet lang volhoudt. Het is niet voor niets dat gezonde voornemens vaak aan het eind van de dag, als we moe zijn, in rook opgaan.

Bijna alle goede voornemens sneuvelen in januari ergens aan het eind van een drukke dag

Stress en shit zorgen voor ongezonde eetbuien

Een vraag die ik, vooral aan het begin van een jaar, veel krijg van mijn klanten is hoe ze af kunnen komen van eetbuien. Ze steken dingen in hun mond die ze eigenlijk helemaal niet in hun lichaam willen. Het lijkt alsof ze de controle kwijt zijn. Ze nemen zich voor twee chocolaatjes te eten maar binnen een uur is de hele doos bonbons leeg. Of ze kopen bij het tankstation tóch die zak chips. Herken je dit? Is dit eigenlijk niet bizar? Hoe kan dit toch?

Welke krachten zijn er aan het werk als je dingen eet waarvan je weet dat je er heel snel spijt van gaat krijgen?

Als je weet hoe hormonen in je lichaam werken dan is dit echter heel logisch; zelfs bijna niet te vermijden.

Stress snakt naar extra energie

Er zijn twee krachten aan het werk als het gaat om eetbuien. De eerste heet stress en deze kennen we allemaal. Meer dan 90% van de klachten bij een huisarts hebben een relatie met stress.

Je hebt niet veel te vertellen over je lichaam als het geconfronteerd wordt met stress. Net zoals je lichaam er altijd voor zorgt dat je blijft ademhalen, je hart blijft slaan en je lever zijn 400 functies uitvoert, maakt je lichaam extra energie aan als je stress ervaart.

Bij stress maakt je lichaam automatisch extra energie aan. Of je nou wil of niet.

Je lichaam maakt bij stress het hormoon cortisol aan dat werkt als suiker in je lichaam: cortisol zorgt voor extra glucose, wat extra energie betekent voor je cellen. Hopelijk ren je met al die cortisol in je lijf harder dan je vijand als je besluit te vluchten of ben je sterker als het op vechten aankomt.

Langdurige stress snakt steeds opnieuw naar extra energie

Jouw lichaam wil je zo lang en zo goed mogelijk in leven houden. Stress betekent dat je extra energie nodig hebt om de ‘vijand’ te weerstaan. Ons overlevingsmechanisme werkt echt perfect. Het probleem is echter dat onze huidige stress vaak niet kortdurend maar langdurig is.

Als de ‘vijand’ je baas, je baan, je partner, je lange to-do-lijst of financiële problemen is, ervaart je lichaam continu stress.

Veel stress in je leven betekent dat je lichaam veel energie nodig heeft. Energie dat het krijgt van het hormoon cortisol, maar ook uit voeding. Laat nou net al die ongezonde voeding ons even een korte boost van energie geven: suikers, zoetigheid, chips, pizza’s, broodjes kroket, koolhydraten, alcohol enz. Je snapt wat ik bedoel. Voeding die je even een kortdurende stoot energie geeft maar je op langere termijn sloopt.

Een belangrijke vijand van een gezond voedingspatroon is te veel stress in je leven

Shit snakt naar een goed gevoel

De tweede kracht die het moeilijk maakt om een gezond voedingspatroon vol te houden noem ik ‘shit’. Shit is een gevoel, een emotie. Shit is alles wat voor jouw gevoel niet goed gaat in je leven. Alles wat je graag anders zou willen. Shit is het broertje van stress. 

Shit is een gevoel. Shit is alles in je leven waar je niet blij van wordt.

Shit zit meer in jezelf dan dat het buiten je staat. Shit is persoonlijk en kan diep verstopt zitten. Misschien ben je je er niet eens van bewust. Shit is het gevoel van machteloosheid vast te zitten in een slecht huwelijk. Shit is het verdriet van eenzaamheid. Shit is de frustratie van geen eigen inkomen hebben. Shit is de boosheid die je voelt als je leest over kindermishandeling. Shit is alle beperkende overtuigingen over jezelf die je kleiner houden dan je bent.

De verslavende werking van voeding wordt enorm onderschat

Net als stress zorgt ook shit voor eetbuien. Shit snakt naar een goed gevoel. Dit goede gevoel krijgen we van neurotransmitters als dopamine, acetylcholine en van endorfines. Dit zijn stofjes die ons een goed gevoel geven. Ditzelfde goede gevoel krijgen we ook van bepaalde voeding. Vooral van een combinatie van vet en zoet met een beetje zout. Geen wonder dat bijna alle bewerkte voeding uit deze combinatie bestaat!

Voeding die een combinatie is van zoet en vet met een beetje zout zorgt voor een dopaminestoot in je hersenen die vergelijkbaar is met cocaïne.

De voedingsmiddelenindustrie weet dit heel goed. De verslavende werking van bewerkte voeding wordt enorm onderschat. De natuur geeft ons geen kant-en-klaar voedingsmiddel dat bestaat uit vet, zoet met een beetje zout. Dat is niet voor niets: onbeheerst eten is niet goed voor ons.

Een goed gevoel is wat we echt nodig hebben

Hoe vermijd je nu die eetbuien? Hoe verminder je stress en shit? Ik heb een unieke methode ontdekt hiervoor. Denk maar eens met me mee.

Alles wat we onszelf toewensen, of het nu een gezond lichaam, veel geld op de bank, een mooier huis of een liefdevolle relatie is, wensen we onszelf toe omdat we denken dat we er een goed gevoel van krijgen. Geen eetbuien meer hebben geeft absoluut een goed gevoel. Is dat niet wat we allemaal willen? Ons wat beter voelen? Stel nou dat er iets zou zijn waardoor je je gelijk beter zou voelen en waardoor je op termijn ook nog eens meer energie zou krijgen?

Minder stress en minder shit. Meer energie én een goed gevoel. Wil jij dit ook?

Dit kan. Dit was afgelopen jaar mijn grote ontdekking en ik kan je vertellen dat het werkt! Ik deel mijn ontdekking graag met je, maar (disclaimer!)……………. ook dit gaat stapje voor stapje. Dit werkt net als trainen in de sportschool of het leren bespelen van een instrument: hoe vaker je het doet hoe beter het zal gaan.

Geef jezelf regelmatig een douche van helende hormonen

Ik wist al dat positieve emoties zoals plezier, waardering, tevredenheid, kalmte, voldoening en dankbaarheid niet alleen zorgen voor een goed gevoel (dopamine!) maar ook voor een douche van helende hormonen in mijn lichaam. Dit zijn hormonen die mijn lichaam herstellen, gezond maken en me dus op termijn energie geven, zoals DHEA, groeihormoon en serotonine. Maar hoe roep je deze fijne en helende emoties steeds weer op?

Stap 1 is om negatieve emoties zoveel mogelijk te vermijden. De wereld om ons heen is vooral gericht op alles wat slecht gaat. Bekijk het journaal, lees een krant of praat met tien willekeurige mensen en je weet het. Zelfs onze gezondheidszorg heeft niet de focus op wat goed gaat maar op alles wat niet goed gaat. Dit roept allemaal negatieve emoties op. Wees je hiervan bewust en neem waar mogelijk afstand.

Ik lees geen krant, heb geen televisie, kijk nooit het journaal en vermijd mensen die mopperen en klagen. Dit geeft me op korte termijn energie en op langere termijn gezondheid.

Mijn ontdekking van 2019; focus op een goed gevoel is een keuze

Stap 2 is steeds weer zorgen voor positieve emoties zoals ik hierboven noem. Dit vond ik altijd lastig want ik voel me niet altijd blij, dankbaar en tevreden. Maar ik wist wel wat me altijd een goed gevoel geeft, zoals een opgeruimd huis, een bos bloemen op tafel, hardlopen, lachen, dansen, een wandeling of een goed gesprek, om maar wat te noemen.

Mijn ontdekking was dat het hebben en houden van de focus op een goed gevoel een keuze is. Ik kan focussen op rommel in huis of op die bos bloemen. Ik kan mijn aandacht houden bij een vervelend gesprek dat ik heb gehad of gaan hardlopen. Ik kan balen van iets wat ik niet goed heb gedaan of muziek opzetten en dansen in mijn keuken.

Focus is aandacht. Waar je je aandacht op richt is een keuze. Je hebt altijd een keuze.

Het goede nieuws: ook een goed gevoel is verslavend

Inmiddels ben ik helemaal ‘hooked’ zoals Amerikanen zeggen aan een goed gevoel. Ik heb een lange lijst gemaakt van dingen die me een goed gevoel geven. Deze lijst wordt grappig genoeg langer en langer. Ik word me steeds bewuster van wat me een goed gevoel geeft. Alles wat aandacht krijgt groeit!

Heb jij last van eetbuien of worstel jij met je gezondheid? Maak eens zo’n lijst van alles wat jou een goed gevoel geeft. Hoe meer moeite je hebt om een lange lijst te maken, des te meer zal je er baat bij hebben! 

Weet jij eigenlijk wel wat je een goed gevoel geeft? Ga er eens voor zitten en schrijf het op. Maak een lange lijst!

De meeste dingen op mijn lijstje kosten geen geld en nauwelijks tijd. Hou het klein. Een wandeling van tien minuten is ook een wandeling. Eén schoon keukenlaatje is ook een opgeruimder huis. Een appel eten is ook goed voor jezelf zorgen.

Net als eetbuien is een goed gevoel ook verslavend. Komt er een eetbui opzetten? Drink een groot glas water en doe iets wat je een goed gevoel geeft. Breng je stress- en shithormonen tot rust en geef jezelf een boost van helende feelgood-hormonen. En wees niet teleurgesteld als het niet altijd werkt maar zie het als trainen: stapje voor stapje word je er steeds beter in. 

De bonus: steeds meer mooie dingen op je pad

Weet je waar ik ook achter ben gekomen afgelopen jaar? Misschien is dit nog wel de grootste ontdekking. Hoe beter ik dit onder de knie krijg hoe meer mooie dingen er op mijn pad verschijnen. Dingen waar ik blij van word:  mooie ontmoetingen, een inspirerend gesprek, een heerlijk boek, een financiële meevaller, cadeautjes op allerlei gebied. Positieve energie trekt positieve energie aan. Ik ben daar echt van overtuigd geraakt en daarom denk ik dat 2020 een magisch jaar gaat worden!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat; heb jij ook gemerkt dat positieve energie andere positieve dingen in je leven aantrekt? 
carine deserranno
Door

carine deserranno

op 3 January 2020

Volledig mee akkoord Heel goed artikel

Cora
Door

Cora

op 3 January 2020

Ik vind jou een prachtig mens zoals je in het leven staat, echt een goed voorbeeld voor vrouwen. En ik ben het zeker met jou eens om positief te zijn en je daardoor beter te voelen. Ik ga ook een lijst maken. Dank je wel. Groetjes Cora 🙏🏻

Els
Door

Els

op 3 January 2020

Bedankt voor je inspirerende mails , ook ben ik in bezit van het voedingscompas.

Anna
Door

Anna

op 4 January 2020

Wat een verhelderend, inspirerend , realistisch verhaal. Een goed begin voor 2020. Stap voor stap het goede en liefdevolle laten groeien. Bedankt Marjolijn💖

Josephine
Door

Josephine

op 4 January 2020

De allerbeste wensen voor een shit en stressloos 2020! Dank voor je mail met onderwerpen waar ik wat mee kan!

Ali Koenen
Door

Ali Koenen

op 7 January 2020

Hier kan ik echt wat mee, Marjolein. Dit is zo praktisch uitvoerbaar. Bedankt!

Christina
Door

Christina

op 10 January 2020

Het belangrijkste advies dat je in dit artikel geeft is, denk ik, de 'shit' leren herkennen en proberen te vervangen door iets wat je een goed gevoel geeft . Zeer herkenbaar ;-)

José
Door

José

op 4 February 2020

Zeker goed advies, meer positief de dingen bekijken en tot je door laten dringen. Mooi en helder beschreven! 🙏

Anja
Door

Anja

op 23 February 2020

Tof artikel, heel fijn om te lezen! Ik ga er zeker mee aan de slag, ben ervan overtuigd dat het zal helpen. Dank je wel 👍

Maria
Door

Maria

op 23 February 2020

Dank je wel Marjolein! Een geweldig mooi artikel! Ben al begonnen met lijst maken....

Reactie plaatsen