Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek!
Lees meer

Page content

Diabetes type 2? Maak jezelf beter zegt prof dr Hanno Pijl  (Boekentip)

Diabetes type 2? Maak jezelf beter zegt prof dr Hanno Pijl (Boekentip)

Diabetes type 2. Op dit moment krijgen 1000 mensen per week (!) te horen dat ze diabetes hebben. Het leger van mensen met diabetes 2 is sterk groeiende. Het merendeel van deze mensen denkt dan dat ze een chronische ziekte hebben waar ze niet meer vanaf zullen komen. Ze leggen zich er meestal bij neer dat ze de rest van hun leven medicijnen zullen moeten gebruiken. Helaas is dit vaak ook de boodschap die mensen van hun arts te horen krijgen. Gelukkig komen er langzaam maar zeker artsen die een ander geluid laten horen. Een optimistischer en gezonder geluid!

Het zoeken stopt vaak als we een label hebben gekregen

Ik heb grote bewondering voor artsen die hun nek uit durven te steken en een tegengeluid durven te laten horen. Het geluid dat er vaak andere, betere mogelijkheden zijn dan medicijnen om chronische ziektes te bestrijden. Het woord chronisch betekent immers langdurig, het betekent niet ‘voor altijd’.

Veel mensen proberen, vaak jarenlang, van alles om van vage chronische klachten af te komen. Zodra artsen er echter een label op hebben geplakt zoals diabetes, reuma of een auto-immuunziekte dan gebeurt het vaak dat ze zich er maar bij neerleggen en het opgeven om echt te willen genezen. Dan zijn ze opeens eeuwig patiënt geworden. We lijken te zijn vergeten dat medicijnen soms heel zinvol kunnen zijn om ons in leven te houden of de kwaliteit van ons leven te verbeteren maar dat ze ons zelden zullen genezen.

Diabetes type 2? Maak jezelf beter | Hanno Pijl en Karine Hoenderdos

AlDiabetes leen ons lichaam zelf heeft de helende kracht om ons beter te maken. Als wij het tenminste de juiste middelen geven. Dit helen kan natuurlijk niet altijd, maar wel veel vaker dan we geneigd zijn te denken. Ik breng graag boeken van artsen onder de aandacht die dit onderschrijven. Ken jij zo’n boek? Laat het me dan weten hieronder.

Al in 2016 verscheen het boek Diabetes type 2? Maak jezelf beter. De auteur hiervan is prof. dr. Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie en internist-endocrinoloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Iemand met verstand van zaken dus. Hij schreef dit boek samen met Karine Hoenderdos, diëtist, journalist en auteur van meerdere boeken.

Hardnekkig overgewicht? Wel eens van insulineresistentie gehoord?

 

Diabetes krijg je overigens niet van de een op de andere dag. Hier gaat altijd een lange periode aan vooraf waarin het lichaam van alles probeert om in balans te blijven. Kan jij moeilijk afvallen? Dan kan het zijn dat jouw lichaam worstelt met insulineresistentie. Dit is een voorstadium van diabetes en je kunt dit hebben zonder het te weten. Ik heb schattingen gehoord dat de helft van de mensen in Nederland insulineresistent zou zijn. Mensen die, als ze niets veranderen aan hun eet- en leefwijze, afstevenen op diabetes 2.

Bij insulineresistentie zijn lichaamscellen ongevoelig geworden voor het hormoon insuline. Dit belangrijke hormoon moet ervoor zorgen dat glucose vanuit het bloed wordt opgenomen in de lichaamscellen. Als er te vaak en te veel insuline in het bloed zit wordt glucose niet meer goed opgenomen; de cellen zijn hier dan als het ware ‘doof’ voor geworden. Insuline blijft dan in het bloed circuleren en met insuline in het bloed is het bijna onmogelijk om af te vallen. Naast hardnekkig overgewicht is er vaak ook sprake van een verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol en verhoogde bloedsuiker. Geldt dit voor jou? Lees dan vooral verder!

Een heel praktisch boek: niet denken maar doen!

Wat ik goed vind aan het boek van Hanno Pijl en Karine Hoenderdos, is dat het niet alleen heel prettig leesbaar is maar vooral ook praktisch. Zoals ze schrijven: “Diabetes 2 onder controle krijgen is iets dat je moet dóén”. Ik geloof zelf heel erg in het zetten van kleine stappen; niet het van de ene dag op de andere dag compleet omgooien van je voedings- en leefstijlpatroon. Daar heb je wilskracht voor nodig en dat werkt nooit op de langere termijn. Kleine stapjes wel. Ook dit boek adviseert kleine stappen te zetten.

De eerste stap is natuurlijk om snelle suikers te schrappen, die zorgen immers als eerste voor een stijging van je bloedglucose. Ze bevatten nauwelijks voedingsstoffen en zijn bovendien verslavend. Niet makkelijk deze eerste stap, maar absoluut nodig. Stap 2 is meer bewegen. Ook niet altijd makkelijk. De auteurs adviseren om dit concreet in je agenda te plannen en te kiezen voor iets dat je leuk vindt. In stap 3 worden koolhydraten onder de loep genomen; alle koolhydraten zorgen immers voor een stijging van het insulineniveau. Je krijgt een handig lijstje waarop staat wat je beter met mate kunt eten en wat je beter niet meer kunt eten (let op: ook bruin brood staat op dit lijstje) en de auteurs leggen uit waarom koolhydraatbeperking zo goed werkt.

Verbeter je energiebalans door het eten van gezonde vetten!

Wat was ik blij om te lezen dat deze arts het eten van gezonde vetten en eiwitten aanbeveelt! Precies wat ik al jaren roep en onlangs uitgebreid heb beschreven in mijn boek Eet meer Energie. Gezonde vetten zijn onze werkelijke energiegevers! Onze energiefabriekjes, onze mitochondriën, kunnen hier volop energie van maken.

Dus vergeet alle light- en halfvolle producten en geniet van roomboter, volvette kaas, mayonaise  en lekkere dressings en maak je geen zorgen over je cholesterol, schrijft prof. dr Hanno Pijl. Ik citeer: “De combinatie van weinig koolhydraten en veel vetten is juist goed. Bij veel mensen met diabetes daalt het cholesterolgehalte juist als ze hun voeding aanpassen. [ ] Als je de koolhydraten sterk vermindert, hebben de verzadigde vetten geen schadelijk effect.” Einde citaat. Jippie! Eindelijk een arts die dit ook roept!

Een stappenplan en lekkere recepten

De rest van het stappenplan in het boek gaat vooral over het belang van het eten van meer groenten en het verminderen van stress in je leven. Stress heeft hetzelfde effect als suiker op je lichaam: het ontregelt je bloedglucose. Volop ontspanning en voldoende slapen dus. Ook komt meten en weten aan bod: wat zijn de beste meetmethoden om je diabetes onder controle te houden.

Het boek eindigt met goede en lekkere recepten voor het ontbijt, lunch en diner en zelfs gezonde desserts komen aan bod. Ben je nog erg gehecht aan een boterham dan krijg je het advies om die heel dik te beleggen met iets dat ‘vet gezond’ is, zoals avocadospread of makreelsalade.

Waarom niet: “Ik heb tijdelijk diabetes?”

Diabetes is voor veel mensen niet een ziekte waar je de rest van je leven mee hoeft rond te lopen. In veel situaties is het mogelijk hier weer vanaf te komen of in ieder geval medicijngebruik flink te verminderen. Ik nodig je dan ook uit om het te zien als iets tijdelijk. Heb jij de diagnose diabetes gekregen? Zeg dan niet: “Ik ben diabeet” maar “ik heb even tijdelijk diabetes en doe er van alles aan om hier weer vanaf te komen”.

Ben je nog niet overtuigd, bekijk dan hieronder de documentaire Keer Diabetes2 om of bekijk de bijbehorende website. Klik daarvoor hier.   87% van de deelnemers heeft diabetes geheel of gedeeltelijk omgekeerd. Raadpleeg altijd je arts bij het afbouwen van medicijngebruik.

Waarom wachten tot je (bijna) diabeet bent?

Als ik één puntje van kritiek op dit boek heb, dan is het dat de auteurs het specifiek hebben geschreven voor mensen met diabetes 2 en nergens vermelden dat deze manier van eten voor iedereen gezond is. Als werkelijk de helft van Nederland insulineresistent is (wat heel veel mensen overigens niet weten), dan is het voor hen juist heel erg belangrijk om nu al zo te gaan eten.

De afgelopen twee jaar heb ik me verdiept in het onderwerp energie en hoe ons lichaam energie aanmaakt. Ik heb er het boek Eet meer energie over geschreven. Hierin lees je over mitochondriën, je energiefabriekjes, en dat ze aan de basis staan van onze gezondheid. Veel chronische ziektes, ook diabetes, begint met verzwakte mitochondriën. Als je heel goed voor je mitochondriën wilt zorgen, dan eet je ook op deze manier. Dus linksom of rechtsom: beter worden en méér energie krijgen hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Zoals alles in ons lichaam onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Ben jij er al in geslaagd om diabetes om te keren? Laat het ons weten!

Comment Section

9 reacties op “Diabetes type 2? Maak jezelf beter zegt prof dr Hanno Pijl (Boekentip)


Door Margot van der Aart op 15 januari 2019

Bij deze mijn boekentip: Het (engelstalige) boek “Vitamin K2 and the calcium paradox” van Kate Rheaume-Bleue. De subtitel luidt: “how a little known vitamin could save your life”.
In dit boek wordt uitgelegd hoe belangrijk vitamine K2 is voor je hart en bloedvaten (en voor je gebit;-). Bij onvoldoende vitamine K2 komt calcium niet in je botten terecht maar in je bloedvaten. Vitamine K2 zit ook in voeding: Natto, is de absolute K2-topper, maar het zit ook in boter, kaas en eieren…


Door Madie op 13 januari 2019

Hallo Marjolein, hoe kan je controleren of je insulineresistent bent? Ik hoor het graag


Door Marjolein Dubbers op 14 januari 2019

Je kunt het merken aan symptomen zoals enorme trek in suikers en koolhydraten, emotie-eten, dikker worden in de taille (zwembandje), steeds meer moeite om af te vallen, vermoeid na een maaltijd, over het algemeen laag energieniveau, hoog cholesterol, last van maagzuur, slapeloosheid, onregelmatige menstruatie. Zo beschrijf ik het zelf in mijn artikel https://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/. Je zou dit na kunnen lezen, of natuurlijk het boek van Hanno Pijl kunnen kopen voor meer informatie.


Door Ans van Oorschot op 12 januari 2019

Hallo Marjolein, dankjewel voor alles wat ik van je heb geleerd en dagelijks toepas!!!
Een boek wat misschien ook past om aandacht aan te schenken (hoewel het niet specifiek over voeding gaat) is ‘Gezond leven in een vervuilde wereld’ van dr. Hans Moolenburgh sr. Daar staan zóveel belangrijke dingen in. Misschien ken je het al? Deze dr. is vorig jaar op hoge leeftijd overleden. Hij schrijft ook m.n. over hoe je je lichaam weer zichzelf kán laten genezen of daarbij in ieder geval te helpen. Écht een aanrader. Hartelijke groet, Ans.


Door Jose op 11 januari 2019

Weer goed om te lezen… niets zo belangrijk als eerlijke informatie !! Maar hoe weet ik of ik insuline resistentie heb? Mijn huisarts gaat daar niet op in…


Door Marjolein Dubbers op 14 januari 2019

Je kunt het merken aan symptomen zoals enorme trek in suikers en koolhydraten, emotie-eten, dikker worden in de taille (zwembandje), steeds meer moeite om af te vallen, vermoeid na een maaltijd, over het algemeen laag energieniveau, hoog cholesterol, last van maagzuur, slapeloosheid, onregelmatige menstruatie. Zo beschrijf ik het zelf in mijn artikel https://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/. Je zou dit na kunnen lezen, of natuurlijk het boek van Hanno Pijl kunnen kopen voor meer informatie.


Door Carine op 11 januari 2019

Wat een prachtig verhaal!! Bemoedigend! Ik dacht: “Oh nee, bijna 50 minuten”. Maar het is zo boeiend, voorbij gevlogen. Dit ga ik bewaren en uiteraard zelf proberen te realiseren.


Door Henny Bernards op 11 januari 2019

Hallo Marjolein, mijn man kreeg eind 2017 de diagnose diabetisch type 2 te horen. Wij zijn meteen begonnen onze broodconsumptie aan te passen en de dagelijkse aardappelen en pasta’s te schrappen , nu een jaar later is mijn man geen diabeet meer, de waardes zijn weer goed en de 4 medicijnen die hij per dag moest slikken zijn afgebouwd naar 0. Ook is hij 18 kg overgewicht kwijt. Hij voelt zich supergoed en fit. En geloof me we eten heel lekker, veel lekkerder en gevarieerder dan voorheen. Voor alle duidelijkheid mijn man had een suikerwaarde van 22 en nu gemiddeld 6.5 Dus het kan zeer zeker


Plaats een reactie


*