Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Magnesium; voor meer energie én meer ontspanning

Magnesium; voor meer energie én meer ontspanning

Is het nu wel of niet nodig om voedingssupplementen te gebruiken als je gezond en gevarieerd eet? Onze voeding groeit veelal in aarde waarin steeds minder mineralen te vinden zijn. Zit het niet in de aarde dan komt het ook niet in de plant, niet op ons bord en dus ook niet in ons lichaam. Voor mij valt het mineraal magnesium onder de basissuppletie voor vrouwen. Ik zal je uitleggen waarom. 

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium en het valt onder de minerale zouten. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten opnemen. Magnesium is essentieel voor het functioneren van honderden verschillende enzymen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Magnesium zorgt er dus onder andere voor dat (voedings)stoffen in je lichaam kunnen worden omgezet in energie. Magnesium is daarbij ook heel belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen, want het zorgt voor de overdracht van de elektrische signalen (zenuwprikkels) die door de kilometerslange zenuwen in ons lichaam moeten reizen. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Magnesiumtekort wordt steeds groter

Normaal gesproken zouden we voldoende magnesium uit gezonde voeding moeten kunnen halen; er is veel plantaardige voeding waar magnesium in zit. Plantaardige voeding heeft echter als “nadeel” dat het groeit in aarde en dat het alleen de mineralen kan opnemen die in de aarde zitten. Zit er onvoldoende magnesium in de grond dan komt het ook niet in ons lichaam terecht. Zo simpel is het. Veel landbouwgrond wordt bemest met kunstmest dat alleen kalium, fosfor en stikstof bevat. Zo te zien doen de planten het daar goed op maar ze missen daardoor allerlei vitamines en mineralen die ze uit de grond hadden moeten halen.

Ook door bewerking van ons voedsel in een fabriek, zoals het toevoegen van aspartaam (E951) of MSG ((mono)natriumglutamaat of E621), wordt magnesium aan voedsel onttrokken. Zelfs het simpel verhitten van voedsel zorgt er al voor dat magnesium verdwijnt uit gezonde producten. Bedenk ook dat het gebruik van gangbare geneesmiddelen zoals plasmiddelen, maagzuurremmers, de pil, antibiotica en insuline ervoor zorgen dat het lichaam magnesium kan vernietigen.

Magnesium heeft calcium nodig en vice versa

Calcium heeft altijd veel aandacht gekregen. Met name van de zuivelindustrie, die ons er steeds op wijst hoe belangrijk het is om zuivel te gebruiken vanwege de grote hoeveelheid calcium. Calcium en magnesium zijn echter twee mineralen die elkaar in ons lichaam nodig hebben in een bepaalde verhouding. Optimaal zou een verhouding van 1:1 zijn, maar 2:1 is ook nog toereikend; dus 2 keer zoveel calcium als magnesium. Helaas bevat onze voeding veel te vaak veel méér calcium dan magnesium tot zelfs wel 10:1. Melk bevat de verhouding 4:1 en is mede daarom helemaal niet zo gezond voor onze botten. Het onttrekt juist magnesium aan onze botten. Het lichaam heeft mede daardoor ook méér magnesium nodig.

Welke klachten kunnen wijzen op een magnesiumtekort?

Veel voorkomende klachten van vrouwen zouden kunnen wijzen op een magnesiumtekort. Laat ik er eens een paar op een rijtje zetten:

  • Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten.
  • Magnesium kan helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap
  • Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt. Hierdoor kan magnesium meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen.
  • Magnesium  kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen. Veel vrouwen klagen over been- en voetkrampen, onrustige benen of plotseling opkomende spierpijnen.
  • Magnesium kan helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.
  • Magnesium kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het perifere zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid.
  • Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.
  • Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of extra inspanning.

Bij een langdurig magnesiumtekort lees ik klachten als hartkloppingen, PMS, fibromyalgie, diabetes 2, astma, spijsverteringsproblemen, chronische vermoeidheid, allergieën, geheugenstoornissen, concentratieproblemen en depressiviteit. Het gaat dus niet alleen om fysieke klachten maar ook om mentale klachten.

Wees je ervan bewust dat het lichaam veel magnesium nodig heeft ten tijde van fysieke of emotionele stress. Bedenk ook dat veel sporten ook een vorm is van stress, hoe lekker het ook kan zijn!

gratis-audio-training-meer-energie-footer

Magnesium in je voeding

Gelukkig is er genoeg voeding waar magnesium in zit. Zoals gezegd is het echter de vraag of dit ook op ons bord terecht komt. Mede hierdoor heeft biologische voeding de voorkeur boven niet-biologische.

Magnesium kun je vinden in allerlei noten (amandelen, paranoten), zaden (pompoen, sesam, zonnebloem, lijnzaad, pijnboom), groene groenten (spinazie, broccoli), bonen, fruit (bananen, ananas), zeegroenten (zeewier, kelp), (Keltisch) zeezout, groene kruiden (basilicum, dille) en in, jawel, cacao! Yes!

Magnesium als supplement

Magnesium hoort voor mij bij mijn basissuppletie. Als ik het een tijdje niet gebruik (soms stop ik bewust om eens te kijken wat er gebeurt) dan krijg ik ’s nachts last van spierkrampen in mijn kuiten en voeten. Dat is voor mij het signaal om er snel weer mee te beginnen.

Neem je het als voedingssupplement, dan is het het beste om het verdeeld over de dag in te nemen. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vrouwen is 300 mg maar ik volg liever de richtlijnen van Dr. Christiane Northrup, die adviseert om twee keer per dag 200 mg te gebruiken als je volkomen klachtenvrij bent, maar als je een of meer van bovenstaande klachten hebt adviseert zij twee keer 500 mg. Maak een afspraak bij een orthomoleculair arts of therapeut als je overweegt om méér dan de ADH te gebruiken of als je twijfelt of deze suppletie goed voor jou is.

Wat is een goed supplement?

Kies altijd voor een goed (orthomoleculair) merk en weet dat magnesiumcitraat, -bisglycanaat, of -chelaat beter opneembaar is dan het veel voorkomende en goedkopere magnesiumoxide. Magnesiumoxide zit in veel goedkopere supplementen maar wordt nauwelijks opgenomen door je lichaam. Ik heb zelf ook goede ervaring met Schusslerzout 7, los daarvan enkele tabletjes op in heet water en drink dit. Het ontspant dus ik doe dat altijd voordat ik naar bed ga, ik slaap er heerlijk op.

Wil je meer lezen over voedingssuppletie koop dan mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas. Daarin vertel ik je alles over de basissuppletie die ik vrouwen adviseer. Klik daarvoor hier. 

Hou je niet van pillen slikken dan heb ik goed nieuws voor je: je huid kan heel goed magnesium opnemen, dus je kunt ook een magnesiumgel smeren of een lekker (voeten)bad nemen met magnesiumvlokken. Klik hier voor een heel goed merk voor magnesiumgel en/of vlokken. Slaap je slecht; neem dan een heerlijk bad met magnesiumvlokken of bitterzout en rol daarna je bed in. Ik wed dat je heel snel in slaap valt!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

28 reacties op “Magnesium; voor meer energie én meer ontspanning


Door Heppiefood op 22 januari 2017

Leuk artikel, ik heb m gedeeld op mijn pagina!


Door Irma op 21 januari 2017

Ik ga iedere dag zwemmen en de sauna in. Na het douchen smeer ik me helemaal met magnesiumolie in. Ik heb geen klachten maar vind het lekker. Zou het ook teveel kunnen zijn?


Door Marjolein Dubbers op 23 januari 2017

Als je geen klachten hebt zal het wel meevallen, maar het lijkt mij wel heel erg veel, elke dag helemaal insmeren hiermee. Meestal krijg je last van diarree als je te veel magnesium binnenkrijgt maar dat gaat dan meestal om een supplement dat je inneemt, niet via de huid. Een teveel aan magnesium is echter uiteindelijk wel gevaarlijk (slecht voor nieren en uiteindelijk voor het hart). Of het bij jou te veel is kan ik niet beoordelen, raadpleeg een (natuur)arts als je het zeker wilt weten.


Door Dineke op 13 december 2016

Als ik `s avonds magnesium gebruik, in vorm van capsule of spray, dan ga ik heel eng dromen. Het is bij meer mensen voorgekomen. Weet je waar dat aan ligt? Is magnesium innemen `s ochtends net zo goed?


Door Astrid Zwart op 19 december 2016

Beste Dineke, meestal is het juist andersom, dat mensen er rustiger van worden en er ook beter en dieper door gaan slapen. Het wordt juist aangeraden als je last hebt van bijvoorbeeld nachtmerries of slecht slapen. Waar het aan ligt dat dit bij jou niet zo is weet is niet; zou het door iets anders dan de magnesium kunnen komen? Op zich kun je magnesium ook ’s ochtends gebruiken, of in ieder geval eerder op de dag. Dus als je denkt dat dit bij jou beter werkt zou ik dat doen.


Door mieke op 21 november 2016

En ‘alles’ staat weer netjes op een rijtje… voor ons ‘voorgekauwd’ door deze straffe madam!Dank je voor de zoveelste keer!!


Door Ria op 21 november 2016

dag Marjolein, helpt bitterzout in bad tegen slecht slapen? (las ik bij info over magnesium). en bedankt voor al je info, interessant!


Door Marjolein Dubbers op 21 november 2016

Jazeker Ria, het werkt heerlijk ontspannend als je het zout aan je badwater toevoegt! Daarvan zul je inderdaad goed slapen. Wel rustig aan doen met de hoeveelheid als je het nog niet gewend bent. In het begin kun je er anders ook last van krijgen omdat het natuurlijk sterk ontgiftend werkt.


Door Mirjam op 21 november 2016

Hoi Marjolein
Bedankt voor je heldere artikel.
Ik gebruik ook de zouten nr 7.
Hoeveel tabletjes mag je oplossen in water of ontspannende thee?.
Alvast bedankt lieve groet Mirjam


Door Marjolein Dubbers op 21 november 2016

Beste Mirjam, houd je zoveel mogelijk aan de aangegeven richtlijnen en doseringen en kijk of dat goed voor je werkt. En zorg er in ieder geval voor niet te veel tegelijk te nemen. Beter kleine hoeveelheden over de dag verspreid dan in een keer een grote hoeveelheid.


Door annemarieke op 7 december 2016

Kan ik zomaar overstappen op een ander magnesium? Ik zie nl op mijn potje dat het hoofdbestanddeel oxide is das niet de beste vorm lees ik dus wil graag iets anders aan gaan proberen.



Door Macha op 5 februari 2017

Ik zweer inmiddels bij de magnesiumplex. 4x daags 1 capsule, daar voel ik me heerlijk ontspannen bij en daar slaap ik goed op.


Door M'eau op 21 november 2016

Heb voor mijn verjaardag van 2 vriendinnen 2 flessen magnesium-olie/vloeistof gekregen weet jij waar ik dit en wanneer ik deze het beste kan/mag gebruiken ?


Door Marjolein Dubbers op 21 november 2016

Als het goed is staat de toepassing en de hoeveelheid wel op de flesjes. En wanneer je het gebruikt is ook helemaal afhankelijk van je eventuele klachten of wensen. Wil je het bijvoorbeeld gebruiken om beter te slapen dan kun je wat gebruiken voordat je naar bed gaat. Wil je het gebruiken om van spierkrampen af te komen dan gebruik je het zodra je daar last van hebt.


Door janneke de vries op 20 november 2016

Heel vele dank voor dit interessant artikel…


Door Irene Latten op 19 november 2016

Marjolein als je voldoende groente fruit en noten eet krijg je dan voldoende magnesum binnen?
Dank je wel voor dit interessant artikel.


Door Marjolein Dubbers op 21 november 2016

Waarschijnlijk wel Irene, maar ik kan niet bepalen wat jij onder ‘voldoende’ verstaat en hoe je verdere gezondheid is. En of je nog problemen ondervindt die te maken zouden kunnen hebben met magnesiumgebrek. Het blijft voor iedereen wel verschillend maar natuurlijk hoeft niet iedere vrouw aan de supplementen.


Door sandra op 19 november 2016

is het niet gevaarlijk om op eigen houtje magnesium te slikken?Ik heb gehoord dat een te hoge inname zelfs kan leiden tot een coma?


Door Marjolein Dubbers op 21 november 2016

Het klopt dat je natuurlijk ook weer niet te veel magnesium moet binnenkrijgen. Dat geldt voor alles. Maar als je je aan de normale hoeveelheden houdt en stopt als je bijvoorbeeld merkt dat je er diarree van krijgt, of bijvoorbeeld ineens een te lage bloeddruk, kan het geen kwaad om een tijdje magnesium te gebruiken. Maar eet je al veel voeding waar het in zit dan moet je natuurlijk in de gaten houden of je het wel nodig hebt. En als je nierproblemen hebt, of schildklierproblemen of de ziekte van Addison, dan moet je wel uitkijken met magnesium. Laatje vooral adviseren door een arts en doe het dan niet op eigen houtje.


Door evh op 21 januari 2017

mag je bij Schildklier problemen geen magnesium slikken dan?


Door Marjolein Dubbers op 23 januari 2017

Dat hangt ervan af. Het kan juist nodig zijn, afhankelijk van welke soort problemen je hebt met de schildklier, maar ik zou dit in overleg met een arts doen en niet op eigen houtje.


Door M. van Zoelen op 19 november 2016

Erg interessant, wist niet dat het zo belangrijk is. Bedankt voor al je goede tips! Een zus van een collega heeft jouw voedingstips nauwgezet gevolgd en heeft geen last meer bepaalde overgangsklachten.


Door zdenka op 18 november 2016

Beste Eva,
Het klop helemaal/ik ben 58 oud..3 jaar geleden had ik alle klachten zoals U in deze brief genoemd..meer keer ging na huisarts..???
Toe kreeg ik van mijn schoonzus/ze zit ook in medici…/advies..precies zoals U geschreven hebt..ik ben heel blij..het pijn in de spieren.krampen en nog plus mijn spieren zijn bijna terug..Al vast bedankt voor jullie advies en hoop ik dat alle vrouwen en zeker met die; klachten en ..pijn..en pijnlijke krampen..zullen Uw advie het serieus nemen..
met een respect..al vast bedankt


Door Ria op 18 november 2016

Is er een alternatief voor Schusslerzout en bitterzout, omdat het niet mag bij coeliakiepatienten?


Door Marjolein Dubbers op 21 november 2016

Beste Ria, voor mensen met coeliakie hoeft het gebruik van Schusslerzout geen probleem te zijn want ze zijn bijna altijd glutenvrij, maar niet altijd tarwevrij. Voor mensen met tarweallergie kan het dan niet, met coeliakie wel. Het schijnt dat sommige merken wel gluten bevatten, dus het is wel uitkijken, maar je kunt het blijkbaar wel krijgen. Als het gaat om een goede magnesiumverbinding, dan kun je natuurlijk kiezen voor een van de supplementen met citraat of chelaat ipv een Schusslerzout of bitterzout. Of magnesiumvlokken, -gel of -olie, afhankelijk van je wensen en het probleem dat je wilt aanpakken.


Door yvette op 18 november 2016

Hi Marjolein en je team. Ik las net dit stukje over magnesium en ook je aanbeveling om geen magnesium oxide in te nemen, wat inderdaad zo is. Nu ging ik naar je shop, en zag de mulit die je verkoopt. Deze is van het merk “pure supplementen”. Al lezende op hun site over de ingredienten van deze multi..zie ik dat ze juist magnesium oxide in de multi hebben. Soms ben ik dan ook weer het spoor bijster… wat vindt jij. Zie hun site http://puresupplementen.nl/o/natural-multi-multivitamine-mineralen/?v=796834e7a283
dank je. groet Yvette


Door Marjolein Dubbers op 22 november 2016

Ha Yvette, ja het klopt dat de magnesium in deze multi bestaat uit magnesiumoxide en het klopt ook dat deze minder goed opneembaar is. Ze zeggen zelf dat hij langzaam opgenomen wordt, maar uiteindelijk toch wel goed. Maar zelfs als dit niet waar zou zijn is deze multi nog steeds erg goed, vooral door de natuurlijke, biologische vitamines die erin gebruikt worden en….de prijs. Die is laag voor een grotendeels erg goed product. Wil je daarnaast toch meer magnesium binnenkrijgen dan kun je dat natuurlijk altijd het beste via de voeding doen, want wel supplementen slikken maar geen goede voeding eten (groene bladgroenten!) zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk en is alleen maar duur. Of, als je toch een magnesiumsupplement zou willen, kies dan voor het merk Royal Green, dat is een van de zeer weinige natuurlijke, biologische magnesiumsupplementen die er zijn een ook nog vegan. Dan natuurlijk weer niet daarnaast een multi nemen met magnesium, dan krijg je al gauw weer te veel binnen!

Plaats een reactie


*