Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Hoe voed je je nagels, haren en huid van binnenuit?

Hoe voed je je nagels, haren en huid van binnenuit?

De slechte kwaliteit van mijn nagels was een paar jaar geleden aanleiding om eens goed naar mijn voeding te kijken. Ze scheurden en splitsten en er zaten lelijke ribbeltjes in. Inmiddels weet ik dat mijn nagels de spiegel zijn van mijn gezondheid aan de binnenkant. Als je voedingsstoffen tekort komt zullen je nagels, maar ook je huid en haren, hier de eerste signalen van laten zien. Hoe voed je ze van binnenuit zodat je ook al je andere organen goed voedt?

Vergelijk je lichaam niet met een auto

Ik ben ervan overtuigd dat we ons vaak te weinig realiseren hoe ons lichaam zich iedere dag weer opbouwt met de voeding die we het geven. Alle cellen in je lichaam leven en al deze cellen hebben voedingsstoffen nodig. Vergelijk je lichaam niet met een auto waar je de juiste benzine in moet gooien om hem te laten lopen. Als je lichaam wél een auto zou zijn, en je zou er met een microscoop bovenop gaan zitten, dan zou je zien dat het een auto is die zelf voortdurend microscopisch kleine stukjes lak, autoband, motor en stuur vervangt door nieuwe stukjes. Na tien jaar zou je vrijwel een hele nieuwe auto ‘zijn’! Die helaas toch langzaam zou slijten door het dagelijkse gebruik maar dat is oké. Toch?

Je huid, haren en nagels weerspiegelen je algehele conditie

Je lichaam is een geweldig intelligent organisme dat, in de omstandigheden waarin het verkeert, er altijd het beste van zal proberen te maken. Het is ingesteld op overleven en zal er alles aan doen om jou in leven te houden voor zover het dit kan. Je hart, je lever, je longen, je hartvaten en zo nog wat organen, zijn belangrijker voor jouw overleven dan je nagels, je haren en je huid. Komt je lichaam dus voedingsstoffen tekort, dan zal het deze voor zover ze nog aanwezig zijn als eerste naar je vitale organen brengen. Je kunt een slechte conditie van je huid, haren en nagels dus zien als een eerste waarschuwingssignaal dat je lichaam voedingsstoffen tekort komt. Het is niet voor niets dat dierenartsen aan de vacht van dieren gelijk kunnen zien of het dier ziek of gezond is. De vacht weerspiegelt de conditie van het dier. Het is bij ons niet zoveel anders.

Het begint allemaal met gezonde darmen

Dus ook het onderhouden van gezonde nagels, haren en huid is een kwestie van gezonde voeding. Dat begint met een gezonde spijsvertering en gezonde darmen, want vanuit je darmen worden de voedingsstoffen opgenomen in je lichaam. Als je darmen niet gezond zijn, kan het gebeuren dat je waardevolle voedingsstoffen ongebruikt weer uitpoept. Het begint er dus mee om goed voor je darmen te zorgen. De eerste stap hiervoor is om het gebruik van suikers, zuivel en gluten zoveel mogelijk te beperken. Met name tarwe en melk kunnen je darmwand aantasten, waardoor voedingsstoffen moeilijker kunnen worden opgenomen. Lees meer hierover in mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas.

Wees niet bang voor gezonde vetten!

Naar mijn mening zijn veel vrouwen te bang voor gezonde vetten. Ik blijf het van de daken schreeuwen: “We worden dik van suikers, niet van vetten!” Gezonde vetten zijn belangrijk voor o.a. gezonde haren en nagels. Met name de omega 3-vetten, denk dus aan vette vis, walnoten, lijnzaad, hennepzaad, zeewier en algen. Lees ook mijn artikel over omega 3, vooral als je geen vis eet. Andere gezonde vetten zijn avocado, olijfolie, ongebrande noten, kokosolie en ghee of roomboter. Vervang alsjeblieft margarine door roomboter als je zoiets ergens op wilt smeren. Margarine is een chemisch bedenksel uit een fabriek. Het wordt door je lichaam niet herkend als voeding en er is energie voor nodig om het veilig uit je lichaam te krijgen.

Zorg ook voor goede eiwitten

Je nagels, haren en huid zijn deels opgebouwd uit eiwitten. Ook het eten van voldoende, goede eiwitten is dus van belang. De meeste mensen krijgen dit voldoende binnen. Eet je vegetarisch of veganistisch dan is het zaak om hier wel goed op te letten. Groene groenten, bonen en peulvruchten, zaden en ongebrande noten en glutenvrije granen zoals quinoa en haver bevatten volop eiwitten. Kies voor biologische eieren van kippen die buiten hebben mogen lopen.

Stress kan je nagels van binnenuit opeten

Wees je ervan bewust dat stress een aanslag doet op de eiwitten in je lichaam. Als je lichaam veel stress heeft, heeft het eiwitten nodig om het anti-stresshormoon cortisol te kunnen aanmaken. Deze eiwitten zal je lichaam in eerste instantie uit je spieren halen, maar daarna zijn je nagels, haren en huid aan de beurt. Voldoende ontspanning en stressreductie is dan geen overbodige luxe. Je lichaam doet er alles aan om je in leven te houden. Het is aan jou om je lichaam in de allerbeste omstandigheden te zetten die maar mogelijk zijn!

Ook vitamines en mineralen spelen een rol

Silicium en zwavel zijn twee mineralen die een rol spelen bij de gezondheid van je nagels. Goede bronnen hiervan zijn de kruisbloemige groenten: bloemkool, spruitjes, broccoli, kool en boerenkool. Denk ook aan uien en knoflook en zeegroenten zoals kelp, nori, wakame, kombu en zeewier. Biotine (vitamine B8) is ook belangrijk; dit  vind je in bruine rijst en eieren.

Zie je nagels, huid en haren als een stoplicht

Hoe zou het zijn als we onze kleine klachten en ongemakken zouden zien als signalen dat ons lichaam onze hulp nodig heeft? Als een oranje stoplicht dat zegt: opletten geblazen! Brokkelende nagels, slap haar en een vlekkerige, droge huid zijn niet normaal, maar signalen dat ons lichaam van binnen waarschijnlijk kampt met brokkelende botten, slappe longen en een vlekkerige lever. Ik noem maar even wat, maar snap je wat ik bedoel? Je kunt nagelbadjes nemen en er van alles op- of aansmeren, maar de echte oplossing moet van binnenuit komen. Zorg voor volop gezonde voeding en niet alleen je nagels, maar je hele lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

Iedere keer als ik dit soort lijstjes maak, valt het me op hoe belangrijk het is om volop groenten in alle kleuren van de regenboog te eten, naast gezonde vetten, en hoeveel waardevolle voedingsstoffen hierin zitten. Eet je in verhouding meer granen, zuivel, vlees en en zoetigheid, dan zal je lichaam langzaam uit balans raken.

De start: essentiële plantaardige oliën

Ik weet het, het valt niet mee om je voedingspatroon om te gooien en opeens heel veel groenten en gezonde vetten te eten. Het heeft mij verschillende jaren gekost voor ik was waar ik wilde zijn zonder dat het me moeite kost.

Begin in ieder geval met het gebruiken van een variatie aan enkele goede plantaardige oliën zoals lijnzaadolie, walnotenolie, pompoenpittenolie en/of arganolie. Kies voor koudgeperst en biologisch. Verhit ze nooit en bewaar ze in kleine flesjes in de koelkast want ze bederven snel. Gebruik ze in een salade, je smoothie of giet ze over je havermuesli.

Heb jij behoefte aan duidelijke richtlijnen als het gaat om gezonde voeding voor jou als vrouw? Lees dan eens mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

34 reacties op “Hoe voed je je nagels, haren en huid van binnenuit?


Door Dominique van der Horst op 27 april 2016

Hallo Marjolein,
Ik ben inmiddels 2 jaar goed op weg met mijn voeding maar ik heb nog steeds te kampen met haaruitval en droog en futloos haar. Mijn nagels zijn wel gezond en mijn huid is alleen wat droog maar mijn haren willen, ondanks mijn gezonde voedingspatroon maar niet opknappen. Het is begonnen toen ik in de overgang ging en de meesten zeggen dat ik me er bij neer moet leggen maar als vrouw wil je je haarbos niet kwijt raken. Ik ben inmiddels de helft kwijt. Heb jij misschien goed advies?


Door Mechthild de Leijer op 28 april 2016

voor Dominique, zoals je schrijft kan het te maken met je hormoon disbalans. Deze oorzaak of mogelijk een andere oorzaak is goed te meten met de Raymedy methode in Raymedy centrum Eindhoven. Wat alvast een hele goede aanvulling kan zijn hiervoor is MACA. Succes er mee


Door Marjolein Dubbers op 2 juni 2016

Ha Dominique, er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je je haardos verliest. Een simpele oplossing is niet eenvoudig te geven. Zorg in voor aanvulling op je gezonde voeding door middel van een multi vitamine en mineralen, heel vaak betekent het toch dat je lichaam ergens een tekort aan heeft opgebouwd. Vraag deskundig advies, via een haaranalyse kan bekeken worden welke stoffen je lichaam mist of niet goed kan opnemen. Sommigen therapeuten kunnen dit verzorgen. Verder is er een speciaal centrum in Nederland voor vrouwen met extreme haaruitval. Misschien is dat iets? Als je googelt kom je dat vast tegen. Veel sterkte ermee.


Door Lia van Iersel op 15 april 2016

Ik heb in september een maagverkleining gehad. Op dit moment heb ik een slechtere huid, vreselijk broze nagels en vooral dun haar dat uitvalt. Zojuist belde het ziekenhuis dat ik B12 tekort heb. Kan ik hier qua voeding iets mee?


Door Marjolein Dubbers op 20 mei 2016

Absoluut maar dat kan een tijdje duren. Alle cellen van je lichaam bouwen zich op uit de voeding die je eet. B12 zou ik door middel van een goed supplement toevoegen.


Door Johanna op 1 september 2015

Beste Marjolein,
Ik zie in het stukje “Ook vitamines en mineralen spelen een rol” de volgende zin staan : ” zeegroenten zoals kelp, nori, wakame, kombu en zeewier.” Maar : kelp, nori, wakame en kombu zijn zeewieren !!


Door nathalie op 29 juli 2015

Dit snap ik niet:
Eet je meer granen, zuivel, vlees en vis (en zoetigheid) dan zal je lichaam langzaam uit balans raken.
Ik bedoel biologisch vlees en vis is gewoon gezond dus snap niet dat je zegt dat je lichaam uit balans kan raken? fruit en granen snap ik want dat is glucose.


Door Marjolein Dubbers op 25 augustus 2015

Het ligt aan de kwaliteit van vlees en vis: veel vlees en vis nu is niet meer wat het geweest is. Krijgen granen te eten waar ze niet op zijn gebouwd. Kies daarom inderdaad biologisch vlees en
het liefst wilde vis. Veel vis is kweekvis.


Door Fem op 16 juni 2015

Zo lastig dit.
Toen ik anorexia/orthorexia had, had ik heel dof slap haar, slechte huid, broze nagels door voedingstekorten.
In de kliniek hadden we 2 soorten eetlijsten; een aankomlijst en een reguliere eetlijst om genoeg van alles binnen te krijgen en om voort te zetten wanneer je een gezond gewicht had bereikt.
Dit zat vollop met zuivel en graan. Dat werd juist als heel belangrijk aanschouwd.
In de eerste weken kwam ik amper aan omdat mijn stofwisseling juist opnieuw in gang werd gezet en ik zat niet op de aankomstlijst. Maar ik merkte onmiddelijk dat mijn huid, haar en nagels enorm opknapten toen ik weer zuivel en graan nam. Er viel absoluut niet over te discussiëren over het samenstellen van de eetlijst omdat mijn gedachten over zuivel, graan en suikers volgens de kliniek juist eetgestoord waren. De diëtiste van de kliniek vertelde vrijwel hetzelfde als in dit artikel maar raadde juist de eetlijst inclusief zuivel, graan en suikers aan.
Ik vond het heel moeilijk om te omarmen maar ik had geen keuze want anders werd de behandeling beëindigd, maar mijn voedingstekorten waren wel weer op peil door de eetlijst die gebaseerd was op de schijf van vijf…


Door Marjolein Dubbers op 17 juni 2015

Ik kan me voorstellen dat ALLE voeding je goed zal doen als je jezelf helemaal hebt uitgehongerd. Pas als je lichaam weer een bepaalde basis hoeveelheid voeding krijgt kan je daarin variaties en verfijning gaan aanbrengen. Als je zuivel en granen met gluten grotendeels gaat weglaten moet je wel weten wat je doet en vooral heel veel andere dingen WEL eten. Veel sterkte en wijsheid op jouw pad terug naar gezondheid.


Door Feik op 16 juni 2015

Goed stuk!
Veel wist ik al. Raar genoeg zijn mijn nagels het mooist en sterkst als ik zwanger ben. Ik ben er nog niet achter waar dat nu aan ligt? Suggestie?


Door miranda op 15 juni 2015

Altijd had ik lelijke slechte nagels, sinds een kleine periode gaat het goed. Nu na het lezen van joun artikel weet ik wel waarom. Ben al jaren darmpatient. Sinds begindit jaar ben ik aan het detoxen en heb ik mijn vovoeding aangepast naar suikervrij lactose vrij en tarwe vrij. Mijn darmen zijn weer gezond en mijn nagels nu dus ook.


Door Eugenie op 5 maart 2015

Hoi Marjolein
wat nu als je vingernagels prachtig zijn maar te teennagels horizontaal geribbeld blijven.
Ik eet Hormoonfactor proef
en gebruik daarnaast goede biologische suppelmenten.
Waar kan dit op duiden?
Mogelijk weet jij iets ik kan hier nergens iets over vinden.
hartelijke groet 🙂


Door Rafaella op 18 februari 2016

Door iets te korte schoenen en/of iets te lange nagels kunnen er ook ribbels ontstaan…..vraag even aan je pedicure 😉


Door jessica op 20 februari 2015

Hoi Marjolein,

Waar kan je nou het beste mee bakken en koken. Olijfolie schijnt helemaal niet goed te zijn maar boter ook niet.


Door Marjolein Dubbers op 20 februari 2015

Ha Jessica, kokosolie is het beste om te verhitten, olijfolie, roomboter en ghee kan als je het niet al te heet maakt. Dus smoren is prima maar liever niet op een hoog vuur.


Door Marlene op 14 februari 2015

Erg blij met je tips, Marjolein. We eten nu sinds een jaar echt heel gezond, met af en toe iets fouts, maar wel lekkers 🙂
Mijn man had een hele broze duimnagel, met een behoorlijke deuk erin en altijd een haakje eraan. Vreemd genoeg waren de andere nagels gelukkig goed. Ik heb hem toen Silicea-poeder, kiezelaarde, in het eten gedaan, omdat dit ook goed is voor nagels en haren en het heeft geholpen. Zijn nagel is weer mooi in zijn nagelbed gaan liggen en het haakje is verdwenen.
Mijn nagels beginnen een beetje uit te drogen, lijkt het wel, ik ben dus toe aan veel meer water en ga jouw tips meteen toepassen. Dank je wel hiervoor!


Door Gerda op 13 februari 2015

ik heb last van zwarte strepen die recht vanuit de nagelriemen naar de buitenkant groeien. Als ze op het eind zijn lijkt het op gestold bloed.
Kan ik daar iets tegen doen ??


Door frieda op 9 februari 2015

Dit was precies het advies wat ik nodig had!!! Dank je wel Marjolein


Door Liesbeth op 9 februari 2015

Goed artikel.
Hartelijk dank.

Al jaren probeer ik gezond te eten maar niet altijd en overal lukt het.
Melk, brood en suiker gebruik ik al “bijna”18 maanden niet meer.
Echter een bruine boterham met oude kaas……heerlijk??
V


Door Tiny Willems op 8 februari 2015

Goed verhaal waar men wat mee kan (gaan doen)!


Door Jacqueline op 7 februari 2015

Ik voel me prima, maar mijn nagels zijn mijn hele leven al zacht en gespleten. Een waardevol artikel dus voor mij!


Door Jelly op 7 februari 2015

Ik denk al langer dat ik te weinig vetten binnen krijg dus dit artikel komt als geroepen. Ik ga gelijk aan de slag.
Bedankt voor je uitgebreide artikel over goede vetten.
Groet Jelly


Door gerda op 7 februari 2015

Artikel Lastig om altijd en overal gezond te eten (Thema van je mail)
Het is niet helemaal een reactie op je thema:
Hoe voed je je nagels, haren en huid van binnenuit:
Marjolein Ik ben dit met je eens. Ik was afgelopen vrijdag op de Gezondheidsbeurs jaarbeurs Utrecht. ik heb een gluten en koemelkintolerantie. Kom je bij de catering van de jaarbeurs Utrecht. Alles bestaat uit normale broodjes, gebak, salades met sausjes.
Nu weet ik dit onderhand wel dus ik heb eigen (glutenvrij) brood bij me, met in dit geval een potje kokosolie/vet) Met daarbij 2 gekookte eitjes. Ik heb wel genoten van m’n simpele eigen lunch. Ga je uit eten als lunch lukt het je (bijna) niet om gluten/koemelkvrij te lunchen. Of je moet al een vleesgerecht of een rauwkostensalade nemen. Dineren lukt meestal wel.
Desondanks vond ik het wel een gezellig dagje uit!!


Door Geralda op 7 februari 2015

Ik gebruik zelf Aman Prana eicosan Perilla olie, dit omdat deze niet alleen omega 3-6-9 bevat maar ook omega 7 (deze omega zit bijv. ook in macadamianoten, avocado, roomboter, duindoornbessen, olijfolie).
Omega 7 werkt ontstekingsremmend en heeft een sterke positieve invloed op de huid, de slijmvliezen en het immuunsysteem.


Door Greta De Clippel op 7 februari 2015

sinds ik gepensioneerd ben, werk ik meer aan mijn voeding
mijn partner heeft choresterol, dus bittere noodzaak
bedankt voor uw artikel over nagels e a, heb het geprint om daar meer op te letten
stuur dit artikel door naar een paar goede vriendinnen
beste dank


Door lenysark op 7 februari 2015

IK hen persoonlijk veel baat bij argan olie.Had jsren last van een opengebarsten huid.Totaal verdwenen ook door de voedings adviezen die je geeft. IK drink meer water. Leer ook lostelaten. Van oude patronen. Dank voor je duidelijke adviezen. Leny Sark.


Door Josee op 7 februari 2015

Hallo Marjolein
Het is inderdaad niet makkelijk om de volledige omschakeling naar gezond leven en eten te maken. De ongezonde en o zo lekkere hapjes loeren steeds om de hoek. Volhouden is mijn grootste probleem!
Dank je voor de nieuwsbrief en voor de inspirerende blog.
Groetjes


Door Therese op 7 februari 2015

Ik drink iedere ochtend bijna pure aloe vera gel en heb daardoor hele sterke nagels, glanzende haren en een mooie rustige huid. Daarnaast geeft het me de hele dag een energiek en fit gevoel. Echt TOP!


Door Didi op 17 december 2015

Theresa, waar haal jij de pure Aloë gel.


Door Wagemakers op 7 februari 2015

Door voeding veel groeten, fruit en eieren veel bewegen en dag licht pakken


Door Mirsada Mutic op 7 februari 2015

Dit is precies advies die ik zocht. Dank je weer Marjolein.


Door Yvonne Paffen op 6 februari 2015

Interessant artikel weer wat om over na te denken. Stress is altijd fout maar soms moeilijk te doorbreken.


Door Martine op 6 februari 2015

Dag Marjolein,
Met veel aandacht heb ik artikel over nagels, haren en huid gelezen.
Ik ben heel gelukkig te mogen lezen dat het ook voor jou jaren heeft geduurd om de oude patronen ivm voeding te doorbreken.
Ik weet ondertussen wat gluten met mijn lichaam doen, maar af en toe een lekker boterham met kaas, blijft smaken, moet kunnen, niet ….
Dank je wel ook voor de andere artikels, waar ik altijd wel iets uithaal.

Plaats een reactie


*