Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Extra vitamines en mineralen; ook als de R uit de maand is

Extra vitamines en mineralen; ook als de R uit de maand is

Als kind ben ik opgegroeid met “pillen en knollen”. De pil was een vitamine C-tabletje en de knol een ronde levertraan capsule. Iedere avond bij het toetje kregen mijn zes zussen en ik een pil en een knol. In mei verdwenen ze, maar op 1 september zette mijn moeder ze weer op tafel, want dan was de R weer in de maand. Ik slik nog dagelijks pillen en knollen. Ook in de zomer!

Waarom zou je voedingssupplementen nemen?

Ik hoor het van veel vrouwen in mijn praktijk: “ik eet 2 stuks groenten en 2 stuks fruit per dag, waarom zou ik extra vitamines en mineralen nemen?”.  Mijn antwoord is simpel: “Omdat we uit onze voeding onvoldoende bouwstoffen halen voor ons hectische leven van tegenwoordig”. Zelfs het Voedingscentrum in Den Haag onderschrijft dit in een rapport uit 2011. Iedereen die zich netjes hield aan de door hen voorgestelde Schijf van Vijf die tot voor kort gold (voor vrouwen 40+: 6 boterhammen per dag eten!) komt zes belangrijke bouwstoffen tekort: vitamine A, vitamine D, ijzer, selenium, foliumzuur en zink. Het zal de afgelopen jaren vast niet beter geworden zijn.

Overigens eten veel mensen veel slechter dan de schijf van vijf, volgens de Gezondheidsraad zou dit nog niet eens 2% zijn! Veel mensen bouwen dus tekorten op. Daarbij zijn de tekorten gebaseerd op vastgestelde Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) die ooit zijn vastgesteld om ziektes als gevolg van tekorten (b.v. scheurbuik of rachitis) te voorkomen. Ze zijn nooit vastgesteld om gezond en vitaal oud te worden anno 2016!

Er zijn ook officiële onderzoeken gedaan in Nederlandse ziekenhuizen; ook hier blijken veel mensen (maar liefst tientallen procenten) ondervoed te zijn. Niet in calorieën maar in bouwstoffen. In mijn ogen is het echt geen wonder dat (chronische) ziektes en mentale problemen zoals depressies zo enorm in opkomst zijn. Het zijn naar mijn mening allemaal signalen dat onze lichamen bouwstoffen tekort komen.

Niet in de plant, dan ook niet op je bord

Als je er oog voor hebt hoe onze landbouw er tegenwoordig uit ziet, dan zul je begrijpen dat je onvoldoende bouwstoffen binnenkrijgt. De laatste 50 jaar draait de landbouw om zoveel mogelijk produceren voor zo min mogelijk geld. Massaproductie in combinatie met monocultuur is de standaard geworden. Heel veel fruit en groentes groeien op kunstmest. Kunstmest bestaat bijna alleen uit kalium, stikstof en fosfor. Dat is alles. En dat terwijl er in goede, gezonde aarde maar liefst 92 verschillende mineralen kunnen zitten. Allemaal mineralen die ons lichaam óók nodig heeft zoals zink, selenium, chroom, magnesium enz. enz.

Het is heel simpel. Als deze mineralen niet in de grond zitten, komen ze ook niet in de plant, en dus ook niet op jouw bord, en dus ook niet in jouw lichaam. Logisch, of niet? Daarom adviseer ik zoveel mogelijk biologisch te eten. Die ene tomaat uit de volle grond doet echt iets heel anders in je lichaam dan die andere tomaat die gegroeid is op uitsluitend water met wat voedingsstoffen. Alhoewel ze er hetzelfde uit kunnen zien. Dat is het gevaarlijke en misleidende hiervan. En dan heb ik het nog niet eens over de lange transport- en opslagtijd waardoor vitamines en mineralen verloren gaan. Er is echt veel onderzoek gedaan naar vitamines en mineralen in voeding; volgens de vooraanstaande Harvard Medical School hebben we allemaal voedingssupplementen nodig (JAMA 2002;287: 3116-26 en 3127-9)

Bescherm jezelf tegen vrije radicalen

Misschien heb je al wel eens gehoord van vrije radicalen. De Dikke van Dale omschrijft een ‘radicaal’ als iemand die verregaande hervormingen wil. Je kunt je voorstellen dat een ‘vrije’ radicaal dan helemaal uit zijn dak gaat! Dat is precies wat er gebeurt in je lichaam. Een vrije radicaal is een agressief atoompje in je lichaam dat veel schade kan aanrichten omdat het een ‘los handje’ heeft. Met dit losse handje trekken vrije radicalen alles kapot wat ze in de omgeving vinden: ze beschadigen allerlei moleculen, cellen en zelfs je DNA. Vrije radicalen worden dan ook gezien als de veroorzakers van allerlei ziektes en lichamelijke veroudering. Geloof me, je wilt zo weinig mogelijk vrije radicalen in je lichaam.

Vrije radicalen kunnen onschadelijk worden gemaakt door antioxidanten. Die wil je dus wél in je lichaam. Antioxidanten zitten in voeding (bijvoorbeeld in knoflook, broccoli, blauwe bessen) en kruiden (zoals groene thee en mariadistel) maar ook veel in vitamines en mineralen. Denk hierbij aan onder andere. vitamine C, vitamine E, vitamine A, Bèta-caroteen, Vitamine B6 en B2, koper, mangaan, selenium en zink. Het is dus van belang om voldoende antioxidanten binnen te krijgen om die vrije radicalen onder de duim te houden. Tenzij je het niet erg vindt om snel veel rimpels te krijgen. 🙂

Menopauze /overgang

Veel honderdjarigen in bepaalde gebieden

Ik lees wel eens over onderzoeken van mensen in een bepaald gebied die erg oud worden. Gebieden met veel honderdjarigen. Er wordt dan vaak een link gelegd met hun voeding en men denkt dan dat het komt omdat die mensen bijvoorbeeld veel kefir drinken of abrikozen eten. Maar als ik kijk naar waar die mensen wonen, dan denk ik zelf dat het komt omdat ze weinig stress hebben. Ze wonen namelijk altijd ergens in Verweggistan ofwel in afgelegen gebieden waar de lucht nog redelijk schoon is, het eten puur en sober, er weinig gifstoffen zijn en het leven, zo van een afstandje bezien, vrij rustig en eenvoudig is. Dáár kan ik ook wel honderd worden, denk ik dan altijd.

Stress vraagt heel veel van ons lichaam

Stress vormt de grootste aanslag op ons lichaam en stress heeft vele vormen. Het is niet alleen maar dat gevoel van tijd tekort komen en lange ‘to do’-lijsten. Milieuverontreiniging is stress, voeding kan stress zijn, niet-natuurlijke cosmetica op je huid is stress, weinig beweging voor je lijf betekent stress, medicijngebruik is stress, straling uit je mobiele telefoon en wifi is een vorm van stress, zorgen zijn stress, ruzie met je partner is stress en zo kan ik nog wel even doorgaan. We leven in een wereld vol stressoren, of we het nu leuk vinden of niet. De kunst is om ze enerzijds zoveel mogelijk te verminderen en anderzijds ervoor te zorgen dat ons lichaam de resterende stress goed kan hanteren. Daarvoor zijn veel bouwstoffen ofwel vitaminen en mineralen onmisbaar. Véél bouwstoffen!

Start met een goede, orthomoleculaire multi

Wellicht ten overvloede, maar gezondheid begint met goede voeding. Als je eet en drinkt conform de richtlijnen uit mijn mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas dan ben je al een aardig eindje op de goede weg. Vul dit aan met een variatie aan superfoods, dan doe je het nog beter. En tot slot adviseer ik enkele voedingssupplementen te nemen.

Mijn advies is om altijd te beginnen met een goede multi. Een multi is een goed mix van vitamines en mineralen. Je wilt namelijk als basis niet slechts maar één maar het hele scala aan goede bouwstoffen aanvullen. Mijn voorkeur gaat uit naar een multi met 100% natuurlijke stoffen. Anders krijg je met je multi nog allerlei synthetische stoffen binnen. Klik hier voor een 100% natuurlijke multi-vitamine. 

Wil je meer lezen hierover en weten wat ik nog meer adviseer? Bestel dan nu mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas. Hier ga ik dieper in op dit onderwerp.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

23 reacties op “Extra vitamines en mineralen; ook als de R uit de maand is


Door Berdien op 29 januari 2017

Er zijn multivitamines speciaal voor senioren, zonder koper en ijzer. Is het niet beter deze te nemen voor mensen boven de 65?


Door Marjolein Dubbers op 31 januari 2017

Het klopt dat er aanwijzingen zijn uit onderzoek, dat bij ouderen een teveel aan ijzer en koper de hersenfunctie kan verslechteren (en zelfs tot een verhoogde kans op Alzheimer zou leiden), dus zou je inderdaad op oudere leeftijd een multi kunnen kiezen zonder die twee.


Door Anneke op 1 september 2016

Je wil dan alle bouwstoffen binnen krijgen, middels een multi, maar ik mis dan wel vit B12, methylcobalamine. Is daar een reden voor dat deze niet in deze multi is opgenomen?


Door Marjolein Dubbers op 2 september 2016

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, het kan zijn dat het hier niet inzit omdat deze multi volledig uit plantaardige componenten bestaat. Je kunt dan een extra B12 supplement nemen als je denkt dat nog nodig te hebben.


Door Carla W op 23 augustus 2016

De Formula VM 2000 van Solgar……is dat een goede keuze?


Door Nicole op 21 juni 2016

Helaas vind ik geen merknaam bij de Multivitamine. Wel vond ik een multivitamine met exact dezelfde beschrijving namelijk https://www.glucosamine.com/nl/natural-multi-26. Waarom wordt er geen merknaam vermeld en is dit een kopie of gewoon hetzelfde product?


Door Marjolein Dubbers op 22 juni 2016

Nee, glucosamine is wat anders. De 100% natuurlijke multi komt van Power Supplements


Door Sandra op 4 februari 2017

Glucosamine.com en Power Supplements hebben wel hetzelfde adres.
Geven ook dezelfde omschrijving. Zit alleen in een andere pot.
Vraag me af wie de multi nu echt maakt!
Hoe betrouwbaar is het nu?


Door Marjolein Dubbers op 16 februari 2017

Je hebt gelijk, als je verder kijkt naar de bedrijfsgegevens kom je o.a. dit tegen: https://drimble.nl/bedrijf/elst/18824862/souplesse-supplements-bv.html. Ik kan zo niet zien waar de productie precies plaatsvindt maar via dit soort links kun je daar waarschijnlijk achter komen als je wilt. Maar ik neem aan dat er wel gewoon in zit wat er gezegd wordt, of je nu via Glucosamen.com of via Power Supplements bestelt. Wel ondoorzichtig inderdaad die structuur van het bedrijf!


Door Monique op 31 mei 2016

Hallo, dank voor de waardevolle informatie. Het lijkt mij een goede multivitamine. Echter ik zie dat er in deze multivitamine 236 x de adh zit van B6. Ik heb gelezen dat dit schadelijk kan zijn voor het Zenuwstelsel en bij langdurig gebruik trillingen kan veroorzaken. Dit brengt mij in twijfel?


Door Marjolein Dubbers op 2 juni 2016

Je hebt gelijk dat te veel vitamine B6 kan zorgen voor neuropatische klachten zoals tintelingen en trillingen. Er zit in deze multi echter geen gevaarlijke dosis (3,3 mg). De dosis is pas echt schadelijk als je langere tijd dagelijks 25 mg of meer binnenkrijgt. Maar let wel goed op als je verschillende vitaminepreparaten naast elkaar gebruikt. Kijk dan of daar niet ook B6 in zit want dan kan het te veel worden.


Door Jansen op 11 oktober 2015

Vind het jammer dat de overheid een totaal ander beeld geeft van wat gezond voor ons is. Beetje gevarieerd eten en klaar is Kees.
Wat is voor de overheid de reden niet eerlijk te zijn? Op suppletie zit toch ook btw, of komt het omdat er geen patent op zit. Of willen ze ons ziek voor de inkomsten. Of is toch de suppletie een commerciële truc waar wij in willen geloven. Zelf ben ik wel van de orthomoleculaire suppletie, gebruik nu die van Nutrifii. ( wel prijzig )


Door Marielle op 3 juni 2014

Wist je dat eten zoals de schijf van 5 echt slecht is voor je gezondheid! De schijf van 5 of de voedingsdriehoek is niet samengesteld door artsen en diëtisten maar door oa de melkindustrie die hierdoor gefinancierd word.
De juiste voeding vind je in het boek De Voedselzandloper. Zo is brood ook echt niet goed voor de gezondheid en mag je er zeker niet zo veel van eten als aanbevolen volgens de schijf van 5 ook koemelk is schadelijk voor de gezondheid (vooral de niet bio koemelk barst van antibiotica en de koeien eten zelfs geen gras maar het zeer gevaarlijke gemanipuleerde soja!). En mensen konden vroeger geen koemelk verdragen, in sommige continenten zoals Azie en Afrika kan men nog geen koemelk verdragen/ verteren.


Door Anne-Marie Mulder op 25 november 2013

Een multivitamine is in deze tijd echt geen luxe meer. Ik ben in deze materie gedoken en door het lezen van oa het boek “Nutricijnen” tot de conclusie gekomen dat multi’s gemaakt van natuurlijke bronnen, dus de hele vrucht en groente, de beste optie zijn. Alle stoffen werken samen en er gaat niets boven de natuur zelf.
Dr. Mercola maakt een van de allerbeste (ook in Nederland verkrijgbaar). New Chapter en Nutrisan maken ook goede. Ook vit C is daar in een volledige vorm verkrijgbaar.
Enkelvoudige vitaminen en mineralen zijn goed om ernstige tekorten aan te vullen en het beste is dat te doen onder begeleiding van een goede (orthomoleculair) therapeut.


Door Ank van Gulik op 26 oktober 2013

Wat een hoeveelheid goeie informatie. Ik vind dit geweldig en wil graag op de hoogte blijven.

Dank aan degene die dit organiseert.


Door Inge Schmitz - Havenith op 22 oktober 2013

Zoals al jouw berichten, helder duidelijk en informatief. Als antwoord op een hierboven gestelde vraag. Laat testen bij een kinesioloog op welk tijdstip en in welke combinatie de supplementen het beste geslikt kunnen worden. Het ene luchaam neemt voor in de ochtend gied op het andere in de middag of avond. Het kan zo zijn de het ene tijdstip zorgt voor 100 procent opname en het andere voor slechts 20 procent. Ook kunnen supplementen afzonderlijke sterk testen en wanneer je ze combineert kan het teveel zijn. Met kinesiologie is dit goed vast te stellen. Het lichaam weet precies wat en wanneer het nodig heeft.


Door inge op 29 mei 2013

Ik neem dagelijks extra vitamines in;
calcium/magnesium/zink combi
VitC 1000 mg
Vit B 12 (heb ik op dit moment)
Visolie 1360 mg
Naar mijn mening halen wij niet voldoende voedingsmiddelen uit ons hedendaagse voedsel.
Verarmde bouwgrond lijkt mij daar mede oorzaak van.


Door Geralda op 30 mei 2013

Als de bouwgrond verarmd is, dan is het misschien verstandiger om je mineralen ook aan te vullen op een natuurlijke manier bijv. met Keltisch zeezout.


Door Geralda op 25 mei 2013

Vitaminen en mineralen uit volledige groenten, fruit of planten is volgens mij veel beter dan geïsoleerde vitaminen en mineralen…het gaat om de synergie.

De hoeveelheid van een bepaalde vitamine, die op het doosje staat vermeld, is niet belangrijk, wel de hoeveelheid, die door het lichaam wordt opgenomen en die opneembaarheid zet ik mijn vraagtekens bij.


Door Rensia de Troije op 24 mei 2013

Hallo Marjolijn.

Dank je wel voor je goede adviezen. ik ga het echt proberen.
Ja onze gezondheid is onze rijkdom.
met vriendelijke groeten


Door Karin op 24 mei 2013

Wat een nuttige en zinvolle informatie iedere keer. Heel blij dat iemand me op jouw site heeft gewezen Marjolein. Alle vragen die ik mezelf al lang stel worden beantwoord. Dank daarvoor. Karin


Door Nanty op 24 mei 2013

Ik vraag me dan wel eens af, als ik al die supplementen slik, hoe ze op elkaar inwerken…
Is er een manier om erachter te komen wat het beste te combineren is? Magnesium bv niet samen met calcium, zei men mij. Misschien zijn er nog wel anderen die niet samen kunnen.


Door Wies Heijnen op 3 september 2014

Beste Nancy

Magnesium en Calcium zijn 2 mineralen die elkaar nodig hebben voor de juiste balans is het naar mijn mening juist nodig om ze samen te gebruiken!!

Plaats een reactie


*