Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek!
Lees meer

Page content

Voedingssupplementen gebruiken omdat je wilt afvallen?

Voedingssupplementen gebruiken omdat je wilt afvallen?

Voedingssupplementen. Dure onzin of niet? Ik zal het je maar gelijk bekennen: als vrouwen lichamelijke of mentale klachten hebben en ze me vertellen dat ze toch écht goed eten vraag ik altijd: “Gebruik je ook voedingssupplementen zoals een multi met vitaminen en mineralen? En zo ja, van welk merk?” Als ze me dan antwoorden dat dit niet het geval is kom ik op de proppen met het volgende verhaal. Vooral als ze ook worstelen met hun gewicht. Dit verhaal heeft namelijk ook alles te maken met ons gewicht.

Voedingssupplementen: gezond eten is niet altijd voldoende

Ik hoor het regelmatig: “Marjolein, ik eet 2 stuks groenten en 2 stuks fruit per dag, ik ben niet bang voor gezonde vetten, ik eet een grote variatie waaronder veel planten: waarom zou ik extra vitamines en mineralen nemen?”.   Mijn antwoord luidt dan: “Omdat we uit onze voeding onvoldoende bouwstoffen halen voor ons hectische leven van tegenwoordig”. Zelfs het Voedingscentrum in Den Haag onderschrijft dit in een rapport uit 2011. Iedereen die zich netjes houdt aan de door hen voorgestelde Schijf van Vijf komt volgens hen nog steeds zes belangrijke voedingsstoffen tekort: vitamine A, vitamine D, ijzer, selenium, foliumzuur en zink.

Er komt steeds meer onderzoek dat erop wijst dat de voedingswaarde van onze dagelijkse voeding de laatste decennia hard achteruit gegaan is. Niet alleen van groenten en fruit maar ook van vlees, zuivel en vis. De hoeveelheid vitamines, mineralen, sporenelementen en fytonutriënten in onze voeding neemt dramatisch af en ik gebruik het woord ‘dramatisch’ hier heel bewust. We kunnen dit niet meer negeren.

Forse afname van vooral mineralen in met name groenten

In 1940 al startte de Medical Research Council in Engeland een onderzoek naar de voedingswaarde van 27 soorten groenten, 17 soorten fruit, tien soorten vlees en enkele zuivelproducten. Dit onderzoek werd herhaald in 1946, 1960, 1978 en 1991. De afname van met name mineralen in groenten in 1991 ten opzichte van 1940 bleek substantieel te zijn.

Snijboontjes in 1991 bevatten geen natrium meer, terwijl dit in 1940 nog wel het geval was: een afname van 100 procent. Koper in spinazie nam in die periode af met 96 procent. IJzer in koolraap met 71 procent, calcium in broccoli met 75 procent en magnesium in wortels ook met 75 procent, om maar wat te noemen.

Wortels verloren niet alleen 75 procent magnesium maar ook 75 procent koper, 48 procent calcium en 46 procent ijzer. Om dezelfde hoeveelheid van het belangrijke mineraal magnesium binnen te krijgen moet je vandaag dus 3 keer meer wortels eten dan je oma in 1940. En om dezelfde hoeveelheid koper binnen te krijgen als je oma moet je tien keer meer tomaten eten als zij deed, aldus de onderzoekers.

Niet alleen bodemkwaliteit maar ook die van de lucht

Er zijn veel onderzoeken die dezelfde resultaten laten zien. De focus van de conventionele landbouw op een zo hoog mogelijke opbrengst in combinatie met eenzijdige landbouwmethodes, eenzijdige bemesting, gebruik van bestrijdingsmiddelen en verarming van de grond is ten koste gegaan van de hoeveelheid en kwaliteit van voedingsstoffen in de gewassen. Ook de sterke toename van CO2 in de lucht leidt tot afname van de hoeveelheid mineralen en eiwitten in planten. Uit onderzoek bleek dat een hoger niveau van CO2 in de lucht als gevolg had dat de hoeveelheid van 25 belangrijke mineralen daalde met gemiddeld 8%.

Vooral groenten maar ook fruit en granen hebben te maken met afname van voedingsstoffen. De afname van voedingsstoffen in dierlijke producten heeft te maken met de onnatuurlijke voeding die de dieren krijgen en hun vaak barre leefomstandigheden. Koeien behoren buiten gras te eten, geen soja en mais terwijl ze op stal staan. Vissen behoren in de oceaan te zwemmen, niet in een kweekvijver waar ze gevoerd worden met soja.

Niet in de plant, dan ook niet op je bord

Veel fruit en groenten groeien tegenwoordig op kunstmest. Kunstmest bestaat vrijwel alleen uit kalium, stikstof en fosfor, terwijl er in goede, gezonde aarde maar liefst 92 verschillende mineralen kunnen zitten. Allemaal belangrijke mineralen die jouw lichaam óók nodig heeft zoals zink, selenium, chroom, magnesium, calcium, borium, ijzer enz. enz.

Als deze mineralen niet in de grond zitten, komen ze ook niet in de plant, niet op jouw bord, en dus ook niet in jouw lichaam. Daarom adviseer ik ook zoveel mogelijk biologisch te eten. Die ene tomaat uit de volle grond doet echt iets heel anders in je lichaam dan die andere tomaat die gegroeid is op uitsluitend water met wat voedingsstoffen. Alhoewel ze er hetzelfde uit kunnen zien. Dat is het misleidende hiervan. En dan heb ik het nog niet eens over de lange transport- en opslagtijd waardoor vitamines en mineralen verloren gaan. Er is echt veel onderzoek gedaan naar vitamines en mineralen in voeding; volgens de vooraanstaande Harvard Medical School hebben we allemaal voedingssupplementen nodig (JAMA 2002;287: 3116-26 en 3127-9).

Wat heeft gebrek aan nutriënten te maken met je gewicht?

“Tel alsjeblieft nutriënten, geen calorieën,” zeg ik vaak als vrouwen willen afvallen. Ik zeg het altijd met een grote glimlach maar ik meen het heel serieus. Ik denk dat de wereld er heel anders uit gaat zien als we onze focus zouden verleggen van calorieën in onze voeding, naar de nutriënten die hierin zitten.

Natuurlijk is het letterlijk tellen van nutriënten op je bord niet mogelijk maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Eet je een appel of een stuk appeltaart? Focussen op nutriënten is een veel betere manier als je wilt afvallen en ik zal je uitleggen hoe dit werkt.

Van te weinig voedingsstoffen wordt je lichaam hongerig!

Een belangrijk orgaan in je hersenen is je hypothalamus. Dit orgaantje meet voortdurend de samenstelling van de nutriënten in je bloed die op weg zijn naar je cellen en organen, die deze voedingsstoffen nodig hebben. Als er te weinig nutriënten in je bloed zitten geeft je hypothalamus het signaal af dat er meer leptine moet worden geproduceerd: leptine is het hormoon dat je hongerig maakt. Dit is het logische overlevingssysteem van je lichaam dat je laat weten dat het voedingsstoffen nodig heeft om goed te kunnen functioneren en jou gezond te houden. Je lichaam smeekt je als het ware om een groene smoothie te gaan maken of een vers tomatensoepje.

Ik hoop dat je begrijpt dat je met een blikje cola en een punt pizza je lichaam niet voor de gek kunt houden. Misschien eventjes maar niet voor lang. Zelfs met volop suiker in je bloed zal je hypothalamus namelijk het hongersignaal blijven afgeven, omdat hij weet dat je lichaam nutriënten nodig heeft, niet alleen glucose.  Zeurende eetbuien kunnen dus voortkomen uit een gebrek aan voedingsstoffen in je lichaam. Het is maar dat je dit weet.

Royal Green Multi Woman Bio

Uiteraard; gezondheid begint met goede voeding. Als je eet en drinkt conform de richtlijnen uit mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas dan ben je al een aardig eind op de goede weg. Vul dit om te beginnen aan met een goede multi: een goed mix van vitamines en mineralen. Mijn voorkeur gaat uit naar een multi met 100% natuurlijke stoffen omdat je lichaam deze het beste herkent en kan opnemen.

Een van mijn favoriete merken voor voedingssupplementen is Royal Green.  Klik hier voor meer informatie en om te bestellen.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Wat zijn jouw favoriete voedingssupplementen?

Comment Section

19 reacties op “Voedingssupplementen gebruiken omdat je wilt afvallen?


Door Sigrid op 4 december 2018

Wordt je gesponsord door Royal Green?



Door Paulien op 11 november 2018

Wat een goed en onderbouwd artikel Marjolein! Eigenlijk slik ik elke dag vit c, curcuma, k2,b12,vit d en spirella! Ik zal mij eens verdiepen in een multivitamine en kijken of ik iets anders eruit kan halen!
Magnesium voordat ik ga slapen! Ik voel mij goed en natuurlijk de juiste voeding binnen krijgen vind ik heel belangrijk! Vaak biologisch of ik eet Nederlandse producten van het seizoen! Bedankt wederom 😘


Door W op 10 november 2018

Is deze multivitamine ook geschikt in combinatie met hormoontherapie na borstkanker? Aangezien er stoffen in zitten voor de hormoo balans.


Door Marjolein Dubbers op 12 november 2018

Ik zou even contact zoeken met je behandelend arts. Deze kan dit heel goed aangeven.


Door MargreetW op 10 november 2018

Bedankt voor je heldere en verhelderende artikel! Ik gebruik vit
D3 en C. Krillolie, magnesium, Maca en Spirulina. Van de merken Golden Naturals, Orthica en Marcus Rohrer.
Ik werk en sport (2× id week)en dans (2× id week) en zit bij een
theatergroep. En heb voldoende sociale contacten. We zijn ons huis aan het verbouwen en we hebben energie genoeg. We eten koolhydraatarm en glutenvrij en we voelen ons er heel goed bij.


Door Sandra op 5 september 2018

Na het lezen van je boek heb ik verschillende supplementen aangeschaft( Maca, Dim, Kurkuma, multivitamine, vitamine D, vitamine C en ook nog Mariadistel…….Magnesium in sprayvorm)
Kan ik deze supplementen nu allemaal tegelijk innemen? En op welk moment is dan het beste?


Door Marjolein Dubbers op 13 september 2018

Het is wel erg veel tegelijk Sandra, vooral als je er ook nog een multi bij hebt waarvan ik niet kan zien wat er allemaal in zit. In mijn artikelen kan ik alleen algemene richtlijnen geven en geen adviezen op maat. Ik ken jouw klachten en geschiedenis niet dus ik kan niet zeggen wat en hoeveel voor jou persoonlijk goed is. Maar het is sowieso raadzaam om niet zomaar 8 supplementen tegelijk ineens te gaan gebruiken. Je kunt denk ik wel beginnen met de multi (waar waarschijnlijk ook al vit. D en C in zit en misschien ook magnesium, kurkuma en/of DIM (broccoliextract), en zo ja hoeveel??). Maca misschien nog erbij maar alle andere zou ik even mee wachten tot na een persoonlijke screening en advies door een deskundige, dus mijn advies is: ga eerst even te rade bij een orthomoleculair therapeut of andere deskundige.


Door Judith op 30 juni 2018

Hi Marjolein, weet je een goed (natuurlijk) magnesium supplement? Ik ben overgestapt van drogist- huismerk naar Royal green, en krijg spontaan weer regelmatig kramp in mijn kuiten en voeten… (ik ben niet zo van de smeersels) dank!


Door Marjolein Dubbers op 2 juli 2018

Als je het inneemt heb je kans dat het een vorm is die je niet goed kan opnemen. Gaat het om kramp in je benen en voeten dan helpt het vaak beter om een magnesiumspray of -olie te kopen van magnesiumcholride en die op de plekken te smeren waar je er het meest behoefte aan hebt (het is zeer goed opneembaar door de huid), of koop magnesiumvlokken en maak er een voetenbadje van.


Door Mery Schel op 16 mei 2018

Elke dag slik ik een vitamine D en 1 magnesium. Nu lees ik dat er vitamine D in dit supplement zit. Is het dat nog nodig om vitamine D apart te slikken?


Door Marjolein Dubbers op 28 mei 2018

Daarover kan ik geen uitspraken doen Mery, het hangt van jouw persoonlijke situatie af en van de doseringen die je gebruikt. Je kunt dit als je erover twijfelt aan een deskundige in je omgeving voorleggen


Door Judith op 30 juni 2018

Mijn moeder slikt al jaren een dubbele dosis vit. D (En is ook veel buiten) en haar vit. D gehalte was spot on volgens de huisarts. De meeste mensen hebben een tekort aan vit.D, dus een beetje extra slikken kan geen kwaad!


Door Astrid op 16 mei 2018

Duidelijk verhaal! Ik slik de supplementen van Neolife – puur natuur met geen extreem hoge doseringen aan vit en mineralen maar gewoon goede en gebalanceerd!


Door Sylvia op 20 maart 2018

Geweldig artikel !! Ik gebruik al jaren deze vitaminen !!! Solgar Omnium® is het meest geavanceerde multi-vitaminen/mineralenpreparaat van Solgar Vitamins. Deze formule wordt wel de ‘Rolls Royce’ onder de multivitaminen genoemd en biedt een zeer brede, structurele ondersteuning. Omnium wordt onder meer gebruikt door mensen met een onregelmatige leefstijl.mvg sylvia


Door Madie op 19 maart 2018

Hallo Marjolein, hartelijk dank voor het duidelijke artikel. Hier hebben we allemaal wat aan. Ik slik 3x per week een supplement en 2x per week magnesium.


Door Sandra op 5 maart 2018

Dank je wel voor dit mooie artikel. Ik gebruik ook hele fijne supplementen, je voelt je echt beter!


Door Marijke Postma op 28 februari 2018

Geweldig artikel. Begrijpelijk.
Dank daarvoor. Marijke


Door Ilse op 27 februari 2018

Dank voor dit heldere en goed onderbouwde verhaal

Plaats een reactie


*