Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Resistent zetmeel; vitaliteit en vrolijkheid begint met gezonde darmen

Resistent zetmeel; vitaliteit en vrolijkheid begint met gezonde darmen

Resistent zetmeel; wat is dat nou weer? Als je mijn boek hebt gelezen dan weet je dat je gezondheid en energieniveau voor een groot deel afhankelijk zijn van je hormonen. Om hormonen goed te laten functioneren heb je een gezonde lever en darmen nodig en om je darmen gezond te houden is het zaak om je daar wonende darmbacteriën goed te voeden. Wist je dat in en op ons lichaam biljoenen bacteriën leven? Volgens de laatste inzichten zijn het er ongeveer evenveel als je eigen lichaamscellen. Lekker ontnuchterend he? Hoog tijd om je inwonende beestjes goed te gaan voeden.

Volop energie hangt nauw samen met je darmflora

Het schijnt dat 8 op de 10 Nederlanders rondlopen met spijsverteringsklachten en gebrek aan energie. Spijsvertering en energie hangen met elkaar samen: je spijsvertering bepaalt of je energie krijgt van je voeding of ellende. De link is je darmflora: al die biljoenen beestjes in je darmen die alles wat je eet moeten omzetten in bruikbare stoffen en energie voor je lichaam. Een disbalans in de darmflora hangt nauw samen met onder andere hardnekkig overgewicht of juist ondergewicht, hormonale disbalansen, diabetes, voedselintoleranties en allergieën. Allemaal issues die je bakken vol met energie kosten. Mee eens? Verander je darmflora en er kunnen wonderen gebeuren.

Hoe doe je dat? Door de goede beestjes volop eten te geven. Allereerst door een grote variatie aan onbewerkte, liefst biologische en zo vers mogelijke producten te eten. Veel planten dus in alle kleuren van de regenboog! En resistent zetmeel mag daarbij niet ontbreken: laat je darmbacteriën smullen.

Resistent zetmeel? Maar zetmeel werkt toch als suiker in je lichaam?

Klopt; zetmeel bestaat uit lange ketens van glucosemoleculen (een type koolhydraat). In ons lichaam gedraagt het zich als suiker. Je kan er dus een bloedsuikerpiek van krijgen als je het eet en dat proberen we altijd zoveel mogelijk te voorkomen. Resistent zetmeel is echter een onverteerbaar type zetmeel dat daardoor, zonder in je maag of dunne darm verteerd te worden, in je dikke darm terecht komt. En daar ontstaat de magie! In je dikke darm is resistent zetmeel waardevolle voeding voor goede, gezonde dikke darmbacteriën.

Bacteriën zijn als mieren: geef ze te eten en ze vermenigvuldigen zich

Uit veel studies is gebleken dat resistent zetmeel een positief effect op je gezondheid kan hebben. Ten eerste zorgt het resistente zetmeel ervoor dat verschillende goede, gezonde darmbacteriën (bifidobacteriën, lactobacillen en bacteroïdes) in aantal zullen toenemen. Bacteriën zijn net als mieren in je keuken: als je ze te eten geeft dan nemen ze in aantal enorm toe. Een tekort aan een grote verscheidenheid van goede darmbacteriën maakt de kans groot dat je te maken krijgt met allergieën en voedselintoleranties; bepaalde voeding wordt dan niet meer goed verwerkt. Dit is belangrijk!

Intoleranties en allergieën zijn ontstaan door een onevenwichtige darmflora en door je darmflora te veranderen kunnen ze dus ook weer verdwijnen! Er zijn darmbacteriën die zich vooral voeden met suiker en zoetigheid. Als je deze voedt zullen deze zich vermenigvuldigen. Dit kan leiden tot hardnekkige suikerverslaving, omdat deze bacteriën letterlijk gevoed willen worden: het zijn net kleine kinderen die blijven zeuren om zoetigheid.

Meer gezonde darmbacteriën, meer gezondheid voor jou

Als je, dankzij het eten van onder andere resistent zetmeel, meer goede bacteriën krijgt, wordt je immuunsysteem sterker en jij veel gezonder. Wees je ervan bewust dat 80% van je immuunsysteem zich in je darmen bevindt!

Wanneer deze goede bacteriën in je dikke darm het resistente zetmeel verteren, ontstaan er bepaalde gezonde vetzuren waaronder boterzuur (ook wel butyraat genoemd). Dit boterzuur is een supergezonde brandstof voor de cellen die je darmwand bekleden en vormt een belangrijke bron van energie. Boterzuur speelt daarmee een belangrijke rol in het gezond houden van je darmwand en het remmen van chronische darminfecties. Boterzuur kan zelfs beschadigd DNA van de darmcel herstellen en daardoor de kans op het ontstaan van darmkanker verminderen.

Boterzuur; de magie in je darmen

Bekijk dit geweldige filmpje eens en zie hoe het er binnen in je dikke darm aan toegaat. Het is goed om dit soort filmpjes af en toe te zien en je te realiseren dat jouw lichaam jou nodig heeft om je gezond te houden. Tot je 40ste zorgt je lichaam voor jou, na je 40ste wordt het een kwestie van slim samenwerken zeg ik altijd.

Minder spijsverteringsproblemen dankzij resistent zetmeel

Doordat resistent zetmeel de pH-waarde in je darmen verlaagt kan het ontstekingen remmen en daarmee ook het risico op darmkanker verlagen. Resistent zetmeel kan daarbij nuttig zijn bij verschillende spijsverteringsstoornissen zoals de ziekte van Crohn, diverticulitis, obstipatie en diarree.

De vetzuren die niet worden gebruikt voor het herstellen van je darmwand komen elders in je lichaam terecht waar ze ook verschillende gunstige effecten hebben op je cellen. Uit onderzoek met dieren is gebleken dat het resistent zetmeel de opname van mineralen in je darmen kan vergroten.

Resistent zetmeel kan je insulinegevoeligheid verhogen

Ik heb je al verteld dat resistent zetmeel je kan helpen om het type darmbacteriën te verminderen dat altijd maar blijft roepen om zoetigheid. Maar het heeft nog een groter gezondheidseffect als je geneigd bent veel zoetigheid te eten. Uit veel onderzoek is gebleken dat resistent zetmeel helpt om de insulinegevoeligheid van je cellen te verbeteren. Een lage gevoeligheid voor insuline, ook insulineresistentie genoemd, is de oorzaak van de belangrijkste chronische ziektes die ons bedreigen: diabetes, hart- en vaatziektes, overgewicht en obesitas.

Je cellen gevoeliger maken insuline is dus belangrijk voor je gezondheid. Daarbij is resistent zetmeel ook effectief als het gaat om het verlagen van je bloedsuikerspiegel na de maaltijd. Dit komt omdat het eigenlijk vezels zijn en alle vezels doen dit. Daarbij; vezels geven je sneller een vol gevoel waardoor je waarschijnlijk (hopelijk) de neiging hebt om minder te eten.

Overtuigd? Waar zit het dus allemaal in?

Oké, dagelijks wat resistent zetmeel toevoegen aan je menu dus. Waar kan je het allemaal in vinden? Het goede nieuws is dat het in veel gezonde voedingsproducten zit maar ik ben natuurlijk op zoek gegaan naar iets wat mij en jou een extra portie geeft, wat makkelijk is en wat past in het rijtje gezonde voeding. Varieer hiermee, variatie is ongelooflijk belangrijk.

  • Groene banaan 

De grootste hoeveelheid per portie is te vinden in een groene, onrijpe banaan. Jakkie ja: die groene exemplaren die nog lang niet naar banaan smaken en je een beetje een naar, droog mondgevoel geven. Maar weet je, als je een halve in een smoothie gooit proef je daar niets van! Snijd de andere helft in plakjes en vries ze in. Dan heb je een voorraadje beschikbaar.

  • Ongekookte haver

Wist je dat je havermout of havervlokken helemaal niet hoeft te koken? Het is wel aan te raden om ze een nachtje te weken in water of wat (vers!) sinaasappelsap. Zo heb je de volgende ochtend een heerlijke basis voor je ontbijt inclusief een portie resistent zetmeel. Een heerlijk recept vind je in dit gratis e-book.

  • Witte bonen

Peulvruchten bevatten allemaal resistent zetmeel maar witte bonen zijn de toppers. Koop ze het liefst vers en kook ze zelf. Wist je dat je hier een heerlijke puree van kunt maken?

  • Linzen

Inderdaad, linzen bevatten dus ook volop resistent zetmeel. Mijn favoriete linzen zijn die kleine rode. Wist je dat je die helemaal niet hoeft te weken en dat ze in 15 minuten gaar zijn? Heerlijk om een snelle soep mee te maken. Je vindt mijn favoriete recept in mijn boek op blz 122.

  • Zoete aardappel, afgekoeld

Online lees je overal over resistent zetmeel in afgekoelde aardappelen. Een afgekoelde zoete aardappel scoort echt ruim 3 keer hoger en daarbij zijn zoete aardappelen gezonder dan gewone aardappelen. Door het afkoelen vindt er retrogradatie plaats; het zetmeel wordt stijf op elkaar gedrukt waardoor het resistent zetmeel wordt. Meer over zoete aardappelen of bataat lees je in dit artikel: Ontmoet de bataat.

  • Kikkererwten

Nog zo’n makkelijk te verwerken peulvrucht. Ook nu is zelf weken en koken aan te bevelen maar ik beken dat ik ze ook wel eens (biologisch) in glas koop. Koop geen blik vanwege de mogelijke hormoonverstorende stoffen aan de binnenkant van het blik. Heerlijk om zelf humus van te maken.

  • Groene erwten

Een van de weinige groenten die ik uit de diepvries eet. Daar is niks mis mee en erg handig. Er zijn heel veel gerechten waar je makkelijk een handje erwten aan toe kunt voegen. Denk vooral ook aan een omelet als je dit als ontbijt zou eten.

Nog wat aanvulling plus een short cut

Ik ben niet zo heel erg van het bakken; maar bak jij zelf (vruchten) brood, varieer dan met je melen; van teffmeel, kastanjemeel en tapiocameel weet ik dat ze resistent zetmeel bevatten.  En ja, kastanjes zelf dus ook! Op Amerikaanse sites lees ik dat ze aardappelzetmeel inzetten door een theelepel te vermengen in een glas water. Ik adviseer je om in eerste instantie te kiezen voor een volwaardig voedingsmiddel en ben hier dus niet zo’n voorstander van. Maar zou je het willen proberen kies dan ongemodificeerd, biologisch aardappelzetmeel (bijv. van Joannusmolen). Dat is niet verhit geweest. Verhit aardappelzetmeel is niet resistent meer.

Voeg het stapje voor stapje toe en wordt een gelukkiger mens!

Kom jij tot de conclusie dat jouw gezonde darmenbacteriën tot nu toe te weinig voeding van je hebben gekregen?  Overdrijf dan niet door het volop te gaan eten; je kunt er gasvorming en buikpijn van krijgen. Bouw het langzaam op. Dit geldt overigens voor alle veranderingen in je voedingspatroon: darmbacteriën moeten wennen aan nieuwe voeding, net als jij.

Tot slot: wist je dat ongeveer 90% van het gelukshormoon serotonine in je darmen wordt aangemaakt? Het hormoon dat je zo’n lekker goed gevoel geeft? Heb je de neiging af en toe wat depri te zijn zonder aanwijsbare oorzaak? Dan smeken je darmen om gezonde voeding!  Hoog tijd om je inwonende beestjes te voeren!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

32 reacties op “Resistent zetmeel; vitaliteit en vrolijkheid begint met gezonde darmen


Door Maaike op 15 oktober 2017

Hai. Dit artikel stond in een link in je nieuwsbrief over oa. notenallergie. Ik heb een steen- en pitvruchten allergie. Ik lees nu niet goed terug dat het meer eten van deze zetmelen de oplossing zou zijn voor allergieën zoals die ik heb. Of lees ik niet goed?


Door Marjolein Dubbers op 17 oktober 2017

De link zit in het feit dat allergieën en intoleranties voortkomen uit darmproblemen en dat je die dus dient aan te pakken als je iets aan de allergie/intolerantie wilt doen. En je darmgezondheid kun je helpen door onder andere resistent zetmeel te eten, omdat je daarmee de goede bacteriën voedt in je darmen. Er is overigens wel meer nodig dan resistent zetmeel alleen, als je echt veel darmproblemen en/of allergieën hebt.


Door Els op 13 oktober 2017

In de macrobiotiek wordt gebruik gemaakt van kuzu bij darmproblemen. Zou daar ook resistent zetmeel in zitten? Het lost wel erg makkelijk op in water.


Door Marjolein Dubbers op 16 oktober 2017

Kuzu is inderdaad heel gezond als bindmiddel Els, er zitten gezonde flavonoïden in en anti-oxidanten en het is een zetmeel maar ik geloof niet dat het specifiek resistent zetmeel is. Het is ook wel nogal duur.


Door sophia op 13 oktober 2017

Bedankt voor je mooie artikel. Wat ik me altijd afvraag, als ik aardappels gekookt heb en ik bak ze dan op. Blijft dat resistente zetmeel dan bestaan? Dus gebakken zoete aardappels zijn dan eigenlijk heel gezond?


Door Marjolein Dubbers op 16 oktober 2017

Ja, eenmaal gevormd blijft het bestaan Sophia. Kijk wel uit dat je bij het bakken niet te donkere korstjes krijgt, dat is dan weer ongezond.


Door Mieke op 11 oktober 2017

Je kunt ook 1(thee)lepel aardappelzetmeel in een glas koud water oplossen en opdrinken.
En wat dacht je van een groene bakbanaan? In plakjes snijden en bakken in kokosolie. Klein beetje zout erover.


Door Marjolein Dubbers op 16 oktober 2017

Beste Mieke, ik ben er voor om in eerste instantie gewoon door middel van de normale voeding zoveel mogelijk gezonde stoffen binnen te krijgen. Een oplossing met aardappelzetmeel drinken lijkt mij niet echt lekker, terwijl er zoveel lekkere dingen zijn te eten waarin het aanwezig is. Je idee van de bakbanaan is wel lekker en gezond!


Door marlies op 10 oktober 2017

Hallo marjolein,
Ik geef borstvoeding, dan zijn bonen en erwten misschien niet zo goed? Aangezien mijn kleine meid nogal sterk reageert op wat ik eet. Of kan ik het gewoon eten denk je?
Groetjes marlie


Door Marjolein Dubbers op 16 oktober 2017

Dat is niet direct te zeggen Marlies, omdat niet alle kinderen hetzelfde reageren, maar als jij denkt dat jouw kind er sterk op reageert (en dat is inderdaad niet zo gek, gebeurt zeker vaak bij baby’s) lijkt het mij goed dat je daar rekening mee houdt en voorlopig uitkijkt met dit soort voeding.


Door Nellie op 9 oktober 2017

Fijn om te weten hoe alles werkt en wat zo gezond is voor je darmen en de invloed ervan op je geluk


Door Nels Fillekes op 8 oktober 2017

Dag Marjolein, dank voor de heel erg interessante info. Het is als een zalf voor mijn ziel, ik haal alles er uit wat er in zit. Zo mooi, om telkens weer nieuwe kennis aangereikt te krijgen.
Alle goeds en een hartelijke groet ❣️


Door Jennifer op 8 oktober 2017

Erg verhelderend! En ga er zeker mee aan de slag. Pas bij huisarts geweest met mijn vage klachten en kreeg alleen als reactie ” moeilijk moeilijk…pieker u niet te veel?”
Maar blijkbaar kunnen we genoeg doen om van vage klachten af te komen en zouden huisartsen wel wat bijscholing kunnen gebruiken.
Bedankt voor al je mooie artikelen!


Door Flora op 7 oktober 2017

je maakt mij blij. dankje wel


Door Bertie op 7 oktober 2017

Een heel interessant nieuw gegeven dit resistent zetmeel. Ga ik zeker rekening mee houden. Dank je wel.


Door Ria op 7 oktober 2017

Helder geschreven!


Door Iwona op 7 oktober 2017

Hallo Marjolein, bedankt voor je waardevolle artikel. Al eet ik de genoemde producte al heel lang wist ik niets van de resistent zetmeel, grappig he? het is altijd fijn om de kennis te vergroten en opfrissen. Weer een nieuwe start in de keuken. Hoop op veel meer energie! Bedankt! Iwona


Door Berdien Oostvogel op 7 oktober 2017

Boven aan deze pagina staat een foto van wilde kastanjes en ie kun je niet eten !



Door Marjolein op 7 oktober 2017

Hi Marjolein, havermout eet ik als het buiten kouder wordt het liefst warm. (Warm voedsel vindt mijn lijf dan ook lekkerder. Het raakt minder energie kwijt met het opwarmen van het voedsel.) Blijft er wel resistent zetmeel in de havermout als ik de havermout wel iets verwarm, maar niet kook?


Door Marjolein Dubbers op 9 oktober 2017

Dat kun je doen Marjolein, als je het eerst gewoon weekt en bijvoorbeeld wat plantaardige melk goed verwarmt en daar op het laatst de geweekte haver doorheen doet blijft het resistente zetmeel intact. Eenmaal gevormd blijft het bestaan.


Door Marjolein op 10 oktober 2017

Dankjewel! Dat werkte goed vanochtend. Alhoewel ik natuurlijk niet geproefd heb of het resistente zetmeel nog intact was. 😉


Door Tonnie Wesseling-Wansink op 6 oktober 2017

Helpt het ook tegen het prikkelbare darmsyndroom? En zo ja welk resistent zetmeel is dan het best


Door Marjolein Dubbers op 9 oktober 2017

Beste Tonnie, dat is zeker een van de dingen die zou kunnen bijdragen aan verbetering van PdS-symptomen, maar PDS is een verzamelnaam voor allerlei klachten die verschillende mecrobioom-disbalansen en andere darmverstoringen als oorzaak kunnen hebben. Of resistent zetmeel voor jou direct veel gaat bijdragen is zo niet te zeggen, maar je kunt het eens uitproberen. JOok zou je je kunnen laten bijstaan door een voedingsdeskundige/darmtherapeut hierin. Verder is het niet zozeer de vraag welk resistent zetmeel het best is denk ik, wel kun je lijsten vinden op internet met producten waar het meeste resistent zetmeel in voorkomt. Misschien kun je daar eens verder kijken.


Door trudelies schouten op 6 oktober 2017

Wat een mooi artikel is dit weer geworden, met veel diepgang!


Door Susan op 6 oktober 2017

Een reactie…
Ik wil je gewoon graag bedanken.
Je zet zelf al in je nieuwsbrief:ik hoop dat ik je weer van dienst heb kunnen zijn..
Nou,dat ben je zeker.Zoveel informatie waar iedereen wat aan heeft.En het werkt gewoon!
Al die tips en weetjes voor een betere gezondheid,gewoon op de mail.
En daarvoor wil ik je bedanken!



Door Jolan Beckers op 6 oktober 2017

Beste Marjolein,
Weer een geweldig artikel van je. Ik heb enkele maanden geleden je boek ontdekt en gelezen en langzaam ben ik mijn voedingpatroon aan het wijzigen. Ik heb nog niet veel energie (burn-out), maar merk wel dat ik veel vrolijker ben. Als ik dit artikel lees, dan zou dat kunnen betekenen dat ik op de goede weg ben. Hoe zie jij dit?


Door Danielle op 6 oktober 2017

Wat leuk om te lezen dat ik dus al heel veel resistent zetmeel eet ;). Wordt er spontaan blij van 🙂


Door Conny op 6 oktober 2017

Dank je ….had ik net nodig…heb lactose allergie en dacht dat ik nog een beetje glutten kon eten, maar helaas, daarnaast ben ik nog allergisch voor steenvruchten en verschillende soorten noten. Ben al va.kinds afaan allergisch voor hooi ed, maar hoe ouder ik wordt hoe meer erbij komt. Ik ben ook vegetariër geen vlees en vis, dus toen dat met die gluten allergie erbij kwam voelde ik mij best wel radeloos Ik ga dat zeker proberen met die resistente zetmelen. Als je nog tips voor mij hebt deze zijn welkom. Groetjes Conny


Door Marianne op 6 oktober 2017

O Marjolein,bedankt!Wat ben ik hier blij mee!Dit artikel had ik nu juist nodig!Met dit advies ga ik rustig beginnen!


Door Alexandra op 6 oktober 2017

Dank je wel voor dit waardevolle artikel!

Plaats een reactie


*