arrow_drop_up arrow_drop_down

MCT olie; waarom worden hersenen daar gezonder van?

MCT olie is nog onbekend maar dat gaat zeker veranderen omdat het zo gezond is. Vooral ook voor onze hersenen. Ontdek als eerste de grote voordelen! Weet jij al wat het is? Je hoort het steeds vaker. Door het succes van mijn boek Eet meer energie, (waarin ik hierover schrijf) krijg ik er op dit moment iedere dag vragen over. Aangezien er op het internet veel onjuistheden over worden geschreven, is het hoog tijd om hier eens een goed artikel over te schrijven. Ik denk namelijk dat we over MCT-olie de komende jaren nog veel zullen gaan horen. Ik leg je uit waarom ik dat denk.

MCT’s: razendsnelle energiegevers

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van verzadigde en onverzadigde vetten: deze indeling wordt vaak gebruikt om vetten van elkaar te onderscheiden. Minder bekend is de indeling in korteketen-, middellangeketen- en langeketen-vetzuren. MCT staat voor Medium Chain Triglycerides: middellange-keten-vetzuren. De lengte van de keten wordt bepaald door het aantal koolstofatomen: korteketen-vetzuren hebben een lengte van maximaal 5 atomen, middellangeketen tussen de 6 en 12 atomen en de langeketen-vetzuren meer dan 12. Hoe korter de keten des te kleiner de moleculen.

Alle gezonde vetten zijn goede energieleveranciers. Je mitochondrieën, de energiecentrales in al je cellen, kunnen vetmoleculen omzetten in energie. Hoe kleiner de moleculen, des te sneller het proces van energieaanmaak. Korte- en middellangeketen-vetzuren zijn dus razendsnelle energiegevers.

LCT’s: langeketen-vetzuren geven hun energie langzaam af

Langeketen-vetzuren zijn ook energiegevers maar hierbij duurt het proces veel langer. Pas 6 tot 8 uur nadat je ze hebt gegeten komen ze aan bij je mitochondriën, die ze kunnen omzetten in energie. Wil je snelle energie, dan moet je het dus zoeken bij de korte- en middellangeketen-vetzuren. Waar vind je die?

Helaas vallen bijna alle vetten die we kunnen eten (vlees, vis, olijven, avocado’s, noten, zaden, pitten) onder de langeketen-vetzuren. Korteketen-vetzuren kunnen we helaas niet eten; deze worden alleen in je lichaam zelf aangemaakt door gezonde darmbacteriën. Wat overblijft zijn de bijzondere middellangeketen-vetzuren, MCT’s, en deze bevinden zich voornamelijk in kokosolie. Ook palmpitolie en in mindere mate boter, zuivel en macadamianoten bevatten wat MCT’s maar kokosolie is de rijkste bron ervan.

MCT’s; slimme moleculen die niet zorgen voor vetopslag maar wel voor energie

Omdat kokosolie veel van deze bijzondere MCT’s  bevat gaat de vertering ervan heel anders dan de vertering van de normale verzadigde vetten. Dit is wat veel mensen, waaronder artsen, niet goed begrijpen. Er wordt nog steeds gedacht dat kokosolie slecht voor ons is omdat het in de categorie verzadigde vetten valt. Verzadigde vetten zouden slecht zijn voor hart en bloedvaten (overigens is deze informatie sowieso achterhaald door nieuwe inzichten).

Kokosolie bestaat echter voor ongeveer 65% uit MCT’s. Omdat dit kleine moleculen zijn kunnen ze, net als glucose, direct vanuit de darmwand in ons bloed worden opgenomen om van daaruit rechtstreeks naar de mitochondriën te worden gebracht als bron voor energie. Ze zijn voor ons lichaam dus makkelijk te verteren. Ze zijn daarbij een schone en snelle brandstof voor je mitochondriën en ze worden daarom ook niet gebruikt voor vetopslag. Ook vragen MCT’s geen energie van de lever, gal en alvleesklier om te helpen bij de vertering, zoals alle andere vetten. MCT’s hebben dan ook niets te maken met de cholesterolstofwisseling in je lever en ze verhogen dus ook niet je cholesterol! Zie je hoe bijzonder deze MCT’s zijn? 

MCT olie versus kokosolie

De MCT’s in kokosolie zijn capronzuur (C6), caprylzuur (C8), caprinezuur (C10) en laurinezuur (C12). Hoe lager het getal, hoe korter de keten, hoe kleiner de molecuul, des te sneller het vetzuur kan worden omgezet in brandstof voor energie.

Het grootste deel van kokosolie bestaat uit laurinezuur. Officieel valt dit nog onder de middellangeketen-vetzuren maar uit nieuw onderzoek van biochemici blijkt dat dit vetzuur zich in ons lichaam helaas gedraagt als een langeketen-vetzuur. Helaas!

Om daarom beter gebruik te maken van de voordelen van de échte middellangeketen-vetzuren is er MCT olie op de markt gekomen. Dit is een extract van de middellangeketen-vetzuren van (meestal) kokosolie.

De voordelen van MCT olie

Er wordt al lange tijd wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de bijzondere, positieve werking van MCT olie op ons lichaam. Wil je weten welke dit zijn? Hou je vast want dit zou je mening over vetten wel eens definitief kunnen veranderen. Ik hoop dat je je angst voor gezonde vetten achter je gaat laten.

MCT olie kan je helpen met afvallen

Er zijn twee hormonen die verantwoordelijk zijn voor een gevoel van verzadiging: leptine en peptide YY. Naarmate we ons meer verzadigd voelen zullen we minder eten. Er zijn diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat gebruik van MCT-olie zorgt voor een verzadigd gevoel, waardoor proefpersonen minder aten. Er zijn meerdere studies die hebben aangetoond dat het gebruik van MCT-olie zorgde voor een lager gewicht, minder buikomvang en zelfs dat het kan meehelpen om obesitas te voorkomen.

MCT olie helpt mee insulinegevoeligheid te verbeteren en bloedglucose stabiel te houden

Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat MCT-olie zorgt voor een stabielere bloedglucosespiegel en een betere insulinegevoeligheid. Dit is van groot belang voor diabetespatiënten en mensen die insulineresistent zijn. Dit alles helpt ook mee om af te vallen want met te veel insuline in het bloed kan het lichaam geen vet verbranden.

MCT olie kan zorgen voor een gunstige, gezonde darmflora

Gezondheid begint in je darmen. Hoe meer gezonde darmbacteriën zich in je darmen bevinden, des te krachtiger je immuunsysteem en des te energieker je je doorgaans zult voelen. MCT-olie kan meehelpen de groei van gezonde bacteriën te stimuleren en heeft bovendien een positief effect op je darmwand. Hierdoor wordt de kans op een lekkende darm kleiner of kan deze sneller helen. Ook dit helpt mee om een gezond gewicht te bereiken: je gewicht wordt voor een belangrijk deel bepaald door je darmflora!

Inname van MCT heeft positieve invloed op onze hersenen (denk aan alzheimer!)

Nu wordt het pas echt leuk! Er komt steeds meer onderzoek naar dementie en de ziekte van Alzheimer: na diabetes 2 is dit de volgende epidemie die ons te wachten staat. Alzheimer wordt ook wel diabetes 3 genoemd: er komen steeds meer aanwijzingen dat alzheimer een relatie heeft met voeding. Niet alleen ons lichaam maar ook ons brein is niet gebouwd op de grote hoeveelheden suikers en koolhydraten die we dagelijks tot ons nemen.  Wil je meer lezen over de relatie alzheimer en voeding lees dan het artikel: Alzheimer; je kunt veel meer met je voeding dan je denkt. 

MCT olie is direct bruikbare brandstof voor hersenen

Onze hersenen gebruiken vooral glucose als brandstof voor energie, maar ze kunnen ook ketonen gebruiken. Ketonen worden door de lever aangemaakt als het lichaam de lichaamseigen vetten gebruikt als bron van energie. Let nu op: MCT olie werkt in ons lichaam net als ketonen. MCT olie is dus direct bruikbare brandstof voor onze hersenen! Dit gaat verder dan alleen helder kunnen nadenken en een lange tijd geconcentreerd kunnen werken.

Uit één onderzoek bleek dat het kortetermijngeheugen van mensen met Alzheimer verbeterde dankzij een enkele inname van MCT olie. Een ander onderzoek toonde aan dat 20 tot 70 gram MCT de symptomen van matige alzheimer enigszins kan verbeteren. De voordelen van gebruik van MTC olie bij de ziekte van Alzheimer zijn veelbelovend maar er is meer onderzoek nodig. Hetzelfde geldt voor de inzet van MTC-olie bij epilepsie en kinderen met autisme.

Betere verhouding tussen “goed” en “slecht” cholesterol

Een te hoog cholesterol is vrijwel altijd een signaal van ontstekingen in het lichaam. Cholesterol is niet de boosdoener op zich, maar kan wel een signaal zijn dat er iets aan de hand is. HDL wordt beschouwd als het “goede’ cholesterol en LDL als het “slechte” cholesterol. Uit een studie met mannen met overgewicht bleek dat de inname van MCT olie in combinatie met o.a. lijnzaadolie, het LDL deed afnemen. Een andere studie liet zien dat het “goede” cholesterol, HDL toenam bij inname van MCT olie. Nog een andere studie liet zien dat de kans op hart- en vaatziekte bij vrouwen met overgewicht licht afnam door inname van gezonde vetzuren, waaronder MCT olie.

(Uit nieuw onderzoek blijkt overigens dat LDL op zich ook niet slecht is: alleen geoxideerd LDL betekent een verhoogd risico op hart- en vaatziektes.)

Voor sporters én voor energieke vrouwen! Hoe gebruik je het?

Fanatieke sporters zijn altijd op zoek naar méér energie. MCT olie is in de sportwereld dan ook al lange tijd bekend als een extra energiegever: het gaat verzuring van spieren tegen. Waarom zouden wij, energieke vrouwen, het ook niet gebruiken in ons actieve leven? Zeker als blijkt dat het zoveel voordelen heeft?

Ik gebruik het sinds een jaar vrijwel dagelijks en voel me er heel goed bij. Goede kwaliteit MCT olie is vloeibaar en smaakloos, je kunt het dus overal in gebruiken. Ik giet een scheutje in mijn smoothies, sappen en over salades en gebruik het graag in mijn bulletproof koffie. Omdat MCT olie helpt je hersenen van snelle energie te voorzien, helpt het om je beter en langer te kunnen concentreren. Mijn tip: gebruik het niet ’s avonds, mijn ervaring is dat ik dan lang wakker lig. Alsof mijn hersenen dan nog op volle toeren bezig zijn!

Waar koop je een goede kwaliteit?

MCT olie is (nog) niet te koop bij supermarkten maar online bestellen is geen probleem. Hoe populairder MCT olie gaat worden (en dat gaat gebeuren!) hoe belangrijker het is dat je let op de kwaliteit ervan. Kies bij voorkeur MCT olie gemaakt van uitsluitend kokosolie. Een MCT olie die een mix is van caprylzuur (C8) en caprinezuur (C10) of uitsluitend C8 is het beste. Kies altijd voor olie verpakt in glas en niet in plastic.

Puur Mieke biedt een goede kwaliteit (99% C8) MCT olie aan, klik daarvoor hier.

Maak de overstap van glucoseverbranding naar vetverbranding

Ga je meer en meer gezonde vetten eten (goed plan!) zorg dan wel dat je zoetigheid en (snelle) koolhydraten afbouwt. Dát zijn namelijk de moleculen waar je lichaam en hersenen niet zo goed tegen kunnen. Maak de overstap van glucoseverbranding naar vetverbranding. Wil je weten hoe?  Binnenkort kom ik met een nieuwe Masterclass waarin je alles leert over deze overstap. Als je mijn E-zine ontvangt, hou ik je op de hoogte. Klik hier om je aan te melden voor mijn E-zine.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Gebruik jij al MTC olie? Wat zijn jouw ervaringen?

Door

Femmie

op 1 February 2019

Wat is het voordeel van de MCT olie vergeleken bij de bio kokosolie die we bv op brood gebruiken?

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Dat leg ik uit in het stukje onder 'MCT-olie versus kokosolie' in het artikel Femmie. Kokosolie is heel gezond en blijf het zeker gebruiken, maar wil je zoveel mogelijk voordelen van de gezonde middellangeketen-vetzuren dan is MCT olie nog beter. Er zit in kokosolie namelijk nog veel laurinezuur, dat officieel wel een MCt is maar zich in het lichaam gedraagt als een langeketen-vetzuur.

Door

Geja

op 1 February 2019

Hallo Marjolein, de eigenschappen die je aan deze olie toeschrijft ( oa. snelle energie voor je hersenen), schreef je eerder toch toe aan kokosolie? Kokosolie in de koffie was toch prima? Zijn de inzichten veranderd en is kokosolie niet gezond? En mag mtc-olie verhit worden, of gebruiken we daar dan weer kokosolie ( of gheej) voor?

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Kokosolie is nog steeds prima Geja. In het artikel zeg ik ook niet dat kokosolie nu niet meer gezond zou zijn. Maar wil je nog meer voordeel hebben van de middellangeketen-vetzuren dan is MCT-olie nog krachtiger. Je kunt het voor alles en nog wat gebruiken, het mag ook verhit worden (tot ongeveer 170-180 graden).

Door

Ria

op 1 February 2019

Ik gebruik al een tijdje MCT olie en die koop ik bij Holland&Barrett

Door

José

op 4 February 2019

Hoi Ria, hoe bevalt de olie? En gebruik je daarnaast ook Lijnzaadolie van H&B?

Door

Petra

op 17 February 2019

Bij Mattison op de site voor € 15,37

Door

Irene

op 1 February 2019

Mooi artikel maar waarom niet gewoon kokosolie gebruiken ipv deze mtc olie? Lijkt mij hetzelfde of zit er verschil in?

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Ik geef in het artikel precies aan wat de verschillen zijn Irene. Nog even in het kort: in MCT olie zitten alleen de MCT's C8 of C8 en C10, terwijl in kokosolie juist erg veel C12 zit (laurinezuur), dat op zich niet slecht is maar minder energie geeft etc. dan de andere twee. En nogmaals: kokosolie is zeker ook heel goed, dat blijft!

Door

Margreet Drost

op 2 February 2019

Eerder een vraag. Waarom maakt het lichaam deze vetten niet zelf aan of zet ze om als ze zo belangrijk zijn? En hoe komt het dat in geen enkel voedingsproduct zit? Vind ik gek, iets dat zo belangrijk is voor onze gezondheid. Ik ga ervan uit dat ons lichaam alles levert dat we nodig hebben. Al dan niet uit onze voeding. Ben benieuwd naar je reactie.

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Heel veel van wat we nodig hebben komt uit onze voeding en maakt ons lichaam niet zelf aan Margreet (vaak worden het dan 'essentiële' voedingsstoffen genoemd, zoals essentiële eiwitten of vetzuren). En het is niet zo dat er geen middellangeketen-vetzuren (MCT's) in andere voeding zit, alleen kokosolie bevat er erg veel van en MCT-olie nog meer! En dat maakt het zo gezond. Zo zit er in het ene voedingsmiddel ook meer vitamine C dan in het andere en dat geldt voor allerlei stofjes. En het lichaam zet de uit voeding ingenomen MCT's wel degelijk om, namelijk in energie!

Door

Eveline

op 2 February 2019

Waarom zou je niet gewoon kokosolie gebruiken? En kun je die dan verwarmen of moet je hem onverhit gebruiken?

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Kokosolie is ook gezond Eveline, alleen is de concentratie MCT's daarin veel minder en als je dus graag meer energie wilt dan zou je kunnen proberen of MCT-olie daarbij helpt. Verwarmen van MCT-olie kan wel, tot ongever 170 -180 graden.

Door

Ans van Uhm

op 3 February 2019

Ik heb net gelezen over MTC C8 olie. Ik gebruik cold pressed gluten free biologische coconut olie. Dit is een vaste vorm. Zijn alle kokosolieēn MTC C8? Is vloeibaar beter?? Makkelijker is het wel.

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Alle koksolie is glutenvrij Ans, er zit immers alleen vet in, terwijl gluten uit granen komt, zoals tarwe. Alle kokosolie heeft ook een vaste vorm en alle kokosolie bestaat uit de verschillende vetzuren zoals ik ze noem in het artikel: C6, 8, 10 en vooral 12.

Door

Antoinette van 't Hoff

op 4 February 2019

Ik gebruik 100% extra virgin cocos olie van het merk amanprana. Wat is verschil met MCT olie?

Door

Marjolein Dubbers

op 4 February 2019

Zie alle eerdere antwoorden hieronder op soortgelijke vragen Antoinette. Ik leg het ook uit in het artikel onder het kopje 'MCT-olie versus kokosolie'.

Door

Martine

op 5 February 2019

Hoeveel moet je er van gebruiken per week, per dag?

Door

Marjolein Dubbers

op 12 February 2019

In het artikel onder het kopje "Voor sporters én voor energieke vrouwen! Hoe gebruik je het?" vind je hoe ik het zelf gebruik. Er is geen specifieke richtlijn voor! Probeer gewoon maar eens uit.

Door

Saskia Slaa

op 6 February 2019

Hallo Marjolein, kan de MCT- olie ook tegen verhitting? Of kan het alleen in koude gerechten?

Door

Marjolein Dubbers

op 12 February 2019

Ja, je kunt het verhitten tot ongeveer 175 graden, dus je kunt er als je wilt ook mee koken.

Door

Agnes

op 9 February 2019

Beste Marjolein, Ik heb net een fles MTC olie besteld hier in Frankrijk en heb goed gelet op de samenstelling. Het is vrij duur, dus ik zou graag willen weten hoeveel je daarvan per dag neemt in ml.?

Door

Marjolein Dubbers

op 12 February 2019

Dat kun je helemaal zelf bepalen Agnes. In het artikel leg ik uit hoe ik het zelf gebruik; niet veel per dag maar dagelijks een of twee scheutjes in b.v. een salade of een smoothie, of in de bulletproof koffie.

Door

Desiree

op 10 February 2019

N.a.v. jouw verhaal meteen gekocht. Zeker ook omdat ik ivm ernstige klacht vaginale atrofie oestrogeen moet slikken.

Door

Deby

op 13 February 2019

Goed verhaal. Ff vraag: als je last hebt van galblaas vol met stenen, maar geen kolieken ivm aangepast eet patroon, maar dus wel een minder goed werkende galblaas, is die mct dan niet te belastend?

Door

Marjolein Dubbers

op 18 February 2019

Je kan het proberen Deby, want MCT's worden niet op dezelfde manier verwerkt in het lichaam en de gal is er niet bij nodig om de MCT's te emulgeren, wat wel nodig is bij andere vetten (langeketen vetzuren). Ik denk dus dat je de galblaas niet belast met nu en dan wat MCT-olie. Deze olie wordt zelfs wel voorgeschreven voor mensen met een verstoorde vetvertering omdat het makkelijker en sneller wordt opgenomen zonder dat er gal aan te pas komt. Maar probeer het wel met kleine beetjes uit want ineens veel MCT kan alsnog voor buik- of darmklachten zorgen, je moet je lichaam er rustig aan wennen.

Door

Josselien

op 15 February 2019

Meteen MCT olie besteld na het lezen van jouw blog Marjolein! En de eetlepel appeldiksap in mijn ochtendgranen met (suikervrije) amandelmelk vervangen door een eetlepel daarvan. Ongelooflijk hoeveel en hoe snel je aan zelfs een klein beetje zoet gehecht raakt maar het smaakte prima. Wat een meesterlijke ontdekking! Mijn hele lichaam bruiste alweer van de energie na een paar uur. Dus dit is zeker een blijver. Minder koolhydraten en meer vetverbranding is ook een goede strategie om de candida eronder te houden! Dank en keep up the great work!

Reactie plaatsen