Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Stress in de overgang: funest voor je gezondheid

Stress in de overgang: funest voor je gezondheid

Voor het eerst in de mensheid leren ouders van hun kinderen. We krijgen in één maand méér informatie binnen dan onze voorouders in hun hele leven en we slapen daarbij ook nog eens gemiddeld 1,5 uur korter dan zij. Het gevolg is dat we vaak niet eens voelen dat we gestrest zijn. Stress voelt als normaal. Een situatie van lekker ontspannen zijn, wat normaal zou moeten zijn, voelt als iets uitzonderlijks.

Stress is de grootste sloper van je gezondheid. Wat doet stress eigenlijk in je lichaam? 

Stress is angst en heeft veel gezichten

Als je stress helemaal terug brengt naar de basis is het angst. Angst is heel waardevol als je werkelijk in een levensbedreigende situatie verkeert. Het maakt je scherp. Een spookrijder komt je tegemoet ’s nachts op de A2. Wat gebeurt er? De schrik slaat je om het hart, de adem stokt in je keel, je krijgt een knoop in je maag, je haren gaan recht overeind staan, het bloed trekt uit je gezicht enzovoorts. Dit gebeurt ook werkelijk met je lichaam; het wordt in onmiddellijke staat van paraatheid gebracht door je zenuwstelsel en je hormoonstelsel.

Je lichaam maakt in tijden van stress adrenaline en cortisol aan. Prima als je een spookrijder tegenkomt, maar minder goed voor je lichaam als je zoveel stress hebt dat je lichaam voortdurend in staat van paraatheid is. Stress heeft vele vormen. Ik heb het niet alleen over werkdruk of in een echtscheiding liggen. Ons lichaam ervaart ook stress als je ziek bent of pijn hebt, als je je  hulpeloos of machteloos voelt, als je angst hebt om iets te veranderen. Maar ook een negatieve overtuiging als “ik ben niet goed genoeg” geeft je voortdurend stress.

Cortisol sloopt je lichaam

Beide stresshormonen, adrenaline en cortisol, zijn slopers van je lichaam. Ze breken de voorraad eiwitten in je lever en spieren af en zetten deze om in energie. Energie die je nodig heb om de stress de baas te kunnen. Stress tast dus je spieren aan. Als dit te vaak en te veel gebeurt worden ook de eiwitten in je haren en nagels aangetast. Stress tast dus ook je nagels en haren aan. Maar dat is nog niet alles.

Een te hoog cortisolgehalte (lees stress) zorgt dat je lichaam energie opslaat als buikvet. Buikvet dat je lastig kwijtraakt, tenzij je je hormonen weer in balans brengt. Cortisol tast ook je gelukshormoon serotonine aan, waardoor je humeurig of gefrustreerd kan worden. Cortisol zorgt ervoor dat je slechter slaapt want het voorkomt de goede werking van het slaaphormoon melatonine. Cortisol tast het DNA in je cellen aan, waardoor het verouderingsproces kan versnellen. Cortisol blokkeert de goede werking van het verzadigingshormoon leptine, waardoor je meer gaat eten. Cortisol verlaagt de gevoeligheid van insuline, waardoor er meer insuline moet worden aangemaakt; ook een hardnekkige dikmaker.  Kortom: normale niveaus van cortisol zijn prima. Te veel cortisol is als een sloophamer voor je gezondheid en vitaliteit.

Vrouwen 40+ extra kwetsbaar voor stress

Vrouwen 40+ zijn extra kwetsbaar voor stress. Dit komt omdat het hormoon cortisol wordt aangemaakt in je bijnieren. Deze bijnieren krijgen zo rond je 45ste, als je in de overgang komt, een extra functie: ze moeten ook extra oestrogeen en progesteron gaan produceren. Deze hormonen worden normaal gesproken gemaakt door je eierstokken maar die houden er langzaam mee op. Je bijnieren krijgen dus een driedubbele taak. Wat zou jij daarvan vinden?

Wees dus vooral heel lief voor je bijnieren. Het belangrijkste wat je kunt doen is slimmer te worden dan stress. Er zijn vele manieren om dit te doen. Lees ook mijn twee blogs over bijnieruitputting 1 en bijnieruitputting 2. Vermijd ook zoveel stress in je voeding, zoals alle soorten bewerkt voedsel met E-nummers en voeding die bespoten is met allerlei bestrijdingsmiddelen.

Mijn belangrijkste advies is: zorg dat je weet wat je wilt, zodat je weet wat je prioriteiten zijn en wat bijzaak is in je leven. Dat wordt het maken van keuzes makkelijker. Leren “nee” zeggen zonder je schuldig te voelen is hierbij essentieel! Zorg vooral ook voor voldoende van de tegenhanger: ontspanning. Alle rustige vormen van bewegen zijn trouwens prima als tegenhanger voor stress.

Heb je al lange tijd stress, dan kan het zijn dat je bijnieren uitgeput zijn. Een aanrader om te lezen is dan het boek Bijnieruitputting van James Wilson. Bestel het boek hier.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

18 reacties op “Stress in de overgang: funest voor je gezondheid


Door Cindy op 21 maart 2016

Herkenbaar verhaal, ik kwam niet meer van de migraine af. Na ruim 10 jaar dokteren ben ik bij Vrouwenpoli Boxmeer ‘ thuisgekomen’. Daar vind je een warm hart, een luisterend oor en fantastische medische begeleiding. Ik wens iedereen sterkte met zijn/haar zoektocht naar een beter leven.
Groetjes van Cindy


Door Liset op 18 maart 2015

Geldt dit ook voor vrouwen die kunstmatig in de overgang zitten door de hormoonbehandeling Lucrin?


Door Erna Koolhof op 17 maart 2015

Voor 7 jaar terug zijn wij geemigreerd, wat al veel spanning gaf en de jaren daarvoor ook ivm noodzakelijk stoppen van ons bedrijf en misbruik in het verleden, Maar ik ging maar door en door totdat ik mezelf voor 2 jaar terug tegenkwam met dam/maag problemen, continu diarrhee en gek worden in een stad(chaotisch, vergeetachtig). Vele onderzoeken gehad. negatief. Maar van eten werd ik ziek en ik ken mij dus niet in het aankomen maar in het afvallen. Weeg nu 55/56 kg bij 1.71. Wat moet ik doen om aan te komen. Overgevoelig voor gluten, lactose.


Door Anja van Boheemen op 23 januari 2015

Heeeel herkenbaar!!!
Ik ga in februari de opleiding trainer hormoonfactor doen bij Ralph Moorman. Wil hier alles van weten zodat ik mensen hiermee kan helpen inclusief mezelf.


Door Cornelia op 11 januari 2015

Bij mij overvalt stress met hartkloppingen mij vooral in de avond, terwijl ik rustig op de bank zit en totaal niet gestressed ben…..zeer irritant…iemand een tip?


Door carola op 27 april 2014

Hallo judith,
Wat komt jou verhaal mij bekend voor,heb zelf ook al die klachten
gehad,waarvan sommige nog steeds,maar ik zou je 1 ding willen,
adviseren,begin nooit!!! aan antidepressiva,ik heb het zelf ook gebruikt
op advies van mijn huisarts,maar het hielp niets,sterker nog,het werkte
eerder tegen mij,ik probeer nu met fietsen,en gezonder eten dwz. veel
groente en fruit,mezelf weer een beetje terug te vinden,
wens je alle goeds,
groetjes karola


Door judith op 11 april 2014

Ik las op de site wat stress met je lichaam kunt doen. Heb zelf de laatste 2 jaar veel stress gehad, waardoor ik veel lichamelijke klachten ervaar in mijn lichaam. Er zijn al zoveel onderzoeken geweest, en elke keer komt er niks uit. Mijn klachten zijn, kloppeningen bij mijn aorta (dat zegt huisarts) veel rugpijnen, tintelingen in zowel benen als armen. Veel onrust in mijn lichaam. Het beheerst mij nu al zo’n 2 jaar mijn leven, en weet niet meer wat ik er aan moet doen. Het enige wat ik weet, ik wil weer een normaal leven. Van de week weer bij huisarts geweest, en die rade aan om antidepressiva te gaan slikken, maar ik voel mij niet echt depressief. Herkent iemand dit?


Door J op 23 januari 2015

Hallo Judith, nooit maar dan ook nooit aan antidepressiva beginnen. Het werkt averechts. Na jarenlang met hetzelfde verhaal als jij geleefd te hebben ben ik naar een haptonoom gestapt. Confronterend maar het helpt echt.


Door Ikke op 27 februari 2014

Na weer dagen zonder energie, emotioneel en met hoofdpijn ben ik gaan zoeken naar “de overgang”. 3 jaar geleden “overvallen” door n burnout en daar nooit meer mezelf teruggevonden. Het waren ook onverklaarbare klachten…
En nu lees ik dit alles en ook dat is zo herkenbaar.
Ik wil er alles aan doen om weer mezelf terug te vinden. Nog n lange weg maar ik wil t en t moet!


Door Cora Resoort op 16 januari 2014

Ben bijna iedere dag in tranen,waardoor,door mijn gewicht,ik kan
het niet accepteren dat ik zo ben aangekomen,ik sport,eet gezond
maar val maar niks af,en natuurlijk heb ik daardoor wel heel veel
stress,ik heb binnen veertien dagen tijd alweer een nieuwe broek
moeten kopen,ben in de overgang en wordt er moedeloos van,ik
ben mezelf niet meer,en kan nergens meer van genieten,en zeker
niet van kleding kopen,ik heb een hele lange weg te gaan…….
cora


Door Marjolein Dubbers op 16 januari 2014

Beste Cora,
In de overgang moet je lichaam opnieuw een balans zoeken. Vooral hormoonbalans is hierbij erg belangrijk. Let vooral op je bloedsuikerspiegel, in mijn e-book Optimaal Ontbijten kan je daar meer over lezen. Met insuline in je lichaam is het onmogelijk om af te vallen. Let dus vooral op de alle suikers en snelle koolhydraten en vervang ze door gezonde vetten. Zorg vooral ook voldoende rust. Laat desnoods je schildklier nameten als je zo bent aangekomen. Maar je bent niet de enige. Als er een doelgroep is die weet dat aankomen niet zoveel te maken heeft met voeding dan is de de groep vrouwen 40+.


Door Sonja op 22 januari 2015

Je bent niet de enige, ik dus ook niet blijkbaar. 2 jaar geleden in 1 maand tijd 10 kilo aangekomen, en daarna nog 5. Zit al 2 jaar niet lekker in me velletje hierdoor, ben mezelf niet meer. Ben al 6 jaar in de overgang, op me 42 vastgesteld. Door mijn dikker worden kom ik ook minder de deur uit. Ik probeer het te accepteren maar zeer moeilijk. Nou hier wordt je ook niet blij van van mij verhaal, maar ik neem het zoals het is, elke dag weer een nieuwe dag.


Door Jolanda op 17 september 2016

Ohhh IK LEES Mijn EIGEN verhaal…voel me ook sooo down door mijn gewicht en vindt het zonde van mijn tijd maar blijf in cirkel rond draaien…heb geen moed meer nix meer energie loos down afschuwelijk deze periode


Door geziena hulzebos op 11 november 2013

Wat ben ik blij dat ik dit heb gelezen. Ga al 2 jaar van dokter naar dokter, met het idee van ik zit in de overgang. Heb alle klachten daarvoor een ook waren mijn moeder en oma van dezelfde leeftijd. Tot het moment van de bloeduitslagen en diverse testen allemaal negatief, de grond zakt onder mijn voeten weg, had gehoopt positief om dan eindelijk een verklaring te hebben voor het voornamelijk nachtzweten/opvliegers en daardoor niet kunnen slapen. Nu het punt heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het ook stress kan zijn waar ik al ruim 2 jaar inzit. Zit al in een aardig ver stadium als ik lees dat het ook je spieren aantast, smeer mij daar al dagelijks met een zalf voor in omdat al mijn gewrichten zeer doen.
Er is dus weer een beetje hoop, ondanks dat het geen leuke uitslag is, is er in ieder geval een soort van conclusie. NU tijd om dit aan te pakken, maar hoe.

groetjes van geziena


Door Ingrid Langen op 25 oktober 2012

Het was geen spookrijder op de A2 maar een vrachtwagen op de A27: na zo’n ongeluk sta je dus stijf van de stress! Ontstressen is dan nog niet zo simpel…. Dus heb ik net het boek van James Wilson besteld. Ben benieuwd!


Door D. Stouthart op 24 oktober 2012

pffffffffff wat een oog opener. Moet er aan gaan werken. Met echt iets gaan gebeuren nu.


Door Ria Vervoordeldonk op 23 oktober 2012

Heel herkenbaar, wordt nu ook duidelijker, het gaat allemaal langzaam die veranderingen… Maar dank jewel, goede info


Door Jolanda op 3 mei 2012

Beste Marjolein,
Ik krijg kippenvel als ik jouw stukken lees. Wat is dit herkenbaar. Met name het stuk over stress en over de schildklier. Hier staat mijn geschiedenis.
Door de Hormoonfactor van Ralph Moorman kwam ik er achter wat stress zoal niet doet met een mens. Daardoor probeer ik daar al aan te werken, nu ik dit lees word ik daar nog meer van doordrongen. Dank hiervoor.
Hartelijke groet,
Jolanda

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen