Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek!
Lees meer

Page content

Hoe blijf je zoetigheid de baas in december? Lees 20 van mijn favoriete tips

Hoe blijf je zoetigheid de baas in december? Lees 20 van mijn favoriete tips

De maand december staat alweer voor de deur. December; heerlijke maand vol met familiefeestjes en gezelligheid maar ook met veel etentjes en zoetigheid. We weten ondertussen allemaal dat te veel zoetigheid (en te veel eten) niet goed voor ons is. Het verstoort onze hormoonbalans en ook onze energiefabriekjes, mitochondriën, doen het er niet goed op. Bovendien worden we er dik van.

Hoe voorkom je nou dat je deze maand veel energie kwijtraakt aan zoetigheid? Hoe weersta je al die verleidingen die je overal op je pad tegenkomt zonder al te streng te zijn voor jezelf? Want het leven moet wel leuk blijven! Hierbij 20 van mijn slimme tips en tricks. Er zitten er beslist een paar tussen die je kunnen helpen.

1. Start de dag met eiwitten en vetten

Als je dag begint met zoetigheid, al is het een kom gezond fruit, dan is de kans groot dat je later op de dag weer naar zoetigheid snakt. Het lijkt soms net of je lichaam dan ‘de smaak te pakken heeft’ en er de hele dag om blijft zeuren. Herken je dat?  Ik heb er vaak last van gehad dus tegenwoordig begin ik mijn dagen, vooral in december, zoveel mogelijk met een ontbijt waarin ik zoetigheid vermijd. Denk aan allerlei variaties met eieren met wat groenten, soepen (80% van de wereldbevolking start de dag met soep), havermout met avocado, kokosyoghurt met rood fruit of notenpap.

2. Vermijd zoete light-producten

De vergissing die veel vrouwen maken is dat ze overstappen op light-producten als ze zoetigheid willen vermijden. De kunstmatige zoetstoffen in deze light-producten verstoren echter je stofwisseling waardoor je trek naar zoetigheid alleen maar toeneemt. Pas op voor labels die zeggen ‘zonder toegevoegde suikers’, de kans is groot dat ze kunstmatige zoetstoffen bevatten.

3. Pas op met zoete dranken

Een tweede categorie om echt te vermijden is die van zoetige dranken. Niet alleen frisdranken, maar ook vruchtensappen en kant-en-klare smoothies (ook al zijn ze groen) bevatten volop suikers uit het toegevoegde fruit. Het valt allemaal in de categorie vloeibaar snoepgoed. Alcohol helaas ook trouwens. Drink het met mate, ook in december.

4. Drink ook in december volop water

Wacht niet tot je dorst krijgt, dan ben je al te laat. Je lichaam zendt een signaal van honger uit terwijl het eigenlijk dorst heeft. Onze warme huizen zorgen voor meer uitdroging van je lichaam dan je denkt. Drink dus 2 liter water per dag, ook in de wintermaanden. Vooral als je gezwicht bent voor wat zoetigheid is het drinken van water belangrijk. Het zal je echt helpen een volgende zoete aanval te vermijden. Drink water op kamertemperatuur of heet. Thee zonder theezakje dus.

5.  Zoek een buddy

Het is altijd makkelijker om afspraken na te komen als je ze met iemand anders maakt. Is er iemand in jouw omgeving die ook gezond de maand december door wil komen? Buddy up! Maak afspraken met elkaar. App als je het even moeilijk hebt of als je jezelf bewust toestaat om nu wel heerlijk wat te snoepen. Spreek af dat je eerlijk zult zijn. Weten dat je het niet alleen doet en dat anderen het soms ook moeilijk hebben kan je echt helpen.

6. Probeer zwarte koffie en thee zonder suiker. Echt!

Doe je melk en suiker of zoetjes in je koffie of thee? Geloof me, dit is de maand om de omschakeling te maken naar zwarte koffie en thee zonder suiker. Zoetjes zijn kunstmatige zoetstoffen die misschien geen calorieën bevatten maar wel, net als light-producten, je stofwisseling verstoren. Je lichaam blijft snakken naar de energie in de vorm van suiker die het niet gekregen heeft, maar wel verwachtte door de zoete smaak van de zoetjes. Het is echt een kwestie van wennen aan de smaak zonder suiker, zoetjes en melk en die omschakeling is binnen een week gebeurd. Daarna wil je niet meer anders.

7. Maak eens een bulletproof koffie of thee

Suiker geeft je maar voor een korte periode verzadiging. Vetten verzadigen je veel langer en geven je bovendien meer energie. Heb je al eens een bulletproof koffie of thee geprobeerd? Onder het motto: ontdek eens iets nieuws? Ik drink regelmatig koffie of thee met een klontje kokosolie, ghee of roomboter uit de blender. Het verzadigt echt en je behoefte aan zoetigheid neemt erdoor af. Hoe ik dat doe kan je zien in de video Koffie met kokos, klik daarvoor hier. 

8. Hou gezonde vetten bij de hand

Je mitochondriën, je energiefabriekjes, kunnen energie maken van glucosemoleculen en vetmoleculen. Gezonde vetten geven je meer en langduriger energie dan glucose en ze zijn bovendien voor je lichaam een schonere brandstof. Hou daarom gezonde vetten bij de hand als je zoete verleidingen wilt doorstaan. Ongebrande noten, gekookte eitjes of een avocado-snack zijn hiervoor heel geschikt. Je kunt ook zelf iets maken; een hartige muffin of een gare zoete aardappel met een lekkere lik roomboter.

Dat je niet dik wordt van gezonde vetten, als je zoetigheid en koolhydraten grotendeels afbouwt, kan je lezen in mijn boek Eet meer energie.

 

9. Gebruik kruiden om gerechten meer smaak te geven

Vaak gebruiken we suiker, honing of een andere vorm van zoetigheid om bepaalde gerechten een zoete smaak te geven. Dit kan echter ook met kruiden als kaneel, komijn, kardemom, gember, pompoenkruiden, Chinees 5-kruidenpoeder enzovoort. Kruiden zijn bovendien erg gezond voor je. Zo is gember een krachtige ontstekingsremmer en kaneel helpt mee om je bloedglucosespiegel stabiel te houden.

10. Zorg voor voldoende nachtrust

Het is algemeen bekend dat wanneer je te weinig slaapt, je overdag gaat lopen ‘snaaien’ van snelle energieboosters: meestal zoetigheid. Mijn advies voor de maand december, wanneer je kastjes allerlei lekkere maar minder gezonde dingen bevatten, is dan ook om te zorgen voor een goede nachtrust. Laat de televisie uit, neem een lekkere douche of bad en duik regelmatig vroeg je bed in. Het helpt echt!

11. Eet chocola zo puur mogelijk

Ook dit is een kwestie van wennen aan de smaak. Vroeger vond ik alleen melkchocola lekker, nu vind ik het veel te zoet. Echt, je smaakpapillen zullen je helpen bij het afbouwen van zoetigheid! Als je behoefte hebt aan chocola, eet het dan zo puur mogelijk, wat jij nog lekker vindt. Bouw het langzaam op. Er wat ongebrande noten bij eten is nog gezonder.

12. Weet dat er meer dan 50 benamingen zijn voor zoetigheid

Aangezien de voedingsindustrie weet dat we minder suiker willen eten, geven ze het gewoon andere namen, ook al gebruiken ze het nog steeds in hun producten. Er zijn inmiddels wel 50 benamingen voor allerlei vormen van zoetigheid. Wees je hiervan bewust als je bewerkte voeding koopt. Vormen van suikers worden toegevoegd aan zo’n 80% van de bewerkte voeding in de schappen, van saladedressings tot spinazie à la crème.

13. Kook weer lekker zelf

Het eten van bewerkte producten helpt daarom niet mee als je wilt afkicken van zoetigheid. Niemand eet een suikerpot leeg; het gaat om de verborgen suikers in allerlei producten en niet alleen in koek en snoepgoed. Daarom is mijn advies om zo min mogelijk bewerkte voeding te gebruiken en zelf te koken. Voorgesneden groenten en producten uit de diepvries kunnen je hierbij het werk nog steeds makkelijker maken.

14. Haal niet te veel in huis

Het kan verleidelijk zijn om grotere verpakkingen of aanbiedingen in huis te halen. Vaak halen we meer in huis dan nodig is. Probeer deze verleiding te weerstaan. Als je een bonbon wilt serveren bij de koffie en je verwacht 10 gasten heb je geen doos van 30 bonbons nodig. Die doos ligt straks achter in de kast steeds naar jou te knipogen om te kijken of ze je kan verleiden. Verwen je dierbare gasten liever met gezond eten en beperk de zoete verleidingen.

15. Wat vertellen je emoties je?

Vaak is een snaaibui een teken dat je iets anders nodig hebt. Voel je een snaaibui opkomen, voel dan eens wat het is dat je werkelijk nodig hebt. Een knuffel? Een arm om je heen met wat lieve woordjes? Rust en ruimte? Slaap? Buitenlucht? Troost? Gezelligheid? Lachen? Kijk eens of je deze behoefte op een andere manier in kunt vullen dan met die doos bonbons of zak chips. Bel een vriendin, maak een afspraak voor iets leuks, loop er even uit, bekijk een komische film of duik lekker je bed in. Vertroetel jezelf als niemand anders het doet maar doe het met iets waar je ook later op de dag nog blij mee bent.

16. Eet fruit, maar niet te veel

Bananen, mango’s, ananas, zoete appels, kiwi’s, sinaasappels, mandarijnen, rijpe peren: het is allemaal heerlijk maar eet het niet te veel. Dit is het snoepgoed dat de natuur ons geeft. Absoluut gezonder dan koeken en snoep maar ga je ook hieraan niet te buiten. Vooral niet als je probeert af te kicken van zoetigheid. Voor je lichaam is dit toch een vorm van suiker.

17.  Ga je te buiten aan (rauwe) groenten

Als er iets is wat je (bijna) ongelimiteerd kan eten dan is het (rauwe) groenten. Serveer bij iedere maaltijd een salade en eet hier volop van. Vraag in restaurants ongegeneerd om extra groente of rauwkost en neem je allerlekkerste olijfolie mee in een klein flesje om hieroverheen te gieten. Leer zelf mayonaise of een Hollandaise saus maken (zie het recept in mijn boek Eet meer Energie) en serveer dit royaal over allerlei groenten. Gebruik je oven om groenten te garen, eenvoudiger kan het bijna niet.

18. Sla geen maaltijden over

Als je nog moeite hebt om zoetigheid te weerstaan is de kans groot dat je een glucoseverbrander bent. Dit betekent dat je lichaam grotendeels zijn energie haalt uit glucose. Vetverbranders kunnen hun energie ook uit vetten halen (ook uit hun eigen vetcellen). Sla als glucseverbrander geen maaltijd over. Het is verleidelijk de lunch over te slaan als je weet dat er een uitgebreid diner op je wacht, maar de kans is te groot dat je om 4 uur de aanval inzet op de koelkast of koekjestrommel.

19.  Voed jezelf goed

Wist je dat als je lichaam te weinig voedingsstoffen bevat, je hiervan hongerig kunt worden? Als je lichaam signaleert dat er te weinig voedingsstoffen in je bloed zitten krijg je het signaal dat je honger hebt. Je lichaam wil dan dat je wat gezonds gaat eten, geen restjes pizza of kerstkransjes. Snaaibuien kunnen ongemerkt voortkomen uit gebrek aan voedingsstoffen. Voed jezelf dus goed. Met gezonde voeding die je in je mond stopt maar ook met andere gezonde voeding zoals beweging, buitenlucht, sauna, knuffelen, lachen enzovoort.

20. Focus op jezelf goed voelen

Alles wat we onszelf toewensen, wensen we omdat we denken dat het ons een goed gevoel zal geven. Of je nu wilt afvallen, meer geld op je bank wilt, meer vrienden of een minnaar in je bed. Vergeet de toekomst, je hebt alleen het nu. Focus op het nu en zorg dat je je op zoveel mogelijk momenten goed voelt. Geniet van je zachte bed, een bos bloemen, een mooi gesprek, het kijken naar je kleinkinderen. Geniet van alles wat jou een goed gevoel geeft. Dan heb je al die zoetigheid steeds minder nodig (alhoewel het verleidelijk blijft, ik weet er alles van!)

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Heb jij nog een aanvullende tip?

Comment Section

6 reacties op “Hoe blijf je zoetigheid de baas in december? Lees 20 van mijn favoriete tips


Door Marielle op 2 december 2018

Mooie complete lijst vind ik; dank je wel Marjolein en ook een fijne decembermaand gewenst!


Door Ina Steenhuis op 2 december 2018

Bedankt Marjolein voor alle goede tips, ik zal het zeker proberen. Ik heb jou eerste boek gekocht en ook de Master class doorgelezen, geleidelijk aan zal het wel goed gaan. Het water drinken gaat nog niet zo goed maar we werken er aan.


Door Els op 1 december 2018

Goed artikel weer, afgestemd op de komende feestdagen, Marjolein, bedankt!


Door Mieke Hendrickx op 30 november 2018

LEUK OM DIT WEER ALLEMAAL OP EEN RIJTJE CADEAU TE KRIJGEN. DANK JE WEL … PRETTIGE FEESTMAAND VOOR JOU!


Door Wil op 30 november 2018

Bedankt voor deze super-tips Marjolijn! Daar kan ik wat mee.
Ik zag je deze week bij koffie-tijd. Erg leuk om je eens in levende lijve te zien. Ik wens je nog heel veel succes!


Door Riky op 30 november 2018

Klopt helemaal Marjolijn. Dat is wat ik al langer doe en het werkt het beste. Af en toe zondigen is ook wel eens lekker. 80/20

Plaats een reactie


*