Wel of niet vaccineren? Dit is wat ik ervan vind.
18 min. leestijd

Wel of niet vaccineren? Dit is wat ik ervan vind.

Afgelopen week ging in ons land de corona-vaccinatie van start. Nog nooit ontving ik zoveel emails met dezelfde vraag: “Marjolein, wat vind jij ervan en laat jij je vaccineren?”.  Het antwoord dat ik stuurde naar alle lezeressen van mijn nieuwsbrief heb ik hieronder geplaatst.

Wat ik hiermee vooral wil doen is je angst voor het virus wat wegnemen. Zodat je voor jezelf een goed overwogen besluit kunt nemen.

Dit artikel krijgt regelmatig een update met nieuwe informatie.  Je vindt deze onderaan dit artikel.

Marjolein, wat doe jij? Wel of niet vaccineren?

Ik wist dat deze vraag zou komen en ik heb nagedacht over wat ik jullie hierop zou antwoorden. Een simpel “ja” of “nee” volstaat hier niet, hier hoort een verhaal bij waar ik mijn beslissing op baseer. Dit wordt daarom een hele lange nieuwsbrief waarin ik je mee wil nemen in mijn gedachtengang hierover die zich het afgelopen jaar heeft gevormd.

Oké, daar gaan we.

Nieuwsgierigheid is een gezonde eigenschap

Ik ben iemand die van nature veel vragen stelt en dingen wil snappen. “Nieuwsgierigheid is een gezonde eigenschap als het gaat om je eigen gezondheid” is een favoriete uitspraak van me. Dus ja, ik ben nieuwsgierig want ik wil dingen begrijpen.

Net als iedereen begreep ik de paniek in maart en de lockdown die we toen opgelegd kregen. Niemand wist precies waar we mee te doen hadden en er waren zeer veel vraagtekens. Veiligheid van iedereen voorop. Heel logisch.

Maar naarmate het jaar vorderde kreeg ik een onbehaaglijk gevoel. Zo’n ‘hier klopt iets niet’-gevoel. Ken je dat? Als kind voelde ik altijd al perfect aan of iemand de waarheid sprak. Langzaam bekroop me zo’n ‘hier is iets niet pluis’-gevoel. Ik heb daar in oktober al een uitgebreid artikel over geschreven. Inmiddels zijn we drie maanden verder.

Mijn ‘niet pluis’-gevoel is er nog steeds.

Waar komt mijn ‘onbehaaglijke’ gevoel vandaan?

Ik volg graag wetenschappelijk bronnen en internationale websites dus ook op het gebied van corona. Deze hebben ervoor gezorgd dat ik steeds vaker mijn wenkbrauwen optrok en dacht: ‘Hé? Wat?’

Ik kreeg hierdoor steeds meer vraagtekens bij het wereldwijde coronabeleid. Laat me met je delen welke vragen ik me zoal gesteld heb. (Maar doe vooral ook je eigen onderzoek).

RIVM plus wetenschappelijk onderzoek zegt: mondkapjes bieden nauwelijks bescherming en bevorderen juist bacteriële infecties.

Heb jij ook zo’n hekel aan die mondkapjes? Wist je dat het RIVM vorige maand nog heeft herhaald dat niet-medische mondkapjes waarschijnlijk maar beperkt helpen bij het voorkomen van besmetting van anderen? En dat niet met zekerheid gezegd kan worden of niet-medische mondkapjes wel of geen meerwaarde hebben? Klik hier en je kunt het op hun site zelf nalezen.

Maar er is meer. In november kwam een groot onderzoek naar buiten waaruit bleek dat het virus niet of nauwelijks wordt tegengehouden door medische mondmaskers.

Dit betekent dat de niet-medische mondkapjes, die we bijna allemaal dragen, nog veel minder effectief beschermen.

Dr. Ir. Carla Peeters werkte als immunoloog aan vaccins voor de preventie van infectieziekten. Ze legt in dit interview uit dat mondkapjes niet alleen niet werken maar bovendien niet zonder risico zijn voor onze gezondheid. Bacteriële en virale infecties en schimmels kunnen hierdoor juist toenemen tot wel 72%.

vaccinatie voor en nadelen

Hoofd RIVM zegt dat stoppen met verplichte mondkapjes prima zou zijn

Begin december legde Jaap van Dissel, hoofd RIVM, aan kritisch kamerlid Wybren van Haga nog uit dat hij het prima zou vinden als de politiek het besluit van verplichte mondkapjes weer terug zou draaien op basis van deze nieuwe inzichten. Hè? Wat? Dit is niet gebeurd zoals je weet.

Toen ik vervolgens las dat Hugo de Jonge heeft gezegd dat mensen zich nou eenmaal veiliger voelen met een mondkapje op, was voor mij de maat vol. Ik voelde me betutteld! Ik bepaal zelf wel waarmee ik me veilig voel.

Vanaf dat moment draag ik geen mondkapje meer.

Ik zeg niet dat jij dit moet doen. Ik vertel je alleen wat ik doe.

waarom-vaccineren

Waarom horen we niets meer over groepsimmuniteit?

Arts, epidemioloog en hoogleraar Menno Jan Bouma vertelt in dit goede artikel hoe het coronavirus precies werkt. Als we besmet worden houdt ons immuunsysteem dit virus veelal in onze neus-, mond- en keelholte al tegen. Dit betekent dat ons lichaam antistoffen kan opbouwen waardoor het dit virus een volgende keer herkent en ons nog sneller en beter kan beschermen. Dit noemen we immuniteit en dit is gunstig voor ons.

Als grote groepen mensen immuniteit hebben opgebouwd noemen we dit groepsimmuniteit. Dan zijn vaccinaties niet nodig.

Dr. Bouma legt in dit artikel ook uit waarom handen wassen, desinfecteren, afstand houden en niet knuffelen bij een virus als corona niet effectief zijn omdat het een zogenaamde ‘vlieger’ is. Dat was weer zo’n Hè? Wat? momentje. Waarom dan die 1,5 meter afstand?

De beste bescherming tegen dit coronavirus is een goed werkend immuunsysteem zegt Dr. Bouma.

Waarom komt de overheid niet met adviezen en maatregelen om ons immuunsysteem gezond te houden? Waarom maken ze groenten en fruit niet goedkoper? Stimuleren ze beweging en sporten? Waarom zoveel maatregelen die juist angst aanwakkeren en eigenlijk ongezond voor ons zijn?

Ik begon meer vraagtekens te krijgen en steeds vaker mijn wenkbrauwen op te trekken.

Waarom worden we nu zo bang gemaakt met aantal besmettingen?

Weet je wat ik ook niet snap? In maart en april kregen we IC opnames en sterftecijfers te zien van mensen die zouden zijn overleden aan corona. Onze zorg ging toen uit naar het verzorgend personeel en overbelasting van de IC’s. Terecht! Er werd toen ook gesproken over het belang van het opbouwen van groepsimmuniteit, weet je nog?

Nu, een half jaar later, horen we alleen maar over het hoge aantal besmettingen die zouden blijken uit de PCR-test (over die test zo nog wat meer). Moeten we niet juist blij zijn met al die ‘besmettingen’? Dit betekent juist dat steeds meer mensen in contact zijn geweest met het virus en dus antistoffen hebben aangemaakt.

Zo bouwen we groepsimmuniteit op werd er in het voorjaar nog gezegd. Dat was toen positief.

Nu moeten alle mensen met een positieve test (of mensen die samenwonen met iemand die positief is getest) twee weken in thuisquarantaine om besmetting van anderen te voorkomen. Minder opbouw van groepsimmuniteit dus. Als er voldoende groepsimmuniteit zou zijn zouden we niet gevaccineerd hoeven te worden. Dat zou dan overbodig zijn.

Zouden we allemaal ernstig ziek worden van dit virus en veel mensen eraan overlijden dan had ik het allemaal gesnapt. Maar dit blijkt niet het geval te zijn. Dit is wat me nog het meest verbaast.

Waarom draconische maatregelen voor een virus met een sterftecijfer vergelijkbaar met ernstige griep?

Ik zou het allemaal begrijpen als we te maken zouden hebben met een killervirus. Dit is echter NIET het geval. Wat de media ook schrijven: de officiële cijfers vertellen een ander verhaal.

In november werd door een groep artsen en professionals die zich niet meer kunnen vinden in de corona-aanpak van de overheid, de Stichting Artsen Covid Collectief opgericht. Dat is nogal wat vind ik, dat zo’n groep artsen de moeite neemt een stichting op te richten om de overheid een tegengeluid te laten horen.

Deze artsen vinden dat alle maatregelen meer schade dan goed doen. Dat ben ik ondertussen helemaal met ze eens.

Volgens deze artsen verloopt bij 80% van de mensen besmetting met SARSCoV-2 mild of helemaal zonder symptomen. 12% krijgt verkoudheidsklachten of griep, 1-2 % moet worden opgenomen in een ziekenhuis en 0,35% heeft IC-zorg nodig. De risicogroepen zijn duidelijk: 80-plussers en mensen met ernstig overgewicht of onderliggende aandoeningen. Deze percentage zijn allemaal vergelijkbaar met andere ‘normale’ griepvirussen.

Ook het sterftecijfer is vergelijkbaar met dat van een stevige griep

Ook het sterftecijfer is vergelijkbaar met dat van influenza. Volgens een recent rapport van de WHO ligt het sterftecijfer op 0,27%: veel lager dan werd voorspeld aan het begin van de pandemie, schrijft de WHO.

De gemiddelde leeftijd van overleden vrouwen is 83,4 en van mannen 79,6 jaar. Hierbij had 94% een of meer andere aandoeningen. Het sterftecijfer mensen onder de 70 jaar wordt geschat op 0,03 – 0,04 %.

Ik wil het lijden aan corona of het verdriet van familieleden van overleden mensen zeker niet bagatelliseren. Mijn medeleven gaat absoluut naar ze uit. Ik ken ze persoonlijk ook. Maar in het seizoen 2017-2018 stierven er zo’n 3000 méér mensen aan de griep dan in 2020 door corona. Daar hoorden we toen niets over. De griep is ook besmettelijk, dat weten we allemaal.

Iemand zei laatst voor de grap dat de kans dat jongeren overlijden omdat ze buiten een dakpan op hun hoofd krijgen, groter is dan dat ze overlijden aan corona. Waarom laat de overheid al die jongeren met een mondmasker lopen en mogen ze niet naar school of hoger onderwijs? Steeds meer jongeren bellen de zelfmoord preventielijn.

Mijn hart gaat uit naar alle jongeren in ons land! Ik voel me als iemand die ouder is en meer levenservaring heeft, verplicht om voor ze op te komen en kritische vragen te blijven stellen.

Waarom geen maatregelen om vooral de ouderen en kwetsbaren te beschermen en de jongeren weer ‘vrij’ te laten? Waarom al die strenge maatregelen voor iedereen, waarom de economie op slot, waarom al dat zaaien van angst voor dit virus? Mijn ‘niet-pluis’-gevoel werd sterker en sterker.

kiezen-voor-vaccinatie-of-niet

De PCR-test roept ook vragen op

Met behulp van de snel ontwikkelde PCR-test wordt nu bepaald of iemand corona zou hebben. Ben je positief getest dan moet je twee weken in thuisquarantaine ook al voel je je kiplekker, om te voorkomen dat je mogelijk iemand anders besmet.

Moleculair geneticus Pieter Borger heeft met andere (internationale) medici en wetenschappers aangetoond dat het PCR-testbeleid minimaal tien ontwerpfouten bevat. De test is nooit bedoeld als diagnostisch middel en leidt tot veel foutieve uitslagen. Ook de bovengenoemde artsen wijzen hierop.

RNA-deeltjes van corona of een ander griepvirus kunnen maanden in het lichaam achterblijven. Zoals hierboven gezegd merkt 80% van de mensen niet of amper dat ze een griep- of coronavirus hebben opgepikt. Je krijgt dan wel een positieve uitslag maar kunt allang niemand meer besmetten.

Even voor alle duidelijkheid; als jij ongemerkt in augustus een onschuldig rhino-virus (een griepvirus) hebt opgepakt kan je nu een positieve PCR-uitslag krijgen. Hè? Wat?

Nóg strengere maatregelen op basis van foute cijfers? Nee toch?!

De overheid noemt positieve PCR-uitslagen onterecht ‘besmettingen’ en baseert op basis hiervan haar lockdown beleid.

Vanaf 1 december 2020 mogen ook mensen zonder klachten zich laten testen. Eind december werden er daardoor 65% meer testen gedaan dan eind november. Ik ben altijd bar slecht in wiskunde geweest maar zelfs ik snap dat het logisch is dat dan het aantal zogenaamde ‘besmettingen’ oploopt. Meer testen geeft meer ‘besmettingen’. Dit is namelijk een redelijk vast percentage van het totaal aantal geteste personen dat nu ergens tussen de 12% en 13% ligt. Het kabinet stuurt haar beleid op basis van het aantal positieve PCR-testen.

We kunnen dus verwachten dat de lockdown de komende maanden nog strenger wordt. Denk aan een avondklok zoals in andere landen en strenger optreden van boa’s.

Steeds vaker heb ik mezelf de vraag gesteld: waarom al deze maatregelen? De lockdowns hebben een zoveel groter negatief effect op ons allemaal dan het coronavirus. Dat is toch niet logisch?

Ik ben lang niet de enige. Het kamerlid Van Haga heeft half december een motie van wantrouwen ingediend tegen dit kabinet. Steeds meer artsen, wetenschappers, immunologen, virologen, epidemiologen, juristen en goede journalisten komen steeds vaker met kritische geluiden. Helaas zijn hun meningen nauwelijks bekend geworden bij het grote publiek.

wel of niet vaccineren

Dus: wel of niet laten vaccineren?

Dit was een lange aanloop op de vraag of ik me wel of niet laat vaccineren.

Ik wil zeker geen negativiteit of verdeeldheid zaaien. Als jij een andere mening hebt: helemaal prima! Laten we elkaar respecteren. Mijn mening kan veranderen en die van jou ook. Laten we in contact blijven, met respect naar elkaar luisteren en van elkaar leren. Niemand heeft de De Waarheid in pacht. Ik ook zeker niet! De wereld is complex en is dat altijd geweest.

Ik ben niet per definitie tegen vaccinaties. Ik heb ze zelf als kind ook gehad. Maar ik laat me nu niet vaccineren. Waarom niet?

In Nederland krijgen we het nieuwe mRNA-vaccin

Er zijn/worden meerdere vaccins ontwikkeld maar in Nederland krijgen we een nieuw zogenaamd mRNA-vaccin. Dit is onder druk versneld ontwikkeld, er is geen uitgebreide testfase geweest en er is daardoor nog veel te weinig bekend over de veiligheid van deze vaccins.

Dit vaccin is niet getest op kinderen, jongeren of kwetsbare ouderen.

We kennen de bijwerkingen niet op langere termijn. Er is heel veel dat we nog niet weten over dit vaccin. Dit geeft mij geen goed gevoel.

Neuroloog Jan B. Hommel schreef hier een goed artikel over en lichtte het ook toe in in dit interview.   

Ook prof. dr. Theo Schetters (immunoloog) noemt de huidige massa mRNA-vaccinatie ‘roekeloos en onnodig’ en niet wetenschappelijk onderbouwd. 

Ook allerlei internationale bronnen laten ons weten dat er teveel onbekende factoren zijn, ze manen ons aan tot voorzichtigheid en pleiten ervoor om langer onderzoek te doen. Er is geen duidelijkheid of het werkelijk zorgt voor mindering van het aantal overledenen, ernstig zieken en ziekenhuisopnames. Hier snap ik iets weer niet: maar daar gaat het toch allemaal om? 

Dit vaccin kan zelfs ons DNA veranderen zeggen deskundigen

Bovengenoemde moleculair geneticus Pieter Borger geeft in dit interview aan (vanaf minuut 50) dat het niet uitgesloten is dat het corona-vaccin ons DNA kan veranderen. Dit kan op termijn tot allerlei ziektes leiden. Hij is dus terughoudend totdat echt wetenschappelijk is uitgesloten dat dit vaccin niet in je genoom integreert. Veranderingen in mijn DNA, daar heb ik ook geen goed gevoel over.

Vaccinaties kunnen op termijn schadelijke bijwerkingen laten zien. In 2009 kocht Nederland 24 miljoen vaccins tegen de Mexicaanse Griep. Toen er 5 jaar later processen begonnen tegen de bijwerkingen hiervan bleek pas dat Nederland de aansprakelijkheid had overgenomen van de farmaceut. Ook nu wensen farmaceuten niet de verantwoordelijkheid te dragen van de mogelijke bijwerkingen van dit vaccin op langere termijn. Ook dit zet mij aan het denken.

In Amerika zijn de mogelijk schadelijke gevolgen dus geheel voor de gevaccineerde. Nederland heeft wel toegezegd te zullen bijdragen aan de mogelijke schadeclaims. 

Uit Amerika, dat nu enkele weken op ons voorlopen wat vaccineren betreft, komen al de eerste signalen van bijwerkingen en ernstige ontstekingen.  Ik schrijf dit artikel in januari 2021. 

Wanhopige oproep van artsen: waarom mogen bestaande medicijnen niet worden ingezet?

Tot slot misschien nog wel het belangrijkste: er zijn artsen die vanaf het begin, individueel of gezamenlijk, gezocht hebben naar reeds bestaande medicijnen die effectief werkzaam zouden zijn tegen het COVID 19 virus. Deze medicijnen zonder bijwerkingen, Ivermectine en Hydroxychloroquine, zijn er. Lees het verhaal van huisart Rob Elens.

Uit vele omvangrijke onderzoeken blijkt dat vroege behandeling met Ivermectine zowel preventief te werken, als ziek zijn en overlijden aan COVID 19 aanzienlijk te verminderen.

Waarom is er een nieuw vaccin nodig en moet de hele wereldbevolking worden gevaccineerd als er bestaande medicijnen zijn die werken als iemand corona heeft en geen bijwerkingen geven, vragen deze artsen zich af.

Ik vraag het me ook af.

vaccineren tegen corona

Nee, vaccineren betekent niet dat we terug kunnen naar ‘normaal’.

Ik snap het helemaal als jij denkt dat als we ons allemaal laten vaccineren we terug naar ‘normaal’ kunnen.

Ik hoor dat steeds in mijn omgeving dat dat voor veel mensen de reden is om zich te laten vaccineren: mondkapjes af, oma weer knuffelen, kinderen naar school en lekker weer uit eten in een restaurant. Wie wil dat nou niet? We zijn de maatregelen allemaal spuugzat.

Helaas is dit niet het geval. Ik vind dat de overheid hier tot nu toe erg onduidelijk in is. Ook mét vaccinaties blijven alle andere maatregelen gehandhaafd zegt de WHO. Je bent door het vaccin zelf (deels) beschermd maar kunt anderen nog steeds besmetten, is de redenering hierachter. Lockdowns en mondkapjes, hoelang nog dan? Niemand die het weet, ook Hugo de Jonge niet.

Ik heb nog steeds veel vragen. Hoe vaak moeten we ons laten vaccineren? Ieder jaar zoals bij een griepvirus? Of bij iedere mutant die de kop opsteekt zoals de Britse coronavariant die inmiddels in Nederland is gesignaleerd?

De belangrijkste reden echter dat ik me niet laat vaccineren is dat ik niet bang ben voor het corona-virus.

Ik ben 62 jaar, ik eet en leef gezond. Ik weet globaal hoe mijn immuunsysteem werkt en hoe ik hier met voeding, supplementen en leefstijl een positieve invloed op heb. Ik ben niet bang om af en toe een verkoudheid of griep te krijgen en vertrouw erop dat mijn immuunsysteem me voldoende beschermt. Ook tegen COVID 19.

Het nieuwe ‘normaal’ in mijn ogen: geef voeding  de hoofdrol!

Ik wil hierbij duidelijk stellen dat niemand voor jou kan beslissen of je je wel niet moet laten vaccineren. Als er iets is waar je een eigen keuze in moet maken dan is het dit wel. Het is jouw lichaam. Volg vooral je eigen intuïtie en je eigen wijsheid. Ik heb mijn gedachtengang met je gedeeld omdat veel vrouwen me hierom gevraagd hebben en ik het belangrijk vind om vooral de enorme angst voor dit virus wat bij je weg te nemen.

Weet je wat ik, ondanks alle ellende, toch als positief zie? Dat deze hele situatie ons vooral uitnodigt om zelf meer dan ooit de regie over onze gezondheid in eigen handen te nemen!

Voeding en leefstijl als belangrijkste wapen tegen het coronavirus zegt ook internist en COVID dokter Yvo Sijpkens. Voeding en leefstijl als middel om een geweldig mooi, vitaal, lang en waardevol leven te creëren voor jezelf, zeg ik.

Wil jij ontdekken hoe je met voeding je immuunsysteem positief kunt beïnvloeden? Lees dan de artikelen onder het kopje immuunsysteem of Klik hier en bestel dan alvast mijn boek dat eind deze maand uitkomt.

Ons immuunsysteem biedt de eerste en beste bescherming

Ik geloof in de kracht van ons immuunsysteem, in de enorme intelligentie van ons lichaam, en ik geloof ook in het goede van de mens. We kunnen zoveel meer dan dat we vaak denken! De toekomst ligt in onze eigen handen.

Als je je wanhopig voelt, in de war, bezorgd of boos keer dan naar binnen. Zoek wat vaker de stilte op, luister naar je hart en neem wat afstand van de wereld. Luister naar je diepe, innerlijke wijsheid, vertrouw daarop, zet een glimlach op je gezicht (ook al voelt het een beetje geforceerd) en vaar eigen-wijs je eigen koers.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Hieronder een selectie van zeer interessante interviews en artikelen die na het schrijven van dit blog zijn verschenen. 

(Het aantal artikelen en interviews zijn zo talrijk dat ik voorjaar 2021 ermee gestopt ben om deze lijst nog aan te vullen.) 

Het Artsen Covid Collectief heeft een pagina opgesteld met veel gestelde vragen over vaccinaties. Klik daarvoor hier. 

Steeds meer huisartsen maken zich ernstig zorgen over de grote druk die er maatschappelijk ontstaat om ons te laten vaccineren. Hieronder een selectie:

Huisarts Jan Vingerhoets: “Er is zoveel dat we niet weten.” 

Huisarts Bart van Tienen: Gezonde patiënt overleed na vaccinatie.

Huisarts Els van Veen: “Ik mag als huisarts geen schade toebrengen aan gezonde mensen”

Huisarts Berber Pieksma: “Opgelegde, zinloze maatregelen”

Huisarts Huib Pieter Rutten: Waarom het zinloos is gezonde mensen te vaccineren tegen corona

De documentaire “Wat staat er op het spel?”  (The New Normal) geeft een beeld van een breder perpectief op de huidige ontwikkelingen en legt wereldwijde belangen bloot en welke richting het op zou kunnen gaan. Een aanrader.

Prof. dr Theo Schetters kwam bij Flavio Pasquino terug voor een vervolginterview waarin hij helder aan de hand van officiële cijfers uitlegt waarom we niet zo bang hoeven te zijn en pleit voor bescherming van risicogroepen en stoppen met de lockdown.

Een zeer goed artikel van het Artsen Covid Collectief over hoe angst werkt in ons brein en wat het huidige beleid van de overheid gericht op angst verspreiden doet op zowel korte maar ook lange termijn met onze gezondheid. Absoluut een aanrader! 

Als er iets slecht is voor ons immuunsysteem dan is het leven in stress en angst. Wat vinden we dan van het nieuws dat het Duitse ministerie wetenschappers heeft ingeschakeld om corona-angst op te wekken?

De beroemde Amerikaans-Duitse advocaat, Reiner Fuelmich klaagt het door Davos geïnstitutionaliseerde Covid-19 schandaal aan. Hij wordt gesteund door duizenden advocaten en andere experts wereldwijd. Zijn standpunt is dat er geen gezondheidscrisis is, maar dat dit wordt gebruikt om geld en de macht in te wereld te verschuiven. Echt een aanrader dit artikel! 

Huisarts Rob Elens geeft geen vaccinaties zonder dat patiënten een brief ondertekenen die ze wijst op de werking en risico’s van het vaccin Astrazeneca. Met andere woorden: hij vraagt om geïnformeerde toestemming in plaats van blinde toestemming. Opvallend is dat hij nogal wat tegengas krijgt van collega’s.

Patiënten informeren over het al dan niet ondergaan van een medische handeling is wettelijk verplicht.  Dit geldt uiteraard ook voor vaccinaties. Lees hier een artikel hierover in Medisch Contact. 

Stichting Artsen voor waarheid geeft aan dat het bij het covid vaccin gaat om een medisch experiment, dit staat zelfs in de bijsluiter vermeld. Sinds 1947 was dit verboden. Dit experiment duurt tot december 2023. De farmaceutische industrie is niet aansprakelijk voor de gevolgen. Klik hier voor dit interview met arts Elke de Klerk. 

In de eed die artsen moeten afleggen staat o.a.: Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten.  Er staat ook:  Ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Klik hier voor de volledige tekst van de artseneed.

Moeders luiden de noodklok! Een groeiende groep moeders maakt zich zorgen over de aangescherpte coronamaatregelen op scholen, waaronder een nieuw test-, quarantaine- en mogelijk vaccinatiebeleid. Met mogelijk onherstelbare, ernstige schade voor de kinderen tot gevolg. Je kunt je aansluiten via hun site Moederhart, klik daarvoor hier. 

Afgelopen week kwamen er opeens berichten in diverse bladen dat hardlopers werd geadviseerd een mondmasker te dragen. Immunoloog Dr. Carla Peeters luidde de noodklok bij Flavio Pasquino en wijst ons op de gevaren van mondmaskers voor onze gezondheid. Klik hier voor deze uitzending. De Rijksoverheid maar ook het WHO raden het ten strengste af om mondkapjes te dragen tijdens het sporten.

Ook Israel luidt de noodklok. De bevolking, inclusief zwangere vrouwen en kinderen, wordt daar in een recordtempo gevaccineerd. Alle burgerrechten worden genegeerd, mensen worden ontslagen als ze niet worden gevaccineerd en geweigerd in hun zangkoor, sportclub, hobbyclub ed.  Gezondheidsdeskundige Ilana Rachel Daniel zegt dat Israël de voorloper en dat als we niet ingrijpen dit de rest van de wereld staat te gebeuren.

Helaas komt deze realiteit in Nederland ook dichterbij.  Afgelopen week is er in de Tweede Kamer ingestemd met een vaccinatiepaspoort. Om toegang te krijgen tot openbare gelegenheden zullen we moeten laten zien dat we gevaccineerd zijn of een negatieve test laten zien. Hugo de Jonge vindt dat geen verplichting want ‘we dringen niemand op om naar een festival te gaan” zegt hij. Klik hier om dit uit zijn eigen mond te horen. 

Een positief geluid van Maurice de Hond die signaleert dat COVID-19 zich wereldwijd aan het terugtrekken is. Ook de Europese regionale directeur van de WHO, Hans Henri Kluge, trekt dezelfde conclusie. Maurice schrijft: “…. het wordt tijd ons niet langer te laten dicteren door de modellen van het RIVM en de interpretaties ervan door de leden van het OMT. De nevenschade wordt steeds groter en het wordt steeds duidelijker dat die modellen het behoorlijk verkeerd hebben.”

En heb je zin om af en toe even te lachen om dit hele coronacircus? Ik wel. Ik kijk dan even op het kanaal van Tisjeboy Jay. Er zijn mensen die hem vreselijk vinden maar ik moet altijd heel erg om hem lachen. En lachen is gezond!

Inmiddels ziet het er naar uit dat we een vaccinatiepaspoort gaan krijgen. Het Artsen Covid Collectief heeft hier ernstige en ethische bezwaren tegen. “Lichamelijke integriteit en zelfbeschikkingsrecht zijn grondrechten. Er mogen geen discriminatoire gevolgen aan worden verbonden” schrijven ze.

Ondertussen neemt de censuur in Nederland hand over hand toe. Onder het kopje -medische desinformatie- wordt alle kritiek op het coronabeleid van de overheid verwijderd van social media zoals YouTube, Linkedin en Twitter.  Vrijheid van meningsuiting lijkt meer dan ooit aan banden te worden gelegd.

Heb je de term The Great Reset al gehoord? In deze video legt Tim Gielen op een rustige manier uit wat dit inhoudt en waarom dit een gevaar betekent voor onze democratische samenleving. Ik denk dat het belangrijk is dat we hier allemaal kennis van nemen.

Epidemioloog Dick Bijl, oud-hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin, wacht met het nemen van het vaccin: "ze zijn onvoldoende getest op ernstige bijwerkingen".

Heb je al iets gehoord of gelezen over de mogelijke effecten van de spike-eiwitten als gevolg van het vaccineren? Steeds meer artsen en andere wetenschappers, zoals Dr. Richard M. Fleming, Dr. Byram Bridle,  Dr Peter McCullough, zich hier zorgen over.  Vooral als het gaat om bloedklontering, beroertes, hevige menstruaties,  hart- en vaatproblemen en vruchtbaarheid. Er is nog veel over onbekend, maar ondertussen wordt de mensheid in een hoog tempo gevaccineerd. Waarom?  Dit vraagt Dr. Peter McClullough zich ook terecht af! 

Een goede uitleg over hoe die spike eiwitten

Begin jij ook te twijfelen of dit alles nog te maken heeft met onze gezondheid en wat er werkelijk aan de hand is? Is er sprake van een plandemie zoals er steeds vaker gezegd wordt?  Beluister dan dit interview van Jorn Luka met advocaat Dr. Reiner Fuellmich die met zo'n 100 andere advocaten de onderste steen boven probeert te krijgen. 

Vraag jij je soms af wat er op een nog hoger niveau, op spiritueel gebied, zich nu aan het afspelen is? Kan jij je iets voorstellen bij een strijd tussen licht en duisternis? Beluister dan dit prachtige interview van Jorn Luka met Marcel Messing; filosoof, antropoloog en zeer belezen. 

Nicolle
Door

Nicolle

op 09 Jan 2021

Jij schrijft hoe ook ik erover denk. Dank daarvoor. Hopelijk gaan meer mensen op tijd de ogen open. Het is allemaal verdacht en dat geeft onrust en onzekerheid. De vaccins geven ons niet het "oude normaal" terug en ook dat zet vraagtekens.... Griep is overleden aan corona. Blijf met zn allen gezond met de ogen open....

Een kritsche, bezorgde Nederlandse
Door

Een kritsche, bezorgde Nederlandse

op 09 Jan 2021

Ik had het niet beter kunnen verwoorden en ik hoop dat er toch nog geluisterd gaat worden naar st. Artsen covid collectief en naar alle andere artsen die vraagtekens hebben en dit goed kunnen onderbouwen vanuit hun kennis. Zo is het verhaal van dr. Wakefield over het vaccin ook heel duidelijk, kijk maar eens naar zijn uitleg

Dus ga op onderzoek uit en maak dan een beslissing, want we denken we dat de lockdown opgeheven gaat worden als we laten vaccineren en we terugkunnen naar het oude normaal, dat zit er voorlopig gewoon niet in. Hugo de Jonge geeft dit toe aan Wybren van Haga als hij daarom vraagt.

Yvonne
Door

Yvonne

op 09 Jan 2021

Dank je wel voor deze uitleg. Het is precies hoe ik er ook over denk. Ik kon het alleen niet zo duidelijk beschrijven met wetenschappelijk onderzoek.

Afra
Door

Afra

op 09 Jan 2021

Hey Marjolein, Een helder stuk en ik ben het ook echt met je eens. Echter: de ziekenhuizen liggen nu wel vol. En ondanks dat ze het nu niet aan kunnen omdat er destijds bedden en personeel zijn wegbezuinigd moeten we nu wel met deze situatie dealen. En het is niet helemaal zo dat een gezonde leefstijl 100% beschermd. Ik ben zelf in opleiding tot leefstijl coach dus ik ben helemaal pro gezonde leefstijl maar alle obesen krijg je niet ff in een paar maanden op gezond gewicht. En ook gezonde fitte mensen zoals een jonge sportieve vriend van me kunnen heftig ziek worden van Corona. Dus hoewel ik het abosoluut eens ben met jouw verhaal (en vele anderen die dit nu ook vertellen) denk ik dat we nog wel een schakel missen in het oplossen van deze crisis. Hoe zouden we de lockdown en mondkapjes kunnen loslaten en tegelijkertijd er voor kunnen zorgen dat de zorg het aan blijft kunnen (op korte termijn)? Want mondkapjes helpen idd niet. En lockdown heeft heel veel neven schade die nu nog niet eens allemaal zichtbaar is. Maar het virus verspreid zich via mensen dus waar mensen samen komen blijft er risico op het virus. Ben benieuwd hoe jij er in staat. Ook snap ik niet waarom ivermectine niet mag worden ingezet. Is dat omdat er daar weinig aan te verdienen valt?

Deborah
Door

Deborah

op 11 Jan 2021

Ja hier kan ik me wel in vinden. Want klopt helemaal wat in het artikel staat beschreven. Maar ik werk zelf in een ziekenhuis en daar hoor ik dat de cohort afdeling en IC steeds vol liggen en patiënten overgeplaatst moeten worden.

Jules
Door

Jules

op 11 Jan 2021

Vol met Covid1984 patienten ? of patienten die toevallig positief op een een of ander coronavirus getest zijn ? Das namelijk de krux in de alledaagse berichtgeving, al maanden lang.

Will-Therèse Van Roosmalen
Door

Will-Therèse Van Roosmalen

op 09 Jan 2021

Beste Marjolein, Wat leg je dit goed uit. Een heel compleet verhaal op beschouwende wijze neergezet, zonder emotie maar helder! Dank je.

Marlies Blom
Door

Marlies Blom

op 09 Jan 2021

Fantastisch onderbouwd artikel!

Jolanda
Door

Jolanda

op 09 Jan 2021

Dank je wel Marjolein.. ik was er al van overtuigd dat ik geen vaccinatie wil. Dit bevestigd mijn keuze DANKJEWEL 🙏

Veron Goemans
Door

Veron Goemans

op 09 Jan 2021

Ha Marjolein, ik heb je artikel gedeeld op Twitter, LinkedIn en Facebook. Jij verwoordt precies zoals ik er ook tegenaan kijk. Fijn dat je in je artikel links hebt opgenomen waarmee vrouwen zelf ook het een en ander na kunnen gaan.

Jan
Door

Jan

op 09 Jan 2021

De nadruk op gezonde voeding is al jaren een ondergeschoven item. Althans niet in de goeie richting! De voedingsmiddelen industrie is 1 grote, criminele organisatie, met vanlieverlee heel veel macht. Bijna als de farmacie... Als je doelbewust foute stoffen toevoegd aan voeding, ter verhoging van de winst, ben je in mijn boekje een crimineel. Als je er als regeringen (lokaal zowel als europees) aan meewerkt, ben je medeplichtig. De grote adviseurs in NL...rivm voorop, maar ook het omt, blijken fors financieel belang bij hun eigen adviezen te hebben..Euhh??😱 Het rivm, wat vlak voor deze crisis volkomen ontmaskerd werd door de boerenstand, was plots heilig!! Het is een enorm politiek rekencentrum. Dacht u dat de cijfers over stikstof, pfas, nh4, enz. enz. door meten tot stand kwamen? Nou echt niet, vrijwel alles komt voort uit rekenmethodes, die naar believen simpel en onopvallend verandert kunnen worden. In een wereldwijd complot weiger ik voor nu te geloven. Dat er van de huidige crisis misbruik wordt gemaakt op het gebied van maatregelen en wetjes is hoop ik voor een ieder kraakhelder!!

sjoukje
Door

sjoukje

op 09 Jan 2021

Heb jou artikel met veel aandacht gelezen en het is alsof het mijn gedachten zijn. Kan me er helemaal in vinden en ook ik stel steeds de vraag ; Hé? Wat?

Irene
Door

Irene

op 09 Jan 2021

De sterftecijfers in 2018 door de griep zijn nu ingehaald door de cijfers van Corona. En wat denk je dat er gebeurd zou zijn zonder de maatregelen nu ? Hoeveel meer doden?? Scenario zwart in de IC’s? Ik vind het zo jammer dat je dat er niet even bij verteld. Dit jaar zijn er minder infectieziekten dan ooit vastgesteld. En nog steeds rond de 11.000 doden door Corona. Denk even logisch na, hoeveel doden zouden dit er zijn zonder de maatregelen??? Afstand houden en handen wassen, desinfecteren helpen wel. Omdat daar ook genoeg wetenschappelijke bewijzen voor zijn. Ja Corona is ook een vlieger, maar het gaat om alle vormen van besmetting terugdringen. Ja dus ook de vieze deurkruk etc. Ik vind het zo treurig dat er mensen zijn die zonodig elke keer tegen de maatregelen in moeten gaan vanwege hun eigenwijze kijk op zaken. Omdat er toevallig wat wetenschappers zijn die het een en ander tegen spreken. Als alle maatregelen niet helpen hoe verklaar jij het dan dat alle voorkomende infectieziekten momenteel flink afgenomen zijn??? En hoe hoog zou het dodental zijn door Corona als we de maatregelen niet hadden genomen? Sorry maar jij ziet echt wat zaken over het hoofd. Wat doe jij eigenlijk alleen voor jezelf, of voor anderen ? Fijn dat je zelf zo gezond bent, dat je nog niet zou oud bent ( val jij gelukkig buiten dd gevarenzone, goed hoor dat jij zelf bepaalt wat veilig voor je is, en wat is veilig voor anderen? Dat de IC’s niet meer beschikbaar zijn? Omdat je aanmoedigde de besmettingen vooral door te geven vraag ik je dat nog even? Jouw verhaal over immuniteit en sterk afweersysteem is belangrijk. Maar nu probeert de wereld een pandemie in te dammen. Jouw belangrijke boodschap hsp moet je daar ergens binnen plaatsen en niet erboven. En dat je anderen bewust maakt van een gezonde leefstijl is geweldig. Maar pas op dat je geen fabeltjes verteld. Ook ben ik het met je eens dat goede gezonde groente en goede gezonde voeding toegankelijker moet zijn voor iedereen. De Engelse mutatie is trouwens wel schadelijk voor jongeren. Hoe ga je straks alle mensen met restschade aan de longen behandelen? Of denk je dat dat ook geen rol speelt? Vriendelijke groet, Irene

Lucienne de Gier
Door

Lucienne de Gier

op 09 Jan 2021

Of ik het zelf heb geschreven. Dank je wel. Ook ik voel dat het ergens niet goed zit.

Maaike Niemantsverdriet
Door

Maaike Niemantsverdriet

op 09 Jan 2021

Marjolein, wat een sterk uitgebalanceerd, duidelijk, onderbouwd en prachtig verwoord blog heb je geschreven over vaccinatie. Chapeau. 🙏👍

Sandra
Door

Sandra

op 09 Jan 2021

Mooi artikel Marjolein, dit is precies mijn gevoel en zoektocht geweest. De wereld steekt nóg ingewikkelder in elkaar dan ik in eerdere zoektochten al had ontdekt. Gezonde leefstijl is sowieso het antwoord op vele ziekten en aandoeningen, ook op dit virus.. !

Heleen
Door

Heleen

op 09 Jan 2021

Fantastisch geschreven artikel, dank je welvoor alle moeite Marjolein <3

Rita
Door

Rita

op 09 Jan 2021

Goed en duidelijk geschreven, voor iedereen aan te raden dit eerst te lezen voor je beslist je te laten vaccineren.

Monique Dogterom
Door

Monique Dogterom

op 09 Jan 2021

Geweldige uitleg en precies hoe ik er ook over denk! Gewoon logisch nadenken! Ik ga ook zeker geen vaccin nemen vind het ronduit gevaarlijk waar de nederlandse regering mee bezig is. Ik heb zelf twee dochters ze zijn 20 en 15 jaar zij krijgen ook geen vaccin. De meesten denken dat ze ervan af zijn van alle regels maar nee tuurlijk niet! En dan een vaccin in laten spuiten waarvan ze nu al zeggen dat je het virus nog steeds kunt krijgen en overdragen wat heeft het voor nut? Het lijkt wel of de mensen als proefkonijn worden gebruikt. Ik vind het heel erg zeker ook voor de jongeren wat voor toekomst hebben ze nog met een economie die kapot is en waar zij de prijs voor gaan betalen? Het lijkt wel een slechte science fiction film waar we in beland zijn. Ik ben blij dat je dit met ons wilde delen en ik deel het zeker zodat iedereen kan lezen wat de waarheid is. Groetjes Monique

Marthy Hooghiemstra-Baron
Door

Marthy Hooghiemstra-Baron

op 09 Jan 2021

Hallo Marjolein, hier de gevraagde reactie op dit artikel. Weet jij misschien hoeveel mensen er in Nederland zijn overleden omdat er een dakpan op hun hoofd is gevallen? 56 jaar geleden is er op bijna 4 jarige leeftijd daadwerkelijk een dakpan op mijn hoofd gevallen. 2 littekentjes van de krammetjes is de enige schade die ik er aan overgehouden heb. (Heb ik hierdoor een grotere kans op overlijden door corona? Denk het niet.) Waarom deze rampzalige maatregelen genomen ik begrijp er ook niets van.

wilma meijer
Door

wilma meijer

op 10 Jan 2021

Goedendag, zie veel dingen staan waarvan ik ook denk dat het zo is. Dat vaccin ga ik als jonge gezonde vrouw ook niet zomaar halen. Maar is de enige reden van al die maatregelen niet dat de ziekenhuizen de zorg van de coronapatienten niet aan kan? Ten minste niet naast de reguliere zorg waar nu een hoop opgeschoven wordt, hoe gevaarlijk is dat? Ben het met u eens dat het zeker geen killer virus is en dat je je niet gek moet laten maken. Maar als de groep mensen die grotendeels in het ziekenhuis beland beschermd wordt dan zijn we er toch?

Marjan
Door

Marjan

op 10 Jan 2021

Wauw, dankjewel voor dit artikel! Heb um meteen gedeeld, je zegt het precies zoals ik het denk, maar nog niet zo kon samenvatten. Dankjewel, dankjewel, dankjewel! 🌹

Hilde
Door

Hilde

op 10 Jan 2021

ik vind dit een heel eerlijke mening, heel open, luisterend en begrijpend naar de andere toe (heb het gevoel dat dit in de huidige wereld minder en minder kan, je bent voor of tegen, maar mee evolueren kan blijkbaar niet zomaar meer), ook gevoelig om aan te passen als het hele verhaal evolueert... ik kan me er helemaal in vinden, dank voor zo'n mooi artikel!

Richard Thijssen
Door

Richard Thijssen

op 10 Jan 2021

Zeer interessant en op feiten berustend artikel waarvoor dank. MSM pikt het helaas zeer moeizaam op waardoor 60-75% het 'geloof' blijft houden in de huidige aanpak. Ik krijg elk jaar een oproep voor de griepprik daar ik mbt bronchitis tot de risicogroep(60 jaar en ouder of aandoeningen die het nopen) behoor maar al 15 jaar, zolang krijg ik deze oproep, ga ik niet naar de huisarts voor deze vaccinatie vanuit het principe dat mijn immuunsysteem het zich maar moet uitzoeken en tot dusverre altijd gedaan heeft daar ik mij niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst griep heb gehad. Ik leef gezond, mischien wat minder biertjes😉 beweeg meer dan voldoende en op onze voeding is weinig op aan te merken. Daarbij hebben we veel lol samen en of met anderen. Ergo. Voldoende immunologische bouwstenen. Wil niet zeggen dat ik nooit de griep of een ander virus kan krijgen maar zie voor nu geen reden mij te laten vaccineren.

C F J Ooijevaar
Door

C F J Ooijevaar

op 10 Jan 2021

Wat een goed verhaal! Èn met respect voor wie zich wèl laat vaccineren. Ik ben behalve in militaire dienst nooit gevaccineerd, terwijl ik mijn leven lang voor de klas heb gestaan met "onschuldige" kinderasempjes en was nooit ziek. Ik geloof dat mijn immuunsysteem daardoor "getraind" is, want ik slof nu ook ongedeerd door die coronacrisis heen!

M Hilleman
Door

M Hilleman

op 10 Jan 2021

ik heb je hele verhaal gelezen en ik ben het volkomen met je eens ook op mijn mobiel kom je er niet achter hoeveel er werkelijk besmet zijn een update van het informatiecentrum is steeds van twee dagen geleden dan weer gisteren bijna nooit van vandaag zo lijk het of er zoveel besmettingen zijn ik geloof het niet meer je word daardoor bang gemaakt zo bang dat je die prik toch laat zetten ik niet ze blijven van mijn lijf af als je de verhalen leest van alle artsen is het niet normaal dat ze hiermee door gaan bedankt voor je verhaal

Aukje
Door

Aukje

op 10 Jan 2021

Heb het goed gelezen,ben het helemaal met je eens! Ik zeg altijd geen polonaise in mijn lijf.

Ria
Door

Ria

op 10 Jan 2021

Dankjewel voor het plaatsen

Hellen
Door

Hellen

op 10 Jan 2021

Top. Helemaal mee eens.

Meta Leslie-Muller
Door

Meta Leslie-Muller

op 10 Jan 2021

Wat een fantastish artikel over wel of niet vaccineren. Heel duidelijk allemaal uitgelegd.

Nelly Mannens
Door

Nelly Mannens

op 10 Jan 2021

Dit is precies mijn gedachtengang. Ik ben niet vatbaar voor de angst voor corona, griep of verkoudheid. Vertrouw op mijn immuunsysteem en op mijn lichaam. Ik ben inmiddeks 67, leef gezond, ken mijn lichaam als geen ander. Ik heb altijd achter de stelling gestaan: waarom iets "vreemds" in n gezond lichaam spuiten. Dus ook voor mij geen vaccin. Ik loop gewoon buiten rond zónder mondkap, omdat ik daar letterlijk ziek van wordt. Ik ben blij met deze goede , ondersteunende onderbouwing!! En iedereen mag en heeft t recht om zélf te besluiten wat ie in t belang van zijn eigen gezondheid nodig vindt.

Els van Tol
Door

Els van Tol

op 10 Jan 2021

Wat fijn, dat je je keuze zo uitgebreid toelicht. Ik hoop dat het bijdraagt aan het wakker worden van mensen, opdat ze ook bewust keuzes maken.

Lukkie
Door

Lukkie

op 10 Jan 2021

Beste Marjolein, via de moeder van een cliëntje van mij ontvang ik jouw nieuwsbrief. Ik heb het met aandacht en belangstelling gelezen en heb me zonet ingeschreven voor je nieuwsbrief. 😀 Ik ben heel blij met je manier van uitleg en het delen van uitgebreide achtergrondinformatie 👌 Ik heb een eenvoudige suggestie voor "geoorloofd" .... nou ja zeg, hoe ver moet het komen.... , het niet verplicht 😩 hoeven dragen van een mondkapje. Heel bijzonder, maar dit is nl. bij het Ministerie van Volksgezondheid aan te vragen. Het heet: " Uitzondering mondkapje". Je zult begrijpen dat ik zo'n papiertje in mijn portemonnee heb zitten. Als we dit onder heel veel vrouwen kunnen verspreiden, dan helpt het om zoveel als mogelijk, gezonde lucht in te kunnen ademen. Dit verhoogd het zuurstofpercentage in ons bloed, het biedt ons gezonde en frisse lucht. Daar waar mogelijk is het goed om een enorm netwerk van positiviteit onder vrouwen te bewerkstelligen. Wat b.v. te denken aan zwangere vrouwen en de gevolgen van mondkapjes op de ontwikkeling van de ongeborene..... Wie houdt hier in vredesnaam rekening mee? Ik wens je alle goeds, gezondheid en inspiratie en ik zie met belangstelling uit naar een volgende nieuwsbrief. Lukkie Zijlstra

Joke
Door

Joke

op 10 Jan 2021

Hmmm dit gevoel wordt bij mij ook iedere dag sterker. Klopt het wel allemaal wat ze zeggen??? Ik heb ook zo mijn twijfels.

Ilse de Poel
Door

Ilse de Poel

op 10 Jan 2021

Dank je Marjolein, helder en duidelijk verwoord en helemaal met je eens.

Pjansen
Door

Pjansen

op 10 Jan 2021

Tja, ik heb ook zo mijn twijfels vooral omdat ik het virus gehad heb. Mijn man had na 6x plasma gegeven te hebben nog 8 maanden na Corona antistoffen. Lastig hoor🤓 Bij niet vaccineren zo meteen ook niet meer mogen vliegen?🙁

Mara
Door

Mara

op 10 Jan 2021

Zo compleet en goed verwoord!!

Anneke de Beer
Door

Anneke de Beer

op 11 Jan 2021

Eindelijk wat een goed verwoord verhaal ! ik voerde al een lik op stuk beleid en had de gekleurde media gecensureerd en al een lockdown op ongezond voedsel en leefstijl geplaatst dit bericht kreeg ik toegestuurd.

Jolanda Mulder
Door

Jolanda Mulder

op 11 Jan 2021

Goededag, Een mooi, verhelderend stuk, wat ik doorgestuurd kreeg van een kennis. Het meeste wist ik al min of meer. Dat is natuurlijk altijd zo: Mensen die het huidige beleid niet vertrouwen gaan op onderzoek uit, en dan komen vanzelf van het ene artikel in het andere. Ik heb de link doorgestuurd naar een vriendin, die aan de ene kant weet dat bepaalde dingen niet kloppen, maar toch nog in de angst van het virus blijft rondhangen.

Dionne
Door

Dionne

op 11 Jan 2021

Een helder overzicht van de gebeurtenissen in het Corona -jaar 2020! Ik kan mij hierin vinden. Er zullen altijd virussen ronddwalen over deze aarde. We kunnen altijd ziek worden en gaan ergens aan dood. Ik wil uiteraard ook niet ziek worden en dood gaan maar angst verlamt en vermindert de weerstand. Daar moeten we voor waken. de regie over de iegen gezondheid is wat je zelf kunt doen: nu en altijd; blijf nadenken over jouw eigen lijf en leven.

Lisette Brussen
Door

Lisette Brussen

op 11 Jan 2021

Dankjewel voor dit uitgebreide en heldere artikel. Ik was je even uit het oog verloren maar heb me toch weer ingeschreven voor je nieuwsbrief. Niet uit het ❤️ dus! 🙏

Carine
Door

Carine

op 11 Jan 2021

Dankjewel Marjolein. Heel helder en het komt overeen met wat ik zelf ook heb gevonden. En ik mis mijn belangrijkste reden; namelijk dat het waanzin is om het gezonde deel van de bevolking te vaccineren. Waarom niet, zoals Maurice de Hond ook aangeeft, alleen de risicogroepen. Voor hen weegt mogelijk het voordeel zwaarder dan de mogelijke nadelen. Zij zijn degene die de druk op de zorg vergroten omdat ze ernstiger ziek worden en mocht het vaccin werken, dan wordt die druk dus alsnog weggehaald, met minder vaccins, dus zijn we sneller 'klaar'.

Maare Zondervan
Door

Maare Zondervan

op 11 Jan 2021

Oe jouw stuk is zo herkenbaar! Dank voor het delen en voor de nuance. Heel waardevol 😀💪

luus
Door

luus

op 11 Jan 2021

Dit is eigenlijk precies hoe ik er ook in sta, ik heb een winkel (in bouwmaterialen) waar ik alleen sta en zo gemiddeld, 30 klanten per dag ontvang (nog steeds zonder mondkapje) en ik heb tot op heden nog geen klachten gehad. (Ben eigenlijk nog nooit ziek geweest) Alle onderdelen die je beschrijft, zijn ook mijn bedenkingen ( ik heb alleen geen onderbouwing erbij gezocht, jij dus duidelijk wel), kijk al heel veel jaren geen televisie meer omdat ik het zo spuug zat ben al het "linkse" gewouwel van de media, die dus ook heel gekleurd bericht geven.

Bianca
Door

Bianca

op 15 Jan 2021

Hioi Marjolein, Heel erg bedankt voor het delen van je mening. Mijn Mening is dat de mondkapjes er zijn om mensen mond dood te maken. Waarom ik zo blij ben met je mening is het feit dat ik zelf niet zo goed ben in het uitvogelen dan jij, Soms kom ik interessante youtube filmpjes tegen. over b.v, dat het corrona vaccin zo eigenlijk niet genoemd mag worden omdat het eigenlijk geen vaccin is, Soms twijfel ik aan mijn gevoel dat ook zegt hier klopt iets niet. Maar dat de media ons voorliegt en gecensureerd is staat voor mij vast anders zouden ze naar de dokters luisteren waar jij het over had en andere mensen die kritiek uiten niet de mond snoeren.

Irma
Door

Irma

op 11 Jan 2021

Dank je wel Marjolein.

Fennie
Door

Fennie

op 12 Jan 2021

Veel dank voor dit artikel met goede links!

Arne Smit
Door

Arne Smit

op 12 Jan 2021

Dank je voor je heldere en eerlijke uitleg. Arne Smit, man en orthomoleculair epigenetisch therapeut. Ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn.

Marit
Door

Marit

op 12 Jan 2021

Echt helemaal TOP geschreven, en zo waar!!! Super bedankt, ik ga het delen.

Corina van Weert
Door

Corina van Weert

op 12 Jan 2021

Denk er precies zo over. Jij kan dit geweldig verwoorden. Heb het gedeeld. Hopelijk worden meer mensen wakker hierdoor. Dank je wel. Groetjes Corina

Mai-Evila
Door

Mai-Evila

op 13 Jan 2021

Dankjewel Marjolein, dat je de moeite hebt genomen dit allemaal op een rijtje te zetten. Ik sta er precies zo in. Er is momenteel veel behoefte aan duidelijkheid en jouw artikel voldoet in die behoefte. Duidelijk uitgelegd in eenvoudige taal en onderbouwd met talloze links. Ik heb het gedeeld!

Susan
Door

Susan

op 13 Jan 2021

Wauw, precies wat ik ook vind. Op de vraag aan mijnheer Rutten wat er in 9 maanden is gedaan om de IC’s verder uit te breiden werd niet geantwoord. Nee, want het was al snel duidelijk dat er gevaccineerd ging worden! Maar ik word er zo moedeloos van! Waarom geen team met diverse professionals? Ook op het gebied van economie en data. Ik hoop dat onze heren van de regering dit artikel lezen (en serieus gaan nadenken) ipv hun schoenen showen (sorry ,kon het niet laten) maar het is al te laat .. de orders voor grote aantallen vaccinaties zijn gegeven en gesprekken over Corona paspoorten liggen al klaar. Voor degene die niet willen worden gedwongen , als je graag dat concert bezoekt of reist. :(

Marga
Door

Marga

op 13 Jan 2021

Beste Marjolein Bedankt voor jouw helder verhaal. Ik denk er net zo over, net als velen zoals ik de reacties hier zo lees. Heb dit artikel ook laten lezen aan een vaccin-voorstander die 100% de nederlandse media geloofd, zelfs zij heeft nu zoiets van mmmmm misschien moet ik er toch zelf wat meer over gaan opzoeken ipv het journaal te volgen. Bedankt dat je je tijd hierin hebt gestopt en het deelt met ons.

Gre
Door

Gre

op 13 Jan 2021

Hallo Marjolein, was een artikel zoals ik er ook over denk. Wat ik nog zou willen weten wat het vaccin eventueel in je dna zou kunnen gaan veranderen.

Solidaire slanke jonge vrouw
Door

Solidaire slanke jonge vrouw

op 14 Jan 2021

Beste Marjolein, Ik begrijp heel goed je gevoel en dat je onderzoek hebt gedaan. Alleen zie ik wel dat je bepaalde onderzoeken eruit pikt en die benoemt. Echter, voor zeer degelijk onderzoek is het nodig om -alle- onderzoeken die over een onderwerp gaan naast elkaar te leggen. Wat je nu doet is wat we noemen ‘cherry picking’. Je pikt eruit wat goed past bij jouw standpunt. Erg jammer…. Ik had meer van je verwacht. Je onderbouwing lijkt logisch opgebouwd, en natúúrlijk is het altijd beter om te zorgen dat mensen een beter immuunsysteem krijgen (lees: gezonder worden) maar het feit is dat we in Nederland voor meer dan de helft overgewicht hebben (inclusief alle bijkomende ziektes en klachten). Zéker moeten we naar een maatschappij toe waarin gezondheid bevorderd wordt!! Hoe eerder hoe beter! Maar op dit moment hebben we daar niks (meer) aan. Ben je bekend met exponentiele groei? Dat is namelijk wat het probleem is… Zonder maatregelen zijn er in verhouding teveel mensen die tegelijk ernstig ziek worden en medische hulp nodig hebben om te overleven. De opbouw groepsimmuniteit gaat dus niet snel genoeg, en als dat wel snel genoeg zou gaan, betekent het dat ziekenhuizen en mortuaria uitpuilen!! En nee, het is niet te vergelijken met (ernstige) griep. Het is de combinatie van sterftecijfer, besmettingsgraad, noodzaak aan medische hulp, ligduur in ziekenhuisbed, maar ook hoeveel mensen al antistoffen hebben vanwege een eerdere aanraking met hetzelfde (soortgelijk) virus. Dus de NEE waar jij voor kiest heeft de keiharde consequentie dat een groot deel van de bevolking ernstig ziek wordt, geen hulp meer kan krijgen en simpelweg sterven. De maatregelen zijn een solidariteitskeuze, levens boven economie, niet meer en niet minder. Ik kies voor solidariteit, ik laat me wél inenten.

Alexander Nas
Door

Alexander Nas

op 14 Jan 2021

Deze zogenaamde argumenten gaan over van alles behalve de vaccin's. Wél of niet vaccineren gaat over vaccin's en niet over randzaken.

EEFJE
Door

EEFJE

op 14 Jan 2021

Deugddoend om te lezen dat ik niet alleen sta met mijn visie op heel het Covid-gebeuren. We leven in een maatschappij die zich laat leiden door angst en verre van door gezond verstand. We leven in de illusie dat alles controleerbaar is. De natuur werkt zo eenmaal niet.

Wendy de Haas
Door

Wendy de Haas

op 15 Jan 2021

Wat een fijn artikel Marjolein. Ik denk er precies hetzelfde over. In wat voor een wereld moeten mijn kinderen opgroeien? Ik ben niet bang voor het virus, dat mensen zo makkelijk zich iets laten inspuiten vind ik bizar. Ik heb alle vertrouwen in mijn eigen immuunsysteem. Veel liefs van je oud collega bij de ING Bank, Wendy

E Windels
Door

E Windels

op 15 Jan 2021

Dank je wel voor deze zeer duidelijke, verhelderende uitleg.

Olaf
Door

Olaf

op 15 Jan 2021

Helaas mis ik de nuance in jouw verhaal. Het lijkt erop dat je alleen de deskundigen aanhaalt die je bekrachtigen in jouw mening. Zet er ook de mening tegenover van deskundigen die wel positief staan tegenover vaccineren. Dus zet de wetenschappelijke voors en tegens van het vaccineren allemaal naast elkaar. Dan heb jee een genuanceerd verhaal.

Mia
Door

Mia

op 15 Jan 2021

Beste Marjolein, inderdaad niet iedereen hoeft akkoord te zijn met je uiteenzetting! Ik vind dat je je waagt aan een gevaarlijk discours... Je bent geen viroloog, arts, specialist ter zake. Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest... tal van andere, wetenschappelijk onderbouwde artikels tonen anders aan...heb je al eens een kijkje gaan nemen op intensieve? Dit zijn écht geen symptomen van een gewone griep... Soit,..., toch wel bedenkingen bij jouw standpunt...

Onbekend
Door

Onbekend

op 15 Jan 2021

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Op alle punten ben ik het meer dan 100% met je eens. Ik ben absoluut geen anti vaxxer, maar ik doe het niet. Ook kan het mRNA autoimmuunziektes opwekken. Omdat ik er al 2 heb durf ik het niet aan. En mijn onderbuikgevoel zegt alles. Ook mijn kinderen laat ik niet vaccineren. Heb ik ook niet gedaan bij mijn dochter met de HVP prik. Te weinig bekend. Het moeilijkste vind ik dat mijn man het wel wilt, ik respecteer dat, en hou hem ook niet tegen. Toch probeer ik hem wel uit te leggen wat er gebeurd. Maar hij vertrouwt blind op de MSM.

Joke
Door

Joke

op 15 Jan 2021

!. Peter borger is géén arts maar een moleculair bioloog. Hij is tevens een graag geziene gast bij het reformatorisch dagblad omdat hij zelf ook een religieus orthodox is. Hij hangt onder meer de creatie theorie (creationisme) aan en verwerpt Darwin. Zijn theorie over virussen en het ontstaan en herkomst ervan wordt in de medische wereld zeer kritisch bekeken!Hij is daarnaast ook nog eens een held van de anti-vaxers omdat die club zijn theorieën te pas en te onpas gebruiken om hun waanideeën kracht bij te zetten. (bron: Enzzo) 2. Hoogleraar medische microbiologie Bert Niesters vindt de kritiek op de PCR-test onzin. “We doen al dertig jaar PCR-testen, ook om bijvoorbeeld genetische ziektes aan te tonen en in het forensisch onderzoek. In mijn eigen vakgebied, de virologie, is het ondenkbaar dat je geen PCR-test zou doen. Daar kun je wel kritiek op hebben, maar dan leef je in een verkeerde wereld." (https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/corona-debunker/2020/betrouwbaarheid-pcr-test.html?gclid=CjwKCAiAl4WABhAJEiwATUnEF0kae9DUWESix5_wkq1ubodimioD57COMLyF1DL0FQUiUEqVFYQqOhoCSHgQAvD_BwE)

SB
Door

SB

op 15 Jan 2021

Iedereen is zeer lovend in de reacties hierboven. Ik ben ook een kritische Nederlander. Uiteraard neem ik niet alles klakkeloos aan wat in de media verschijnt. Niet alle angstverhalen, maar ook niet de naar mijn mening de eenzijdige kant en de bijbehorende artikelen die Marjolein hier geeft. Uiteraard is iedereen vrij om zich wel of niet te laten vaccineren. Ik vind de kritiek in het artikel over de maatregelen en het vaccineren hier en daar behoorlijk ongenuanceerd. Zo wordt ook hier weer een onterechte vergelijking met de seizoensgriep van 2017/2018 gemaakt. Die epidemie duurde maar liefst 18 weken (van 15 dec 2017 t/m 15 april 2018). Dat was een uitzonderlijk lang winterseizoen en dat vergeet men voor het gemak steeds, lijkt het. Zullen we de cijfers komende april nog eens naast elkaar leggen? Ook wordt het sterftecijfer weer aangehaald. Niemand zegt dat het virus dodelijker is dan de seizoensgriep. Niemand. Daar gaat het ook helemaal niet om. Dan heb je het nog steeds niet begrepen volgens mij. Het gaat om het aantal mensen dat opgenomen dient te worden in het ziekenhuis. Je kunt niet achterover leunen en het virus op z'n beloop laten, laten razen. Dan stromen de ziekenhuizen vol en is er binnen no time sprake van Londonse taferelen. Ziekenhuizen in Nederland bereiden zich voor op code zwart, lezen we vandaag in het nieuws. En dan mail je dit artikel in de rondte? Ik vind het een schande. Als dit artikel (en de aangehaalde artikelen die er in staan) er toe leidt dat mensen de maatregelen niet meer serieus nemen dan is dat laakbaar in mijn ogen. Tja, er wordt door een epidemioloog die Marjolein aanhaalt toch gezegd dat de maatregelen van afstand houden en handen wassen geen zin hebben, niet werken? Dus ja, dan kan ik mijn naasten toch gewoon weer knuffelen, zullen veel mensen denken... In een van de artikelen die Marjolein aanhaalt, wordt gesteld dat het coronavirus een Vlieger is en geen Overlever. Dat geloof ik graag. Maar dat knuffelen/niet handen schudden/ afstand houden geen effect zouden hebben, dat vind ik wel heel kort door de bocht. Als iemand verkouden is of griep heeft en je knuffelt die persoon, je geeft elkaar de bekende zoenen of geeft elkaar de hand die diegene misschien net langs zijn neus heeft gehaald en je wrijft daarmee vervolgens in je ogen of zit aan je neus, is de kans erg groot dat je het virus ook krijgt. Je weerstand zorgt er dan hopelijk voor dat deze 'indringers' je lichaam niet ziek kunnen maken. Veel mensen worden ziek van het coronavirus. 80% wordt ziek en maakt een redelijk mild tot matig ziekteverloop door, maar een deel moet toch zorg in het ziekenhuis hebben en een deel daarvan op de IC. En dáár werken de maatregelen wel degelijk tegen. En dan vooral om de verspreiding tegen te gaan, te remmen en vooral om het aantal ziekenhuisopnames laag te houden zodat de gewone zorg tevens doorgang kan vinden. Ik respecteer ieders mening, ook die van Marjolein. Maar ik hoop dat ze zich realiseert dat haar artikel en de verwijzingen hierin veel impact kunnen hebben op mensen hun gedrag. Het risico bestaat dat mensen de maatregelen minder serieus gaan nemen. Ik hoop dan ook dat iedereen zich toch conformeert aan de huidige maatregelen en meehelpt het virus terug te dringen zodat we sneller terug kunnen naar waar we allen zo naar verlangen. Houd nog even vol en houd vooral aandacht voor elkaar.

Marjolein Dubbers
Door

Marjolein Dubbers

op 17 Jan 2021

Als je zelf griep hebt of een flinke verkoudheid moet je ook niet knuffelen of bij kwetsbaren op bezoek gaan. Dan moet je thuis blijven. Zo heb ik het altijd gedaan in ieder geval en velen met mij. Toch?

Hanna
Door

Hanna

op 17 Jan 2021

En u/jij Marjolein wist altijd van te voren al dat je ziek werd? En hield dan uit voorzorg al extra afstand? Knap hoor! En die griep gaan zeker elk jaar mensen aan dood. Maar we moeten nu gewoon de zorg sparen.. dat is waar het om gaat. Het is geen killer virus etc. Denk dat ze dat ook niet zullen zeggen meer in Den Haag. Misschien zul je eens kunnen zoeken naar bekenden die op de ic werken of op de ic beland zijn.. en hoe zij er over denken.

SB
Door

SB

op 18 Jan 2021

Zo heb ik dat ook altijd gedaan. Echter heb ik in het verleden dikwijls meegemaakt dat familie, vrienden of collega's toch knuffelden, zoenden wanneer ze verkouden waren. Of dat collega's halfziek op het werk verschenen en daar de rest van de mensen aanhoestten. We weten nu inmiddels dat een aantal mensen die positief is getest op corona er zelfs nog gewoon op uit gaat, niet in isolatie gaat terwijl dat zou moeten en dus nog gewoon in contact komt met anderen. Schandalig. Dus niet alle mensen nemen hun verantwoordelijkheid zoals zou moeten, blijkt maar weer. Een aantal mensen is hardleers, Marjolein. Wat me daarom zorgen baart, is dat mensen mede door de door jou aangehaalde artikelen misschien denken dat we ons niet aan de maatregelen hoeven houden. Bij de seizoensgriep en verkoudheid ben je pas besmettelijk bij klachten, maar we weten dat je bij besmetting van het coronavirus al een paar dagen voordat je klachten krijgt, besmettelijk kunt zijn. En daar zit nu de crux. Daarom nu afstand houden, en zeker niet knuffelen, zoenen met mensen buiten je gezin, ook niet als je geen klachten hebt, want je kunt besmet zijn zonder dat je dat zelf weet! En bij klachten, hoe mild ze ook zijn, inderdaad thuis blijven! https://www.nbcsandiego.com/news/national-international/children-apologize-for-spreading-covid-19-to-relatives-on-death-beds-officials-say/2495387/

Anneloes
Door

Anneloes

op 17 Jan 2021

Ik ben het eens. Marjolein, hou je bij je leest. Je kunt dit niet maken. Mensen volgen jouw adviezen op maar nu begeef je op een terrein wat jouw vakgebied niet is. Je roept wel dat dit jouw mening is en iedereen het zelf moet weten maar daar meen je niets van want dan had je je moeten onthouden van het antwoord op de vraag of je je vaccineert of niet. Antwoord dat je je er niet over uitlaat omdat je geen arts bent of wetenschapper en nou eenmaal meer weet van haver tot gort. Maar nu twijfel ik zelfs over het laatste. Jammer.

Esther Groeneveld
Door

Esther Groeneveld

op 16 Jan 2021

Geweldig Marjolijn!! Ik ben hier ook helemaal van op de hoogte wat jij allemaal benoemd. Ik ben 61 jaar en ik ben ook altijd nieuwsgierig als er veranderingen plaatsvinden. De wereldorde heeft een geheime agenda. Wij kunnen alleen voor onszelf en onze geliefden zorgen en bij onszelf blijven en de angstcultuur vermijden. Blijf bij jezelf en zoek de rust van de natuur op. Toch zijn sterker dan we denken, dat wordt vergeten. Zorg maar goed voor je lichaam en je krijgt er heel veel voor terug. Een ieder heeft de verantwoordelijkheid voor zijn eigen gezondheid daar kan je een ander niet verantwoordelijk voor stellen. Een gezonde levenswijze en voeding is een keus. Het is nooit te laat om die keuze te maken. Je lichaam en geest werken samen en zullen je heel dankbaar zijn wanneer je daarin bewust voor jezelf kiest. Ons lichaam is vergelijkbaar met een auto, als je hem niet goed onderhoudt of niet de juiste kwaliteit olie of benzine in stopt gaat hij slecht lopen of hij staat gewoon stil......Blijf bewust.....

Meg
Door

Meg

op 16 Jan 2021

Helemaal mee eens. 1 opnerking: Jammer dat je schrijft: delen aan andere vrouwen??? Mannen kunnen deze info net zo goed gebruiken denk ik.

C vd Ven
Door

C vd Ven

op 16 Jan 2021

Een goed verhaal, dank je , het helpt me zeker om voor mezelf duidelijker te krijgen wel of niet vaccineren.

Rosita
Door

Rosita

op 16 Jan 2021

Heel dapper dat je je zo uitspreekt, ik zou willen dat meer mensen dit deden.

Lenette
Door

Lenette

op 16 Jan 2021

In het seizoen 2017-2018 stierven er NIET zo'n 3000 méér mensen stierven aan de griep dan in 2020 door corona. In 17/18 was er een oversterfte door griep van 9500 mensen. Het CBS meldt dat er in 2020 13.000 meer mensen zijn overleden dan verwacht. In uw verhaal mis ik dat de maatregelen tegen de Coronabesmettingen worden genomen om naast de zorg voor de Covid patiënten ook de overige acute en kritieke planbare zorg te blijven waarborgen. Op de site van het college ter beoordeling van geneesmiddelen (www.cbg-meb.nl) staat dat het genetisch materiaal uit vaccins niet in ons DNA terechtkomen.

A'rie
Door

A'rie

op 17 Jan 2021

Dé beste stuurlui staan wederom aan wal :)

Margot
Door

Margot

op 17 Jan 2021

Toch ben ik het eens met 'SB'! Met alles wat zij schrijft! En wat betreft de reactie van Marjolein: het is niet zo dat je niet besmettelijk bent als je WEL corona hebt, maar GEEN SYMPTOMEN. Er bestaat wel degelijk een kans dat je anderen kunt besmetten, ook al heb je geen symptomen. Met het dragen van een mondkapje is de kans al veel kleiner (dus ook dragen als je geen klachten hebt). Al is het alleen maar om de zorg te ontlasten en je kwetsbare medemens te beschermen... https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/hoe-besmettelijk-is-iemand-zonder-symptomen~b1baa6ca/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F . Houd je aan de maatregelen zeg ook een van de beste virologen ter wereld, Peter Piot:

(filmpje uit Buitenhof van 17 januari 2021 / 15 minuten)

Angeline Vrencken
Door

Angeline Vrencken

op 17 Jan 2021

Bedankt voor je ontzettend mooie uiteenzetting 😘. Hoop dat veel mensen dit bereikt en wakker maakt. De anst die nu wordt gecreëerd door politiek en media is ontzettend slecht voor het immuunsysteem!!

Linda
Door

Linda

op 17 Jan 2021

Dank voor alles 😘

Marja
Door

Marja

op 17 Jan 2021

Zo herkenbaar...vanaf het begin vond ik het ook zo raar, ik ben dus ook niet de enigste die dit ziet , ook voor mij geen prik in testfase 3 hoor...

Ilse
Door

Ilse

op 17 Jan 2021

Helemaal hoe ik er over denk! Heel goed samen gevat! De maatregelen zijn zeker niet in verhouding idem hier in België. Jammer als je een andere mening en visie hebt op de maatregelen/vaccin dat je dan dikwijls verwijten krijgt en dat zogenaamd niet mag verkondigen, maar dat kan je net zo goed omgekeerd zeggen.

Theo de Nijs
Door

Theo de Nijs

op 17 Jan 2021

Een geweldig stuk, precies zoals het is, compleet met beantwoording op vele vragen. Als mensen nu eens de moeite willen nemen dit stuk aandachtig te lezen, en niet gelijk in de verdediging gaan. en open staan goed goed beargumenteerde verklaring.

Ton van de Coevering
Door

Ton van de Coevering

op 18 Jan 2021

Hoi, goed stuk, ook met de hyperlinks erbij. Dát mankeert aan zowel vóór als tégengeluiden; de onderbouwing. Wat mij ook verbaasd is die verdomde app. Je hoort niks over de resultaten die ermee geboekt worden. Je moet 15 minuten in iemand zijn besmette omgeving zijn geweest wil de app het registreren. Nou, ik kom in de supermarkt en doe snel mijn boodschappen en ik ga dagelijks naar mijn hoogbejaarde moeder . . . en die heeft geen slimme telefoon. Wat een geldverspilling is ook dat weer geweest

Anne-Marie
Door

Anne-Marie

op 18 Jan 2021

Dag Marjolein, Ik vind het een interessant artikel en ik vind het goed dat je links geeft. Ik denk wel dat het uitmaakt welke bron je gebruikt. In de NRC van zaterdag 16 januari lees ik in het artikel 'Hoogste oversterfte sinds de oorlog: 10 procent' van Wouter van Loon, Erik van Gameren en Rik Wassens gebaseerd op de cijfers van het CBS, dat de sterfte aan covid-19 aanvankelijk wel redelijk te vergelijken was met een fikse griepgolf, maar dat in het jaar 2020, 967 per 100.000 mensen overleden zijn aan covid-19. Er is ook een oversterfte onder de 65. Dat heb je niet bij een griep. Inderdaad vielen met name onder 65-plussers harde klappen. Toen ik tijdens de eerste golf in een artikel van jou las, dat je er zelf aan kunt werken om corona te voorkomen of om milde verschijnselen te krijgen door aan je immuunsysteem te werken, vond ik dat ook heel geruststellend. De pandemie was ongrijpbaar, maar jij gaf tools om je er tegen te beschermen. Toen ging ik in mijn omgeving zien, dat fitte mensen met een gezonde levensstijl, zonder onderliggend lijden ook heel ziek werden. Om een voorbeeld te geven; een vriend van 67 jaar, die 3x per week 90 km fietst, raakte besmet door zijn vrouw die het bij de kapper had opgelopen. Zijn had overgewicht, deed nauwelijks aan beweging en had milde klachten. Hij daarentegen met een gezond gewicht kwam op de beademing terecht. In de eerste golf kreeg een kennis van 50 jaar een milde vorm van corona. Nu kamt ze echter nog steeds met de gevolgen en is ze nog steeds niet in staat om al haar uren als universitair docent te draaien. Wat ik er maar mee wil zeggen; je weet niet wat het met jouw lichaam zal doen. Over het dragen van mondkapjes wordt geschreven dat het nauwelijks effect heeft. Nauwelijks, dus wel iets, maar het geeft wel stof tot nadenken. Heel indrukwekkend vond ik de uitspraken over het medicijn Ivermectine van prof. dr. Theo Schetters en dr. Kory. Wat erg dat dit niet onderzocht en ingezet wordt, terwijl er zoveel data zijn. Kun je daar de praatprogramma's zoals 'Nieuwsuur, Op 1, Jinek, M ..' niet voor benaderen om daar eens op in te gaan?

Huub Kiesebrink
Door

Huub Kiesebrink

op 18 Jan 2021

Blijf vooral cynisch en slijt die twijfel vooral over de media zodat we nog jaren blijven zitten met vele doden en zieken door corona, hoe naïef kan je geloven wat sommige wetenschappers die zich denken te kunnen uitgeven als professional op dat gebied rondbazuinen. Mensen geloof nou eens in de echte professionals die al hun energie gestoken hebben om als teams vaccins te ontwikkelen die uitgebreid zijn getest op ruim 60000 mensen en nog meerdere keren goed door de loupe zijn genomen door andere instanties. Ben blij dat we dat in deze eeuw wel kunnen wat niet kon tijdens de pest en spaanse griep epedemiën. Er moet toch wat gebeuren of gaan we russisch roulette spelen door maar af te wachten zonder een vaccin of het recht van de sterkste weer gaat gelden zoals toen we nog in berevelletjes rondliepen.........probeer mensen niet in jouw mening te beïnvloeden en aan het twijfelen te brengen omdat we daar toch niet mee verder komen. Als jij dat risico wil lopen om geen vaccinatie te nemen mag ik ook hopen dat je bij besmetting dan ook niet geholpen hoeft te worden want op uw groep zitten ze op de IC-'s echt niet te wachten want ook sterven er andere urgente kanker en overige patiënten doordat ze niet geholpen kunnen worden omdat de corona voorrang heeft, wil jij dat allemaal op je geweten hebben of heb je gevoel voor je medemensen?

Ynske
Door

Ynske

op 19 Jan 2021

Ben het zo enorm met je eens! Kan t niet beter verwoorden.

Reactie plaatsen

Meer advies over 

vitaliteit en gezondheid?

Er staan meer dan 300 waardevolle artikelen op je te wachten!