arrow_drop_up arrow_drop_down

Fruit: te veel suikers of onmisbare bron van gezondheid en vitaliteit?

Steeds vaker krijg ik vragen over de hoeveelheden suikers in fruit en of fruit eigenlijk wel zo gezond is. Ik hoor zelfs van vrouwen die de diagnose kanker te horen hebben gekregen dat ze alle fruit van hun menu schrappen vanwege de fruitsuikers, omdat ze gelezen hebben dat kanker zich voedt met suikers. Hoog tijd dus voor een analyse en wat helderheid voordat we onszelf massaal in de voet schieten met het schrappen van al dat prachtige fruit in ons leven.

Veel vormen van suikers bedreigen onze gezondheid

Is ieder huis hetzelfde? Nee. Is iedere auto hetzelfde? Nee. Is iedere suiker hetzelfde? Ook niet. Huizen, auto’s en de grootste hoeveelheid suikers komen niet uit de natuur maar worden door mensenhanden gemaakt. Zodra wij ergens met ons brein en onze vingers aankomen kunnen er eindeloos veel varianten ontstaan. De mens is nu eenmaal een scheppend wezen. Ook op het gebied van suikers. Kortom: de ene vorm van suiker is de andere niet. Je kunt net zo min zeggen dat alle suikers goed of slecht zijn als dat je kunt zeggen dat alle auto’s rood zijn. Beetje simpele vergelijking maar je begrijpt wat ik bedoel.

Veel vormen van suikers zijn een bedreiging voor onze gezondheid. Dit komt enerzijds omdat er zoveel vormen van suikers, zoetigheid, gemaakt worden in een fabriek. Deze soorten suikers komen niet uit de natuur en worden daarom door ons lichaam niet herkend als voedsel. De tweede reden waarom suikers zo’n bedreiging vormen voor onze gezondheid is dat zoetigheid sterk verslavend is en stiekem in ongelooflijk veel (ca 80%) bewerkte producten wordt verstopt. Zelfs als je bewust met suiker omgaat maar wel bewerkte voeding eet, krijg toch nog snel 40 kilo suiker per jaar binnen. Dát is ongezond ja.

Gooi niet alle suikers op één hoop

Ondertussen worden steeds meer mensen zich bewust van de grote hoeveelheden suikers en zoetigheid om ons heen en leren we dat dat niet gezond is. We proeven ook dat veel fruit zoet is. Dus zijn we gaan denken dat fruit niet gezond voor ons is. Ik heb zelfs een diëtiste horen zeggen dat fruit bijdraagt aan diabetes en hier en daar lees je dat mensen met overgewicht beter geen fruit kunnen eten vanwege de fruitsuikers. Op televisie zien we geen wervende reclame voor het eten van bananen, sinaasappels of kiwi’s. Verwarring alom dus.

Gebruik je gezonde verstand. Wat denk je dat gezonder voor je is: iets wat rechtstreeks uit de natuur komt of iets dat in een fabriek is gemaakt? Een banaan of bananenvla? Een sinaasappel of sinaasappelsap uit een pak? Een aardbei of aardbeienyoghurt?

Een appel doet iets anders in je lichaam dan appeltaart

We stevenen in Nederland, een van de meest welvarende landen ter wereld, af op 8 miljoen chronisch zieke mensen. Ik vind dit cijfer ongelooflijk. 8 miljoen mensen die dagelijks 1 of meerdere medicijnen gebruiken. Dit is bijna de helft van de bevolking en het zijn beslist niet alleen maar ouderen. 95% van deze ziektes zijn gerelateerd aan onze voeding en leefstijl. Dit beginnen ook steeds meer artsen ons te vertellen. Er is iets ernstig mis met ons voedingspatroon.

Dankzij al het verleidelijke en daarmee verslavende bewerkte voedsel dat in de schappen van de supermarkten ligt zijn we de afgelopen jaren steeds minder verse producten gaan eten. We denken dat we tomaten eten als we kant-en-klare tomatensoep kopen en dat we appel eten als we van appeltaart genieten. Niets is minder waar. Een appel doet in je lichaam iets heel anders dan een appeltaart.

Glucose of fructose: fruit is niet het probleem

Ons lichaam heeft suiker in de vorm van glucose nodig. Vooral je hersenen draaien voor een groot deel op glucose en kunnen niet zonder. De allerbeste vorm waarin deze glucose ‘verpakt’ zit is in de ongeraffineerde korte suikers van vers fruit. Fruit bevat altijd een combinatie van (met name) glucose en fructose. Afhankelijk van de fruitsoort meer glucose of meer fructose.

Het nadeel van glucose is dat er insuline nodig is om de glucose in je cellen te krijgen. Glucose stimuleert dus de aanmaak van insuline wat je bloedsuikerspiegel doet stijgen. Dat is bij grote hoeveelheden een nadeel. Opname van fructose werkt anders. Fructose heeft geen invloed op je bloedsuikerspiegel maar wordt door je lever verwerkt. Bij grote hoeveelheden kan dit leiden tot leververvetting. Daar wordt de laatste jaren flink voor gewaarschuwd vandaar dat fruit in het verdomhoekje terecht is gekomen.

De sleutelwoorden hier zijn –bij grote hoeveelheden-. Het gaat er dus om hoeveel je ervan eet. Wanneer heb jij voor het laatst 5 appels achter elkaar opgegeten?

 

Fruit bevat ontelbare, onmisbare stoffen voor je lichaam

Fruit is veel meer dan een waterige verpakking van fructose en glucose. Fruit bevat volop vezels die we nodig hebben voor een gezonde darmwerking, een gezond cholesterolniveau en een verzadigd gevoel. Fruit bevat daarbij een oneindig scala aan vitamines, mineralen, antioxidanten en allerlei fytonutriënten. Er zitten voedingsstoffen in fruit die je nergens anders vandaan kunt halen. Wil je meer weten over de heilzame aspecten ervan dan kan ik je het boek de Voedingswijzer van Juglen Zwaan aanbevelen.  

Er is veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen van het eten van fruit. Daaruit blijkt steeds weer dat eten van meer fruit (en groenten)  het risico op hart- en vaatziektes kan verlagen (1), dat het bij vrouwen het risico op diabetes met maar liefst 46% kan verlagen (2), dat het bloeddruk kan verlagen (3), en zelfs dat het het risico op borstkanker kan verlagen (4). Om maar enkele onderzoeken te noemen voor het geval je hierin geïnteresseerd bent.

Blijkbaar hebben we de wetenschap nodig om ons te vertellen dat het eten van fruit gezond voor ons is. Mijn vraag aan jou is: wat vertelt jouw intuïtie jou?

Voel waar jouw lichaam het goed op doet

De voedingswetenschap breekt iets eetbaars graag af in een optelsom van vitamines, mineralen en andere stoffen. Er zijn echter veel stoffen in de natuur die we nog niet kennen. Laten we eerlijk zijn: we weten gewoon niet precies wat de natuur in een appel heeft gestopt en we weten daarom ook niet precies wat het in ons lichaam doet. En jouw lichaam is dan ook nog eens anders dan mijn lichaam. De belangrijkste vraag is dus: waar vraagt jouw lichaam om?

Nu kan het zijn dat je jouw lichaam steeds hoort vragen om een bak chocolade-ijs of hoort smeken om een zak paprika ribbelchips. Of je hoort gewoon helemaal niks maar eet vanzelf door op de automatische piloot. Dat kan ook. Maar hoor je wel die vragen, dan is het niet jouw lichaam dat je hoort. Het zijn je hersenen die verslaafd zijn geraakt aan de combinatie suiker, zout en vet. Inderdaad, chocolade-ijs bevat een beetje zout en chips bevat een beetje suiker. Dit geeft in je hersenen een verslavende dopaminestoot. Je zult dan dus letterlijk moeten afkicken. Weet je wat je daar heel goed bij kan helpen? Juist, fruit!

Laat fruit je nieuwe snoepgoed worden

Ik ben 25 jaar een suikerjunkie geweest; ik heb containers chocolade-ijs, kubieke meters koekjes en silo’s vol met M&M’s gesnoept. Waarna ik geen zin meer had in avondeten natuurlijk. Inmiddels ben ik helemaal afgekickt maar ik hou nog steeds van zoet. Maar dan wel gezonde zoetigheid want met een M&M maak je me echt niet meer blij. Wat smaakt dat chemisch!

Ik ben de afgelopen jaren steeds beter gaan voelen waar mijn lichaam behoefte aan heeft en waar het het goed op doet. Fruit is mijn nieuwe ‘snoepgoed’ geworden. Ik maak regelmatig ontbijtjes van fruit met kokosroom. Ik snoep vaak een dadel gevuld met een walnoot bij mijn dagelijkse kop koffie. Ik blend soms een avocado met vers sinaasappelsap en wat rozijntjes tegen de 4-uurs dip. En als ik een toetje wil bestrooi ik ananas met geraspte pure chocola. Ik heb nooit het gevoel dat ik mezelf iets ontzeg, ik eet heerlijk en voel me energieker dan ooit.

Wees niet bang voor fruit. Schrap alle bewerkte zoetigheid en kies vaker voor fruit. In alle kleuren van de regenboog want variatie is belangrijk. Vooral rood fruit blijkt volop kankerwerende stoffen te bevatten. Ik zal er binnenkort een blog over schrijven.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Ga jij van fruit je nieuwe snoepgoed maken?

Bronnen

https://academic.oup.com/jn/article/136/10/2588/4746701

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743500907722

http://europepmc.org/abstract/MED/12076551

http://europepmc.org/abstract/MED/10738129

Brigitte van Antwerpen

Door

Brigitte van Antwerpen

op 12 January 2018

Ik heb net je boek gekocht”hormonen en afvallen. Interessant. Fruit nu weer in m’n menu ipv snoep.

Monique

Door

Monique

op 16 January 2018

Interessant artikel! Dank voor het delen van deze info Marjolein!

Antoinette de Jong

Door

Antoinette de Jong

op 22 January 2018

Dank je voor je heldere uitleg !! Helemaal eens! Ik verwijs steeds meer patienten naar je Blog! Antoinette de Jong, huisarts en Integrative Medicine arts Lexmond.

Elly

Door

Elly

op 30 January 2018

H❤️rtelijk dank voor deze uitleg!!!

Anneke Timmerman

Door

Anneke Timmerman

op 2 February 2018

Dankzij jouw blogs eet ik al jaren veel gezonder en idd is fruit ook al jaren mijn snoepgoed , heerlijk dank je Marjolijn

Parvaneh

Door

Parvaneh

op 3 February 2018

Dank voor deze uitleg! Ik eet sinds 2 jaar geleden als ontbijt verschillende fruiten met nootjes. Hoop dat ik het goed doe!

Gwen

Door

Gwen

op 14 February 2018

Hoi Marjolein!! Bedankt voor het artikel over fruit. Ik vind het allemaal "nieuwlichterij". Het Voedingscentrum dat voorschrijft dat je "maar" 2 stuks fruit mag hebben! Als ik veel fruit wil eten doe ik dat gewoon (tenslotte schijnt citroen en avocado ook fruit te zijn, en daar eet ik behoorlijk van!! Gr. Gwen.

Petra

Door

Petra

op 15 February 2018

Goed artikel! Zelf eet ik 4-6 stuks fruit per dag en 2X groenten per dag. Heerlijk!

Vroukje

Door

Vroukje

op 5 March 2018

Door mijn Fodmap beperkt dieet mag ik heel veel fruit soorten niet geen appel peer perzik en nog veel meer niet en ik hou zo van fruit,echt balen

Anne-Mieke Lamers

Door

Anne-Mieke Lamers

op 11 March 2018

Ik at altijd fruit als ontbijt met walnoten, pitten en avocado. Een diëtiste vertelde dat 'fruit eten in de ochtend' buikvet tot gevolg heeft?!

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 12 March 2018

Wat een vreemde redenering Anne-Mieke. Geen idee hoe die diëtiste daarbij komt. Natuurlijk zitten er suikers in fruit en ja, bij een teveel kun je ook daar dikker van worden. Maar volgens mij zou je dan nog eerder meer aankomen van fruit in de avond, omdat je juist overdag meer van de suikers die je eet gebruikt voor energie. Als je vlak voor het slapen gaan suikers eet dan wordt het meeste opgeslagen omdat je lichaam het dan niet gaat gebruiken. De enige uitzondering is dat mensen met bijnieruitputting beter niet 's ochtends veel (zoet) fruit kunnen eten maar dat heeft heel andere redenen.

Corine Brouwer

Door

Corine Brouwer

op 15 August 2018

Bedankt voor weer een duidelijke uitleg. Ik eet geregeld een fruitontbijt (na hel lezen van het boek van Julia Kang)en zou dat vaker willen doen, maar hou ook zo van een boterham. Dus afwisseling vind ik prettig.

Anny

Door

Anny

op 12 September 2018

Dank je voor de heldere uitleg Marjolein

Johanna

Door

Johanna

op 9 October 2018

Onze oudste weigert fruit te eten sinds hij bij de tandarts de poster zag dat fruit eten gaatjes veroorzaakt😣😢 Ik baal van die poster.

Joyce

Door

Joyce

op 1 December 2018

Zo blij met dit artikel!! Ik zie steeds meer mensen die suikervrij gaan eten maar óók stoppen met fruit eten! En dat is een ernstige misvatting. Dank je wel voor dit duidelijke verhaal. Ik heb het gedeeld.

Lyanne de Schrijver

Door

Lyanne de Schrijver

op 2 December 2018

Ook zo mooi dat je duidelijk maakt dat ( leren) luisteren naar je lichaam...of naar de behoefte van je lichaam ( en niet van je hersenen😊) , essentieel is.. Daarnaast de eenvoud van de boodschap...wat door de natuur gemaakt is, is te begrijpen door het lichaam

Emiel Bouwhuis

Door

Emiel Bouwhuis

op 2 December 2018

Dank je Marjolein voor je heldere duidelijke uitleg. Jammer eigenlijk dat we zo hard mensen als jij nodig hebben om ons gezonde verstand tav eten weer te (gaan)gebruiken !hopelijk blijf je het nog lang volhouden !

Tini

Door

Tini

op 2 December 2018

Zelf heb ik diabetes type 2 en mijn diabetes verpleegkundige bezweert me dat ik niet meer dan twee stuks fruit per dag mag eten en dan nog het liefst rood fruit. Heeft zij gelijk of jouw artikel het gevolg van wat dan zo mooi heet ´voortschrijdend inzicht´.

Marjolein Dubbers

Door

Marjolein Dubbers

op 3 December 2018

Nou, het is allemaal niet zo zwart-wit denk ik Tini. Voortschrijdend inzicht is er natuurlijk vaak wel, maar dat betekent niet meteen dat je de voorzichtigheid uit het oog kunt verliezen en je ineens veel meer fruit kunt gaan eten. En het is wel waar dat het eten van veel ZOET fruit minder gezond is, zeker voor diabetici, dan wat meer van het zuurdere rode fruit. Ik ben geen arts of diabetesverpleegkundige; wil je weten of jij meer en/of andere soorten fruit kan gaan eten, overleg dan altijd met een van hen.

Lucia

Door

Lucia

op 16 December 2018

ik ben blij met dit artikel!! Er is inderdaad veel verwarring over.Soms is het moeilijk om nog je weg te vinden tussen al die meningen. Wat denk je over het volgende: Als je geen biologisch fruit eet, heb je kans dat je fruit eet waar pure suiker in wordt geinjecteerd. Ik heb er ook wel filmpjes op FB van gezien. Dat maakt toch wel dat het gevaarlijk kan zijn voor suikerpatienten

Marianne Rense

Door

Marianne Rense

op 8 January 2019

Fruit is Natures Candy

Harma

Door

Harma

op 15 January 2019

Mooi artikel om te lezen ,ons is ook verteld niet meer dan 2 stuks fruit te eten, hier kan ik wat mee👍

Reactie plaatsen