Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

De feestdagen: kies vooral rood en groen, met name om op te eten!

De feestdagen: kies vooral rood en groen, met name om op te eten!

Ik geef het toe, ik ben een kerstjunkie. Kerstmis is voor mij een feest vol dierbare herinneringen. Ik ben opgegroeid in een gezin met zeven meisjes (inderdaad, zes zussen) met lieve ouders die niet tegen ruzie konden. Ik heb ze nooit onenigheid horen maken en als wij meiden ruzieden om een stuk speelgoed werd de kookwekker gezet en mocht eerst de een en dan de ander een half uur met het geliefde speelgoed spelen. Vrede op aarde was iets wat mijn ouders 365 dagen per jaar in de praktijk brachten. Het was een veilige omgeving met kerst als feestelijk hoogtepunt. Ik ben ze er nog steeds intens dankbaar voor.

Veel rood en groen en heel veel lichtjes

Ik was zó gek op kerstsfeer in huis dat ik jarenlang de verschillende huizen waarin ik heb gewoond, heb ingericht met meubels en accessoires in de kleuren kerstrood en dennenboomgroen.  In juni kon je bij mij nog makkelijk een kerstbal of stuk kerstversiering tegenkomen. Rood, groen, wit en zilver, dat waren de kleuren in mijn huis. Zeker 25 jaar.

Toen ik begin dit jaar meubels moest aanschaffen omdat mijn oude meubels vanwege een laten-we-zeggen-niet-gelukt-samenwoon-experiment allemaal waren verkocht of weggegeven besloot ik dat het tijd was voor iets nieuws. De keuze was natuurlijk reuze maar uiteindelijk kwam ik uit op een nieuwe kerstvariant: zalmroze en zachtgroen. Mijn huisje is heel mooi geworden maar kerstrood en dennengroen komt dit jaar met kerstmis zeker weer terug, namelijk op mijn bord! Laat me je dit uitleggen.

Leergierige vrouwen op zoek naar een oplossing

Afgelopen jaar ontving ik duizenden mails van vrouwen waarvan honderden met het verzoek om advies. Honderden vrouwen mailden mij omdat ze, meestal na een lange zoektocht, niet meer wisten waar ze nog terecht konden voor een oplossing van hun chronische klachten. Uiteenlopende klachten waarop onze reguliere gezondheidszorg geen goed antwoord heeft, laat staan een passende oplossing. Dappere vrouwen, leergierige vrouwen, gezond-eigenwijze vrouwen die zich weigeren neer te leggen bij het feit dat ze hun dromen in de kast moeten zetten omdat hun gezondheid en vitaliteit te wensen overlaat. Ik verwijs ze zo goed als mogelijk door naar betrouwbare en deskundige personen en instanties, vaak in de complementaire zorg.

Chronisch betekent ‘langdurig’, niet ‘voor altijd’

Chronische ziekten komen steeds meer voor. Veel meer dan vroeger. Hart- en vaatziektes, kanker, de ziekte van Alzheimer, MS, diabetes, reumatische artritis, CVS, fibromyalgie, schildklierproblemen, auto-immuunziektes, darmontstekingen, PDS, depressies, hardnekkig overgewicht en migraines; de lijst is eindeloos. Ook al hebben onze artsen al deze ziektes een naam gegeven, ze weten niet waar ze vandaan komen en ook niet hoe ze ze écht moeten oplossen. Met medicijnen en operaties worden de symptomen zoveel mogelijk bestreden maar de oorzaak wordt niet aangepakt.

Het woord chronisch heeft hierdoor zo langzamerhand de betekenis gekregen van voor altijd terwijl het etymologisch gezien langdurig betekent. Zoek het maar eens op in een woordenboek.

Chronische ontstekingen: doorgaans de basis van chronische ziektes

Zo langzamerhand begint het besef door te dringen dat al deze moeilijk aan te pakken, chronische ziektes, ontstaan door chronische ontstekingen in ons lichaam. Verborgen, laaggradige ontstekingen die we niet kunnen zien maar die we vroeg of laat wel gaan voelen in de vorm van klachten.

Een acute ontsteking is geen probleem; je lichaam is zichzelf aan het helen. Een chronische ontsteking is echter niet helend maar juist destructief. Uiteindelijk leiden chronische ontstekingen tot beschadigingen van cellen en weefsels en tot een uitgeput immuunsysteem met allerlei klachten van dien, waaronder auto-immuunziektes waar vooral vrouwen gevoelig voor zijn.

Chronische ontstekingen kennen vele oorzaken

Het wordt ook steeds duidelijker dat chronische ontstekingen diverse oorzaken hebben, anders zouden ze niet zo wijdverspreid en in groten getale voorkomen. Oorzaken waar we niet zoveel invloed op hebben zijn onder andere de effecten van straling, toxische stoffen waaronder zware metalen, en virussen. Oorzaken waar we wel veel invloed op hebben zijn gebrek aan daglicht en beweging, te veel stress en natuurlijk onze voeding.

Onze feestdagen lijken in toenemende mate te draaien om lekker eten. Daar is op zich nog niet zoveel mis mee, maar als ik op dit moment door de supermarkt loop dan krijg ik de indruk dat we tijdens de feestdagen drie keer zoveel gaan eten als op andere dagen van het jaar en dat er behoorlijk wat zoetigheid en bewerkte voeding op tafel komt. Mag ik een suggestie doen?

Rood fruit: krachtige antioxidanten en beschermers tegen kanker

Als je chronische ontstekingen wilt bestrijden in je lichaam zijn vooral de kerstkleuren rood en groen heel gezond voor je. Yes! Denk bij rood vooral aan een combinatie van rode vruchten waaronder alle bosvruchten (bessen, frambozen, aardbeien, bramen), granaatappelpitjes, kersen, rode druiven en vergeet vooral ook cranberry’s niet. Vaak vind je deze vruchten (gemengd) ook in de diepvries, daar is niets mis mee. Al het rode fruit bevat sterke antioxidanten die ons beschermen tegen allerlei ziektes. Ze bevatten bovendien krachtige kankerwerende stoffen zoals ellaginezuur en anthocyanidinen die voorkomen dat tumoren de kans krijgen om te groeien.

Mijn favoriete ontbijt op dit moment is een bak gemengde rode vruchten (op kamertemperatuur), bestrooid met geroosterde zaden, pitjes en nootjes, afgemaakt met een een scheut heerlijke kokosroom.

Dit geheel bestrooi ik tot slot met veel fijngehakte muntblaadjes. Rood met groen! Een heerlijk en passend kerstontbijt dus!

Vergeet als het gaat om rood ook rode groenten zoals rode paprika en rode bietjes niet en een glas rode wijn is ook zo slecht nog niet.

Groen: altijd doen!

Als je méér energie en gezondheid wilt (en wie wil geen extra portie?) is het eten van groene groenten het beste advies dat ik je kan geven. Groene groenten, kruiden en groen fruit (kiwi, avocado) bevatten een ongelooflijk hoeveelheid waardevolle voedingsstoffen die alleen planten je kunnen geven. De voedingswetenschap is nog een jonge wetenschap. Iedere dag worden er nieuwe stoffen ontdekt in plantaardige voeding. Er zijn waarschijnlijk nog tienduizenden voedingsstoffen niet ontdekt door de wetenschap. Jouw lichaam herkent ze echter direct zodra ze binnenkomen. Net als rood bevat ook groen veel kankerwerende stoffen, vooral de kruisbloemigen (onder andere spruitjes, kool en broccoli) en Provençaalse kruiden (oregano, rozemarijn en tijm). Vergeet hierbij vooral de kiemgroenten niet.

Verhoog je energie rond en tijdens de kerstdagen dit jaar eens met een groene smoothie als ontbijt of lunch. Waarom niet? Je zult merken dat het daarmee een stuk makkelijker wordt om de vele zoete lekkernijen wat vaker te laten staan en de kans is groot dat je meer zin hebt om tussendoor even lekker naar buiten te gaan. Denk je dat groene smoothies iets zijn voor in de zomer? Kijk dan vooral eens naar mijn e-book Winterse Drinksalades waarin ik heerlijke smoothies maak met broccoli en zelfs boerenkool (wat meestal niet lekker is in een smoothie maar op mijn manier wel). Klik hier voor het e-book Winterse Drinksalades.

Kerstmis: vier dit feest vooral met non-guilty pleasures

Een laatste advies voor gezonde feestdagen. Wat denk je dat gezonder voor je is: het eten van een bord groenten terwijl je boos, angstig en gefrustreerd bent of het eten van een stuk kerstkrans terwijl je gelukkig, tevreden en blij bent?  Ik neig er steeds meer naar om te denken dat het laatste gezonder voor me is. Ja, al je cellen bouwen zich op uit de voeding die je eet. Maar alle gedachten in je hoofd maken ook stofjes (hormonen) aan in je lichaam, net zoals het eten van broccoli. Emoties als tevredenheid, blijheid en geluk maken gezonde hormonen aan voor je lichaam. Emoties als frustratie, boosheid en angst maken hormonen aan die je lichaam op den duur slopen.

Daarom: als je ervoor kiest om lekkere dingen te eten waarvan je weet dat ze misschien niet zo gezond voor je zijn, kies er dan in ieder geval voor om je hier niet schuldig over te voelen maar eet ze bewust, eet ze langzaam en geniet er vooral van. Voel je dus niet schuldig. Noem ze voortaan, net als ik, je non-guilty pleasures en geniet ervan! Ik weet zeker dat je lichaam er dan iets gezonds van kan maken.  Ik wens je hele fijne feestdagen met veel rood en groen en alle non-guilty pleasures waar jij je goed bij voelt. Want uiteindelijk gaat het om dit laatste.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help je dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen? Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen bovenaan. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat: wat zijn jouw non-guilty pleasures?

Comment Section

7 reacties op “De feestdagen: kies vooral rood en groen, met name om op te eten!


Door Diny op 25 december 2017

Wat een fijn eenvoudig artikel, het zal veel mensen helpen. Dank je wel.


Door Marlies van Haaren op 24 december 2017

Beste Marjolein, dank je wel voor de goede tip om met Kerst juist rood en groen te gebruiken voor je maaltijden! Ik wens je een gezond, vredig en liefdevol 2018 toe!


Door Marlies van Haaren op 24 december 2017

Beste Marjolein, Ik vind het een leuke kerstgedachte om met rood en groen je kerstmaaltijden klaar te maken. Natuurlijk heb ik ook non-guilty pleasures. Ik koop het vrijwel nooit, want dan ga ik voor de bijl. Dat is chocolade in allerlei vormen. Voor de Kerst heb ik wel wat gekocht. Mijn dochter komt en die houdt net als ik van een glaasje port met een stukje chocolade erbij. Dus daar ga ik samen met haar ook heerlijk van genieten.
Bedankt voor al je leerzame nieuwsbrieven dit jaar weer en ik wens je een gezond, vredig en liefdevol 2018 toe!
Marlies


Door Hélène op 24 december 2017

Al die heerlijke groene groentes heb ik volop gegeten maar sinds kort weet ik dat ik drager ben van een ijzerstapelingsziekte. Ik ben nog niet ziek maar om dat te voorkomen moet ik zo weinig mogelijk ijzer binnen krijgen. In groene groentes zit nogal wat ijzer. Ik vind het trouwens heel moeilijk te weten te komen hoeveel ijzer waar in zit.


Door Elly op 23 december 2017

Leuk weer deze mail. Marjolein ook Fijne Kerstdagen 🎄 en en heel Mooi 2018 🎆🙋 ik probeer zo gezond mogelijk te eten! Maar de Kerstkrans en Kerstbrood daar ga ik ook van genieten en heerlijk brood met een dikke plak gebakken bloedworst en goudreinet erop.. Dit was als kind zijnde al een traditie bij ons thuis. Hm,hm,lekker!


Door Ilse Fortuin op 22 december 2017

Hoi Marjolein,
Mijn absolute non guilty is chocolade. Dat vind ik zo lekker! Inmiddels wel de 85%. Soms maak ik wel eens zelf chocolaatjes en dan gebruikt ik de rauwe versie met een stukje 70% chocolade. Heb er toevallig vandaag gemaakt voor de kerst! Daar ga ik bewust van genieten! Fine feestdagen Marjolein.


Door Arja op 22 december 2017

Ik wens je een fijne kerst en een gezond,creatief 2018

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen