Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Blaasontsteking? Wat kan je doen, vooral om het vanaf nu te voorkomen

Blaasontsteking? Wat kan je doen, vooral om het vanaf nu te voorkomen

Ik krijg iedere week wel een mail van een lezeres die me vraagt of ik goede tips heb tegen terugkerende blaasontstekingen. Vorige week ontmoette ik Karin, die hiervoor inmiddels tientallen (!) antibioticakuren achter de rug heeft en het spuugzat is: zowel haar blaasontstekingen als de antibioticakuren. Daarom hoog tijd voor een goed artikel (wat staat er veel onzin hierover op het web!) met werkende tips, vooral ook ter preventie, want dat is toch wat we willen: gewoon nooit meer een blaasontsteking!

Wat is een blaasontsteking?

Een blaasontsteking of cystitis is een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de blaas en de plasbuis door darmbacteriën. Omdat bij vrouwen onze plasbuis heel dicht bij onze anus ligt kunnen die bacteriën vanuit de darm makkelijk richting vagina en plasbuis verhuizen. Onze korte plasbuis zorgt er vervolgens voor dat deze bacteriën makkelijk omhoog kruipen naar onze blaas.

Zoals iedere vrouw weet ligt ook de ingang van onze vagina hier dichtbij in de buurt en kan de huishouding van de vagina daardoor ook makkelijk uit balans raken. De huishouding van de vagina bezit normaal gesproken veel goedaardige bacteriën die ons beschermen tegen ongewenste bezoekers uit de darm.

Als je een goede weerstand hebt en je immuunsysteem dus goed werkt, dan zullen de goedaardige bacteriën de zuurgraad van je vagina en plasbuis in balans houden en ervoor zorgen dat een ongewenste bacterie geen kans krijgt. Maar als je vagina om welke reden dan ook niet zuur genoeg is, dan grijpt de desbetreffende bacterie al gauw zijn kans en zorgt voor een ontsteking. Meestal is dit de Escherina coli bacterie (E coli), oftewel de poepbacterie, maar het kunnen ook ander bacteriën zijn.

De symptomen van een blaasontsteking (van de huwelijksreis)

Bijna iedere vrouw heeft wel eens een blaasontsteking gehad. Ik had ze regelmatig als kind.  Typische symptomen zijn pijn bij het plassen, steeds aandrang om te plassen terwijl er maar een paar druppels komen (au au au!), met soms wat bloed erbij. De plas ruikt sterk, is vaak troebel en de ontsteking kan gepaard gaan met buikpijn of pijn in de onderrug.

Pijn bij het vrijen ontstaat als ook het slijmvlies van de vaginawand is ontstoken. Veel vrijen kan zelfs de oorzaak zijn van een blaasontsteking! Door het vrijen verplaatsen bacteriën zich vrolijk van anus naar plasbuis en vagina. Feest voor je bacteriën, maar achteraf niet altijd feest voor jou. Dit wordt ook wel de honeymoon cystitis genoemd ofwel blaasontsteking van de huwelijksreis: laten we zeggen de enige blaasontsteking waar in ieder geval veel plezier aan vooraf is gegaan! Menige vrouw ervaart dat zelfs een enkele vrijpartij, vooral met een nieuwe partner met onbekende bacteriën, al aanleiding kan zijn voor een blaasontsteking.

Is je weerstand niet groot genoeg? Pak dan de wortel aan

Bij het ouder worden wordt het slijmvlies van de vaginawand dunner en droger waardoor de verdediging tegen de ongewenste bacteriën vermindert en de kans op een blaasontsteking toeneemt. Heb jij als jonge vrouw al veel last van blaasontstekingen, dan is het dus absoluut zaak om dit bij de wortel aan te pakken en niet alleen de symptomen te bestrijden met een antibioticakuur. Of tien.

Veel blaasontstekingen gaan gelukkig vanzelf over met veel water en kruidenthee drinken, maar als je niets verandert aan je voedings- en leefstijl is de kans groot dat ze terug blijven komen. Blijkbaar is je weerstand niet groot genoeg om zelf deze infectie te voorkomen. Waarom zou je weerstand over zes maanden wel groot genoeg zijn?  Zie een blaasontsteking als een signaal van je lichaam dat je weerstand te laag is en dat het jouw hulp nodig heeft. Gelukkig is er heel veel wat je zelf kan doen.

Over drink- en plasgewoontes

Het lijkt tegenstrijdig om veel te drinken als het plassen zo pijnlijk is maar toch is dit echt het beste advies dat ik kan geven. Deel je gewicht door 30; dan krijg je het aantal liters dat goed is om per dag te drinken. Iedere dag, dus niet alleen bij een blaasontsteking! Dus weeg je 60 kilo dan is dat 2 liter.  Voel je een blaasontsteking opkomen, drink dan een halve tot één liter extra. Je wilt deze bacteriën uit je lichaam hebben dus drink en spoel ze eruit. Met drinken bedoel ik water of kruidenthee. De rest telt niet.

Neem de tijd om te plassen en ga rustig op het toilet zitten. Zorg altijd dat je je blaas helemaal leeg plast, vooral als je een ontsteking hebt: plas die bacteriën uit. Plas ook altijd voor het slapen gaan, direct na het opstaan en ook na het vrijen. Ja, niet altijd fijn, maar seks maakt de kans op een besmetting dus groter, dat snap je inmiddels.

En over poepgewoontes, ondergoed en hygiëne

Veeg je anus schoon van voor naar achteren. Het schijnt dat maar weinig vrouwen het zo doen maar zorg ervoor dat die bacteriën uit je darmen niet de weg naar je plasbuis vinden. Ff wennen misschien, maar alles went. Behalve terugkerende blaasontstekingen.

Kies katoenen ondergoed. Vermijd strakke broeken, nauwsluitend nylon ondergoed en panty’s. Was dit alles bij voorkeur met 100% natuurlijke zeep.

Gebruik geen overdreven hygiënische maatregelen zoals ontsmettende zeep of vaginale douches: je vagina kan zichzelf prima reinigen. Spoelen met warm water is prima. Vermijd (geparfumeerde) massageolie bij je vagina en condooms met zaaddodend glijmiddel; dit kan de zuurgraad van je vagina aantasten.

Blaasontsteking behandelen met voedingsadvies? Jawel!

Ik heb uitgelegd dat je blaasontstekingen kunt krijgen als je weerstand laag is en de zuurgraad in je vagina en blaas niet hoog genoeg. Voeg daarom verspreid over de dag af en toe een scheutje vers citroensap, grapefruitsap of appelciderazijn toe aan een glas water. Dit kan je blaas beschermen tegen foute bacteriën. Een paar keer per dag een vitamine C-supplement (kies 1000 mg in niet ontzuurde vorm) kan ook en helpt tevens om je weerstand te verhogen. Ongezoet cranberrysap kan ook, maar vermijd de zoete variant, want die zoetigheid wil je juist niet.

Terugkerende blaasontstekingen kan betekenen dat jouw zuur/base evenwicht is verstoord. Een belangrijke stap is om voeding te vermijden die ontstekingen in de hand werkt en dus meer basisch/alkalisch te gaan eten. Sterk basisch zijn groenten, fruit en kruidenthee. Ook yoghurt, amandelen en zonnebloempitten zijn basisch. Vaak gaat het er echter nog meer om, dat je de sterk zuurvormende voedingsmiddelen meer vermijdt: suikers, vlees, kaas, granen, soja, witmeel, koffie en alcohol. Dit voedingsadvies is voor iedereen gezond trouwens, niet alleen als je last hebt van terugkerende blaasontstekingen.

Blaasontsteking? Zorg voor gezonde darmen en voed je bifido’s

Zorgen voor een gezonde darm is eigenlijk de beste manier om blaasontstekingen te voorkomen. Zie terugkerende blaasontstekingen dan ook als signaal dat je darmen wel wat hulp kunnen gebruiken; meestal is er sprake van een tekort aan gezonde bifidobacteriën in je darm.

Verhoog daarom je vezelinname met groenten, fruit, kokos, lijnzaad, chiazaad, vlozaad, ongebrande noten, zoete aardappel en peulvruchten. Rauwe, biologische kefir is ook een prima manier om de goede bacteriën in je darm te verhogen. Als je zure zuivel gebruikt (yoghurt of karnemelk) kies dan rauwe biologisch(dynamische) zuivel vanwege het fermentatieproces. Ook gefermenteerde producten zoals zuurkool, miso, tarami en tempeh zijn prima om goede bacteriën in je darmen te voeden.

Essentiële suikers ook belangrijk voor je blaas; D-mannose en Fucose

Nee geen suikers, ik bedoel essentiële suikers! Dat is iets heel anders dan suikers. Essentiële suikers zijn stoffen die belangrijk zijn voor je lichaam. Twee belangrijke essentiële suikers zijn d-mannose en fucose. D-mannose zit in linzen, groene bonen en allerlei groenten, bessen, ananas en paddestoelen. Fucose zit in zeewier, kelp, algen, champignons en medicinale paddestoelen. Als je shiitake eet (een paddestoel) krijg je ze allebei binnen.

Uit onderzoek blijkt dat vooral D-mannose een positieve werking heeft op een blaasontsteking. D-Mannose zorgt voor een beschermend laagje op het baarmoederslijmvlies waardoor bacteriën zich niet goed kunnen hechten.

Ik weet het: dit is een hele waslijst. Waar het eigenlijk op neer komt is: eet een zo groot mogelijk variatie van onbewerkt voedsel met een focus op plantaardig. Dat is waar je darmen en de rest van je lichaam sowieso blij van worden. Maar wat als je al gezond en gevarieerd eet en toch regelmatig een blaasontsteking krijgt? Toch maar antibiotica?

Blaasontsteking—antibiotica—blaasontsteking—antibiotica? Zo logisch!

Bij een blaasontsteking wordt door de huisarts vaak een antibioticakuur voorgeschreven. Zo’n kuur maakt geen onderscheid tussen goede en slechte bacteriën en doodt dus ook de goede bacteriën in je darmen. Je hebt net gelezen hoe belangrijk je darmflora is, juist om een volgende blaasontsteking te voorkomen. Het is dus logisch dat veel vrouwen terechtkomen in die vicieuze cirkel van blaasontsteking, antibiotica en opnieuw een blaasontsteking: je darmflora blijft zo enorm kwetsbaar.

Gaat je blaasontsteking gepaard met koorts ga dan altijd naar de huisarts; dan kan er sprake zijn van iets dat ernstig is.

Hoe doorbreek je dit patroon?

Als jij last hebt van terugkerende blaasontstekingen (meerdere per jaar) overweeg dan het volgende om dit patroon te doorbreken:

  • Gebruik de komende (3 tot 6) maanden een goed probioticum. Dat wil zeggen een met veel verschillende stammen (minimaal 6) en een hoog aantal (minimaal 10 miljard) per capsule of sachet poeder. Zie dit als aanvulling op je voeding, je maakt hiermee je darmflora sterker.

Doe dit in combinatie met:

  •  Inname van een goede kwaliteit D-mannose in de komende maanden om je blaasslijmvlies te versterken. Je kunt dit als supplement krijgen.

Dit natuurlijk naast alles wat ik hierboven al heb genoemd.

Een product waar ik zelf een goede ervaring mee heb is het supplement Vacramal van Nutriphyt. Dit is een combinatie van zowel een krachtig probioticum (10 miljard) met prebiotica, als ook goed opneembare D-mannose en cranberry-extract. Alles gecombineerd dus. Ik nam het zelf toen ik vorig jaar dacht een blaasontsteking te krijgen. Ik nam een dag lang iedere 4 uur 2 capsules. Daarna drie dagen 2 keer 2 capsules en afgebouwd naar 1 capsule per dag. De opkomende blaasontsteking verdween als sneeuw voor de zon en is niet meer teruggekomen.

Ik zie goede supplementen als aanvulling op mijn voeding.  Als je Vacramal direct bestelt via Nutriphyt, klik daarvoor hier,  krijg je 20% EVA korting. Gebruik het enkele maanden totdat je weet dat het steeds terugkerende patroon is doorbroken.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat: hebben mijn tips je geholpen om een steeds terugkerend patroon van blaasontstekingen te doorbreken?

Comment Section

21 reacties op “Blaasontsteking? Wat kan je doen, vooral om het vanaf nu te voorkomen


Door Wil op 15 oktober 2017

Wat goed om te lezen.
Ik kamp sinds de zomer met blaasontsteking en ben er helemaal klaar mee.veel bloedplassen. Antw. Huisarts is antibiotica.(3 keer al en dat voelt zo fout…)Vandaag gestart met vacramal,citroensap,vit c.
Gezonde voeding daar ben ik me bewust van en ben daar eigenlijk dagelijks mee bezig. Gebruik lijnzaad ,chiazaad,gember en probiotica iedere dag erbij.Drink 2 liter water met keltisch zeezout. En toch die vervelende blaasontsteking. Daar wordt je dan zo moedeloos van.
Hoop nu dat dit gaat werken. Het artikel was helder en veel goede handvatten.
Ik ben benieuwd en lever volg week wel een keertje mijn urine in voor controle…..
Bedankt voor het verhaal en lees de reviews met plezier!


Door Ina op 12 oktober 2017

Hoe blij ben ik met dit artikel. Ik slik sinds een paar week vacramil en neem pro-biotica, heb werkelijk geen blaasontsteking meer gehad. Ik had de ene kuur na de ander. Echt heel blij, bedankt!!


Door Annekie Kiers op 24 september 2017

Ook ik kampte jarenlang met een steeds terugkerende blaasontsteking. Menig antibiotica kuur gehad waardoor ik steeds elk ander in de lucht hangend virusje oppikte omdat mijn weerstand zich niet kon herstellen /opbouwen.
Ik neem inmiddels al drie jaar elke ochtend het sap van een verse halve citroen gemengd met lauw water op nuchtere maag elke dag. Met een rietje om m’n tandglazuur te beschermen. Sindsdien geen blaasontsteking en ook geen koortsuitslag meer gehad. En ook geen andere virussen meer opgepikt.


Door Ina op 19 september 2017

Sinds 2004! had ik regelmatig last van blaasontstekingen. Na een antibioticakuur bleef de ontsteking ca 4 weken weg en als ik geluk had 6 weken. Ik was ten einde raad. Een alternatieve arts gaf mij het volgende advies. Zet een pot groene thee (ong 1 liter) doe daarin 2,5 theelepel natriumbicarbonaat (gewoon zuiveringszout) doe het sap van 1 uitgeperste citroen erbij en drink het over de dag verdeeld op. Als je het te zuur vindt mag er een beetje honing bij. Sinds ik dit dagelijks doe heb ik geen blaasontsteking meer gehad. Simpel, doeltreffend en goedkoop.


Door Marjolein Dubbers op 25 september 2017

Beste Ina, fijn dat dit bij jou zo goed werkt en geen bijwerkingen heeft. Anderen die dit lezen zouden het kunnen proberen, maar wel voorzichtig want niet iedereen kan er even goed tegen schijnt het, dus voel goed wat het met je doet en stop als het niet prettig is. En bij bepaalde aandoeningen moet je het al helemaal niet zomaar gaan gebruiken, zoals met nierproblemen. Er zit dus ook natrium in, wat bloeddrukverhogend is.


Door Klara Meijer op 17 september 2017

Vanuit de Chinese natuur geneeskunde hangt de blaas samen met oa de maag…….Als je te veel koude dranken en voeding eet (salades) heeft dat zijn weerslag op de blaas. Sinds ik hoofdzakelijk warm/heet water drink en verwarmend voedsel, zeker in de winter heb ik geen last meer gehad van mijn blaas, ik merk het ook direct als ik in de zomer te veel koude producten eet of drink….verwarmend is oa gember, kaneel, chocolade, kruidnagels, cayennepeper, maak wat soep met verse groenten heerlijk verwarmend, vlees is verwarmend, kip neutraal het is het proberen waard. Boek met veel praktische info Barbera Temelie; voeding volgens de vijf elementen….met handige lijst van producten die verwarmend of juist verkoelend zijn.


Door Marijke op 16 september 2017

Hallo Marjolein. Vind het artikel heel waardevol. Heb zelf heel veel last van blaasontstekingen gehad. Ben naar de uroloog geweest en die vertelde ook als je geplast heb dan afvegen van voor naar achter. Ik deed het net andersom. Kreeg voor drie maanden antibiotica en het advies om na een vrijpartij 1 caps antibiotica in te nemen. Ik gebruik ook al jaren cranberry capsules van Blace care. Iedere ochtend 1 caps. Heb nu al drie jaar geen last meer gehad. Als we op vakantie gaan en moet lang zitten en kan niet naar de wc dan neem ik een extra cranberry caps in. En veel drinken.


Door Joke Bergh op 14 september 2017

Ook ik had er jarenlang last van. Maar ik kreeg via mijn buurvrouw Evelien homeopatische Cantharis druppels. Dat werkte heel goed in combinatie met meer water drinken én meer ongezoete cranberries in mijn eten. Het sap is erg duur maar als je cranberries door je (biologische whatever soort) yoghurt of vla doet, of een combineert met cashewnoten (!) doe je er erg lang mee.


Door Myra op 11 september 2017

Van voor na achteren afvegen na de stoelgang is een goed advies, als je daarna nog jezelf nog even schoon spoelt (zoals in veel Oosterse landen het gebruik is) was je de achtergebleven bacteriën beter weg en blijf je fris.
Wanneer je meteen na het opstaan een groot glas warm water drinkt volgt daarna vaak de ochtendstoelgang en als je daarna pas je douche neemt blijf je ook langer schoon.


Door monique op 10 september 2017

Marjolein, u zegt : “”Inname van een goede kwaliteit D-mannose in de komende maanden om je baarmoederslijmvlies te versterken. Je kunt dit als supplement krijgen.””
Is het hier niet de bedoeling om het blaasslijmvlies te versterken i.p.v. baarmoederslijmvlies?of zie ik dit verkeerd. Heel lang zoek ik naar een zeer goede probiotica om mijn darmflora terug op peil te brengen, niet direct in verband met blaasontstekingen, maar in het algemeen een gezonde darm ‘ik heb het in uw boek niet gevonden, weet u een uitstekend product, u mag mij ook een privé bericht sturen.
dankjewel en lieve groetjes


Door Marjolein Dubbers op 11 september 2017

Natuurlijk heb je gelijk Monique! Ik heb het gelijk aangepast, bedankt voor je opmerking. Wat probiotica betreft kun je eens kijken op mijn site https://marjoleinsfavorieten.nl/ en dan onder ‘supplementen’. Daar kun je wellicht vinden wat je zoekt.


Door Marlène op 9 september 2017

Mooi bericht, veel info top. Een vraagje waar krijg je rauwe biologische kefir?


Door Marjolein Dubbers op 11 september 2017

Beste Marlène, deze kan je zelf maken of bij de betere biologische winkel kopen.


Door Marlie Maessen op 11 september 2017

Demeter heeftgeconcentreerde waterkefir in hun collectie.
Kost € 14.95 voor 300 ml


Door Clasine op 9 september 2017

Heel compleet verhaal. Het beste wat ik tot nu toe gelezen heb over blaasontsteking. Ik behoor(de) ook tot de groep chronische ‘patiënten’ door betere voeding, geen antibiotica meer, andere gewoonten zo als je ook aan geeft in het artikel, heb ik het nu al enkele jaren onder controle. Heel waardevol voor iedereen die met dit kastige probleem moet dealen!
Ps een foutje: er staat ergens baarmoederslijmvlies ipv blaasslijmvlies


Door ineke op 9 september 2017

Mooi artikel. zal het aan een vriendin geven. ik heb er zelf gelukkig {nog] geen last van. De bijlagen zijn erg mooi om te zien en te horen. fijn weekend.


Door Josselien Janssens op 8 september 2017

Behalve de praktische hygienische aanpak die je zo correct beschrijft, gaat het probleem bij de meeste mensen inderdaad helemaal weg als je alcohol, koffie, zwarte thee, en alle vormen van suiker vermijd. Ik had regelmatig last van urineweginfectie, en dat is nu weg. Ook mijn hooikoorts is grotendeels over omdat mijn weerstand is verbeterd sinds ik geen suiker meer eet. Het is wennen, en niet altijd makkelijk – maar ik voel me zoveel fitter, het is het totaal waard.


Door Petra op 8 september 2017

Ik heb sinds ik de tip kreeg om berkenblad thee te drinken geen blaasproblemen gehad.


Door Janny Janssen op 8 september 2017

Op dit moment hang ik er tegenaan… en sinds 3 dagen heeft mijn man het ook, die is er behoorlijk ziek van (geweest), knapt met een (dokters-)kuur inmiddels weer wat op. Mannen zijn er inderdaad behoorlijk ziek van met koorts en grote vermoeidheid.
Het artikel is goed en duidelijk geschreven. Veel producten die hierin genoemd worden gebruiken wij ook al heel lang. Verder zijn wij dan gelukkig ook goed gezond.
Ik zal dit in ieder geval delen!


Door Marjolein op 12 september 2017

Ik heb altijd een fles ongezoete cranberrysap in de kast staan. Zodra ik signalen krijg van mijn blaas laat ik zoveel mogelijk zoet, vet zware eiwitten e.d. staan en drink ik gedurende 1 of 2 dagen de cranberrysap op (verdund met water, dan heb je er extra lang mee te maken)
En nog een andere tip. Bij aankomende blaasontsteking na iedere keer plassen een groot glas water drinken. Als je dan na een kwartier weer moet plassen heb je tenminste wat te plassen 🙂


Door Emiel Bouwhuis op 8 september 2017

Duidelijke uitleg van een, helaas zeer veel ,voorkomend probleem bij vrouwen !zelf heb ik goede ervaringen met het product van Pileje” uc comfort. “.

Plaats een reactie


*