Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Multitasken en switchen; ook vrouwenhersens zijn er niet op gebouwd

Multitasken en switchen; ook vrouwenhersens zijn er niet op gebouwd

Er wordt altijd gezegd dat mannen goed zijn in focussen en vrouwen in multitasken: vier dingen tegelijk doen. Ik ga je vandaag uit de droom helpen: we kunnen dit niet! Ook vrouwenhersens zijn hier niet op gebouwd. Multitasken of switchen (je aandacht verdelen over verschillende taken tegelijkertijd) kost je niet alleen bakken met energie maar ook bakken met plezier. En daar zit een belangrijke angel.

Een chronisch goed gevoel is dé ultieme energiegever

Ik heb een passie voor een hoog niveau van energie; met veel energie kan ik namelijk mijn leven vormgeven zoals ik het graag wil. Er zijn veel manieren om je energie op een hoog niveau te krijgen: gezonde voeding, zonlicht, bewegen, sporten, ontspanning, fijne mensen om je heen en nog veel meer. Mijn ervaring van de afgelopen jaren is echter dat een goed gevoel hebben dé ultieme energiegever is: niets geeft je zoveel energie als  lekker in je vel zitten en glimlachend en enthousiast door het leven gaan. Een chronisch goed gevoel is dé ultieme energiegever.

Het werkt echt anders dan we denken

We denken vaak dat de omstandigheden in ons leven eerst beter moeten worden en dat we ons dán pas goed zullen voelen en redenen hebben om te (glim)lachen. De afgelopen jaren, waarin mijn energie volop is gaan stromen, heb ik geleerd dat het precies andersom werkt dan we denken.

Als je rondloopt met een glimlach op je gezicht, desnoods een beetje geforceerd, en je denkt vaak aan iets wat je waardeert of waar je dankbaar voor bent, dan krijg je daar na een tijdje een goed gevoel van. Op dat moment verminder je je slopende stress- en angsthormonen zoals adrenaline en cortisol en geef je je lichaam energie-gevende en helende hormonen zoals dopamine, serotonine en oxytocine. Dit zijn allemaal stofjes waar je energie van krijgt. Zo simpel werkt het. Glimlachen en dingen waarderen in je leven is een kwestie van focussen en trainen. Net zoals je in de sportschool je buikspieren kunt trainen.

Multitasken is stressvol en geeft geen goed gevoel, dus daar ben ik mee gestopt. Ik adviseer je om hetzelfde te doen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat multitasken of switchen tussen taken niet alleen het plezier wegneemt van het doen, maar bovendien ook niet effectief is.

Multitasken ontneemt je het plezier van het doen

Je hersenen vertegenwoordigen slechts 2 procent van je lichaamsgewicht, maar ze verbruiken 25% van je energie. Als je meer energie wilt in je leven is het belangrijk om te kijken in hoeverre je hersenen een groot deel van jouw energie verbruiken en of je daar niet slimmer mee om kunt gaan. Multitasken is een energievreter, want het betekent dat je hersenen op volle toeren draaien en vaak niet of nauwelijks rust krijgen. Veel dingen tegelijkertijd doen is een enorme energievreter, vaak zonder dat je het je realiseert.

Je hersenen verbruiken 25% van je energie

Veel vrouwen multitasken zich door de hele dag heen. Vanaf het moment van opstaan tot het naar bed gaan zijn die hersenen steeds maar bezig: koffie drinken terwijl je auto rijdt en belt met een vriendin. Eten koken, appen met je dochter en kletsen met je partner op hetzelfde moment. Werken aan een rapport, een collega te woord staan en tegelijkertijd je boodschappenlijstje voor vanavond samenstellen. Herkenbaar?

Vind je het gek dat je je aan het eind van zo’n dag gesloopt voelt? En de volgende ochtend weinig energie hebt bij het opstaan omdat je weet dat je weer zo’n dag ingaat?

Multitasken en switchen zijn een enorme energievreters

Vermijd voortaan deze ongezonde hersengymnastiek. Mannen hebben het goed bekeken: focussen is veel slimmer energiemanagement dan multitasken. Je hersenen zijn niet gebouwd om meerdere taken tegelijkertijd te doen of van de hak op de tak te moeten springen.

Herken je dit? Je werkt geconcentreerd aan een rapport, schiet daar lekker mee op, en opeens vraagt een collega: “Weet je al wat jij doet?”. Je hersenen moeten dan enorm schakelen omdat ze op zoek moeten naar de context (waar heeft hij het in hemelsnaam over?). Je herinnert je dat hij het heeft over een afdelingsuitje en dat zijn vraag is of je meegaat. Je hersenen zoeken vervolgens een antwoord: ‘ had ik daar al een besluit over genomen of niet?’ en je komt tot de conclusie dat je dit nog niet had gedaan, maar dat je dat blijkbaar moet gaan doen. Je zegt dat je het nog niet weet, slaat ergens op in je hersenen dat je hier binnenkort een besluit over moet nemen (het nemen van besluiten is een enorme energievreter) en keert terug naar ……………… ja, waar was je eigenlijk ook alweer mee bezig?

Hetzelfde gebeurt als je werkt aan een rapport en je je laat afleiden door appjes, emails of telefoontjes. Hoe vaak gebeurt je dit? Hoe vaak vraag jij je af waar je ook alweer mee bezig was?

Word een kei in focussen, lummelen, focussen, lummelen

Dit soort ongezonde hersengymnastiek kan tientallen keren per dag voorkomen. Hoe vaak vraag jij je af waar je ook alweer mee bezig was omdat je meerdere dingen tegelijkertijd probeerde te doen? Neem NU de beslissing dat je hiermee stopt en dat je je gaat richten op het beter worden in focussen. Ik ben een kei geworden in focussen en ik weet dat ik daardoor heel veel energie overhou.

Neem jezelf voor om je steeds te focussen op één belangrijke taak, zoals het werken aan dat rapport. Zet alle afleidingen zoals je telefoon uit. Plaats desnoods een bordje Niet Storen op je bureau als je met collega’s werkt of zet een koptelefoon op met rustgevende oceaangeluiden als jij je daardoor beter kunt concentreren. Laat je door niets en niemand afleiden en werk 90 tot maximaal 120 minuten aan die taak. Sta na een uurtje op om je benen te strekken en wat te bewegen maar laat je niet afleiden.

Na 90 of 120 minuten, of wanneer je merkt dat je concentratie terugloopt, neem dan een pauze van minimaal 15 minuten. Loop weg van je werkplek, ga bij voorkeur even naar buiten en ontspan je. Doe even helemaal niets. Nu is het tijd om te lummelen. Geef je hersenen rust na deze inspanning. Dit is het moment om een babbeltje te maken bij het koffiezetapparaat of even uit het raam te staren.

Briljante ideeën krijgen we als we lummelen

Michael Gelb, auteur van het boek How to Think Like Leonardo da Vinci, vroeg duizenden mensen waar ze waren als ze hun beste ingevingen hadden. Vrijwel niemand kreeg zijn beste ingevingen op het werk. Het antwoord luidde vaak: onder de douche, in bed, in bad, in de natuur, joggend, mediterend enz. Zoiets als lummelen dus. Ook Leonardo da Vinci ontspande zich heel veel door te dagdromen of dutjes te doen. En heeft hij de wereld veel moois nagelaten of niet?

Je hersenen bewust en regelmatig rust geven is niet alleen een energieoplader, maar zorgt ook voor de meest briljante ingevingen. En dat hoeft natuurlijk niet alleen over werk te gaan. Het kan ook zijn dat je op zo’n moment duidelijkheid krijgt over wat voor soort vakantie je wilt, een inzicht in hoe je het contact met je dochter herstelt of een ingeving wie je kan helpen met het opruimen van die puinhoop in je garage.

Multitasken/switchen verlaagt je IQ meer dan het roken van marihuana

Nog niet overtuigd? Gerard Weinberg, wetenschapper en computerdeskundige, kwam erachter dat het bouwen van een stuk software door een team meestal 6 keer zo lang duurde als het team van te voren had ingeschat. Hij kwam erachter dat softwarebouwers meestal meerdere projecten onder handen hadden en door het switchen van het ene project naar het andere ging enorme productiviteit verloren. Tot zelfs 80% bij het tegelijkertijd werken aan 5 projecten. Uit een ander onderzoek bleek dat ons IQ dramatisch daalt als we ons steeds laten afleiden door email en smsjes. Multitasken levert dus geen extra tijd op, geen kwaliteit en het maakt ons bovendien dommer.

Multitasken is niet iets om trots op te zijn

Natuurlijk valt niet altijd te voorkomen dat je even, met de nadruk op even, meerdere dingen tegelijk zult moeten doen. Maar stop ermee om trots te zijn op het feit dat je goed kunt multitasken. Het sloopt je. Leer focussen en wissel dit af met lummelen. Focus en rust. Focus en rust. Doe steeds één ding tegelijk. Op deze manier train je jezelf. Hier krijg je mentale spieren van die energie geven. Vergeet die marathon. Een marathon sloopt je. Het leven is een reis, geen race.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen bovenaan. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat: hou jij energie over als je stopt met multitasken?

Comment Section

4 reacties op “Multitasken en switchen; ook vrouwenhersens zijn er niet op gebouwd


Door Tineke. op 1 juni 2018

Marjolein, mooie uitleg.
Bedankt!


Door Rosalie op 21 april 2018

Hoi Marjolein, Leuk artikel en heel herkenbaar! Omdat ik chronisch vermoeid ben, heb ik al jaren geleden uitgevonden dat single tasken beter gaat. Ik dacht dat ik wat dat betreft niet zo goed functioneerde als anderen. Maar nu weet ik wel beter!


Door Ellen op 20 april 2018

Beste Marjolijn, toeval of niet, maar deze week realiseerde ik me inderdaad zoals je al schrijft, dat ik door zeer versnipperd te werken enorm inefficiënt en ineffectief ben. Helaas kan ik door de aard van mijn werk geen schema van focussen en lummelen doen maar het helpt zeker om activiteiten af te bakenen. Als ik moet wachten op een trage computer misschien maar even wat ademhalingsoefeningen doen ipv een nieuw scherm openen om een volgende activiteit te starten in een poging mijn wachttijd goed te benutten. Niet meer doen dus. Nu een weekje vakantie. Alle tijd voor lummelen in de achtertuin en wie weet komt er iets briljants opborrelen. Liefst iets waarmee ik mijn werk in de reguliere zorg kan verbinden met mijn kennis op leefstijl gebied.


Door Francine op 26 mei 2018

Mooi artikel Marjolein, dank je wel!!

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen