Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Depressie, dementie en voeding; wat is de relatie?

Depressie, dementie en voeding; wat is de relatie?

Depressie, dementie en voeding; een onderwerp dat me mateloos boeit. Wat is de relatie tussen voeding en ons brein? Veel mensen zijn bereid om een stukje fysieke gezondheid in te leveren naarmate ze ouder worden. Maar een stukje van ons brein? Ons geheugen en onze denkkracht? Ons concentratievermogen en vooral ook ons geluksgevoel? Dat houden we allemaal graag intact tot op hoge leeftijd. Hebben we daar met onze voeding invloed op? Meer dan dat je misschien denkt. Veel meer!

Ziektes van het brein zijn in opkomst

Wie is er niet bang om dement te worden? Om niet meer te weten waar je woont of hoe je kinderen heten? Ik denk iedereen. En wie maakt het niet uit om een tijdlang depressief te zijn en nergens meer de zon te zien schijnen? Ik denk niemand. Dat chronische ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziektes, kanker, obesitas en het metabool syndroom in opkomst zijn weten de meesten van ons wel. Dat echter ook ziektes van het brein zoals de ziekte van Alzheimer, Parkinson en depressiviteit in opkomst zijn weten veel mensen niet. Ruim 1 miljoen mensen in Nederland slikken antidepressiva, waaronder steeds meer jongeren. Steeds jongere mensen, vijftigers en zelfs veertigers, krijgen te maken met dementie. De film Still Alice laat op indrukwekkende manier zien hoe dramatisch het is als mensen die nog volop in het leven staan te maken krijgen met dementie. Wat kan je zelf doen om de kans op zo’n drama aanzienlijk kleiner te maken?

Ons lichaam is één holistisch systeem

Onze gezondheidszorg heeft ons lichaam in onderdelen verdeeld en er zijn verschillende specialisten voor veel van onze lichaamsdelen: specialisten op het gebied van onze ogen en oren, onze huid, hormonen, hart- en vaatstelsel, botten en gewrichten, ons brein en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt daardoor alsof ons lichaam bestaat uit losse delen en er geen samenhang is. Een dermatoloog weet meestal niks of weinig van darmen en een hartspecialist vaak weinig of niks van hormonen. Dit heeft zo zijn nadelen omdat in ons lichaam wel degelijk alles met elkaar samenhangt, veel méér dan onze gezondheidszorg ons wil doen geloven. Dat we met onze voeding invloed hebben op al onze kostbare lichaamsonderdelen is kennis die helaas grotendeels langs onze specialisten is heen gegaan. De zesjarige opleiding geneeskunde besteedt maar 6 uur tijd aan voeding. Een vrouw van 50 heeft gemiddeld 30.000 kilo voeding gegeten en gedronken. Zou dat nou echt geen invloed hebben op haar gezondheid?

Ons brein; onze grootste energieverbruiker

Wij hebben als mensen in de loop van de evolutie een uniek en complex brein ontwikkeld. Hierdoor is ons brein een enorme energieverbruiker geworden. 25% van de energie die voeding ons geeft gaat naar ons brein! Ter vergelijking: een olifant heeft slechts 3% van de energie die hij eet nodig voor zijn hersenen. Dit betekent dus dat een groot deel van wat je eet verbruikt wordt door je hersenen. Sta hier eens even bij stil. Niet alleen je lichaam maar zeker ook je brein wordt erg beïnvloed door wat je eet.

Gelukkig vindt ons overlevingsmechanisme ons brein erg belangrijk. Dit betekent dat als er gebrek aan energie of voedingsstoffen is, ons brein vaak voorgaat. Ons lichaam bezuinigt dan liever op minder essentiële lichaamsfuncties zoals onze huid, haren en nagels, spieren en gewrichten. Zonder sterke nagels overleven we wel, zonder werkend brein niet. We zouden hieruit kunnen concluderen dat als er iets niet helemaal goed gaat met ons brein, er al eerder in ons lichaam dingen fout zijn gegaan en er tekorten zijn ontstaan.

Andere energieverbruikers; ontstekingen, pH-waarde en bloedsuikerspiegel

Behalve het brein zijn er enkele andere systemen in ons lichaam die grote energievreters zijn en veel van onze energie en voedingsstoffen verbruiken. Drie belangrijke hiervan zijn het in balans houden van een gezonde pH-waarde in ons bloed, het stabiliseren van onze bloedsuikerspiegel en het bestrijden van chronische ontstekingen. Dit betekent dat als de pH-waarde in je bloed steeds weer wordt verstoord, je bloedsuikerspiegel dagelijks flink schommelt of je lichaam voortdurend worstelt met ontstekingen er steeds minder energie en voedingsstoffen overblijven voor andere systemen zoals je brein.

Laten deze drie systemen nu steeds in toenemende mate ontregeld worden door het voedingspatroon dat we de laatste tientallen jaren zijn gaan eten: veel bewerkt voedsel en lightproducten, te veel suikers en snelle koolhydraten, teveel tarwe en zuivel, vlees en vis vervuild met onder andere antibiotica en groenten en fruit waar steeds minder voedingsstoffen inzitten. Is het toeval dat ziektes van het brein de laatste tientallen jaren steeds meer toenemen? Nee, er komt steeds meer onderzoek dat aantoont dat er een belangrijke relatie is met onze voeding.

Je gelukshormonen worden grotendeels in je darmen gemaakt

Voordat ik inga op de behoeftes van een gezond brein wil ik eerst iets zeggen over de darmen. Onze darmen worden wel ons tweede brein genoemd. Twee belangrijke stofjes die je emoties en daarmee je gedrag bepalen worden grotendeels in je darmen geproduceerd. Ik heb het over de neurotransmitters serotonine en dopamine.  Neurotransmitters zijn boodschappers die signalen in je hersenen overbrengen. Een tekort aan serotonine leidt tot gevoelens van overbezorgdheid, gestrest zijn, een kort lontje, vermoeid voelen en depressieve klachten. Een tekort aan dopamine betekent minder concentratievermogen, besluiteloosheid, vergeetachtigheid en een algeheel gevoel aan gebrek aan energie en welbevinden. Ook een gebrek aan dopamine kan tot depressieve klachten leiden.

Voor de volledigheid: naast serotonine en dopamine zijn er nog twee belangrijke neurotransmitters: GABA en acetylcholine. Er zijn er in totaal wel 50 maar dit zijn de belangrijkste vier.

Misschien zijn je darmen wel je eerste brein!

Let nu even op: dopamine wordt voor 50% in je darmen aangemaakt en serotonine voor maar liefst 95% en ze worden gemaakt uit het voedsel dat je eet. Met je voeding voed je dus, al dan niet, bepaalde darmbacteriën die verantwoordelijk zijn voor het produceren van belangrijke stofjes die een groot effect hebben op je lichamelijke en mentale vitaliteit, je geheugen, concentratievermogen, emoties, gevoel en daarmee zelfs je persoonlijkheid.

Ik noem daarom graag onze darmen ons eerste brein en onze hersenen ons tweede brein. Veranderingen in je darmflora kan grote consequenties hebben voor je emoties en daarmee je gedrag. Er is nog veel onderzoek nodig om precies te weten hoe dit werkt. Inmiddels weten we al wel dat twee belangrijke bacteriestammen; de Bifido’s en de Bacteroïden een belangrijke relatie hebben met ons brein en dat gebrek hieraan kan leiden tot depressies en angsten.

Gaan we depressies en dementie straks oplossen met voeding?

Het zou me niet verbazen als depressies in de toekomst mede opgelost gaan worden door naar onze darmflora te kijken en te kijken welke bacteriestammen er nodig zijn om ons beter te voelen. Dan moeten onze maag- en darmspecialisten echter wel belangstelling gaan krijgen voor voeding natuurlijk! Het zou me ook niet verbazen als we bij dementie ook gaan kijken naar voeding. Waarom is het risico op dementie twee keer groter bij mensen die diabetes 2 hebben? Onder andere omdat onze hersencellen net als alle andere cellen voedingsstoffen nodig hebben en er insuline voor nodig is om dit in de cel te krijgen. Als er te weinig insuline wordt aangemaakt verschrompelen ook onze hersencellen door gebrek aan voeding. Niet alleen diabeten maar ook mensen met insulineresistentie, de voorloper van diabetes, lopen dus een groter risico. 80% van alle bewerkte voedingsmiddelen bevat toegevoegde suikers. Als je hersenen je lief zijn heb je bij deze nóg een reden om ze voortaan links te laten liggen. Lees rondom dementie vooral ook mijn artikel over Alzheimer: Je kunt meer met voeding dan je denkt. en een ervaringsverhaal over Parkinson en voeding.

Hoe boost je je Bifido’s en Bacteroïden?

Wees je er dus goed van bewust dat als je eet, je je inwonende huisdieren (je darmbacteriën) ook te eten geeft. Je kunt de goede bacteriën te eten geven maar ook de minder goede. Ik zal je wat tips geven waarmee je je Bifido’s en Bacteroïden extra kunt voeden; de good guys dus. Met zoetigheid, snelle koolhydraten en alle bewerkte voeding uit een fabriek voed je de bad guys.

Als het gaat om het voeden van de good guys denk dan vooral aan de vier V’s: vocht, voedingsstoffen, vezels, en (gezonde omega 3- en 9-) vetten. Bifido’s houden verder vooral van inuline, dat je vindt in uien, knoflook, prei, asperges, banaan, aardpeer en pastinaak. Bacteroïden houden van resistent zetmeel; dit zit in zoete aardappel en pompoen maar ook in afgekoelde gewone aardappelen en rijst. Daar kan je prima een salade van maken. Maar nogmaals: variatie is het allerbelangrijkste!

Hoe boost je je serotonine en dopamine?

Dopamine en serotonine hebben aminozuren ofwel eiwitten nodig om zich te kunnen vormen. Goede bronnen voor dopamine zijn zuivel van het schaap, avocado’s, peulvruchten, haver, hennepzaad, ongebrande noten, quinoa, zaden, biologische eieren, donkere chocola, gojibessen, maca en biologisch vlees en wilde vis. Goede bronnen voor serotonine zijn cottage cheese, avocado, banaan, peulvruchten, haver, quinoa, zaden, biologische eieren, donkere chocola, gojibessen, maca en eveneens biologisch vlees en wild gevangen vis. (Bron: Weten van (h)eerlijk eten; Rineke Dijkinga). E-books met recepten, volop met deze ingrediënten, vind je in mijn shop. Klik daarvoor hier. 

Er is dus keuze genoeg. De conclusie is eigenlijk dat het eten van een grote variatie van verse, onbewerkte voeding het allerbelangrijkste is. Neem dit als uitgangspunt. Hoe meer variatie van gezonde, verse voeding, des te meer variatie in je darmflora en des te gezonder en vitaler je zult zijn en je je zult voelen. Niet alleen vandaag maar ook als je 85 bent! Go for it!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen bovenaan. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

21 reacties op “Depressie, dementie en voeding; wat is de relatie?



Door Nel op 23 april 2017

Geweldig , hier ga ik mee aan de slag .Dank je wel !


Door Heidi Ennekens op 22 april 2017

Top!


Door Ellen Arts op 22 april 2017

Beste Marjolein, ik vind je informatie onwaarschijnlijk interessant! Het frustreert me ook enorm dat de reguliere geneeskunde hier niets mee doet.
Hoe kan dit duidelijk gemaakt worden?


Door Bertie op 22 april 2017

Een duidelijk artikel, waar je mee vooruit kunt en je steunt in het aanpassen van je leefgewoonten, want dat is echt niet makkelijk.


Door Annemiek Regeer op 22 april 2017

Wat n waardevolle informatie ! Ben zelf alleen aantal weken met een metabolische dieet bezig en eet veel can de door jou beschreven voedingsstoffen! Blij ook met jouw holistische blik op het lijf! Dank je wel !


Door Monique op 22 april 2017

Belangrijke informatie die hier gedeeld wordt! Gelukkig wordt het langzaam maar zeker steeds meer bekend dat voeding van invloed is op het gehele lichaam. Blijf deze informatie delen Marjolein! Het is zeer waardevol.


Door Lisbeth Venema op 22 april 2017

Hallo Marjolein, Ik vind het een waardevol verhaal en ik ben ook overtuigd dat voeding heel belangrijk is voor mind and body!!! Ik ben onder de indruk van u boek, Het energieke vrouwen voedings kompas ! Groetjes Lisbeth


Door Brigitte op 22 april 2017

Dank je voor het heldere verhaal en dat steeds meer mensen zich hiervan bewust mogen worden!!!


Door Marcel op 22 april 2017

Wat een ontzettend boeiend en interessant artikel Marjolein!!! En zeker ook voor mannen :).


Door Ingrid op 22 april 2017

Hoi Marjolein, het verbaasd me iedere keer weer hoe jij heel ingewikkelde materie zo begrijpelijk op kunt schrijven. Geweldig! Iedere keer weer een feest om te lezen (en je recepten zijn nog heel lekker ook :-).


Door Anna op 21 april 2017

Enorm interesant. Zelf zit Ik te kampen met hoge bloed druk
Probeer zo goed mogelijk Te eten.
Informatie is zo belangrijk
Bedankt,
Kind regards,
Anna
Anna


Door Joke op 21 april 2017

mijn vader zit in een verpleegtehuis voor Alzheimer, en op zich krijgen ze daar netjes te eten. Maar als ik zie wat ik nu eet, zou ik daar erg ongelukkig worden, alleen al van het eten. En ze doen heus hun best, maar er is geen geld beschikbaar om het beter te doen. Mijn oma en vader hebben Alzheimer gekregen, aan mij de eer om mijzelf op alle fronten te voeden, eten, rust, en beweging


Door Rianne Zegers op 21 april 2017

Lees ook; a mind of your own van Kelly Brogan


Door Petra op 21 april 2017

Die samenhang tussen slecht functionerende darmen en depressie- en angstgevoelens werden me onlangs duidelijk na slechts 1 week inname van ‘Symbion Forte’ probiotica. Na lange tijd op de sukkeltour te zitten (candida overgroei startend in de darmen en uitvloeiend naar longen en lever -) burn out -) verlies job -) depressie -) angstgevoelens,..), werd ik na jaren eindelijk weer mijn eigen vrolijker en energieker ik. Bij mij startte alle miserie door té veel en té vaak voorgeschreven antibiotica na een mislukte appendixoperatie. Ik deel dus 100% jouw mening dat elke genezingsvorm van depressies best zou starten met een kijkje hoe die darmen ervoor staan. Spijtig heb ik die weg naar genezing in mijn eentje moeten afleggen door vooral ontelbare uurtjes op Internet te zoeken want de dokters willen je steeds opnieuw toch weer aan die antidepressiva! Zonde toch die gemiste kans en goed dat mensen als u dit voor iedereen in de kijker zetten, Marjolein. Ik heb jouw boek trouwens op 1 weekend uitgelezen en heb veel respect voor het vele werk dat je voor ieder van ons verricht. Ga zeker zo verder 🙂


Door marijke op 21 april 2017

prachtig artikel, Marjolein…wat weet je er veel van….dank voor al je toezendingen!


Door ellen op 21 april 2017

haai marjolein, ik ben verbaasd over cottage cheese in dat lijstje over serotonine, daar zit toch niets anders in dan vele soorten kaas en zuivel. stremsel, neem ik aan, maar toch niet een uniek stremsel ? zijn deze gegevens wetenschappelijk onderbouwd ? hartelijke groet,
ellen


Door Marjolein Dubbers op 25 april 2017

Beste Ellen, cottage cheese is een lichtverteerbare kaas met goede probiotische eigenschappen, zeker als je een goed (biologisch of biodynamisch) merk neemt. Als je problemen hebt met dierlijk stremsel kun je specifiek zoeken naar een merk met vegetarisch stremsel. Voor je darmen en serotonine is het in ieder geval gezond om nu en dan te eten.


Door Ellen op 21 april 2017

Fantastisch artikel!👍


Door Ingrid op 21 april 2017

Vind het een heftig verhaal.Maar voor mijzelf vallen er wel steeds meer puzzel stukjes op zijn plaats. Had steeds vagen klachten en de huisarts wist er ook geen raad mee.Dus door je boek te lezen beginnen er wat dingen duidelijker te worden.


Door Timoletta Bakker-Ruiter op 21 april 2017

Ik heb ook de seminar van Rineke Dijkinga gevolgd. Ik vindt dat je het prima verwoord, de hele functie van de darmen en de connectie met het brein. Ik hoop dat de reguliere gezondheids zorg ook snel meer naar de voeding gaan kijken , en advies geven, zodat mensen echt opknappen en zich weer goed gaan voelen.

Plaats een reactie


*