Elke week een energietip ontvangen?
Ontvang mijn veel gelezen nieuwsbrief en ontdek mijn meest favoriete recepten.
Bestel nu mijn tweede boek en krijg een Masterclass van 57 euro cadeau!
Lees meer

Page content

Gelatine; een antirimpelcrème die je beter kunt opeten dan smeren

Gelatine; een antirimpelcrème die je beter kunt opeten dan smeren

Gelatine. Hoe kom ik daar nou toch op? Vorige week hebben we prachtige foto’s geschoten voor mijn nieuwe boek dat dit najaar uitkomt. Het was schitterend weer dus we waren veel buiten in het volle licht. Toen ik gisteravond deze foto’s op mijn grote computerscherm (ik heb echt een GROOT scherm) terug zag dacht ik: “oeps: wat een rimpels!” Niemand ontkomt eraan en dat is maar goed ook. Eigenlijk vind ik ze best mooi maar als ik ze een beetje kan vertragen doe ik dat graag. Op een gezonde manier natuurlijk. Daarom heb ik een pot gelatinepoeder in de kast hebt staan. Toch maar een beetje extra gebruiken deze week 😉 Ik zal je uitleggen waarom ik dat doe.

Collageen zorgt voor stevigheid en elasticiteit

Ons lichaam is opgebouwd uit eiwitten. De eiwitten die we eten worden in ons lichaam afgebroken tot aminozuren en van deze aminozuren bouwt ons lichaam weer nieuwe eiwitten (proteïnen) op. Deze eiwitten vormen de bouwstoffen voor al onze cellen. Ons lichaam vormt wel 100.000 verschillende eiwitten, maar ruim een kwart hiervan bestaat uit collageen. Collageen is een eiwit met een vezelige structuur, als een langgerekt spinnenweb dat een netwerk vormt en daarmee zorgt voor stevigheid maar ook elasticiteit en flexibiliteit. Stevigheid van botten, kraakbeen, gewrichten, nagels en tanden en elasticiteit van huid, bloedvaten, bindweefsel en organen: het geeft structuur aan ons lichaam. Dit collageen zorgt er dus onder andere voor dat onze huid stevig en elastisch blijft. Vandaar ook dat het in antirimpelcrèmes wordt verwerkt.

Collageenproductie stopt zo’n beetje rond ons 50ste

Naarmate we ouder worden neemt de lichaamseigen productie van collageen langzaam af. Helaas pindakaas. Boven ons 50ste gaat het hard. Vooral de laatste jaren kan ik soms in de spiegel kijken en denken: “waar komt díe rimpel zo plotseling vandaan?” Ook een slappere huid, hoe hard we ook trainen, is een zichtbaar gevolg van de afname van collageen: spieren kunnen we wel trainen, huid helaas niet. Gelukkig kunnen we onze huid wel goed voeden, ook van binnenuit. Dit kunnen we doen door ervoor te zorgen dat we meer gelatine binnen krijgen.

Gelatine; wat is dat eigenlijk?

Misschien denk je bij gelatine aan die doorzichtige velletjes waarmee je wiebelige pudding kunt maken. Toen er ooit, lang geleden, zo’n roze drilpudding op onze kersttafel verscheen zij een van mijn zusjes: “het lijkt op oma’s billetjes”. (Vanaf dat moment heet in onze familie zo’n pudding ‘oma’s billetjes pudding’, maar dit even terzijde.) Die doorzichtige velletjes bestaan inderdaad uit gelatine maar het wordt gemaakt van collageen en dat maakt het zo interessant. Dit collageen is afkomstig van dieren; dit kunnen varkens, koeien maar ook vissen zijn.

Trek jij wel eens bouillon van botten, beenmerg of vel? In veel landen doen ze dit maar in Nederland gebruiken we vaak spiervlees en groenten. Ook gezond, maar daarmee missen we het collageen dat we zouden krijgen als we de collageenrijke delen van een dier zouden gebruiken. Mijn moeder deed dat wel: als haar bouillon afkoelde werd het net zo dik en drillerig als roze kerstpudding. Maar mijn moeder liet de bouillon dan ook uren en uren op het vuur staan. Ik niet. Jij?  Wat kunnen wij doen om ons collageen een boost te geven?

 

 

 

Hoe kan je je eigen collageenproductie een stimulans geven?

Je lichaam maakt de voorloper van collageen, procollageen, aan door het binden van twee aminozuren: glycine en proline. Bij dit proces is vitamine C nodig en ook het mineraal koper speelt een rol. Zorgen voor meer van deze vier is dus al een eerste stap.

  • Glycine is het meest voorkomende aminozuur en zit zowel in eiwitten als enzymen. Voeding met een hoog gehalte aan glycine is vlees, vis, schelpdieren en zuivel maar het zit ook in bonen, zeewier, spirulina, zonnebloempitten en sesamzaadjes.
  • Proline komt ook veel voor in voeding; alles wat eiwitten bevat maar ook kool, asperges en champignons bevatten proline. Cottage cheese is een rijke bron van proline.
  • Vitamine C vinden we natuurlijk in citrusvruchten naar ook in rode paprika’s. Superfood camu camu is een zeer rijke bron van vitamine C.
  • Koper zit vooral in zaden, pitten en peulvruchten; sesamzaad, cashewnoten, zonnebloempitten, linzen, kikkererwten, pompoenpitten en tempeh.

Gelatine: waarom een portie extra collageen gebruiken?

Als je vers en gevarieerd eet zou je lichaam dus genoeg ‘bouwmateriaal’ moeten krijgen om collageen aan te kunnen maken, maar zoals gezegd wordt het lastiger naarmate we ouder worden. Je lichaam wat extra collageen geven heeft nog veel meer voordelen behalve dat het zorgt voor een strakkere huid en minder rimpels. Om er enkele te noemen:

  • Gelatine zorgt voor minder stijfheid van spieren en gewrichten. Sta je ’s morgens stram op? Meer collageen zorgt voor meer elasticiteit van alles in ons lichaam.
  • Mogelijk afname van pijn bij artritis.  Een studie liet zien dat deelnemers die een supplement met gelatine kregen aanzienlijk minder pijn hadden dan de placebogroep.
  • Gelatine zorgt voor bescherming van het darmslijmvlies en helpt daarom mee om een lekkende darm te voorkomen en voedingsstoffen beter op te nemen vanuit de darm.
  • Gelatine versterkt botten, gewrichten en kraakbeen, die allemaal voor een groot deel uit collageen bestaan.
  • Gelatine helpt, dankzij het hoge percentage eiwitten en mineralen, mee bij het opbouwen van spiermassa, zo bleek ook uit onderzoek; belangrijk voor sporters maar eigenlijk voor iedereen die zuinig op zijn/haar spieren is.
  • Gelatine helpt uiteraard ook mee bij het behouden en zo nodig opnieuw creëren van een mooie haardos en stevige nagels. Wie wil dat nou niet?
  • Nog meer schoonheidsvoordelen? Ook cellulitis en striae zullen afnemen als je huid meer collageen krijgt.
  • Gelatine kan meehelpen maagzweren en brandend maagzuur te verminderen. Slik geen maagzuurremmers, brandend maagzuur is meestal een signaal van te weinig maagzuur, niet van te veel. Lees hier meer over maagzuur. 
  • Gelatine helpt ook bij het opbouwen van je neurotransmitters, die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor je alertheid en concentratievermogen, maar ook voor je humeur en hoe je je voelt. Help ze een handje zou ik zeggen.

Hoe kom je aan meer gelatine op je bord?

Even voor de duidelijkheid: gelatine kan je eten, collageen is wat er in je lichaam zit. Gelatine krijg je dus als je op een laag vuurtje urenlang soep trekt van botten van dieren waar collageen inzit. Maar niet iedereen heeft hier altijd tijd voor of zin in. Ik ook niet. Daarom kies ik voor een grote pot gelatinepoeder dat gemaakt is van collageen. Gelatinepoeder is eenvoudig gezegd gekookt collageen, hetzelfde als in een goede bouillon, dat vervolgens is afgekoeld, gezuiverd, gedroogd en tot poeder vermalen. Wanneer je dit oplost in een warme vloeistof en laat afkoelen krijg je een gelachtige substantie. Het bevat 18 soorten aminozuren.

Er is ook gehydrolyseerde collageen te koop. Deze is na verhitting behandeld met enzymen waardoor het bij het verhitting geen gel meer vormt. Deze variant is lichter verteerbaar en wordt sneller door het lichaam opgenomen. Je kunt het overal aan toevoegen zonder dat het dikker zal worden.

Let op de kwaliteit van je gelatine!

Er is gelatine en gelatine. Ik hoop dat het duidelijk is dat het geen vegetarisch product is; het wordt gemaakt van huid en botten van varkens, koeien of vis. Afhankelijk van het leven en de voeding die deze dieren hebben gehad krijg jij een goede kwaliteit gelatine of niet. Ik wil alleen maar topkwaliteit in mijn lichaam: ik wil gelatine van runderen die alleen maar gras hebben gekregen en die hun leven buiten hebben mogen grazen. Vrij van hormonen, antibiotica en pesticiden en zonder toevoegingen.

Daarom dat ik kies voor Great Lakes gelatine; dan weet ik zeker dat ik iets goeds krijg. Dit product is in drie varianten verkrijgbaar. Ik gebruik de groene variant, de gehydrolyseerde collageen, het meest. Iedere dag gaat er lepel in mijn koffie, thee of smoothie. Je proeft er niets van en het lost heel makkelijk op. Soms gebruik ik de rode variant die ik gebruik om iets van te maken dat jelly of een mousse moet worden, bijvoorbeeld de vruchtenvulling voor een taartje. Er is ook een variant gemaakt van kabeljauw voor als je liever geen gelatine van vlees wilt. Klik hier voor de groene variant, klik hier voor de rode variant, en klik hier voor de visvariant.

Helaas is er geen vegetarische variant voor een portie extra collageen. Uiteraard wel als bindmiddel, zoals agar agar en johannusbroodpitmeel: ook daar kan je prima een ‘oma’s billetjes pudding’ van maken.

Comment Section

33 reacties op “Gelatine; een antirimpelcrème die je beter kunt opeten dan smeren


Door Ursula op 21 oktober 2018

Goed idee! Ik heb de rode variant nog staan. Hoe lang kun je de gelatine poeder bewaren, als deze geopend is?


Door Marjolein Dubbers op 22 oktober 2018

Hallo Ursula, kijk even op de verpakking. Daar staat een houdbaarheidsdatum


Door Lis op 24 augustus 2018

Tsja.., na het nieuws in juni dat varkens levend onder worden gedompeld in water van 60 Graden en dat kalfjes levend gevild worden hoef ik geen enkel vleesprodukt meer. Dan maar rimpels. Bio is natuurlijk heel goed maar… dieren komen nog steeds op gruwelijke wijze aan hun einde.


Door Erna Verlinden op 24 augustus 2018

Wat een goed idee… ! Vanaf morgen de groene in mijn smoothie en de rode in mijn sapje… ! Dus de 2 afgestreken lepels kunnen beginnen bijdragen aan de “rimpel-strijk”. Mijn aminozuren, mijn 60+ huidje en ikzelf zijn de dieren dankbaar. En natuurlijk jou ook, Marjolein… want zonder jou kwam ik het nooit aan de weet..!! Erna


Door Francine op 24 augustus 2018

Dank je wel, gelatine-soep goed voor je.. heb het na een flinke griep gebruikt! Goed hersteld en weer gaan gebruiken na dit artikel!!


Door Ellen Klaassen op 24 augustus 2018

Hartelijk dank voor je interessante artikel. Ik gebruik de gelatine voor mijn (droge) ogen. Maar de “bijwerkingen” (😁) ervan – die voor het hele lichaam – minstens zo interessant! Ik heb de rode bus staan, ik ga de groene ook aanschaffen.


Door Nels Fillekes. op 22 juni 2018

Dag Marjolein, dankjewel voor de informatie van dit artikel. Ik was al een tijdje op zoek naar een veilig middel en zie daar . . . . Daar krijg ik het op een presenteerblaadje aangeboden. Zo fijn 🤗👍. Ik heb het zojuist besteld en ben werkelijk heel benieuwd hoeveel profijt ik er van ga krijgen. Ik zit hier echt met een blij gezicht en vol verwachting jou dit berichtje te schrijven. Ik laat je wel weten hoe de resultaten zijn. Hartelijke groet,


Door W. op 20 juni 2018

Ik heb erge stijve spieren wil het eens proberen waar kan ik het kopen ?



Door Martha op 1 september 2018

Hoe vindt u de gelatine van Jacob Hooy?



Door Anita Hoenderboom op 18 juni 2018

Ik gebruikte voor de EVA online altijd “best collagen” en deed dit in mijn koffie. Ik ben ermee gestopt. leek me niet heel natuurlijk. Dit is denk ik vergelijkbaar met de groene variant van great lakes. Ik heb de rode great lakes in huis. Die gebruikte ik voor gezonde snoepjes. Ga het snel weer gebruiken want ik voelde me er goed bij en had echt het idee dat het ook goed was voor mijn gewrichten. Als de rode op is ga ik de groene bestellen.


Door Bea Blauwendraat op 18 juni 2018

Wat gaaf om dat te lezen. Ik maak wekelijks soep met echte bouillon en eet een paar dagen per week lekkere soep, net zoals mijn moeder dat deed. Ik trek bouillon alleen in een snelkookpan, dan heb je in 35 minuten hetzelfde effect als 2,5 uur trekken op een sudderplaatje. Mijn moeder had overigens een prachtige huid zonder rimpels en ik heb haar nooit horen klagen over stramme gewrichten. Wellicht heeft de soep eraan meegewerkt.


Door Margeet op 16 juni 2018

er wordt geadviseerd 2 keer 2 eetlepels a 10 gram per dag te nemen! Wat is uw advies?


Door Marjolein Dubbers op 18 juni 2018

Dat is wel wat veel. Door Great Lakes een dosering van 2 keer per dag 1 afgestreken eetlepel aanbevolen.


Door Mirjam de Kluijver op 16 juni 2018

Blij met dit artikel!! Ik kreeg meteen het gevoel: dat is voor mij bestemd😊 Ik heb nagels die constant splijten en haar waar de fut uit is. Rimpels heb ik niet😜😂.


Door Bernadette op 16 juni 2018

Hallo Marjolein
Hoeof waar kan ik de (vis)gelatine kopen of bestellen?
Groetjes
Bernadette


Door Marjolein Dubbers op 18 juni 2018

Hallo Bernadette, als je de link onderin de blog volgt kom je bij de webshop uit.


Door Anouk van Amstel op 15 juni 2018

Hoi Marjolein, dank voor je adviezen. Toevallig ben ik onlangs 2 weken terug met de viscollageen variant gestart. Ik neem 2 eetlepels per dag. Ik durf nog niet teveel te zeggen, maar het lijkt dat mijn haar minder uitvalt, dat ik me wat beter voel, minder stijf etc. Ben 6 weken geleden met de pil gestopt waardoor ik in een enorm hormoongat viel. Alles lijkt zich door gezonde voeding, beweging en collageen een beetje te stabiliseren. Ben 54 jaar. Ik hoop dat het steeds beter wordt.


Door Judith op 15 juni 2018

Mooi artikel, dank je wel.
Wat is dan de beste dagelijkse dosering om het effect te bereiken? 1 theelepel per dag voldoende?
Mvg judith


Door Marjolein Dubbers op 18 juni 2018

Als je de gelatinepoeder bestelt kun je daarop de dosering vinden. Het gaat om 1 of 2 afgestreken eetlepels per dag. 1 in de ochtend en 1 in de avond.


Door Hannie Diependaal op 15 juni 2018

Heb zojuist een pot besteld, wordt volgende week 70 dus ben heel benieuwd of ik ook wat soepeler wordt ‘s morgens😆


Door Désiree op 15 juni 2018

Hoi Marjolein,
Ik gebruik de viscollageen van Ergomax nu 2 maanden. Ik had altijd veel last van kramp in mijn benen. Na 2 weken gebruik merkte ik dat de krampen afnamen. Na 2 maanden gebruik heb ik nagenoeg geen last meer van kramp. Ook merkten ik dat mijn vetgehalte omlaag is gegaan en mijn spiermassa in combinatie met sporten 2 maal per week is toegenomen.


Door Tiny op 15 juni 2018

Heb weer veel geleerd. Bedank marjolein was helder en duidelijk


Door Margreet op 15 juni 2018

Maar als je er tijd voor hebt is het ook heerlijk om WEL zelf bottenbouillon te maken! Ik maak een grote pan bouillon van botten / schenkel/ossenstaart/mergpijpje van grasgevoerde runderen. 2 dagen op laagste vlammetje op mijn petroleumstel in de schuur,ouderwets he? En daar blijft een dikke bouillon van over die ik in potten invries en zo heb ik altijd heerlijke gelatinehoudende bouillon die ik drink of als basis voor soep. Grijp ik een keer mis en is het op dan heb ik altijd de Groene Lakes in huis.


Door Lianne op 15 juni 2018

Ik gebruik dit sinds een maand of 3 en werkelijk waar het werkt super.(groen) Mijn lijntjes in mijn wangen zien echt al minder diep. Elke dag een eetlepel in mijn koffie en twee keer in de week de rode erbij. Zo heb ik toch nog een gezond bakkie☕️


Door Anita op 15 juni 2018

Hartelijk dank voor deze tip, dat geeft de 50+ vrouw weer wat hoop 😊. Klopt het dat je van aminozuren ook meer energie krijgt?


Door Susanne op 15 juni 2018

Heel interessant, Marjolein! Ga ik proberen. Dank je wel!


Door Silvia op 15 juni 2018

Wordt collageen wel opgenomen?
Hoorde laatst op tv van een professor dat het rechtstreeks naar de darmen gaat! Dat schiet ook niet op dan.
En in winkels kunnen ze me nooit zeggen of dit waar i, omdat ze het niet weten.


Door Marjolein Dubbers op 18 juni 2018

We hebben het hier over inname van extra gelatine (uitgekookt collageen uit dierenbotten/visgraten), dat er o.a voor zorgt dat je lichaam zelf meer collageen kan gaan aanmaken. En ja, het komt natuurlijk ook in je darmen terecht. Gelatine zit bomvol met essentiële aminozuren, waaronder l-glutamine, een van de aminozuren die supergoed zijn voor je darmen (het gaat een lekkende darm tegen). Maar heel vreemd dat die arts zegt ‘het gaat naar de darmen’ en daarmee wil aantonen dat het ‘dus’ niets doet. Ja natuurlijk gaat het ook naar de darmen, maar de verschillende aminozuren erin worden ook op allerlei manieren, in allerlei processen, op allerlei plekken in je lichaam ingezet om je gezonder te maken. Het zijn niet voor niets ‘essentiële’ aminozuren: we maken ze niet zelf aan maar hebben ze wel hard nodig. We moeten ze dus uit voeding halen, zoals uit gelatine.


Door Mary op 21 juni 2018

Maar stel dat je al een lekkende darm hebt? En deze eerst weer opgebouwd moet worden. Kun je dit dan wel gebruiken?


Door Marjolein Dubbers op 25 juni 2018

Bij erge darmklachten of een erg geval van lekkende darm moet je niet ineens zelf, zonder begeleiding, gaan beginnen met grote hoeveelheden gelatine. Er moet b.v. worden uitgesloten dat je parasieten hebt of een totaal verstoorde darmflora. Als dat zo is kan gelatine ook niet zomaar ineens helpen. Maar gelatine (met onder andere daarin het aminozuur L-glutamine) kan juist wel ook bijdragen aan het herstel van een lekkende darm (herstel van de darmwandcellen en de ‘tight junctions’). In gelatine zitten alle aminozuren in de juiste verhouding, dat is juist erg goed voor de darmen.


Door Bibeb Korevaar op 15 juni 2018

Heel interessant, dank je wel voor dit artikel.

Plaats een reactie


*