Wat als mannen gaan mediteren en vrouwen méér bewegen?

Wil jij weten hoe je met je voeding je hormonen kunt beïnvloeden? Wil jij méér energie?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Wat als mannen gaan mediteren en vrouwen méér bewegen?

Wat als mannen gaan mediteren en vrouwen méér bewegen?

Alles in het leven draait om balans. Taoïsten zeggen dat mannelijke energie meer naar buiten is gericht en vrouwelijke energie meer naar binnen. Dit zou kunnen verklaren waarom gevangenissen vol zitten met mannen en er in psychiatrische afdelingen meer vrouwen te vinden zijn. Zijn dit de gevolgen van energieën die uit balans zijn geraakt? Om ze in balans te houden is het voor mannen daarom goed om te mediteren en hun energie naar binnen te richten, en voor vrouwen om juist méér in beweging te komen. Ik ervaar zelf iedere dag hoe fijn dit is. Maar dit is niet altijd zo geweest.

“Lekker in je vel zitten” kan je alleen maar voelen

Als er een pil zou bestaan die ons alle gezondheidsvoordelen zou geven van iedere dag een uur bewegen, dan zouden veel mensen deze pil slikken. Maar niet iedereen. Degenen die die regelmatig ervaren hoe ontzettend lekker het is om hun lichaam aan het werk te zetten, om te bewegen, om spieren te voelen, gezonde buitenlucht in de ademen, bezweet te raken, af en toe spierpijn te hebben en die weten hoe “lekker in je vel zitten” voelt, die zouden de pil links laten liggen. Want dat gevoel werkt verslavend. Pas sinds een jaar of tien behoor ik tot de laatste categorie.

Ik was een luie bankaardappel

Het Engels heeft een mooie uitdrukking voor luie mensen: couch potatoes. In het Nederlands wordt dat zoiets als bankaardappel. Sommige woorden moet je niet vertalen maar bankaardappel past wel bij het beeld dat ik ervan heb: lui, onderuitgezakt, zwaar, rond en nogal bleekjes. Na mijn actieve studententijd werd ik zo’n bankaardappel. Niet dat ik veel te zwaar of bleekjes was, maar ik zat wel te veel. Behalve wandelen in vakanties gaf ik mijzelf weinig beweging. Ik deed alles met de auto, mijn fiets stond jarenlang ongebruikt in de schuur en ik had nog nooit een sportschool van binnen gezien. Het ging toch prima zo?

Hoe kom je van die bank af?

Hoe ben ik in beweging gekomen? Last van kortademigheid? Extra kilootjes die er niet meer af wilden? Een groeiend zwembandje? Frustraties? Gezond verstand? Niets van dit alles. Ik had geluk. Mijn ommekeer kwam toen ik drie weken op zomercursus mocht naar Turijn in Italië terwijl ik net daarvoor hevig verliefd was geworden op een man die hield van hardlopen. Kan je een betere motivatie bedenken? Ik had nog net op tijd hardloopschoenen gekocht en ingepakt. Iedere ochtend voor de lessen begonnen, rende ik samen met andere cursisten op een prachtig pad langs de rivier de Po, terwijl de zon opkwam en het wederom een prachtige, zonovergoten dag leek te worden. Ik begon met wandelen afgewisseld met af en toe een stukje hardlopen. Na drie weken liep ik een half uur achter elkaar en was ik voorgoed verslaafd. De liefde met die man duurde niet lang, maar mijn liefde voor het in de vroege ochtend buiten (hard)lopen zal mijn leven lang bij me blijven.

Wanneer heb je het gevoel dat je echt leeft?

Hardlopen in de vroege ochtend geeft me het ultieme gevoel dat ik leef! Met een uitroepteken! Ik zou willen dat ik iedere vrouw kon laten voelen wat ik dan voel. De vreugde van het buiten zijn in een actief lichaam dat goed voelt, is met weinig andere dingen te vergelijken. Het voelt alsof ik nog een zorgeloos meisje ben. Dansen op vrolijke muziek kan me ook dat speciale gevoel van vreugde geven. Dansen is ook bewegen! We hebben allemaal een prachtig aards lichaam gekregen, dat het zo goed mogelijk probeert te doen in de omstandigheden waarin wij het brengen. Geef het voldoende beweging want alle cellen van jouw lichaam willen bewegen. Echt! Bewegen om de energie in mijzelf in balans te houden. Als ik me somber voel, me zorgen maak, watten in mijn hoofd heb of gestrest ben, kortom als mijn energie naar binnen is gericht, dan is er maar één methode: in beweging komen!

Welke vorm van bewegen past bij jou?

Alle beweging is goed. Er is zoveel overtuigend bewijs dat regelmatig in beweging komen een positieve bijdrage heeft op je gezondheid. Van minder kans op kanker tot een gezonder gewicht en van een opgewekter humeur tot een heldere geest. We zijn niet gebouwd om lang op een stoel te zitten. Om het simpel te stellen zijn er drie vormen van beweging:

  • Stretchen om flexibel te blijven (yoga, Tai Chi)
  • Uithoudingsvermogen (aerobic, fitness)
  • Krachttraining (met gewichten)

Waar krijg jij blije cellen van?

Ze zijn alle drie in principe prima en een beetje van alles is het mooiste wat je kunt doen. De beste vorm van beweging is die vorm waar jij blij van wordt. Waar jij blije cellen van krijgt. Want dat is de enige manier om het lang vol te kunnen houden. Leg de meetlat in het begin vooral niet te hoog en begin rustig aan.

Veel vrouwen ervaren een hoge mate van stress in het dagelijks leven. Leg de meetlat niet hoog als je stress hebt. Yoga of Tai Chi zijn dan prima vormen van beweging om je stressniveau naar beneden te krijgen. Als je overgewicht hebt terwijl je toch gezond eet, kan het zijn dat je stressniveau te hoog is en je hierdoor niet kunt afvallen. Kies ook dan voor yoga of Tai Chi, ze zijn beiden prima, zowel voor je lichaam als je geest. Koop een DVD en doe het thuis als het niet in jouw buurt gegeven wordt.

Wandelen is ook een goede manier om stress van je af te lopen. Uit onderzoek blijkt dat een kwartier lopen zo’n 30 minuten na een maaltijd helpt om je bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen. Rustig fietsen kan ook. Voel goed of je er energie van krijgt. In principe moet iedere vorm van beweging je energie geven in plaats van energie kosten. Dansen geeft vaak energie en is ook een prima manier van bewegen.

Bouw het rustig op, maar onderzoek wel je grenzen

Als je eenmaal een vorm van beweging hebt gekozen die bij je past, blijf dan wel rondkijken naar wat je eventueel ook leuk zou vinden maar wat iets meer inspanning van je vraagt. Probeer je grenzen te onderzoeken en een stukje op te rekken. Probeer eens Pilates of doe eens mee met een Zumba-les op de sportschool. Wissel je wandelen eens af met een minuutje hardlopen. Trek sprintjes als je gewend bent aan een half uur hardlopen. Waar je naartoe wilt is voelen dat wat méér inspannen eigenlijk best lekker is. Onderzoek je grenzen. Doe iets méér dan anders. Zweten is lekker!

Laat je spieren weten dat je ze nodig hebt

Krachttraining is heel goed voor ons vrouwen omdat onze spieren langzaam maar zeker gaan afnemen. Als je ze niet blijft oefenen, zullen ze denken dat ze niet meer nodig zijn. Als je ze regelmatig gebruikt blijven ze behouden. Vergis je niet, tot op zeer hoge leeftijd kunnen we onze spieren blijven opbouwen. We moeten er alleen wel wat moeite voor doen. Loop trappen, sjouw zware spullen of integreer kleine oefeningen in je dagelijkse leven als je niet naar de sportschool wilt. Zelf hou ik van push ups: mezelf opdrukken vanuit een liggende positie op de grond. De eerste keer dat ik het deed, lukte het me maar twee keer. Ik zit nu op achttien en vraag me af hoeveel ik er zou kunnen doen. Voorlopig ga ik voor dertig. Ik probeer ze iedere dag te doen. Het kost nog geen minuutje tijd.

Schud je cellen regelmatig op

Er komt steeds meer onderzoek dat langer dan 60 minuten stilzitten op een stoel niet goed voor ons is. Heb je een baan waarbij je veel moet zitten, sta dan na 50 minuten op en doe wat rek- en strekoefeningen, loop een trap op en af of spring gewoon op de plaats een paar keer op en neer. Als mensen me dit zien doen zeg ik altijd: “even mijn cellen opschudden”. Ik heb het gevoel dat dit minstens zo belangrijk is als hardlopen. Ik voel ook echt dat het belangrijk is voor mijn energiebalans. Als ik het niet doe zakken mijn energie en mijn concentratievermogen al snel weg.

Vreugde komt tevoorschijn door te bewegen

Nogmaals: voel goed wat bij jou past. Onderzoek de vele vormen van bewegen en vind datgene waar jij blije cellen van krijgt. Er is zoveel! Het is de enige manier om voldoende beweging in je leven in te bouwen. En naar mijn mening is het de manier om echt te voelen dat je voluit leeft! Verliefd zijn op een ander is heerlijk, maar verliefd zijn op het leven is beter. Verliefd zijn op het leven vraagt om een vitaal lichaam dat blij is dat het leeft. Zoals kinderen onbezorgd blij kunnen zijn met het leven. Zorg dat je deze blijheid dat je leeft, die je absoluut had als kind, weer terug krijgt. Het zit in je!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

15 reacties op “Wat als mannen gaan mediteren en vrouwen méér bewegen?


Door Youke op 4 september 2015

Heerlijk stukje! Ben zelf student en moet hard lachen om je bankaardappel-vergelijking. Oeps.. Herkenning?!! Zweten is inderdaad lekker, maar de weg naar de sportschool lijkt altijd zo lang.. Ik heb me vorige week ingeschreven voor yoga, misschien past dat beter bij me. Alhoewel… ADHD en yoga?! Leuke uitdaging! 😉


Door Youke op 4 september 2015

P.S. Hoe fijn om te lezen dat jij ook watten in je hoofd hebt soms. Dacht even dat ik gek was.


Door Brigitte op 17 juni 2015

Bewegen is inderdaad belangrijk. Mijn probleem is dat ik na het hardlopen (2 x 10 km per week) altijd zo n hongergevoel heb en de koelkast in duik en me vergrijp aan alles wat eetbaar is, ondanks dat ik weet dat ik verkeert bezig ben. 🙁


Door Ann Van de Peer op 15 april 2015

Hallo Marjolein,

Ik heb al zoveel dingen geleerd over mijn lichaam, qua voeding, o.a. water masterclass, via jou artikels … Heerlijk om jou artikels te lezen en proberen zoveel mogelijk toe te passen. Ik ben sinds september 2014 begonnen met krachttraining en cardio, eerst 2 x week, Nu 3 x week. Wat een energie krijg je daar van terug !!
Echt zo blij met jou site. Ik ben fan en vind het fantastisch dat je al je kennis en nuttige tips met ons wil delen !!! Bedankt hiervoor. Lieve groetjes, Ann


Door Magda op 4 maart 2015

Sinds november 2014 ga ik 3x per naar de sportschool voor krachttraining en interval cardio. Op zaterdagochtend doe ik aan yoga. Ik vind het heerlijk en snap niet waarom ik dit niet veel eerder heb gedaan. Ik ben schoonheidsspecialiste, voedingstherapeute en gewichtsconsulente en heb daardoor ook een voorbeeld functie.


Door Nanda op 23 oktober 2014

Hallo!

Ja ik ben ook zo dol op ’s ochtends vroeg naar buiten. Ik ga dan lekker fietsen. Tegenwoordig een uur. En daarvoor doe ik vaak yoga thuis, soms met yogatv (zie http://www.yogaonline.nl)
Ik sta hiervoor 2 tot 2 en een half uur eerder op, ook al moet ik om half 9 ergens zijn. Maar het is geen opgave, mijn lichaam vraagt er gewoon om.
En dat is allemaal begonnen sinds mijn burnout, die nu gelukkig zo langzamerhand verleden tijd begint te worden. Maar mijn leven is in positieve zin veranderd. Nu luister ik naar mezelf en accepteer ik meer en meer wie ik echt ben.
Dat wilde ik even delen!
X


Door Katelijne op 6 oktober 2014

Marjolein
Ik wil jou eens extra bedanken om het creëren van EVA!
De mails en tips op deze energieke site komen heerlijk bij mij binnen! Ik ben een vrouw en voel ook dat ik lekker en dicht bij mezelf wil blijven. Door het grasduinen op jouw site kom ik langzaam in beweging. Door alles van EVA op heel regelmatige basis te lezen is er bij mij een extra innerlijke drive ontstaan! Mijn conclusie is: “In mijn hoofd zit al enorm veel beweging maar in mijn fysiek mag het nog meer actie zijn!” Ik ben heel goed in “denken” maar “doen” kan altijd beter! Een vraag, een gedachte, een vorm en daarna eindelijk “mijn daad”! Wat slechts 1 vraagje kan betekenen…


Door Idalina op 29 september 2014

Goedemorgen Marjolein,
Bewegen is leven! Naast regelmatig strechtoefeningen en Tai Chi probeer ik zoveel mogelijk ‘bewust’ te bewegen en ‘aandachtig lang UIT/IN ademen’ toe te passen bij mijn dagelijkse bezigheden. Hiermee kom ik zo vaak als ik wil in mijn lichaam en probeer sensaties waar te nemen. Ik werk op de zesde verdieping en neem de trap. Als ik de trap omlaag neem leg ik de aandacht op mijn voeten, en voel wat daar gebeurt. Als ik op het openbar vervoer wacht maak ik subtiel ‘het Tai Chi stapje of draai ik heel subtiel mijn heupen, of ondersteun de spieren en bloedstroom in mijn benen door op mijn op mijn hielen op te lichten tenen te gaan staan etc.

Lieve groet,


Door shideh op 29 september 2014

Erg informatief en leerzaam artikel.
Bedankt Inge


Door Brigitte op 28 september 2014

Goedemorgen energieke vrouw!
Ik vind het heerlijk als er weer een e-mail van je komt en ik neem de tijd om hem te lezen. Al zou ik liever eerst naar buiten gaan….de trap naar beneden nemen en lekker buiten lopen. Ik hoor de geluiden uit de keuken…manlief is bezig…croissantjes in de oven, eitje koken! Ik heb al een groene Smoothie op. En ik loop met de rollator…ben 50 jaar jong…en ik zou zooo graag weer willen lopen zodat ik bezweet raak! Wel doe ik een keer per week yoga….lekker rustig bij je zelf komen en dan liggend naar een meditatie luisteren!
Lieve groet, Ik


Door cora op 26 september 2014

Bewegen werkt inderdaad verslavend. Ik deed/doe eigenlijk alles met de fiets, we wandelen regelmatig ’s avonds na het eten, sinds een half jaar bezoek ik 2x per week de sportschool voor cardiofitness en krachttraining en volgende week neem ik samen met een vriendin een proefles yoga.
Ik krijg er meer energie van, er verdwijnt wat vet en ik hoop dat dit alles bijdraagt aan een “makkelijke “overgang. Ik besef dat ik niet alles wat betreft mijn gezondheid in eigen hand heb, maar wat ik kan doen doe ik.



Door betty Sluzewski op 26 september 2014

Heb mezelf ” pensioen” gegeven. Ben nu bijna 59 jaar en ga
4 oktober as zeilen om het enige zeilende vrachtschip zonder motor in de wereld, de Tres Hombres, als bemanningslid om faire trade transatlantisch goederen te vervoeren.
Dit Zeilen is mijn geliefde vorm van bewegen en bewogen worden. Geniet van je nieuwsbrief, kan gelukkig overal op de wereld.


Door Ellen op 26 september 2014

mooi artikel over in beweging komen!
Ik zelf denk dat het onderscheid mannen en vrouwen niet zo zwart wit is als in dit artikel gesteld… Kijk naar wat jij nodig hebt of je nu man of vrouw bent.. .Het gaat om de balans ook van je mannelijke en vrouwelijke energie in jezelf!


Door corine brouwer op 26 september 2014

Mooi artikel en uit ervaring weet ik dat het zo werkt. Sinds een jaar 3x per week in de sportschool te vinden en het geeft me inderdaad energie. Het is min of meer een verslaving geworden.

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen