arrow_drop_up arrow_drop_down

Hartige ontbijtkom; voor een fantastische start van de dag

Ik heb veel mogen reizen over de wereld en ben vaak in verschillende ontwikkelingslanden geweest. Wat me daar opviel is dat het heel normaal is om te ontbijten met een eenvoudige soep, een dikke porridge of een bord met groenten en wat vlees. In ieder geval geen zoetigheid zoals bij ons. Na zo’n ontbijt heb ik vrouwen urenlang op een heet veld zien werken om koffie te plukken of onkruid te wieden.

Een boterham met chocoladepasta wordt in een ontwikkelingsland gezien als een gebakje

Om je hormonen in balans te krijgen is het van belang je bloedglucosespiegel zo stabiel mogelijk te houden. Niets verstoort je hormoonbalans meer dan regelmatig een piek in je bloedglucose.

Het is dan ook eigenlijk heel gezond om je dag niet te beginnen met zoetigheid en snelle koolhydraten (alle broodproducten dus) maar iets te eten dat hartig is. Het liefst al met wat groenten erin.

Groenten kan je (bijna) nooit teveel binnen krijgen.

Vroeger at ik ook een zoetig ontbijt. Tegenwoordig zit er niet meer zoveel verschil tussen mijn ontbijt of wat ik eet als lunch of bij het avondeten. Deze grenzen zijn aan het vervagen. Als je gezondheid en vitaliteit je lief is, is het goed om langzaam te wennen aan ontbijtjes die hartig zijn en dus veel minder zoet dan we hier in Nederland gewend zijn. Daarom vandaag een variant die je kunt eten als ontbijt maar ook rustig als lunch of avondeten: een hartige ontbijtkom.

Dit heb je nodig

  • 1 of 2 zachtgekookte eitjes, door de helft
  • 1 rijpe avocado, in schijfjes
  • een handje kerstomaatjes, door de helft
  • een handje donkergroene slablaadjes, waterkers en/of rucola
  • verse dille
  • stukjes walnoot
  • 50 gram stukjes gerookte vis (zalm, makreel of forel)

(optioneel)

  • versgemalen peper en Keltisch zeezout

Zo maak je het

Kook de eieren zacht. Maak een eenvoudige dressing van walnotenolie (of een extra vierge olijfolie) met citroensap. Drapeer alles in een wijde kom. Snijd de eitjes doormidden en leg ze er bovenop. Begiet met de dressing en maak af met versgemalen peper en zout.

Printen of opslaan (pdf)?

Lijkt het je fijn om dit recept te printen of  bij je favoriete recepten op te slaan? Download het dan hier!

Reactie plaatsen