arrow_drop_up arrow_drop_down

Bloemkool havermout met pompoen als ontbijt? Yes!

Havermout als ontbijt ken je vast wel. Maar bloemkool in de vorm van havermout? Mag ik je verrassen?

Start je dag met een hartig ontbijt is een advies dat in mijn top tien van adviezen staat. Het liefst met wat groenten erin. Maar een ontbijt met groenten valt voor veel vrouwen nog niet mee. Ze moeten wennen aan hartige smaken tijdens de start van de dag. Dit bijzondere recept maakt die stap net wat makkelijker.

Je eet groenten (maar liefst meer dan 200 gram!) in een ietwat zoet ontbijtjasje. Ideaal om de dag warm mee te beginnen, maar als lunch ook lekker en makkelijk mee te nemen.

Eigenlijk ontstond de naam van dit gerecht per ongeluk. Al kokend kwam ik er achter dat de combinatie kokosmelk, kaneel en grove bloemkoolkorrels op havermoutpap lijkt. Dus na bloemkoolrijst hebben we nu ook een havermout look-a-like!

De specerijen in het recept zijn slechts een voorbeeld. Speculaas- of koekkruiden zijn er ook lekker in. Zorg voor specerijen waar kaneel in zit, dat houdt je bloedglucosespiegel stabiel. Niet zoet genoeg? Voeg dan nog wat vanillepoeder toe maar maak het niet te zoet hè?!

Tip: veel supermarkten verkopen tegenwoordig kant-en-klare bloemkoolrijst. Dan hoef je dat niet eens zelf te malen.

Dit heb je nodig voor 2 personen

1/4 pompoen (250 gram), gaar en in blokjes
300 gram bloemkool, in roosjes
150 ml kokosmelk
1 theelepel speculaaskruiden (Jonnie Boer by Euroma is mijn favoriet)
1 klontje kokosolie
1 theelepel gember, geraspt
Handje (hazel)noten, gehakt
Twee eetlepels (geroosterd) kokosrasp
Optioneel: 1 eetlepel kasha (geroosterde boekweitzaden)

Zo maak je het

Doe de bloemkoolroosjes in een keukenmachine en maal kort tot grove korrels. Gaar de bloemkoolrijst 2 tot 3 minuten in een klontje kokosolie tot de korrels gaar zijn. Blijf erbij om te roeren. Het mag nog een bite hebben. Haal de pan van het vuur. Voeg nu de kruiden, kokosrasp en kokosmelk toe. Roer tot ‘havermoutpap’. Verwarm eventueel de pompoen op het laatste moment nog even mee.

Verdeel over twee kommen en maak af met (hazel)nootjes, (geroosterd) kokosrasp en eventueel de kasha. Lekker met een kop rooibosthee.

Printen of opslaan (pdf)?

Lijkt het je fijn om dit recept te printen of  bij je favoriete recepten op te slaan? Download het dan hier.

 

Reactie plaatsen