Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Hoe verander je je voedingspatroon: het geheim van wilskracht

Hoe verander je je voedingspatroon: het geheim van wilskracht

Wilskracht. We lijken er nooit genoeg van te hebben.  Gezonder eten, minder snoepen, meer bewegen, leren mediteren enzovoort. We nemen ons allemaal wel eens voor om gezonder te leven maar o zo vaak lukt het niet om dit vol te houden. Hoe komt dit toch? Het heeft te maken met de werking van ons brein. Als je weet hoe ons brein werkt heb je krachtige informatie in handen om gezonde keuzes wél vol te houden. Vandaag een gastblog van Carola van Bemmelen die zich heeft verdiept in dit onderwerp.

Het geheim van wilskracht

Hoe komt het dat we zo vaak terugvallen in oud gedrag? We nemen ons voor om zoetigheid te laten staan maar op de vierde dag gaan we voor de bijl voor een schaal met koekjes. We besluiten om voortaan zelf te koken maar bestellen toch op vrijdagavond pizza’s. En die onbeheersbare trek rond 16.00 uur, hoe zit dat eigenlijk? Het heeft alles te maken met jouw wilskracht en hoe je daarmee omgaat.

Het begon met koekjes en radijsjes

Wilskracht is een relatief nieuwe ontdekking: in 1998 is het op de wetenschappelijke kaart gezet door professor in de Sociale Psychologie Roy Baumeister, verbonden aan de Universiteit van Florida. Hij deed dat door de publicatie van het inmiddels beroemde ´Radijsjes-experiment´. Hierin heeft hij de deelnemers aan zijn onderzoek gevraagd om ´s ochtends vroeg nuchter in zijn lab te komen. Aldaar heeft hij de deelnemers plaats laten nemen in een ruimte die rook naar versgebakken koekjes. Op de tafel waaraan ze zaten, stonden twee schalen: ééntje met radijsjes en ééntje met versgebakken chocoladekoekjes en chocoladesnoepjes.

Onmogelijke intelligentietesten

De deelnemers werden verdeeld in drie groepen en aan alle groepen werd gevraagd om een vragenlijst in te vullen. De eerste groep mocht tijdens het invullen alleen radijsjes eten, de tweede groep mocht alleen de chocolade en koekjes eten, de derde groep is in een ruimte gezet zonder eten. Na het invullen van het formulier zijn alle deelnemers naar een andere ruimte gebracht voor het doen van onmogelijke, onoplosbare intelligentietesten. Hier observeerden de onderzoekers hoe lang de deelnemers bleven proberen om de testen op te lossen. De deelnemers die de koekjes en chocolade moesten weerstaan hielden al na 8 minuten op met proberen; klaarblijkelijk had het moeten weerstaan van de koekjes hen al veel wilskracht gekost. Deelnemers uit de andere twee groepen stopten pas na 19 minuten. Zij hadden veel minder wilskracht verbruikt in de eerste ronde.

Dit was het eerste experiment waarin heel duidelijk naar voren kwam dat wilskracht wel degelijk een ´ding´ is en dat je het kunt meten. Het maakte bovendien duidelijk dat wanneer je wilskracht gebruikt voor een bepaald gebied in je leven, het dan niet meer beschikbaar is voor andere doeleinden.

15 minuten wilskracht voor de hele dag

Per dag hebben we de beschikking over ´slechts´ 15 minuten wilskracht. Je bent er dus bliksemsnel doorheen. Zeker als je bedenkt dat jouw wilskracht niet exclusief beschikbaar is voor het maken van voedingskeuzes. Je lichaam zet het namelijk ook in bij het nemen van beslissingen, nadenken, het weerstaan van verleidingen en het beheersen van emoties. Zelfs iets eenvoudigs als het beantwoorden van e-mail of het communiceren met mensen om je heen, vraagt veel van je wilskracht.

Gelukkig kan je je wilskracht gedurende de dag ook weer opladen, bijvoorbeeld door het nemen van rust, even mediteren, een korte pauze, half uurtje in de zon of andere dingen te doen waar je energie van krijgt en soms ook gewoon door te eten, zodat de glucosetoevoer naar je hersenen constant blijft.

Een gezonde bloedsuikerspiegel voor sterkere wilskracht

15 minuten wilskracht is natuurlijk belachelijk weinig om de dag mee door te komen, maar gelukkig zijn er manieren om maximaal gebruik te kunnen maken van je wilskracht. Een hele belangrijke sleutel hierin is je bloedsuikerspiegel. Wilskracht is gezeteld in de anterieure cingulate cortex, een deel van het brein dat heel veel glucose nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Een constante aanvoer van glucose is dus belangrijk voor een sterke wilskracht. Dit betekent dat het belangrijk is om je bloedsuikerspiegel goed in balans te houden als je optimaal en zo lang mogelijk wilt profiteren van je wilskracht.

Bij sterke pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel is je wilskracht-batterij heel snel leeg en neemt je onderbewuste het over. In dat geval ben je aan de goden overgeleverd wanneer het gaat om het maken van (gezonde) keuzes en het geven van normale reacties. Dát is de reden dat zoveel mensen hun gezonde voedingsgewoonten niet volhouden, maar het is er bijvoorbeeld ook de reden van dat we ’s avonds soms gewoon niet meer helder kunnen nadenken of dat we té emotioneel reageren op iets heel simpels. Ook de beruchte 4-uursdip heeft te maken met een lege wilskracht-batterij.

Zo ondersteun je jouw wilskracht optimaal!

Pas wanneer je weet hoe je jouw bloedsuikerspiegel in balans houdt én gaat samenwerken met jouw wilskracht heb je kans van slagen. Alleen op die manier kun je op de lange termijn resultaten bereiken en behouden. Aangezien jouw wilskracht per dag ongeveer 15 minuten kan functioneren is het heel belangrijk om ermee samen te werken en hem daar in te zetten waar het je ook echt kan helpen. Zo kun je dat doen:

Houd je bloedsuikerspiegel goed in balans

Je brein wordt niet gelukkig van snelle suikers, zoals zoveel mensen nog steeds denken; snelle suikers geven een snelle piek en daarna een snelle dip. Ze kosten je lichaam heel veel energie. Eet in plaats daarvan veel groenten, vers fruit (in zijn geheel), knollen, noten, zaden, peulvruchten, vis en af en toe vlees. Maar ook: slaap iedere nacht voldoende en beweeg. Hierdoor komt je bloedsuikerspiegel mooi in balans en daardoor kun je langer beschikken over je wilskracht.

Gebruik wilskracht op de korte termijn

Doelen op de lange termijn kun je nooit bereiken op 15 minuten wilskracht, doelen op de korte termijn wel. Hak daarom je langetermijndoelen in kleine stukjes en zet iedere dag een stap in de richting van jouw doel.

Van ‘nooit meer’ naar ‘vandaag niet’

Herken je het gevoel van wanhoop dat omhoogkomt bij de gedachte dat je nooit meer chocolade of wijn of pizza of frietjes kunt eten? De gedachte aan ‘nooit meer’ is de allerergste saboteur die er is. Nooit meer is namelijk heel lang en zoveel wilskracht heb je niet beschikbaar. Vervang daarom ‘nooit meer’ door ‘vandaag niet’. Spreek steeds met jezelf af wat je de volgende dag gaat doen en daar houd je je vervolgens aan.

Wil je gezonder eten? Bepaal iedere avond wat je de dag erna eet

Ontbijt, lunch en diner. Leg desnoods een schrift bij de koelkast waarin je jouw dagmenu voor de volgende dag opschrijft. Bedenken wat je eet kost veel wilskracht-energie. Vaak bedenken we pas wat we eten als we moe zijn en honger hebben, een moment waarop je wilskracht laag is. Dus niet de beste tijd om gezonde keuzes te maken. Door dit de avond tevoren te doen (met een volle maag!) voorkom je dat je onbewuste het overneemt en zal je nooit verrast worden door wat de dag je brengt.

Hou je nieuwe gewoonten zo lang mogelijk vol

Hoe langer je nieuwe gewoonten volhoudt, des te beter ze in je hersenen verankerd worden. Hierdoor worden ze een automatisme en voor een automatisme hoef je geen wilskracht te gebruiken. Hint: gemiddeld genomen dien je nieuwe gewoonten ongeveer 1000 keer te doen voordat ze automatisch gaan. Trek er dus zeker een jaar voor uit om je nieuwe gewoonten zo vaak mogelijk te oefenen.

Doe maar één ding tegelijk

Te veel dingen tegelijk doen vraagt enorm veel van je wilskracht. Het is namelijk niet zo dat je voor verschillende dingen, verschillende ‘wilskracht-potjes’ hebt. Er is maar één hoeveelheid wilskracht en die wordt voor alles gebruikt. Proberen om te stoppen met roken terwijl je ook start met een dieet en daarnaast gelijk bij de sportschool bent begonnen is dan ook gedoemd te mislukken. Drie veranderingen tegelijk kosten je brein simpelweg te veel energie en dus krijg je voor geen enkele verandering toestemming. Start dus met één ding. Doe dit net zolang tot het een automatisme is en begin dan met het volgende.

Wil je testen hoe gevoelig jouw brein is voor suikers en snelle koolhydraten (en wat dit voor effect heeft op jouw wilskracht)? Doe dan hier de suikerbrein-test.

Carola van Bemmelen

www.sugarchallenge.nl

 

Comment Section

0 reacties op “Hoe verander je je voedingspatroon: het geheim van wilskracht

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen