Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Omega 3-olie voor (milieu)bewuste vrouwen

Omega 3-olie voor (milieu)bewuste vrouwen

Een gezonde hormoonhuishouding heeft gezonde vetten nodig. Veel vrouwen eten ze te weinig, met name de belangrijke omega 3-vetzuren. Hoe krijg je die voldoende binnen als je geen of weinig vis wilt eten? (tijdelijk met kortingscode!)

Nee, je wordt niet dik van het eten van vetten!

Het lijkt tegenstrijdig: vet eten maar niet dik worden. Toch is het heel vreemd dat we dit al jarenlang geloven. Denk maar even met me mee. Je lichaam is een organisme waarin allerlei ingewikkelde processen plaatsvinden. Roomboter of een stukje vette zalm wordt niet rechtstreeks onder je huid geplakt als extra vet, zoals een stukadoor een muur stuukt. Roomboter wordt in je maag afgebroken en vermengd met maagzuur, waarna het in je darmen, onder andere met behulp van gal, wordt omgevormd tot allerlei stoffen die je lichaam nodig heeft. Vanuit je darmen komen deze stoffen in je bloed en van daaruit worden ze naar je cellen vervoerd.

Je roomboter is dan allang geen vet meer, maar een bouwstof of energie voor je lichaam. Er is geen enkele rechtstreekse verbinding tussen roomboter in je mond en vetcellen op je heupen. Laat alsjeblieft de overtuiging los dat je dik wordt van het eten van gezonde vetten: het is informatie uit een oude wereld.

Ben jij moe omdat je onvoldoende gezonde vetten eet?

Vetten zijn de basis van een gezonde hormoonhuishouding. Je belangrijkste hormonen oestrogeen, progesteron, vrouwelijk testosteron en cortisol worden gemaakt op basis van cholesterol; een vet dus. Cholesterol is een onmisbare bouwstof voor je vrouwenlichaam: 75% van de benodigde cholesterol wordt aangemaakt in je lever, zo’n 25% moet je uit je voeding halen. Gezonde vetten zorgen samen met cholesterol voor gezonde wanden van je cellen. Deze celwanden zijn verantwoordelijk voor een goede communicatie in je lichaam en daarmee ook voor je energieniveau. Gezonde vetten zijn je energieleveranciers!

Ik ben ervan overtuigd dat veel vrouwen kampen met vermoeidheid én overgewicht omdat ze te weinig gezonde vetten eten en hun energie proberen te halen uit suikers en koolhydraten. Dat is nou preciés waar je wél dik van wordt!

Wat zijn gezonde vetten?

Ons lichaam heeft verschillende gezonde vetten nodig. Maar wat zijn dan die gezonde vetten? Af en toe verzadigd vet eten is prima. Dit zit in vlees, zuivel, kokos en cacao.  Eet dit met mate, je hebt er niet zoveel van nodig. Belangrijk is ook een juiste verhouding tussen omega 6- en omega 3-vetten. Vaak eten we veel teveel omega 6 (o.a. in margarine, noten, soja, vlees, maïsolie, zonnebloemolie, alle bewerkte producten) ten opzichte van omega 3 (o.a. walnoten, lijnzaad, chiazaad en vette vis). Het verlagen van de hoeveelheid omega 6 ten opzichte van omega 3 betekent voor veel vrouwen een belangrijke, gezonde stap.

Teveel omega 6 ten opzichte van omega 3 bevordert chronische ontstekingen in je lichaam en omega 3 staat juist bekend als een krachtige ontstekingsremmer. Heb jij last van een langdurige klacht? De kans is groot dat hier een chronische ontsteking aan ten grondslag ligt.

Vrouwen zijn gevoeliger voor chronische ontstekingen

Vrouwen zijn gevoeliger voor chronische ontstekingen, omdat we een krachtiger immuunsysteem hebben dan mannen tegen aanvallers van buitenaf, zoals schimmels, bacteriën en bedorven voedsel. Dit krachtige immuunsysteem kan zich tegen ons richten in de vorm van auto-immuunziektes, een situatie waarin ons immuunsysteem geen goed onderscheid meer maakt tussen vijandelijke cellen en eigen lichaamscellen. Tien keer meer vrouwen dan mannen krijgen auto-immuunziektes zoals schildklierproblemen, MS, reuma, de ziekte van Crohn, of de ziekte van Hashimoto. De oorzaak van auto-immuunziektes is in 95% van de gevallen chronische ontsteking.

Het eten van meer ontstekingsremmend voedsel, waaronder meer omega 3-vetzuren, is dus voor vrouwen echt van belang.

Plantaardige omega 3: walnoten, zaden, zeewier en perillaolie?

Over het algemeen wordt dan geadviseerd om meer vette vis te gaan eten: sardientjes, haring, makreel en zalm bevatten veel omega 3-vetzuren.  Maar wat als je geen of niet te veel vis wilt eten? Andere bronnen van omega 3 zijn zoals gezegd walnoten, lijnzaad, chiazaad, zeewier, algen en perillaolie.

Het probleem hierbij is echter dat je lichaam de vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur)en DHA (docosahexaeenzuur) nodig heeft. Plantaardige bronnen van omega 3 geven je lichaam een ander type vetzuur: ALA (alfa-linoleenzuur). Het goede nieuws is dat je lichaam ALA zelf kan omzetten in DHA en EPA. Het slechte nieuws is dat dit proces moeizamer gaat naarmate je ouder wordt, waardoor het onduidelijk is hoeveel ALA werkelijk wordt omgezet in DHA en EPA. (DHA kan weer worden omgezet in EPA.)

Zie supplementen als voeding, niet als medicijnen

De enige oplossing is om toch direct EPA en DHA uit je voeding te halen. Dit kan, maar dan alleen in de vorm van supplementen. Veel vrouwen zien supplementen als medicijnen omdat ze in pil- of capsulevorm worden aangeboden. Ik snap dat, maar ikzelf ben kwalitatief goede, zoveel mogelijk natuurlijke supplementen de laatste jaren gaan zien als voeding en ik adviseer jou hetzelfde te doen. Zie ze als bouwstoffen voor je lichaam, net zoals appels en broccoli maar dan in geconcentreerde vorm. Ze kunnen natuurlijke voeding nooit vervangen maar wel aanvullen.

EPA en DHA als supplement

EPA en DHA wordt aangeboden in supplementen als visolie of krillolie. Krill zijn kleine, garnaalachtige zeediertjes. Ben je vegetariër of veganist, dan word je hier niet blij van. Maar ook als je dit niet bent is het maar de vraag of visolie een gezonde keuze voor je is. Voor het maken van visolie is heel erg veel vis nodig is. De Keuringsdienst van Waarde liet vorig jaar in een uitzending (29 okt 2015) zien dat er 30 ansjovisjes nodig zijn voor slechts 1 capsule visolie! Maak je je net als ik zorgen over de overbevissing van onze oceanen, dan is visolie niet de beste oplossing. Bovendien kunnen vissen nogal vervuild zijn met onder andere kwik. Veel (goedkope) visoliesupplementen zijn daar ook vaak niet vrij van. Vorige week stuitte ik op een aantrekkelijk alternatief.

Visolie capsules met het MSC keurmerk

Het MSC (Marine Stewardship Council)-keurmerk staat op visproducten die afkomstig zijn duurzame visserij. Duurzame visserij betekent dat visstanden duurzaam beheerd worden en dat er zo min mogelijk schade wordt toegebracht aan het leven in de zee. Op deze manier zou de consumptie van vis meer in evenwicht moeten komen met de natuurlijke bronnen.

Sinds kort is er in Nederland visolie verkrijgbaar met het MSC-keurmerk. Hiervoor wordt geen extra vis gevangen, maar kunnen uit een wilde, gevangen kabeljauw – naast de normale filets – 250 capsules worden gemaakt van de snijresten die overblijven. Een heel efficiënt gebruik van de vis dus! De capsules worden binnen een dag na de vangst gemaakt.

Algencapsules voor 100% plantaardige omega 3

Wil je toch geen visolie, ondanks het MSC-keurmerk? Dat kan. Vissen halen zelf hun omega 3 uit algen. Algen zijn dan ook een uitstekende bron van omega 3. Gelukkig is er tegenwoordig ook algenolie in capsules te krijgen. Algenolie wordt altijd gemaakt van gekweekte algen, waardoor het nooit verontreinigd is.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

 

Comment Section

10 reacties op “Omega 3-olie voor (milieu)bewuste vrouwen


Door Tonny op 2 december 2016

Marjolein, wat vind je van krillolie?


Door Marjolein Dubbers op 5 december 2016

Dat staat in het artikel Tonny, zie het kopje ‘EPA en DHA als supplement’.


Door Elisabeth op 25 november 2016

Marjolein, je bent het voorbeeld van een energieke vrouw. Na een tijdje ‘gehannes’ met m’n gezondheid gaat het gelukkig weer de goede kant op. Voel me gesteund door jou. Dankjewel.
Wat ik me afvroeg is of er ook energieke mannen reageren??


Door bertina op 14 november 2016

interessant artikel. Vooral het stuk over die chronische ontstekingen.
Ik neem zelf elke dag 2 theelepels zwartzaadolie, daarnaast ook de gewone hennepolie. Ik meen daar baat bij te hebben.


Door Agnes Jansen op 25 oktober 2016

Ik neem lijnzaadolie, is dat ook goed?


Door Marjolein Dubbers op 31 oktober 2016

Zeker Agnes, als je echt veganistisch wilt leven kun je het op zich redden met lijnzaadolie. Maar algenolie is wel een goede toevoeging vanwege de DAH en EPA. In lijnzaadolie zit alleen ALA en de omzetting daarvan naar DHA gaat niet zo makkelijk. Wil je genoeg DHA binnenkrijgen dan moet je wel aardig wat lijnzaadolie (2 tot 4 eetlepels per dag) nemen.


Door Francis op 25 oktober 2016

Vroeger veel levertraan, nu de cacules. Geweldig artikel, bedankt.


Door Jacqueline de wit op 21 oktober 2016

Fijn, zinvol artikel. Bedankt!


Door Rita op 21 oktober 2016

Ik neem sinds kort elke dag een lepel levertraan, net als vroeger. Is dat ook goed??


Door Yvonne op 21 oktober 2016

Bedankt weer Marjolein, heel interessant. Bonusan heeft overigens ook een MSC gekeurde visolie.

Plaats een reactie


*