Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Verleng thuis je vakantiegevoel; vijf waardevolle adviezen

Verleng thuis je vakantiegevoel; vijf waardevolle adviezen

Ben jij ook weer terug van vakantie? Zou jij ook dat gevoel van ontspanning en je bewegen in een soort van tijdloosheid nog een tijdje vast willen houden? Ik las afgelopen week dat uit een onderzoek is gebleken dat gestresste en vermoeide mensen wel opknappen van een vakantie maar dat de positieve effecten daarvan bij thuiskomst al snel weer zijn verdwenen. Dat is jammer.

Hoe houden we dit gevoel langer vast? Ik heb vijf adviezen speciaal voor vrouwen eens op een rijtje gezet.

1. Verstop je weegschaal op zolder

Veel vrouwen 40+ worstelen met hun gewicht. Had jij een weegschaal bij je op je vakantieadres? Ik denk van niet. Was het niet lekker om een tijdje zonder weegschaal te leven? Zonder de stress en het slechte gevoel dat een enkel suf cijfer je kan geven? Een stom cijfer dat niets zegt over hoe je je voelt en hoe je eruit ziet? Of je sterretjes in je ogen hebt of niet? Of je er stralend uitziet of niet? Een cijfer dat al helemaal niets zegt over of je een aardige, vrolijke, alerte en wijze vrouw bent waar mensen graag bij in de buurt zijn? Een weegschaal zegt niets over jou als vrouw en als mens. Het zegt niets over hoe ongelooflijk waardevol je bent voor de mensen in je directe omgeving. Er zijn betere manieren om je gezonde gewicht te bepalen en behouden dan dat je je dat laat vertellen door je weegschaal.

2. Val je vakantiekilo’s af in 3 seconden

Ben jij aangekomen in gewicht in de vakantie? Ik weet het niet precies maar ik denk dat dat wel voor mij geldt, want ik heb genoten van heerlijk eten, lekkere wijntjes en ik heb minder beweging gehad dan gewoonlijk. Maar weet je wat de grap is? Ik ben erachter gekomen hoe ik deze kilootjes in 3 seconden kwijt raak! Ik verbleef in een huis met grote ramen. Het viel mij op dat als ik goed rechtop loop, mijn neus in de wind gooi en mijn schouders naar achteren beweeg en laat ontspannen, ik er gelijk in die ruiten 3 kilo slanker uitzag! Afgevallen in 3 seconden! Probeer het maar eens en kijk goed wat dit met je doet. Vervang dus je weegschaal door een grote spiegel en zie hoe je er in 3 seconden 3 kilo slanker uit kan zien. En als je in de spiegel kijkt, kijk dan vooral naar wat je mooi vindt aan jezelf. Je sterke armen? Je mooie haar? Je borsten? Je prachtige ogen? Je handen? Je kuiten? Kijk goed, geniet ervan, geef jezelf een vrolijke knipoog, zeg iets aardigs tegen jezelf en stap dan pas de wereld weer in.

3. Stop met je dieet

Heb jij een dieet gevolgd in de vakantie? Veel vrouwen sturen in de vakantie ook hun dieet op vakantie. Heel verstandig. Van diëten word je namelijk dik. Van diëten schiet je lichaam in de overlevingsstand en slaat het, in al haar wijsheid, alle voedsel op als vet, omdat het denkt dat er een tekort aan voedsel is. Diëten gaan niet over afvallen van gewicht maar over jezelf ‘afvallen’. Diëten gaan over jezelf afwijzen, over tekorten en oorlog in je hoofd. Die oorlog win je nooit, of alleen tijdelijk.

Natuurlijk, als je vindt dat je geen gezond gewicht hebt, zorg dan, stapje voor stapje, dat je dit gewicht gaat bereiken. Door gezond te eten en te leren voelen wat je lichaam nodig heeft. Maar realiseer je, dat je veel meer bent dan dat. Afvallen gaat vaak meer over jezelf accepteren zoals je bent dan over voeding. Lees ook mijn gratis e-boek Eet meer Energie.

4. Blijf dicht bij de natuur

Waarschijnlijk ben je in je vakantie veel buiten geweest, meer dan gebruikelijk. Misschien heb je net als ik veel op blote voeten gelopen, ben je veel buiten geweest, heb je genoten van de warmte van de zon, gewandeld en stil gestaan bij de schoonheid van de natuur, gezwommen in zee, rivier of een meertje, de wind door je haren gevoeld. En waar je thuis allang naar binnen zou zijn gegaan omdat het ’s avonds te koud werd, zat je nu nog lekker buiten met een dik vest aan. Herkenbaar?

Ons lichaam is onderdeel van de natuur want daar komen we vandaan. Ons lichaam herkent de genezende energie van de natuur. De natuur kan ons helen omdat wij ook natuur zijn.Het inwendige ritme van ons lichaam is gevoelig voor het ritme van de natuur. Charaka, een Indische arts en wijsgeer, schreef alle zieken zonlicht voor in combinatie met een wandeling in de vroege ochtend. Het lijkt mij een goed advies voor iedereen in alle tijden. Probeer dus wat vaker naar buiten te gaan en bewust de genezende kracht van de natuur in je op te nemen. Het zal je zeker goed doen.

5. Zorg voor jezelf als een topsporter

Waarschijnlijk heb je in de vakantie leuke dingen gedaan en meer tijd en rust voor jezelf gehad dan gebruikelijk. Vrouw 40+ zijn betekent vaak topprestaties moeten leveren. Iedere topsporter weet dat je rust moet nemen om topprestaties te kunnen leveren. Zorg dus voor voldoende rust. Hoe zet je dit thuis voort?

Het voordeel van vrouw 40+ zijn is dat het hormoon oxytocine, het zorghormoon, langzaam afneemt. Dit hormoon heeft prima haar diensten bewezen tijdens de jarenlange zorg voor kleine kinderen. Bij het ouder worden van jezelf en de kinderen, krijgt het  hormoon testosteron, het mannelijke hormoon, meer invloed omdat het procentueel toeneemt ten opzichte van oestrogeen en progesteron.

Er wordt wel gezegd dat dit de oorzaak is van stemmingswisselingen en woede-uitbarstingen tijdens de jaren van de overgang. Zou best eens kunnen. Veel vrouwen willen tegen die tijd wat anders dan alleen maar verzorgen. Altijd moeten klaarstaan voor kinderen, partner, je baas of collega’s kan je dan goed de neus uitkomen. Vooral in de post-menopauze, zo vanaf je 50ste, komt deze kracht naar voren. Ben je hier nog niet aan toe, dan kun je natuurlijk wel alvast oefenen! Kies vaker voor jezelf, het is ME-time. Ook na je vakantie!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je hieronder een reactie achterlaat.

 

Comment Section

2 reacties op “Verleng thuis je vakantiegevoel; vijf waardevolle adviezen


Door margo op 22 augustus 2015

Wat een mooi waardevol artikel. Ik eet al een half jaar extreem gezond. Toch viel ik niet af. Ik mijn vakantie heb ik mezelf rust en acceptatie gegeven en toen viel ik af . Hier ga ik zeker mee door.


Door Henriette op 13 augustus 2014

Goed om te lezen, want ik weet het wel en doe het gelukkig ook steeds meer, want het is zo herkenbaar!

Plaats een reactie


*