Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Verbeter je spijsvertering; verbeter je gezondheid

Verbeter je spijsvertering; verbeter je gezondheid

Afgelopen week las ik dat 70% van de vrouwen in het westen vaak last heeft van spijsverteringsproblemen. Onze vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron hebben namelijk grote invloed op onze darmflora en daarmee op onze spijsvertering. Een opgeblazen gevoel voordat je ongesteld wordt? Dat zijn je hormonen! Tijd dus om te onderzoeken hoe we onze spijsvertering een handje kunnen helpen. 

Wat is precies onze spijsvertering?

Onze spijsvertering is letterlijk het hele traject in ons lichaam rondom het “verteren van spijzen” ofwel ons voedsel. Alles tussen mes en vork en de wc-pot dus. Bedenk maar de weg die een hap voedsel in je lichaam aflegt: mond, slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm, endeldarm en anus. Daarbij spelen onze alvleesklier, galblaas en lever ook nog een rol. Het bijzondere van ons spijsverteringskanaal is dat het in contact staat met de buitenwereld. Alles wat we in onze mond stoppen komt immers van buiten. Daarom is het van grote invloed wat je erin stopt.

Een gezonde spijsvertering zorgt voor gezonde cellen

Je lichaam werkt iedere seconde dat je leeft voortdurend aan het eigen onderhoud. Iedere seconde worden er miljoenen nieuwe cellen gebouwd en oude cellen afgebroken. Om gezonde cellen te kunnen opbouwen heeft je lichaam goede voeding nodig en deze voeding krijgt het niet alleen doordat je het in je mond stopt, maar ook doordat je dunne darm het kan opnemen. Alle vitamines, mineralen, sporenelementen en allerlei andere bouwstoffen worden namelijk aan de binnenkant van je dunne darm opgenomen door de darmwand en aan de buitenkant ervan afgestaan aan je bloed. Door middel van je bloed kunnen de bouwstoffen overal in je lichaam terecht komen, waar ze ook maar nodig zijn.

Als je dunne darm niet gezond is dan kan je gezond eten wat je wilt, maar dan poep je alle gezonde bouwstoffen ongebruikt weer uit. Dure poep noem ik dat. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat al deze bouwstoffen wel goed worden opgenomen.

Spijsverteringsproblemen zijn niet altijd duidelijk

Sommige spijsverteringsproblemen zijn duidelijk merkbaar. Denk aan dat opgeblazen gevoel alsof je 7 maanden zwanger bent, buikpijn, darmkrampen, overmatig boeren, maagzuurproblemen, obstipatie, diarree en winderigheid. Iedereen voelt dan wel dat er iets niet helemaal lekker verloopt daarbinnen. Overigens heb je naar mijn mening al last van obstipatie als je niet minstens één keer per dag poept, dus misschien moet je die meetlat wat hoger gaan leggen?

Andere klachten die je misschien niet zo snel in verband brengt met spijsverteringsproblemen zijn allerlei chronische klachten die kunnen ontstaan als je lichaam een tijdlang onvoldoende bouwstoffen heeft gekregen. Eigenlijk zijn dat alle klachten, maar denk met name aan bijvoorbeeld allerlei huid-, haar- en nagelproblemen, candida of andere vaginale schimmelinfecties, gewrichtspijnen, verlaagde weerstand en gewichtstoename. Ben je helemaal klachtenvrij dan werkt jouw spijsvertering waarschijnlijk prima. Zo niet, dan is er ruimte voor verbetering.

Eet jij je voeding of inhaleer je het?

Als ik in een restaurant mensen zie eten dan heb ik soms het idee dat ze hun voedsel inhaleren in plaats eten. De ene hap na de andere verdwijnt zonder dat hun kaken noemenswaardig op en neer gaan. Hap, slik, weg. Alsof ze denken dat ze tanden in hun maag hebben om het fijner te malen.

Je spijsvertering begint eigenlijk al met je neus. Als je iets lekkers ruikt komt er al speeksel in je mond. Dat is niet voor niks want dat speeksel vormt de eerste hulptroepen om het voedsel af te breken, zodat het in je darmen als bouwstoffen door je bloed kan worden opgenomen. De volgende hulptroepen die je hebt zijn je tanden en kiezen. Gebruik ze! Kauw je voedsel totdat het als appelmoes is in je mond en slik het dan pas door. Leg je bestek neer na iedere hap en kauw. Eet rustig en neem er alle tijd voor. Het kost je lichaam veel energie om van grote brokken voedsel de minuscuul kleine partjes te maken die door je bloed kunnen worden opgenomen. Energie die je liever voor iets anders gebruikt denk ik.

Menopauze /overgang

Of spoel je het weg?

Veel mensen drinken water bij het eten. Je maag heeft een hoge zuurgraad; een pH waarde van ongeveer 2, om het eten te kunnen verteren. Water heeft een zuurgraad van ongeveer 7. Op het moment dat je water drinkt tijdens het eten verdun je je maagzuur terwijl je dat juist nodig hebt om het voedsel te kunnen verteren. Om de maximale voedingswaarde uit onze voeding te halen hebben we dit maagzuur heel hard nodig. Verdun het dus niet en drink een half uur vóór maar ook ná het eten liever geen water. Laat het maagzuur zijn werk doen.  Als je last hebt van brandend maagzuur, kan het zijn dat je een tekort hebt aan maagzuur in plaats van een teveel. Lees dan eens mijn blog: Maagzuurremmers bij te weinig maagzuur; is dat logisch? 

Overigens is drinken van voldoende vocht absoluut van belang voor het gezond houden van je spijsvertering. Drink volop zuiver water en kruidenthee maar liever dus niet tijdens je maaltijd. Pas op met koffie, zwarte thee, zoete dranken, maar met name met alcohol. Alcohol is samen met B12 vrijwel de enige substantie die direct vanuit je maag kan worden opgenomen in je bloed. Daarom kan je snel teut raken als je een glas wijn drinkt op een lege maag.

Kies natuurlijke voeding met volop vezels

Een gezonde spijsvertering begint met voeding die enerzijds meehelpt om de miljoenen bacteriën in onze darmen in een gezonde balans te houden en die anderzijds al onze lichaamscellen voorziet van de nodige bouwstoffen. Dit doe je door zoveel mogelijk natuurlijke voeding te eten, voedsel dat dus niet in een fabriek is bewerkt. Door het eten van veel bewerkte voeding met al zijn toegevoegde suikers en chemische stoffen krijgen de slechte bacteriën in je darmen de kans om zich snel te vermenigvuldigen.

Natuurlijke voeding – en met name groenten, kruiden en fruit – bevat volop vezels om je darmen actief te houden. Lijnzaad en chiazaad zijn vezelrijke zaden die je kunt toevoegen. Rauwkost als lunch is een goede bron van vezels. Wil je meer informatie over natuurlijke voeding, lees dan mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas!. Zorg zo goed mogelijk voor je darmen.

Gluten, zuivel en suikers zijn géén goede maatjes van je darmen. Ze kunnen je darmwand aantasten als je hier gevoelig voor bent. Gluten kan ervoor zorgen dat er gaatjes ontstaan in je dunne darm waardoor er verkeerde stoffen in je bloed terecht komen, waar je allerlei ziektes van kan krijgen. Zuivel kan je darmwand een slijmlaag geven waardoor de gezonde stoffen niet kunnen worden opgenomen. Het lastige is dat veel mensen niet weten dat ze gevoelig zijn voor gluten en zuivel omdat ze geen darmklachten hebben. Dit kan ze jarenlang op het verkeerde been zetten.

Meer informatie over de relatie tussen suikers, zuivel en gluten en je darmen kan je lezen in het eerder genoemde boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas.

Stress is een hele slechte tafelgenoot

Veel mensen krijgen geen eten door hun keel in een gespannen situatie. Dit is niet voor niets. Als je lichaam gestrest is, gaat het bloed vanuit je spijsvertering naar je hersenen en je spieren. In een stressvolle situatie is snel kunnen vechten of vluchten immers belangrijker dan eten. Je lichaam kent echter niet het verschil tussen wachten op de uitslag van een belangrijk examen of maandenlange stress op je werk of in je huwelijk. Het is een slecht idee om te eten als je heel gestrest bent. Als je goed luistert naar je lichaam zal je ook merken dat je lichaam het voedsel dan niet goed kan verteren.

Wat je kunt doen als je last hebt van (chronische) stress is om in ieder geval te eten in een zo ontspannen mogelijke situatie. Neem er de tijd voor, kauw goed, haal bewust diep adem en laat je schouders zakken. Eet met aandacht zodat je maag en darmen weten dat er voedsel in aantocht is. Eet dus niet terwijl je auto rijdt, tv kijkt of met iets heel anders bezig bent. Maak het zo gezellig mogelijk aan tafel. Wat de oorzaak ook is van de stress, parkeer deze tijdens het eten buiten de deur. Praat aan tafel over fijne dingen en alles wat wel goed gaat in je leven en waar je dankbaar voor bent. Je spijsvertering zal daar jou in ieder geval dankbaar voor zijn!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

25 reacties op “Verbeter je spijsvertering; verbeter je gezondheid


Door Gilbèrt Brouwer op 8 februari 2017

Hoi Marjolein,
Wat een leuk artikel heb je geschreven over het verbeteren van je spijsvertering. Hier sta ik met mijn cliënten ook regelmatig bij stil. Wellicht nog een leuke aanvulling: ik adviseer mensen ook om voldoende prebiotica (voedsel voor de goede darmbacteriën) te halen uit voeding zoals: artisjok, oregano, venkel, anijs, brandnetel, komijn, mariadistel, pepermunt, duizendblad, echinacea, zoethout en tijm. Ik heb het artikel gedeeld op linkedin!


Door Nannie op 26 januari 2017

Ik probeer al jaren mijn darmen op gang te brengen en ben begonnen met Paleo. Dit helpt wel iets maar ik ga niet 1x pd naar t toilet en heb vaak last van buikpijn en opstipatie. Ik ben dus reuze benieuwd naar uw boek en misschien een ander eetpatroon?


Door Desiree op 13 oktober 2016

Is kefir , soja of kokosyochurt of melk of amandelmelk wel oké?


Door Margriet op 10 juni 2016

Wat ben ik blij met alle informatie! Ik ben onwijs goed op weg (al zeg ik het zelf) maar heb niet iedere dag ontlasting en heb last van winderigheid. Ik eet ong 400-500 gr groente, eet geen zuivel en geen tarwe, af en toe spelt en drink 2,5 liter water op een dag. Ik ga er op letten om rond het eten niet meer te drinken, maar heb je nog meer tips?


Door Lenie op 26 september 2015

En weer lees ik goede tips! Ik drink veel water tijdens mijn eten en heb last van een opgeblazen gevoel na het eten… Ik ga vanaf NU stoppen met water drinken tijdens het eten en wacht een half uur! Bedankt Marjolein, ik lees deze tip weer op tijd!


Door helmy op 28 juli 2015

Interessant ook wij zijn nu bezig met gezonde voeding
Bevalt goed
We voelen ons allebei beter en volgen het boek van Louise Hay je kunt je leven helen een aanrader
Groetjes van Helmy School


Door Pauline Cool op 3 juni 2015

Hallo héél interessant artikel , kan het ook in het Franse
vertaald worden ??


Door Annemarie Robben op 13 maart 2015

Koffie komt er in dit verhaal een beetje bekaaid vanaf. Maar ik had indertijd tijdens de menstruatie echt baat bij een beker zwarte koffie, om van dat opgeblazen gevoel af te komen!


Door Marian Vrij op 27 december 2014

Wat een zinvolle tips allemaal.
Ik heb ook veel problemen met mijn stoelgang en sinds een maand weet ik dat mijn schildklier niet goed werkt.
Ik zit op een waarde van -24 en moet naar een waarde van 1.
Dus als jullie problemen hebben met je stoelgang, denk dan ook eens aan een te traag werkende schildklier.
Ik ben 58 jaar.


Door Corina vd berg op 26 november 2014

Als voedingscoach schrijf ik al een lange tijd sole, gemaakt met Keltisch zeezout voor. Behalve heel veel andere voordelen die aan het gebruik van sole zitten is een van de mooie bijkomstigheden dat sole stimulerend werkt op de darmen en je voelt je ook nog eens heel energiek. Ben zelf fan van EVA…en geeft dat zeker door aan andere mensen en cliënten!


Door hanneke op 14 maart 2015

Hallo,
Je hebt het over sole; wat is dat? Ik gebruik zelf ook Keltisch zeezout, maar dit begrip ken ik niet. Kun je me daar iets meer over vertellen?


Door Leontien van den Berg op 26 november 2014

Wat een goed stuk over de spijsvertering, leuk om te lezen. Ik ben me ervan bewust hoe belangrijk je maag/darmstelsel is en drink daarom Aloe Vera. Ik merk dat mijn lijf schoner wordt en daardoor de voedingsstoffen beter kan opnemen, ik voel me fitter, slaap beter, word uitgerust wakker en val af doordat de kilo’s afvalstoffen uit mijn lijf verdwijnen. Ik kan het iedereen aanraden om je lichaam te voeden en te reinigen met Aloe Vera. Neem gerust een kijkje op http://www.tienwork.flp.com voor meer info. EVA wanneer je hier nog niet bekend mee bent laat ik je graag wat uitproberen.


Door Vanessa op 26 november 2014

Beste Marjolein, ik lees je artikelen en nieuwbrieven altijd met veel plezier en belangstelling!
Mbt de darmen vroeg ik me af, als ik bv naar het buitenland reis (of in iedergeval niet thuis ben) dan draaien mijn darmen altijd op slot, allesbehalve prettig, heb je hier misschien een paar tips voor? Overigens op reis/vakantie, blijf ik grotendeels gezond eten zoals ik dat gewoonlijk doe.

Veel dank voor alles wat je op gezondheidsgebied met ons deelt en voor ons doet Marjolein!

Hartelijke groet, Vanessa


Door Charlotte op 30 september 2014

Ik denk wat heel belangrijk is om voldoende beweging te hebben. Misschien is dit wel het belangrijkste punt. Wat ik altijd om me heen zie is dat mensen die veel bewegen, nooit problemen hebben. Maar veelal mensen die zittend werk hebben en altijd in de auto zitten, voortdurend klagen over maagpijn of het last hebben van de darmen…
Verder erg prima artikel!


Door Els den Boer op 9 september 2014

Heel goed artikel. Het is best lastig om uit je gewoontes te stappen, vooral als je partner er vooral wantrouwig tegenover stast en vaak voor het avondeten zorgt. (heel prettig) Toch haal ik goede tips uit je blogs om wat aanpassingen aan te brengen in mijn voeding. Minder suiker, meer ‘ groen’ in de lunch, gebruik van hennepzaad bij het ontbijt. Bedankt Marjolein!


Door Nathalie op 8 september 2014

Wat een leuke website met nuttige informatie Ik ben zelf net begonnen met een cursus voedingsdeskundige en haal hier veel nuttige informatie vanaf


Door carolina op 8 september 2014

Maar hoe maak je het gezellig en ook nog eens aan tafel te zitten als je alleen bent? Ik vind het heel moeilijk om voor mij zelf te koken. Met aanvallen van gezonde periodes zeg maar kook ik en eet ik veel groentes en fruit . Rauw als smoothies of gekookt. Maar aan tafel zitten. in mijn uppie?? bleh. Vrienden die alleen zijn uitnodigen gaat niet. heb niemand meer in directe omgeving. Ik wil dit zo graag paar mensen ontmoeten die ook alleen zijn. en dan om en om bij elkaar samen koken en eten. Maar jaaaaaaaaa hoe vind ik die. Ik zit nu weer in mijn goede moment zeg maar. Kook veel eet soms (ja ja) zelfs aan de tafel. of nog lekker buiten in de zon. HEb jij tips om dit aan te pakken??? bedankt


Door Jouke op 8 september 2014

Mooi verhelderend artikel weer! Langzamer eten, echt goede kauwen is een ware uitdaging, dus bedankt voor de reminder :-)!


Door MARLEEN op 8 september 2014

HEEL DUIDELIJK…MARJOLEIN……. VOEDING IS DUIDELIJK BELANGRIJK KIES VOORAL DE JUISTE BALANS……GOEDE VOEDING IN COMBINATIE MET BEWEGING…….EET BEWUSTER…NIET OMDAT HET MOET……
GROETJES MARLEEN


Door Sandra op 8 september 2014

Ik heb zelf veel problemen met de darmen, ik verdraag geen gluten, zuivel, fruit, bepaalde groenten, suikers.
Ja, een hele hoop, maar ik probeer er gewoon het beste van te maken, en nu ik met rawfood bezig ben gaat het soms oké, maar niet alle dagen.


Door Anja Franken op 6 september 2014

Erg interessant om te lezen !
Ik ga zeker nog meer dingen aanpassen om een betere spijsvertering te krijgen en daardoor meer energie te krijgen.

Dank je wel.

mvg. Anja


Door Pauline op 5 september 2014

Ik vind het heel mooi, die anti-gluten hype, maar als ik niet elke dag wat (volkoren)brood eet kan ik na verloop van tijd niet meer naar de wc, al eet ik nog zo veel groenten, noten, peulvruchten etc. Ik vraag me steeds meer af of de tarwe mijn stoelgang bevordert door de darmen te irriteren, maar zou niet weten hoe het anders moet. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?


Door nathalie op 25 september 2014

Haha gluten verstopt juist! waarom probeer je geen chiazaad en lijnzaad als ontbijt? dat kun je zo lekker maken als je zelf wilt.


Door Olaf van der Zanden op 26 november 2014

Obstipatie kan ook komen door onvoldoende ontspanning van de spieren in de darmwand. Ontspannen van spieren kost MEER energie als aanspannen. Een ‘spaarstand’ voor energie kan dus spierspanning en dus ook kramp zijn. Om de spieren te helpen ontspannen is Magnesium aan te bevelen. Dosering is eenvoudig; opbouwen van dosis tot de ontlasting wat dunner wordt en vervolgens 1 tablet minder nemen. Let wel op dat supplement géén oxide bevat!


Door Inge Simons op 5 september 2014

Ik volg de site nu reeds enkele maanden en ik leer veel bij. Nu ook weer met de blog over spijsvertering. Altijd als ik het weer lees, blijf ik gemotiveerd. Sinds 2 weken eet is gluten-, suiker- en lactosevrij. Ik bak mijn eigen brood en ook mijn tussendoortjes. Verder eet ik fruit en groenten. Ik gebruik als vetstof enkel nog kokosolie. Super!! Ik ben heel blij dat ik EVA heb leren kennen!!!

Plaats een reactie


*