Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Tien verrassende zaken die je stiekem dikker maken

Tien verrassende zaken die je stiekem dikker maken

Probeer je al een tijd gewicht te verliezen maar lukt dit maar niet op de lange termijn? De redenen waarom je moeilijk gewicht verliest kunnen uit een hoek komen waar je ze misschien helemaal niet verwacht. Laat me je voorstellen aan tien hiervan. 

1. Je partner, vrienden en vriendinnen

Kijk eens om je heen op een feestje met familieleden, vrienden en vriendinnen. Wat zie je? Zie je over het algemeen mensen met een normaal postuur of zitten er aardig wat mensen tussen met overgewicht? De mens is een sociaal dier; in ons eentje overleven we niet. We passen ons aan onze omgeving aan. In die zin is overgewicht besmettelijk. Uit onderzoek blijkt dat het hebben van vrienden met overgewicht de kans aanzienlijk vergroot dat je zelf ook overgewicht krijgt. In een dertig jaar lang durende studie, gepubliceerd in The New England Journal of Medicine bleek dat in een bepaalde periode de kans op obesitas met maar liefst 57% toenam, op het moment dat iemand in die periode een vriend/vriendin had die ook zeer zwaarlijvig werd.

Het goede nieuws is natuurlijk dat slank zijn ook besmettelijk is. Ik zeg natuurlijk niet dat je je vrienden/vriendinnen met overgewicht moet dumpen, maar streef jij naar een gezond gewicht, dan is het goed om je hiervan bewust te zijn.

2. Je televisie

Ik hoor steeds vaker dat vrouwen zeggen dat ze verslaafd zijn aan Netflix-series op televisie. Ik hoorde laatst van iemand dat ze vijf afleveringen van The Mentalist achter elkaar had gezien en zich opeens realiseerde dat het half drie ’s nachts was! Wees je ervan bewust dat te weinig slaap een belangrijke oorzaak kan zijn van overgewicht. ‘Slaap je slank’ is geen loze uitdrukking. Er zijn bergen studies waaruit blijkt dat mensen die korter dan zeven uur per nacht slapen een hoger gewicht hebben dan mensen die zichzelf méér slaap gunnen. Als je lichaam overdag moe wordt uit slaapgebrek en snakt naar extra energie, kent het maar één remedie: eten! Het liefst iets wat snel energie geeft, dus zoetigheid of snelle koolhydraten: de dikmakers dus. Doe jezelf en je gewicht een plezier; hoe leuk Simon Baker in The Mentalist ook is: zet je televisie uit en duik je bed in!

3. Je light-producten

Je wilt afvallen. Je hebt je keuken opgeruimd en roze koeken, frisdrank, vruchtenyoghurt en bitterballen verwijderd. Ze zijn vervangen door zuivelproducten met 0% vet, pindakaas light, cola zero en gezonde, slanke, repen. Oeps, dit is een valkuil waar veel vrouwen invallen. De voedingsindustrie heeft ons wijs gemaakt dat we slanker worden door light-producten te gebruiken. Dat is niet zo. Vettige light-producten, zoals pindakaas, krijgen ladingen suikers mee om een beetje lekker te smaken. In pindakaas light zit 450% méér suiker dan in gewone pindakaas! Zoetige light-producten, zoals frisdrank, krijgen synthetische zoetstoffen mee om zoet te smaken. Synthetische zoetstoffen ontregelen je stofwisseling. Uit een 14 jarige onderzoek onder 66.000 vrouwen is duidelijk gebleken dat light dranken de vrouwen zieker en dikker maakten. Laat light-producten links liggen en kick af van je behoefte aan suikers. Dat is de enige manier.

4. Je baan en je collega’s

Je werkplek kan een bron van constante verleiding zijn die het je moeilijk maakt om af te vallen. Gebak van jarige collega’s, vergaderingen inclusief lunch met melk en broodjes, teamborrels met bitterballen, de droppot van een collega naast je, eetbare cadeautjes van een dankbare klant of patiënt: hoe vaak per dag zou jij eigenlijk  “nee, dank je wel” moeten zeggen? Daarbij, als je je niet happy voelt in je baan kan de behoefte om jezelf op iets lekkers te trakteren groot zijn. De enige manier om deze verleidingen te weerstaan, is om jezelf héél goed te voeden met gezonde voeding waar je lichaam blij van wordt en niet dik. Dat kost inderdaad voorbereiding, maar neem je eigen lunch en gezonde traktaties mee naar je werkplek. Zorg dat je daar niet hongerig wordt. Drink twee grote glazen water als je in de verleiding komt. En ga vooral op zoek naar een leukere baan als deze je niet meer bevalt.

5. Je lange to-do lijst

Heb je een overvolle to-do lijst en loop je soms als een kip zonder kop rond omdat je niet weet waar je moet beginnen? Of is er iets anders waar je flinke stress van krijgt? Ik heb er al vaker over geschreven maar je kunt echt dik worden van stress. Als je veel stress hebt maakt je lichaam cortisol aan, een hormoon waar je sowieso hongerig van wordt. Cortisol staat er ook om bekend dat het zich in je lichaam gedraagt als suikers; het zorgt met name voor vetopslag rond je middel. Iets waar vrouwen veel last van kunnen krijgen, vooral als ze boven de 40 komen. De enige remedie is om het wat rustiger aan te doen. Ja, je kunt écht afvallen als je jezelf meer rust gunt. Bewegen en sporten kan overigens ook een prima manier zijn om te ontspannen. Voel goed wat jij nodig heb en leer vooral ook delegeren en “nee” zeggen. Echt, dit laatste is gewoon een kwestie van veel oefenen. Start vandaag!

Menopauze /overgang

6. Je intoleranties voor bepaalde voeding

Steeds meer mensen krijgen last van voedingsallergieën zoals gluten of melk. Dit betekent dat er ook steeds meer mensen rondlopen met onopgemerkte intoleranties of gevoeligheid voor bepaalde voeding. Als je al jaren last hebt van een opgeblazen gevoel, obstipatie, hoofdpijnen, reuma of huidproblemen kan het zijn dat je geen link meer legt met je voeding. Overgewicht kan het resultaat zijn voedselgevoeligheden. Op het moment dat je iets eet waar je lichaam niet goed tegen kan, stijgt het hormoon cortisol ook, dat hormoon waar je dik van wordt. Luister naar je lichaam en zie klachten als signalen dat er iets aan de hand is. Klachten hebben is niet normaal.

Schrap alle gluten twee weken en voel goed wat het met je doet. Doe daarna hetzelfde met zuivel en suikers. Veel mensen zijn intolerant voor suikers, zuivel en gluten. Je kunt intoleranties overigens eenvoudig laten testen door middel van een ImuPro 100 test. Klik hier voor meer informatie. 

7. Je darmflora

Je darmflora bestaat uit miljarden bacteriën die bij elkaar meer dan 2 kilo wegen. Er zijn goede en slechte bacteriën, je hebt ze allebei nodig maar de goede bacteriën moeten in de meerderheid blijven. Als de slechte bacteriën gaan overheersen of er te weinig variatie is aan verschillende bacteriën kan het heel moeilijk worden om af te vallen. Er zijn veel onderzoeken gedaan met muizen. Muizen die de darmflora kregen van dikke mensen werden dikker zonder dat ze meer gingen eten, terwijl muizen die de darmflora kregen van dunne mensen normaal bleven. Je darmflora heeft dus invloed op je gewicht! Voed daarom de bacteriën die je slank zullen houden: eet vooral veel groenten en fruit vanwege de vezels. Eet gezonde vetten en drink volop water. Schrap vooral zoetigheid want dikmakende bacteriën zijn dol op suikers, dus daarmee voed je ze en krijg je er meer van. Die heb je natuurlijk liever niet!

8. Je medicijnen (denk ook aan de pil)

Slik jij al jarenlang medicijnen tegen een bepaalde chronische ziekte? Lees de kleine lettertjes van de bijsluiter eens goed. Een groot deel van de medicijnen hebben als bijwerking dat je er dikker van wordt. Afvallen wordt dan heel moeilijk. Let op: ook de anticonceptiepil is een medicijn en staat erom bekend dat je daar makkelijk van kan aankomen. Wat de pil betreft; gebruik een ander voorbehoedmiddel en je zou zomaar opeens vijf kilo kunnen kwijtraken. Wat die andere medicijnen betreft: wees je ervan bewust dat medicijnen nooit de oorzaak van je ziekte aanpakken maar alleen symptomen bestrijden. Ik zeg niet dat je vandaag moet stoppen met die medicijnen maar ik daag je uit om op zoek te gaan naar de oorzaak en die bij de kop te pakken. Medicijnen maken je nooit beter, dat kan je alleen zelf en je kunt veel meer dan je denkt! Lees hier inspirerende verhalen van andere vrouwen.

9. Je insulineresistentie

Als je altijd veel zoetigheid, aardappelen, brood met melk en veel producten uit de supermarkt (80% van de producten uit de supermarkt bevatten veel suikers) hebt gebruikt, dan is de kans groot dat je cellen doof zijn geworden voor het hormoon insuline. Door het eten van zoetigheid, zetmeel, granen, zuivel of verborgen suikers stijgt je bloedsuiker. Insuline is het hormoon dat deze suiker (glucose) in je bloed naar je cellen brengt: glucose is energie voor je cellen. Als je vaak veel glucose in je bloed hebt kunnen je cellen doof worden voor insuline. Dit betekent dat de insuline in je bloed blijft circuleren en met insuline in je bloed is het onmogelijk om af te vallen. Zorg dus dat je cellen weer gevoelig worden voor insuline. Beperk het eten van alles wat je bloedsuikerspiegel doet stijgen en ga bewegen. Vooral bewegen vóór het ontbijt helpt om insulineresistentie tegen te gaan en je stofwisseling te verhogen. Al heb je geen hond, doe alsof en laat iedere ochtend je denkbeeldige hond uit en laat hem in een pittig tempo lopen.

10.  Je cosmetica, parfum en verzorgingsproducten

Ook over dit onderwerp heb ik al veel geschreven. Als ze niet 100% natuurlijk zijn, dan zitten veel van deze producten vol met hormoonverstorende stoffen. Je lichaam kan prima overweg met een beetje maar als het te veel wordt kan het gebeuren dat je lichaam ze niet meer goed kan afvoeren. Het circuleren van hormoonverstorende stoffen in je lichaam is ongezond, dus zal je lichaam ze opslaan op de meest veilige plek die het heeft: je vetcellen. Afvallen kan dan heel lastig zijn en zelfs gevaarlijk omdat die hormoonverstoorders dan opnieuw in je bloed komen. Help je lichaam zoveel mogelijk met het afvoeren van deze stoffen in je lichaam. Dit doe je door volop groene groenten te eten, waarbij vooral de koolsoorten heel gezond zijn. Broccolikiemen zijn toppers, chlorella en spirulina ook. Eet volop vezels; die zitten in groenten, fruit en peulvruchten En beperk alcohol, want het is je lever die moet zorgen voor de zuivering en afvoer van gifstoffen, waaronder alcohol. Belast die dus niet onnodig. En vooral niet vergeten: stap over op 100% natuurlijke producten! Er is volop keuze in alle prijsklassen.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

30 reacties op “Tien verrassende zaken die je stiekem dikker maken


Door Marian op 28 september 2016

net als Nelly had ik apneu. suikervrij etc . dat hielp pas toen ik de dag begon met 2 glazen lauw water en na het ontbijt elk uur een glas water, tot aan het avondeten. apneu weg en gewicht langzaam aan ook minder, groet, Marian


Door Katin op 1 september 2016

Kun je een soortgelijke test als ImuPro testritten via de huisarts of internist krijgen? De testen zijn voor veel mensen niet betaalbaar.


Door Marjolein Dubbers op 2 september 2016

Dat kan wel Karin, als de huisarts reden ziet om je te verwijzen. Maar het kan best zijn dat je dan toch nog (het hele bedrag of een deel) moet bijdragen uit het eigen risico; je zou het kunnen vragen bij je arts.


Door Jilly op 28 augustus 2016

Goed geschreven. Dank voor de tips.


Door Franciska op 22 augustus 2016

Mijn man heeft enorm veel last van rusteloze benen. Gekmakend!
I.v. daarmee slikt hij medicijnen waar dopamine in zit. Eigenlijk kan hij niet meer zonder. Toch zou hij graag van die Ropinerol afkomen. Mijn vraag is: Zijn er producten met natuurlijke dopamine? Daar zou hij enorm mee geholpen zijn


Door Marjolein Dubbers op 29 augustus 2016

Nee Franciska, producten met dopamine bestaan niet, omdat het een stof is die door het lichaam zelf aangemaakt moet worden door middel van omzetting van bepaalde voedingsstoffen. Je kunt dus wel voeding eten die de aanmaak van dopamine bevordert. Bepaalde vitamines en antioxidanten bijvoorbeeld kunnen ervoor zorgen dat je dopamineniveau iets wordt gestimuleerd. Het gaat om bijv. appels, bananen, aardbeien en andere bessen, omega 3-vetzuren zoals uit vette vis; eieren en kaas, en…chocola! Pure chocolade bevat fenylalanine, wat omgezet wordt in dopamine in je lichaam. Misschien dat je man daar iets aan heeft! Wat trouwens ook goed kan helpen: rust nemen door b.v. te mediteren en lichaamsbeweging (wandelen).


Door Irma op 5 oktober 2016

Hoi Marjolein,
Als het goed is jaagt oa koffie juist dopamine aan (sommige drugs ook). Vandaar de ritalin (soort van speed), die het gebrek aan dopamine opstuwt bij add, want dat mis je bij add: dopamine.
Opvallend is ook dat juist heel veel mensen waarbij de diagnose nog niet is gesteld maar wel add hebben zelfmedicatie doen onbewust, middels… koffie enz.


Door Marjolein Dubbers op 11 oktober 2016

Je hebt gelijk Irma, het klopt dat ook koffie via de remming van een andere neurotransmitter, adenosine, zorgt voor toename van o.a. dopamine.


Door Manon op 4 september 2016

Dag Franciska, Ik heb zelf ook een hele tijd last gehad van rusteloze benen. Ik ben bij een bioresonantie therapeute terecht gekomen.Daar kwam uit, dat mijn lichaam verzuurd was en ik ook o.a. een magnesium tekort had. Door te ontzuren en mijn vitaminen en mineralen tekort aan te vullen heb ik nu gelukkig geen last meer gehad van rusteloze benen!.


Door Sonja op 14 september 2016

Ik heb zelf ook last van rusteloze benen en een artikel in het blaadje van de patiëntenvereniging (welke weet ik niet meer.) staat dat ijzer hoger moet zijn in het bloed dan dat de Nederlandse waarden worden aangehouden. Nu slik ik extra vloeibare ijzer. Het artikel kan je misschien terug vinden op de website
daarnaast merk ik ook bij teveel koffie ik meer last heb.


Door Marleen op 18 augustus 2016

Hoi Marjolijn, ik ben een vrouw van 55 met een schildklier probleem. De ziekte van Graves. De artsen willen mijn schildklier graag verwijderd d.m.v een radio actieve slok. Maar dat lijkt mij geen goed idee. Ik heb uit eigen beweging mijn medicijnen afgebouwd in een 1/2 jaar naar 0 en ben nu een maand zonder strumazol. De arts vond me erg brutaal maar de waarden zijn nu goed. Om terugval te voorkomen ben ik 2 weken geleden met suikerarm voedsel begonnen. Ondanks mijn gewicht van 56 kilo, lengte 164 heb ik het laatste jaar ook zwembandjes gekregen. Ik ga zeker aan de slag met jouw tips en hoop zo mijn lichaam in de normale balans te krijgen en houden. Bedankt alvast, Marleen


Door Lola op 12 augustus 2016

Ha ik kan er nog een toevoegen, opruimen zoals in de Marie-kon methode. Daarbij heb ik nu een relatie met een slanke partner, gestopt met de pil sinds een jaar, probeer gezond te eten en regelmatig te bewegen. We hebben allerlei chemische schoonmaakmiddelen de deur uitgedaan, cosmetica stap ik nu ook langzaam over op natuurlijke varianten. En sinds mijn relatie drie jaar geleden langzaamaan 10 kilo afgevallen… Alles bij elkaar, werkt echt!


Door Jeanne op 6 augustus 2016

Super goed initiatief! Je lichaam is je voertuig hier op aarde en ik vind het belangrijk om er goed naar te luisteren en er goed voor te zorgen.


Door Wilma vd Heide op 5 augustus 2016

Goed geschreven, ik heb het gedeeld. Bedankt voor alle goede tips, die ik bij dagelijks voorbij zie komen.


Door wilmabvdheide@hotmail.com op 5 augustus 2016

Goed geschreven, een goed verhaal! Ook ik heb het gedeeld! Leuke tips en mooie foto’s krijg ik bijna dagelijks binnen, bedankt… heel fijn! Groeten Wilma


Door Marie-Luise op 4 augustus 2016

Fijne en overzichtelijke articel. Geen overkill aan informatie maar de meest essentiele weetjes over de chemie binnen ons lichaam. Waardevolle informatie die in een oogopslag in jezelf op kan slaan en om kan zetten. Ik zou deze articel verder delen. Marie-Luise


Door Miriam op 4 augustus 2016

Weer een goed stuk! Ik deel elke keer jouw kennis en krijg daar enorm veel positieve reacties op…….het komt dus echt aan. Keep up the good work! Lieve groet


Door Jan op 25 juli 2016

Dank voor het verhaal. Het is ook interessant voor mannen 🙂


Door hanny hartmans op 22 juli 2016

Weer bedankt voor bovenstaande informatie, steeds lees ik weer iets waar ik iets langer over nadenk. Ooit zal ik het allemaal goed doen, nu stap voor stap veranderingen doorvoeren.


Door Sandra op 20 juli 2016

Fijn geschreven en goede tips! Thanx!


Door Decancq Nel op 16 juli 2016

hallo,
ik probeer bewuster voeding in mijn mond te steken… jouw tips zijn zeer welkom en leerrijk !! dank !




Door LINDA op 9 juli 2016

eerst en vooral bedankt voor jouw informatieve nieuwsberichten. Ik lees steeds vaker dat men dik wordt van stress, maar wilde toch even vermelden dat er bepaalde situaties waar
niet altijd iets kan aan veranderd worden, dus ja die toch steeds een stressfactor blijven spelen in je leven, ben je dan gedoemd om je ganse leven met het zwembandje en overtollige kilo’s rond te zeulen ?


Door Bertie op 9 juli 2016

Dank je Marjolein voor weer nieuwe waardevolle tips. Je staat er soms inderdaad niet bij stil waarvan de kilo’s kunnen komen, maar gelukkig ben ik al heel goed op weg naar in mijn nieuwe leefstijl en het heeft zijn vruchten al afgeworpen. Het gaat niet hard, maar het gevoel is beter en dat is veel waard.


Door Anja Diederen op 9 juli 2016

Heel goed dat jullie schrijven over cosmeticaproducten het kan ook veel allergie veroorzaken


Door Jany op 8 juli 2016

Bedankt voor de info weer. Ik vind de info altijd nuttig. Ik heb laatst de fudge gemaakt met de koffiesmaak. Heel lekker


Door Yvonne op 8 juli 2016

Ik kreeg het advies Griekse Yoghurt te eten ipv Volle Biologische Yoghurt. Tot mijn schrik zag ik 0% vet op de Griekse Yoghurt maar naar verhouding veel meer koolhydraten en suikers dan in de volle biologische yoghurt. Gezegd wordt dat in Griekse Yoghurt goede bacteriën zitten ik kon dat niet terugvinden op het etiket. Wat is wijsheid?

Verder herkenbaar artikel.

Ik sliep ook slecht en mijn arts adviseert na het avondeten niets meer te drinken zodat ik er s nachts niet 3x uit moet om naar toilet te gaan. Dat helpt inderdaad maar of dat gezond is en ik voldoende vocht binnen krijg? Ik weet dat niet.

Verder is mijn arts omgeslagen als blad aan de boom na een pittig gesprek en neemt hij mij nu wel serieus. Hij merkte zelfs op dat “voeding je medicijn is”

Er is nog hoop😉


Door Nelly op 8 juli 2016

Ik heb apneu. Ik eet al maanden suikervrij, vers en onbewerkt. Ik val niet af, maar word gelukkig ook niet zwaarder.


Door Bianca Oostveen op 8 juli 2016

Wat een waardevol verhaal en ik zal het zeker delen op FB. Het zet mij zeker weer aan het denken en ik probeer al een tijdje met veel dingen die jij hierboven hebt beschreven in mijn dagelijks leven toe te passen. Dat gaat steeds beter maar zoals een (oud) collega ooit tegen mij zei, je kunt niet alle veranderingen in jouw leefstijl en eetgewoonten in 1 keer aanpassen, ik doe het nu in kleine stapjes….dank je wel.

Plaats een reactie


*