Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Tien redenen waarom afvallen niet draait om minder eten en meer bewegen

Tien redenen waarom afvallen niet draait om minder eten en meer bewegen

Afvallen. Oeps. Het voorjaar heeft zich al volop van haar zonnige kant laten zien. Reden voor veel vrouwen om weer te gaan lijnen om enkele (of vele) overbodige kilo’s eraf te krijgen voordat de bikini afgestoft moet worden. Ook Linda de Mol doet dit jaar weer mee (was dat twee of drie jaar geleden ook niet het geval Linda?). Haar facebookpagina heeft in enkele weken 150.000 likes opgeleverd en ik beken: daar ben ik stikjaloers op! Maar ik heb als 50-plusser al enkele jaren weer een stabiel gewicht en maat 38 en daar is Linda misschien wel jaloers op. Ik heb het vermoeden dat Linda en ik wel wat van elkaar kunnen leren. Daarom hierbij mijn visie op afvallen. Voor Linda en al die andere 150.000 vrouwen.

Calorieën tellen stamt uit jaar nul

Het tellen van calorieën om af te vallen is zo’n beetje de grootste onzin die we met elkaar zijn gaan geloven de afgelopen jaren. Als er één mythe is die ik heel graag de wereld uit zou willen hebben dan is het deze. Het is de oorzaak van ongelooflijk veel pijn, verdriet, frustraties, gebrek aan zelfvertrouwen en verlies van vertrouwen in ons eigen lichaam. Een zachtgekookt ei en een eierkoek hebben evenveel calorieën, maar het gaat erom wat die calorieën DOEN in je lichaam. Een eitje doet iets heel anders in je lichaam dan een eierkoek en dáár gaat het om. Welke calorieën je eet maakt een wereld van verschil. Kan je lichaam er iets nuttigs mee, zitten er voedingsstoffen in, dan is het voeding en zal het een bijdrage leveren aan je gezondheid en daarmee ook een gezond gewicht. Kan je lichaam er niks mee omdat er geen of nauwelijks voedingsstoffen inzitten, dan is het vulling. Met vulling is het onmogelijk om langdurig een gezond gewicht te krijgen en te behouden.

De meeste diëten betekenen oorlog voeren met je lichaam

Uit onderzoek blijkt dat als mensen op dieet gaan, 98% na een jaar alweer terug is op het oude gewicht of zelfs zwaarder is geworden. Iedere industrie met dergelijk dramatische cijfers zou allang failliet zijn gegaan. Je stapt in het vliegtuig naar Rome maar je komt uit in Helsinki. Dat probeer je dan misschien hooguit nog één keer, maar dan zoek je toch een andere manier om in Rome te komen, of niet dan? Waarom stappen toch zoveel vrouwen in het voorjaar steeds weer vol hoop in dat vliegtuig? Wanneer gaat dat lampje branden dat een ander vervoermiddel waarschijnlijk geschikter is om in Rome te komen?

Er zijn tientallen verschillende diëten in omloop en de meeste ervan zijn ronduit ongezond. Ze komen meestal neer op oorlog voeren tegen je lichaam in plaats van ermee samen te werken en dat is een strijd die je altijd zult verliezen. De meeste diëten strijden tegen het krachtige overlevingsmechanisme van je lichaam en die strijd win je nooit.

25 Procent van al je energie gaat naar je hersenen

Als je op dieet gaat en calorieën gaat tellen, draait het meestal om minder eten of vermijden van voeding die veel calorieën bevat. Veel vetten worden geschrapt terwijl dié nou juist je belangrijkste energieleveranciers zijn! Dat is één belangrijke reden waarom afvallen op de langere termijn niet lukt: gezonde vetten heeft je lichaam zo hard nodig. Maar als we gaan lijnen stappen we over op light-producten, magere producten en proberen een tijdje te overleven op calorie-arme ingrediënten. Maar waarschijnlijk wil je wel dat je hart blijft slaan, je bloeddruk op peil blijft en je hersenen blijven functioneren. Wist je dat 25% van al je energie naar je hersenen gaat? Kortom: je lichaam heeft tóch energie nodig en je overlevingsmechanisme zal ervoor zorgen dat dat er komt. Koste wat het kost.

Je overlevingsmechanisme gaat op de spaarstand

Als er onvoldoende energie uit je voeding kan worden gehaald, zal je overlevingsmechanisme die energie eerst uit je glycogeenvoorraad halen: het overschot aan glucose dat opgeslagen ligt in de cellen van je spieren en lever. Ten opzichte van iedere gram glycogeen heeft je lichaam 4 gram vocht opgeslagen. Daarom val je de eerste week het meest af: die eerste kilo’s zijn 80% vocht en 20% glycogeen. Krijgt je lichaam nog steeds onvoldoende voeding dan worden eerst nog de eiwitten in je spieren aangesproken en tot slot pas je vetopslag.

Ondertussen heeft je overlevingsmechanisme gesignaleerd dat er blijkbaar hongersnood heerst, dus is je lichaam overgeschakeld op de spaarstand. Je lichaam kan namelijk prima overweg met schaarste; daar hebben je genen eeuwenlang ervaring mee. Je lichaam gaat steeds spaarzamer en efficiënter om met alle beetjes energie (lees voeding) die het krijgt. Dit betekent minder gewichtsverlies terwijl je nog steeds op dieet bent. En als je hersenen en de rest van je lichaam op een gegeven moment snákken naar energie uit voeding is er geen houden meer aan: dan ga je door de knieën. Helaas is dat nooit voor een pond broccoli maar voor de familiezak M&M’s waarvan Linda droomde.

Tien redenen waarom je niet blijvend afvalt ondanks minder eten

Ik ken enkele vrouwen die zwaarder zijn dan ik en aanzienlijk minder eten. In ieder geval minder calorieën want ik eet volop gezonde vetten dus veel calorieën. Ken jij ook zo’n vrouw in jouw omgeving? Ik heb een periode gehad dat ik jaloers was op slanke vriendinnen die alles leken te kunnen eten. Nu begrijp ik hoe het werkt en kan ik het zelf ook, al ben ik inmiddels boven de 50. Hoe werkt dat dan? Je gewicht wordt voor een belangrijk deel door andere zaken bepaald dan hoeveel je eet en beweegt. Ik beschrijf in mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas tien redenen waarom het kan zijn dat je niet afvalt ondanks dat je minder eet en meer beweegt. Ik noem ze hier kort:

  1. De allerbelangrijkste: je darmflora werkt niet zoals het zou moeten; slechte bacteriën hebben de overhand gekregen en zorgen voor hardnekkig overgewicht.
  2. Je schildklier besluit om te vertragen omdat je bijnieren overbelast zijn door stress. Hierdoor wordt afvallen heel moeilijk.
  3. Je hebt veel stress waardoor je hormoonbalans wordt verstoord; je bijnieren maken vanwege de stress te veel cortisol aan.
  4. Je lichaam maak continu te veel insuline aan omdat je cellen ongevoelig zijn geworden voor insuline. Met insuline in je bloed is het onmogelijk om vet te verbranden.
  5. Je lever heeft moeite met het ontgiften en afvoeren van hormoonverstorende stoffen en omdat deze schade kunnen toebrengen, besluit je lichaam ze op te slaan op een veilige plek: in je vetcellen. Dit is vet dat je lichaam hardnekkig vasthoudt.
  6. Hoe minder spieren, hoe trager je stofwisseling, hoe moeilijker afvallen wordt. Spieren moet je je leven lang blijven gebruiken anders raak je ze kwijt.
  7. Je stofwisseling staat als gevolg van jarenlange (crash)diëten in de overlevingsstand. Je lichaam gaat dan heel efficiënt om met iedere kruimel voedsel en een beetje overschot wordt direct opgeslagen als vet.
  8. Je lichaam mist een aantal belangrijke voedingsstoffen zoals magnesium, zink of de B-vitamines om vet te kunnen verbranden.
  9. Je gebruikt medicijnen die als bijwerking hebben dat je moeilijk kunt afvallen.Let op: de pil is ook een medicijn.
  10. Je stofwisseling vertraagt omdat je ouder wordt. Je lichaam heeft minder voedsel nodig dan het altijd gewend is geweest.

Afvallen draait om eten, niet om diëten

Ik zou zo ontzettend graag willen dat ik dit tussen de oren van alle vrouwen zou kunnen krijgen: focus op gezond worden, dan volgt een gezond gewicht bijna altijd als vanzelf. Het mooie is dat je daarbij geen wilskracht nodig hebt, omdat je niet strijdt tegen het overlevingsmechanisme van je lichaam. Je zendt geen signalen uit dat er hongersnood heerst want je EET namelijk: afvallen draait om eten, niet om diëten!

Het grootste obstakel naar succes, en onderschat dit vooral niet, is  dat je daarbij zal moeten leren wat nou echt gezonde voeding is en wat niet. En let op: 80% van wat in de supermarkt ligt is dat niet. Alle bewerkte voeding, zeg maar bijna alles waar een verpakking omheen zit, betekent doorgaans een belasting voor je lichaam, omdat er veel te weinig voedingsstoffen inzitten en vaak wel belastende stoffen waarmee je het je lichaam moeilijk maakt. Het is vulling, geen voeding. Voor een optimale gezondheid en veel energie heeft je lichaam  heel veel verschillende voedingsstoffen nodig en die zitten alleen in onbewerkte voeding. Mijn motto: als je al iets wilt tellen, tel dan de verschillende voedingsstoffen die je binnen krijgt, niet de calorieën.

Voeg tot slot een sausje humor toe

Mijn advies voor alle vrouwen die gezond(er) willen worden en daarbij willen afvallen is het volgende: eet zoveel mogelijk onbewerkte voeding in een grote variatie, eet voornamelijk plantaardig, leer wat gezonde vetten zijn en eet ze, en verminder drastisch alles waar suikers, zuivel of gluten inzitten. Daarbij: wees vooral niet te perfectionistisch, leer luisteren naar wat je lichaam nodig heeft, heb daarbij een grote dosis geduld en overgiet alles met een sausje humor. Blijf vooral lachen om al je geworstel met het leven, dat houd het luchtig. Wil je meer weten over mijn visie op gezondheid koop dan mijn bestselling boek: Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas. De meeste boekhandels hebben het op voorraad of je kunt het hier online bestellen. 

By the way: voor mij is een gezond gewicht maat 38 maar voor jou kan dat anders zijn. Doe de weegschaal de deur uit, koop een spiegel en glimlach wat vaker naar jezelf, hoe je er ook uitziet. Glimlachen naar jezelf doet wonderen voor je gezondheid. Ik beloof het je!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

27 reacties op “Tien redenen waarom afvallen niet draait om minder eten en meer bewegen


Door Lenny op 21 april 2017

Goede info! Wat ik hier wel mis in dit verhaal is de dieperliggende reden waarom vrouwen (en mannen) behoefte hebben aan energie arme, suikerrijke of ‘vullende’ voeding. Dat is namelijk in ruim 80% van de gevallen om leegte in zichzelf te vervangen, troost te zoeken of vanwege weinig eigenwaarde. Als die basis niet in balans is, kun je ook niet goed voelen welke voeding goed voor je is en er daadwerkelijk naar gaan leven.


Door Chantal op 21 april 2017

Hoi
Ik heb dus een schildklier probleem, zonder medicijnen doet hij niks. Ik ben nu op mijn eten aan het letten en sport nu 7 weken 5 dagen een uur tot twee uur lang. Mijn conditie is er beter van geworden, maar ik ben nog maar 1 kilo afgevallen. Dus ik ga je boek echt lezen om te kijken hoe ik mijn leven kan veranderen


Door Elly op 20 april 2017

Ik vind jouw mails altijd een verademing om te lezen. Ik stuur ze dan ook graag door naar mensen die ik ken. Die worstelen met hun gewicht.
Zelf was ik aardig goed op weg, ben toen begin febr.’17 gestopt met roken ! Dat lukt goed, echter mijn gewicht gaat weer omhoog. Mogelijk is mijn aandacht te veel gefocust geweest op “het niet roken” en heb ik te weinig gelet op “voeding!” Vulling = is mijn valkuil.


Door Hélène op 19 april 2017

Marjolein,
Wist je dat ik jouw boek in de bibliotheek tegenkwam als TOP-titel?
Ik vind het ook een geweldig boek en werd er helemaal blij van


Door Maria op 18 april 2017

Helemaal top om te lezen! Thanks!


Door Jetske op 17 april 2017

Geweldig artikel! Helder, to the point, duidelijk en zo bruikbaar voor zoveel vrouwen. Dankjewel!


Door Marike Verbeek op 17 april 2017

Prachtig omschreven en wat heerlijk dat we lekker mogen eten. Ik ben gek op jouw recepten!!


Door Jenn Zandwijken op 17 april 2017

Wij zijn vegetariër. Is het in het licht daarvan mogelijk ook aan te geven hoe het zit met de verpakte vegetarische producten, zoals de producten van valess, quorn, Tivall en dergelijke. Die zijn ook in hoge mate bewerkt nemen wij aan. Zouden wij die ook links moeten laten liggen en zo ja, waarom?


Door Marjolein Dubbers op 18 april 2017

Dat klopt inderdaad Jenn: dit soort producten zit vaak vol met toevoegingen om het maar lekker en ‘vleesachtig’ te laten smaken, ook qua structuur. Je kunt niet alles over één kam scheren, maar als je zo weinig mogelijk bewerkt wilt eten en ook vegetarisch, kun je het best niet te vaak naar deze zogenaamde vleesvervangers grijpen. Het is dan zaak om ‘echt’ vegetarisch te leren koken. In mijn receptenboeken vind je hiervoor heel veel ideeën! Wil je nu en dan wel eens zo’n product eten, kijk dan goed op de verpakking wat voor toevoegingen er allemaal inzitten en wat voor bewerking het heeft ondergaan.


Door Nanda op 16 april 2017

Fijn weer om dit te lezen!


Door Janina Veldhuizen op 15 april 2017

Helemaal duidelijk. Ik voer ook oorlog met mijn lichaam 😂 Deze uitspraak ga ik vaker gebruiken en vooral erom lachen, ik ga door op deze al ingeslagen weg.


Door Jet den hollander op 15 april 2017

Beste marjolein ,dank voor je mooie inzichten ,ik deel het veel in de gezondheids winkel waar ik werk ,ik probeer mijn voedings wijze te veranderen en val langzaam af ,de hormonen werken nog wel wat tegen maar ik hou vol ,groet en fijne paas jet


Door Mediha op 15 april 2017

Beste Eva,
Ik kan alleen maar zeggen
Dank je wel!
Dank je wel voor deze mooi artikel. Ik geloof 100% in alles wat je schrijft, want ik heb ook mijn viedingspatroon aangepast en get werkt.
Ik ben gelijk in 7 weken 5 kg afgevallen en ik voel me goed.
Met mijn lengte 176 en maat 42 ben ik hellemaal blij en ik lach vaak aan mijn spiegelbeeld.
Dank je!
Groetjes, Mediha


Door WtgvanEck op 15 april 2017

Klopt helemaal Eva, ik ben 66 en weeg 57 kilo ben al meer dan 5 jaar bezig steeds gezonder te eten en bewegen heeft zeker resultaat. Ben toch bijna 10 kilo afgevallen en blijf nu stabiel Dank voor je goede adviezen. Groetjes Helmy.


Door Pam op 15 april 2017

Goed beschreven! Dank zij je boek geleerd dat ik ‘het’ al goed deed.. dus ben nog beter gaan luisteren. En blijf idd ook slank 👍 En ben ook een 50+ er 😀😀


Door Anny Henkes op 15 april 2017

Lieve Eva,hartelijk dank voor je ware verhaal.
Het heeft me geraakt omdat het waar is wat je schrijft.
Zelf ben ik 65 jaar en weeg 63kilo eigenlijk 3 kilo te veel,let steeds op mijn voeding en drijf iedere keer weer de weg kwijt te raken!
Heb sinds vorig jaar te horen gekregen dat ik droge Macula heb,dat is erg schrikken,dus weer opnieuw naar mijn voeding kijken omdat daar veel in zit.
Misschien heb jij wel wat voeding tips voor Macula degeneratie voor mij,en vele andere mensen.Dank je wel,ik blijf je volgen!
Liefs Anny Henkes.


Door ellen op 15 april 2017

Wat goed geschreven.zeg..


Door Martina de Nobel op 14 april 2017

Hoi Marjolein, dat heb je weer mooi uitgelegd!
Bedankt.


Door Martina de Nobel op 14 april 2017

Hoi Marjolein, dat heb je weer mooi uitgelegd.
Bedankt.


Door Nels op 14 april 2017

Ha Marjolein,
Ik ben zo blij dat je een afspraak hebt bij Linda TV. Ik dacht net als jij: “Eerst gezond gaan eten en gezond worden en dan gaan afvallen, want dan gaat het eigenlijk vanzelf!” Ik hoop dat je veel volgers van Linda kan inspireren via je.boek en cursus. Dan krijgen we er weer veel sterke gezonde. Rouwen in Nederland bij 💐❣️


Door Nels op 14 april 2017

Ha Marjolein,
Toen ik.het voornemen van Linda de Mol las, dacht ik net als jij: “Eerst gezond worden door gezond te gaan eten en dan pas afvallen, want dan gaat het eigenlijk vanzelf!” Ik ben zo. Lij voor jou dat je een afspraak hebt bij Linda TV. Ik hoop van harte dat je heel veel volgers van Linda als klant gaat krijgen, dan krijgen we weer heel veel sterke gezonder vrouwen er bij in Nederland. Dat zou toch geweldig zijn 💐 ❣️


Door Cari op 14 april 2017

Ik lees graag je blogs of columns en deel ze waar ik kan.


Door Cornelia van Marrewijk op 14 april 2017

Ja dat gun ik jou die 150.000 likes of meer zodat je veel vrouwen bereikt met deze zinvolle informatie. Dank je wel maar weer voor je enthousiasme en betrokkenheid.


Door Geke op 14 april 2017

Mooi stukje. Maar bij alle diëten geld dat als je stopt en gewoon gaat eten je weer aankomt. Ook bij deze levenswijze.. je moet ook dit blijven doen. Of zie ik dit verkeerd?


Door Marjolein Dubbers op 18 april 2017

Natuurlijk Geke! Als je andere blogs van mij leest, of mijn boek, dan zie je dat mijn insteek is dat je een andere leefstijl gaat aanleren. Het is, zoals je zelf eigenlijk al zegt, een levenswijze en geen dieet. Het belangrijkst is dat je ervoor zorgt dat je goed in je vel komt te zitten, onder andere (maar niet alleen) door goed en gezond te eten.


Door Nathalie op 14 april 2017

Dank je wel voor je optimistische adviezen.

Groetjes van Nathalie


Door Michele op 14 april 2017

Hoi Marjolein, ik zag je boek in de boekhandel en heb het gekocht en in 1 weekend uitgelezen, heb de indruk dat jouw informatie me echt verder kan helpen, dank daarvoor! Groet, michèle

Plaats een reactie


*