In mijn koelkast staan altijd deze tien dingen

Wil jij weten hoe je met je voeding je hormonen kunt beïnvloeden? Wil jij méér energie?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

De tien dingen die altijd in mijn koelkast staan

De tien dingen die altijd in mijn koelkast staan

Vaak hoor ik dat vrouwen veel tijd kwijt zijn met boodschappen doen als ze gezonder willen eten. Ik herken dit uit de periode dat ik aan het omschakelen was van ‘koken met de schaar’  naar ‘koken met mijn keuken’. Nu kost het me veel minder tijd omdat ik bepaalde zaken altijd op voorraad heb. Lees hier welke dit zijn. 

1. Verse groenten in alle kleuren van de regenboog

Het liefst zou ik een koelkast hebben met zes groentelades want twee is echt te weinig. Als ik op vrijdag op de biologische markt rondloop of de natuurvoedingswinkel bezoek zijn groenten altijd het eerste wat er mijn karretje gaat. Sommigen groenten koop ik altijd: broccoli, courgette, bleekselderij, wortels, prei, tomaten en rode paprika heb ik bijna altijd op voorraad. Ik gebruik ze in roerbakschotels, soepen, salades en om glutenvrije pasta van te maken. Verder hangt het af van het seizoen wat er nog meer in mijn groentelades terecht komt. Als er iets wat slapjes dreigt te worden dan gaat het de slowjuicer in en maak ik er sap van. De prut die overblijft gebruik ik dan om samen met een ei, wat glutenvrij meel (maismeel werkt erg fijn) en kruiden of sojasaus een groenteburger van te bakken.

2.  Ongebrande noten, zaden en pitten; volop keuze

Heb jij gebrek aan energie? Kijk dan eens of je wel voldoende gezonde vetten binnen krijgt. Ik heb gezonde vetten altijd op voorraad want ik weet dat mijn hormoonhuishouding alleen maar in balans kan blijven als ik gezonde vetten eet. Oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol worden allemaal van cholesterol gemaakt; een vet dus. Ook gezonde darmen en je lever hebben gezonde vetten nodig. Nee, je wordt niet dik en ziek van vetten; je wordt dik en ziek van suikers en koolhydraten. Daarom heb ik altijd een voorraadje amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten, chiazaad, hennepzaad, lijnzaad en/of sesamzaad in huis. Ik varieer hiermee, als er iets op is koop ik weer wat anders. Ik zou niet zonder kunnen.

3.  Zelfgemaakte plantaardige melk

Van deze ongebrande noten, zaden en pitten maak ik zelf altijd plantaardige melk. Dit is veel gezonder en vooral ook goedkoper dan uit een pak. Zo maak je zelf plantaardige melk: week een kopje noten of pitten (een mix van twee soorten kan ook) een nacht in water. Spoel het af en doe het met vier kopjes gefilterd water in je blender. Blend een halve minuut op de hoogste stand. Zeef het met een fijne puntzeef of kaasdoek en klaar is je plantaardige melk. Blijft vijf dagen goed in de koelkast. Gebruik het in een smoothie, bij een ontbijt met havermout of vers fruit of giet een scheutje in je koffie. Op deze manier kan je ook plantaardige melk maken van rijst en haver. Rijst wel eerst koken.

4. Fruit met als koploper: avocado’s!

Fruit eet ik volop, zeker in de zomer. Lang niet al het fruit gaat de koelkast in, maar soms ligt mijn fruitschaal zo vol dat ik de rest in de koelkast bewaar. Avocado’s zijn ook fruit, die eet ik regelmatig. Fruit eet ik eigenlijk nooit zo los, maar altijd met iets anders of in iets verwerkt. Meestal met vetten of eiwitten, zodat mijn bloedsuikerspiegel lekker stabiel blijft. Peer met havermout als ontbijt, appels verwerkt in een toetje, perzik met noten als tussendoortje, ananas in een smoothie, bevroren rood fruit in ijspudding, sinaasappelsap met water als zomerdrankje, mango in een sapje of rijpe bananen om granola van te maken. Om zo maar eens wat te noemen!  Avocado’s verwerk ik ook regelmatig in toetjes. Als je niet van avocado’s houdt is dat een prima manier om ze te (leren) eten! Volgende week komt mijn e-book Daverende Desserts uit, daarin staan twee heerlijke recepten.

5. Eieren maar dan wel de enige échte

Omdat ik heel weinig vlees en vis eet, zijn eieren voor mij een goede bron van eiwitten, aminozuren, vitamine D en B12. Eieren zijn veel gezonder dan je misschien denkt. We zijn bang gemaakt voor eieren omdat er veel cholesterol in zit, maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee ons cholesterol omhoog gaat. Ons cholesterol gaat omhoog als we teveel suikers en koolhydraten eten, waardoor onze bloedvaten gaan ontsteken. Cholesterol komt deze ontstekingen vervolgens onschadelijk maken. Cholesterol is de brandweer die de brand komt blussen zeg ik altijd. Belangrijk is wel om de meest gezonde eieren te eten die er zijn: kies biologische eieren van kippen die buiten hebben mogen rondscharrelen. Echte eieren dus.

Menopauze /overgang

6. Plantaardige oliën; altijd bewaren in de koelkast

Ik heb altijd een voorraadje gezonde, plantaardige oliën in huis. Ik gebruik kokosolie om in te bakken en olijfolie om iets in te verwarmen. Verder heb ik enkele andere plantaardige oliën op voorraad die niet verwarmd mogen worden en in de koelkast moeten worden bewaard, omdat ze anders bederven. Denk aan perilla-olie, walnotenolie, lijnzaadolie, arganolie, avocado-olie en macadamia-olie. Natuurlijk heb ik die niet allemaal tegelijk op voorraad. Ik kies er twee of drie en koop daarna weer iets anders. Ik gebruik ze volop in salades maar soms ook over mijn havermout-ontbijt met fruit of in een smoothie. Vooral als deze nogal zoet is uitgevallen, gebruik ik een lekkere olie om te voorkomen dat mijn bloedsuikerspiegel teveel piekt. Ik kan het je aanbevelen! Koop wel de beste kwaliteit die je kunt krijgen, liefst biologisch. Goedkoop is duurkoop bij olie. Kijk hier wat mijn favorieten zijn. 

7.  Pure chocola en zelfgemaakte raw chocolate bonbons

Als rasechte chocoholic ontbreekt chocola natuurlijk niet in mijn koelkast. Ik heb altijd een reep van 99% pure chocola in mijn koelkast liggen. Soms eet ik er zo een stukje van bij een kop koffie maar meestal gebruik ik dit geraspt in rauwe chocolade recepten of als finishing touch over een toetje. Verder heb ik ook altijd wel een reep 85% of 70% op voorraad. Stukjes hiervan eet ik als ik behoefte heb aan iets zoets of een oppeppertje cafeïne maar geen koffie wil drinken. Pure chocola bevat heel veel gezonde stoffen. Eigenlijk zitten die nog het meeste in rauwe cacao dus ik maak ook regelmatig rauwe-cacaobonbons, maar die bewaar ik in de diepvries, anders is de verleiding te groot ze gelijk op te eten!

8.  Huisgemaakte kokosyoghurt

Alle vormen van gefermenteerde voeding helpen je aan gezonde darmen. Ze bevatten natuurlijk probiotica waar gezonde darmbacteriën van smullen. Kefir, soja, tempeh, miso, kombucha, zuurkool en yoghurt zijn vormen van gefermenteerde voeding. Ik beken dat ik nog niet ben toegekomen aan het zelf fermenteren van groenten (dit staat nog op mijn lange to-do-lijst) maar ik gebruik wel waterkefir om zelf kefirdrank van te maken. Dit geeft een heerlijk zomers drankje. Hoe kefir werkt en waar je het kan bestellen kan je lezen in het artikel: Kefir; gezonde darmflora uit je eigen keuken.  En ….. tada: sinds kort maak ik mijn eigen kokosyoghurt! Het was een lange zoektocht hoe ik dat voor elkaar moest krijgen, ik heb veel hopeloze recepten geprobeerd maar het is eindelijk (meerder malen nu al) gelukt. Het recept van mijn jammie kokosyoghurt vind je hier.

9.  Dadels en ongezwavelde abrikozen; heerlijk snoepgoed

In mijn koelkast bewaar ik ook mijn voorraadje dadels en gedroogde abrikozen. Abrikozen koop ik altijd ongezwaveld, de donkerbruine, omdat die geen sulfiet bevatten. Dadels en abrikozen bevatten veel vezels en abrikozen behoren tot de weinige gedroogde vruchten die je bloedsuikerspiegel niet de hoogte in laten schieten. Ik voeg ze nogal eens in kleine stukjes toe aan een rauwkostsalade. Ik koop deze twee vaak in wat grotere hoeveelheden, dat is ook waarom ik ze in de koelkast bewaar. Zachte medjool-dadels zijn mijn snoepjes. Om zo te eten vind ik ze te zoet maar ik verwerk ze graag in slimme snacks en lekkere toetjes. En soms vervang ik alleen de pit door een grote paranoot en eet ik het zo op. Hoe eenvoudig wil je het hebben?

10.  100% natuurlijke amandelhandcrème

In de deur van mijn koelkast staat een potje heerlijke, 100% natuurlijk handcrème.  Na een uurtje (of langer) in de keuken smeer ik mijn handen graag in met deze lekkere, wat vette amandelcrème. Aangezien ik zoveel mogelijk hormoonverstoorders probeer te vermijden ben ik heel selectief in wat ik op mijn huid smeer. Alles wat je op je huid smeert is ook voeding voor je lichaam. Vandaar dat ik kies voor zoveel mogelijk 100% natuurlijk. Meestal zitten hier ook minder bewaarmiddelen in; daarom bewaar ik dit potje in de koelkast. Lekker dicht bij de keuken zodat ik het niet vergeet. Het zou best een potje amandelyoghurt kunnen zijn. Hey! Nieuw idee om uit te proberen: amandelyoghurt!

Herken jij mijn koelkast? Lijkt die van jou een beetje op die van mij? Ik vind het altijd leuk als je hieronder een reactie achterlaat. Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen.

Comment Section

28 reacties op “De tien dingen die altijd in mijn koelkast staan


Door sonja op 3 oktober 2016

Ja die handcreme..
🙂


Door Liesbeth op 19 augustus 2016

Dag Marjolein,
Ik volg je adviezen al jaren zoveel mogelijk op en heb nu dit koelkastlijstje doorgestuurd naar mijn dochter. Superoverzichtelijk! Dankjewel.


Door Carolien op 16 augustus 2016

Ik pleit voor verse kruiden en specerijen als verse gember en curcuma in je top 10! Die ontbreken zo vaak in top-10’s, terwijl ze veel gezonde stoffen bevatten, vaak medicinaal kunnen werken, geschikt zijn om thee van te maken en de beste gezonde smaakmakers zijn voor in je eten!


Door Carola Metten op 16 augustus 2016

Dag Marjolein, Met belangstelling volg ik je tips. Dank weer voor deze. Ik gebruik al jaren arganolie en je hoeft deze niet perse in de koelkast te zetten. Arganolie zit boordevol met vitamine E, een natuurlijk conserveringsmiddel, zodat het niet snel bederft of ransig wordt.


Door Monique op 7 juli 2016

Dank weer voor deze waardevolle informatie. Gebruik je voor de amandelmelk de witte amandelen zonder velletje, of de bruine?



Door Tibor op 21 juni 2016

Beste Marjolein,
U zegt dat pure chocola heel veel gezonde stoffen bevatten, terwijl ik altijd dacht dat het ongezond is.

Met vriendelijke groet,
Tibor


Door Marjolein Dubbers op 22 juni 2016

Melkchocola is ongezond, hele pure chocola wat minder. Het beste is rauwe cacao.


Door Tibor op 1 juli 2016

Beste Marjolein,

Pure chocola en cacao zijn dus ongezond, maar melk chocola is dus ongezonder?

Met vriendelijke groet
Tibor


Door Marjolein Dubbers op 1 juli 2016

Zeker is melkchocola ongezonder dan pure, alleen al doordat er veel meer suiker inzit en minder cacao. Hoe puurder de chocolade hoe beter doordat er dan minder suiker en meer echte cacao inzit. Rauwe cacao (ongebrand) is het gezondst. Als je met mate gewone cacao of pure chocolade eet is dat niet ongezond.


Door Annemarie op 20 juni 2016

Hallo Marjolein, als eerste dank voor je mooie site; ik heb er al veel informatie en tips gevonden. Om je vraag te beantwoorden: ja, mijn koelkast lijkt wel enigzins op die van jou. Ik zou nog wat meer variatie in m’n menu mogen brengen , denk ik.
Dit brengt me bij m’n vraag: Zou jij in je blog eens aandacht willen schenken aan migraine en voeding . En dan met name aan het gegeven dat tyraminerijke voedingsmiddelen sterke triggers kunnen zijn voor mensen die last hebben van migraine. Ik merk namelijk dat het vermijden van tyraminerijke ingredienten best wel een beperking is van de keuzemogelijkheden als het gaat om gezond en gevarieerd eten. Ik doel dan met name op gefermenteerd voedsel, noten , avocado’s, uien . Over chocolade heb ik het maar helemaal niet;-) .
Ondanks glutenarm, suikervrij en zuivelarm eten is de frequentie en ernst van de hoofdpijnen ( en andere migraineklachten) bij mij niet verminderd. Ik ben nu 49 en heb al drie jaar niet meer gemenstrueerd, had gehoopt dat de klachten zouden verminderen.


Door Lieve Van Soom op 20 juni 2016

Hallo Marjolein
Ik herken heel wat van je 10 producten. Is zonnebloemolie ook goed? Hoe maak je die amandelhandcrème? Heb je nog andere natuurlijke cosmetische recepten?


Door Brenda op 20 juni 2016

Wat ik OOK altijd in mijn koelkast heb is een bakje met de schillen van (biologische!) gember.
’s Avonds doe ik altijd op het laatst wat verse (biologische!) gember met knoflook door mijn groenten-/roerbakgerechten. De schillen gebruik ik de volgende dag om thee van te trekken.


Door Yvonne op 20 juni 2016

Lijkt mij ook wel wat. Vaak is mijn koelkast te leeg. Als ik hongerig thuis komt eet ik wat niet goed voor mij is. Ik moet daar meer aan werken.
Ik probeer het meer te gaan toepassen



Door Ine bertens op 18 juni 2016

Hallo Marjolein.
Ook ik maak graag zelf amandel melk, en om het mezelf makkelijk te maken filter ik gemalen noten door een papieren koffiefilter in de puntzeef . Makkelijk te verwijderen als de gemalen amandelen gedroogd zijn . En dat gaat dan weer in een pannenkoekje.
Hartelijke groet Ine


Door Marjoke op 18 juni 2016

Hallo Marjolein.
Mijn koelkast gaat steeds meer op die van jou lijken.
Ik heb er ondertussen een sport bij, vers eten en suikers en koolhydraten zoveel mogelijk vermijden. Net als met andere sporten kun je aan mijn lichaam zien dat het werkt. Bij jou doe ik veel inspiratie op, dankjewel.


Door Miranda op 18 juni 2016

Inderdaad lijken onze koelkasten behoorlijk op elkaar, sinds ruim 2 jaar hebben wij ons leven behoorlijk omgegooid qua voeding met enkel positief resultaat in lijf en geest. Wat ik ook altijd in de koelkast heb en wat ik zeer veel verwerk elke dag in maaltijden maar ook in smoothie of kop thee is stuk verse gember en verse kurkuma, onmisbaar in mijn koelkast!


Door Agnita op 18 juni 2016

Inmiddels recept zelf kokosjoghurt gevonden. Dank daarvoor, ga ik zeker maken, groet en fijne dag Agnita


Door Chris Lorie op 17 juni 2016

Mag ik vragen ,? Speltbrood mag dat? En quino is dat even goed als rijst?
Dank hartelijk dank xxx
Een fan van jou,
Christiane Lorie


Door Jeanine van Sinttruije op 17 juni 2016

Super goed! Helemaal mee eens! Ik ben ook fan van veel groeten en fruit (ik heb nu ook steeds meer in de tuin: veldsla, rucola, spitskool, broccoli, peterselie, bieslook, basilicum, blauwe en zwarte bessen, vijgen, aardbeien, munt etc.), daar wordt je blij van). Munt doe ik in flesjes water op mijn werk en op de boot. Ook altijd dadels en avocado’s. Ik heb ook altijd zacht gekookte eitjes in de koelkast staan. Ik doe ze vaak in de salade met verse sla, kool en kruiden uit de tuin met rode ui of sjalotjes, eieren, bruine bonen en een beetje mayonaise, mosterd en kurkuma. Pot ongebrande noten en zaden natuurlijk. Smoothies van vers + bevroren fruit met zaden. Je voelt je super fit als je zo eet.


Door Els Janse op 17 juni 2016

De meeste huisartsen hebben 40 minuten les gehad tijdens hun gehele opleiding, van basis tot huisarts in voedingsleer, heb ik mij laten vertellen. dus waar zouden ze over kunnen mee praten. ook ik, met mijn astma, gebruik zo goed als geen medicijnen, alleen als ik naar het theater ga en de bezoekers zich te goed doen aan “luchtjes”.


Door Anne-Rie Bus op 17 juni 2016

Veel van je top 10 staat ook wekelijks op mijn boodschappenlijstje, maar lang niet allemaal in de koelkast. Verder ben ik wat minder van het zelf maken. Koop raw chocolate (ombar, hhmmm) en plantaardige melk., uiteraard alles zoveel mogelijk biologisch. De olie hou ik bij maar 1 soort: olijfolie, die ik niet in de koelkast bewaar. Verder ben ik de laatste tijd fan van kokosvet. Bewaar ik ook niet in de koelkast. Fruit bewaar ik bij warm weer wel in de koelkast, maar normaal gesproken niet. Ik heb jarenlang in natuurvoedingswinkels gewerkt en dan leer je precies wat je thuis beter wel en niet in de koelkast kan bewaren. Ook eieren kunnen goed buiten de koelkast bewaard worden… De atmosfeer van een koelkast is niet voor alle producten geschikt m.i. Wilde dit toch even kwijt 😉


Door Marjan Schutte op 17 juni 2016

Wat fijn, nu heb ik een leidraad om te beginnen met het vullen van mijn koelkast. Fijn om te weten dat je dadels e.d. ook in de koelkast bewaart
De provisiekast staat al vol met potten waarin ik allerlei zaden, vlokken, noten e.d. om zelf muesli te maken en dagelijks maak ik een van jouw recepten, zowel voor het ontbijt, de lunch en het diner. Ook al heb ik een hele drukke baan het lukt me met deze recepten iedere dag om iets gezonds te eten en ik voel me al beter en energieker.


Door Carry op 17 juni 2016

Super goed bezig! Kokosyoghurt ken ik nog niet en de plantaardige olien vind ik een goed idee om meer te gebruiken. Gedroogdeabrikozen (ongezwaveld) van “Horizon” zijn mijn favoriet!


Door Rosalie op 17 juni 2016

Hoi Marjolein,
Wat schrijf jij toch interessante en inspirerende blogs. Ik leer er telkens weer wat van. Verder vind ik het vooral heel fijn dat je niet van die strenge regeltjes stelt, dat dit niet mag of dat niet mag. Dan krijg ik meteen stress of weerzin. Lief blijven voor jezelf en genieten is toch wel heel belangrijk!
Mijn koelkast is ook altijd gevuld met groenten en een voorraadje fruit. Ik eet ook heel veel noten, meestal rauw maar cashewnoten toch het liefst gebrand. Gedroogde pruimen eet ik ook graag en hebben net als abrikozen een lage GI.
Ik ga zeker zelf amandelmelk maken en die kokosyoghurt klinkt ook heel goed!


Door Choilin op 17 juni 2016

Goede avond!
Mijn koelkast lijk bijna net als die van u.

Alleen ben ik geïnteresseerd in de handcreme van amandel!
Ik heb erg droge huid!
Waar kan ik die halen??


Door Sietie op 17 juni 2016

Mijn koelkast/keuken lijkt redelijk op die van jou, leuk om te lezen hoe die van jou er uitziet. Ik eet wel heel veel walnoten.Ik zag ze niet bij alle andere noten staan, zijn ze minder gezond, of vind je ze minder lekker? Worden walnoten trouwens erg bespoten?

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen