Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Power Patiënten: beter geïnformeerd, sterker in hun schoenen , sneller beter

Power Patiënten: beter geïnformeerd, sterker in hun schoenen , sneller beter

Ik krijg af en toe mails van vrouwen die zich achteraf realiseren dat ze te snel een beslissing hebben genomen over een ziekenhuisbehandeling op basis van wat hun arts/specialist ze adviseerde. Vaak voelden ze zich onder druk gezet en voelden niet de vrijheid om bedenktijd te vragen, een andere beslissing te nemen of een second opinion te raadplegen. Herken je dit? Dan is het tijd om dat vanaf nu anders te doen. Gastblogger Wil Konings, schreef hier een boek over en deelt vandaag met ons vijf waardevolle tips.

Power Patiënten: beter geïnformeerd, sterker in hun schoenen, sneller beter

Hopelijk ben je op dit moment kerngezond. Als je de adviezen van Marjolein opvolgt, is die kans zelfs vrij groot! Toch gaat één op de tien Nederlanders elk jaar naar het ziekenhuis. En op dat moment heb je maar één wens: snel weer beter worden.

Gelukkig hebben we zeer goede gezondheidszorg in ons land. Tegelijkertijd hebben veel patiënten slechte ervaringen in het ziekenhuis. Er worden nog altijd te veel fouten gemaakt, soms met vreselijke consequenties. Het aantal vermijdbare sterfgevallen is nog altijd veel te hoog, volgens het laatste onderzoek zijn het er bijna 1000 per jaar. Dit is nog maar het topje van de ijsberg, want het aantal mensen dat vermijdbare schade oploopt of onnodig lang moet wachten is nog veel hoger. Vrijwel iedereen kent wel een verhaal van iets dat mis ging met een patiënt.

Ook zelf heb ik heel wat gezien in ziekenhuizen: als patiënt, als moeder en sinds een aantal jaren ook als consultant. Ik ben bedrijfskundige en werkte lang in de financiële wereld. Tot het jaar 2008: in dat jaar werd mijn oudste dochter geboren én hoorde ik voor het eerst over het enorme aantal vermijdbare sterfgevallen. Het liet me niet los en ik besloot het roer om te gooien, startte een eigen bedrijf en ging als consultant in ziekenhuizen werken.

Power Patiënten behaalden veel betere resultaten

Daar viel me op dat er veel verschillende manieren zijn waarop patiënten zich gedragen. Met name het type dat ik ‘Power Patiënt’ ben gaan noemen haalde veel betere resultaten dan de rest. Powerpatiënten weten sneller hun diagnose, hebben minder complicaties en herstellen sneller. Ze zijn eerder beter en dat intrigeerde me. Ik ben met deze mensen in gesprek gegaan over wat ze nu precies deden. Dat bleken hele verschillende zaken te zijn. Toen ging ik onderzoeken wat je als Power Patiënt allemaal nog meer zou kunnen doen. Enorm veel!

Het resultaat van deze zoektocht vind je in mijn boek ‘De Power Patiënt’. Het behandelt alle stappen waar je als patiënt doorheen gaat. Met tussendoor veel van de verhalen die ik hoorde en ook een aantal verhalen van artsen die op een gegeven moment zelf patiënt zijn geworden.

Hier geef ik je graag voor iedere stap alvast één praktisch advies, dat je direct toe kunt passen als het nodig is:

Stap 1: Principes – Bepaal wat voor jou belangrijk is en neem zelf de regie

Ja, je dokter weet meer over een bepaald lichaamsdeel of over een bepaalde aandoening dan jij. Tegelijkertijd weet jij meer over jou, je verleden, je huidige leven en je wensen voor de toekomst, dan je dokter. Jij weet ook meer over andere ziektes die je hebt (gehad). Aangezien artsen steeds specialistischer worden, weten ze steeds meer van een steeds kleiner deel van het lichaam. Jij bent de enige die alles overziet. Jouw expertise niet gebruiken is niet alleen een gemiste kans, maar kan leiden tot onherstelbare schade. 

Soms hoor ik dat mensen niet durven te beslissen. Tegelijkertijd beslissen zij wel over de aankoop van een huis, het kiezen voor een nieuwe baan of zelfs het ‘nemen’ van kinderen. Allemaal grote beslissingen die ze wél kunnen nemen. Net als beslissen over je eigen gezondheid. Iedereen kan dat. Denk dus na over wat belangrijk voor je is en kies bewust voor het zelf nemen van de regie.

Stap 2: Onderzoeken – Ga op zoek naar de juiste oorzaak van je symptomen

Zorg dat je je arts volledig en juist informeert zodat je een juiste diagnose krijgt. Durf je arts ook tegen te spreken. Dat is niet altijd makkelijk, zoals ik ook uit eigen ervaring weet:

Mijn middelste dochter was bijna 3 jaar toen ze verkeerd viel op een springkussen, wat was er aan de hand? De huisartsenpost keek ernaar, voelde en duwde wat en concludeerde dat er niets ernstigs was. Dus weer naar huis, waar mijn dochter ’s nachts schreeuwend van de pijn wakker werd. De volgende dag was een zaterdag, dus weer naar de huisartsenpost, nu in een ander ziekenhuis. “Nee hoor, het is niet ernstig. Soms lijkt dat alleen zo bij kinderen.”

Ja, ook dokters maken fouten

Dit keer stond ik erop dat er een röntgenfoto werd gemaakt. Ik ken mijn dochter en in tegenstelling tot haar zussen stelt zij zich nooit aan. Ik wist dat er meer aan de hand was. En ja hoor, de röntgenfoto wees aan dat het bot vlak onder haar knie gebroken was. Grote verbazing bij de arts, die haar nu doorstuurde naar de gipskamer. Ik was blij dat we wisten wat er aan de hand was, maar voelde me ook schuldig dat ik ons de avond ervoor naar huis had laten sturen met een onjuiste diagnose, die toen voor mij ook al onjuist voelde.

Dokters maken fouten, wees daarop alert. Als het voor jou niet goed voelt, negeer dat dan niet, maar doe er iets mee. Een flink deel van het aantal vermijdbare sterfgevallen is het gevolg van een verkeerde diagnose. Zorg dat jouw diagnose klopt.

Stap 3: Wijsheid – Kies je behandeling pas als je alle informatie hebt

Voor vrijwel elke ziekte zijn meerdere behandelingen mogelijk. Voor vrijwel elk medicijn zijn meerdere alternatieven. Vrijwel elke operatie kun je op meerdere manieren uitvoeren. Zodra je diagnose bekend is zal je arts komen met een behandelplan. Realiseer je dat dit slechts één van de vele opties is waar je voor kunt kiezen. Vraag aan je arts naar de andere mogelijkheden, vraag naar de voors en tegens per behandeling. Ga ook zelf op onderzoek. Internet kan je natuurlijk veel vertellen, vaak is een patiëntenvereniging ook een hele goede bron van informatie.

Bespreek wat je hebt gevonden vervolgens weer met je arts. Niet alle informatie is even betrouwbaar, soms is iets in jouw situatie niet van toepassing. Je arts kan je dat vertellen. Natuurlijk is de ene arts de andere niet. Als je merkt dat je arts hier niet in mee wil (“It’s my way or the highway”), overweeg dan serieus om een second opinion te vragen of helemaal van arts te wisselen. Het gaat om jouw gezondheid, soms zelfs om je leven.

Laat je niet intimideren, het gaat om jouw gezondheid

Laat je niet intimideren door statistieken of extreme uitspraken als “U speelt met uw leven als u deze behandeling weigert” of “U bent onverantwoord bezig”. Je bent juist zeer verantwoord bezig, want je verzamelt alle informatie die nodig is om de beste beslissing te nemen.

Een vrouw vertelde me dat bij haar ‘iets’ ontdekt werd tijdens het periodieke onderzoek naar baarmoederhalskanker. Ze ging voor vervolgonderzoek naar het ziekenhuis, er bleek inderdaad iets mis. Wat er mis was, was haar niet helemaal duidelijk, maar er kon meteen een operatie gepland worden. De week erna zou het bewuste weefsel worden weggesneden: “Een kleine ingreep hoor mevrouw”.

Een kleine ingreep bestaat niet

Tijdens de operatie vond de arts het toch beter haar volledige baarmoeder te verwijderen, dat werd nog even overlegd met haar man, die ter plekke moest beslissen en tegen de arts zei: “Als u dat denkt, dan zal het wel het beste zijn.” De vrouw werd na de operatie wakker en was totaal in shock toen ze hoorde wat er was gebeurd. Zij heeft jaren nodig gehad om met haar arts, met haar man en met haar eigen lichaam in het reine te komen. Zij heeft vanaf dat moment besloten altijd de regie over haar lichaam te houden. Daarom heeft ze er ook zo hard aan gewerkt hier weer uit te komen. Totdat ze uiteindelijk iedereen kon vergeven, zeker ook zichzelf.

“Een kleine ingreep” bestaat niet. Iedere ingreep, iedere behandeling, ieder medicijn heeft effect en er kan van alles mis gaan. Maak een bewuste keuze, wees je ook bewust van de risico’s, dat maakt het een stuk gemakkelijker ermee om te gaan als ze daadwerkelijk optreden.

Stap 4: Energie – Richt je met 100% energie op je genezing

Veel patiënten ondergaan een behandeling in het ziekenhuis passief. Ze laten alles over zich heen komen, zoals je dat doet bij een dagje sauna. Ze gaan uren op bed liggen terwijl er nog niks aan de hand is. Je wilt juist al je energie op je behandeling en je genezing richten. Hoe fitter je een operatie ingaat, hoe minder kans je hebt op complicaties, hoe fitter je eruit zult komen en hoe gemakkelijker je herstel zal zijn. Blijf zo actief mogelijk.

Terwijl je in het ziekenhuis bent is zo goed mogelijk eten een van de belangrijkste zaken die je zelf kunt doen. Helaas staan ziekenhuizen niet bekend om hun uitstekende keuken. Dit vind ik persoonlijk hoogst verbazend aangezien eten zeer belangrijk is om weer gezond te worden, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Neem je verantwoordelijkheid: zorg er voor dat je de meest gezonde zaken uit het ziekenhuismenu kiest, neem je eigen eten mee of vraag je bezoekers gezond eten voor je mee te brengen als cadeau. Het is helaas (nog) niet anders.

Stap 5: Resultaat – Luister naar je lichaam en houd je resultaten vast

Als je weer thuis bent, blijf dan naar je lichaam luisteren. Gaat het goed met je of niet? Neem je voldoende rust? Tegelijkertijd: zorg voor voldoende activiteit om je energie en je conditie weer op te bouwen.

Misschien moet je nog medicijnen innemen, oefeningen doen of een bepaald dieet volgen. Houd in de gaten wat deze zaken met je doen. Hebben ze nog steeds het gewenste effect? Ontstaan er bijwerkingen, trek dan aan de bel. Weet dat er voor vrijwel elk medicijn alternatieven zijn die beter bij je kunnen passen.

Een vrouw met leukemie was na allerlei behandelingen weer thuis en kreeg onder andere pijnstillers. Die werkten op zich wel, maar maakten haar ook duf. Zij wilde hier eigenlijk niets over zeggen. Het leek niet relevant gezien de ernst van de klachten die ze eerder had en ze had bovendien van haar ouders geleerd dat je niet moet zeuren en ook dat de dokter altijd gelijk heeft.

Toevallig kwam de dufheid toch ter sprake, waarop de arts in kwestie direct aangaf dat er ook andere pijnstillers zijn die ze zou kunnen proberen. Ja hoor, de eerste die werd uitgetest stilde de pijn net zo goed en maakte haar niet duf! Hierdoor zag zij ook in dat het belangrijk is gewoon te zeggen waar je mee zit, er is meer mogelijk dan je denkt.

Betrek je (huis)arts dus ook in deze fase, om je zo snel mogelijk weer helemaal beter te voelen.

Word een Power Patiënt en draag bij aan het grotere geheel: de patiënt centraal

Volg deze simpele stappen en je bent een Power Patiënt. Je bent sneller beter en je loopt minder risico op allerlei narigheid. Bovendien draag je hierdoor bij aan een grotere visie want als Power Patiënt beïnvloed je de artsen en verpleegkundigen die je tegenkomt. Op het moment dat er voldoende Power Patiënten zijn (ik schat rond de 10%), zullen individuele artsen de manier waarop ze werken veranderen. Artsen zullen alle patiënten de verschillende behandelopties uitleggen. Hierdoor krijgen ook patiënten die (nog) geen Power Patiënt zijn betere zorg. Als artsen anders gaan werken, zullen ziekenhuizen ook de manier veranderen waarop zij het werk hebben georganiseerd, waardoor de patiënt daadwerkelijk centraal komt te staan. Dit leidt ook weer tot betere zorg voor patiënten. Bovendien ontstaat een veel prettiger werkomgeving voor artsen. Tenslotte blijkt dat als je op deze manier de kwaliteit van de zorg verhoogt, dit leidt tot lagere kosten. En dat is goed voor iedereen!

In mijn boek ‘De Power Patiënt’ vind je nog veel meer praktisch toepasbare adviezen voor alle stappen die je als patiënt doorloopt. Bovendien is er speciale aandacht voor wat je kunt doen als je kind ziek is, of een andere naaste. Hoe help je iemand van wie je houdt om sneller beter te worden? Door het hele boek heen lees je veel verhalen van patiënten, artsen en verpleegkundigen over wat zij hebben meegemaakt, hoe ze soms veel obstakels moesten overwinnen en welk resultaat ze uiteindelijk hebben behaald.

Voor nu wens ik je alle Power die je nodig hebt,

Wil Konings

www.powerpatient.nl

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

5 reacties op “Power Patiënten: beter geïnformeerd, sterker in hun schoenen , sneller beter


Door Annemieke van Zanten op 5 juli 2017

Dit boek Komt als Geroepen. Heb een herseninfarct gehad.in het Taalcentrum. De dokters hebben mij aan de medicijnen gekregen .De rest van uw Leven zit u daaraan vast roepen ze. Ik heb altijd om mijn voeding gedacht en heb altijd gezond geleefd .En daar wordt volledig aan voorbij gegaan. Ik ga op zoek naar wat goed voor mij is .Zo zie je maar een Cadeautje komt van zelf je kant op bedankt Wil


Door Sharon op 4 juli 2017

Bij mij is een aantal jaren terug mijn baarmoeder verwijderd, het was medisch noodzakelijk. Waar ik wel van schrok, is dat je een informatieboekje krijgt van het ziekenhuis waarin ze er volledig van uitgaan dat je een bikinisnede zou moeten laten doen. Alleen uit de nadelen van de bikinisnede die omschreven stonden, kon je de voordelen van boven naar beneden laten snijden afleiden.
Er stond zelfs: Soms is het medisch noodzakelijk om van boven naar beneden te laten snijden… Ik heb de gynaecoloog gebeld en gevraagd wat beter is voor je herstel (hoewel ik al wel door had, wat dat zou zijn). Van boven naar beneden snijden geeft veel minder schade! Ik heb de goede man gezegd dat ik in geen twintig jaar een bikini aan had gehad en het de komende twintig jaar niet van plan was. Een bikinisnede is puur en alleen gericht op zo mooi mogelijk in een bikini rond te kunnen lopen… Het is ronduit slecht voor je lijf!


Door Emmy op 1 juli 2017

Wat goed Wil! Ik dacht altijd dat ik de “lastige” patiënt was😉 Power Patiënt klinkt veel beter👍😄 ik ben het helemaal met je eens.


Door Gerdie Konings op 30 juni 2017

Het is belangrijk dat mensen bewust worden van zaken. Het is dus heel goed om mensen bewust te maken van het feit dat ze sterker in hun schoenen gaan staan t.o.v. een arts. Zelf informatie opzoeken en zelf voelen wat er aan de hand is. Mooi dat Wil Konings dit boek heeft geschreven. Fijn dat Marjolein dit vermeld in de nieuwsbrief. Samenwerken en elkaar helpen dat is heel belangrijk. Naar elkaar luisteren en goed met elkaar communiceren is ook een kunst.


Door Martina op 30 juni 2017

Dank voor deze heldere aanwijzingen.

Plaats een reactie


*