Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

PMS: Pesterige Maandelijkse Sores?

PMS: Pesterige Maandelijkse Sores?

Ik hoor het steeds vaker van vriendinnen van rond de 45: toenemende PMS klachten. Hoofdpijn, humeurigheid, pijnlijke borsten, eetbuien, onbedwingbare behoefte aan zoetigheid en zo nog wat vervelende zaken.

PMS-klachten komen normaal gesproken voorafgaand aan de menstruatie voor, en ze kunnen inderdaad erger worden naarmate je leeftijd voortschrijdt. Tot je de overgang door bent natuurlijk. Het goede nieuws is dat je er zelf veel aan kunt doen om deze klachten te verminderen en zelfs te voorkomen.

Wat is PMS?

PMS staat voor Pre-Menstrueel Syndroom en daarmee wordt een hele groep klachten aangeduid die vrouwen kunnen ervaren voorafgaand aan hun menstruatie. Meestal verdwijnen ze één of enkele dagen nadat de menstruatie is begonnen. Na een klachtenvrije periode van één of twee weken keren ze dan weer terug. Hoeveel vrouwen er last van hebben is onduidelijk, want ik lees percentages variërend van 4% tot maar liefst zelfs 60%. De klachten beginnen vaak na het 30ste levensjaar en verdwijnen na de overgang als de menstruaties zijn gestopt. Sommige vrouwen hebben enkele dagen met klachten, andere vrouwen zijn de pineut en zijn slechts enkele dagen per maand klachtenvrij.

De PMS klachten

Er zijn wel honderd PMS-klachten bekend.  Ze kunnen zowel fysiek als emotioneel zijn. Fysiek zijn de meest voorkomende klachten pijnlijke borsten, opgeblazen gevoel, vocht vasthouden, slaapproblemen, hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen. Onder mentale klachten vallen zaken als eetbuien, sterke behoefte aan zoetigheid, emotioneel zijn, prikkelbaarheid, vermoeidheid, wisselende stemmingen, depressieve klachten en zelfs agressief zijn. Herkenbaar? Voor een meer volledige lijst van klachten klik hier. Voor de vraag of je last hebt van PMS-klachten is het belangrijker om te weten wannéér ze zich voordoen dan het type klachten. Om inzicht te krijgen in je klachten en om te bepalen of het wel PMS klachten zijn, heb ik een invuldocument voor je gemaakt. Om dit te downloaden klik hier.

Weten we de oorzaak van PMS?

Zoals met zoveel zaken in het (vrouwen)lichaam weten we niet precies waar PMS vandaan komt. Het bestond al in de oudheid, maar pas in de jaren tachtig begonnen vrouwen te roepen om een beter begrip hiervoor en een behandeling. Duidelijk is wel dat we er met de huidige benadering van de geneeskunde (“meten is weten” en “ziekte is een vijand”) niet zijn uitgekomen. PMS vraagt namelijk, zoals zo vaak met zaken rondom ons lichaam, om een holistische benadering. Wél weten we dat PMS-symptomen op een of andere manier terug te voeren zijn naar ontstekingen op celniveau, die het gevolg kunnen zijn van verschillende lichamelijke, emotionele en genetische factoren.

PMS en je hormoonbalans

Als je hormoonhuishouding goed in balans is zul je weinig last hebben van PMS-klachten. Echter zo rond je 40ste of wat later, kan je hormoonhuishouding flink gaan schommelen waardoor de klachten erger kunnen worden. Sommige vrouwen ervaren dan pas voor het eerst dergelijke klachten. PMS hangt namelijk nauw samen met je hormonen oestrogeen en progesteron, waarvan de productie in deze levensfase langzaam gaat dalen. De balans tussen deze twee heeft ook een duidelijke invloed op je hersenen en daarmee op je emoties en stemmingen. Vandaar ook de mentale en emotionele klachten van PMS.

PMS en oestrogeendominantie

Een belangrijke factor die bijdraagt aan PMS-klachten is een relatief hoog gehalte oestrogeen ten opzichte van de tegenhanger progesteron. Dit wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd. Tijdens de overgang dalen namelijk deze twee hormonen, maar progesteron daalt doorgaans harder dan oestrogeen. Op zich is dit een natuurlijk proces en hoeft dit niet tot PMS-klachten te leiden. Er zijn echter oorzaken waardoor deze verhouding nóg schever kan worden getrokken en waardoor er wél klachten kunnen ontstaan. Ik noem hier enkele:

  • Het eten van teveel ongezonde (trans)vetten.
  • Ernstig overgewicht. In je vetcellen wordt namelijk ook oestrogeen geproduceerd.
  • Een tekort aan vitamine B6 en B12, C en E.  Je lever heeft deze vitamines nodig om oestrogeen af te kunnen breken.
  • Te weinig selenium en magnesium. Ook deze heeft je lever nodig om oestrogeen optimaal te kunnen omzetten.
  • Het gebruik van niet-natuurlijke cosmetica en verzorgingsproducten. Deze bevatten vaak chemische stoffen die een sterke oestrogene werking kunnen hebben op je lichaam.

PMS en behoefte aan zoetigheid

Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger iedere maand voordat ik ongesteld werd onbedwingbare zin kreeg in chocola. Alle soorten chocola! Ik ken veel verhalen van vrouwen die dan behoefte hebben aan suikers of koolhydraten. Ik snap nu waar deze behoefte aan zoet vandaan komt.

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met PMS een laag serotoninegehalte hebben. Serotonine is een stofje, een neurotransmitter, dat zorgt voor het overbrengen van signalen tussen bepaalde hersencellen. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd; het is het stofje waardoor je je lekker gaat voelen. Een laag serotoninegehalte geeft emoties als snel kwaad worden, angstig of depressief zijn.

Het eten van zoetigheid of snelle koolhydraten geeft een tijdelijk opleving van serotonine. Daarom dat je lichaam ernaar snakt! Chocola bevat daarbij ook nog eens magnesium, een stof waar we als vrouwen doorgaans een tekort aan hebben en die belangrijk is voor onze hormoonbalans. Het probleem is echter dat het eten van zoetigheid maar een tijdelijke oplossing is en de oorzaak niet aanpakt. Daarbij: op langere termijn raken je hersenen minder goed in staat om je stemmingen in balans te houden. Oppassen met die zoetigheid dus!

Hoe kan je PMS klachten wél verminderen?

Sommige vrouwen met hevige PMS-klachten gebruiken medicatie die alléén symptomen bestrijdt en bovendien doorgaans ongewenste bijwerkingen heeft. Denk aan antidepressiva om het serotoninegehalte te verhogen. Na een aantal jaren werken deze medicijnen vaak niet meer en hebben ze de lichaamseigen productie van serotonine dusdanig verstoord dat het lichaam het zelf niet meer, of moeilijker, aan kan maken. Zoals altijd is het beter om de klachten bij de wortel aan te pakken.

PMS-klachten en voeding

Als je eet conform de richtlijnen van mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas dan eet je perfect anti-PMS.  Ik zal hieronder de belangrijkste punten naar voren halen:

  • Houd je bloedsuikerspiegel in balans door alle vormen van suikers en geraffineerde koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden. Een té snel stijgende bloedsuikerspiegel veroorzaakt cellulaire ontstekingen, wat de oorzaak lijkt te zijn van PMS- klachten.
  • Vermijd zuivelproducten, niet alleen melk maar ook kwark en yoghurt van koeien. Niet iedereen heeft hier last van, maar het is de moeite waard om te proberen wat het voor jou doet.
  • Eet essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Er is aangetoond dat omega 3-vetzuren menstruatiepijnen kunnen verminderen. Eet dus sardientjes, makreel of zalm of gebruik een visolie, krillolie of algenolie. Algen zoals chlorella, spirulina, fytoplankton maar ook lijnzaadolie, chiazaad en hennepzaad, leveren ook deze vetzuren. Teunisbloemolie wordt wel specifiek ingezet bij PMS -lachten. Vermijd in ieder geval alle transvetten.
  • Vermijd overmatige consumptie van cafeïne in koffie, frisdranken en chocola (helaas!). Vermijd roken en alcohol want deze verergeren de klachten.
  • Overweeg een goede orthomoleculaire multivitamine met mineralen te gebruiken.  Ze zijn niet goedkoop maar anders eet je alleen vulstoffen die niets voor je doen. Met een goede multivitamine krijg je voldoende vitamine E, zink en magnesium binnen. Je kunt hier een goede vitamine B-complex en een vitamine C aan toevoegen. Vitamine C zit nooit voldoende in een multi omdat de pil anders veel te groot zou worden. Denk vooral ook aan magnesium als je slaapproblemen hebt. Magnesium zit volop in rauwe cacao, maar door de cafeïne in rauwe cacao is het niet wenselijk om dit voor het slapen in te nemen. Een magnesium supplement kan dan wel.

PMS en bio-identieke progesteron

  • Om de oestrogeen-progesteron verhouding in balans te brengen kan je overwegen om bio-identieke progesteron crème gebruiken. Dr Christiane Northrup adviseert dit aan vrouwen met een matige tot ernstige vorm van PMS. Wil je meer weten over het gebruik van progesteron, lees dan vooral het boek Menopauze van Dr. John Lee. Progesteroncreme kun je desgewenst hier bestellen.

PMS en levensstijl

  • Zorg bij PMS-klachten vooral voor voldoende beweging, bij voorkeur buiten. Zonlicht is voeding. Dankzij zonlicht maak je serotonine aan. Bij veel vrouwen verergeren de PMS-klachten in de herfst, wat wordt toegeschreven aan het gebrek aan zonlicht. Heb je weinig kans om regelmatig buiten te zijn? Gebruik dan een volspectrum-lichtlamp en ga hier iedere avond of ochtend een uur of twee onder zitten.
  • Zorg voor een goede nachtrust. Er is niets beters wat je voor je gezondheid kan doen dan zorgen voor goede nachtrust. Magnesiumsuppletie voor het slapen gaan kan je helpen ontspannen.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en verdiep je eens in meditatie, yoga, qigong of mindfulness. Samen met slaap is ontspanning het beste “medicijn”.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

23 reacties op “PMS: Pesterige Maandelijkse Sores?


Door Tamara op 22 januari 2017

Nou daar plaats je me wat. Ik ben in januari 39 geworden en heb last van wat klachten 1 week voor de menstruatie en zo te lezen kan het nog erger worden ook rond je 40e. IEKSSS haha. Ik krijg puistjes en extra trek in zoetheid. Soms pijnlijke borsten. Nou heb ik een te kort aan serotonine en slik medicatie maar die geven als bijwerking honger in zoetigheid en dan in vreselijke mate. Je schreef een te kort aan dit stofje maar met meds helpt het voor mij dan ook niet want ik slik het al. Ook heb ik meer af scheiding door de meds. Ik weet niet wanneer je menopauze komt maar ik verheug me nu er al niet op. Wel zijn de puistjes, extra gewicht en extra trek in zoetheid na een paar dagen menstrueren over. Slik wel de pil anders is de regelmaat een zooitje. Je boek staat op mijn lijstje.


Door Martine op 30 september 2016

Bedankt voor de heldere info! Heeft weer nieuwe inzichten opgeleverd in mijn zoektocht naar een hormonale balans. Nog een vraag: raadt u alle zuivel af of alleen gemaakt van koeienmelk? Ik gebruik bv wel schapenyoghurt. Maar ik eet nog wel eens boerenkaas of biogarde, maar misschien moet ik dat ook eens laten staan..?


Door Marleen op 13 augustus 2016

Wat een herkenning. Ik wou dat ik dit allemaal jaren eerder had geweten. Altijd maar klachten en soms een week per maand klachten vrij. Een hoop onbegrip en natuurlijk ook moeilijk voor je omgeving. Je bent aan het survivallen zo voelt het. Nu ben ik 53. En hoop dat het nu eindelijk afgelopen is.


Door Marjolein Dubbers op 15 augustus 2016

Wat jammer Marleen dat je dit nu pas tegenkomt! Maar het is nooit te laat om je voedingspatroon en leefstijl aan te passen, zodat je er wellicht minder last van krijgt dan je tot nu toe altijd hebt gehad. Het kan zeker al heel erg schelen in overgangsklachten. Je kunt ook overwegen om dit aan te pakken via het programma Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas!


Door marieke op 11 januari 2016

Ik ben 38 jaar en heb al jaren lang last van pms klachten. Oa pijnlijke borsten, dan nog maar niet te spreken over mijn gevoelens. Tot het agresieven toe. Ik heb veel last van erge eetbuien veel en erg vet en suiker rijk.

Ook lijk ik in die periode wel een ander persoon. B.v moet ik zowel snel huilen als snel lachen om de stomste dingen. Ook lijk ik meer moeite te hebben met het functioneren in het dagelijks leven. Zelfs extra met auto rijden. Herkent iemand dit en wat kan ik er tegen doen?


Door Marjolein Dubbers op 15 januari 2016

Ha Marieke, het lijkt erop alsof je heel veel last hebt van je schommelende hormonen vlak voordat je ongesteld wordt. Ik ken deze verhalen, je bent zeker niet de enige. Probeer met je voeding je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden, dat kan zeker helpen. Verder adviseer ik je om eens een afspraak te maken met Barbara Havenith van de vrouwenpoli Boxmeer. Zij kan je maatwerk advies geven. BLijf hier niet mee rondlopen, meestal worden PMS klachten erger naarmate je ouder wordt totdat je eindelijk in de menopauze zit. Dat kan bij jou nog lang duren omdat je zo jong bent.


Door diana op 4 mei 2015

Bedankt voor de tip. Hoeveel magnesium heb je nodig en is dit leeftijdsgebonden?


Door Mellanie op 30 april 2015

Na m’n sterilisatie n jaar of 10 terug ook klachten gekregen nu n jaar geleden werd t herkend als pms klachten hoofdpijn zere borsten bovenbenen rugpijn n humeur waar niemand vrolijk van werd depressie gevoel huilbuien. Van m’n dokter t advies gekregen met de pil te beginnen humeur klachten namen langzaam af ik werd weer mel maar nu begint de pijn al rond m’n ei sprong lig soms twee dagen in bed met vreselijke buik pijn en verschrikkelijke druk onderin m’n rug tot trainen aan toe … Toch weer terug naar de dokter


Door Z op 1 april 2015

Vrouw zijn.
49 en tgevoel dat het wat zwaarder word, alsof de trekkracht minder word.
en ja hoor , je kijkt op de kalender, oeps ik zit op de ommekeer,
2 weken fijn gevoeld, nu verandert er iets, kvoel mij verdrietig bij het opstaan,
en lusteloos, zo even wat yogahoudingen doen gaat door mij heen.
gisteren magenesium gehaald, werd vanchtend ontspannen wakker.
klopt wat je schrijft over suiker en ontstekingen, half jaar terug voor eerst sinds 15 jaar een eiwitreep gehaald met suiker, net voor de cyclus bloedsuikerschommeling.
week daarna slijmbeursonsteking, nooit gehad, kwist dat de suiker mijn irritatie level goed verhoogde.
maand daarna ook nog gebak genomen, jup, schimmelinfectie erbij.
zuurgraad ook nog uit balance.
les weer geleerd/ rustig voedsel eten en de bloedsuikerspiegel neutraal zien te houden.
suiker geeft alleen maar irritatieverhoging/gewoon afblijven dus/ zeker als je in veranderingen/meer stress zit.
dank je voor dit blog, tig vrouwen die hier ook mee kampen.
de enigste weg is vertrouwen op de wijsheid van je lichaam, wat anderen om je heen ook doen met luxe voedsel, bij jezelf blijven en goed voedsel gebruiken voor balance.


Door Kimberly op 3 maart 2015

nadat ik een aantal keren infomatie heb opgezocht betreffende pms rond mijn menstruatie weet ik haast wel zeker dat het dat is wat mij overkomt. Lichamelijk klachten vallen mee, pijnlijke borsten, 8 tot 10 dagen voor mijn menstruatie (wanneer het in extreme vorm is) daar neem ik een paracetmol voor en dan verdwijnt het. Ik heb meer last van de pscychische stoornissen. Het is allemaal best te handelen wanneer ik geen stress heb door wat voor situatie dan ook, werksfeer of in relatiesfeer. Wanneer ik ontevreden ben in een situatie waar ik in verkeer en ik denk niet goed om handelingen te laten die niet goed zijn, alchohol bijv. kan ik in woede uitbarsten, agressief, depressief en wordt ik een onredelijke monster. Alles wat ik denk gooi ik er dan ook uit. Voor de mensen in mijn directie omgeving is dit een kriem want die hebben het dan ook te verduren. (partnerschap) Zodra het eenmaal goed begint te “stromen” zakt het af. Wordt ik milder, kan ik alles weer beter relativeren en kan ik me weer tevreden en gelukkig voelen. Ik denk dat ik er al met al wel 1,5 week last van heb per maand. Tot op heden heb ik er nog niet echt wat mee gedaan, alcohol moet ik dan van afblijven, soms gaat dat niet. Pil is voor mij geen optie, mijn libido zakt naar below zero. Dat wil ik niet. Denk dat ik de theunisbloemenolie een optie kan zijn om mee te starten.
Zijn maanden dat het goed goed, maar zijn ook uitzondering waardoor ik compleet out of order helemaal flip.


Door Marijke op 20 december 2014

Lieve marjolein,
Twee jaar geleden ,op mijn 41 ste zat ik in een diepe depressie. Ik weigerde elke vorm van medicijnen omdat ik nog steeds het volste vertrouwen had in mijn kracht.Had me immers al door zoveel dingen heen geslagen!!Door o.a jouw artikelen te lezen en te gaan experimenteren met voeding en supplementen(mijn huisarts stond er niet echt voor open)Boeken lezen over voeding en depressie en wat er in je lichaam gebeurt kreeg ik langzamerhand inzicht.Ook wekelijks E.M.D.R bij een psyghotherapeut voor mijn jeugd trauma’s droeg enorm bij. In die twee jaar ging langzaam het roer om en zag ik wat ik mijn lichaam allemaal aan deed met wat ik at! Hoe ik leefde !Nu, aan het eind van het jaar in de donkere dagen voor de kerst. Voel ik me sterker dan ooit. Sta ik op met een blij gevoel. Ben ik aan een opleiding begonnen voor voedings deskundige.Met de dingen die ik nu weet en de achterban die ik heb met mensen zoals jij kom ik goed beslagen ten ijs ,zo voelt het voor mij. Niet alleen met voeding,maar ook met aandacht en liefde voor mijn medemens wil ik graag ..niets liever dan dat mijn energie die stroomt laten overvloeien op degene die het nodig hebben. Net zoals jij dat doet .Ooit begon het met een pakkend artikel van jou ….Daarvoor wil ik jou danken Marjolein . DANK JE WEL veel liefs Marijke


Door Inge op 6 juni 2014

Ik heb veel minder klachten bij het slikken van de pil, dus dat is mooi opgelost. Dat merkte ik pas toen ik stopte met de pil na een zwangerschap. Ik probeerde wat ander anticonceptie-mogelijkheden en had enorm last van stemmingswisselingen en heftige bloedingen. Met de pil zijn de stemmingswisselingen veel minder en de bloedingen ook. Nu heb ik net ontdekt dat je ook geen stopweek hoeft in te lassen bij de pil, en ben ik dus helemaal van alle klachten af lijkt me! Yeah.


Door Anuskha op 25 mei 2014

Beste Marjolein,

Ik ben 29 jaar. Ik wordt 30 dit jaar. Ik heb plotseling last van al de symptomen maar ook angstaanvallen plotseling. Ik ben heel erg depressief en ik dacht dat het door me maag kwam waardoor ik meer melk begon te gebruiken. Ik was al naar de dokter maar had het verband met me symptomen en me periode nog niet gelegd. Ik zal het weer met de arts bespreken. Ik zal zo goed als mogelijk uw dieet proberen te volgen en ben heel erg dankbaar voor dit artikel.


Door E.Pesmen op 29 augustus 2013

Ik ben bang om ongesteld te worden omdat ik de eerste dag wanneer de sprong begint zo erg pijn heb dat ik K.O. ga en t gevoel heb of ik doodga van de pijn. armen en benen houden het niet, overgeven ontlasting(zo erg ja), gevoel of ik aan het weeen en baren ben en zelfs lichtelijk blind door pijn. kort gezegd denk ik dat niemand dit aankan zo erg is de pijn!de duur is maar 1 uur en dan bouwt het af en is t ook afgelopen. de kracht om pijnstiller in te nemen lukt bijna niet en voordat t werkt is t al afgelopen. daarom neem ik eigenlijk niks tegen de pijn. heeft iemand een gouden tip voor mijn pijn? u bent van harte welkom! magnesium tabletten heb ik al geprobeerd en heb ook een candida schimmel in mijn darmen wat mogenlijk een grote oorzaak kan zijn.. alvast bedankt!


Door francis op 12 juni 2013

Heb na de bevalling een toename van pms gehad.. wat mij goed helpt is inderdaad vitamine b6..vanaf dag 15 in de cyclus tot dag 28 maar liefst 25 mg per dag…


Door Caroline op 6 maart 2013

Leuke site. Heb zelf ook flink wat klachten voorafgaand aan menstruatie. Ik merk wel dat ik kritisch ben; Waar kan ik verwijzingen vinden naar al het onderzoek dat ongetwijfeld gedaan is om alle zaken die genoemd worden op je site en in dit artikel te onderbouwen?


Door Betty op 6 februari 2013

Allereerst wil ik je melden dat je geweldig mooi werk verricht. Super! Mijn complimenten daar voor!

De informatie die je mee geeft is mooi, duidelijk en zeer waardevol. Natuurlijk doen we met ons allen iedere keer weer ons best om goed nieuws over gezondheid en welzijn naar buiten te brengen, maar niet iedereen brengt het op de wijze zoals jij het brengt. Zeer stimulerend, motiverend en dus energie verhogend!

Ik heb al enkele van je links gedeeld, volg je op enkele sites en zal dat blijven doen.

Met Warme Groet,
Betty


Door Marise Coerwinkel op 5 februari 2013

Hallo Marjolein,

Ik zou deze info ook al heel graag eerder in mijn leven hebben willen lezen, zo waardevol en volop mogelijkheden die je zelf eenvoudig kunt toepassen super. Misschien is het handig voor vrouwen te weten dat ook de anticonceptiepilkeuze een rol kan spelen bij de klachten Iedere vrouw is wat dat betreft uniek en ik bied hulp op dat gebied. Je kunt voor persoonlijk advies terecht bij Care for Women Heerlen 06 43826496 of bij een van de andere praktijken verspreid over Nederland
Groetjes Marise


Door Jeanette op 29 november 2015

Goedemorgen….

Helaas is het zo”n twintig jaar geleden na de bevalling van mijn dochter begonnen met pms klachten en is nu uitgemond in een behoorlijke Hypoglycemie en ben in de loop van de jaren al heel wat doktoren langs geweest en heb verschillende diëten gevolgd en is mijn situatie “echt” nog steeds niet om over naar huis te schrijven..
Alles wat ik geprobeerd heb,slaat soms maar heel eventjes aan of keert zich compleet tegen mij…
Ik wil nu nog graag Teunisbloemolie gaan proberen en als dat niets voor mij doet,heb ik na zoveel lange en zware jaren geen idee wat ik er nog aan kan doen..!!

Me een hartelijke groet,
Jeanette.


Door Esther op 4 februari 2013

Laatst had ik weer last van een onbedwingbare behoefte in alles wat ik normaal gesproken niet eet: suiker en vette dingen. Ik kan mezelf dan moeilijk bedwingen en ben de hele dag zoekende. Door jouw artikel weet ik nu dat mijn serotine dan laag is. Het is altijd makkelijker om met iets om te gaan, wanneer je weet waardoor het komt.

Goede tip van de lichtlamp. Deze gebruik ik nu zelf twee weken. Ik heb een go lite blue. Hier zit ik elke ochtend een half uur achter. Ik merk al dat ik eerder slaperig wordt in de avond en makkelijker in slaap kom. Eerder lag ik uren wakker en viel ik pas rond een uur of half 1, 1 uur in slaap. Ik hoop dat als ik de lamp wat langer gebruik, dat ik dan ook een wat beter humeur krijg. Ik ben de laatste tijd bijzonder chagerijnig en maar steeds behoefte aan snoepen.

Wanneer ik veel last heb van PMS gebruik ik teunisbloemolie, dit helpt het een stuk draaglijker te maken. Ik leer veel van jouw artikelen. Ga zo door!

Groetjes Esther



Door martine permentier op 3 februari 2013

Hallo Marjolein,
Bedankt om een artikel te schrijven rond Pms! MOMENTEEL GEBRUIK IK CHINESE CHLORELLA EN IK HEB HIERBIJ VEEL BAAT (minder pijnlijke borsten)
IK GEBRUIK momenteel MONNIKSPEPER EN VOEL MIJ HIER GOED BIJ.
Weer een interessant artikel Marjolein 🙂

Groetjes Martine


Door Monique Verreijdt op 4 februari 2013

Dag Marjolein,

Ik lees elke week met plezier je info. Attendeer regelmatig vrouwen die bij mijn voor consult komen op de EVA!
Als Care for Women specialist spreek ik elke week vrouwen met heftige PMS-klachten, maar ook overgangsklachten.
Een goed advies mbt voeding, leefstijl en gebruik supplementen kan bijdragen aan verbetering. Ik heb voor elke vrouw een uur de tijd. 06-51084162

Hartelijke groet, Monique Verreijdt
Care for Women verpleegkundige

Plaats een reactie Annuleren


*