Opvliegers; wat kan je eraan doen?

Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Opvliegers; wat kan je eraan doen?

Opvliegers; wat kan je eraan doen?

Opvliegers vallen onder de typische menopauze-verschijnselen. Het zijn een soort acute 40-graden-koortsaanvallen die soms enkele minuten maar in sommige gevallen ook wel een half uur kunnen duren. Veel vrouwen krijgen daarbij een rood hoofd, gaan heftig zweten en hebben het heel erg heet. Je zou bij een hevige opvlieger het liefst even in de diepvries kruipen. Sommige vrouwen krijgen er maar enkele, andere vrouwen krijgen er soms wel 50 op een dag. Soms duurt de periode van opvliegers enkele maanden, sommige vrouwen hebben er jarenlang last van. 

De precieze oorzaak is nog steeds onbekend

We weten nog steeds niet precies wat er gebeurt als een vrouw een opvlieger krijgt of wat het nut ervan is. Er zijn verschillende verklaringen voor, wat al aangeeft dat we het gewoon niet weten. Duidelijk is wel dat het te maken heeft met een verstoord signaal tussen je hersenen en je lichaam en hormonale schommelingen. In principe zijn ze onschadelijk maar ze kunnen zeker een grote negatieve impact hebben op je leven.

De belangrijkste triggers van opvliegers

Er zijn veel triggers die een opvlieger kunnen veroorzaken. Om hier de belangrijkste te noemen:

  • suikers
  • cafeïne (in koffie, zwarte thee én chocola)
  • alcohol
  • pikante voeding
  • xeno-oestrogenen in je voeding
  • xeno-oestrogenen in je omgeving zoals cosmetica, huishoudelijke middelen enz.
  • overgewicht
  • roken
  • uitdroging
  • stress

Al deze triggers betekenen (fysieke) stress voor je lichaam en stress is misschien wel de grootste trigger voor een opvlieger. Stress verergert ook opvliegers. Het is dus belangrijk om te kijken naar stress in jouw leven en waar je dit mogelijk kan verminderen. Weet je niet wat xeno-oestrogenen zijn, lees dan vooral even mijn artikel:  Xeno-oestrogenen: een tsunami van hormoonverstorende stoffen. 

Pas je voeding aan en drink volop water

Je kunt er zelf veel aan doen om je opvliegers te beperken in hevigheid en aantal. Belangrijk is om je voeding aan te passen en te zorgen dat daar geen triggers in zitten zoals hierboven genoemd. Als je eet conform de richtlijnen van mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas ben je al aardig wat triggers kwijt. Deze voedingsrichtlijnen zorgen voor een balans in je hormoonhuishouding.

Vergeet vooral niet gezonde vetten te eten. Er is een relatie tussen het eten van te weinig gezonde vetten en opvliegers. Wil je weten wat gezonde vetten zijn, lees dan het artikel: Vijf redenen voor vrouwen om meer gezonde vetten te eten.  

Vermijd zware maaltijden en vergeet vooral niet om voldoende water te drinken als je last hebt van opvliegers, want je raakt veel vocht kwijt. Uitdroging zal opvliegers verergeren en veel vrouwen weten niet dat ze in feite uitgedroogd zijn. Drink dus meer water dan je gewend bent.

Vertraag je ademhaling

Let op je ademhaling en probeer deze zoveel mogelijk te vertragen als je een opvlieger voelt opkomen. Adem rustig in en nog rustiger uit. Zorg ervoor dat je uitademing langer duurt dan je inademing. Neem bewust een pauze voordat je weer inademt. Dit brengt je lichaam tot rust. Zie de opvlieger als iets dat vanzelf weer voorbij gaat. Zeg er gewoon even ‘hallo’  tegen en ga vooral het gevecht niet aan, want dat verhit je lichaam nog meer. Kijk naar wat het doet met je lichaam zonder er een oordeel over te hebben.

Hier nog een andere simpele oefening. Als je een opvlieger voelt opkomen, zet dan de middelvingers van je beide handen op een punt 3 cm onder je navel. Hier bevinden zich twee belangrijke meridianen. Adem flink diep in en uit, en adem vervolgens rustig door terwijl je dit punt nog even ingedrukt houdt. Deze oefening helpt om je lichaamstemperatuur te laten dalen.

Superfoods

Het superfood maca regelt het evenwicht tussen oestrogeen en progesteron en brengt ook al je andere hormonen met elkaar in balans. Maca kan ook werken bij andere overgangsklachten. Wil je meer lezen over maca klik dan hier. Wil je maca bestellen klik dan hier. Ook het gebruik van chiazaad is aan te bevelen om eens te proberen.

Supplementen tegen opvliegers

Opvliegers verbruiken in je lichaam veel vitamine B, vitamine C, magnesium en kalium, dus het is van belang om een goede multivitamine te nemen. Dit is sowieso belangrijk als vrouw 40+ want we krijgen doorgaans te weinig voedingsstoffen binnen uit ons dagelijks voedsel. Een goede 100% natuurlijke multivitamine vind je onder andere hier. 

Als bovenstaande adviezen niet helpen dan kan je ook verschillende supplementen proberen. Probeer ze enkele weken voordat je weer iets anders probeert. Bekende supplementen tegen opvliegers zijn:

Monnikspeper (vitex agnus cactus), dit wordt wel gezien als hét middel tegen overgangsklachten en werkt bij veel vrouwen om het aantal en de hevigheid van opvliegers te verminderen. Je kunt het hier bestellen. 

Troszilverkaars (cimifuga racemosa), ook dit staat al eeuwenlang bekend om zijn werking tegen opvliegers. Het heeft een oestrogeenachtige werking. Je kunt hier o.a. hier bestellen. 

Jouw lichaam is uniek

Verder blijft het erg persoonlijk wat helpt en wat niet. Ik ken vrouwen die bijvoorbeeld veel baat hadden bij reiki en acupunctuur. Ook dit kan je lichaam weer opnieuw in balans brengen en daar gaat het om. Maar andere vrouwen hadden hier geen baat bij. Je zult je eigen oplossingen moeten zien te vinden, maar die zijn er zeker. Er is helaas geen oplossing die voor iedere vrouw werkt.

Heb je last van opvliegers dan is dit een uitnodiging om goed naar je lichaam te luisteren en uit te vinden wat voor jou een passende oplossing is. Soms werkt iets een paar maanden prima en dan opeens niet meer. Erg frustrerend. Maar zie ook dát als een uitnodiging om opnieuw te kijken naar wat je lichaam nodig heeft. Wees nieuwsgierig! Probeer van alles uit totdat je gevonden hebt wat voor jou werkt.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

 

Comment Section

18 reacties op “Opvliegers; wat kan je eraan doen?


Door Petra op 4 november 2016

Hallo Marjolein
Met veel interesse ben ik je site etc aan het bekijken. Reden om op zoek te gaan zijn mijn slaapproblemen vanwege opvliegers. Wat betreft voeding blijk ik al goed bezig te zijn. Het cosmetica & schoonmaakmiddelen – aspect is nieuw voor me – alhoewel hartstikke logisch. NU heb ik weleens geprobeerd om het etiket van bijv. een bodylotion te lezen…. niet te doen! Kun je me een tip geven – is bijv een biologisch merk altijd goed? BVD + groeten! Petra


Door Marjolein Dubbers op 9 november 2016

Hallo Petra, ja etiketten lezen is echt moeilijk, dat klopt! Maar toch is dat het beste om wel te doen. Je kunt een klein vergrootglas in je tas meenemen bijvoorbeeld, om de kleine lettertjes te kunnen lezen (en of je dan de moeilijke woorden snapt die je leest is dan ook weer een punt natuurlijk). Merken die biologisch zijn of waar op staat dat ze alleen natuurlijke ingrediënten bevatten is zeker al een grote stap in de goede richting. Merken die ze verkopen in natuurvoedingswinkels zoals bv. Ekoplaza zijn vaak in ieder geval een stuk gezonder en beter dan ‘gewone’ merken uit de drogist of supermarkt.


Door Dominique van der Horst op 5 september 2016

Ik ben drie jaar geleden gestopt met maagzuurremmers. Ik heb mijn hele eetpatroon omgegooid. Mijn maagklachten verdwenen bijna helemaal. Ik merk wel dat door verkeerde voeding mijn maag tegensputterd. Ik heb, lijkt het, niet meer genoeg maagzuur helaas maar ik ben mooi van de pillen af. Mijn nieuwe voeding zorgde ook dat ik 10 kg afviel en ik kreeg meer energie. Ik eet volgens de richtlijnen van Marjolein en had tot op heden nergens last van tot deze zomervakantie. Ik voel mijn ovulatie, krijg even buikpijn maar die verdwijnt weer. Mijn menstruatie is onregelmatig. Een week later krijg ik mijn eerste opvlieger. Vooral ‘ s nachts maar nu ook overdag. Ook mijn duimen en vingers zijn erg pijn gaan doen. Ik ben nu 51 en ik denk nu dat het mijn beurt is ondanks mijn zeer gezonde levensstijl. Het zal er dan wel bijhoren maar ik weet wel, hoe meer ik lichamelijk actief blijf hoe minder last ik er van heb. En ja, de helft van mijn haardos ben ik ook kwijt. Vooral blijven lachen en genieten van het leven.


Door martine op 24 augustus 2016

Hallo Marjolein, ik heb al veel gehad aan het boek, je hormonen in het gareel van Sara Gottfried. Je zult het vast en zeker ook een goed boek vinden! Groet Martine P.


Door Marjolein Dubbers op 29 augustus 2016

Ja Martine, dat is zeker een goed boek! Maar wij hebben hier in Nederland ook onze eigen ‘Sara’, namelijk gynaecoloog Barbara Havenith van Vrouwenpoli Boxmeer, die samen met Ralph Moorman het boek Hormoonbalans voor Vrouwen heeft geschreven.


Door Joyce op 4 augustus 2016

Waarom zouden we een oplossing willen bedenken voor de opvliegers? Het hoort bij ons en we kunnen er niet omheen, alleen doorheen. Sinds kort heb ik ze ook mogen ontvangen. Acceptatie ervan is een hele goede. Als we gaan reageren met angst of ze weg willen drukken ga je niet goed met jezelf om. De reden is ook niet belangrijk; we krijgen ze gewoon. Ons lichaam reageert zoals het moet reageren. We vragen ons toch ook niet af waarom wij menstrueren en mannen niet? Waarom wij kinderen krijgen en mannen niet? De natuur heeft dat nu eenmaal zo bedeeld.


Door Laila op 26 april 2016

Hallo Marjolein,
Al een tijdje ben ik bezig om een verklaring te vinden voor opvliegers en andere vrouwenklachten. Mijn idee is dat opvliegers een beschermende werking hebben tegen kanker. Klinkt bizar, he? Een tijd geleden heb ik een artikel gelezen over een arts, die naar Duitsland uit moest wijken omdat zijn visie en behandelmethoden niet geaccepteerd
werden. Ik ben helaas zijn naam even kwijt, maar goed, hij had ontdekt dat kankercellen stierven bij een hoge lichaamstemperatuur. Zijn succesvolle behandelingen bestaan ook in het inwikkelen van zieke mensen en hun lichaamstemperatuur boven de 39 graden te brengen. In de menopauze begint ook vaak de toenemende kans op borstkanker, baarmoederhalskanker etc. Tevens ook de opvliegers. Toeval of een hulpmiddel van ons lichaam om te beschermen tegen kankercellen? Het is maar een suggestie, maar voor mij zijn de opvliegers nu iets positiefs geworden.


Door Marjolein Dubbers op 2 mei 2016

Leuk om te horen, wie weet wat ervan waar is. Opvliegers worden ook wel gezien als bronnen van vuur in het lichaam dat naar buiten wil komen; tijd om jezelf dapper neer te zetten in de wereld. We weten niet wat opvliegers zijn, het vrouwenlichaam is nog steeds een mysterie maar ik ben ervan overtuigd dat er een reden voor is.


Door Marianne pijpers op 11 maart 2016

Ik zit op moment midden in de overgang maar kan het dat ik veel kilo’s ben aan gekomen ?


Door vera op 4 maart 2016

ik krijg steeds een opvlieger op het moment dat ik me ontspan, dwz als ik mediteer of mindful probeer te zijn, op het punt sta in slaap te vallen, etc. Héél vervelend, want dan ben ik dus klaarwakker en kan ik van voren af aan beginnen. Enig idee hoe dit kan en wat eraan te doen is?
dank! Vera


Door Mariëlle op 21 december 2015

Bedankt Marjolein, klopt helemaal, vooral stress, als ik een stress dag heb gehad, moet ik het ’s avonds bekopen met opvliegers. Super bedankt voor je goede tips!


Door Silvia op 11 december 2015

Beste Marjolein,

Wat valt onder xeno oestrogeen? Is dat hetzelfde als foeto oestrogeen die bijvoorbeeld in soja en fenegriek zit?


Door Marjolein Dubbers op 15 december 2015

Nee, dat is juist iets heel anders. Lees mijn artikelen over xeno-oestrogenen en fyto oestrogenen. Vul deze woorden in, in het zoekvenster en je vindt de artikelen.


Door Liesbeth Boelens op 7 oktober 2015

Hallo Ik ben 56 jaar en heb nog heel veel opvliegers al heel lang en stemmingwisselingen. Ik wordt hier heel futloos en ontredderd van. Daardoor ook stress, paniek en angsten. Wanneer ik het artikel lees kan ik allerlei middelen aanschaffen. Macca, Monnikspeper en troszilverkaas gebruik niet de andere middelen wel. Ik rook niet, geen koffie, geen alcohol. Ik doe NU mee aan het voedingskompas. Al meer dan een jaar doe ik ontbijten zonder suiker, gluten en zuivel daarnaast heel veel drinken, groenten en fruit. We eten biologisch en vegetarisch. lunch rijstewafels met kaas en salade. Avondeten soms met gluten. Tussendoor wel eens brood veel spelt en soms suikers. Altijd totaal zonder suiker, gluten en zuivel lukt niet. Maar wel zoveel mogelijk. Nu met het voedingskompas weer fanatieker. Accupunctuur heb ik geprobeerd. Soms denk ik wel eens ben ik te gezond. Wat kan ik nog meer doen…….


Door Marjolein Dubbers op 12 oktober 2015

Hallo Liesbeth, er kunnen veel redenen zijn waarom je zo’n last van opvliegers blijft houden. Stress is een grote factor. De vraag is of je stress krijgt van je opvliegers of dat het misschien andersom is. Zijn er andere dingen in je leven die jou stress geven? Voeding is belangrijk maar ook weer niet zaligmakend. Als je echt zo lang last hebt van opvliegers zou ik je adviseren een afspraak te maken met Barbara Havenith van de vrouwenpoli Boxmeer of een van haar collega’s. Zij kan jou maatwerk bieden. Ieder vrouwenlichaam is uniek en er is geen oplossing die voor iedereen geschikt is. Veel succes en wijsheid op jouw pad terug naar gezondheid Liesbeth!


Door Liesbeth Boelens op 13 oktober 2015

Bedankt Marjolein voor je antwoord.


Door Jet westland op 24 augustus 2016

Cbd olie proberen, sinds ik dat neem heb ik geen opvliegers meer


Door esther op 29 augustus 2016

En welke dosering gebruik je dan van de cbd olie? Ik ben ook op zoek naar een ‘natuurlijke’ oplossing voor opvliegers

Plaats een reactie


*


Interessante topics voor Energieke Vrouwen