Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Olijven en olijfolie; zeker gezond maar let wel even hierop

Olijven en olijfolie; zeker gezond maar let wel even hierop

We zijn jarenlang bang gemaakt voor vetten. Onterecht. Vetten staan juist aan de basis van zowel je hormoonhuishouding als je energiehuishouding. Ik ben ervan overtuigd dat zoveel vrouwen zo moe zijn omdat ze te weinig gezonde vetten eten. Let wel op het woordje gezond: dit is erg belangrijk. Wat is gezond als we kijken naar olijven en olijfolie?

Olijven en de verschillende vetzuren

Vetten bestaan uit verschillende vetzuren. Ik deel ze voor het gemak altijd maar in, in omega 3, omega 6 en omega 9. Vetten bestaan nooit voor 100% uit omega 3-, 6- of 9-vetzuren, het is altijd een mix van deze 3. Als je tabellen ziet staan met producten ingedeeld in deze 3 categorieën (zoals in mijn boek op bladzijde 193), dan zijn ze ingedeeld in de categorie waarvan ze de meeste vetzuren bevatten. Olijven en olijfolie vallen in de categorie omega 9. Wil je meer lezen over vetten lees dan mijn artikel: Vijf redenen voor vrouwen om meer gezonde vetten te eten. 

Olijven bevatten gezonde vetten, maar …..

Omega 9-vetzuren zijn de enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Dit valt in de categorie gezonde vetten. Avocado’s en verschillende noten (amandelen, macadamia’s en hazelnoten) vallen ook in deze categorie. Daarbij bevatten olijven antioxidanten, die de werking van vrije radicalen in je lichaam verminderen en ook zijn ze een bron van goed opneembaar calcium. Net als alle andere gezonde vetten kunnen ze je helpen bij het verminderen van je insulineresistentie, het voorstadium van diabetes 2.

Olijven en olijfolie zijn er in veel smaken, omdat de ene olijf nu eenmaal niet de andere is. En daar zit hem nu juist de ongezonde valkuil.

Olijven worden onrijp geplukt

De smaak van olijven kan heel erg verschillen. Er zijn olijven die ik lekker vind, maar er zijn ook olijven die ik ronduit vies vind. Ik dacht altijd dat dat lag aan het soort olijf, maar toen ik hier eens wat verder indook bleek dat het ook aan iets anders kan liggen.

Net als bananen worden olijven al geplukt van de boom als ze nog onrijp zijn. Ze zijn dan groen, hard en oneetbaar. Bananen rijpen echter vanzelf als je ze maar de tijd geeft en dat gaat redelijk snel. Maar olijven worden in veel gevallen sterk bewerkt om ze sneller eetbaar te krijgen, want anders kan het wel 8 maanden duren.

Groene olijven zijn onrijpe olijven

De meeste olijven die we zien in de winkel zijn groene, dus onrijpe olijven. Onbewerkte, onrijpe olijven bevatten een flinke hoeveelheid oleuropeïne; een stofje waar veel gezonde eigenschappen aan worden toegeschreven: het zou onder andere een ontstekingsremmende werking hebben. 

Het nadeel van oleuropeïne is echter dat het heel bitter smaakt, waardoor de onrijpe olijven oneetbaar zijn. Ze zouden eigenlijk nog maanden moeten rijpen, zodat de bittere smaak verdwijnt en ze vanzelf donkerder kleuren. Om dit proces te versnellen worden de olijven geloogd in een badje van bijvoorbeeld natriumhydroxide, beter bekend onder de naam (caustic) soda (caustic=bijtend). Een stofje waar je lichaam echt niet blij van wordt! Dit logen heeft natuurlijk ook een negatief effect op de voedingswaarde van de olijven. Zoals bij alle plantaardige producten: zongerijpt is zoveel beter! Zwarte olijven dan maar?

Donkere olijven; gerijpt of geloogd?

Donkere olijven zijn normaal gesproken rijp, maar daardoor ook kwetsbaar: ze zijn zacht en gevoelig voor bederf. Ze worden daarom meestal gebruikt voor olijfolie en niet verkocht als zwarte olijven. Maar hoe kan het dan dat er toch zwarte olijven te koop zijn? Deze donkere olijven blijken ook al geplukt te zijn terwijl ze nog groen waren.

Door ze bloot te stellen aan ijzergluconaat wordt er een oxidatieproces op gang gebracht dat de olijven egaal zwart kleurt. Je kunt dit zien aan de pit. Als deze groen is, dan is je zwarte olijf ‘gerijpt’ met behulp van ijzergluconaat. Nu is dit voor zover bekend niet slecht voor de gezondheid, maar ik heb liever een zo onbewerkt mogelijke olijf. Help! Waar vind ik echt gezonde olijven?

Go Greek!

Jawel, in Griekenland is het gebruik van loog bij olijven verboden. Kies daarom bij voorkeur voor een goede kwaliteit zwarte, Griekse olijven. Deze zullen duurder zijn en je vindt ze daarom meestal niet in de supermarkt maar in delicatessenwinkels. Kijk of de verpakking iets vermeldt over ‘100% zongerijpt’.

Er zijn ook groene Griekse olijven. Deze zijn dan niet geloogd, maar hebben maandenlang mogen weken in een zoutbad. Dit is ook een goede keus, want dit is in principe onschadelijk. Vind je ze té zout, spoel ze dan even af met bij voorkeur gefilterd water.

En wat is dan een gezonde olijfolie?

Net als de meeste producten in de supermarkt is ook olijfolie zwaar bewerkt. Het maken van olijfolie kan veel stappen bevatten: bleken, stomen, verhitten, chemisch reinigen, hydrogeneren, deodoriseren en meer bewerkingen waarvan jij en ik niet eens weten wat het is. Daarbij wordt veel olijfolie verdund met goedkope soja- en koolzaadolie. Deze olie doet echt niets voor je gezondheid.

Gezonde olijfolie is niets meer dan de olie uit een uitgeperste olijf. Het lijkt daarom gezond om te kiezen voor extra vergine: eerste persing. Dit is normaal gesproken de beste kwaliteit. Helaas is deze ‘titel’ niet beschermd en mag iedere producent extra vergine op het label zetten ook al bevat het maar 5% extra vergine olijfolie. De meeste extra vergine olijfolie is dus helemaal geen 100% extra vergine. Inderdaad, we worden massaal voor de gek gehouden.

De beste keus: pure, koudgeperste extra vergine

Pure extra vergine olijfolie wordt op een natuurlijke, koude manier geperst en gecontroleerd op zuiverheid, geur en smaak. De enige manier om pure, extra vergine olie te vinden is door de grote producenten te vermijden. Ga op zoek naar bedrijfjes die de olijfolie rechtstreeks bij de olijfboer inkopen. Een boer die het zelf koud perst en dus geen verhitting gebruikt en het bij voorkeur ook zelf in flessen doet. Kies daarbij olijfolie verpakt in een glazen, liefst donkere, fles, niet in plastic. De weekmakers uit plastic lossen makkelijk op in het vet, waardoor er hormoonverstoorders in je olijfolie terecht kunnen komen. Een donkere glazen fles beschermt de olie tegen oxidatie.

Jouw lichaam verdient het allerbeste. Toch?

Je begrijpt dat deze olijfolie altijd duurder zal zijn dan olijfolie uit een grote fabriek, waarbij je niet weet wat er uiteindelijk in de fles terecht is gekomen. Kies voor kwaliteit. Wees kritisch en stel vragen over waar het vandaan komt. Laat je niet misleiden. Je lichaam verdient het allerbeste! Echt!

Mijn favoriete olijfolie vind je in mijn shop Marjolein’s Favorieten. Klik daarvoor hier. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Comment Section

44 reacties op “Olijven en olijfolie; zeker gezond maar let wel even hierop


Door Gerda op 14 maart 2017

Dankjewel voor de goede tips en informatie en de gratis e-books. Deze zijn duidelijk en ook nog prettig om te lezen.
Vriendelijke groet Gerda


Door Marijke Postma op 5 februari 2017

Bedankt alweer Marjolein voor je uiteenzetting van olijven/olijfolie.
Groet, Marijke


Door elaine op 1 februari 2017

hallo marjolein,
het doet mij goed om jouw mailtjes te lezen dank hiervoor ,ik heb ook je boek gekocht waar ik regelmatig een stukje uit lees ,zeeeeeeeer intressant.


Door Annie van Bree-Verschuren op 25 januari 2017

Dag Marjolein,

Allereerst dank voor je laatste inspirerende boek “Voedingskompas” dat
ik heb gekocht. Wat een informatie! Elke dag moet ik het doornemen.
In je laatste nieuwsbrief schrijf je over olijven/olijfolie en ik wil je graag het volgende doorgeven: mijn zoon woont in Portugal in de Alentejo en zijn vrouw heeft me laatst meegenomen naar een olijfolieperserijtje dat wordt gerund door een echtpaar uit Frankrijk. Zij hebben een groot complex met olijfbomen en alles wordt op ecologische biologische verwerkt. Alles is manueel handwerk en de olie is van superieure kwaliteit. Natuurlijk is het Huile d’Olive Vierge Extra en voldoet aan alle eisen om voor keurmerken in aanmerking te komen en die zij inmiddels ook hebben gekregen.. Het is net fluweel.
Vaak heb ik olijfolie in de Alentejo gekocht, maar deze is de allerbeste.
Als je belangstelling hebt wil ik best ’n fles voor je meebrengen.

Warme groeten, Annie van Bree


Door Linda van Schubert-Douma op 23 januari 2017

Mooi, duidelijk en bedankt weer voor de informatie.
Daar kan een mens iets mee. Nu nog even kijken wat jou favoriete merk is.


Door maartje op 23 januari 2017

Fijn artikel, bedankt!
Biologische olijfolie (extra vergine) uit de super is dus niet goed, begrijp ik?
Wat vind je van de zwarte olijven, biologisch van de bekende supermarkt met blauwe letters?

Vorig jaar kreeg ik een fles olie uit Sardinië, dat was zoooo goed van smaak!


Door Evelien op 22 januari 2017

Ha Marjolein, dank je wel voor dit zeer informatieve artikel over olijven .
Maar hoe zit nu met Extra Vergine en koudgeperst en met het bakken en braden? Het schijnt toch niet goed te zijn om met Extra Vergine te bakken of is dat n fabeltje?


Door Marjolein Dubbers op 23 januari 2017

Ik herhaal hier nog even wat ik verderop hieronder heb gezegd tegen Maaike:
Het klopt inderdaad dat je extra virgine olijfolie beter niet sterk kunt verhitten, want het oxideert dan en dat is slecht voor de gezondheid. Overigens kun je het nog wel enigszins verhitten (tot ong. 170 graden; dat is beter dan zonnebloemolie bijv.) voordat dit gebeurt, maar dus vooral niet te heet in bakken. Voor bakken en wokken kun je het best kokosolie gebruiken (dan wel de extra virgine soort, dit is een verzadigd vet dat niet kan oxideren en erg heet mag worden). Vind je dat niet lekker of kun je daar niet tegen, gebruik dan ghee (geklaarde boter), palmolie of roomboter, deze kunnen ook goed tegen verhitting. In meer geraffineerde olijfolie kun je wel bakken, maar daar zijn dan ook de heilzame stoffen uitgehaald die de extra vergine olie juist zo gezond maken!


Door Meomi op 23 januari 2017

Fijn deze informatie Marjolein, dank je wel.
Naast olijfolie en cocosolie gebruik ik ook rijstolie (uit de supermarkt). Dit kun je goed verhitten (wokken) en een aantal druppels op mijn nog natte huid na het douchen werkt prima in plaats van een bodylotion, en ’s avonds als nachtcrème. Met vitamine E en geurloos.


Door Marjolein Dubbers op 31 januari 2017

Rijstolie kun je inderdaad goed verhitten, maar ik zou wel een biologische, goede olie nemen want anders is het vaak sterk bewerkt (dus ongezond). Ook moet je het niet te vaak gebruiken want het is nog steeds behoorlijk rijk aan omega 6, waarvan we al best veel binnenkrijgen. Maar voor nu en dan heet bakken en wokken kan het goed.


Door Miriam Visser op 22 januari 2017

Interessant stuk, weer nieuwe waardevolle info. Dankjewel!


Door Ellen op 21 januari 2017

Goed om te weten, maar triest zoals producenten altijd met voeding om gaan.


Door Marieke Koekoek op 21 januari 2017

Is er nog geen keuringsdienst van waarde geweest op olijven en olijfolie? Dat zou mensen waarvan je denkt dat je een gezond mediterraan eten eet, massal wakker schudden!!


Door Krista op 21 januari 2017

Goed artikel
Meer bekendheid hopelijk meet rotzooi uit de schappen …
Xx


Door Marlon op 21 januari 2017

Dag Marjolein,
Al tijden ben ik op zoek naar olijven in olijfolie i.p.v zonnebloemolie. Helaas heb ik ze nog niet gevonden. Is er een tip?


Door Marika op 21 januari 2017

Is deze goede olijfolie zowel voor koude als warme bereidingen geschikt?


Door Trudie op 21 januari 2017

Ik woon in Zuid-Spanje waar wij enkele olijfbomen bezitten. Elk jaar gaan we naar de cooperativa en laten onze olijven daar tot olie persen. Onze olijven worden niet met andere olijven gemengd. Zo weten we, dat we zuivere olijfolie hebben van onbespoten olijven. Elk jaar weer een feest!


Door v.lalmahomed op 21 januari 2017

goedemorgen , ik heb na een hele tijd weer mijn computer opgestart en ik heb ook uw bericht over olijfolie en olijven gelezen…….heel interessant om te lezen. thanks for sharing. ..is er ook een recept tegen hardnekkige kriebelhoest………ik gebruik sinds kort de mix van verse kurkuma met geraspte gember gekookt met later nog extra tijm siroop erbij …ipv al die hoest dranken …….ik lees graag uw artikelen. erg interessant en verveelt niet tijdens het lezen…..leer erg veel van u ..moet u iets persoonlijks vragen over iets van mezelf maar kan het niet hier opschrijven………heeft u een email wat u alleen leest en mij misschien zou kunnen helpen met mijn nu al 3jaar durende probleem,??graag hierop antwoord zal het heel erg op prijs stellen..


Door Marjolein Dubbers op 23 januari 2017

Hallo, bij specifieke (medische) klachten kun je het beste een goede natuurarts of orthomoleculair arts in je omgeving raadplegen. Ik ben geen arts of therapeut dus behandel geen specifieke medische klachten. Veel succes!


Door Marijke op 21 januari 2017

Wij hebben een olijfgaard in Italie. Het klopt wat je schrijft. Probleem is dat de supermarkt ‘extra virgine’ olijfolie verkoopt voor een paar euro en dat kan natuurlijk nooit. Het is niet de eerste koude persing die je dan koopt. De kostprijs daarvoor ligt veel hoger. Dit jaar was een slecht olijvenjaar. De prijs voor een liter biologische olie komt al gauw op 25 a 30 euro. De bomen hebben veel zorg nodig. De olijven worden handmatig geplukt. Het persen gebeurt bij de specialist. Het is erg veel werk. We maken voor onszelf ook olijven in, met zout, die zijn het lekkerst. Het duurt inderdaad meer dan 6 maanden voor ze eetbaar zijn. Hoe langer je wacht hoe beter ze worden.


Door Sonia Driesen op 21 januari 2017

Leuk en interessant artikel.


Door Diene op 21 januari 2017

Is het waar dat olijfolie niet mag worden verhit?


Door Marjorie op 21 januari 2017

Beste Marjolein, welke olie gebruik je om te bakken? Ik hoor altijd dat de extra vergine niet erg verhit mag worden.


Door Vasilis Saltsidis op 21 januari 2017

Als kleinere importeur van olijfolie ( olive-art.nl) uit Griekenland is het fijn om te lezen dat de Griekse olijfolie en olijven van goede kwaliteit zijn en inderdaad onbewerkt en goed voor de gezondheid. Griekse producten zijn nog niet zo bekend in Nederland.


Door Jaloe op 21 januari 2017

Hoi Marjolein, dank voor de tips;) Ik heb begrepen dat je extra vierge olijfolie niet mag verhitten.. Hoe zit dat volgens jou?


Door AMber op 21 januari 2017

Toch wel grappig, ik vroeg mij jaren geleden al af waarom je in oa de NL supermarkten niks anders tegen komt dan Extra Vierge Olijfolie. Waar is al die olie van de 2de en 3de persing (vroeger wel duidelijk te vinden). Nu begrijp ik het, een gaatje in de wet….bah bah bah.


Door Barbara (Baukje) op 21 januari 2017

Ik las je artikel over olijven en olijfolie, en was een beetje verbaasd te lezen dat je schrijft dat zwarte olijven worden gebruikt voor de olie!!! Ik woon op Kreta en hier worden de groene olijven, de onrijpe olijven, geoogst en geperst voor de olie. Er zitten ook wel wat zwarte bij, maar de meeste zijn groen. De boer controleert regelmatig zijn groene olijven om te kijken of er voldoende olie in zit en als dit het geval is gaat hij oogsten. De groene olijven leg ik ook in met een pekeloplossing van zeezout en citroensap met vet. wat kruiden. De zwarte olijven worden hier ook ingelegd, maar meestal alleen in zeezout, om het vocht eruit te laten trekken. Je houdt dan een beetje verschrompelde olijven over, maar heel smaakvol. Ook bij mij in de buurt groeien vooral de Koronaika olijven, een kleine olijf met veel fruitig smakende olie.
Im mijn winkel in het dorp Kournas, waar ik woon, verkoop ik ook deze olijfolie, dus als je in de buurt bent, kom lekker even proeven. Binnenkort komt er meer informatie over olijven en de oogst op mijn website


Door Marjolein Dubbers op 23 januari 2017

Dank je voor de aanvullingen Barbara! Ik zeg overigens niet dat er GEEN groene olijven worden gebruikt voor olijfolie, alleen dat veel zwarte olijven niet los verkocht worden omdat ze kwetsbaar zijn en makkelijk bederven, waardoor ze vaak voor olijfolie gebruikt worden. En bedankt voor de uitnodiging, ik kom zeker bij je kijken als ik ooit op Kreta ben!


Door mieke kraan op 21 januari 2017

hallo Marjolein kun je daar ook mee bakken? zo niet, Met welke olie kan ik dan het beste bakken? ik hou niet van kokosolie


Door Agnes Van Der Laan op 20 januari 2017

Mooi artikel over olijven en olie. Ik heb er erg veel van opgestoken. Dank je wel!!


Door Martine de Ridder op 20 januari 2017

Wat fijn dat je dit hebt uitgezocht Marjolein! Deze informatie helpt me om de juiste keuze te maken bij het in huis halen van olijven, ze staan me al een tijdlang tegen, nu begrijp ik waarom…


Door Nels Fillekes op 20 januari 2017

Dag Marjolein,
Dankjewel voor deze uitgezochte informatie. Wel schokkend hoor. Ik gebruik al jaren extra vergine olijfolie voor mijn dressings, daar zaten natuurlijk ook plastic flessen bij, au, au, Weliswaar ook donkere glazen flessen. Wat erg dat het merk niet beschermd is. Ik heb er altijd op vertrouwd. Dat kan dus niet meer. Ook hier weer extra attentie gewenst. Ik blijf mijn best doen. Ik vind de uitdaging te interessant om die te vervangen cellen in goede staat te krijgen. Hartelijke groet. Nels.


Door maaikedriessen op 20 januari 2017

Vriendelijk bedankt voor het artikel olijfolie dit wist ik nog niet, heb dus altijd de verkeerde gekocht, nu de vraag je mag toch niet met extra virgine bakken? ik gebruik alleen deze extra vergine voor de salade waar moet ik dan mee bakken en wokken, groeten maaike


Door Marjolein Dubbers op 23 januari 2017

Het klopt inderdaad dat je extra virgine olijfolie beter niet sterk kunt verhitten, want het oxideert dan en dat is slecht voor de gezondheid. Overigens kun je het nog wel enigszins verhitten (tot ong. 170 graden; dat is beter dan zonnebloemolie bijv.) voordat dit gebeurt, maar dus vooral niet te heet in bakken. Voor bakken en wokken kun je het best kokosolie gebruiken (dan wel de extra virgine soort, dit is een verzadigd vet dat niet kan oxideren en erg heet mag worden). Vind je dat niet lekker of kun je daar niet tegen, gebruik dan ghee (geklaarde boter), palmolie of roomboter, deze kunnenook goed tegen verhitting. In meer geraffineerde olijfolie kun je wel bakken, maar daar zijn dan ook de heilzame stoffen uitgehaald die de extra vergine olie juist zo gezond maken!


Door Lianne op 20 januari 2017

Dat nieuws van de olijven daar wist ik nog niets van en is een eye opener. De olijf olie gebruik ik al enkele maanden en is werkelijk fantastisch van smaak. Heel zacht en nootachtig. Lekker om te dippen met keltisch zeezout en peper. En een fantastisch verrijking van de salades😋


Door Trijnie op 20 januari 2017

Mag je in pure, extra vergine olijfolie bakken of alleen koud gebruiken?


Door Yvonne op 20 januari 2017

Wat grappig, ik koop daar ook mijn olijfolie, ben blij te weten dat ik de beste heb gekocht


Door Edwin Vochten op 20 januari 2017

So true,heb jaren in Spanje gewoond en kan dit article alleen maar beamen. Knap


Door Netty op 20 januari 2017

Ik koop mijn olijfolie meestal bij Fattoriavla Vialla, een biologische boerderij in Italië. Zo lekker! Daar proef je de zon doorheen…


Door C van der Ven op 20 januari 2017

verrassende informatie, ik ga er op letten, en zal dit artikel delen met anderen


Door Tineke op 20 januari 2017

Zeer bruikbare tips Marjolein, wat erg dat je niks meer kan vertrouwen!!
Ik deel het met mijn vrienden en familie zodat iedereen ervan op de hoogte is.
Denk jij trouwens dat in een Eko winkel wel de olijfolie onbehandeld is?


Door Margreet op 20 januari 2017

Wat een helder en duidelijk artikel, dank


Door Elles op 20 januari 2017

ken je het boek van Dr greger? How not to die. Hier ben ik zelf een groot fan van en deze arts/onderzoeker beweert iets over olie wat misschien interessant voor jou als voedingsdeskundige kan zijn. Een nieuwe kijk op het eten van vetten.


Plaats een reactie


*