Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Wil jij weten hoe?
Lees meer
Gratis: Mijn 7 favoriete recepten!

Page content

Lactose-intolerantie; zuivel en darmen zijn geen dikke maatjes

Lactose-intolerantie; zuivel en darmen zijn geen dikke maatjes

Nederland staat in de top van een hele rij landen als het gaat om consumptie van melk. Wist je dat we ook heel hoog scoren als het gaat om landen met botontkalking? Zuivel hoef je niet te gebruiken als je goed voor je botten wilt zorgen. En je kunt het ook beter laten staan als je goed voor je darmen en dus je gezondheid wilt zorgen. Zeker als jouw familie oorspronkelijk niet uit Nederland komt.

Steeds meer mensen worden ziek van zuivel. Dat kan liggen aan de lactose of de caseïne die erin zit, maar ook aan andere factoren. 

Onze darmen zijn niet gebouwd op melk

Ik drink al heel lang geen melk meer. Als kind vond ik het slijmerige gevoel ervan in mijn mond niet lekker. Jakkie. Nu weet ik dat ik intuïtief daarmee intussen een goede keuze heb gemaakt want dezelfde slijmerige substantie ontstaat ook in je darmen als je melk drinkt. Melk bevat ongeveer 5% lactose (ook melksuikers genoemd) dat door onze darmen alleen kan worden verwerkt door middel van het enzym lactase. Zo’n 90% van de Nederlanders maakt lactase aan dus die hebben geen probleem met het gebruiken van zuivel. Maar 10% wel, dit noemen we mensen met een lactose-intolerantie. Kom je oorspronkelijk uit Afrika dan is de kans echter wel 75% dat je lactose-intolerant bent en dus niet tegen melk kan. Kom je uit Azië dan ligt dit zelfs rond de 100%.

Lactose-intolerantie; aanval op je darmen

De slijmlaag die ik voelde bij het drinken van melk ontstaat dus ook in je darmen. Als je deze slijmlaag herkent in je mond moet je dus oppassen. Maak je wél voldoende lactase aan in je dunne darm dan wordt de lactose omgezet in glucose en galactose. Deze twee kunnen worden opgenomen in je bloed. Als je een lactose-intolerantie hebt betekent dit dat de lactose in je dunne darmen niet kan worden afgebroken door lactase. Doordat de lactose niet goed wordt afgebroken ontstaat er een kleverige massa die aan de darmwand blijft kleven. Hierdoor kunnen voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen niet goed worden opgenomen in je bloed. Je poept/plast ze ongebruikt uit. Dit betekent te weinig bouwstoffen in je lichaam en dat wil je natuurlijk niet. Komt de lactose na je dunne darm in je dikke darm, dan kan het daar gaan gisten met de darmflora die daar aanwezig is. Dit kan leiden tot klachten als buikpijn, winderigheid, krampen, diarree en een opgeblazen gevoel.

Niet alleen lactose is het probleem

Even een klein stukje geschiedenis. Oorspronkelijk produceerden koeien melk met caseïne-eiwit genaamd bèta-caseïne A2. Deze koeien produceerden echter niet zoveel melk. Door kruising, migratie en domesticering van koeien werd daarom uiteindelijk in Europa een koeienras gekweekt dat wel veel melk produceerde, maar in deze melk zat het eiwit bèta-caseïne A1. Deze koeien produceerden tot wel 55 liter melk per dag, dus werd dit ras steeds meer ingezet vanwege de hoge productiviteit. Nu bevat melk met bèta-caseïne A1 echter helaas ook een morfineachtig stofje, genaamd bèta-casamorfine-7 (BMC-7) dat allerlei problemen kan veroorzaken bij mensen. Het wordt in verband gebracht met bijvoorbeeld astma, allergieën en de ziekte van Crohn.

Overigens bestaat melk van koeien voor wel 80% uit caseïne-eiwit en slechts voor 20% uit wei-eiwit. Zoveel caseïne is voor een mensenlichaam sowieso niet gezond. Moedermelk is heel anders samengesteld: 60% wie en 40% caseïne. Dit hoge caseïne gehalte maakt koeienmelk moeilijker verteerbaar voor mensen.

 

Zuivel is gewoon niet zo gezond

Ook al heb je geen lactose-intolerantie en ondervind je voor zover je weet geen problemen van de caseïne : je darmen zijn niet gebouwd op het verwerken van zuivel. Ik heb hier eerder een blog over geschreven: Joris Driepinter heeft flinke botontkalking en een snotneus. Door de vorming van de slijmlaag in je darmen is de kans groot dat je onvoldoende bouwstoffen opneemt in je bloed. Dit is al een belangrijke reden om te stoppen met melk drinken. Daarnaast is de kans groot dat het je darmen beschadigd en zorgt voor een lekkende darm. Dan ben je nog verder van huis want dan komen er stoffen in je bloed en dus je lichaam die daar niet in thuis horen. Dit kan leidden tot een heel scala aan gezondheidsklachten.

Botontkalking

Er is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen de consumptie van melk en gezondheid met name de relatie melk en botontkalking. Zo bleek uit een onderzoek Amerikaanse vrouwen die 30 keer meer melk dronken dan vrouwen in Nieuw-Guinea 47 keer meer kans te hebben op heupfracturen. het is gebleken dat melk van koeien tegenwoordig veel fosfor bevat wat ervoor zorgt dat calcium juist wordt onttrokken aan je botten. Er hoort 2 keer zoveel calcium als fosfor in melk te zitten (net als moedermelk), maar in koeienmelk zit bijna evenveel fosfor als calcium. Om de balans te herstellen haalt het lichaam daarom calcium uit de eigen lichaamsvoorraad: je botten. Stop dus met melk drinken en start met het eten van groenten als je botten je lief zijn. Daar zit volop gezonde calcium in die goed opneembaar is in je lichaam.

Verder is er o.a. onderzoek waaruit blijkt dat het gebruik van melk en (drink) yoghurt de kans verhoogt op parkinson, prostaat- en borstkanker. Als ik iets kan doen om mijn kans om borstkanker te verkleinen (kan van 1 op 9) dan grijp ik het aan. Jij?

Zuivel zit in heel veel producten

Wees je ervan bewust dat melkzuren uit zuivel in heel veel voedingsproducten worden verwerkt. Denk hierbij aan brood, koeken, cakes, ijs, kant-en klaarmaaltijden en natuurlijk alle zuivelproducten die we in het schap kunnen vinden. Herken je de bovengenoemde klachten begin dan eens een maand met het schrappen van melk en alle melkproducten zoals yoghurt en kazen en kijk wat dit voor je doet. Als de klachten verdwijnen is de kans groot dat je een lactose-intolerantie hebt. Luister naar je lichaam is het beste advies dat ik je kan geven.

Wat zijn gezonde alternatieven?

Wil je eens een tijdje stoppen of minderen met zuivel? Je kunt overwegen om koeienproducten te vervangen door zuivel van geit of schaap. Deze zuivel is voor onze darmen makkelijker te verteren. De eiwitstructuur hiervan is namelijk anders en past beter bij ons. Begin met melk en yoghurt. Kaas is minder schadelijk voor je darmen.

Een prima alternatief voor melk is amandelmelk of havermelk. Af en toe sojamelk kan ook alhoewel ik niet echt een fan ben van soja met uitzondering van gefermenteerde soja. Maar voor de afwisseling kan het prima. Hetzelfde geldt voor sojayoghurt. De plantaardige eiwitten hiervan zijn beter te verteren dan dierlijke eiwitten. Zie voor meer informatie over soja mijn blog Soja of Sonee? 

Wat je ook probeert met je voeding: blijf vooral goed voelen en alert op wat het doet met je gezondheid en energieniveau. En leg je meetlat vooral hoog wat deze twee laatste betreft!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

 

 

Wees je ervan bewust dat je gedurende je leven een lactose-intolerantie kunt opbouwen. Ook al heb je in je jeugd geen last gehad, het kan zomaar een keer ontstaan. Zoals granen zijn bewerkt ofwel genetisch gemodificeerd om er meer gluten in te kunnen stoppen (lees mijn blog Begin het jaar met nieuwe darmen) zo is er ook genetisch gesleuteld aan koeien. Een deel van de wereldwijde melkkoeien zijn genetisch gemuteerd waardoor ze meer melk kunnen produceren. Deze melk bevat echter een eiwit dat waarschijnlijk de oorzaak is van een toename van het ontstaan van lactose-intoleranties. Ik weet niet of deze koeien ook in Nederland terecht zijn gekomen. Maar ik weet wel dat steeds méér mensen intolerant of zelfs allergisch worden voor voeding dat in de schappen ligt van onze supermarkten.

Comment Section

31 reacties op “Lactose-intolerantie; zuivel en darmen zijn geen dikke maatjes


Door Mirjam op 2 juli 2017

Hoe krijg je de eenmaal opgebouwde lactose in je lichaam er weer uit?


Door Marjolein Dubbers op 3 juli 2017

Beste Mirjam, als je lactoseintolerant bent betekent dit dat je last krijgt van zuivelproducten, omdat de lactose onverteerd door je darmen gaat en dat geeft problemen. Maar het bouwt zich niet op in je lichaam hoor! Stop je dus met zuivel dan is het lactoseprobleem opgelost. Houd je ondanks het stoppen met zuivel dezelfde klachten, dan moet er iets anders aan de hand zijn.


Door Anne op 16 januari 2016

Hoi, sinds kort ook vernomen dat ik een lactoseintolerantie heb. Na jarenlang sukkelen met maag en darmen. Ben nu overgestapt op soyaproducten. Ik merk echter dat wanneer ik een kommetje yoghurt met fruit en havervlokken eet ik opnieuw hetzelfde gevoel in mijn maag heb alsof ik een glas melk gedronken heb. Heeft hier nog iemand ervaring mee? Dus dat je soyayoghurt slecht verdraagt? Bestaat er een alternatief?


Door Marjolein Dubbers op 25 januari 2016

Soja is een sterk bewerkt product waar weinig goeds meer inzit. Je kunt beter wat plantaardige melk proberen, bv amandelmelk. Liefst zelfgemaakt.


Door mo op 4 november 2015

Het afgelopen half jaar werd ik steeds beroerder; Hoesten, pijn met ademen, hartkloppingen, het hield niet op. Ik vermoedde zelf dat het zuur was uit de maag. Na 150 keer verkeerde diagnoses bij de huisarts (echt) eindelijk bij de maagarts, deze was met diagnose opkomend zuur eens en schreef zuurremmers voor, daar werd ik pas echt heel erg beroerd van, niets verteerde meer. Lang verhaal kort te maken, ik ben het maar zelf gaan uitzoeken door aldoor een product uit te sluiten; bleek dus alle klachten van de yoghurt te komen die ik elke avond at, en ook ijs geeft problemen. Nu ik met bijna alle melkprodukten gestopt ben klacht vrij: “Just to share”.


Door Bianca op 30 juni 2015

Hoi Marjolein,

Ik heb geen lactose intolerantie. Toch wil ik proberen redelijk koemelkvrij te gaan eten in verband met klachten als vermoeidheid en PMS (met name hoofdpijn). Nu ben ik benieuwd of de lactose nu juist de boosdoener is of ook andere stoffen in koemelk. Ik heb een pak lactose vrije melk gekocht en dit is een prima vervanger van gewone melk. Hier kan ik prima mijn cappuccino mee maken. Dit lukt helaas niet met de cocosmelk van Alpro waar ik mijn pannenkoeken mee maak (erg lekker). Om de pannenkoeken nog iets gezonder te maken gebruik ik volkorenmeel en doe ik er wat havermout bij door.
Dus de vraag veroorzaakt lactose vrije melk dezelfde klachten als gewone melk?


Door Marjolein Dubbers op 10 juli 2015

Ha Bianca,

Nee het is niet alleen de lactose die problemen kan veroorzaken. Het is ook de caseïne en de xeno-oestrogenen die in melk kunnen zitten. Melk blijft een prima product voor kalfjes, niet voor ons. Probeer eens geitenmelk, dit wordt beter verdragen door onze darmen. Ook goed opklopbaar voor een cappu!


Door Audry op 26 maart 2015

Bedankt voor deze interessante blog. Toen mijn energieke baby van nog geen twee maanden oud projectiel moest spugen en daarna geen energie meer had om te huilen, zijn wij naar de huisarts gegaan. We werden doorverwezen naar het ziekenhuis. Na allerlei test te hebben gedaan kwamen zij tot de conclusie dat er niets mis was met mijn baby. Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan. Het bleek dat hij zo moest spugen doordat ik melkproducten tot me nam. Dat is goed voor de baby zei de kraamzorg. Niet voor mijn baby, hij heeft melkallergie. Na het stoppen met melk merkte ik dat ik me ook stukken beter voelde. Na het stoppen met borstvoeding geven ging ik het toch nog een keer proberen met melk. Het ging fout, weer een uur op de wc. Geen melk meer voor ons.
Bedankt.
Groetjes Audry


Door kimberley pex op 15 maart 2015

Hoe is het mogelijk dat ik na ’n lactasetest in het ziekenhuis en uitgebreid onderzoek bij ’n allergologe niet allergisch of intolerant bleek te zijn voor melksuiker en zuivel? Er was niks aan de hand werd gezegd. Ik ben nu na jaren ziek zijn, 28 operaties en een stoma, ziekte van Crohn is nu eindelijk aangetoond, helemaal gestopt met kaas eten, biogarde, karnemelk, melk en yoghurt en het darmslijm is weg ! Geen opgezette buik meer. Geen nachtelijke pijnen en krampen meer. Het Boek van dr. d Adamo(bloedgroepdieet/0+) en t SCD geven ook aan dat je alleen kunt genezen met een zuivelvrij dieet. Waarom is dit nooit bij onderzoeken gezien ??


Door Aniwe op 17 december 2014

blijkbaar ben ik nu ook in een keer lactose intolerant…… Ik was net een paar weken goed op weg om suiker/koolhydraat vrij te eten ivm mijn suikerziekte. Was er net aan gewend en had alles weer goed onder controle en toen kwam dit erbij…. Vond het vreselijk moeilijk om daar weer mijn weg in te vinden en gooide er weer een beetje met mijn pet naar. Met alle gevolgen van dien. Ben nu een week of wat geleden op onderzoek uitgegaan en heb oa geleerd dat oude Hollandse kaas, gorgonzola, parmezaan en pecorino wel kunnen. En daar werd ik dan weer wat vrolijker van! Heb ook de EVAboekjes besteld en leer daar ook weer van. Ben ook erg enthousiast over de kookboeken van Pascalle Naesens. Zij geeft ook heerlijke recepten…maar helaas ook vaak met lactose houdende feta…. Heb ook nog een vraag: heb laatst het notenbrood uit het lunchboekje gemaakt. Er wordt aangegeven dat de noten en vruchten in de blender gemalen kunnen worden. Nu heb ik een goede (Magimix) blender maar ik kreeg mijn noten niet gemalen in de blender… Ja het onderste deel maar dat bleef dan ook onderin zitten waardoor de rest niet gemalen werd. Hoe los ik dat op?


Door Louise op 30 juli 2014

Salut Donny.
Ik eet geen brood en blé produits en dus maak zelf brood met tapioca bloem en fécule van aardappel en rystbloem met glutenvry gist en sojamelk maar dit brood kun je in de vriesbakken gewoon doen .
zelf doe ik er gedroogde rozynen en gedroogde cranberries erbyin.erg lekker.
Hartelyke groet .Louise.


Door Donny op 2 juni 2014

Fijn dit te lezen. Mijn kleindochter is erg gevoelig voor melkproducten en krijgt alles zelf gemaakt met soja-of rijstmelk. Zij reageert ook op gist en gistextract. Hiervoor hebben we nog geen goed alternatief gevonden. Momenteel bakt mijn dochter brood met bakpoeder en spa rood voor het rijzen en wat sojamelk voor de smaak. Helaas kun je dit brood niet bewaren. Heeft u een suggestie


Door Sylvia op 17 april 2014

Hoi!
Ik ben zuivelintolerant sinds vorig jaar. En dat betekent ook dat ik geen paracetamolletje, naproxen, anti-histamine tabletjes of de pil verdraag. Het gros van de farmaceutische pilletjes bestaat nl. uit lactose! Pffff.


Door Miranda op 27 april 2014

Hoi Sylvia, herken je probleem. Ik heb het met lactose en gluten…je wordt erg beperkt. Toch speelt de farmacie hier wel goed op in. Informeer je Apotheek (mits je dat nog niet gedaan hebt), er zijn best veel alternatieven.
Succes!


Door Elise op 7 maart 2014

Oh ik heb trouwens het volgende gevonden. Misschien een idee voor mensen die toch nog iets van melkproduct willen kunnen eten.
Melk, yoghurt en roomkaas waar al lactase aan is toegevoegd om zo de lactose weg te krijgen uit het product.
http://www.lactofree.nl/producten/lactofree-roomkaas/


Door Elise op 7 maart 2014

In het artikel wordt consequent over melk gesproken. Yoghurt is een nogal ander product dan melk en schijnt makkelijker verteerbaar te zijn voor het lichaam dan melk.
Ik zou graag willen weten of dit artikel alleen betrekking heeft op melk of dat het ook op yoghurt/kwark slaat.


Door Marjolein Dubbers op 11 maart 2014

Ha Elise, melk is inderdaad iets anders als yoghurt en kwark. De zuurdere vormen zijn minder slecht voor je darmen maar als je ook maar iets van klachten ervaart adviseer ik om ook deze producten weg te laten. Onze darmen zijn gewoon niet gebouwd op veel zuivel.


Door marion op 19 januari 2014

Dank je wel voor deze uitleg..
ik neem iedere ochtend cornflakes met melk, na circa 5 minuten moet ik als een speer naar het toilet rennen, en kan daarna de eerste 2 uur niet me huis verlaten, want het blijft niet bij een keer…
Ik denk toch maar dat ik ga stoppen met melk en cornflakes, en op zoek ga na een ander ontbijt..


Door Marjolein Dubbers op 20 januari 2014

Dat lijkt me een goed plan Marion. Je lichaam geeft duidelijk aan dat het een ander ontbijt wil!


Door Irma op 6 januari 2014

Ik heb ontzettend veel onderzoeken gehad naar mijn darmen.
Altijd had ik last van buikpijn, diarree en een opgeblazen gevoel.
*prikkelbare darm kreeg ik te horen, leer er maar mee te leven.
Tja en dan ga je dingen uitproberen.
sindsdien ik zuivel links laat liggen, gaat het een stuk beter.
ook tarwe is een grote boosdoener.

bedankt voor je interessante artikel.


Door Dahlia op 26 augustus 2013

een week geleden ben ik gestopt met melk drinken nadat ik een artikel las over zuivel wat gelinkt word met puistjes.
In Nederland schijnen ze nogal makkelijk te zijn met het gehalte pus wat in de melk terecht komt door de kapotte uiers van de koe. Hierdoor is het.meer dan logisch dat als je daar een hoeveelheid van inneemt puistjes/ontstekingen krijgt.
naast dat ik het onwijs goor vind dat je pus aan het drinken bent vind ik het ook heel sneu voor die arme koeien. Melk drinken deed ik minimaal maar yogurt ging er meer dan voldoende in.. smoothies/borden met muesli of fruit.. Nu ben ik daar helemaal mee gestopt.. misschien ga ik de griekse yogurt wel proberen maar wie.zegt dat de geiten niet hetzelfde hebben als de koeien? ontstoken uiers


Door Genieten op 2 augustus 2013

Beste Koetje,

Lees het volgende van jouw opgeven website: Baby’s hebben bijna nooit last van lactose-intolerantie. Dit komt omdat zij bij de geboorte al genoeg lactase in zich hebben. Na de eerste drie levensjaren neemt het aandeel lactase echter af en kunnen er klachten optreden.

Net als de website spreken jullie jezelf tegen. Denk je niet dat er een reden is waarom het lichaam na het 3e jaar lactase doet afnemen?

De afname is geen ‘onnatuurlijke noodtoestand’ van het lichaam maar kan beschouwd worden als een natuurlijkeningenouwde stop.

Dus waarom het lichaam pushen wanneer zij zelf aangeeft die behoefte niet meer te hebben?


Door Peet op 3 juni 2013

Ik gebruik lactose vrije melk in de koffie en verder
geen zuivelprocucten. In verband met verstopping
( constipatie ) heb ik van mijn arts Lactulose siroop
voorgeschreven gekregen. Nu las ik op internet dat
lactulose van Lactose wordt gemaakt. Kan ik wel dit
medicijn ( lactulose ) gebruiken terwijl ik een lactose
intolerantie heb ? Heeft iemand hier ervaring mee ?


Door Koetje op 2 maart 2013

Hoe kom je aan de onzin dat er genetisch gesleuteld zou worden aan onze Nederlandse koeien? Ik kan je bij deze uit de droom helpen dat dit niet waar is. Misschien niet zo’n aardig begin om mijn reactie mee te beginnen, maar wat ik zie in de je verhaal is dat je beweerd dat melk hartstikke slecht is. Dat verhaal over lactose-intolerantie klopt. Maar je bent er vergeten bij te vermelden wat de oorzaak hiervan is. Namelijk de pasteurisatie van melk! Hierdoor stolt de lactase en kan de lactose niet meer opgenomen worden. Van nature geeft de melk dus helemaal geen lactose-intolerantie! Je kan dus gerust melk blijven drinken, je zal het alleen in rauwe vorm bij een melkveehouder moeten halen. Dan kun je weer profiteren van alle goede eigenschappen van dit prachtige product. Als je het héle verhaal wilt lezen hoe het zit met melk, dan kun je hier terecht:

http://artikelen.foobie.nl/eten-drinken/10240-is-melk-gezondij/


Door Origanum op 27 november 2013

Dat klopt! Het schijnt dat pasteuriseren dat doet.
Wat wél kan is geitenmelk, paardenmelk (in Friesland zit in de buurt van Franeker een paardenmelkerij) omdat hier geen lactose in zit. In koemelk en jonge kaas zit veel lactose, deze wordt later omgezet en ‘verdwijnt’ als het ware in de loop van tijd. Ikzelf reageer heftig op melk, maar nauwelijks op geitenmelk en oude kaas (en geitenkaas). Daarnaast gebruik ik sojamelk. Ik merk dat ik er gewoon geen behoefte aan heb


Door Melk drinker op 17 augustus 2015

Rauwe melk gaan drinken…… dat dus nooit meer; dat was juist wat ik jaren geleden altijd deed met alle gevolgen van dien.
Ik zou zeggen geef die melk maar aan het kalf, daar is het voor bedoeld……


Door Caroline op 12 februari 2013

Ook ik ben sinds een paar weken gestopt met melk drinken en wat bleek, ik hoefde niet meer na een glas melk direct naar de wc te hollen. Heel af en toe, als ik een glas melk zie, dan denk ik nog oooooh lekker, maar ik kan het nog steeds laten staan. Als ontbijt at ik griekse yoghurt, maar maak nu het Havermout ontbijt van Marjolein met amandelmelk en dat bevalt ook goed tot nu toe goed. Dus kan hiervan alleen maar zeggen dat het de juiste keuze geweest is.


Door Mariska op 11 januari 2013

Sinds mijn 8e jaar herinner ik me periodes met zulke heftige buikpijn dat ik er zelfs soms dagen ziek voor thuis bleef van school.
Pas op mijn 30e viel het kwartje! En een eliminatie- provocatie dieet bewees dat ik lactose intolerant ben. Verdieping in de zin en onzin van melk bracht mij exact op het verhaal van jouw blog Marjolein!
En al meer dan 10 jaar probeer ik mensen van deze wetenschap te overtuigen. Maar ondanks mijn deskundigheid als diëtist zijn mensen erg argwanend. Nu ik ruim 10 jaar als schoonheidsspecialist werk en ook de enorme negatieve invloed van zuivel op de huid probeer uit te leggen aan mijn cliënten, stuit ik op diezelfde weerstand.
Zo super jammer dat het oude ingestampte “melk moet!” er niet uit te krijgen is!
Ik ga je blog weer delen en hoop dat we met elkaar uiteindelijk de kennis verspreid krijgen.

warme groet, Mariska


Door Jenet op 28 februari 2015

Hoi,
Ik heb ook koemelk intolerantie,en lactose intolerantie,ook tarwe kan ik niet verdragen.
2 jaar geleden getest,geen zuivel en tarwe 2 weken,en ik voelde me stukken beter,geen last meer van slijm en de darmen, Nu ben ik op advies over gegaan op griekse yoghurt,echter hier krijg ik weer darmkrampen en slijn van?
Terwijl dit zo gezond zou zijn ipv zuivel,jenet


Door Miriam op 2 maart 2015

Beste Jenet, Griekse Yoghurt ís natuurlijk ook zuivel. Dus als jij een koemelk intolerantie hebt én een lactose intolerantie is het logisch dat je hier op reageert.
Hartelijke groet,
Miriam
Assistente Energieke Vrouwen Academie


Door Janette op 11 januari 2013

Bedankt voor deze duidelijke informatie. Ik heb de zuivel al een half jaar geleden laten staan, de havermelk en rijstmelk(?) vind ik goede vervangers. En met mijn energieniveau zit het helemaal goed, ik ben snel hersteld na de laatste chemobehandelingen afgelopen mei. Ik denk vooral omdat ik veel meer aandacht aan goede voeding heb gegeven en ook tijdens de chemoperiode goed ben blijven bewegen (groepslessen in sportschool) en dingen ben blijven doen die me plezier geven.

Plaats een reactie


*